معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال دای چیست؟ آشنایی با رمزارز Dai رقیب بزرگ تتر

پروژه maker بسیار خلاقانه است و در عین حال دارای پیچیدگی‌های فنی بسیاری است. اگر مایل به آشنایی با جزییات و توضیحات فنی این پروژه هستید می‌توانید در وب‌سایت پروژه makerDAO مطالب مفیدی پیدا کنید. ولی اگر صرفاً یک مصرف کننده هستید و فقط قصد خرید ارز دیجیتال دای را دارید، می‌توانید آن را با دلار، وون، بیت کوین، اتر و سایر ارزها در صرافی‌های مختلف معامله کنید و نیازی به درک جزئیات و نحوه ایجاد این ارز ندارید. ولی برای به دست آوردن این ارز دیجیتال باید آن را در پلتفرم maker ضرب کنید. اولین سوال این است که maker چه چیزی تولید می‌کند؟ و ارز دیجیتال دای چیست؟ ما در این مقاله سعی می‌کنیم نحوه کار این سیستم را به طور ساده برای شما بیان کنیم و به جای تمرکز بر سازوکار آن، اولین محصول این پروژه را به شما معرفی کنیم.

ارز دیجیتال دای چیست؟

ارز «دای» نوعی استیبل کوین است. مفهوم استیبل کوین بسیار ساده است. یک توکن مانند بیت کوین یا اتر است که در یک بلاک چین قرار دارد. اما برخلاف بیت کوین یا اتر، هیچ نوسان قیمتی ندارد. البته نوسان یک مفهوم نسبی است. استیبل کوین یک ارز دیجیتال است که برای حفظ ارزش آن براساس دارایی دیگری طراحی شده است و ارزش آن به این دارایی‌های کم نوسان مانند ارزهای فیات، وثیقه‌ها، سایر ارزهای دیجیتال، سبدی از کالاها در شاخص قیمت مصرف کننده، فلزات گرانبها یا نفت مرتبط است. البته معمولاً قیمت آنها به دلار آمریکا یا یک ارز سنتی دیگر مرتبط است.

آنطور که در وایت پیپر دای عنوان شده است، این ارز سعی می‌کند نسبت به دلار آمریکا ثبات داشته باشد. بنابراین یک ارز دیجیتال dai همیشه برابر با یک دلار خواهد بود. شما به احتمال زیاد با استیبل کوین‌هایی مانند تتر آشنا هستید. توکن‌هایی را که روی یک بلاک چین منتشر می‌کنند و توسط دلارهایی که در حساب های بانکی ذخیره شده، پشتیبانی می‌شوند. این رمزارز دارای پشتوانه قانونی را IOU می‌نامند. اگر آن حساب‌های بانکی مسدود شوند یا حسابداران از دارندگان توکن کلاهبرداری کنند، دارندگان توکن‌ها می‌توانند با پیگیری قانونی در نهایت به حساب‌های بانکی دسترسی پیدا کنند.

هدف دای چیست؟

تکیه بر سیستم بانکی برای حفظ توکن‌های رمزنگاری شده، یک واسطه غیر قابل اعتماد را وارد بلاک چین می‌کند. ارز dai راه حل بهتری را معرفی می‌کند. این ارز یک استیبل کوین است که به طور کامل بر روی زنجیره بلاک چین خود استوار است و ثبات آن بدون واسطه سیستم قانونی یا هر واسطه های دیگر تامین می‌شود. Dai قرار است اولین استیبل کوین بر پایه مصرف کننده باشد که هم از پیشینیان و هم از رقبا متمایز است. امروزه ارز دیجیتال دای یکی از پرطرفدارترین استیبل کوین‌ها است و آدرس‌های فعال‌تری نسبت به USDT  -بزرگترین استیبل کوین بازار- دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله دائو چیست را مطالعه کنید.

استیبل کوین دای و ارتباط آن با دلار

کاربرد ارز دیجیتال دای

مهم‌ترین کاربرد دای برای در امان ماندن از نوسانات بازار است. هر برنامه‌ و پلتفرم به آستانه نوسان پایینی نیاز دارد تا بتواند روی یک بلاک چین قابل اجرا باشد. برای مثال وام‌ها، به سادگی نمی‌توانند با ارزی مانند بیت‌کوین که روزانه ۱۰ تا ۲۰ درصد نوسان قیمت دارد، پرداخت شوند. وام صادر شده به شکل رمزنگاری ممکن است ارزش خود را از دست بدهد یا اگر از بیت کوین برای ارسال حواله از یک کشور به کشور دیگر استفاده می‌کنید، احتمال دارد که حرکت قیمت در طول دوره تایید بلوک تراکنش شما، بیشتر از کارمزدهای دریافت شده باشد.

مهم‌تر از همه، استیبل کوین‌ DAI به صرافی‌های غیرمتمرکز اجازه می‌دهند تا جفت‌های معاملاتی را به‌ جای بیت‌کوین به دلار آمریکا تعیین کنند. این امر تجارت کریپتو را برای افراد معمولی به عنوان یک وسیله مبادله قابل دسترس‌ می‌کند.

یکی دیگر از کاربردهای ارز دیجیتال دای کسب درآمد است. کاربران از طریق سیستم نرخ پس‌انداز دای (DSR) می‌توانند وثیقه های اضافی را در Maker Vaults قفل کنند و دای دریافت کنند. مقدار DAI دریافتی بستگی به میزان وثیقه قفل شده دارد.

تولد ارز دیجیتال دای در پروتکل maker

میکر و دای

برای درک این مطلب کمی پیش زمینه در مورد بلاک چین و به طور خاص اتریوم نیاز داریم. یک بلاک چین به شما امکان می‌دهد کارهایی را که قبلاً برای انجامشان به واسطه نیاز داشتید، به تنهایی انجام دهید و تمام اعتماد به زنجیره بلوکی است که توسط شخص خاصی کنترل نمی‌شود. اتریوم این مفهوم را یک گام فراتر برد و به کاربران اجازه می‌دهد تا دستورالعمل‌هایی را به این انتقال‌ها اضافه کنند. به این دستورالعمل‌ها قرارداد هوشمند می‌گویند.

شبکه‌ای از قراردادهای هوشمند برای رفع نیاز اعتماد بین طرفین به کار می‌رود. با استفاده از قراردادهای هوشمند، نظارت یا تأیید یک مقام مرکزی ضروری نیست. همچنین لازم نیست منتظر ممیزی‌های خارجی یا اظهارات شرکت باشید. این سیستم‌ها به یک جامعه اجازه می‌دهد تا سازمان را به شیوه ای شفاف اداره کند. کل شبکه از طریق بلاک چین قابل ردیابی است. اکوسیستم Maker بر اساس قراردادهای هوشمند ساخته شده است که CDP یکی از آنها است. پروتکل میکر توسط دارندگان توکن حاکمیتی آن مدیریت می‌شود.موقعیت بدهی وثیقه (collateralized debt position) که به اختصار CDP نامیده می‌شود، نوعی نرم‌افزار قرارداد هوشمند است که روی یک بلاک چین، اجرا می‌شود.

فرض کنید شما بخواهید از بانکی وام بگیرید! در وهله اول چیزی مانند سند خانه خود را به عنوان وثیقه می‌گذارید و در ازای آن پول نقد به شما وام می‌دهند. اگر ارزش خانه شما کاهش یابد، بانک از شما می‌خواهد که وام را باز پرداخت کنید. اگر نتوانید وام را پس بدهید، خانه شما مصادره می‌شود. سازوکار پروتکل maker دقیقا بر همین اساس است. شما یک دارنده اتر هستید و اتر خود را به یک CDP در بلاک چین اتریوم ارسال می‌کنید تا در اکوسیستم Maker اجرا شود. سیستم به شما امکان می‌دهد که این ارز را وام بگیرید. اگر ارزش اتر شما کمتر از یک آستانه مشخص شود، یا باید قرارداد هوشمند را مانند بانک بازپرداخت کنید یا اتر شما را به بالاترین پیشنهاد دهنده به حراج می‌گذارد.

CDP در پروتکل maker

اساساً این ارز وامی است که روی اتریوم گرفته شده است. به طور خلاصه این ارز توسط توکن‌های وثیقه گذاری شده و به طور خاص ETH پشتیبانی می‌شود. CDP ها جایی هستند که وثیقه‌های ETH در سیستم Maker نگهداری می‌شود. هنگامی که اتر شما در قرارداد هوشمند CDP قرار گرفت، می‌توانید این ارز را ایجاد کنید. این فرآیند با تبدیل دارایی اتر کاربر به توکن‌های ERC-20 به نام WETH آغاز می‌شود. پس از آن، WETH به استخر اتریوم فرستاده می‌شود تا توکن PETH صارد می‌شود. سپس PETH برای ایجاد یک موقعیت بدهی وثیقه (CDP) قفل می‌شود و کاربران توکن‌های دای را دریافت می‌کنند.

 در ابتدا این مراحل توسط کاربر انجام می‌شد، اما اکنون روند ساده‌تر شده است. تیم Maker یک dapp جداگانه برای تولید این ارز از دارایی‌های ETH ایجاد کرده است. با اتصال یک کیف پول به dApp، می‌توانید به راحتی این مراحل را انجام دهید و ارز دای را برای خرج کردن و تجارت آزادانه ایجاد کنید. 

ارزش دارایی‌های قفل شده در این سیستم پروتکل‌ساز همیشه بالاتر از کل ارزش بدهی این ارز موجود در هر زمان معین خواهد بود. هر توکن در گردش با وثیقه اضافی پشتیبانی می‌شود. این اقدامی است که به جلوگیری از فروپاشی سیستم به دلیل بدهی‌های معوق کمک می‌کند. مقدار ارزی که می‌توانید ایجاد کنید نسبت ثابتی از مقدار اتری است که در CDP قرار داده‌اید. مقدار dai که می‌تواند نسبت به ETH وثیقه‌گذاری شده ایجاد کرد، «نسبت وثیقه» نامیده می‌شود که در طول زمان قابل تغییر است. فرض کنید نسبت وثیقه ۱۵۰٪ است. این به این معنی است که در ارزش فعلی اتر، هر دای که ایجاد شود بایستی توسط  1.5 دلار از وثیقه اتر پشتیبانی شود.

در سیستم Maker شما اتر خود را از دست نمی‌دهید، اما نمی‌توانید آن را کنترل کنید. اتری که به CDP فرستادید تا زمانی که کل را پس دهید، در آنجا قفل می‌شود. برای منحل کردن وثیقه، کل بدهی به DAI به علاوه بهره آن که با MKR محاسبه می‌شود، باید برگردانده شود که البته متعاقبا هر دو سوزانده می‌شود. همه CDPها با نرخ بهره سالانه مشخصی ارائه می‌شوند. این سود فقط برای استفاده از MKR قابل پرداخت است و مستقیماً به دارندگان توکن MKR برای نگهداری سیستم می‌رود. با این حال سپرده‌گذاری وثیقه در ازای دای به شما این امکان را می‌دهد که از دارایی‌های خود استفاده کنید، در حالی که همچنان می‌توانید در صورت افزایش ارزش آنها سود ببرید.

نحوه تنظیم ارزش ارز دیجیتال دای

در واقع این ارز از انگیزه‌های اقتصادی برای حفظ پیوند با دلار آمریکا استفاده می‌کند. هرچه قیمت دای از ۱ دلار فاصله بگیرد، انگیزه بیشتری برای ایجاد یا سوزاندن دای وجود خواهد داشت. کاربران همیشه می‌توانند زمانی که ارزش دقیقا با یک دلار برابر نباشد، درآمد کسب کنند. هرچه این ارز از میانگین بیشتر منحرف شود، انگیزه‌های بیشتری ایجاد می‌شود.

  • اگر ارزش بیش از ۱ دلار باشد: روش ایجاد به این صورت است که هر DAI ایجاد شده فقط ۱ دلار هزینه دارد، به این معنی که می‌توانید DAI را با قیمت ۱ دلار ایجاد کنید و بلافاصله آن را در صرافی ارز دیجیتال با قیمت بیش از ۱ دلار بفروشید. این نوع آربیتراژ در واقع یکی از روش‌هایی است که سیستم برای ثابت نگه داشتن قیمت DAI روی ۱ دلار استفاده می‌کند.
  • هنگامی که قیمت به زیر ۱ دلار می‌رسد: این موقعیت برای افرادی که قبلاً CDP باز کرده‌‌اند، به شکل تخفیف در بازپرداخت وام عمل می‌کند و می‌توانند بدهی خود را با احتساب دای کمتر از ۱ دلار پرداخت کنند. این مکانیسم تضمین می‌کند که ارز دیجیتال دای در صورت لزوم از بین می‌رود تا قیمت آن به ۱ دلار نزدیک شود.

نحوه تامین وثیقه ارز دیجیتال DAI

انحلال CDP به دلیل وثیقه ناکافی

 وقتی اتر بالا می‌رود، پشتیبانی سیستم زیاد شده و این ارز قوی‌تر می‌شود. Maker مکانیسم‌هایی دارد که کاربران را تشویق می‌کند تا دای بیشتری ایجاد کنند. در صورتی که قیمت DAI بالاتر از یک دلار معامله شود، تقاضا برای Dai بیشتر از افرادی است که مایل به ایجاد آن هستند. 

اگر بازخورد قیمت به CDP نشان دهد که ارزش اتری که به عنوان وثیقه نگهداری می‌شود به زیر یک آستانه معین رفته است و کمتر از مقدار دایی است که قرار است پشتیبان آن باشد، آنگاه این ارز یک دلار ارزش نخواهد داشت و سیستم ممکن است سقوط کند. اگر DAI را که قرض گرفته‌اید به سرعت به CDP برنگردانید، سیستم وثیقه شما را نقد می‌کند. در این حالت CDP منحل می‌شود و اتر داخل CDP برای دای به حراج گذاشته می‌شود. تا زمانی که DAI کافی برای بازپرداخت آنچه از CDP استخراج شده است وجود داشته باشد، حراج برای فروش اتر ادامه پیدا می‌کند. این تضمین می‌کند که دای همیشه وثیقه کافی داشته باشد.

«رویداد قو سیاه» شامل شرایطی می‌شود که قیمت توکن وثیقه اتر در یک بازه زمانی کوتاه‌ سقوط می‌کند. به طوری که بسیار کمتر از نسبت وثیقه‌سازی سیستم شود. سیستم Maker برای موقعیت‌هایی مانند این راه حل دارد. دارندگان MKR به عنوان آخرین راه حل عمل می‌کنند. اگر وثیقه موجود در سیستم برای پوشش مقدار DAI موجود کافی نباشد، MKR ایجاد می‌شود و به منظور جمع‌‎آوری وثیقه اضافی در بازار آزاد فروخته می‌شود. این یک انگیزه قوی برای دارندگان MKR فراهم می‌کند تا به طور مسئولانه پارامترهایی را که CDP ها می‌توانند DAI ایجاد کند را تنظیم کنند. زیرا در صورت خرابی سیستم، در نهایت سرمایه آنها در خطر خواهد بود و نه دارندگان دای.

در حقیقت نوسان را نمی‌توان از بین برد، تنها می‌توان آن را منتقل کرد. در سیستم Maker، نوسانات به طور کامل به دارنده CDP منتقل می‌شود. تنها در صورتی مالک اتر وثیقه‌گذاری شده خود خواهیم بود که قیمت آن بالاتر از نسبت انحلال باشد. برای جلوگیری از شرایط قوی سیاه، این وثیقه با دقت توسط دارندگان توکن MKR مدیریت می‌شود. مبادلات بین MKR، DAI و ETH با استفاده از سیستم Oasis Direct انجام می‌شود. Oasis Direct پلتفرم تبادل توکن غیرمتمرکز در اکوسیستم MakerDAO است.

ویژگی‌های دای

استیبل کوین دای به دلیل برخی ویژگی‌هایی که دارد موفق شده است تا توجهات زیادی را به خود جلب کند. برخی از ویژگی‌های DAI که آن را از سایر استیبل کوین‌ها متمایز می‌کند ازاین‌قرار است:

سیستم چند وثیقه ای MCD

Sai یا Single-Collateral اولین استیبل کوین بود که توسط پلتفرم Maker صادر شد که اکنون توسط دای یا Multi-collateral جایگزین شده است. برخلاف دای، سای تنها از اتریوم به عنوان وثیقه پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر برای تولید Dai براساس پروتکل جدید maker، کاربران باید دارایی‌هایی که اکوسیستم  maker از آنها پشتیبانی می‌کند را به عنوان وثیقه در Maker Vaults شخصی خود واریز کنند.

از نظر فنی، هر دارایی که در بلاک چین اتریوم باشد، می‌تواند به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار گیرد. Maker برنامه‌هایی برای پشتیبانی از سایر دارایی ها دارد تا امکان استفاده از هر دارایی ERC-20 برای ایجاد CDP را فراهم کند. جامعه دارندگان توکن MKR می‌توانند به افزودن نوع دارایی وثیقه جدید (فلزات گرانبها، کالاها و غیره) رأی دهند.

سپرده گذاری دای در سیستم چند وثیقه ای

نرخ پس انداز (DSR)

مکانیسم چند وثیقه‌ای دارای ویژگی به نام نرخ پس انداز دای (DSR) خواهد بود که بعد کاملاً جدیدی برای متعادل کردن عرضه و تقاضا برای این ارز ایجاد می‌کند.  DSR با تنظیم دقیق عرضه و تقاضای DAI به تعادل این سیستم پروتکل ساز کمک می‌کند. شما اساساً دارایی خود را به منظور کمک به سیستم قفل می‌کنید. DSR دارندگان این ارز را قادر می‌سازد تا با قفل کردن Dai خود در یک قرارداد DSR به طور خودکار کسب ارز دای کنند. شما می‌توانید DSR را به عنوان سرمایه‌ گذاری در نظر بگیرید، هودلرها احتمالاً مناسب‌ترین افراد برای استفاده از DSR هستند. با این حال به همه سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد در حالی که منتظر شرایط بهتر بازار هستند، درآمد قابل پیش بینی ثابتی داشته باشند. نرخ پاداشی که از DSR دریافت می‌کنید توسط جامعه دارندگان توکن MKR تعیین می‌شود. شما می‌توانید از طریق پورتال Oasis Save به رابط DSR دسترسی داشته باشید.

تسویه حساب جهانی لایه نهایی امنیتی 

تیم Maker برای ایمن نگه داشتن سیستم تا حد امکان و جلوگیری از موارد غیر قابل پیش‌بینی، فرآیندی به نام تسویه حساب جهانی را اضافه کرده که تضمین می‌کند که همه دارندگان ارز دای و کاربران CDP دست کم ارزش خالص دارایی‌های بدهی را دریافت کنند. هنگامی که تسویه حساب جهانی آغاز می‌شود، کل سیستم مسدود خواهد شد. ایجاد CDP متوقف شده و قیمت در مقدار فعلی قفل می‌شود تا تمام پوزیشن‌های سفارش پردازش شود. سپس وثیقه اولیه به همه دارندگان دای بازگردانده می‌شود.

وثیقه نگهداری شده در CDPها نیز به همین ترتیب در اختیار صاحبان آن قرار خواهد گرفت. بدترین سناریو در تسویه حساب جهانی فقط این است که تا زمانی که دارایی خود را دریافت کنید در معرض نوسانات وثیقه خود قرار بگیرید. یک تسویه حساب جهانی می‌تواند توسط گروه منتخبی از افراد مورد اعتماد که کلیدهای تسویه حساب جهانی را در دست دارند، راه‌اندازی شود. اگر این امضاکنندگان ببینند که چیزی به طرز غیرقابل کنترلی اشتباه پیش می‌رود، کلیدهای خود را وارد می‌کنند تا فرآیند منحل کردن سریع سیستم آغاز شود. البته تنها کاری که یک تیم تسویه حساب جهانی می‌تواند انجام دهد این است که وثیقه خود را به شما پس‎ دهد. دسترسی آن‌ها در حدی نیست که اتر یا دای شما را بدزدد یا از طرف شما با سیستم تعامل داشته باشد. 

ویژگی پاداش دهی با اهرم غیرمتمرکز

این ارز عملاً وامی بر ETH است. شما حدس می‌زنید که ارزش ETH افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که ETH خود را در یک CDP قفل می‌کنید، در ازای آن دای دریافت می‌کنید.  اگر پیش بینی کرده باشید که ارزش ETH قرار است افزایش یابد، می‌توانید از آن ارز برای خرید ETH بیشتر در یک صرافی استفاده کنید. در ادامه این سیکل دوباره حجم CDP خودتان را افزایش دهد و غیره. با انجام این کار، ما اساساً اتر را بدون نیاز به یک تبادل متمرکز با حاشیه امن خریداری می‌کنیم. این ما را به نتیجه جالبی می‌رساند: اهرم کاملاً غیرمتمرکز! اکنون وقتی در یک صرافی غیرمتمرکز معامله می‌کنید که با Maker سازگار شده، می‌توانید روی قیمت اتر با ۲ برابر، ۳ برابر یا بیشتر از مقدار واقعی خود اهرم داشته باشید.

نحوه ایجاد دای در پلتفرم Oasis

پلتفرم Oasis برای تولید دای

تولید دای به سادگی در سایت oasis.app/borrow امکان پذیر است. برای اتصال به Oasis ابتدا بایستی که کیف پول خود را به آن متصل کنید. Oasis از کیف پول‌های Metamask و Coinbase Wallet و Wallet Connect و همچنین دو کیف پول سخت افزاری محبوب Ledger و Trezor پشتیبانی می‌کند.

در مرحله بعد، باید یک نوع وثیقه را انتخاب کنید. اگر دارایی و رمزارز مورد نظر را در کیف پول خود موجود داشته باشید می‌توانید کار را ادامه دهید. مقدار وثیقه‌ای را که قصد دارید سپرده گذاری کنید و همچنین مقدار دای که تمایل دارید ایجاد شود را مشخص نمایید. برای باز کردن خزانه خود و ایجاد DAI باید دستورات را جهت پرداخت برخی تراکنش‌ها دنبال کنید. پس از آن DAI جدید شما ظرف چند دقیقه به کیف پول شما ارسال می‌شود. به یاد داشته باشید که تا زمانی که دای دریافت شده را پس ندهید، نمی‌توانید وثیقه خود را برداشت کنید.

بهترین کیف پول های دای

DAI توکن‌های روی بلاکچین اتریوم هستند و کیف پول‌های سازگار با ERC-20 مانند متامسک (Metamask)، مای اتر ولت (MyEtherWallet)، اتیمک (Atomic)، اکسودوس (Exodus)، جکس (Jaxx) و میست (Mist) می‌توانند به عنوان کیف پول های دای مورد استفاده قرار بگیرند. برای یک لایه امنیتی بیشتر می‌توانید از کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger) یا ترزور (Trezor) نیز استفاده کنید. هر کسی از هر نقطه‌‌ای در جهان می‌تواند آن را فقط با داشتن کیف پول اتریوم، دریافت و ارسال کند.

خرید ارز دیجیتال دای

یکی از روش‌‌های کسب دای خرید آن است. با توجه به اینکه صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی به دلیل تحریم‌ها به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند و در صورت احراز هویت، حساب کاربری آن‌‎ها را مسدود خواهند کرد، بهترین روش خرید دای از صرافی ارز دیجیتال ایرانی است.

شما با عضویت در صرافی والکس می‌توانید با سایر کاربران این پلتفرم معاملاتی به خرید ارز دای بپردازید. برای اینکار کافی است که در صرافی ارز دیجیتال والکس یک حساب کاربری باز کنید. پس از احراز هویت، وارد بازار خرید دای شوید و با قیمت لحظه‌ای و هماهنگ با بازارهای جهانی، معامله‌ی خود را انجام دهید.

پیش بینی آینده ارز دیجیتال دای

MakerDAO یا پلتفرم Maker یکی از تاثیرگذارترین پروژه‌ها در فضای DeFi است و تا زمانی که Compound جای آنها را گرفت، در رتبه نخست بود. شاید Maker جایگاه خود را به عنوان برنامه شماره یک DeFi از دست داده باشد، اما همچنان یکی از پلتفرم‌های اصلی در این فضا است.

 از زمان انتشار دای در دسامبر ۲۰۱۷، ارزش بازار به طور پیوسته در حال افزایش است. با توجه به اینکه دای یک استیبل کوین است، این رشد در ارزش بازار یک نشانه قوی از پذیرش است. این ارز را می‌توان به قیمت هر ارز یا دارایی دیگر فیات برای آن موضوع مرتبط کرد. تیم Maker قصد دارد در نهایت DAI را به Digix متصل کند. Digix توکنی است که توسط طلای فیزیکی پشتیبانی می‌شود. در آینده می‌توان استیبل کوین‌های دیگری ایجاد کرد که به دیگر ارزهای اصلی، کالاها یا حتی سهام متصل می‌شوند. به همین دلیل است که می‌توان گفت آینده ارز دیجیتال دای روشن است و می‌تواند برای سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی باشد.

سوالات متداول

آیا کوین DAI گزینه سرمایه گذاری مناسبی است؟

با توجه به اینکه دای در حال حاضر توانسته است که به یک استیبل کوین رقابتی تبدیل شود، به نظرمی رسد آینده روشنی در انتظار DAI است و می‌تواند یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد.

آِیا ارز دیجیتال دای امن است؟

سیستم میکردائو برای اینکه بتواند امنیت کامل این پلتفرم را تامین کند، تحقیقات زیادی انجام داده است و در نهایت موفق شده است تا حد قابل قبولی با کمک گرفتن ازمکانیزم پروتکل‌های پشتیبان امنیت ساختار درونی این سیستم را فراهم کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۷

در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا