معرفی رمزارزها

معرفی ارز دیجیتال کامپاند همه چیز درباره ارز COMP

ستون فقرات اصلی برنامه‌های DeFi امروزی، اتریوم است؛ یک بلاکچین غیرمتمرکز که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کرده و بر اساس آن می‌توان سایر برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) مبتنی بر بلاکچین را ایجاد کرد. کامپاند (Compound) یکی از این پروتکل‌هاست که از استقراض و وام دادن مجموعه خاصی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. این برنامه غیرمتمرکز یکی از قدیمی‌ترین پروتکل‌های اعطا و دریافت وام در دنیای دیفای است. به همین منظور، در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که کامپاند چیست؟ و در ادامه به بررسی دقیق سازوکار آن و معرفی ارز COMP بپردازیم.

ایده اصلی کامپاند چیست؟

پیش از معرفی پروتکل کامپاند، بهتر است به این موضوع بپردازیم که ارتباط DeFi با کامپاند چیست؟ سپس، راحت‌تر می‌توانیم به معرفی رمز ارز COMP و ایده اصلی آن بپردازیم.

بیایید با یک مثال شروع کنیم: همانطور که می‌دانید هرکدام از کاربران ارز دیجیتال، می‌توانند رمز ارز خود (مثلا بیت کوین) را بدون نیاز به بانک و واسطه انتقال دهند. مثلا آن‌ها می‌توانند بیت کوین را از طریق شبکه بیت کوین منتقل کنند. هرچند این یک مزیت برای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود؛ اما همه خدمات مالی را در بر نمی‌گیرد. برای مثال، خدمات مختلفی مثل اعطا و دریافت وام، چک، پس‌انداز، مالیات، بیمه و… هستند که نیاز به حذف واسطه دارند. ایده بنیادی DeFi همینجا خلق شده یعنی؛ غیرمتمرکز کردن هر نوع خدمات مالی با استفاده از پروتکل‌های بلاکچین و ارزهای دیجیتال!

در واقع، کامپاند (COMP) از طریق قراردادهای هوشمند، کسانی را که می‌خواهند رمز ارزهای خود را به وام‌گیرندگان قرض بدهند، به یکدیگر متصل می‌کند.

شبکه کامپاند چیست؟

کامپاند (Compound Finance) یک پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که کار خود را با یک مدل نسبتا ساده از استخرهای وام شروع کرد. در این مدل، وام‌دهندگان دارایی‌ها را در یک استخر عرضه می‌کنند و وام‌گیرندگان می‌توانند آن دارایی‌ها را به عنوان وام برداشت کنند. پشتوانه این وام‌ها سپرده وام‌گیرندگان است که در پلتفرم کامپوند وثیقه می‌شوند. هر دارایی در استخر مخصوص به خودش قرار دارد (یعنی یک استخر برای ETH، یکی برای UNI، یکی برای COMP و غیره).

معرفی کامل شبکه کامپاند

وثیقه بیش از حد (Overcollateralization) یکی از اجزای کلیدی دیفای است که در پروتکل کامپوند نیز از آن استفاده می‌شود. به این معنا که هر بار که از کامپاند وام می‌گیرید، باید یک دارایی را در این پروتکل قفل کنید که ارزش آن بیشتر از دارایی است که به عنوان وام دریافت می‌کنید.

به یاد داشته باشید صرف نظر از اینکه وام می‌دهید یا وام می‌گیرید، ابتدا باید رمزارز مورد نظرتان را در پروتکل کامپاند قفل کنید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، در ازای آن، توکن‌های کامپاند (cTokens) دریافت می‌کنید که نشان‌دهنده موجودی شما در این پلتفرم است. cTokenها که از نوع توکن‌های ERC20 هستند، یکی از مزایا و نوآوری‌های بزرگ بازار پول دیجیتال مبتنی بر بلاکچین به شمار می‌روند.

به عنوان مثال، هنگامی که کاربران دارایی‌هایی (مانند LINK) را به کامپاند واریز می‌کنند، در ازای آن cToken (مانند cLINK) دریافت می‌کنند. کاربران می‌توانند cToken‌ها را به عنوان وثیقه در پروتکل‌های دیگر دیفای استفاده کرده و از آن سود دریافت کنند.

جالب است بدانید کاربر می‌تواند cToken ‌های خود را بدون محدودیت منتقل و معامله کند. اما برای باز خرید فقط باید از ارز دیجیتالی که پروتکل از آن پشتیبانی می‌کند استفاده کند.

همچنین، عنصر مشترک در وام دادن و وام گرفتن در کامپاند، نرخ بهره (Interest rate) است. در مورد وام دادن، شما بهره کسب می‌کنید و در صورت استقراض، باید بهره را بپردازید. نرخ بهره در کامپاند اساسا تابعی از نقدینگی رمز ارزها در هر استخر است. بنابراین، با توجه به عرضه و تقاضای دارایی برای تراز کردن با شرایط موجود در بازار، ممکن است در هر لحظه متفاوت باشد. همچنین، بهره با همان توکنی پرداخت می‌شود که شما در پروتکل کامپاند قفل کرده‌اید.

در کامپاند، وام‌گیرندگان می‌توانند وام‌ها را هر زمان که بخواهند بازپرداخت کرده و از انعطاف‌پذیری برای برداشت دارایی‌های قفل شده برخوردار هستند.

پیشینه و بنیان‌گذاران شبکه Compound

کامپاند در سپتامبر ۲۰۱۸ توسط رابرت لشنر (Robert Lashner) و جفری هیز (Geoffrey Hayes) فارغ‌التحصیلان دانشگاه پنسیلوانیا راه‌اندازی شد. لشنر دارای مدرک اقتصاد است و اکنون به عنوان مدیر عامل آزمایشگاه‌های کامپاند مستقر در سانفرانسیسکو فعالیت می‌کند. هیز نیز در مهندسی و علوم کامپیوتر سابقه دارد و به عنوان مدیر ارشد فناوری این پروتکل کار می‌کند.

Compound با هر یک از به‌روزرسانی‌های خود از سال ۲۰۱۸ تغییرات قابل‌توجهی را پشت سر گذاشته و از یک جامعه فعال همراه با فرهنگ توسعه‌ برخوردار است. در می ۲۰۱۹، نسخه دوم پروتکل (Compound v2) منتشر شد و سه سال بعد توسط Compound III (v3 یا Comet) در آگوست ۲۰۲۲ دنبال شد.

لابراتور کامپاند در طول عمر خود، نزدیک به ۷۱ میلیون دلار بودجه از منابع متعدد سرمایه‌گذاری، از جمله آندرسن هوروویتز (Andreessen Horowitz)، دریافت کرده است.

معرفی رمز ارز COMP

توکن محبوب شرکت کامپاند، COMP است. جالب است بدانید این رمز ارز با حمایت کوین بیس به وجود آمد و همچنین تاکنون بیش از ده میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است. توکن کامپاند مبتنی بر بلاکچین اتریوم و از جمله توکن‌های ERC20 است که در حال حاضر با قیمت ۴۰.۴۳ دلار معامله می‌شود.

کاربرد ارز دیجیتال کامپاند چیست؟

کاربردهای اصلی این توکن عبارتند از:

  • یک توکن حاکمیتی
  • به عنوان مشوق برای وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان

ارز COMP یک توکن حاکمیتی است و یک مقدار از پیش تعیین شده از آن هر روز به کلیه وام‌دهندگان و وام گیرندگان در پروتکل کامپاند توزیع می شود. هر بار که یک بلوک اتریوم (هر ۱۵ ثانیه) استخراج می‌شود، متناسب با سود حاصل از هر دارایی، توکن‌های COMP توزیع می‌شوند.

همچنین، دارندگان این توکن حاکمیتی می‌توانند در مورد تغییر در این پروتکل پیشنهاد داده، در رای‌گیری‌ها شرکت کرده و بر ذخایر و خزانه‌های این پروتکل نظارت کنند. هر توکن نشانه یک رای است که حتی می‌تواند از طرف شما به فرد دیگری واگذار شود.

مزایای کامپاند

مهم‌ترین مزیت کامپاند این است که این شبکه به ازای ذخیره و قفل کردن دارایی در کامپاند، برای افراد cToken صادر می‌کند. این یعنی کسب سود بیشتر برای کاربران ارز دیجیتال! کامپاند فرایند دریافت وام را برای همه تسهیل کرده است. در واقع، این پروتکل به مردم کمک کرده تا حساب دارایی خود را به صورت حرفه‌ای مدیریت کنند. بررسی داده‌ها نشان می‌دهد، کامپاند در آینده کاملا غیرمتمرکز خواهد بود.

تفاوت نسخه‌های کامپاند چیست؟ کامپاند V2 و V3

کامپاند V2 دو ویژگی جدید مهم را وارد این پروتکل کرد:

  • ارز کامپاند
  • CTOKEN

کامپاند V3 این پروتکل را از یک بازار با دارایی‌های بسیار زیاد به بازاری با یک دارایی پایه تبدیل کرد و آن را از سایر پروتکل‌های مشابه مانند AAVE متمایز کرد. این بدان معناست که وقتی کاربران وثیقه (مانند ETH ،LINK ،UNI یا COMP) را واریز می‌کنند، می‌توانند تا درصدی از ارزش سپرده خود را فقط در قالب استیبل کوین USDC وام بگیرند. استفاده از یک استیبل کوین به عنوان دارایی پایه باعث می‌شود خطرات قرار گرفتن در معرض نوسان دارایی‌های دیجیتال کاهش یابد.

کیف پول‌های پشتیبانی کننده از ارز دیجیتال کامپاند چیست؟

والت های پشتیبانی کننده از کامپاند

پس از معرفی رمزارز COMP، اکنون به این مرحله می‌رسیم که کدام کیف پول‌ها برای نگهداری ارز دیجیتال کامپاند مناسب هستند؟ کیف پول‌های معتبر و مختلفی از کامپاند پشتیبانی می‌کنند که در اینجا به آن‌ها اشاره شده است:

  • والت سخت افزاری لجر نانو اس: این کیف پول دارای امنیت بسیار زیادی است و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را هک کرد.
  • کیف پول Keep Key: این کیف پول سخت‌افزاری نیز، بسیار ایمن است. علاوه بر این، بسیار شکیل طراحی شده و برای رمز ارزها بسیار مناسب است.
  • والت ترزور: نصب این کیف پول سخت‌افزاری بسیار راحت است و امنیت بسیار بالایی دارد.
  • کیف پول مای اتر: این والت نرم‌افزاری برای دسکتاپ و تلفن همراه طراحی شده و برای سیستم عامل‌های لینوکس، مک و ویندوز در دسترس است.
  • کیف پول کوینومی: این والت بسیار ایمن است و برای استفاده در تلفن همراه طراحی شده است.

خرید و فروش کامپاند (COMP)

در این بخش می‌خواهیم به خرید و فروش کامپاند (COMP) بپردازیم. شما می‌توانید همچون سایر ارزهای دیجیتال، COMP را در صرافی‌های معتبر خرید و فروش کنید. قبل از ثبت نام در صرافی‌ها حتما نسبت به اعتبار و امنیت آن‌ها تحقیق کنید. بسیاری از صرافی‌ها معتبر‌ند اما در این میان، برخی از آن‌ها امنیت کمتری دارند. همچنین، برخی از صرافی‌های خارجی همچون بایننس، برای ایرانی‌ها در دسترس نیستند و امکان دارد دارایی‌های شما را بلوکه کنند. علاوه بر، این ممکن است صرافی موردنظر از رمز ارز شما پشتیبانی نکند. در ادامه به صرافی‌های مهمی که از ارز دیجیتال COMP پشتیبانی می‌کنند، اشاره می‌کنیم.

صرافی‌های پشتیبانی‌کننده از کامپاند (COMP)

صرافی های مناسب برا ی کامپاند

صرافی‌های معتبر و متنوعی این رمز ارز را لیست کرده‌اند و به‌سادگی می‌توانید در آن‌ها معامله کنید. در اینجا به برخی از این صرافی‌ها اشاره می‌کنیم:

کاربران در پلتفرم کامپاند چه خدماتی دریافت می‌کنند؟

استفاده از کامپاند

کاربران در شبکه کامپاند دو دسته هستند:

کاربرانی که وام می‌گیرند

وام‌گیرندگان، کسانی هستند که دارایی ارز دیجیتال خود را در شبکه کامپاند سپرده‌گذاری کرده‌اند. این افراد می‌توانند به مقدار دلخواه از ارز دیجیتال موردنظر (این ارز دیجیتال باید از طرف کامپاند پشتیبانی شود) به همراه درصدی از ارزش مازاد، وام بگیرند. 

کاربرانی که وام می‌دهند

وام‌دهندگان، کاربرانی هستند که دارایی رمز ارز خود را به استخرهای وام‌دهی سپرده‌اند. این استخرها منبع دارایی هستند که وام‌گیرندگان از آن استفاده می‌کنند. وام‌دهندگان بابت ارز دیجیتالی که سپرده‌گذاری کرده‌اند، سود دریافت می‌کنند.

به این ترتیب، شما می‌توانید با قفل کردن دارایی ارز دیجیتال خود در شبکه کامپاند، از خدمات جذاب وام این شبکه استفاده کنید. منظور از قفل کردن دارایی، همان سپرده‌گذاری در کیف پول کامپاند است.

کامپاند از چه رمز ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

تا این لحظه، رمز ارزهایی که توسط کامپاند پشتیبانی می‌شوند عبارتند از:

  • اتر (Ether)
  • دای (Dai)
  • یو اس دی کوین (USD COIN)
  • رپد بیت کوین (Wrapped BitCoin)
  • تتر (Tether)
  • یونی سوآپ (Uniswap)
  • کامپوند گاورننس توکن (Compound Governance Token)
  • سای (Sai)
  • آگور (Augur)
  • آوی توکن (Aave Token)
  • سوشی توکن (SushiToken)
  • زیرو ایکس (Ox)
  • میکر (Maker)

شرایط استفاده از خدمات وام در کامپاند چیست؟

 استفاده از خدمات وام کامپاند

فرض کنید شما به اندازه ۵۰۰ دلار ارز دیجیتال (از هر نوعی که کامپاند از آن پشتیبانی می‌کند) دارید. در این شرایط، کامپاند برای هر رمز ارزی درصد مشخصی سود تعریف کرده است. بنابراین، اگر برای رمز ارز مشخصی ۵۰ درصد سود در نظر گرفته باشد، با ذخیره این ۵۰۰ دلار ارز دیجیتال در کیف پول کامپاند، می‌توانید ۲۵۰ دلار سود دریافت کنید.

جایگاه ارز دیجیتال کامپاند؛ پیش‌بینی آینده

آینده کامپاند

همانطور که می‌دانید، برنامه‌ها و سیاست‌های هر شرکتی برای توسعه و پیشرفت، تاثیر زیادی در نگاه کاربران نسبت به آن شرکت دارد. جالب است بدانید در بازار ارز دیجیتال، اعتبار حرف اول و آخر را می‌زند. اعتبار در این بازار، همان تمایل و اعتماد کاربران ارز دیجیتال است. تا این لحظه، پروتکل کامپاند به دلیل تلاش زیاد به همراه برنامه‌های هدفمند، موفق شده است تا اعتماد کاربران را به خود جلب کند. در همین راستا، می‌توان آینده درخشانی برای این رمز ارز پیش بینی کرد.

اما آینده کامپاند (COMP) چیست؟ در حال حاضر، ارز کامپاند با نماد اختصاری COMP، دارای ارزش ۳۲۵ میلیون دلار در بازار است؛ یعنی این رمز ارز سهم ۰.۰۳ درصدی در بازار دارد. حجم معاملات روزانه این رمز ارز، ۲۶ میلیون دلار است که رقم قابل توجهی است. بر اساس داده‌های تحلیل تکنیکال، پیش‌بینی می‌شود این رمز ارز در آینده شاهد روند صعودی باشد. شما درباره آینده این رمز ارز و پلتفرم آن چه پیش‌بینی‌ای دارید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۴

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهدی احمدی
مهدی احمدی
9 ماه قبل

سلام لطفا اصلاح کنید ارز او ایکس نیستش ارز زیرو ایکس یا همون صفر ایکس هستش

ر رواقی
ر رواقی
9 ماه قبل
پاسخ به  مهدی احمدی

سلام
اصلاح شد. ممنون مهدی جان از دقت شما.

دکمه بازگشت به بالا