معرفی رمزارزها

ماتیک چیست؟ معرفی ارز دیجیتال متیک (MATIC)

شبکه بلاکچین اتریوم به واسطه پشتیبانی از ویژگی‌های جذابی نظیر قراردادهای هوشمند و توکن‌های غیرمثلی (NFT) به سرعت توجه کاربران این حوزه را به سمت خود جلب کرد. هرچند که در ابتدای کار افزایش روزافزون کاربران این شبکه یک اتفاق مثبت و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید؛ اما به مرور رشد تعداد تراکنش‌های اتریوم باعث ایجاد دردسرهایی نظیر جهش وحشتناک هزینه گس شد. از طرفی افزایش تعداد درخواست‌ها، سرعت تأیید هر تراکنش را نیز به طرز قابل توجهی کاهش داده بود. با شدت گرفتن این مشکلات، پروژه‌های مختلفی برای حل آن دست‌به‌کار شدند. یکی از موفق‌ترین پروژه‌ها در این زمینه، بلاکچین پالیگان و توکن بومی آن به نام ماتیک بود.

در این مقاله به صورت کامل به بررسی این پروژه و اهداف آن پرداخته و ارز دیجیتال متیک با نگاهی دقیق مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بلاکچین Polygon: راه‌حل نجات‌بخش اتریوم

شبکه پالیگان (Polygon) یک راهکار مقیاس‌پذیری لایه دو است. این دسته از راهکارها با اصطلاح ساید چین (sidechain) نیز شناخته می‌شوند. هدف اصلی این پروژه، کاهش هزینه‌های تراکنش بر روی شبکه اتریوم و افزایش سرعت تأیید آن‌ها است. پالیگان به عنوان یک شبکه بلاکچین موازی در کنار اتریوم فعالیت می‌کند. برای استفاده از ویژگی‌های این شبکه، می‌توانید بخشی از دارایی‌های خود را از روی شبکه بلاکچین به پالیگان متصل کرده و از خدمات طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارهای موجود بر روی آن استفاده کنید.

این شبکه از مکانیزم اجماع اثبات سهام (proof-of-stake) استفاده می‌کند. برای تأیید هر بلوک از تراکنش‌ها، لازم است کاربران آن مقداری از توکن بومی این شبکه یا همان ارز دیجیتال ماتیک را قفل کنند. در واقع سپرده‌گذاری بخشی از دارایی‌ها در این شبکه، حق تأیید یا رد تراکنش‌ها را در اختیار کاربران آن قرار می‌دهد. در عوض به ازای تأیید هر کدام، کاربران به ازای مقدار سپرده‌گذاری خود پاداش را دریافت می‌کنند. اصلی‌ترین قابلیت‌های این پروژه که با هدف رفع محدودیت‌های شبکه اتریوم ایجاد شده، شامل موارد زیر است:

  • گسترش شبکه بلاکچین موجود و ایجاد شبکه‌های سفارشی
  • ایجاد ارتباط بین اتریوم و سایر بلاکچین‌ها
  • کمک به شبکه‌های موجود برای سازگاری کامل با اتریوم و قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آن
شبکه بلاکچین Polygon

برای درک بهتر عملکرد پروژه، پالیگان را یک قطار سریع‌السیر در نظر بگیرید. این قطار در واقع در همان ریل قطارهای عادی حرکت می‌کند؛ با این حال توقف‌های کمتر آن باعث شده تا در زمان سریع‌تری، به مقصد مورد نظر خود برسد. این موضوع دقیقاً در مورد Polygon و نحوه استفاده آن از شبکه اتریوم (به عنوان ریل‌های قطار در این مثال) مشاهده می‌شود. پالیگان بخشی از نرم‌افزارهای غیرمتمرکز و سایر ویژگی‌های محبوب اتریوم را به شبکه خود منتقل کرده است. در نتیجه اگر کاربری قصد بهره‌مندی از این ویژگی‌ها را داشته باشد، می‌تواند به جای استفاده از شبکه شلوغ و گران‌قیمت اتریوم، از این بلاکچین به عنوان یک راه‌حل موازی استفاده کند.

در حال حاضر شبکه Polygon طیف گسترده‌ای از خدمات نظیر صرافی‌های غیرمتمرکز محبوب، پروتکل‌های اعطای وام نظیر Aave، بازارهای NFT مانند OpenSea و حتی بازی‌های سودآور و بدون زیان مانند Pooltogether را در یک بستر واحد تحت پوشش خود قرار داده است. این شبکه کاربردی و محبوب، از یک توکن اختصاصی به نام ماتیک استفاده می‌کند. در بخش‌های بعدی این مقاله، به صورت کامل به معرفی این ارز دیجیتال پرداخته شده است.

مزایا و معایب شبکه Polygon

پس از آشنایی با ماهیت کلی پروژه، بد نیست نگاهی دقیق‌تر به مزایا و معایب آن داشته باشید. به‌ویژه اگر قصد خرید یا تحلیل متیک را دارید، آشنایی با این نکات می‌تواند دید بهتری برای شما فراهم کند. ابتدا نگاهی به مزایای آن می‌اندازیم:

  • پردازش سریع تراکنش‌ها: پالیگان به لطف مکانیزم اجماع و در کنار هم قرار دادن تراکنش‌ها در یک بلوک، زمان مورد نیاز برای پردازش هر تراکنش را به شدت کاهش می‌دهد. متوسط زمان پردازش هر تراکنش در این شبکه حدود ۲٫۱ ثانیه است.
  • هزینه تراکنش پایین: برای انجام تراکنش نیازی به پرداخت هزینه بالایی نخواهید داشت و با حدود ۰٫۰۱ دلار می‌توانید انتقال مورد نظر خود را انجام دهید. پرداخت این هزینه با استفاده از توکن ماتیک صورت می‌گیرد.

با این حال برای دستیابی به یک نتیجه منصفانه، لازم است با روی دیگر این شبکه نیز آشنا شویم. مهم‌ترین نقاط ضعف پالیگان شامل موارد زیر می‌شود:

  • عدم استقلال: پالیگان یک راهکار لایه دو بوده و بر بستر شبکه اتریوم بنا شده است. درنتیجه اگر روزی به هر دلیلی آن دچار اختلال شده یا وجود نداشته باشد، Polygon نیز بی‌ارزش خواهد بود.
  • استفاده‌های محدود ارز دیجیتال ماتیک: توکن Matic برای کنترل ایمن‌سازی فضای شبکه طراحی شده و هزینه‌های تراکنش با استفاده از آن پرداخت می‌شود؛ اما بر خلاف اغلب ارزهای دیجیتال مهم، این توکن برای خریدهای روزمره و خارج از شبکه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

همان‌طور که مشخص است، رمز ارز متیک نقش مهمی در اکوسیستم Polygon ایفا می‌کند. در ادامه با جزئیات بیشتری به این توکن بومی پرداخته‌ایم.

توکن متیک

ارز دیجیتال ماتیک چیست؟

به طور خلاصه، متیک (MATIC) توکن بومی شبکه بلاکچین Polygon به شمار می‌رود. این ارز کاربردهای مختلفی نظیر پرداخت هزینه‌های تراکنش شبکه، استفاده برای استیکینگ و سپرده‌گذاری و همچنین حق رای (برای شرکت در نظرسنجی‌ها و تصمیم‌گیری‌های اساسی شبکه) دارد. در واقع نام این توکن، اشاره به مراحل اولیه توسعه شبکه دارد. در اکتبر سال ۲۰۱۷ و زمانی که این بلاکچین فعالیت خود را آغاز کرد، از آن با نام ماتیک نتورک (Matic Network) یاد می‌شد؛ اما در نهایت در سال ۲۰۱۷ نام آن به Polygon تغییر کرد.

همان‌طور که اشاره شد، شبکه بلاکچین پالیگان از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. در نتیجه توکن‌های جدید از طریق استیکینگ (staking) به دست می‌آیند. در این حالت کاربران با سپرده‌گذاری دارایی خود برای تأیید تراکنش‌های شبکه، مقداری ماتیک جدید به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. در این مکانیزم، کاربران متعهد به اتصال تمام‌وقت یک رایانه به اینترنت و تضمین عملکرد صحیح گره خود هستند. در نتیجه اگر خطایی در روند تأیید تراکنش‌ها مرتکب شده یا مشکلی در اتصال به اینترنت به وجود آید، روند استیکینگ با شکست مواجه شده و پاداشی به کاربر نخواهد رسید.

برای جلوگیری از این مشکلات، اغلب سپرده‌گذاران این شبکه ترجیح می‌دهند تا از نرم‌افزارهای اعتبارسنج قابل اعتماد برای استیکینگ استفاده کنند. در این حالت مشکلاتی نظیر قطعی اینترنت مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما همچنان برخی اقدامات مخرب و خطاها ممکن است باعث از دست رفتن کل توکن‌های قفل‌شده شود.

رمز ارز متیک

خرید توکن Matic

ویژگی‌های کاربردی شبکه بلاکچین Polygon به سرعت توجه کاربران را به سمت رمز ارز ماتیک جلب کرد. همین موضوع باعث شد تا این توکن در کنار استفاده در اکوسیستم پالیگان، به یک روش برای حفظ و افزایش سرمایه نیز تبدیل شود. تقاضای بالای کاربران برای خرید این ارز، صرافی‌های بزرگ دنیا را مجاب به پذیرش و ارائه آن کرد.

در حال حاضر اغلب صرافی‌های معتبر جهان مانند کوین بیس (Coinbase)، کراکن (Kraken) و همچنین صرافی بایننس (Binance) قابلیت خرید این توکن را فراهم کرده‌اند. با این حال برای خرید از این صرافی‌ها، نیازمند استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی و ابزارهای لازم برای تغییر IP و عبور از تحریم‌ها هستید. با این حال در صورت تمایل به خرید Matic، می‌توانید از صرافی والکس استفاده کنید. خرید از این صرافی هم به صورت ریالی و هم به صورت تتری امکان‌پذیر بوده و قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شوند. همچنین در این روش نیازی به نگرانی در مورد تحریم‌ها و قفل شدن دارایی‌های خود نیز نخواهید داشت.

بهترین کیف پول‌ها برای ارز دیجیتال ماتیک

برای ذخیره‌سازی رمز ارز متیک گزینه‌های فراوانی پیش روی شما خواهد بود. این توکن توسط انواع کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پشتیبانی می‌شود. برخی از بهترین کیف پول‌های Matic عبارت‌اند از:

  • کیف پول‌های نرم‌افزاری: کوین بیس، متامسک، تراست ولت
  • کیف پول‌های سخت‌افزاری: لجر نانو ایکس، ترزور Model One، سیف‌پال

شما می‌توانید بسته به هدف، میزان دسترس‌پذیری مورد نظر و همچنین میزان ارزش توکن‌های ذخیره شده، کیف پول مورد نظرتان را انتخاب کنید. اگر ارزش سرمایه‌گذاری شما به اندازه قابل توجهی بوده و قصد تأمین امنیت کامل دارایی‌های خود در برابر هر خطر ممکنی را دارید، کیف پول‌های سخت‌افزاری گزینه بهتری برای شما خواهند بود. در غیر این صورت با استفاده از کیف پول‌های نرم‌افزاری و رایگان، همواره به دارایی‌هایتان در هر زمان و مکانی دسترسی داشته باشید.

کیف پول های توکن Matic

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال Matic سال‌های آینده

در صورتی که ویژگی‌ها و اهداف پروژه متیک به اندازه کافی برای شما جذاب بوده و قصد سرمایه‌گذاری دارید، بهتر است نیم‌نگاهی به پیش‌بینی تحلیل‌گران از قیمت آینده آن داشته باشید. در ادامه قیمت مورد انتظار این ارز دیجیتال در پایان هر سال میلادی را به شما ارائه کرده‌ایم.

  • پیش‌بینی قیمت در سال ۲۰۲۳: در سال میلادی جاری شاهد افزایش و کاهش شدیدی در بازار ارزهای دیجیتال نبودیم. پیش‌بینی می‌شود که در پایان سال میلادی فعلی، ارز دیجیتال ماتیک در بازه ۱.۲۵ الی ۱.۴۱ دلار معامله شود.
  • پیش‌بینی قیمت در سال ۲۰۲۴: تجزیه و تحلیل قیمت Matic به صورت تاریخی، نشان می‌دهد که این دارایی سال آینده را در سطح حداقل ۱.۷۵ و حداکثر ۲.۱۲ دلار به پایان برساند. متوسط قیمت مورد انتظار برای این توکن، ۱.۸۱ دلار خواهد بود.
  • پیش‌بینی قیمت در سال ۲۰۲۵: در صورتی که شبکه پالیگان موفق به حفظ کیفیت ارائه خدمات خود شود، رشد توکن آن نیز ادامه خواهد یافت. تحلیل‌گران برای سال ۲۰۲۵، انتظار قیمت ۲.۶۱ الی ۳.۰۵ دلاری را از این توکن دارند. همچنین قیمت مورد نظر برای آن ۲.۶۹ دلار خواهد بود.

در حالت کلی در صورتی که شبکه پالیگان دچار تغییرات گسترده‌ای نشده و بازار ارزهای دیجیتال با روند عادی به مسیر خود ادامه دهند، پیش‌بینی قیمت Matic در انتهای هر سال میلادی به صورت زیر خواهد بود.

سال حداقل قیمت ($) حداکثر قیمت ($) قیمت مورد انتظار ($)
۲۰۲۴ ۱.۷۵ ۲.۱۲ ۱.۸۱
۲۰۲۵ ۲.۶۱ ۳.۰۵ ۲.۶۹
۲۰۲۶ ۳.۶۵ ۴.۴۸ ۳.۷۶
۲۰۲۷ ۵.۲۷ ۶.۳۰ ۵.۴۶
۲۰۲۸ ۷.۹۴ ۹.۲۱ ۸.۲۶
۲۰۲۹ ۲۲.۳۳ ۲۳.۵۸ ۱۱.۶۳
۲۰۳۰ ۱۶.۲۷ ۱۹.۵۵ ۱۶.۷۴
۲۰۳۱ ۲۴.۲۰ ۲۸.۱۳ ۲۵.۰۳
۲۰۳۲ ۳۵.۰۲ ۴۲.۲۴ ۳۶.۰۲

البته بازار ارزهای دیجیتال در طول تاریخ خود همواره با اتفاقات غیرمنتظره بسیاری همراه بوده است. این پیش‌بینی قیمت بر اساس معیارهای مختلفی نظیر ظرفیت‌های شبکه و نمودار تاریخی قیمت توکن رمز ارز متیک توسط کارشناسان این حوزه ارائه شده است. درنتیجه توصیه می‌کنیم پیش از سرمایه‌گذاری، حتماً از وضعیت لحظه‌ای توکن مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید. تحلیل‌های فنی و بنیادی هر توکن می‌توانند به شما در پیش‌بینی روند قیمت آن در آینده کمک کنند.

پیشرفت در سایه اتریوم

دستاوردهای شبکه پالیگان و ارز دیجیتال متیک در کاربردی‌تر کردن شبکه اتریوم به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست. سرمایه‌گذاران هوشمند و حرفه‌ای بازار ارزهای دیجیتال نیز به خوبی این موضوع را درک کرده و Matic را به عنوان یک ارز دیجیتال با آینده درخشان در نظر می‌گیرند. در صورتی که روند خوش فعلی برای شبکه بلاکچین اتریوم و پالیگان حفظ شود، رشد سریع ارزش این توکن دور از انتظار نخواهد بود. البته همان‌طور که اشاره شد، این شبکه و توکن، کاملا به اتریوم وابسته هستند؛ اما با توجه به روند فعلی، بعید است خطری ادامه حیات شبکه بزرگ و محبوب اتریوم را تهدید کند.

به نظر شما عملکرد پالیگان و تغییرات قیمت ماتیک در طی ماه‌های آینده چگونه خواهد بود؟ نظر خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۵ / ۵. مجموع آرا: ۶

منبع
coinbase.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
پوریا
پوریا
2 ماه قبل

سلام ببخشید من تراست ولت نصب کردم یک از دوستانم یک رمز ارز به نام polymoon برام فرستاده ه فعلا قابل برداشت نیست میشه ی توضیح برام بدید آیا این رمز ارز آینده خاصی داره یا نه

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  پوریا

سلام
وقت به خیر
این توکن فعلا به صورت ایردراپ عرضه شده و با توجه به اطلاعاتی که داریم هنوز صرافی معتبری آن را لیست نکرده است.
با توجه به شرایط پرنوسان بازار کریپتو ما از اظهارنظر در مورد آینده دار بودن یک ارز دیجیتال معذوریم.

دکمه بازگشت به بالا