معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال یرن فایننس چیست؟ آشنایی با توکن YFI

یرن فایننس (Yearn Finance) یکی از جدیدترین و کارآمدترین فناوری‌ها در صنعت کریپتوکارنسی است. این فناوری که یک ارز دیجیتال غیر متمرکز است، بر بستر دیفای کار می‌کند و مبتنی بر بلاکچین اتریوم است. با توجه به کاربردها و مزایایی که ارز یرن فایننس به کاربران عرضه می‌کند، دور از انتظار نیست که در آینده انقلابی در صنعت ارزهای دیجیتال ایجاد کند. همین خرید این ارز را به گزینه‌ای وسوسه‌انگیز بدل می‌کند.

اما ارز یرن فایننس چیست؟ این ارز دیجیتال چه کاربردهایی دارد و چرا سرمایه‌گذاری روی آن ارزشمند است؟ Yearn Finance از چه قابلیت‌هایی برخوردار است؟ برای پاسخ به این سوالات و آشنایی با ارز یرن‌فایننس، حتما تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

تعریف

یرن فایننس (Yearn Finance) که به آن yEarn هم گفته می‌شود، نوعی ارز دیجیتال به‌شدت غیر متمرکز است که اوایل سال ۲۰۲۰ توسط آندره کرونژ (Andre Cronj) راه‌اندازی شد. yEarn یک پروتکل مبتنی بر اتریوم است که بر دسترسی کاربران خود به بالاترین بازده در سپرده‌های اتر، استیبل‌کوین و آلت‌کوین متمرکز است و در صرافی‌ها با نماد YFI نشان داده می‌شود.

اصلی‌ترین مشخصه فناوری‌ای که آندره کرونژ آن را توسعه داد، کاربرپسند بودن است. در حقیقت، استفاده از این شبکه Yearn Finance برای افراد مبتدی و کسانی که تازه وارد حوزه ارزهای دیجیتال شده‌اند، بسیار ساده است. Yearn Finance دارای پروتکل‌هایی‌ست که خریدوفروش رمزارزها را تسهیل بخشیده‌اند و به افزایش بازده معامله‌گران کمک می‌کنند. در بخش بعدی این پروتکل‌ها به‌تفصیل معرفی و بررسی شده‌اند.

نکته: این ارز در سیستم مالی دیفای (DeFi) فعالیت می‌کند. DeFi کوتاه‌شده عبارت Decentralized Finance است و سیستم مالی غیر متمرکز نام دارد. این فناری کاملا بر بستر بلاک‌چین (اتریوم) ساخته شده است و از طریق آن، امکان اجرای قراردادها و پروتکل‌های هوشمند وجود دارد. دیفای در حال حاضر در خدمات مالی، وام و صرافی‌های غیر متمرکز فعالیت می‌کند.  

معرفی پروتکل‌ها

در توسعه این ارز که توسط سازنده یرن فایننس انجام شده است، از پروتکل‌هایی استفاده شده است که محیط کاربری ساده و کسب سود سالانه حداکثری را برای معامله‌گران و کاربران به‌ارمغان می‌آورند. این پروتکل‌ها عبارت‌اند از:

۱. Iborrow Finance

نقش پروتکل مزبور این است که با کمک Aave، بدهی‌های سایر پروتکل‌ها را توکنیزه کند.

۲. Ytrade Financ

پروتکل مذکور، این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که به کمک اهرم ۱۰۰۰ برابری، به معامله کوتاه‌مدت و بلندمدت توسط استیبل‌کوین‌ها بپردازند.

۳. Yearn Finance

هدف این پروتکل، کسب بالاترین درصد بازده سالانه برای سرمایه‌گذاران است. به این منظور، Yearn Finance سرمایه کاربران را به‌صورت خودکار بین پروتکل‌های مختلف دیفای- مثل Dydx، Curve، Aave و Compound – که وظیفه‌شان اعطای وام است، جابه‌جا می‌کند.

۴. Yliquidate Finance

نقش پروتکل حاضر این است که با استفاده از وام‌های فلش پروتکل Aave، نقدینگی بودجه را فراهم کند.  

۵.  Yswap Exchange

پروتکل حاضر این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که وجوه را به‌صورت دستی به پروتکل‌های DeFi منتقل کنند.

5 پروتکل یرن فاینانس برای افزایش سودآوری کاربران

بررسی نوسانات قیمتی

یکی از مهم‌ترین مزایا این است که قیمت آن به ارزش سایر رمزارزهای پایه متکی نیست و در آینده یرن فایننس تاثیری ندارد. این درحالی‌ست که ارزهای دیجیتال پایه از نظر نوسانات قیمت از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند و با یکدیگر همبستگی دارند.

در نتیجه قیمت آن با کاهش ارزش سایر کریپتوکارنسی‌ها کاهش پیدا نمی‌کند و با معامله این ارز ، خیالتان از بابت سود سپرده‌تان راحت خواهد بود. بیشترین قیمت Yearn Finance از ابتدای ظهور خود تا حالا ۴۳.۸۷۳.۸۲ دلار و کمترین قیمت آن رقمی معادل ۷۳۹.۴۴ دلار بوده است.

عدم وابستگی قیمت به رمزارهای پایه به این دلیل است که این ارز جزء رمزارزهای اصلی نیست. به‌طور کلی، سرمایه‌گذاری روی رمزارزهای غیر اصلی، فرشته نجات معامله‌گران از ضررهای مالی هنگفت است.

توکن YFI چیست؟

YFI توکن بومی پلتفرم Yearn است. زمانی که این توکن در جولای ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، توجه بسیاری از افراد را جلب کرد؛ چون خالق آن بر خلاف سایر صادرکنندگان ارزهای دیجیتال، هیچ توکنی را برای خود یا شرکتش در نظر نگرفته بود. در عوض، همه آن‌ها بین کاربرانی که در بعضی از استخرهای نقدینگی مهم سپرده داشتند، توزیع شد.

در ابتدا، میزان عرضه توکن در گردش تنها ۳۰ هزار بود. اما بعدا ۶۶۶۶ کوین دیگر هم اضافه شد. با توجه به اسناد، اگر اکثریت کاربران موافق باشند، می‌توان تعداد بیشتری کوین استخراج کرد. بنابراین، در حال حاضر کاربران برای دریافت YFI باید آن را خریداری کنند.

افرادی که این توکن را دارند، می‌توانند درباره تغییرات خاصی که باید در پلتفرم ایجاد شود، نظر بدهند و تصمیم‌گیری کنند. بدین منظور، آنان باید توکن‌های YFI خود را به‌اشتراک بگذارند. پس از رای‌گیری کوین‌ها به‌مدت ۳ روز قفل می‌شوند. جالب است بدانید که رای‌دهندگان برای شرکت در فرایند تصمیم‌گیری مقداری کارمزد دریافت می‌کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و اطلاعات این رمز ارز می‌توانید شبکه‌ها اجتماعی آن را دنبال کنید:

توییتر: https://twitter.com/iearnfinance

ردیت: https://reddit.com/r/yearn_finance

مدیوم:‌ https://medium.com/iearn

توکن YFI

نحوه عملکرد

در پلتفرم یرن، کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال idle خود را در انواع ابزارهای سرمایه‌گذاری که به‌صورت الگوریتمیک مدیریت می‌شوند، سرمایه‌گذاری کنند. یرن فایننس در حال حاضر ۴ ابزار سرمایه‌گذاری دارد:

۱) Vaults

۲) Earn

۳) Iron Bank

۴) Experimental

علاوه بر این، یرن محصولی به‌نام Zap هم دارد که کاربران از طریق آن می‌توانند به پلتفرم‌های مختلف وام مانند Compound، Curve و Aave دسترسی داشته باشند. از بین این‌ها، Vaultها تنها محصولاتی هستند که این ارز از آن‌ها درآمدزایی می‌کند. Vaultها دو نوع هستند: Vault1 و Vault2. این دو در کارمزدهای دریافتی با یکدیگر تفاوت دارند. Vault2 که به‌تازگی معرفی شده است، به‌جای کارمزد برداشت، هزینه مدیریت را دریافت می‌کند.

این Vaultها استخرهای گوناگونی دارند که هریک، استراتژی‌های خاصی را برای به‌حداکثررساندن بازده در اختیار کاربران قرار می‌دهند. تیم Yearn اکثر این استراتژی‌ها را ایجاد کرده است، اما اعضای جامعه هم می‌توانند استراتژی‌های مورد نظر خود را پیشنهاد دهند. در این حالت، پس از پرداخت هزینه گس (gas fee)، ۵۰ درصد درآمد به استراتژیست داده می‌شود؛ ۵۰ درصد باقی‌مانده به هزینه‌های عملیاتی مانند حقوق تیم و حسابرسی امنیتی اختصاص پیدا می‌کند و باقی آن به خزانه واریز می‌شود.

نماد ارز دیجیتال یرن فایننس

وجه تمایز Yearn Finance با سایر رمزارزها چیست؟

یرن فایننس، درست مثل سایر پلتفرم‌های لندینگ (lending) کار می‌کند. از طریق این فناوری، کاربران می‌توانند هر استیبل‌کوین ERC20 مانند DAI، USDC، USDT، USDT یا SUSD را در پروتکل سپرده‌گذاره کرده و به‌اندازه آن، توکن یرن (یعنی yDAI، yUSDC، yUSDT، yTUSD و ysUSD) دریافت کنند. سپس استیبل‌کوین زیربنایی برای وام‌دادن در دسترس قرار می‌گیرد.

اما اصلی‌ترین تمایزی که درباره شبکه Yearn.finance بسیار جذاب است، این است که این ارز به‌جای قرض‌دادن استیبل‌کوین‌ها به هر پروتکلی، به‌طور خودکار توکن‌ها را به پروتکلی که بالاترین بازده را به‌همراه دارد، تغییر می‌دهد تا سود کاربر را به‌حداکثر برساند. کارمزد سپرده‌گذاری در استخر پلتفرم بسیار کم است و فقط دارندگان توکن YFI می‌توانند از آن استفاده کنند.

چطور روی ارز دیجیتال یرن فایننس سرمایه گذاری کنیم؟

اگر این سوال برایتان پیش آمده است که «روش سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال YFI چیست؟و نحوه به دست آوردن توکن YFI چگونه است؟» ، باید خدمتتان عرض کنیم که ۲ گزینه روی میز قرار دارد:

خرید 

اگر هدفتان این است که صرفا توکن YFI داشته باشید، می‌توانید آن را از صرافی‌ها خریداری کنید و سپس دارایی‌های خود را به کیف پول ارز دیجیتالتان منتقل کنید. همچنین، اگر قصد سودآوری دارید، می‌توانید مستقیما آن را نقد کنید. این ارز در صرافی‌های متمرکزی مانند بایننس و کراکن (Kraken) هم در دسترس است.

روش سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال YFI

کشت سود با YFI

در پلتفرم یرن بایننس، طیف گسترده‌ای از خدمات کم‌ریسک و پرریسک وجود دارد. یکی از ساده‌ترین و کم‌ریسک‌ترین آن‌ها Iron Bank است که از طریق آن کاربران می‌توانند از رمزارزهایشان به‌عنوان وثیقه استفاده کنند و بدون نیاز به فروش آ‌ن‌ها، وام بگیرند.

افرادی که ریسک‌پذیرتر هستند، می‌توانند از Vault استفاده کنند. در این حالت، تنها کافی‌ست یکی از استراتژی‌های Vault را انتخاب کنید، توکن‌های مورد نظرتان را سپرده‌گذاری کنید و اجازه دهید فناوری Yearn از طریق تغییر سرمایه، ترکیب خودکار و بالانس مجدد، بازده شما را به‌حداکثر برساند. بر خلاف خدمات بانکداری سنتی، هر زمان که بخواهید می‌توانید سرمایه خود را از Vault بردارید.

مزایا

علی‌رغم این‌که فناوری یرن فایننس در دو سال اخیر به صنعت کریپتوکرنسی معرفی شده است، اما توجه بسیاری از کاربران و معامله‌گران را به خود جلب کرده است. دلیل این حجم از محبوبیت ارز YFI چیست؟ یرن‌فایننس چه مزایایی دارد؟ آن‌چه در زیر ارائه شده است، تنها برخی از مزیت‌های Yearn Finance هستند:

۱. سهولت استفاده

استفاده از پلتفرم یرن‌فایننس بسیار راحت است و از اساس، به‌گونه‌ای طراحی شده است که حتی معامله‌گران مبتدی هم به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

۲. عدم هم بستگی با رمزارزهای پایه

از آن‌جایی که بین ارزش YFI و سایر کریپتوهای پایه هیچ‌گونه وابستگی وجود ندارد، نوسانات قیمت این ارزها بر ارز دیجیتال یرن تاثیری نخواهد داشت. بنابراین، خیالتان از بابت اثربخشی سپرده‌گذاری‌تان راحت خواهد بود.

۳. محدود بودن میزان عرضه توکن های YFI

از آن‌جایی که عرضه کم و تقاضا بالا است، این مسئله باعث افزایش قیمت YFI و افزایش سود سرمایه‌(سپرده)گذار می‌شود.

۴. دسترسی آسان

قابلیت دسترسی، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های یک پروژه کریپتو است. هر چه قابلیت دسترسی بیشتر باشد، نقدینگی بیشتری جذب خواهد شد. این مسئله در پویایی عرضه و تقاضا نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

۵. افزایش بازده

همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد، یرن فایننس توکن‌ها را به پروتکلی می‌دهد که بیشترین بازده را برای کاربر به‌همراه دارد. بنابراین، با خرید و استفاده از خدمات Yearn Finance، خیال کاربران از بابت سودآوری سرمایه‌گذاری‌شان راحت خواهد بود.

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال YFI چیست؟

معرفی بهترین کیف‌پول‌های YFI

از آن‌جایی که YFI بر بستر پروتکل ERC20 اتریوم ساخته شده است، برای ذخیره ارز یرن می‌توانید از هر کیف پولی که از توکن‌های اتریوم ERC20 پشتیبانی می‌کند، استفاده کنید. در ادامه، تعدادی از بهترین کیف پول yfi برای نگهداری و ذخیره YFI به شما معرفی کرده‌ایم:

کیف پول های سخت افزاری

کیف پول سخت‌افزاری، بهترین کیف پول توکن YFI است. انواع گوناگونی از کیف پول‌های سخت‌افزاری وجود دارد که هم قابلیت‌های فراوانی دارند و هم امنیت دارایی‌های شما را تضمین می‌کنند. آن‌چه در زیر از آن‌ها اسم برده شده است، بهترین کیف‌پول‌های سخت‌افزاری برای نگهداری ارز دیجیتال یرن هستند:

۱. لجر نانو اس (Ledger Nano S)

وقتی صحبت از امنیت دارایی‌ها می‌شود، لجر نانو اس بهترین بهترین‌هاست. این کیف پول، یکی از ارزان‌ترین کیف‌پول‌های سخت‌افزاری موجود است که در کنار قیمت مناسب، قابلیت‌های فراوانی هم دارد.

۲. لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

لجر نانو ایکس طراحی بسیار جذابی دارد و از قابلیت‌هایی مثل کارت‌های عبارت بازیابی و کابل USB-C برخوردار است. این کیف پول نیز عملکردی عالی از نظر حفظ امنیت دارایی‌های کاربران دارد و نسبت به لجر نانو اس، به‌روزتر است.

۳. کیپ کی (KeepKey)

کیپ‌کی یکی دیگر از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری معروف و کاربردی است. در کنار برخورداری از قابلیت‌های ویژه که به کاربران کمک می‌کند از انتخاب خود نهایت رضایت را داشته باشند، کیپ‌کی قیمت بسیار مناسبی هم دارد.

۴. ترزور (Trezor)

برای فعالان صنعت کریپتو، ترزور بسیار نام‌آشناست و افراد زیادی طرفدار آن هستند. ترزور از تمامی توکن‌های ERC-20 از جمله از این توکن پشتیبانی می‌کند و از امنیت بسیار بالایی در نگهداری دارایی‌ها برخوردار است. یکی از مهم‌ترین مزایای کیف پول ترزور این است که در صورت گم‌شدن، به‌راحتی می‌توانید دارایی و وجوه خود را بازیابی کنید.

کیف پول های رایگان FYI

در صورتی که مایل به استفاده از کیف‌پول‌های رایگان هستید، مواردی که در زیر فهرست شده‌اند، بهترین انتخاب برای ذخیره دارایی‌های شما هستند:

۵. مای اتر والت (MyEtherWallet)

این کیف پول، یک کیف پول مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که عمدتا به‌واسطه ذخیره اتر و تمام توکن‌های ERC-20 معروف است. مای اتر ولت مبتنی بر وب و رایگان است و امکان دسترسی مستقیم شما به بلاکچین اتریوم را فراهم می‌کند.

۶. متامسک (MetaMask)

متامسک یک کیف پول رایگان مبتنی بر وب است که به‌عنوان یک افزونه روی مرورگرهای مختلفی مانند کروم و فایرفاکس نصب می‌شود. این کیف پول هم مبتنی بر وب و رایگان است و از طریق آن می‌توانید مستقیما به بلاکچین اتریوم دسترسی پیدا کنید.

۷. اتمیک والت (Atomic Wallet)

اتمیک والت یکی دیگر از کیف‌پول‌های رایگان برای ذخیره توکن‌های ERC-20 و یرن فایننس است. این کیف پول را به‌راحتی می‌توانید روی هر سیستم‌عاملی نصب کنید و از قابلیت‌های آن بهره ببرید. علاوه بر نسخه دسکتاپ، این کیف پول نسخه اندروید و iOS هم دارد.

کیف پول های موبایلی (برای اندروید)

کیف‌پول‌های موبایلی زیادی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید ارز دیجیتال یرن فایننس را ذخیره کنید. دو کیف پولی که در ادامه معرفی شده‌اند، به‌دلیل قابلیت‌های فراوان و فناوری درجه یک، در میان کاربران بسیار معروف هستند:

۸. تراست والت (Trust Wallet)

تراست والت از اتریوم و تمام توکن‌های ERC20 مبتنی بر بلاکچین اتریوم پشتیبانی می‌کند. در جولای ۲۰۱۸ که بایننس این کیف پول را خرید، قابلیت‌ها و کوین‌های بیشتری به آن اضافه شد. از آن‌جایی که کلیدهای امنیتی ذخیره‌شده در دستگاه شما، لایه امنیتی بسیار قدرتمندی در برابر حملات هکرها ایجاد می‌کنند، تراست والت گزینه قابل اطمینانی برای ذخیره دارایی‌های شما به‌حساب می‌آید.

۹. کوینومی (Coinomi)

کوینومی یکی از قدیمی‌ترین کیف‌پول‌های موبایلی کریپتو است که بیش از ۱۷۰۰ دارایی دیجیتال از جمله تمام توکن‌های YFI را پشتیبانی می‌کند.

یرن فایننس، فرزند خلف فناوری دیفای

یرن فایننس یک ارز دیجیتال غیر متمرکز است که مبتنی بر بلاکچین اتریوم طراحی شده است و مزایای زیادی را برای معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال به‌همراه دارد. این فناوری که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، به‌دلیل قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود، نظر بسیاری از معامله‌گران را جلب کرده است. در مقاله حاضر درباره این قابلیت‌ها و وجه تمایز Yearn Finance با سایر فناوری‌های حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال صحبت کردیم. آیا شما تابه‌حال روی YFI سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ سودآوری آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟ در این مقاله به سوال ارز دیجیتال یرن فایننس چیست پاسخ دادیم.

سوالات متداول

آیا یرن‌فایننس ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

بله. توکن YFI شبکه یرن‌فایننس، تقریبا ۳۶۰۰۰ توکن در گردش دارد که یکی از کمترین تعداد در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. 

یرن‌فایننس با چه هدفی راه‌اندازی شد؟

یرن‌فایننس با این هدف راه‌اندازی شد که سود بیشتری نصیب سرمایه‌گذاران فعال در زمینه رمزارزهای غیر فعال شود. پیش از ظهور یرن‌فایننس، چنین چیزی دور از انتظار بود.  

آیا با یرن‌فایننس می‌توان درآمد کسب کرد؟

بله. یرن‌فایننس محصولات متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد- مانند Iron Bank و Vaults؛ از طریق این‌ها می‌توانید درآمد غیر فعال داشته باشید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۴

کلمات پناه‌اند، شکوه‌اند، شعراند، شوق‌اند... من آنم که زاده شده برای زیباترکردن دنیا با کلمات. باشد که آیندگان با خواندن نوشتک‌هایم بگویند: کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب، تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند...
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علی ناظری
علی ناظری
1 سال قبل

قیمتش بسیار بالا وریسک خرید بالاست

دکمه بازگشت به بالا