مفاهیم تحلیلی

شاخص بلوبرد بایننس چیست؟ معرفی شاخص bluebird یا BBI

یکی از شاخص‌های جذاب و جاه‌طلبانه بازار کریپتوکارنسی، شاخص بلوبرد (BlueBird Index) است که توسط صرافی بایننس معرفی شده است. از این شاخص برای تحلیل عملکرد ارزهای دیجیتال BNB، DOGE و MASK استفاده می‌شود. محاسبات شاخص بلوبرد بایننس، مبتنی بر میانگین‌های وزنی قیمت‌های لحظه‌ای توکن‌های موجود در بازار بایننس اسپات است. در شاخص BBI، از جفت معاملاتی USDT استفاده می‌شود. در این مقاله، علاوه بر معرفی کامل این شاخص، به نحوه عملکرد و روش استفاده از آن خواهیم پرداخت.

منظور از شاخص بلوبرد چیست؟

اصطلاح بلوبرد یا پرنده آبی، ذهن بسیاری از کاربران ارز دیجیتال را به شبکه اجتماعی توییتر سوق می‌دهد؛ این در حالی است که ماجرا کاملاً فرق می‌کند. شاخص بلوبرد، جدیدترین شاخص ارائه شده در بایننس است که برای استفاده در معاملات آتی بایننس طراحی شده است. این شاخص، به کاربران امکان می‌دهد تا از قراردادهای دائمی یا بدون تاریخ انقضا استفاده کنند. تاریخ رسمی ارائه شاخص BBI، در ۲ نوامبر ۲۰۲۲ است. جالب است بدانید که این شاخص، برای معاملات اسپات، حداکثر اهرم ۲۵ را ارائه می‌دهد. این مقدار اهرم، هرچند ممکن است سود بالایی نصیب شما کند؛ اما در صورت موفق نبودن معامله، ضرر زیادی خواهید کرد.

تاریخچه شاخص BBI

شاخص بلوبرد، تاریخچه سؤال‌برانگیز و جالبی دارد. ماجرای بلوبرد، ابتدا از تصمیم بزرگ ایلان ماسک برای خرید پرحاشیه توییتر آغاز شد. کمی پس از این خرید بزرگ، خبرهایی از کمک مالی CZ یا همان Changpeng Zhao، مدیرعامل بایننس به ایلان ماسک به گوش رسید. در این خبرها آمده بود که ژائو نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید توییتر به ماسک کمک کرده است. دقیقاً یک هفته پس از انتشار این خبر، صرافی بایننس، از شاخص پرنده آبی یا BlueBird رونمایی کرد؛ به همین دلیل، بسیاری از کاربران معتقدند، این رویدادهای پشت‌سرهم اتفاقی نیستند و کاملاً به هم ربط دارند. برخی نیز معتقدند، ارائه شاخص بلو برد، در نهایت کمک زیادی به ورود NFTها و ارزهای دیجیتال به دنیای شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر می‌کند. البته در حال حاضر، این گفته‌ها، فقط حدس و گمان است!

فرمول‌ها و انجام محاسبات

توییتر و BBI

شاخص بلوبرد، با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

فرمول اصلی BBI

پارامترهای به‌کاررفته در فرمول بالا عبارت‌اند از:

  • تعداد پارامترهای اصلی ( سه متغیر شامل Mask، DOGE و BNB)
  • آخرین قیمت متغیر i (بر حسب USDT)
  • آخرین وزن متغیر i براساس آخرین زمان t

همچنین در فرمول موردنظر، مقدار  برابر است با:

مقدار اصلی Divisor

همچنین، وزن هر متغیر در آخرین زمان t نیز بر اساس معادله زیر محاسبه می‌شود:

نحوه محاسبه پارامترهای BBI

Weighting factor یا فاکتور وزنی در معادله بالا، از روش زیر محاسبه می‌شود:

نحوه محاسبه فاکتور وزنی شاخص BBI

پشت پرده انتخاب BNB، DOGE و MASK برای شاخص بلوبرد چیست؟

بر اساس آخرین گزارش‌ها، وزن توکن‌های BNB، DOGE و MASK در شاخص BBI بایننس، به ترتیب برابر است با ۸۱/۵۱، ۸۷/۴۱ و ۳۲/۶ درصد. با این حساب، بیشترین وزن را BNB به خود اختصاص داده است. اما سؤال اصلی اینجا است که چه ارتباطی بین این رمزارزها با بلوبرد بایننس است؟

برای پاسخ به این سؤال بیایید با هم هرکدام از این ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم. اولین توکن، DOGE (دوج) است که نام آن با ایلان ماسک گره‌خورده است. دوج یا همان سگ معروف بازار ارز دیجیتال، یکی از ایده‌های ابتدایی و طنزآمیز بازار رمزارز بود. قیمت دوج، پس از حمایت‌های گسترده ایلان ماسک، به‌شدت بالا رفت و به یک ارز دیجیتال ارزشمند تبدیل شد. دلیل این انتخاب نیز برای شاخص BlueBird، طبیعی به نظر می‌رسد.

توکن بعدی، BNB یا همان رمزارز بومی شبکه بایننس است. این رمزارز، مبتنی بر استاندارد ERC-20 است و به‌عنوان روشی برای کاهش کارمزد تراکنش‌ها در صرافی بایننس به کار گرفته شد. به همین دلیل، ارتباط عمیقی بین BNB و شاخص نوظهور این صرافی وجود دارد. قیمت بایننس کوین، باتوجه‌به فعالیت‌های گسترده صرافی محبوب بایننس در حال افزایش است.

ارز دیجیتال MASK، داستان جالب‌تری نسبت به ۲ رمزارز دیگر دارد. ماسک، توکن بومی شبکه MASK است که باهدف انتقال پیام‌های رمزگذاری شده در بستر شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر ایجاد شد. جالب است بدانید که با کمک این پروتکل غیرمتمرکز، می‌توانید توکن‌های DeFi را از طریق صرافی‌های سوشی سواپ (SushiSwap) و یونی‌سواپ (UniSwap) به‌راحتی انتقال دهید.

مزیت استفاده از ماسک در این است که اگر در حال کار با توییتر باشید، نیازی نیست از آن خارج شوید؛ کافی است از طریق یکی از صرافی‌های نام‌برده‌شده، توکن‌های دیفای را با کمک آن انتقال دهید. هدف کلی شبکه ماسک، انتقال برنامه‌های غیرمتمرکز حریم خصوصی به سوشیال مدیا (Social Media) است. با این تعاریف، باز هم ارتباط بین شبکه ماسک و توییتر، در حد حدس و گمان باقی‌مانده است.

منظور از قراردادهای دائمی در شاخص BBI چیست؟

برای آشنایی با مفهوم قرارداد دائمی، ابتدا باید با اصطلاح قرارداد آتی آشنا شویم. قرارداد آتی، یکی از انواع قراردادها در بازار ارز دیجیتال است که در آن، طرفین با هم به توافق می‌رسند که یک دارایی یا ارز دیجیتال را با قیمتی مشخص در آینده معامله کنند. دقت داشته باشید که در این نوع قراردادها، تاریخ تسویه، تغییر نخواهد کرد. البته ممکن است مدت‌زمان قرارداد، متغیر باشد.

با این تعریف، قرارداد دائمی در معاملات آتی، به‌نوعی از قرارداد آتی گفته می‌شود که تاریخ انقضایی ندارد؛ به همین دلیل، نیازی به تعریف دوباره پوزیشن خرید و فروش استقراضی نیست. بر اساس قرارداد دائمی، قیمت دارایی مورد معامله، باید وابسته به قیمت در بازار اسپات باشد.

چگونه از شاخص بلوبرد استفاده کنیم؟

برای استفاده از شاخص Bluebird بایننس، ابتدا وارد وب‌سایت صرافی بایننس شوید. پس از واردشدن به سایت، از منوی بالای سایت، ماوس را روی گزینه Derivatives، نگه دارید. از لیست کشویی باز شده، گزینه USD-M Futures را انتخاب کنید.

انتخاب شاخص BBI بایننس

در گام بعدی، صفحه‌ای باز می‌شود که باید از بین گزینه‌های موجود، BluebirdUSDT را انتخاب کنید.

نمودار شاخص بلوبرد

شما می‌توانید در این مرحله، دارایی‌های USDT را به ولت USD-M انتقال دهید.

انتقال دارایی به ولت USD-M

در گام نهایی، شما می‌توانید سفارش لیمیت خود را ثبت نمایید. توجه کنید که مقدار سفارش ثبت شده نباید از ۶/۰ Bluebird کمتر باشد.

ثبت سفارش لیمیت در بایننس

۵ حقیقت جالب درباره شاخص بلوبرد

در این بخش قصد داریم به ۵ حقیقت جالب درباره شاخص بلوبرد بپردازیم. هرچند باگذشت زمان، حقایق بیشتری از این شاخص بایننس آشکار خواهد شد.

  • صرافی بایننس اعلام کرده است که این شاخص، ربطی به سرمایه‌گذاری روی توییتر ندارد.
  • برخی از تحلیلگران باور دارند که در آینده نزدیک، یک ارز دیجیتال به نام Bluebird ایجاد خواهد شد.
  • بر اساس گمانه‌زنی‌ها، قیمت سه ارز دیجیتال در بلوبرد، در آینده افزایش خواهند یافت.
  • پس از اینکه ماسک به بلوبرد پیوست، بیش از ۲۰۰ درصد رشد کرد.
  • چیزی به نام قیمت بلوبرد وجود ندارد؛ این شاخص تنها قیمت سه رمزارز موردنظر را دنبال می‌کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا