معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال فرکس شیر چیست؟ آشنایی با پروژه و رمزارز FXS

اکوسیستم Frax Share یکی از پلتفرم‌های نوظهور اما خارق‌العاده است که با ورود خود به حوزه ارزهای دیجیتال توانسته محاسبات و پیش‌بینی‌های بسیاری از تحلیل‌گران را به هم بریزد. برخلاف اکثر پلتفرم‌های قدرتمند که با پشتوانه فیات در بازار حضور دارند، فراکس و ارز FXS با نوآوری و خلاقیت موسس آن پشتوانه‌ای جدید برای ارزهای دیجیتال فراهم آورده است. حال اگر شما نیز در مورد این پلتفرم جوان کنجکاو شده‌اید و می‌خواهید بدانید FXS چیست، در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور مفصل به بررسی و آشنایی با رمزارز Frax Share بپردازیم

بنیانگذاران Frax Share 

پیش از این که به سراغ پاسخ ارز FXS چیست برویم، باید قدری با پیشینه این پروژه آشنا شویم. جالب‌ترین نکته‌ای که در مرحله اول باید در مورد پروژه Frax Share بدانید ایرانی-آمریکایی بودن بنیان‌گذار آن است. پروژه Frax Share توسط سام حمیدی کاظمیان، یک برنامه‌نویس موفق ایرانی-آمریکایی، بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تاسیس شد و از ژانویه ۲۰۲۲ ارز دیجیتال آن یعنی FXS در رتبه پنجمین استیبل کوین بزرگ از نظر ارزش بازار قرار گرفت.

سام کاظمیان فارغ‌التحصیل دو رشته علوم اعصاب و فلسفه از دانشگاه UCLA است که در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار ایده یک استیبل کوین کسری-الگوریتمی را مطرح کرد. پیش از این، یعنی از سال ۲۰۱۴ او به همراه تئودور فورسلیوس (Theodor Forselius) روی دایره‌المعارف آنلاین مبتنی بر ویکی‌‌پدیا به نام Everipedia کار می‎کرد که این پروژه او نیز یکی از پروژه‌های موفق به‌شمار می‌رود. در واقع موفقیت‌های کاظمیان و کارنامه درخشان او، یکی از دلایل اصلی برای خوشبین شدن فعالان بازار ارزهای دیجیتال به آینده FXS است.

توسعه دهندگان fxs

اعضای اصلی دیگر فراکس فایننس که در این مسیر کاظمیان را همراهی می‌کنند، تراویس مور (Travis Moore) و جیسون هوان (Jason Huan) هستند. تراویس مور، شریک دیرینه و هم‌دانشگاهی سام کاظمیان، مدیر ارشد فناوری (CTO) فراکس فایننس و همچنین بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری Everipedia است که با مدرک بیولوژی مولکولی، بیوشیمی و علوم اعصاب از UCLA فارغ التحصیل شد. جیسون هوان نیز از دیگر فارغ‌التحصیلان دانشگاه UCLA آمریکا بود و در رشته کامپیوتر تحصیل کرد. او همچنین در مدت حضورش در دانشگاه Blockchain در UCLA، یک جامعه بلاک چینی که توسط دانشجویان اداره می‌شد و بر جنبه‌های تکنولوژیکی و تجاری برنامه‌های بلاک چین تمرکز دارد را تأسیس کرد.

اما این سه نفر چرا و با چه هدفی فراکس فایننس را راه‌اندازی کردند و اصلا این پروژه FXS چیست؟

توکن های پلتفرم Frax Share

حال که تا حدی می‌دانیم ارز دیجیتال FXS چیست، باید به موضوع مهمی اشاره کنیم که ممکن است تا به اینجا قدری شما را گیج کرده باشد. در واقع پروتکل Frax شامل دو توکن است که رابطه مستقیم و تنگاتنگی با یکدیگر دارند. توکن‌های اکوسیستم فراکس شامل:

  • توکن FRAX که همان استیبل کوین آن است.
  • توکن FXS که توکن حاکمیتی پلتفرم به شمار می‌رود.

مکانیزمی که هر استیبل کوین بر اساس آن کار می‌کند، با دیگری متمایز است. به طور کلی استیبل کوین‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • استیبل کوین‌های وثیقه‌ای که توسط یک دارایی با ارزش پشتیبانی می‌شود.
  • اسیتبل‌ کوین‌های بدون وثیقه که با استفاده از مدل الگوریتمی به جای دارایی ارزش نگهداری می‌شوند.
  • استیبل کوین‌های ترکیبی که از هر دو روش بالا استفاده می‌کنند.

ارز FRAX در دسته سوم یعنی استیبل کوین‌های ترکیبی قرار می‌گیرد زیرا هم توسط وثیقه‌سازی دارایی‌ها و هم الگوریتم‌های رمزنگاری ریاضی پشتیبانی می‌شود. این استیبل کوین برخلاف همتای قدرتمندش یعنی تتر، اولین استیبل کوین کسری-الگوریتمی جهان به شمار می‌رود. قیمت توکن FRAX همواره ثابت و معادل ۱ دلار است. این قیمت به نسبت وثیقه توکن و تقاضای ارز در بازار تنظیم می‌شود تا ارزش توکن را به طور دائمی روی ۱ دلار ثابت نگه دارد. بدین ترتیب زمانی که ارزش FRAX بیشتر از ۱ دلار می‌شود پلتفرم درصد وثیقه را ۰/۲۵ کاهش و زمانی که قیمت آن کمتر از ۱ شود درصد وثیقه را یک پله افزایش می‌دهد.

FXS چیست؟ آشنایی با رمزارز Frax Share

FXS توکن حاکمیتی Frax Share است که در سال ۲۰۲۰ راه‌‌اندازی شد. همانطور که گفتیم، این توکن به عنوان ارزش تعهدی و توکن حکومتی اکوسیستم فراکس شناخته می‌شود و به همین دلیل برای انجام همه تراکنش‌ها و فعالیت‌ها در پلتفرم فراکس ضروری خواهد بود. برخلاف توکن FRAX که قیمت ثابتی دارد، قیمت FXS متغیر و بسته به شرایط بازار تغییر می‌کند.

در واقع هدف پروتکل فراکس ارائه یک کوین فوق غیرمتمرکز و با قابلیت مقیاس‌پذیری و الگوریتم‌پذیری بیشتر نسبت به سایر کوین‌های منبع ثابت بیت کوین بود. تیم مدیریتی فراکس همچنین برای مدیریت این ارز رویکردی را در پیش گرفته که حاکمیت در پلتفرم را به حداقل برساند و به همین دلیل کاربردهای توکن FXS به تغییر یا تنظیم استخرهای وثیقه، تعدیل کارمزدهای مختلف و به‌روزرسانی نرخ نسبت وثیقه محدود شده است. تیم FRAX در واقع معتقدند هرچه جامعه آن‌ها پارامترهای محدودتری را فعالانه مدیریت کند، اختلافات و مشکلات کمتری در ادامه رخ می‌دهد.

عرضه توکن FXS به ۱۰۰ میلیون محدود شده اما با توجه به این که ارز FRAX با نسبت تقاضای بالاتری در بازار دارد، این امر می‌تواند بر تعداد توکن FXS در گردش نیز تاثیر بگذارد. در واقع برای حفظ تعادل، سیستم به گونه‌ای طراحی شده که با افزایش تقاضای FRAX، عرضه FXS تا حد زیادی کاهش ‌یابد.

آنطور که در وایت پیپر FXS آمده، ارزش توکن FXS در بازار از طریق عواملی مانند ارزش خالص و مورد انتظار توکن FRAX، جریان نقدی ناشی از هزینه‌های برش و بازخرید و استفاده از وثیقه استفاده نشده محاسبه شود. به این ترتیب، قیمت‌ ارز FXS و عرضه و تقاضای توکن FRAX رابطه مستقیمی دارند و هرچه ارزش بازار FXS بیشتر شود، توانایی سیستم برای پایدار نگه داشتن FRAX نیز افزایش می‌یابد.

 ارز FXS نیز در زمان نگارش مقاله و پس از ریزش سهمگین بازار ارزهای دیجیتال با قیمت حدودی ۵ دلار معامله می‌شود و ارزش بازاری معادل ۷۴ هزار دلار را دارد.

بنا به گفته تیم فراکس، اولویت در طراحی این است که حداکثر ارزش برای توکن FXS جمع آوری و در عین حال توکن FRAX نیز به‌عنوان یک ارز پایدار حفظ شود. در واقع برای این که بهتر بدانید نحوه عملکرد FXS چیست، باید سری به وایت پیپر سهام Seigniorage بزنیم. رابرت سام (Robert Sam) در وایت پیپر اولیه این سهام می‌نویسد: «توکن‌های سهام مانند دارایی ترازنامه بانک مرکزی هستند. این یعنی ارزش بازار سهام در هر مقطع زمانی حد بالاتری را برای کاهش عرضه کوین‌ها تعیین می‌کند». به همین ترتیب، پروتکل فراکس نیز از پیشنهاد سام الهام گرفته؛ زیرا فراکس یک مدل ترکیبی (کسری) سهام است و عملکرد مشابهی با بانک‌های مرکزی دارد.

تثبیت مجدد و بازپرداخت در Frax Share

اکنون که با دو توکن اکوسیستم فراکس آشنا شدید، حتما می‌خواهید بدانید که رابطه بین FRAX و FXS چیست و اینجا است که دو عملکرد تثبیت مجدد و بازپرداخت به میان می‌آیند. در واقع این دو مفهوم زمانی روی کار می‌آیند که استیبل کوین Frax برای رسیدن به نسبت وثیقه تعیین شده نیاز به وثیقه اضافی داشته باشد. به بیان دیگر تثبیت مجدد و بازخرید، دو تابع مبادله ویژه هستند که به‌طور اختصاصی برای مدیریت این موقعیت‌ها ساخته شده‌اند.

تثبیت مجدد در frax share

تثبیت مجدد زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش کل وثیقه به دلار در سراسر پلتفرم کمتر از نسبت وثیقه فعلی باشد. در چنین مواردی، اکوسیستم به کاربران اجازه می‌دهد تا در ازای توکن‌های FXS که به تازگی و به همراه نرخ پاداش تولید شده‌، مقدار مورد نیاز برای رسیدن به نسبت وثیقه مورد نظر را پر کنند. در این پلتفرم نرخ پاداش ۰/۲ درصد تعیین شده تا کاربران به کاهش شکاف و بازگرداندن Frax تشویق شوند.

بازپرداخت (Buy back) اما عملی مقابل تثبیت مجدد است که در آن وثیقه بیش از حد لازم برای حفظ نسبت وثیقه هدف در پلتفرم وجود دارد. در چنین سناریویی، دارندگان FXS می‌توانند وثیقه اضافی را با توکن‌های FXS خریداری کنند و نسبت وثیقه را کاهش دهند. توکن‌های FXS که با خرید کاربران بازمی‌گردند، توسط پلتفرم سوزانده می‌شوند. بدین ترتیب ارزش اضافی به توکن FXS تبدیل شده و نسبت وثیقه را حفظ می‌کند.

استخرهای نقدینگی و توکن های Frax Staking

گفتیم FXS به دلیل این که توکن حاکمیتی پلتفرم است کاربردهای فراوانی دارد. پس بیاید با هم ببینیم تا کاربردهای دیگر FXS چیست.

استخرهای نقدینگی

اگر تا  به حال این سوال در ذهنتان ایجاد شده که راه‌های به‌دست آوردن ارز FXS چیست باید بگوییم این ارز را می‌تواند علاوه بر خرید و فروش معمولی در صرافی‌ها، از طریق افزودن نقدینگی به استخرهای Uniswap) UNI) نیز پاداش بگیرید. وظیفه این استخرها فراهم آوردن نقدینگی است که که باعث قابل معامله‌تر شدن توکن‌های Frax در بازار ارزهای دیجیتال می‌شود. Frax با افزودن نقدینگی به جفت‌های توکن مانند FRAX/USDC ،FRAX/FXS و FRAX/wETH در استخرهای Uniswap، توکن‌های FXS را ضرب و توزیع می‌کند.

staking در frax share

استیکینگ های طولانی مدت و قفل شده

کاربرانی که قصد دارند در ارائه نقدینگی (LP) در این اکوسیستم نقش داشته باشند می‌توانند توکن‌های LP خود را تا سه سال در Frax در پروتکل قفل کنند. برای تقویت سهام LP دو عامل وجود دارد:

  • نسبت وثیقه: برای انتشار نرخ پایه ۱۸،۰۰۰،۰۰۰ FXS در سال و افزایش توزیع FXS در سرتاسر پلتفرم
  • مدت زمان قفل سرمایه: افزایش مدت زمان قفل شدگی معادل افزایش توکن دریافتی است

هردوی این مکانیزم‌ها اگرچه قدری بی‌رحمانه به نظر می‌رسند اما برای تعادل ریسک و پاداش قفل کردن نقدینگی در سیستم ضروری هستند.

آینده ارز FXS چیست؟

آینده FXS روشن است؟ اکنون که با زیر و بم اکوسیستم فراکس آشنا شدیم و دانستیم که FXS چیست، قصد داریم تا کمی در مورد آینده آن نیز صحبت کنیم تا بدانیم آیا اکوسیسیتم ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر. همانطور که گفتیم فراکس دو نوع توکن استیبل کوین و ارز دیجیتال معمولی دارد. برای بررسی آینده این دو ارز باید ابتدا به سراغ بانک مرکزی آمریکا رویم.

فدرال رزرو (FED- Federal Reserve System) همواره قوانین خود در مورد ارزهای دیجیتال را تغییر می‌دهد و تصمیماتی می‌گیرد که ممکن است آینده ارزها را به طور کلی تغییر دهد. از همین رو، آینده ارزهای دیجیتال، به‌خصوص استیبل کوین‌ها ماند FRAX به دلیل این که برنامه‌هایی که فدرال رزرو برای انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی خود (CBDC) دارد، نامشخص و در هاله‌ای از ابهام است. در حقیقت برخی از فعالان بازار ارزهای دیجیتال بر این باورند که عملکرد فدرال رزرو در حوزه ارزهای دیجیتال چالش بزرگی برای استیبل کوین‌ها، به ویژه استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات، مانند تتر به‌شمار می‌رود.

علاوه بر این ممکن است مقررات بیشتری مانند الزام مجوز گیری برای استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات برقرار شود که استفاده از آن‌ها را سخت‌تر کند. با این وجود، کاظمیان در مصاحبه اخیر خود معتقد بود اگرچه مقررات مربوط به استیبل کوین‌ها بسیار سخت‌گیرانه‌تر از آنچه باید باشد است، اکوسیستم و ارز FRAX همچنان به سیاست پیروی از مقررات غیرمتمرکز بودن ادامه می‌دهد.

 آینده fxs

وایت پیپر فراکس در پاسخ به این سوال که آینده پروتکل و ارز FXS چیست می‌نویسد: «فراکس تلاش می‌کند تا اولین پروتکل استیبل کوینی باشد به صورت دوگانه یعنی پول زنجیره‌ای بسیار مقیاس‌پذیر، قابل اعتماد، بسیار پایدار و از نظر ایدئولوژیکی خالص را ایجاد کند. ما معتقدیم که طراحی کسری-الگوریتمی Frax پارادایم‌ها را برای استیبل کوین‌ها تغییر خواهد داد. فراکس همچنین سریع، متعادل‌کننده زمان، الگوریتمی، دارای حداقل حاکمیت و بسیار انعطاف‌پذیر است. ما قویاً معتقدیم که پروتکل Frax می‌تواند با نشان دادن سیاست‌های پولی الگوریتمی برای ایجاد یک استیبل کوین قابل اعتماد که همه جامعه ارزهای دیجیتال می‌توانند آن را بپذیرند، به شکستی برای روایت بیت‌کوین تبدیل شود».

نحوه خرید فروش ارز FXS چیست؟

تا به اینجای مقاله در مورد این که ارز FXS چیست صحبت کردیم و اکنون زمان آن است تا به نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال FXS بپردازیم. FRAX، استیبل کوین اکوسیستم فراکس، در بسیاری از صرافی‌های بزرگ و پلتفرم‌های DeFi مانند Uniswap و DEX موجود است و می‌توانید به عنوان ارز پایه برای معاملات خود یا برای سرمایه‌گذاری از آن استفاده کنید.

دومین توکن این پلتفرم یعنی توکن‌های Frax Shares نیز در بسیاری از صرافی‌ها برای اجرای معاملات در دسترس قرار دارد. اما اگر می‌خواهید بدانید کدام توکن مناسب سرمایه‌گذاری شما است، به پیشنهاد سایت کوین مارکت کپ (Coin Market Cap)، سرمایه‌گذارانی که به دنبال خرید حقوق صعودی و حاکمیتی برای اولین استیبل کوین کسری الگوریتمی جهان هستند، باید سهام Frax را خریداری و کاربرانی که با استفاده از تنها استیبل کوین کسری-الگوریتمی جهان خواهان ثبات هستند، باید روی FRAX سرمایه‌گذاری کنند.

صرافی‌های ارائه دهنده این رمز ارزها:

  • بایننس
  • کوکوین
  • والکس
  • کوینکس
  • یونی سواپ

کیف پول های ارز FXS کدامند؟

ارز FXS و استیبل کوین آن به دلیل محبوبیت و صعودهایی که تاکنون داشته مورد توجه معامله‌گران زیادی قرار گرفته است. در واقع از آنجا که Frax Share یک توکن ERC20 است و بر بستر بلاک چین اتریوم کار می‌کند، می‌تواند در طیف وسیعی از کیف پول‌ها از انواع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ذخیره شود بنابراین شما برای انتخاب کیف پول های FXS محدودیتی ندارید.

کیف پول‌های سخت افزاری که از ارز FXS پشتیبانی می‌کنند شامل:

  • Trezor
  • Ledger

کیف پول‌های نرم‌افزاری که از ارز FXS پشتیبانی می‎‌کنند شامل:

  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • اتمیک ولت (Atomic Wallet)
  • مای اتر ولت (MyEtherWallet)

سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال FXS؛ انتخابی حرفه ای؟

در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی اکوسیستم فراکس بپردازیم و بدانیم ارز FXS چیست و شما نیز احتمالا اکنون می‌توانید تصمیم بگیرید این اکوسیستم برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا خیر. گفتیم که Frax اولین استیبل کوین کسری-الگوریتمی در جهان است و دو توکن FXS حاکمیتی و استیبل کوین FRAX زیر مجموعه‌ آن هستند. استیبل کوین فراکس برخلاف بسیاری از استیبل کوین‌های امروزی که با پشتوانه فیات فعالیت می‌کنند با ارائه یک نوآوری یعنی ترکیب وثیقه‌گذاری و الگوریتم‌های رمزنگاری وارد بازار شد تا همه مدل‌ها را تغییر دهد. در مجموع می‌توانیم بگوییم با توجه به عملکرد گذشته و اهداف آینده فراکس، این پلتفرم مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری کسب سود است اما فراموش نکنید که در بازار ارزهای دیجیتال، هیچ قطعیتی وجود ندارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۵

بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا