معرفی رمزارزها

استلار چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال Stellar و تاریخچه آن

پس از موفقیت پروژه بیت کوین و محبوبیت ارزهای دیجیتال در جهان، برنامه‌نویسان بسیاری مشتاق توسعه پروژه ارز دیجیتال شدند و ما روزانه شاهد افزایش تعداد رمزارزها هستیم. اما در این میان تنها تعدادی از پروژه‌ها هستند که مسیر موفقیت را در پیش می‌گیرند و نام آن‌ها مطرح می‌شود. بلاکچین و ارز دیجیتال استلار، یکی از این پروژه‌های موفق بود که توانست در فهرست رمزارز‌ها جایگاه مناسبی کسب کند.

در این مقاله به بررسی بیشتر پروژه استلار و ارز دیجیتال بومی این شبکه، ویژگی‌ها، اهداف و نحوه خرید خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

استلار چیست؟

استلار (Stellar) یک پروژه ارز دیجیتال مبتنی بر بلاکچین است که امکان نقل و انتقال و ذخیره پول را به صورت سریع، امن و با هزینه کم برای کاربران فراهم می‌کند. توکن بومی استلار، لومن با نماد اختصاری XLM، است که برای نقل و انتقال در شبک استلار به کار می‌رود.

همان‌طور که می‌دانید سیستم‌هایی که بر پایه‌ی بلاکچین بنا می‌شوند، غیرمتمرکز و توزیع شده هستند و تراکنش‌ها و پرداخت‌ها در چنین شبکه‌هایی از طریق فرایند‌های همتا به همتا (Peer To Peer) انجام می‌شود.

این پروژه فعالیت خود را به‌عنوان یک شبکه پرداخت آغاز کرد و سپس رمزنگاری شد. در حال حاضر این ارز یک سیستم پرداخت و انجام مبادلات مالی با سرعت بالا و بسیار ارزان است. کارمزد تراکنش در شبکه stellar فقط به‌منظور جلوگیری از ایجاد تراکنش‌های اسپم است و مبلغ بسیار کمی برای کارمزد در شبکه تعیین شده است. در حال حاضر، سرعت انجام تراکنش در این پروژه کمتر از ۶ ثانیه است.

تاریخچه استلار

یکی از بنیان‌گذاران پروژه ریپل با نام جک مک کالب (Jed McCaleb)، در سال ۲۰۱۴ پس از آن‌که با سایر توسعه‌دهندگان این پروژه دچار اختلاف نظر شد؛ تصمیم به راه‌اندازی پروژه ارز دیجیتال خود گرفت. او نام این پروژه را استلار گذاشت.

کدنویسی پروژه جدید مک‌کالب در ابتدا بسیار شبیه به کدهای نوشتاری ریپل بود و همه پروژه‌ی او را یک فورک از شبکه ریپل می‌دانستند. اما پس از کش و قوس‌های متعدد و برگزاری دادگاه میان او و توسعه‌دهندگان ریپل در سال ۲۰۱۵ با یک به‌روزرسانی بزرگ، توانست این شباهت را به‌طور کلی از بین ببرد و دیگر کسی نمی‌توانست ادعا کند که استلار یک انشعاب از ارز دیجیتال ریپل است.

رمزارز شبکه استلار

این پروژه دارای یک رمزارز اختصاصی به نام لومن (Lumen) است که در بازار کریپتوکارنسی با نام اختصاری رمزارز xlm شناخته می‌شود. لومن در واقع مکملی برای شبکه است و بیشتر یک رمزارز ارتباط دهنده به‌شمار می‌رود. لومن در بازار ارزهای دیجیتال به نام stellar مشهور است. ما نیز در این مقاله، از نام ارز دیجیتال استلار برای رمزارز بومی این شبکه استفاده خواهیم کرد.

رمز ارز اختصاصی استلار لومن

XLM از طریق استخراج در شبکه تولید نمی‌شود. شبکه دارای تورم ثابت سالیانه یک درصد است. توسعه‌دهندگان طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که عرضه در شبکه به‌صورت هفتگی محاسبه شود و با توجه میزان تورم در نظر گرفته شده، ارزهای جدید میان کاربرانی که بیش از ۰.۰۵٪ کل ارزهای موجود در شبکه را دارند،‌ توزیع می‌شود. به عبارت ساده‌تر، عرضه کوین بستگی به میزان دارایی کاربران شبکه دارد.

تمامی نودها می‌توانند در روند توزیع شرکت داشته باشند و شرط حضور در این فرایند حداقل موجودی ۰.۰۵ درصد از کل استلارهای موجود است. اما میزان ارز دریافتی به دارایی نود در هنگام فرایند توزیع بستگی دارد. به این معنا که اگر یک نود ۵ درصد از میزان کل را داشته باشد، هنگام عرضه نیز ۵ درصد از میزان توزیع به حساب او واریز می‌شود.

شبکه استلار چطور کار می‌کند؟

رمز ارز استلار چطور کار می‌کند

قبل‌تر هم اشاره کردیم که استلار در اصل یک شبکه پرداخت است که برای کامل بودن سیستم خود آلت کوین XLM ‌را توسعه داده است. این ارز یک رمزارز ارتباط دهنده است که به منظور تسریع و تسهیل مبادلات مالی در بلاکچین شکل گرفته است.

برای درک بهتر مفهوم شبکه، این‌طور تصور کنید که این بلاکچین عملکردی مانند پلتفرم انتقال پول بین‌المللی پی پال دارد؛ اما با سرعتی بالاتر و کارمزدهایی به مراتب کم‌تر از این شبکه متمرکز. در چنین سیستم‌های غیرمتمرکزی به‌دلیل آن‌که که دو طرف معامله بر روی یک شبکه تبادل انجام می‌دهند،‌ مبلغ کارمزد بسیار پایین است.

این ارز علاوه‌‌بر غیر‌متمرکز بودن به‌دلیل این‌که الگوریتم اجماع آن بر اساس اثبات کار یا همان استخراج نیست، کاربران کارمزدی به ماینرهای شبکه پرداخت نمی‌کنند و این دلیل دیگر پایین بودن هزینه تراکنش در بلاکچین است.

در این شبکه کاربران از طریق حساب بانکی، حساب خود را شارژ می‌کنند. مبلغ واریز شده به حساب این شبکه به‌عنوان اعتبار کاربر در نظر گرفته می‌شود و از طریق این اعتبار کاربر می‌تواند به حساب دیگران پول انتقال دهد و همچنین فرایندهای پرداخت را انجام دهد.

ویژگی‌های شبکه استلار

شبکه استلار دارای برخی ویژگی‌هایی است که آن را منحصر به فرد و جذاب کرده است. در ادامه به دو ویژگی اصلی این شبکه اشاره می‌کنیم:

پشتیبانی از سیستم معاملات چند ارزی

یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این سیستم انتقال وجه، پشتیبانی هم‌زمان از چندین ارز فیات و رمزارز است. به این معنی که کاربر مبدا می‌تواند حساب خود را به دلار شارژ کند و کاربر مقصد مبلغ را برای مثال به یورو یا بیت کوین تحویل بگیرد. در این مبادله سیستم به‌طور خودکار و با کم‌ترین کارمزد و در مدت زمانی بسیار کوتاه تبدیل ارز انجام می‌دهد.

این فرایند از طریق فهرست معاملات جفت ارز شبکه انجام می‌گیرد. کاربران می‌توانند در این فهرست USDT موردنظر خود را انتخاب کنند و مابقی فرایند را به‌دست شبکه بسپارند. در حال حاضر این بلاکچین از ۱۸۰ ارز فیات و رمزارز پشتیبانی می‌کند.

پروتکل اجماع

همانطور که گفتیم، در شبکه خبری از فرایند ماینینگ و ماینرها نیست. در این شبکه، نودها بر اساس یک توافق‌نامه تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. نودهای بلاکچین، یک فهرست از نودهای دیگر دارند و بر اساس میزان تایید در آن فهرست، تراکنش را تایید و اعتبارسنجی می‌کنند. در شبکه اعتبارسنجی برای همه کاربران آزاد است و شرایط خاصی ندارد. یکی از موارد تمایز این ارز از ریپل نیز تفاوت در نحوه انجام فرایند اجماع در این شبکه‌هاست.

کیف پول ارز دیجیتال stellar

یکی از دغدغه‌های اصلی کسانی که دارایی رمزارز دارند، نگهداری آن است. کاربران بسیاری کیف پول صرافی را امن و قابل اطمینان نمی‌دانند و تمایل دارند سرمایه‌ی خود را در کیف پول‌های شخصی نگهداری کنند.

ارز دیجیتال (XLM) نیز مانند سایر رمزارزها باید در کیف پولی ذخیره شود که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر چندین کیف پول‌ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند.

هر آدرس کیف پول برای فعال سازی، ۱ XML دریافت می‌کند. این مبلغ قابل برداشت نیست و به عنوان کارمزد کسر می‌شود. هنگام ارسال ارز از صرافی به کیف پول شخصی حتماً این نکته را در نظر داشته باشید. در زیر لسیتی از بهترین کیف پول‌های استلار را معرفی میکنیم.

کیف پول‌ سخت‌افزاری

  • لجر نانو (Ledger Nano)
  • ترزور (Trezor)

کیف پول‌ نرم‌افزاری

  • تراست والت (Trust Wallet)
  • گواردا (Guarda)
  • اتمیک والت (Atomic Wallet)
  • لابستر (Lobster)
  • استلارگیزر (Stargazer)
  • استرانگ هولد (Stronghold)
  • کیف پول دسکتاپ (Stellar Desktop Client)

کاربرد ممو یا تگ در کیف پول ارز دیجیتال استلار

شناسه‌ی ممو در ارز دیجیتال روش منحصر به فرد کردن دارایی هر فرد در صرافی ارز دیجیتال است. پلتفرم‌های معاملات ارز دیجیتال برای رمزارزهایی مانند استلار، آدرس اختصاصی به هر کاربر ارائه نمی‌دهند. در عوض، دارایی هر کاربر را با یک برچسب، منحصر به فرد می‌کنند. اگر قصد دارید که ارز خود را از کیف پول شخصی به صرافی بفرستید، دقت کنید که حتماً از صرافی ممو یا تگ را دریافت کرده و هنگام ارسال تراکنش آن را در بخش مربوطه وارد کنید، در غیر این صورت، امکان گم شدن ارز شما در شبکه وجود دارد.

خرید ارز دیجیتال استلار

یکی از روش‌های بدست آوردن ارز دیجیتال استلار، خرید آن از صرافی است. با توجه به اینکه صرافی‌های خارجی به دلیل تحریم‌ به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند و حتی برخی از آن‌ها حساب کاربران ایرانی را مسدود کرده است، بهترین روش خرید ارز دیجیتال از صرافی ایرانی معتبر است.

والکس از ۵ تیر سال ۱۴۰۰، از ارز دیجیتال استلار در پلتفرم خود پشتیبانی می‌کند. برای خرید استلار، کافی است در صرافی والکس یک حساب کاربری باز کنید تا وارد بازار معاملات شوید. همچنین می‌توانید در بالای صفحه پایه بازار خود را تغییر دهید و در والکس معامله‌ی جفت ارز انجام دهید. کافی است هنگام انتخاب پایه بازار، تتر (USDT) را انتخاب کنید.

آینده استلار چطور پیش بینی می‌شود؟

هدف اصلی شبکه ایجاد یک محیط غیر‌متمرکز و امن با سرعت بالا و ارزان، برای انجام تراکنش‌های مالی و خدمات پرداخت در سطح بین‌المللی است. در حال حاضر این رمزارز در رتبه  ۲۷ فهرست ارزهای دیجیتال جای گرفته و صرافی‌های معتبر و مطرح جهانی همچون بایننس و بیترکس، از این ارز پشتیبانی می‌کنند. در صورتی که استلار بتواند دامنه کاربرد خود را در سراسر دنیا افزایش دهد بدون تردید عرضه ارز دیجیتال XLM وتقاضا برای آن هم افزایش خواهد یافت. 

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آینده استلار چیست؟ را مطالعه کنید.

مهارت تحلیل استلار را یاد بگیرید

توجه داشته باشید که قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال استلار و همین طور سایر رمزارزها باید با استفاده از ابزارهای تحلیل، وضعیت بازار را بررسی کنید تا بتوانید به سود برسید. بازار ارز دیجیتال بسیار پر نوسان است و می‌تواند تحت تاثیر یک خبر دچار تحولات جدی شود. به همین دلیل اگر قصد سرمایه‌گذاری روی این رمزارز را دارید حتما قبل از هر اقدامی در مورد آن تحقیق کنید یا از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

برای تحلیل استلار سه روش تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و تحلیل آنچین وجود دارد. هر معامله‌گر باید برای خود یک روش تحلیل بازار داشته باشد یا برای ترسیم استراتژی معاملاتی خود از چند روش کمک بگیرد. مطمئن باشید در صورتی که بتوانید با ابزارهای تحلیل بازار کریپتوکارنسی آشنا شوید نه تنها از خرید و فروش استلار بلکه از سایر رمزارزها هم به سود خواهید رسید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

من با تو می‌نویسم و می‌خوانم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا