سرمایه گذاریمقالات ارز دیجیتال

آینده اتریوم کلاسیک (ETC) تا سال آینده، بررسی مسیر پیش روی اتر کلاسیک

اتریوم کلاسیک(ETC)  یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز بر روی شبکه بلاک چین است. این ارز در سال ۲۰۱۶ ایجاد شد و در طی این سال‌ها، افزایش قیمت بالایی را به دست آورد. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود که آینده اتریوم کلاسیک خیلی روشن است. از همین رو، بسیاری از سرمایه گذاران اقدام به خرید اتریوم کلاسیک کردند. ولی باید بدانید که بازار این ارز بسیار بی ثبات است و برای سرمایه گذاری در آن باید ریسک پذیر باشید.

معرفی اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک با نام اختصاری ETC، یک پلتفرم ارز دیجیتال غیر متمرکز و مبتنی بر بلاک چین است. این ارز دیجیتال امکان اجرای قراردادهای هوشمند را دارد. ETC در سال ۲۰۱۶، در نتیجه هک The DAO که یک قرارداد هوشمند بر روی بلاک چین اتریوم بود، به وجود آمد. بعد از این اتفاق، اکثریت جامعه اتریوم تصمیم گرفتن تا بلاک چین را برگردانند. در واقع، آنها به سرمایه گذاران The DAO کمک مالی کردند.

نکات مهمی که باید درباره ETC و آینده این ارز باید بدانید:

  • اتریوم کلاسیک یک ارز دیجیتال غیر متمرکز و مبتنی بر بلاک چین برای اجرای قراردادهای هوشمند است.
  • ETC در گذشته به همان اتریوم شناخته می‌شد. در سال ۲۰۱۵ به دست Vitalik Buterin به اتریوم کلاسیک تغییر نام پیدا کرد.
  • اتریوم کلاسیک در سال ۲۰۱۶ بعد از هک شدن DAO به وجود آمد.
  • در اصل، ETC نام بلاک چین اصلی و کوچک‌تر از اتریوم است.

. اتریوم کلاسیک علاوه بر ثبت تراکنش‌های ارزشی، می‌تواند قراردادهای هوشمند را اجرا کند. این کوین با ارائه مزایای حاکمیت غیرمتمرکز، روند قراردادهای هوشمند را آسان‌تر می‌کند. به عبارت دیگر، قراردادهای بدون دخالت شخص ثالث یا وکیل، قابلیت اجرا دارد.

اتریوم کلاسیک و بازار مثبت آن

تاریخچه اتریوم کلاسیک

در ابتدا، بلاکچین اتریوم به عنوان یک شبکه واحد برای تسهیل تراکنش‌هایی با استفاده از ارز دیجیتال اتر (ETH) ایجاد شد. شبکه جدید به سرعت برای عرضه اولیه سکه محبوب شد. چرا این محبوبیت به وجود آمد؟ زیرا تیم‌های مختلفی از این پلتفرم برای راه اندازی توکن‌های خود از آن استفاده می‌کردند.

یکی از موفق‌ترین ICO ها DAO بود. DAO یک صندوق سرمایه گذاری غیرمتمرکز برای رأی دادن سرمایه گذاران به دارایی‌های سرمایه گذاری است. دائو به سرعت بیش از ۱۱ میلیون اتر از بیش از ۱۸۰۰۰ سرمایه گذار جمع آوری کرد. بعد از این ماجرا، هکرهای ناشناسی یک اشکال قرارداد هوشمند را کشف کردند. این کشف به آنها اجازه دسترسی به یک سوم دارایی‌های DAO را داد.

به دلیل حجم بالا این هک، بسیاری از سرمایه گذاران پیشنهاد معکوس کردن بلاک چین اتریوم را دادند. این پیشنهاد برای نجات سرمایه گذاران آسیب دیده بود. در حالی که برخی دیگر معتقد بودند که انجام این کار سابقه‌ای برای کمک‌های مالی آینده است. در این شرایط، یک نظرسنجی عجولانه انجام شد و طبق آن، ۹۷ درصد جامعه به بازگرداندن وجود از دست رفته از طریق هارد فورک اتریوم کلاسیک رأی دادند.

در نتیجه این نظرسنجی، بلاکچین اتریوم به دو شبکه جداگانه تقسیم شد. شبکه جدیدتر با نام اتریوم که از اتر به عنوان ارز دیجیتال استفاده می‌کند. شبکه قدیمی‌تر با نام اتریوم کلاسیک که از ETC استفاده می‌کند، شناخته شد.

ریسک‌های مربوط به سرمایه گذاری در ETC

اتریوم و ETC، هر دو قراردادهای هوشمندی را ارائه می‌کنند و بازار یکسانی دارند. ولی همیشه از اتریوم به عنوان کوین قانونی‌تر یاد می‌شود و بین مردم محبوبیت دارد. همچنین، اتریوم بعد از بیت کوین به عنوان باارزش‌ترین شبکه ارز دیجیتال در جهان دوم شهرت دارد.

خطرات سرمایه گذاری در اتریوم کلاسیک

یکی از نگرانی‌ها و ریسک‌های مربوط به ETC و آینده اتریوم کلاسیک، محدودیت‌های بالقوه در مقیاس پذیری است. به طور معمول، شبکه اتریوم کلاسیک می‌تواند ۱۵ تراکنش در ثانیه انجام دهد. اما این تعداد تراکنش در شبکه‌های دیگر مانند Visa بسیار بیشتر است و به هزار تراکنش در ثانیه می‌رسد. با تمام ارتقاهایی که این رمزارز پشت سر گذاشته، باز هم یکی از ریسک‌ها و چالش‌های آن مربوط به مقیاس پذیری سیستم‌های پرداخت آن می‌شود.

همچنین، امنیت نیز یکی دیگر از مشکلات در قراردادهای هوشمند است. به خصوص در ETC که قبلاً هک و سرقت میلیون‌ها دلار را تجربه کرده است. این نگرانی‌هایی که گفته شد، باعث می‌شود تا بسیاری از سرمایه گذاری‌ها از قراردادهای هوشمند در این رمزارز جلوگیری کنند.

آینده ارز اتریوم کلاسیک

آینده‌ ی متصور برای اتریوم کلاسیک

به طور کلی، اتریوم نسبت به اتریوم کلاسیک آینده روشن‌تری دارد. زیرا، اتریوم قانونی‌تر است. از طرفی، نگرانی‌های امنیتی از بابت ETC مانند هک کردن سیستم، اعتماد بسیاری از سرمایه گذاران را نسبت به ETC کم کرد. تا زمانی که این رمزارز نتواند کد و نرم افزار خود را برای جلوگیری از هک‌های آینده توسعه دهد، چالش‌های فراوانی را در پیش خواهد داشت. با همه این تفاسیر، باید دید که قراردادهای هوشمند در پروژه ETC چگونه توسعه پیدا می‌کنند. در این شرایط می‌توان آینده ETC و اطمینان به آن را قطعی کرد.

اهداف اتریوم کلاسیک

اصلی‌ترین هدف ETC، ایجاد یک شبکه پرداخت جهانی با استفاده از قراردادهای هوشمند است که امکان کارکرد بدون حاکمیت متمرکز را هم دارد. با این حال، از زمانی که اتریوم کلاسیک ایجاد شد، ارتقاها و بهبودهای زیادی روی آن به عمل آمد.

در آینده اتریوم نیز مانند دیگر ارزهای دیجیتال، پیش‌بینی می‌شود که برای تبدیل شدن به یک فروشگاه دیجیتالی با ارزش به تلاش خود ادامه خواهد داد. به این معنی است که می‌توان ETCرا ذخیره یا مبادله کرد، در حالی که ارزش آن حفظ می‌شود. حفظ ارزش یک کریپتو به قدرت خرید آن بستگی دارد که می‌تواند به سرعت به پول نقد تبدیل شده و یا برای خرید دارایی دیگری مثل پول، استفاده شود.

پیش بینی آینده اتریوم کلاسیک و قیمت آن

تحلیل اتریوم کلاسیک نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۵ با پذیرش گسترده و برآوردهای قیمت، به حدود ۲۷۰ دلار افزایش خواهد یافت. این ارزش از بالاترین رکورد قبلی خودش هم فراتر خواهد رفت.

در ادامه باید گفت که احتمالاً این ارز در پایان سال ۲۰۲۲، به قیمت ۱۲۲.۲۷ دلار برسد. همچنین، تا پایان ۲۰۲۳ دوبرابر و همین‌طور تا سال ۲۰۲۵ نیز افزایش یابد.

ممکن است در آینده ارزش ETC به‌سوی ماه پرواز کند و به ۳۰۸.۹۷ دلار برسد. این پیش‌بینی‌ها آینده اتریوم کلاسیک را در سال ۲۰۲۸ بسیار بزرگ نشان می‌دهد.

با همه این تفاسیر و پیش‌بینی‌ها، قیمت اتریوم کلاسیک به عملکرد کلی بازار و میزان افزایش قیمت بیت کوین بستگی دارد. زیرا، هر چه میزان بیت کوین بالا رود، بر روی ارزش ETC نیز تأثیر می‌گذارد.

تفاوت‌های اتریوم با ETC

اتریوم کلاسیک به عنوان یک دارایی دیجیتال سودآور ارزش دارد که بسیاری از سرمایه گذاران از آن استفاده می‌کنند. ولی اتریوم نسبت به اتریوم کلاسیک، ارزی قانونی‌تر و قابل معامله‌تر است.

در اوایل سال ۲۰۲۱، بورس کالای شیکاگو (CME) معاملات اخیر اتر را تأیید کرد. در راستای این اتفاق، لازم به ذکر است که تنها بیت کوین و اتر برای چنین تراکنش‌هایی تأییدیه دارند. قراردادهای آتی اتر به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا اتر را برای حس و گمان معامله کنند. ولی همچون موقعیتی برای ETC و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر وجود ندارد.

ما می‌توانیم از طریق تحلیل میزان سرمایه گذاری بر روی این دو ارز، میزان محبوبیت سرمایه گذاری بر روی این دو را به دست آوریم. در مقایسه این دو ارز، یعنی اتریوم و ETC، قطعاً اتریوم برنده است. ارزش بازار یک ارز دیجیتال با ضرب قیمت ارز ثابت (مانند دلار آمریکا) در سکه‌ها یا توکن‌های موجود در گردش محاسبه می‌شود.

ETCدارای ۱۳۳.۹ میلیون سکه در گردش با ارزش بازار ۶.۱ میلیارد دلار است. در حالی که اتریوم تقریباً ۱۲۰ میلیون در گردش با ارزش بازار بیش از ۴۱۷ میلیارد دلار است. اتریوم کلاسیک با ۴۶.۰۰ دلار ولی اتریوم با ۳۴۷۵ دلار در هر سکه معامله می‌شود. همچنین، ETC به دلیل بازار پر نوسانی که دارد، برای بسیاری از افراد مناسب نیست. زیرا دچار فومو می‌شوند.

اگر چه هر دو شبکه اتریوم و ETC، قراردادهای هوشمندی را ارائه می‌دهند، نگرانی‌های امنیتی برای سرمایه گذاران در آینده اتریوم کلاسیک بیشتر است. در نهایت، بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند تا در اتریوم سرمایه گذاری کنند.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله فومو چیست را مطالعه کنید.

آینده ارز اتریوم کلاسیک تا کجا پیش‌بینی شده است؟

قیمت این ارز ممکن است تا پایان ۲۰۲۵ به ۲۲۱ دلار برسد. این پیش‌بینی حداقلی است و ممکن است از این قیمت نیز فراتر برود. در حالت کلی می‌توان گفت که پیش بینی می‌شود این رمزارز آینده رو به رشدی خواهد داشت.

از اتریوم کلاسیک در چه مواردی استفاده می‌شود؟

از ETC در درجه اول برای پرداخت هزینه‌های محاسبات غیرمتمرکز در شبکه اتریوم استفاده می‌شود. اتریوم کلاسیک برای انجام تراکنش‌ها و عملکردهای قرارداد هوشمند در بلاک چین اتریوم نیز قابل استفاده است.

آیا اتریوم کلاسیک یک کوین امن است؟

لازم به ذکر است، ۵۱% حمله موفقیت‌آمیز به اتریوم کلاسیک انجام شده است. ETC  در گذشته خود به شدت آسیب دید. در آگوست ۲۰۲۰، هکرها به مدت چهار روز کنترل ۵۱ درصد از آدرس‌های بلاک چین را به دست آوردند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۳

منبع
investopedia
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
EEMY
EEMY
5 ماه قبل

آیا اتر کلاسیک هاوینگ دارد؟اگه آره طول مدت چقدره؟

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  EEMY

سلام و عرض ادب
بله؛ تاریخ “رویداد هاوینگ” بعدی اتریوم کلاسیک تقریباً در ۱۹ فوریه ۲۰۲۴ است که طی آن پاداش بلاک این رمزارز به ۲.۰۴۸ ETC در هر بلاک کاهش می‌یابد.

حمید s
حمید s
10 ماه قبل

با عرض سلام تاریخ خاتمه استخراج اتریوم کلاسیک چ موقع میتونه باشه؟

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل
پاسخ به  حمید s

سلام
اتریوم کلاسیک مبتنی بر الگوریتم اثبات کار است و تاکنون ۶۱ درصد از کل عرضه آن (۲۱۰ میلیون توکن) استخراج شده است. تاریخ دقیقی برای خاتمه استخراج این ارز برآورد نشده است.

دکمه بازگشت به بالا