معرفی رمزارزها

آشنایی کامل با تزوس (XTZ)؛ اولین پلتفرم Self-Amendment

ارز دیجیتال تزوس چیست؟ این ارز به عنوان اولین پلتفرم خود اصلاح‌گر (Self-Amendment) شناخته می‌شود که در بین سایر ارزهای دیجیتال از محبوبیت خاصی برخوردار است. پلتفرم قرارداد هوشمند Tezos شباهت زیادی به اتریوم دارد. به همین دلیل معامله‌گران زیادی هستند که جذب این ارز دیجیتال می‌شوند و می‌خواهند جزئیات بیشتری در مورد آن بدانند.

ارز دیجیتال تزوس جنبه‌های زیادی دارد که باید بررسی شود. در این مقاله از مجله والکس به بررسی رمزارز XTZ می‌پردازیم و در مورد تاریخچه آن اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار می‌دهیم. در ادامه نیز شما را با کیف پول‌ها و نحوه خرید و فروش این ارز دیجیتال آشنا می‌کنیم تا ابهاماتی که در این زمینه دارید، برطرف شوند.

آشنایی با اولین پلتفرم خود اصلاح‌گر

ارز تزوس چیست؟ همان‌طور که اشاره کردیم Tezos خود را به عنوان اولین پلتفرم خود اصلاح گر در بین سایر ارزهای دیجیتال معرفی کرده است. پلتفرم XTZ امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند. برای این کار الگوریتم اثبات سهام “PoS” را مورد استفاده قرار می‌دهد. زبان برنامه‌نویسی این ارز دیجیتال، مایکلسون (Michelson) است. این زبان برنامه‌نویسی نقش مهمی در افزایش امنیت قراردادهای هوشمند دارد.

امکان رأی دادن برای سهام‌داران در بلاکچین Tezos فراهم است. سهام‌داران می‌توانند در مورد طرح‌های پیشنهادی مختلف رأی بدهند. در این صورت یک توافق کلی بین سهام‌داران در مورد پیشنهادهای مطرح شده شکل می‌گیرد.

در سایت رسمی XTZ در مورد ویژگی‌های این پلتفرم یا مزایای آن اطلاعاتی وجود دارد. این اطلاعات توسط خود Tezos منتشر شده‌اند که در بخش راهنمای خرید تزوس نیز به کارتان خواهد آمد. می‌توانید در ادامه آن‌ها را بخوانید.

خود اصلاح‌گر بودن

رمز ارز تزوس با ویژگی خود اصلاح‌گر

خود اصلاح‌گر بودن یعنی Tezos می‌تواند بدون اینکه نیاز به جدا شدن زنجیره‌ها به دو بلاکچین مختلف را داشته باشد، خودش به‌روزرسانی شود. این موضوع از جهات مختلفی برای XTZ اهمیت دارد:

  • اجازه نمی‌دهد که جامعه چند قسمت شود.
  • جلوی تغییر انگیزه سهام‌داران را می‌گیرد.
  • مانع مختل شدن شبکه در طول زمان می‌شود.
  • هزینه به‌روزرسانی خودکار با ویژگی خود اصلاح‌گر بودن به طرز چشمگیری در Tezos کاهش پیدا می‌کند.

مدیریت درون زنجیره‌ای

در این بخش از مقاله ارز تزوس چیست؟ به مدیریت درون زنجیره‌ای می‌پردازیم. در این ارز دیجیتال امکان شرکت همه سهام‌داران در مدیریت پروتکل وجود دارد. وجود این چرخه انتخابی برای همه سهام‌داران XTZ به عنوان یک فرایند سازمان‌یافته شناخته می‌شود. این فرایند کمک می‌کند تا در مورد پیشنهاد‌های مختلفی که در Tezos  وجود دارد توافق جمعی بسیار خوبی حاصل شود.

ویژگی نوآوری غیرمتمرکز (Decentralized Innovation)

زمانی که اصلاحات پیشنهاد شده به توافق جمعی می‌رسند می‌توانند در جهت مناسبی به کار گرفته شوند. ممکن است این اصطلاحات پذیرفته شده در مورد پرداخت کردن هزینه‌هایی به افراد یا گروه‌هایی باشد که می‌خواهند به بهبود پروتکل بپردازند. در مورد کیف پول های تزوس و ذخیره پرداخت‌ها به آن‌ها خواهیم پرداخت.

این سیستم باعث می‌شود که تأمین مالی شبکه Tezos به صورت غیرمتمرکز و باکیفیت خوبی انجام شود. این ویژگی کمک می‌کند که یک زنجیره از توسعه‌دهندگان فعال در XTZ شکل بگیرد که به توسعه و بهبود این ارز دیجیتال کمک خواهند کرد.

مزیت قراردادهای هوشمند (Smart Contracts)

پلتفرم ارز دیجیتال XTZ چیست؟ پلتفرم این ارز از قابلیت قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز برخوردار است. این ویژگی باعث می‌شود امکان ایجاد اختلال در آن یا دست‌کاری توسط افراد مختلف و نهادهای متمرکز به کلی وجود نداشته باشد.

Tezos می‌تواند به خوبی قراردادهای هوشمند را بررسی کند. این مزیت فوق‌العاده، نشان دهنده امنیت بالای این ارز دیجیتال است و نشان می‌دهد که می‌تواند از مشکلات هزینه‌بری که ممکن است در آینده ارز تزوس ایجاد شوند، جلوگیری کند.

XTZ ارز دیجیتال امن

ویژگی اثبات سهام در پلتفرم خود اصلاح‌گر

کلیه مشارکت‌کننده‌ها در شبکه همتا به همتا (P2P) غیرمتمرکز XTZ می‌توانند منابع محاسباتی لازم را برای ادامه حیات شبکه فراهم کنند. چون در این پلتفرم سهام‌داران می‌توانند شرکت فعالانه‌ای در فرایند اجماع داشته باشند، مشارکت آن‌ها می‌تواند به تأمین امنیت شبکه کمک کند.

سهام‌داران به دلیل این مشارکت مفید، از طرف Tezos جایزه دریافت می‌کنند. به طور کلی موانع ورود در مکانیسم این ارز دیجیتال از سایر ارزهای دیجیتال کمتر است و همین موضوع باعث کاهش هزینه‌های آن نسبت به سایز رمز ارزها می‌شود.

سپردن حقوق به نمایندگان

در بررسی ارز دیجیتال XTZ چیست؟ به بحث جذاب نمایندگان می‌رسیم. از دیگر ویژگی‌های برتری که سایت این ارز دیجیتال آن را منتشر کرده است به بحث نمایندگی مربوط می‌شود. برخی از کاربران هستند که تمایل ندارند به صورت مستقیم خودشان در پروتکل اجماع شرکت کنند. این پلتفرم گزینه انتخاب نماینده را برای این افراد در نظر می‌گیرد. این کاربران می‌توانند حقوق خود را به نماینده واگذار کنند و در مورد شرکت در پروتکل اجماع Tezos نگرانی نداشته باشند.

رمزارز تزوس در کنار مزایا و ویژگی‌های مثبتی که دارد دارای نقاط ضعف مخصوص به خود است. برای اینکه روی یک ارز دیجیتال حساب باز کنید و بخواهید برای خرید و فروش آن روی سرمایه‌های خود ریسک کنید باید با معایب آن نیز آشنا شوید. مهم‌ترین معایب این ارز دیجیتال را در زیر بخوانید:

  • این شرکت در فرایند اهدای توکن‌ها سریع عمل نمی‌کند. به همین دلیل ممکن است بسیاری از کاربران نتوانند در زمان درست از آن استفاده کنند.
  • بیشتر معامله‌گرها تمایل به فعالیت در ارزهای دیجیتالی دیگر مثل بیت‌کوین (Bitcoin) را دارند. تبلیغات خوبی توسط شرکت XTZ انجام نمی‌شود.
  • توسعه‌دهندگان Tezos منتظر هستند این شبکه به مقبولیت خوبی برسد تا بتوانند کارمزد تراکنش‌ها و همچنین سرعت پردازش آن را محاسبه کنند.
  • برای استفاده‌های تجاری گزینه انتخابی خوبی نیست چون استفاده‌های تجاری از اهداف این ارز دیجیتال به حساب نمی‌آید.

مروری بر تاریخچه و بنیان‌گذاران

مؤسسان رمزارز تزوس

آشنایی با تاریخچه ارز تزوس خالی از لطف نیست چرا که دید بهتری در مورد ارز دیجیتال XTZ را در اختیارتان قرار می‌دهد. این ارز دیجیتال توسط آرتور بریتمن (Arthur Breitman) و همسرش کاتلین بریتمن (Kathleen Breitman) راه‌اندازی و منتشر شد. البته باید بدانید که ایده این ارز دیجیتال به آرتور بریتمن تعلق دارد که یک متخصص حرفه‌ای کامپیوتر است.

بریتمن در سال ۲۰۱۴ سند جامعی را در مورد اینکه این ارز دیجیتال چیست منتشر کرد. شروع توسعه Tezos نیز از همان سال ۲۰۱۴ آغاز شد. عرضه اولیه آن در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت. از زمانی که ارز دیجیتال XTZ روی کار آمد سر و صداهای زیادی را در دنیای رمز ارزها به وجود آورد.

تنها دو هفته از عرضه اولیه آن گذشته بود که این زوج توانستند به سرمایه ۲۳۲ میلیون دلاری برسند. با توجه به این سرمایه کلان شرکت‌ها و افراد سرشناس مختلفی نسبت این ارز دیجیتال علاقه نشان دادند. با وجود اینکه این پلتفرم شروع خوبی داشت اما در مسیر خود با مشکلات مختلفی روبه‌رو شد. یکی از مهم‌ترین مشکلات این ارز دیجیتال مربوط به مسائل قانونی و اختلافات بین بنیان‌گذاران این ارز دیجیتال بود.

مشکلات قانونی

مشکلات قانونی بخش مهمی از تاریخچه ارز تزوس است. یوهان گورز (Johann Gevers) از بنیان‌گذاران دیگر این ارز دیجیتال به دلیل اختلاف بر سر مالکیت فکری از این شرکت جدا شد. این جدایی ناگهانی باعث به تعویق افتادن انتشار این پلتفرم شد. این موضوع مشکلاتی را برای ارسال این ارز دیجیتال به کیف پول سرمایه‌گذاران ایجاد کرد. سرمایه‌گذاران نیز از Tezos شکایت کردند.

مشکلات رمز ارز تزوس

مشاجراتی که بریتمن‌ها با گورز داشتند باعث شد ارزش این ارز دیجیتال به شدت کاهش پیدا کند. اما بریتمن‌ها توانستند با طی کردن مراحل مختلف، جلب نظر سرمایه‌داران و همچنین انتشار دوباره آن سرپا شوند. در حال حاضر ارز دیجیتال XTZ جزو ۱۰ ارز دیجیتال برتر قرار دارد. بریتمن‌ها همواره در حال تلاش هستند تا رتبه آن را یک رقمی کنند.

عملکرد پلتفرم غیرانحصاری

بلاکچین XTZ ویژگی‌های مشترک سایر ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد. توسعه دهندگان آن می‌توانند از نرم‌افزار این ارز دیجیتال استفاده کنند تا قادر به اجرای قراردادهای هوشمند باشند. همچنین با نرم‌افزار Tezos می‌توانند به طراحی برنامه‌های غیرمتمرکز برای افزایش محصولات و خدمات خود بپردازند.

این ارز دیجیتال از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند تا نسبت به پلتفرم‌هایی مانند اتریوم (Ethereum) بهبودهایی را صورت دهد. پلتفرم تزوس از طریق پوسته شبکه (Network Shell) حاکمیت خود را اعمال می‌کند.

معرفی کیف پول های  تزوس برای انجام معامله

قبل از اینکه وارد مرحله خرید و فروش XTZ شوید باید کیف پول‌های تزوس را به خوبی بشناسید. کیف پول‌های زیادی برای Tezos وجود دارند که در ادامه مهم‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم که به شرح زیر هستند:

اتمیک والت (Atomic Wallet)

اتمیک والت یک کیف پول نرم‌افزاری مناسب این ارز دیجیتال است. این کیف پول از ۳۰۰ ارز دیجیتالی مختلف به خصوص تزوس پشتیبانی می‌کند. دارای یک تیم پشتیبانی قوی است که هر هفته مهم‌ترین ویژگی‌های جدید توسط تیم پشتیبانی حرفه‌ای به آن اضافه می‌شود. همچنین این کیف پول برای بیشتر سیستم عامل‌ها قابلیت اجرا دارد و از امنیت خوبی برای ذخیره Tezos برخوردار است.

لجر نانو اس (Ledger Nano s)

کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس برای ذخیره تزوس

یک کیف پول سخت‌افزاری بسیار امن است که از این ارز دیجیتال نیز پشتیبانی می‌کند. لجر نانو اس محصول یک شرکت فرانسوی است. به دلیل اینکه کنترل‌های کلیدی خصوصی این کیف پول در اختیار خود کاربر است، امنیت آن را دو چندان می‌کند.

ترزور مدل تی (Trezor Model T)

سازنده این کیف پول شرکتی در جمهوری چک است. ترزور علاوه بر تزوس از ارزهای دیجیتالی دیگر هم پشتیبانی می‌کند. این کیف پول نیز سخت‌افزاری است. زمانی که آفلاین باشید این کیف پول نیز اتصال خود را قطع می‌کند. دارایی‌های شما به شکل آفلاین ذخیره می‌شوند و این نشان می‌دهد که ترزور امنیت بسیار بالایی برای ذخیره Tezos دارد.

تراست والت (Trust Wallet)

تراست والت یک کیف پول نرم‌افزاری منبع‌باز مناسب XTZ است. این کیف پول به دلیل اینکه به راحتی نصب می‌شود و رابط کاربری ساده‌ای دارد بهترین انتخاب برای ذخیره رمز ارز تزوس است. امنیت بالایی دارد و از صرافی‌های مختلف پشتیبانی می‌کند.

ایرگپ (AirGap)

اگر به دنبال یک کیف پول متن‌باز مخصوص موبایل برای Tezos هستید، ایرگپ انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. این کیف پول جایگزین خوبی برای کیف‌های سخت‌افزاری است. ایرگپ از ترکیب دو کیف پول با نام‌های ایرگو (AirGao Wallet) و ایرگپ AirGap ساخته شده است. کاربران می‌توانند از ایرگو برای ذخیره کردن دارایی XTZ خود استفاده کنند و ایرگپ را نیز برای امضای تراکنش‌های خود مورد استفاده قرار دهند.

خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی

معامله ارز دیجیتال تزوس در صرافی ها

خرید و فروش رمزارز تزوس از طریق روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. در ابتدا خرید Tezos را مورد بررسی قرار می‌دهیم و بعد در مورد فروش آن مطالب مهمی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

خرید ارز دیجیتال

به طور کلی دو روش برای خرید این ارز دیجیتال وجود دارد. یکی از آن‌ها این است که به سراغ فروشنده‌های مختلف و واسطه‌ها بروید یا اینکه از صرافی‌های معتبر اقدام به خرید کنید. اشخاص و سایت‌های واسطه مختلفی برای عملیات خرید XTZ وجود دارند. ما به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم که Tezos را با کمک فروشنده‌ها و واسطه‌ها خریداری کنید. این کار دو ایراد اساسی دارد:

  • این افراد و سایت‌ها به هیچ عنوان گزینه‌های مناسب و قابل اعتمادی نیستند.
  • نمی‌توانید در مورد صحت معامله به اطلاعاتی برسید.
  • معمولا اشخاص و واسطه‌ها از شما کلاهبرداری می‌کنند.

خرید XTZ از واسطه‌ها و اشخاصی که اصلا آن‌ها را نمی‌شناسید می‌توانند دردسرهای زیادی را برای شما ایجاد کنند. شما نمی‌دانید ارزی که در حال خرید آن هستید چه مشکلی دارد. شاید مربوط به پول‌شویی یا دزدی باشد. به همین دلیل برای خرید Tezos دنبال واسطه‌ها و فروشنده‌های نامعتبر نباشید.

خرید از صرافی‌های معتبر

معامله‌گر در حال بررسی و خرید ارز دیجیتال تزوس

یک راه ساده و امن برای خرید ارز تزوس مراجعه به صرافی‌های معتبر داخلی و خارجی است. وقتی وارد صرافی ارز دیجیتال مورد نظر خود شدید می‌توانید معاملات خود را انجام دهید و بعد از اینکه خرید Tezos خود را انجام دادید با استفاده از کیف پول‌هایی که انتخاب کردید، دارایی‌های XTZ خود را نگهداری کنید. مهم‌ترین صرافی‌هایی که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند را در زیر ارائه می‌دهیم:

  • صرافی بایننس (Binance)
  • صرافی هیوبی گلوبال (Huobi Global)
  • صرافی اوکی اکسچنج (OKEx)
  • صرافی آپ بیت (Upbit)
  • صرافی اف تی ایکس (FTX)
  • صرافی والکس

صرافی‌های مختلف روش‌های متفاوتی را برای ثبت خرید Tezos دارند. البته در کلیت این روش‌ها تفاوت زیادی وجود ندارد. به همین دلیل در ادامه چند مرحله رایجی که معمولا در بیشتر صرافی‌ها باید آن‌ها را طی کنید را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • صرافی معتبر مورد نظر خود را برای خرید Tezos انتخاب کنید.
  • در صرافی مورد نظر مراحل ثبت‌نام را به صورت کامل طی کنید.
  • برای خرید هر مقدار از این ارز باید هزینه مورد نظر خود را واریز کنید.
  • بعد به سمت خرید مقدار XTZ مورد نظر بروید و آن را به کیف پول خود واریز کنید.

فروش ارز دیجیتال در صرافی

فروش ارز تزوس توسط معامله‌گر

فروش تزوس نیز باید در صرافی‌های معتبر انجام شود. برای اینکه مقدار خریداری شده را بفروشید باید همان مراحلی که برای خرید طی کردید را بروید. مراحل ساده زیر را برای فروش این ارز دیجیتال طی کنید:

  • در صورتی که Tezos خود را به کیف پول مورد نظرتان منتقل کرده‌اید حتما به صرافی مورد نظر وارد شوید.
  • در همان صرافی به قسمت فروش بروید.
  • تعیین کنید که قصد فروش چه تعداد از XTZ را دارید.
  • وقتی مقدار مورد نظر را تعیین کردید باید آن را ثبت کنید.
  • وقتی که دکمه ثبت فروش را زدید آن وقت هزینه مقدار ارز به فروش رفته به کیف پول شما در صرافی  واریز خواهد شد.

پیش‌بینی آینده

شرکت تزوس به صورت واقعی وجود دارد و نباید آن را یک پروژه کلاهبرداری به حساب آورد. همین موضوع اطمینان خاطری به سرمایه‌گذاران می‌دهد که بتوانند روی این ارز دیجیتال حساب باز کنند. هر چند که این شرکت رویدادهای مختلف قانونی و درگیری‌هایی را پشت سر گذاشته است اما متخصصان و تحلیل‌گران بر این باور هستند که این ارز دیجیتال می‌تواند در آینده رشد خوبی را تجربه کند.

در حال حاضر رشد قیمت این ارز دیجیتال باثبات همراه است که نشان می‌دهد وضعیت این شرکت برای سرمایه‌گذاری مناسب است. البته Tezos با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. سرمایه‌گذاران به خصوص آن‌هایی که در زمان مشکلات قانونی این شرکت در XTZ سرمایه داشتند هنوز انتظاراتی دارند که این شرکت آن‌ها را برآورده نکرده است.

این ارز دیجیتال مشکلاتی دارد اما هنوز مشکلات آن‌قدر بزرگ نشده‌اند که بتوانند مانعی برای شرکت و سرمایه‌گذاران ایجاد کنند. اگر این ارز دیجیتال بتواند تا حد زیادی انتظارات معامله‌گرها را برآورده کند می‌توانیم آینده درخشان این ارز دیجیتال را تضمین کنیم.

آینده ارز دیجیتال تزوس

آیا تزوس را برای معامله انتخاب کنیم؟

در این مقاله به این سؤال که ارز دیجیتال تزوس چیست؟ پرداختیم. اینکه XTZ را برای معامله انتخاب کنید یا نه به روش‌های سرمایه‌گذاری خودتان برمی‌گردد. این ارز دیجیتال قدمتی به اندازه اتریوم ندارد و هنوز راه زیادی باید طی کند تا بتواند ارزش و اعتباری به اندازه اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال دیگر به دست آورد.

اما ارز Tezos مسیر رشد خود را به خوبی طی می‌کند و این نشان می‌دهد که در آینده اتفاقات خوبی برای آن رخ خواهد داد. اگر یک معامله‌گر خطرپذیر هستید می‌توانید روی بخشی از سرمایه‌های خود برای خرید و فروش این ارز دیجیتال حساب باز کنید.

سؤالات متداول

آیا می‌توان این ارز را استخراج کرد؟

برای اینکه ارزی استخراج شود باید الگوریتم اثبات کار داشته باشد. رمز ارز تزوس قابل استخراج نیست.

آیا خرید این ارز برای ایرانی‌ها فراهم است؟

می‌توانید Tezos را در صرافی‌های ایرانی به صورت مستقیم و با کارت بانکی خریداری کنید. برای خرید از صرافی‌های خارجی نیز باید به سراغ معامله جفت ارز بروید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا