کرادفاندینگ یک روش نوآورانه برای تامین مالی محسوب میشود. سرمایهگذاری جمعی برای سرمایهگذاران و همچنین استارتآپ دارای مزایای مختلف است.
کرادفاندینگ (Crowdfunding) یا تامین مالی جمعی، راهی برای جمعآوری پول بهمنظور تامین مالی پروژهها و مشاغل از طریق سرمایهگذاری گروهی دوستان، خانواده، مشتریان و سرمایهگذاران بزرگ است. در روش کرادفاندینگ، پروژهها بهجای این که به دنبال سرمایههای بزرگ باشند، روی جذب تعداد زیادی سرمایهی کوچک تمرکز میکنند. به کمک تامین مالی جمعی، کارآفرینان میتوانند به جمعآوری پول برای یک کسبوکار یا توسعهی یک محصول جدید اقدام نمایند.
زیما یک پلتفرم مطمئن برای تامین مالی جمعی شرکتهای در حال رشد است. در زیما طرحهای متنوعی برای سرمایهگذاری جمعی وجود دارد که کاربران میتوانند بر اساس میزان ریسکپذیری یا بازه سرمایهگذاری مورد نظر خود، مناسبترین طرح را انتخاب کرده و در تامین مالی آن مشارکت کنند. کاربران حقیقی زیما تنها با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان و کاربران حقوقی تنها با ۵ میلیون تومان میتوانند در تامین مالی شرکتهای فرابورسی مشارکت کرده و علاوه بر کسب سود، گامی مهم در ایجاد اشتغال و هموار کردن مسیر رشد اقتصاد داخلی بردارند.
سرمایهگذاری شفاف و آسان
سرمایهگذاری با هر میزان دارایی
سود دریافتی بالاتر از سود بانکی
افزایش اشتغالزایی در سراسر کشور
تامین مالی سرمایه در گردش طرح گردشگری رزرو اقامتگاه جاباما
تامین مالی سرمایه در گردش تولید محصولات چینی بهداشتی
تامین مالی طرح ایجاد پایگاه خدماتی پهپادی کشاورزی
بدون محدودیت مکانی از سراسر ایران، به کمک زیما میتوانید جذب سرمایه داشته باشید.
کرادفاندینگ یک روش نوآورانه برای تامین مالی محسوب میشود. سرمایهگذاری جمعی برای سرمایهگذاران و همچنین استارتآپ دارای مزایای مختلف است. استارتآپ با استفاده از این روش میتواند از مزایایی مانند ساخت مخاطب، دریافت بازخورد محصول قبل از راهاندازی رسمی و ریسک کمتر بهرهمند شود. علاوهبر این موارد، تامین مالی جمعی مزایای مهمی نیز برای سرمایهگذاران در پی دارد که عبارتاند از:
امکان سرمایهگذاری با مبالغ کم و زیاد
امکان سرمایهگذاری با مبالغ کم و زیاد
دسترسی به پروژههای مختلف برای سرمایهگذاری
شفافیت و امنیت بالای پروژههای سرمایهگذاری
بازدهی مناسب
کمک به ایجاد اشتغال
کرادفاندینگ دارای ۴ نوع اصلی است که استارتآپها میتوانند از بین آنها بهترین گزینه را انتخاب کنند:
تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش (Reward-Based Crowdfunding)
تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش یک روش محبوب برای جمع آوری سرمایه بهویژه برای پروژههای خلاقانه یا عرضه محصول جدید است. در این روش، سرمایهگذاران در ازای دریافت پاداش به استارتآپ کمک میکنند. مهمترین مزیت این روش این است که بر خلاف روش کرادفاندینگ مبتنی بر سهام، تمام مالکیت پروژه متعلق به صاحب پروژه است.
تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام (Equity-Based Crowdfunding)
در این طرح سرمایهگذاری جمعی، سرمایهگذاران در ازای دریافت سهام شرکت به استارتآپ کمک میکنند. این مدل، سرمایهگذاران را در سود آیندهی شرکت شریک میکند به همین دلیل در استارتآپهایی با پتانسیل رشد بالا استفاده میشود. یکی از مهمترین مزایای این مدل سرمایه گذاری جمعی، امکان جذب سرمایهی بیشتر نسبت به کرادفاندینگ مبتنی بر پاداش است.
تامین مالی جمعی مبتنی بر بدهی (Debt-based crowdfunding)
کرادفاندینگ مبتنی بر بدهی که با عنوان وام همتا به همتا (P2P lending) نیز شناخته میشود، یک وام مشابه وامهای عادی است. تفاوت این روش با وام سنتی این است که بهجای دریافت وام از بانک، وام از تعداد زیادی سرمایهگذار دریافت میشود. در این طرح، استارتآپ مبلغ سرمایهگذاری و سود آن را باید در مدتزمان مشخص به سرمایهگذاران برگرداند. از مزایای این مدل میتوان به حفظ مالکیت پروژه بر استارتآپ و برنامه بازپرداخت مشخص اشاره کرد.
کرادفاندینگ مبتنی بر کمک مالی (Donation-Based Crowdfunding)
سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر کمک مالی روشی است که دریافت پاداش یا سهامی را برای سرمایهگذار در پی ندارد. این روش برای پروژه بسیار عالی است؛ به این دلیل که کسبوکار مورد نظر هیچگونه نگرانی بابت پرداخت پاداش یا بخشی از سهام خود ندارد.
انتخاب طرح سرمایهگذاری جمعی برای یک استارتآپ، بیشتر از هر چیز به اهداف پروژه و ماهیت کسبوکار بستگی دارد. با این حال فاکتورهای مهم دیگری نیز در انتخاب طرحهای کرادفاندینگ اثرگذار هستند از جمله:
ماهیت کسب و کار یا پروژه (Nature of business or project)
اگر پروژه بهدنبال راهاندازی محصول یا خدمات جدید باشد، احتمالا سرمایهگذاری جمعی مبتنی بر پاداش بهترین گزینه باشد. همچنین اگر پروژه یک کسبوکار در حال گسترش است، سرمایهگذاری جمعی مبتنی بر سهام میتواند گزینهای عالی باشد.
نیازها و اهداف مالی (Financial needs and objectives)
برای جذب مبالغ بزرگتر، سرمایهگذاری جمعی مبتنی بر بدهی یا سهام ممکن است مناسبتر باشد. همچنین برای جذب سرمایه کمتر، سرمایهگذاری جمعی مبتنی بر پاداش یا کمک مالی میتواند مناسب باشد.
اعتبارسنجی بازار (Market validation)
سرمایهگذاری جمعی مبتنی بر پاداش، میتواند بازخورد مناسبی نسبت به محصول را ارائه دهد.
مالکیت و کنترل (Ownership and control)
اگر بهعنوان یک صاحب پروژه حفظ کنترل کامل و مالکیت استارتآپ برای شما مهم است، سرمایهگذاری جمعی مبتنی بر پاداش، کرادفاندینگ مبتنی بر کمک مالی یا تامین مالی جمعی مبتنی بر بدهی گزینههای مناسبی برای شما هستند.
همچنین فاکتورهای دیگری همچون توانایی انجام تعهدات و ملاحظات قانونی نیز در زمان انتخاب طرح سرمایهگذاری جمعی اثرگذار هستند.
مقایسه بازدهی کرادفاندینگ با بازارهای مالی دیگر میتواند پیچیده باشد؛ زیرا هر یک روشهای سرمایهگذاری دارای ویژگیها، مزایا و معایب خاص خود هستند. برای مثال سرمایهگذاری در بازار املاک، یک سرمایهگذاری با ریسک پایین است که البته مبلغ سرمایهگذاری بالایی را نیاز دارد. در مقایسه با بازار سهام نیز میتوان گفت کرادفاندینگ و بازار سهام هر دو میتوانند بازدهی بالایی داشته باشند، هرچند که ریسک بالایی نیز دارند.
حداقل میزان سرمایهگذاری در طرحهای کرادفاندینگ چقدر است؟
حداقل مبلغ سرمایه گذاری جمعی برای کاربران حقیقی ۵۰۰ هزار تومان و برای کاربران حقوقی ۵ میلیون تومان است.
سود سرمایهگذاری جمعی چه مدت پس از آغاز سرمایهگذاری قابل برداشت است؟
زمان برداشت سود سرمایهگذاری بر اساس مدت زمان طرح متغیر است. معمولا برای طرحهای یک ساله، تقسیم سود هر ۳ الی ۴ ماه یکبار انجام میشود.
آیا سود سرمایهگذاری جمعی تضمینشده است؟
خیر. اگر پروژه استارتآپ با شکست مواجه شود، پاداش و سهامی بهعنوان سود سرمایهگذاری دریافت نمیکنید
چطور طرح سرمایهگذاری مناسبی را انتخاب کنیم؟
برای انتخاب یک طرح سرمایهگذاری جمعی مناسب باید با توجه به قدرت ریسکپذیری خود، ویژگیهای طرح سرمایهگذاری و نحوهی پرداخت سود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.