سرمایه گذاریمقالات ارز دیجیتال

آینده ارز دیجیتال تتر؛ سیر تحولات و چالش های تاثیر گذار بر قیمت تتر

فضای کریپتو مملو از ارزهایی‌ست که ارزش آن‌ها یا به ماه شلیک می‌شود یا به اعماق زمین سقوط می‌کند! اما این داستان فقط مختص کوین‌های ناشناخته نیست، بلکه همیشه گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد آینده ارزهای دیجیتال برتر هم در بین معامله‌گران مطرح است. امروزه رمزارزهایی مانند تتر که اصطلاحاً به آنها استیبل‌ کوین گفته می‌شود نقش مهمی در معاملات و در امان ماندن معامله‌گران از نوسانات بازار ایفا می‌کنند. اما خود این استیبل کوین یعنی USDT، تا چه حد قابل اعتماد است؟ آینده تتر چگونه خواهد بود؟ در این مقاله به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت و آینده این رمزارز را به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تتر (USDT) چیست؟

استیبل کوین تتر چیست

تتر یک ارز دیجیتال برابر با دلار آمریکا است که توسط شرکت تتر لیمیتد (Tether limited) در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. این شرکت مدعی شده که هر واحد USDT با دلار آمریکا جفت شده و به ازای هر تتر، یک دلار را در خزانه خود نگهداری می‌کند. به زبان ساده، شرکت تتر لیمیتد به این صورت عمل می‌کند که در ازای پرداخت هر یک دلار آمریکا از طرف کاربران، یک تتر صادر می‌کند.

بد نیست بدانید که بنیاد Tether Limited و صرافی ارز دیجیتال بیت‌فینکس (Bitfinex)، همگی زیرمجموعه شرکت iFinex هستند. در واقع این شرکت در سال ۲۰۱۴ ارز دیجیتال تتر را ابتدا با نام Realcoin به بازار عرضه کرد و پس از مدتی نام آن را به تتر تغییر داد. در حال حاضر دفتر مرکزی این شرکت در هنگ‌کنگ مشغول به فعالیت است و اکثر تیم مدیریتی Tether از جمله مدیرعامل، مدیر ارشد استراتژی و مشاور عمومی آن، با صرافی ارز دیجیتال بیت‌فینکس مشترک است.

لازم به ذکر است که آینده تتر، بستگی مستقیم به شرایط قانون‌گذاری و شفافیت بیشتر این استیبل کوین دارد. البته تا حدودی این رمزارز به وضعیت بازار نیز حساس است و معمولا زمانی که بیت کوین افت شدید می‌کند، بخاطر حجوم معامله‌گران برای خرید تتر و حفظ سرمایه، دچار افزایش قیمت می‌شود.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال تتر چیست

تاثیر دعوی حقوقی در آینده تتر

دعوی حقوقی تتر

در آوریل ۲۰۱۹ تتر درگیر یک مساله حقوقی مهم شد. دادستانی کل نیویورک، شرکت iFinex (شرکت مادر Tether) را متهم به برداشت غیرقانونی۸۵۰ میلیون دلار از ذخایر USDT برای جبران ضررهای صرافی بیت‌فینکس کرد؛ ادعایی که بیت‌فینکس در ابتدا آن را رد کرد. کمی بعد یکی از وکلای iFinex رسماً اعتراف کرد که تنها ۷۴٪از توکن‌های USDT پشتوانه دلاری دارند. با رسانه‌ای شدن این اتهامات، کاربران بیت‌فینکس دارایی خود را که به ارزش ۹۰ میلیون دلار بود، از کیف پول‌های این صرافی خارج کردند. این اقدام خدشه‌ای بزرگ بر پیکره USDT و آینده تتر وارد کرد و پس از آن تتر لیمیتد همواره با سوالاتی درخصوص پشتوانه این ارز و شفافیت مالی مواجه است.

تجزیه و تحلیل قیمت Tether

لوگوی تتر در کنار چارت قیمت

طبق داده‌های کوین مارکت کپ، قیمت تتر در ماه‌ها و سال‌های اخیر مطابق با اهداف خود عمل کرده و با حداقل تغییرات قیمت ماهانه ۰/۹۹۸ دلار و بالاترین قیمت ۱/۰۰ دلار در نوسان بوده است. با این حال، بهای تتر با چندین ریزش عمده هم روبرو شده است:

در آوریل ۲۰۱۷ این استیبل‌کوین تا محدوده ۰/۹۲۴۴ دلار سقوط کرد. تقریباً در همان زمان، یک منتقد ناشناخته که با آی دی Bitfinex’ed در توییتر فعالیت داشت برای اولین بار این موضوع را به چالش کشید که تتر توسط هیچ چیزی پشتیبانی نمی‌شوند و افزود: چرا این شرکت [تتر] اسناد حسابرسی خود را ارایه نمی‌کند؟

نمونه دیگر نوسانات لحظه‌ای Tether پس از فشار فروش «پنجشنبه سیاه» در مارس ۲۰۲۰ رخ داد. زمانی که بیت کوین با از دست دادن نیمی از ارزش خود تا محدوده ۴۰۰۰ دلار سقوط کرد و شاخص ترس و طمع به نقطه ترس شدید رسید. در پی این اتفاق، تتر به بالاترین سطح خود یعنی ۱/۲۱ دلار رسید. 

نکته: همواره معامله‌گران در طول یک روند ریزشی برای در امان نگه داشتن دارایی خود برای فروش بیت کوین در ازای Tether رقابت می‌کنند. بنابراین افزایش ناگهانی فشار خرید تتر اغلب باعث ایجاد جهش مثبت این استیبل کوین می‌شود. برای تحلیل دقیق آینده تتر باید از شاخص‌های مختلفی مانند دامیننس تتر کمک گرفت تا بتوان در شرایط حساس هوشمندانه تصمیم‌گیری کرد.

آیا تتر واقعا پشتوانه دلاری دارد؟

یک کیف پر از اسکناس دلار

بعید است که Tether Limited بتواند ثابت کند تمام تترهای در گردش دارای پشتوانه دلاری هستند. علاوه بر این، تتر لیمیتد یک نهاد غیرشفاف و قانون‌گذاری نشده است که در گذشته توسط مقامات مالی ایالات متحده هم جریمه شده است. از مارس ۲۰۲۱، تنها چند درصد از تترها توسط پول نقد یا معادل آن (وجه نقد و اسناد خزانه)، پشتیبانی می‌شدند. ارزش ذخایری مانند اوراق تجاری بدون شفافیت و حسابرسی، قابل ارزیابی نیست. این اتفاق در مورد بانک‌ها هم زمانی که تمام سپرده‌های آنها دارای پشتوانه نقدی نیست، صدق می‌کند که به آن کسری بودجه می‌گویند. با این حال یک تفاوت مهم بین بانک‌ها و شرکت تتر لیمیتد وجود دارد: بانک‌ها تحت نظارت‌اند و شفافیت قابل توجهی را درخصوص نگهداری پول خود ارایه می‌کنند که این مساله در مورد Tether رعایت نمی‌شود. همین عدم شفافیت در مورد ارائه اطلاعات مربوط به پشتوانه این استیبل کوین، می‌تواند آینده تتر را به خطر بیاندازد.

آینده ارز دیجیتال Tether به چه عواملی بستگی دارد؟

آینده تتر چگونه است

همه ما می‌دانیم که آینده استیبل‌ کوین‌ها خصوصاً آینده تتر مبهم به نظر می‌رسد. با این حال، این کوین‌ها کماکان نقش مهمی در توسعه رمزارزها و به طور کلی فناوری بلاکچین دارند. به طور خلاصه آینده تتر به ۳ عامل مهم بستگی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  1. شفافیت مالی
  2. صدور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)
  3. فشار قانون‌گذاران

یکی از ویژگی‌های کلیدی برای ماندگاری استیبل‌ کوین‌ها مولفه‌ی «شفافیت» است که در حال حاضر Tether عاری از این ویژگی است. بنابراین بدون شک، انجام حسابرسی‌های دقیق توسط یک شخص ثالث برای بهبود عملکرد USDT و سایر استیبل‌ کوین‌ها، امری کلیدی و بسیار حائز اهمیت در آینده تتر است.

با توجه به اینکه بسیاری از دولت‌ها در صدد راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خود هستند، بعید به نظر می‌رسد که تتر با این شرایط فعلی، تاثیر خود بر بازار را در بلندمدت حفظ کند. با این حال فرایند قانونگذاری CBDC ها هم به کندی پیش می‌رود و تخمین این که چه زمانی این مهم رخ می‌دهد، دشوار است.

همچنین اگر در ایالات متحده و سایر کشورها مقرراتی برای محدودیت استفاده کاربران از تتر یا سایر رمزارزها وضع شود، تاثیرات مقطعی شدیدی بر صنعت کریپتو می‌تواند داشته باشد. علاوه‌براین بر اساس حرکات تاریخی قیمت، میزان صدور Tether و قیمت بیت کوین دارای همبستگی هستند.

پیش‌بینی قیمت تتر

پیش بینی قیمت آینده تتر

احتمالا از آنجایی که Tether یک استیبل کوین است، باید همیشه دارای ارزش برابر با یک دلار باشد. از این رو خرید آن با هدف رشد یا تقلیل سرمایه نیست، بلکه به این معناست که یک ذخیره ارزش پایدار در برابر نوسانات بازار باشد. به همین دلیل است که تحلیل تتر در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال، امری بی‌معنا و شاید عجیب به نظر برسد. با این حال کارشناسان وب‌سایت Wallet Investor تغییرات قیمت Tether به صورت الگوریتمی برای سال‌های پیش رو به این شکل ارزبابی کرده‌اند:

  • سال ۲۰۲۴: در محدوده ای بین ۰.۹۷۸ تا ۱.۱۲ دلار 
  • سال ۲۰۲۵: در محدوده بین ۰.۹۷ دلار و تا ۱.۰۵ دلار
  • سال ۲۰۳۰:  در محدوده  0.987 دلار تا ۱.۰۸۵ دلار 

آیا سرمایه‌گذاری روی تتر سودمند است؟

در حال حاضر Tether علی‌رغم مشکلات حقوقی و عدم شفافیت فعالیت‌های خود، کماکان از اعتماد بالایی در میان صرافی‌های بزرگ برخوردار است و معامله‌گران این ارز دیجیتال، چندان نگران سرمایه خود نیستند. همچنین ارزش بازار ۸۳ میلیارد دلاری تتر، این کوین را قویاً در بین سه ارز دیجیتال برتر بازار قرار داده است. اما اینکه آینده تتر به چه شکلی رقم خواهد خورد و اینکه آیا این ارز همیشه می‌تواند در جایگاه اول استیبل‌کوین‌ها قرار بگیرد یا خیر؟ مساله‌ای است که تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد.

در این مقاله سعی داشتیم نگاهی بی‌طرفانه به محبوب‌ترین استیبل‌کوین بازار داشته باشیم. از نظر شما با ظهور استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکزی مانند دای (DAI)، آینده رمز ارز USDT چگونه خواهد بود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

قیمت تتر در سال ۲۰۲۵ چقدر خواهد بود؟

انتظار می‌رود که تیم سازنده Tether هر کاری که می‌توانند انجام دهند تا قیمت تتر را در سال ۲۰۲۵ هم در نزدیکی ۱ دلار نگه دارند. اما به یاد داشته باشید که در دنیای کریپتوکارنسی، هیچ تحلیلی صد در صد نیست.

با توجه به تاریخچه قیمت تتر، عملکرد این ارز دیجیتال در آینده چگونه خواهد بود؟

از آنجایی که قیمت تتر ثابت است نمی‌توان با توجه به تاریخچه قیمت آن، تحلیل دقیقی ارائه کرد. بنابراین بهتر است سایر شاخص‌ها را هم در نظر گرفت.

آیا تتر برای سرمایه‌گذاری بلند مدت خوب است؟

بررسی آینده Tether نشان می‌دهد که یکی از سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت عالی در بازار کریپتو سرمایه‌گذاری روی تتر است. این پیش بینی می تواند تا حداقل ۵ سال آینده صحیح باشد به شرط آنکه در این مدت اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای رخ ندهد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۱۰

کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
پیریکلی آرتان
پیریکلی آرتان
4 ماه قبل

سلام و سپاس از بابت مطلب راهنمای‌تان.
اما فکر می‌کنم این نوشته ترجمه‌ای از سایت‌های بین‌المللی باشد که وضعیت دلار را در سطح بین‌الملل بررسی کرده. خیلی عالی می‌شود در تحلیل‌های بعدی وضعیت دلار در داخل ایران هم بررسی گردد

علیرضا ناصری
علیرضا ناصری
6 ماه قبل

ممنون از مطلب کامل و خوبتون
واقعا معلوم نیست چی به سر سرمایه گذارا میاد. من یه مقاله خوندم نوشته بود قیمت دلار اگه برجام احیا شه میاد زیر ۵۰، اگه نه باید منتظر دلار ۷۰ تومنی بود!

دکمه بازگشت به بالا