مقالات ارز دیجیتال

آینده ارز دیجیتال سولانا؛ پیش‌بینی قیمت رمز ارز سولانا

یکی از ارزهای دیجیتال که اخیراً به‌ شدت خبرساز شده، رمز ارز سولانا (Solana) است. در واقع سولانا یک شبکه بلاک چین قدرتمند است که بر اساس الگوریتم اثبات سهام و اثبات تاریخ عمل می‌کند. این شبکه می‌تواند در هر ثانیه ۶۵۰۰۰ تراکنش را انجام دهد. سرعت بالای تراکنش‌ها به همراه بهبود مقیاس‌پذیری، Solana را به یکی از رمز ارزهای محبوب تبدیل کرده است. به همین دلیل، بسیاری از تحلیل‌گران به دنبال عوامل مؤثر بر آینده ارز دیجیتال SOL هستند تا بلکه بتوانند از دریچه نگاه فاندامنتال، قیمت آن را در سال‌های آینده تخمین بزنند. اگر کنجکاو هستید که بدانید سازوکار سولانا چگونه است و چه کاربردی دارد؟ و یا می‌خواهید آخرین پیش‌ بینی قیمت این ارز دیجیتال را بررسی کنید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

سولانا (Solana) چیست؟

شبکه بلاکچینی است که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. این شبکه با برطرف کردن کاستی‌های شبکه اتریوم، سعی کرده تا زمینه را برای میزبانی هرچه بهتر از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) فراهم کند. علاوه بر این، Solana بستر مناسبی برای انجام امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است. از جمله کاستی‌های اتریوم، نرخ گس (Gas) بسیار بالا و سرعت کم تراکنش‌ها بوده است. این شبکه هر دو مشکل را حل کرده و مقیاس‌پذیری را تا حد زیادی بهبود داده است. با بررسی آینده سولانا می‌توانیم تشخیص دهیم که برطرف‌شدن این دو مشکل، چقدر روی ارزش این ارز دیجیتال تأثیر خواهد گذاشت.

ویژگی‌های منحصر به‌ فرد پروژه

آنچه که سولانا را به‌عنوان یک ارز دیجیتال، منحصر به‌ فرد می‌کند، پشتیبانی آن از الگوریتم اثبات تاریخ (PoH) است. این الگوریتم در واقع بخشی از الگوریتم اثبات سهام (PoS) در شبکه است که به هر بلوک اضافه شده به شبکه، یک برچسب تاریخ می‌زند. جالب است بدانید در شبکه Solana، هر ۴۰۰ میلی‌ثانیه یک بلوک جدید به زنجیره اضافه می‌شود؛ با این حساب سولانا سرعت خیلی بیشتری در انجام تراکنش‌ها نسبت به بیت کوین دارد. در بیتکوین، هر ۱۰ دقیقه، یک بلوک به زنجیره اصلی اضافه می‌شود. این سرعت در اتریوم برابر با ۱۵ ثانیه است.

در شبکه این پروژه، همه گره‌ها نقش‌های مختلف شبکه را در نقطه‌ای انجام می‌دهند؛ این در حالی است که در DPoS‌ها، یک رمزارز، نقشی را به شرکت‌کنندگان مختلف شبکه اختصاص می‌دهد. یکی از نقش‌هایی که یک گره می‌پذیرد؛ نقش رهبر است. رهبرها می‌توانند بلوک‌های جدید ایجاد کنند.

توکن بومی SOL

توکن بومی شبکه سولانا با نماد اختصاری SOL نشان داده می‌شود. از این توکن به‌عنوان ابزاری برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها و نیز توسعه قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. در شبکه Solana، افرادی که به استیکینگ ارز دیجیتال می‌پردازند، توکن SOL را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند. آینده این ارز دیجیتال، باتوجه‌به قیمت فعلی توکن SOL و عوامل مؤثر بر قیمت آن، مورد توجه بسیاری از کارشناسان است. احتمالاً با توسعه بیشتر کاربردهای این رمزارز، شاهد افزایش بیشتر قیمت آن باشیم.

بررسی عوامل فاندامنتال سولانا

تشخیص آینده ارز دیجیتال سولانا به این وابسته است که بتوانیم عوامل مؤثر بر قیمت آن را به‌خوبی تشخیص دهیم. ما می‌توانیم از نگاه تحلیل فاندامنتال یا بنیادی به شبکه قدرتمند Solana نگاه کنیم. تحلیل فاندامنتال به ما کمک می‌کند تا دید عمیق‌تری نسبت به نوسانات قیمت در کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشیم. البته فراموش نکنید که علاوه بر تحلیل بنیادی به تحلیل تکنیکال نیز برای تشخیص دقیق‌تر نیاز خواهیم داشت.

همان‌طور که می‌دانید ارز دیجیتال SOL با هدف بهبود سه کاستی اصلی در بلاکچین‌های شناخته شده به وجود آمد. سه کاستی امنیت، مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی مهم‌ترین چالش بلاکچین‌ها محسوب می‌شوند. سولانا با طرف کردن این مشکلات توانست خودش را به بزرگ‌ترین اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز تبدیل کند. در ادامه قصد داریم به بررسی عوامل مؤثر و تعیین‌کننده در تحلیل بنیادی ارز دیجیتال Solana بپردازیم.

کامیونیتی (Community)

کامیونیتی یا جامعه ارز دیجیتال، در واقع مجموعه کاربران و افراد وابسته به یک پروژه ارز دیجیتال است که شامل توسعه‌دهندگان، ذی‌نفعان و سایر کاربران داخل شبکه می‌شود. در تعریف کامیونیتی، شرکا، رقبا و سرمایه‌گذاران نیز صدق می‌کنند. کامیونیتی یکی از پارامترهای بسیار مهم و اساسی در تحلیل بنیادی است و با کمک آن می‌توان تخمین دقیقی از آینده ارز دیجیتال سولانا داشت.

جامعه ارز دیجیتال SOL با بیش از ۸۵ هزار عضو، یکی از بزرگ‌ترین کامیونیتی‌های بازار کریپتوکارنسی است. این پروژه تعداد زیادی کانال ارتباطی در شبکه‌های اجتماعی دارد که باعث هماهنگی بیشتر بین کاربران این شبکه می‌شود. کانال تلگرامی سولانا، ۸۵۰۳۲ عضو دارد.

حساب توییتری نیز بیش از ۷۵۸ هزار دنبال‌کننده دارد. علاوه بر اینها در یوتیوب، بیش از ۱۸ هزار نفر، اکانت یوتیوبی پروژه را سابسکرایب (Subscribe) کرده‌اند. در وب‌سایت Reddit که یکی از بسترهای بسیار معروف برای تبادل نظر در دنیای ارزهای دیجیتال و دیگر حوزه‌ها است، کانال Solana بیش از ۷۳ هزار عضو دارد. خوب است بدانید که شبکه‌های اجتماعی کمک زیادی به آموزش نحوه خرید و فروش سولانا و دیگر ارزها می‌کنند.

رودمپ (RoadMap)

این پروژه در سال‌های اخیر، طوفانی در بازار ارزهای دیجیتال راه انداخته و توانسته است به رتبه ۱۳ در بین ارزهای دیجیتال دست پیدا کند. اما چه به‌روزرسانی‌هایی در آینده ارز دیجیتال سولانا به رودمپ یا نقشه راه آن اضافه می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید چندین ارز دیجیتال در سال جاری، به‌روزرسانی‌های گسترده‌ای داشته‌اند. برای مثال اتریوم و کاردانو، هرکدام از برنامه‌های جدید خود رونمایی کردند. جالب است بدانید که از سال ماه ژوئیه امسال تاکنون، تنها یک مورد از نقشه راه پروژه باقی‌مانده که هنوز اجرایی نشده است. با توجه‌ به اینکه رودمپ به‌روز نشده، احتمال می‌رود که SOLANA به‌روزرسانی رودمپ خود را کنار گذاشته است. بر اساس گزارش GitHub، ایت شبکه آخرین نسخه Solana mainnet V1. 10. 29 خود را رونمایی کرده است. با این آپدیت، ویژگی‌های جدیدی همچون QUIC، QoS مبتنی بر سهام و بازارهای کارمزد به آن ا اضافه شده‌اند.

مدیرعامل شرکت، آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) در آخرین مصاحبه خود اعلام کرد که مرحله بعدی نقشه راه ، جذب یک میلیارد کاربر فعال است. Solana از همان ابتدای کار، تمرکز ویژه‌ای روی جذب سرمایه‌گذاران و افزایش کاربران نسبت به دیگر رقبا گذاشته بود. این شبکه همچنین، خارج از برنامه اصلی خود، یک تلفن همراه نیز تولید کرده است.

وایت پیپر (White Paper)

وایت پیپر سولانا

وایت پیپر سولانا، SOL را به‌عنوان یکی از اکوسیستم‌های بسیار نوآورانه مبتنی بر الگوریتم اثبات تاریخ (PoH) معرفی کرده است. خوب است بدانید که PoH می‌تواند هزینه ارسال پیام در یک گسل بیزانسی را کاهش دهد. در وایت پیپر سولانا، دو الگوریتم پیشنهاد شده است. اولی الگوریتم PoS است که می‌تواند از پارتیشن‌هایی با هر اندازه‌ای بازیابی شود. دومی نیز جریان کارآمد اثبات تکرار (PoRep) است. ترکیب PoH و PoRep، تا حد زیادی مانع از جعل دفتر کل باتوجه‌به زمان سفارش و ذخیره‌سازی خواهد شد.

تیم توسعه‌دهنده

تیم توسعه‌دهنده شامل جامعه توسعه‌دهندگان بسیار حرفه‌ای، دارندگان توکن، اعتبارسنج‌ها و کاربران پشتیبانی‌کننده از پروتکل سولانا هستند. این مجموعه به طور مداوم توسعه پیدا می‌کند. بنیاد Solana، یک سازمان غیرانتفاعی به شمار می‌رود که در ژنو تأسیس شده است. مأموریت اصلی تیم، ایجاد، توسعه و پشتیبانی از آن است. کارمندان پروژه دارای سوابق برجسته در شرکت‌های معروف‌اند. برای مثال، آناتولی یاکوونکو، مدیرعامل Solana، تا قبل از این کارمند سابق کوالکام بوده است. پیشرفت و چشم انداز سولانا از همان تجربه آناتولی در شرکت کوالکام الهام گرفته شده است. وجود چنین کارمندان با تجربه‌ای نوید موفقیت‌های بزرگی در آینده ارز دیجیتال سولانا را می‌دهد. از جمله افراد معروفی که در تیم پروژه حضور دارند می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • اریک ویلیامز (Eric Williams)
  • استفن آکریج (Stephen Akridge)
  • گرگ فیتز جرالد (Greg Fitzgerald)
  • راج گوکال (Raj Gokal)
  • مت تیلور (Matt Taylor)

شرکا و رقیبان

سولانا، شرکای بسیار قدرتمندی دارد. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: Tether، Serum، Terra و Raydium. همه این اسامی، پروژه‌های بسیار موفقی هستند و دیدن آن‌ها کنار SOL، آینده ارز دیجیتال سولانا را روشن‌تر می‌کند. توجه به انتخاب شرکا در پروژه‌های ارز دیجیتال بسیار مهم است. هرچند شراکت در برنامه‌های تبلیغاتی بسیار سودآور است؛ اما اگر شرکای قابل‌اعتماد و معتبری حضور نداشته باشند، اتفاق مهمی نیفتاده است.

همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، SOL در جایگاه سیزدهم ارزهای دیجیتال است. برخی از تحلیلگران معتقدند باتوجه‌به اخبار و تحلیل‌های فاندامنتال، مهم‌ترین رقبای سولانا در حال حاضر شیبا اینو (SHIB)، ترون (Tron) و دای (Dai) هستند. در پی کاهش بسیار زیاد ارزش Solana در طی دوهفته اخیر، احتمال می‌رود که رقابت بین این پروژه‌ها بسیار تنگاتنگ شود.

قیمت و شرایط فعلی

آینده ارز دیجیتال سولانا

بررسی شرایط فعلی SOL، کمک زیادی به تحلیل آینده ارز دیجیتال سولانا می‌کند. در حال حاضر، توکن SOL با قیمت ۱۳ دلار معامله می‌شود. حجم معاملات روزانه این رمزارز، بیش از ۴۴۱ میلیون دلار است. همچنین در شبکه این ارز بیش از ۳۶۲ میلیون توکن در گردش وجود دارد. بیشترین قیمت سولانا تاکنون SOL ، به میزان ۲۵۹ دلار بوده که هم اکنون این مقدار با کاهش ۹۴ درصدی از تاریخ ۱۶ آبان ۱۴۰۰ تاکنون، به ارزش کمتر از ۱۵ دلار رسیده است. اگر از هولدرهای این ارز هستید همچنان آن را در کیف پول های سولانا نگهداری کنید.

آینده ارز دیجیتال سولانا؛ پرواز یا سقوط؟

چه چیزی در انتظار سولانا است؟ سوال مهمی که در این بخش قرار است به آن پاسخ دهیم، آینده رمزارز SOL و تحولاتی است که در آینده ممکن است رخ دهد. شاید در خبرها خوانده باشید که طی دوهفته اخیر، SOL بیش از ۵۰ درصد کاهش قیمت داشته است. این اتفاق باعث شد تا ترس و نگرانی شدیدی بر کاربران حاکم شود. برخی شرکت‌های تابعه Solana همچون FTX اعلام ورشکستگی کرده‌اند. در ۱۴ نوامبر سولانا اعتراف کرد که دارایی‌هایش به ارزش ۱ میلیون دلار سقوط کرده است. هرچند این مقدار، کمتر از ۱ درصد ارزش کل دارایی‌های است اما این اتفاق تأثیر بسیاری بدی روی احساسات بازار گذاشت.

برای درک این میزان کاهش کافی است به گزارش سایت تحلیلی DeFiLlama اشاره کنیم. بر اساس این گزارش، ارزش دارایی قفل شده در اکوسیستم سولانا از ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۳۳۰ میلیون دلار در سال جاری رسیده است. این تنها اتفاق ناخوشایند برای Solana نبوده است. این ارز دیجیتال، اخیراً یک هک را تجربه کرد و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار دارایی از دست داد. در ادامه پیش‌بینی قیمت SOL برای سال‌های ۲۰۲۳، ۲۰۲۴، ۲۰۲۵، ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ آورده شده است.

  •    ۲۰۲۳: ۸۹٫۲۸ دلار
  •    ۲۰۲۴: ۴۳٫۳۴ دلار
  •    ۲۰۲۵: ۵۷٫۷۸ دلار
  •    ۲۰۲۶: ۷۲٫۲۳ دلار
  •    ۲۰۲۷: ۸۶٫۶۸ دلار

شما آینده این پروژه را چگونه می‌بینید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۱ / ۵. مجموع آرا: ۲۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا