معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال UMA چیست؟ آشنایی با رمزارز اوما و پروژه آن

دسترسی به بازار جهانی و امکان انجام معاملات و تراکنش‌ها بدون هیچ محدودیتی، از جمله اهدافی است که پروژه ارز UMA طبق آن راه‌اندازی شده است. واژه UMA که مخفف عبارت کامل Universal Market Access است، عنوان ارز دیجیتال اوما را تشکیل می‌دهد. این پروژه که کاملاً مبتنی بر سیستم شبکه بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شده، دسترسی به بازارهای جهان را برای کاربران امکان‌پذیر می‌کند. با توجه به قابلیت‌هایی که در پروژه ارز UMA وجود دارند، کاربران می‌توانند محصولات DeFi خود را بر اساس پروتکل‌های اوما بسازند. پلتفرم اوما این بستر را فراهم کرده است تا کاربران، قراردادهای مالی و دارایی‌های دیجیتالی مخصوص خودشان را با ویژگی‌های آن ایجاد کنند و آن را در بازارهای جهانی بفروشند.

اگر به پروژه ارز UMA علاقه‌مند هستید و نمی‌دانید که می‌توان به آن اعتماد کرد یا خیر، با ما در این مطلب همراه شوید. در ادامه همه نکات پروژه اوما را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم و این شرایط را فراهم می‌کنیم تا با آگاهی کامل، دسترسی به بازار جهانی را تجربه کنید.

معرفی وارث بی‌حدومرز اتریوم: ارز UMA چیست؟

آشنایی با اوما

ارز دیجیتال اوما در پلتفرمی راه‌اندازی شده که قرار است کاربران آن توکن‌های مالی (Financial Token) خود را با توافق‌نامه‌های ازپیش‌تعیین‌شده طراحی و اجرا کنند. برای مثال، کاربری که در محیط اوما فعالیت می‌کند، می‌تواند قراردادهای هوشمندانه مالی مخصوص خودش را طراحی کند و با استفاده از قابلیت‌های آن، معاملاتی را در بازارهای معتبر جهان انجام دهد. اوما در مقام مقایسه با بازارهای سنتی یک مزیت بسیار برجسته دارد؛ اینکه برخلاف سیستم سنتی بازارها (که انجام معاملات با وجود یک وثیقه انجام می‌شوند) معامله‌گران می‌توانند قراردادهای هوشمندی را طراحی کنند که در آن خبری از وثیقه یا امثالهم نیست.

مشتقات مالی (Financial Derivatives) بخش عظیمی از بازارهای جهانی را تشکیل می‌دهند و به‌جای یک دارایی مشخص، بر اساس ویژگی‌های قابل سنجش آن مورد معامله قرار می‌گیرند. به‌عبارت ساده‌تر، مشتقات مالی، ابزاری مالی است که ارزش آن از چیزی به‌غیر از خودش نشات می‌گیرد.

با تمامی این اوصاف، مشتقات مالی انعظاف قابل توجهی ندارند و نمی‌توانند همیشه در نقش یک ابزار مالی مفید ظاهر شوند. سقوط اقتصاد جهانی در سال ۲۰۰۸ هم زمانی ایجاد شد که بازار اوراق بهادار با حباب مواجه شد. پلتفرم اوما دسترسی به ابزارهای مالی مثل مشتقات مالی را آسان‌تر و بی‌دردسر می‌کند. البته این در حالی است که کاربران باید با تکیه بر شبکه اتریوم از این قابلیت شبکه اوما بهره‌مند شوند.

کاربرد ارز UMA در مشتقات مالی بسیار مشهود است؛ به‌نحوی که اوما دامنه دارایی‌هایی که می‌توان مشتقات مالی را با آنها معامله کرد، افزایش می‌دهد. ضمناً شفافیتی که در معاملات پلتفرم اوما وجود دارد، بی‌سابقه است و بینش عمیقی را در مورد روندهای بالقوه و پرخطر بازار جهانی ارائه می‌دهد. سازوکاری که در سیستم قراردادهای هوشمند اتریوم طراحی شده، باعث می‌شود تا احتمال وجود بدهی‌ها و عدم پرداخت وجوه توافق‌شده در معاملات به صفر برسد. استقبالی که از پروژه‌های این‌چنینی شده، چشمگیر است و UMA در کنار پروژه‌های رقیب مثل Synthetix مثل یک رهبر ظاهر شده است.

پلتفرمERC20
سرمایه جذب شده۵۲۰,۰۰۰ دلار
تاریخ عرضه اولیه۲۶ آوریل ۲۰۲۰
قیمت عرضه اولیه۰.۲۶ دلار
  شرکاPlaceholder, BainCapital Ventures, Blockchain Capital, Two Sigma Ventures, Box Group, Coinbase Ventures, Dragonfly Capital, Fintech Collective.

مروری بر مفهوم مشتقات مالی: عامل اصلی محبوبیت ارز UMA چیست؟

ارز UMA و مشتقات مالی

مشتقات مالی، قراردادهایی هستند که قابلیت خرید و فروش دارند و شرایطی را برای تعیین قیمت آتی یک دارایی مشخص، ایجاد می‌کنند. رایج‌ترین نوع مشتقات مالی، قراردادهای آتی یا Future Contractها هستند. در این قراردادها، قیمت معین و همچنین تاریخ مقرر برای پرداخت وجوه توافق‌شده پیشبینی می‌شود. برای اینکه درک بهتری از این مفهوم داشته باشید، مثالی را از قرارداد آتی قیمت بیت کوین (BTC) بیان می‌کنیم.

فراموش نکنید که قراردادهای مبتنی بر مشتقات مالی، شامل معامله دارایی‌های واقعی نمی‌شوند؛ بلکه با توجه به این قراردادها، معیاری (مثل قیمت بازار) تعیین می‌شود تا طبق آن معامله صورت بگیرد. مثلاً یک قرارداد آتی می‌تواند شامل توافق‌نامه‌ای برای فروش یک واحد بیت کوین به قیمت ۱۰ هزار دلار در سال آینده باشد. اگر قیمت بیت کوین در سال آینده ۱۰ هزار دلار شود، طراحی قرارداد آتی موظف است که بیت کوین را به قیمت ۱۰ هزار دلار (طبق معیاری که توافق شده) بفروشد. از طرفی، اگر قیمت بیت کوین در سال آینده برابر با ۵ هزار دلار شود، سازنده قرارداد می‌تواند قرارداد آتی را به قیمت ۲ برابر ارزش بازار بفروشد و از نوسان قیمت سود ببرد.

در دنیای بازارهای سنتی، هر چیزی که یک ویژگی خاص داشته باشد و طبق آن ویژگی بتوان برایش قیمت تعیین کرد، قابل معامله در بازار مشتقات مالی است. با تمامی این اوصاف، بازار جهانی برای بسیاری از مردم جهان غیر قابل دسترس است. پلتفرم UMA در حال ایحاد زیرساخت‌هایی است که در نتیجه آن، هرکس اتر (ETH) دارد می‌تواند قراردادهای مالی قدرتمندی برای خود ایجاد کند. مهم‌تر از همه، وقتی که پروژه اوما به بهره‌برداری کامل برسد، مشتقات مالی رمزنگاری‌شده‌ای ارائه می‌شوند که می‌توان با تکیه بر آنها به یک بازار جهانی شفاف، عادلانه و قابل دسترس دست یافت.

آشنایی با توکن‌های مصنوعی UMA

شبکه اوما

پلتفرم اوما این امکان را در اختیار کاربران قرار داده تا توکن‌های مصنوعی (synthetic token) مخصوص خودشان را ایجاد کنند. این توکن‌های مصنوعی بیانگر یک مشتق مالی هستند که در محیط شبکه بلاکچین وجود دارند و تعریف می‌شوند.

توکن‌های مصنوعی به‌عنوان آینده مالی کاربران در محیط غیرمتمرکز در نظر گرفته می‌شوند. به‌عبارت ساده‌تر، این توکن‌های مصنوعی باعث می‌شوند تا کاربران بر دارایی‌هایی که واقعاً و عملاً در اختیار آنها نیستند، مالکیت داشته باشند. این نوع توکن‌سازی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران و موسسات فعال در حوزه اقتصاد جهانی مثمر ثمر و مفید باشند.

بررسی نحوه عملکرد شبکه اوما

برای اینکه محیط اوما برای کاربران آسان و قابل استفاده شود، ۲ جزء اصلی زیر برای طراحی قراردادهای هوشمند و معامله دارایی‌های مصنوعی (synthetic assets) ارائه شده‌اند:

  • قراردادهای Priceless Financial Contract
  • خدمات غیرمتمرکز اوراکل (Decentralized oracle Service)

سیستم غیرمتمرکز اوراکل هم به‌ نوبه خود دارای ۲ جزء اصلی زیر است:

  • سرویس optimistic Oracle service
  • مکانیزم تایید داده‌ها یا Data verification mechanism
ارز دیجیتال اوما

در هر قراردادی که در محیط اوما شکل می‌گیرد، ۲ بازیگر اصلی با عناوین Liquidator و Disputer وجود دارند. برای مثال، فرض کنید که شما مدعی هستید، قیمت گوشی موبایل مدل X در سال آینده حدود ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت و این در حالی است که دوستتان اعتقاد دارد، قیمت این گوشی ۶۰ درصد کاهش می‌یابد. اگر شما وارد یک قرارداد هوشمند در محیط اوما شوید، بخشی از مبلغ قرارداد (مثلاً حدود ۱۰ %) به‌عنوان وثیقه محفوظ می‌ماند تا در صورت فسخ قرارداد، به طرف دیگر معامله تعلق بگیرد.

در طول زمان قرارداد و تا یکسال آینده، اگر قیمت گوشی X افزایش یابد، دوستتان مجبور است تا پرداخت مبلغی، قرارداد را تمدید کند تا موعد آن سر برسد. این روند تا زمانی ادامه خواهد داشت که زمان موعد قرارداد سر برسد و تکلیف معامله روشن شود. اگر پیشبینی شما درست باشد و قیمت گوشی X 60 درصد افزایش پیدا کند، شما برنده معامله هستید و با پرداخت‌هایی که دوستتان بابت تمدید انجام داده است، قرارداد تسویه می‌شود.

بنیان‌گذاران پلتفرم اوما چه کسانی هستند؟

پلتفرم اوما به‌طور رسمی در سال ۲۰۱۸ و توسط هارت لامبور (Hart Lambur) و آلیسون لو (Allison Lu) راه‌اندازی شد. لامبور متخصص حوزه کامپیوتر است و مسئولیت توسعه پروژه اوما را برعهده دارد. همکار او یعنی آلیسون لو فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد و مدیریت از دانشگاه MIT است و پیش‌ازاین به ‌عنوان مشاور در مجموعه One Daijo روی پروژه پروتکل وام‌دهی مبتنی بر بلاکچین اتریوم کار می‌کرد.

هدف اصلی پروژه اوما طبق گفته بینان‌گذاران آن، فراهم کردن دسترسی به بازارهای غیرمتمرکز در مقیاس جهانی و همچنین، فراهم کردن توانایی ایجاد دارایی‌های مصنوعی برای همه افراد است.

هدف از راه‌اندازی ارز UMA چیست؟

هدف از راه‌اندازی ارز اوما

هدف اصلی این پروژه، دموکراتیک کردن و آزادسازی بازارهای مالی و همچنین کاهش موانع ورود به مارکت‌های بین‌المللی است. به‌عبارت ساده‌تر، کاربران اوما می‌توانند مشتقات مالی بازارهای سنتی را به توکن تبدیل و آنها را در قالب قراردادهای هوشمند خودساخته معامله کنند.

با کاهش موانع مختلف در بازارهای جهانی، اوما این امکان را برای موسسات مالی و افراد مختلف فراهم می‌کند تا شانسشان را برای داشتن یک مشتق مالی از طریق توکن‌سازی داشته باشند.

عامل اصلی ارزشمند شدن ارز UMA چیست؟

اوما ارزش واقعی خود را مدیون ظرفیت‌های فنی، فناوری‌ها و ایجاد جریان ورود به بازارهای غیرمتمرکز است. ارزش ذاتی و بالقوه ارز دیجیتال اوما هم طبق فناوری‌های نوآورانه و کاربردهای مختلف آن تعریف می‎شود. با توجه به همه این اوصاف، ارزش توکن UMA تحت تاثیر بازار ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد و تنها زمانی که این پروژه به بهره‌برداری کامل برسد، می‌توان انتظار کاهش تاثیرات بازار ارزهای دیجیتال را بر قیمت آن داشت.

قیمت ارز دیجیتال اوما هم به عوامل بسیاری بستگی دارد. برای مثال، فعالیت تیم توسعه‌دهنده آن، ارتقا و به‌روزرسانی، توسعه رودمپ، مشارکت سرمایه‌گذاران، ویژگی‌های جدید و رویدادهای مهم از این قبیل عوامل هستند.

چه مقدار توکن UMA در گردش است؟

در حال حاضر حدود ۶۹,۰۸۹,۵۷۵ توکن از مجموع ۱۰۹,۰۰۰,۷۲۷ توکن اوما در بازار ارزهای دیجیتال در حال گردش است. این پروژه با عرضه اولیه ۱۰۰ میلیون توکن UMA راه‌اندازی شد، اما با ایجاد یک اصلاحیه، محدودیت قبلی آن برداشته شد. با توجه به اینکه قرار شد از تورم تومن اوما برای پرداخت پاداش به شرکت‌کنندگان در شبکه استفاده شود، محدودیت ۱۰۰ میلیونی آن برداشته شده است. در حال حاضر، تورم پیشبینی‌شده توکن اوما برابر با ۰.۰۵ درصد است.

مروری بر سایر اطلاعات فنی ارز اوما

برجسته‌ترین کاربرد ارز دیجیتال اوما، استفاده از آن در مشارکت افراد برای توسعه پلتفرم UMA است. دارندگان ارز دیجیتال اوما می‌توانند تغییراتی را در پروتکل بلاکچین آن اعمال کنند و این تغییرات شامل ایجاد پارامترهای جدید در شبکه هستند. سیستم بلاکچین اوما با یک مکانیزم آزادانه و با تکیه رای‌گیری شرکت‌کنندگان فعالیت می‌کند و دارندگان توکن اوما می‌توانند در این رای‌گیری‌ها دخالت داشته باشند.

همه رای‌دهنگان و دارندگان ارز UMA می‌توانند طبق توکن‌هایی که در شرط‌بندی و استکینگ قرار می‌دهند، پاداش دریافت کنند و سود به‌دست بیاورند. یکی از ویژگی‌های جالب اوما این است که کاربران و دارندگان توکن می‌توانند در محیطی به غیر از معامله ارز دیجیتال، سود کسب کنند. مثلاً توکن اوما هم می تواند در بازار ارزهای دیجیتال و هم بر اساس مابه‌التفاوت بین قیمت خرید و فروش دارایی‌های مصنوعی معامله شوند.

امنیت شبکه اوما چگونه تامین می‌شود؟

اوما یک شبکه مبتنی بر اتریوم است و طبق همان مکانیزمی که در اتریوم برقرار شده، فعالیت می‌کند. در حال حاضر، طبق آپدیت‌های نسخه اتریوم ۲.۰، مکانیزم الگوی اثبات سهام (PoS) در جریان است و اوما هم با همین سازوکار پیش می‌رود. همچنین، قوانین و ممیزی‌های خاصی هم برای نظارت بر قراردادهای هوشمند طراحی شده‌اند که اوما را برای تامین امنیت شبکه همراهی می‌کنند.

پیشبینی آینده از ارز UMA چیست؟

پیش بینی قیمت ارز UMA تا چند سال آینده

پیش‌بینی‌های مختلفی در مورد آینده ارز UMA توسط رسانه‌ها ارائه شده است. ما سعی کردیم تا در این بخش، پیش‌بینی قیمت این ارز دیجیتال را تا سال ۲۰۲۵ در اختیار شما قرار دهیم. در مورد پیش‌بینی قیمت ارز UMA در ادامه سال ۲۰۲۲ نظرات مختلفی وجود دارد. طبق نظر Trading Post، احتمالاً قیمت UMA نزولی می‌شود و به ۲.۰۴۰۹۵ کاهش می‌یابد. در عوض، بعضی از رسانه‌ها مثل PricePrediction.net به افزایش قیمت آن به ۴.۲۶۷۲۳ دلار در دسامبر اشاره می‌کنند.

پیشبینی قیمت UMA تا سال ۲۰۲۵:

  • سال ۲۰۲۳: حداکثر ۳.۰۱ دلار و حداقل ۲.۷۴ دلار
  • سال ۲۰۲۴: حداکثر ۴.۳۲ دلار و حداقل بین محدوده ۰.۱۱ تا ۱.۸۷ دلار
  • سال ۲۰۲۵: حداکثر ۵.۲۵ دلار و حداکثر ۳.۵۵ دلار

ارز اوما چگونه استخراج می‌شود؟

ساختار ارز اوما را نمی‌توان در دسته‌بندی ارزهای دیجیتال دیگر مثل بیت کوین یا اتریوم قرار داد. برنامه‌ای با عنوان Developer Mining برای اوما طراحی شده است که توسعه‌دهندگان می‌توانند در محیط آن، قراردادهای مالی خودشان را ایجاد و با توجه به میزان استفاده از آنها با کیف پول‌های اوما پاداش دریافت کنند.

از آنجایی که اوما روی شبکه بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود، مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) برای آن در نظر گرفته شده است. پیش‌ازاین، وقتی که اتریوم با مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) فعالیت می‌کرد، قدرت ماینرها برای اعتبارسنحی تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه لازم بود و همین مسئله روی ماین کردن اوما تاثیر می‌گذاشت.

بهترین والت‌های اوما

گفتیم که اوما بر بستر اتریوم متولد شده است؛ با این تفاسیر در تمام والت‌های اتریوم پشتیبانی می‌شود. بهترین کیف پول های اوما شامل این موارد هستند:

  • لجر یا ترزور (Ledger or Trezor)
  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • اتمیک ولت (Atomic Wallet)
  • مای اترولت (MyEtherWallet)

خرید و فروش ارز اوما

اوما یکی از برترین پروژه‌هایی است که میزبانی آن توسط شبکه بلاکچین اتریوم انجام می‌شود. دارایی‌های مصنوعی یا اصطلاحاً synthetic Assets محبوبیت خاصی پیدا کرده‌اند و احتمالاً ارز اوما از آنها هم محبوب‌تر می‌شود. اوما با هدف ایجاد یک بازار مالی غیرمتمرکز در سطح جهانی عرضه شده است و می‌توان روی آینده درخشان آن حساب ویژه‌ای باز کرد. در این مقاله که با عنوان «ارز UMA چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟» به توصیف تمامی مولفه‌های این پروژه پرداختیم و بیان کردیم که پلتفرم DeFi چه تاثیری روی کاربرد آن می‌گذارد. شما می‌توانید این رمز ارز را در صرافی‌های خارجی و داخلی متنوعی معامله کنید.

  • Binance
  • OKX
  • Bybit
  • Bitget
  • MEXC
  • والکس

با تکیه بر قابلیت‌هایی که در صرافی ایرانی والکس وجود دارند، به انقلاب جدید دنیای کریپتوکارنسی بپیوندید و سرمایه‌گذاری جدیدتان را با ارز UMA شروع کنید. مسیر و راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال اوما شما را وارد بازار این رمز ارز می‌کند.

به‌نظر شما مهم‌ترین ویژگی رقابتی ارز UMA چیست و چگونه می‌توان روی آن برنامه‌ریزی کرد؟ آیا پیشبینی‌ها در مورد آینده ارز دیجیتال اوما در سالهای آینده درست است یا همه اینها صرفاً یک حقه برای بازارگرمی محسوب می‌شوند؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
coinmarketcap
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا