مفاهیم تحلیلی

دامیننس اتریوم چیست؟ نمودار دامیننس ETH

بازار ارزهای دیجیتال آمار و اطلاعات زیادی به ما ارائه می‌دهد. یکی از فاکتورهای آماری این حوزه، سلطه یا دامیننس (Dominance) است. این فاکتور می‌تواند تاثیر مهمی در جایگاه و قیمت یک ارز همچون اتریوم در بازار داشته باشد و بسیاری از تحلیلگران و فعالان در صنعت به آن توجه ویژه‌ای دارند، اما مفهوم آن چیست؟ در این مقاله از والکس، به بررسی مفهوم دامیننس اتریوم می‌پردازیم و تاریخچه، کاربرد، عوامل تاثیرگذار بر آن و دیگر موارد مرتبط را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

مفهوم دامیننس اتریوم

بهتر است در ابتدا مفهوم دامیننس را توضیح دهیم؛ دامیننس واژه‌ای انگلیسی به معنای «سلطه» است. به طور کلی، زمانی که صحبت از دامیننس یک ارز می‌شود، منظور سهم آن از سرمایه بازار است. این فاکتور در بازار ارز دیجیتال به شکل درصدی محاسبه می‌شود و برای کسانی که قصد خرید ارز دیجیتال دارند، می‌تواند مهم باشد. در حقیقت، Dominance هر کریپتو معادل ارزش بازاری آن تقسیم بر ارزش کل بازار رمز ارزی است.

دامیننس ETH هم نشانگر سهم بزرگ‌ترین آلت کوین جهان در بازار ارزهای دیجیتال است و هرچه درصد این پارامتر برای Ethereum بالاتر باشد، سهم اتریوم در این بازار بیشتر می‌شود.

تاریخچه دامیننس اتریوم

دامیننس در بازار کریپتو، یکی از قدیمی‌ترین و مورد استفاده‌ترین آمارها محسوب می‌شود. این پارامتر بر اثر عوامل گوناگون فاندامنتال و تکنیکال، تغییراتی را به خود می‌بیند. در طول سال ۲۰۲۱، دامیننس ETH پس از افت اولیه خود، به شکل محسوسی رشد کرد. با این حال، حتی پس از این رشد هم این رقم به بالاترین سطح خود که در سال ۲۰۱۷ ثبت شده بود، نرسید. در آن سال، دامیننس بزرگ‌ترین آلت کوین بازار در سطح حدود ۲۴ درصد قرار داشت.

اوج دامیننس Ethereum در سال ۲۰۱۷، به دلیل شدت علاقه و پذیرش عمومی بر اثر شروع عرضه اولیه کوین (ICO) پروژه‌هایی بود که روی این شبکه قرار داشتند. در آن زمان، قیمت اتریوم در سطح پایینی قرار داشت. پس از شکست حباب ICO، این آمار افت محسوسی را تجربه کرد. در ماه اوت ۲۰۱۹ به دنبال ظهور رقبایی با ارائه راه حل‌های سریع‌تر، ارزان‌تر و مقیاس‌پذیرتر برای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، این رقم به سطح به شدت پایین حدود ۷ درصد رسید. این پلتفرم‌ها، توسعه‌دهندگان و کاربران فراوانی که از کارمزد بالا، تراکنش‌های کُند و اثرات منفی اتریوم بر محیط زیست ناراضی بودند را به خود جذب کردند.

از آن زمان تاکنون، دامیننس ETH به دلیل پیشرفت چشم‌گیر این اکوسیستم در مقابله با چالش‌ها و بهبود عملکرد خود، تا حد زیادی به سمت بالا بازگشته است.

کاربرد و تفسیر دامیننس اتریوم

اتریوم

همانطور که اشاره کردیم، دامیننس در بازار ارزهای دیجیتال نشانگر نسبت ارزش بازاری یک ارز به ارزش بازاری بقیه رمز ارزها است. در حقیقت، دامیننس ETH تفسیری از ارزش بزرگ‌ترین آلت کوین بازار در مقایسه با بقیه رمزارزها را به کاربر می‌دهد. همچنین، از این معیار جهت تحلیل قدرت نسبی و محبوبیت اتریوم در بازار ارز دیجیتال استفاده می‌شود. این آمار به سرمایه‌گذاران، معامله‌گران، توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان در سنجش عرضه و تقاضای Ethereum، همراه با رشد بالقوه و چالش‌های آن کمک می‌کند. سرمایه‌گذاران و تریدرها به کمک این آمار می‌توانند تصمیمات بهتری در حوزه سرمایه‌گذاری اتخاذ کنند.

عوامل تاثیرگذار بر دامیننس اتریوم

دامیننس دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان در طول تاریخ خود، دچار تغییرات متعدد در مقیاس‌های گوناگون شده است. این تغییرات بر اثر فاکتورهای مرتبط با خود بازار و عوامل خارجی رخ می‌دهند. اگر به دنبال تحلیل و پیش‌بینی روند دامیننس ETH هستید، دانستن عوامل تاثیرگذار بر آن می‌تواند به شما کمک شایانی کند. در ادامه، به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تغییرات در موضوعات و ارزهای ترند بازار
  • ابتکارات و نوآوری‌ها در تکنولوژی خود اتریوم و صنعت کریپتو
  • اتفاقات و اخبار مرتبط با قانون‌گذاران
  • ارتقاها و به‌روزرسانی‌ها در شبکه Ethereum
  • پیشرفت و حضور رقبا
  • احساسات کلی در بازار کریپتو
  • اتفاقات و اخبار مرتبط با اقتصاد کلان

رابطه بین دامیننس اتریوم و دامیننس بیت کوین

بیت کوین، نخستین و بزرگ‌ترین رمز ارز جهان به شمار می‌رود و از نظر سهم در بازار، همواره در جایگاه اول و بالاتر از تمام آلت کوین‌ها قرار داشته است. به طور کلی و در بیشتر موارد، دامیننس بیت کوین و ETH رابطه عکس با یکدیگر داشته‌اند؛ یعنی هر زمان که دامیننس Ethereum رشد می‌کند، دامیننس بیت کوین کاهش می‌یابد و هنگامی که دامیننس Bitcoin بیشتر می‌شود، دامیننس آلت کوین شاخص بازار افزایش می‌یابد. این رابطه به این دلیل شکل گرفته است که آن‌ها در یک بستر سرمایه یکسان و برای جذب سرمایه‌گذاران مشترک در حوزه رمزارزی رقابت می‌کنند.

رابطه بین دامیننس اتریوم و دامیننس آلت کوین‌ها

در دنیای رمز ارزها، تمام ارزهای دیجیتال به جز BTC آلت کوین هستند. اتریوم به عنوان بزرگ‌ترین و ارزشمندترین آلت کوین بازار کریپتو شناخته می‌شود و در کنار بقیه Altcoinها به رقابت با بیت کوین می‌پردازد. بنابراین، می‌توان گفت که دامیننس ETH با دامیننس تتر و آلت کوین‌ها، رابطه‌ای مستقیم دارد. به عبارت دیگر، زمانی که دامیننس Ethereum افزایش می‌یابد، دامیننس آلت کوین‌ها هم رشد می‌کند و هنگامی که سهم اتریوم از بازار دچار کاهش شود، دامیننس آلت کوین‌ها هم افت می‌کند. در حقیقت، ETH و بقیه آلت کوین‌ها در رقابت با بیت کوین در یک تیم بازی می‌کنند. بنابراین اهمیت دامیننس اتریوم اینجا خود را نشان می‌دهد.

تاثیر دامیننس اتریوم روی قیمت اتر

نمودار اتریوم

دامیننس رمزارزها تاثیرات مختلفی به دنبال دارد. یکی از مهم‌ترین تاثیرات آن‌ها با قیمت ارز دیجیتال مرتبط است. دامیننس Ethereum، عرضه و تقاضای این ارز در بازار را بازتاب می‌کند. زمانی که این معیار در سطح بالایی قرار دارد، نشانگر محبوبیت بیشتر اتریوم و در نتیجه ارزش بالاتر آن است. این موضوع می‌تواند در بلندمدت منجر به  افزایش قیمت بزرگ‌ترین آلت کوین جهان شود. از طرف دیگر، اگر دامیننس ETH در سطح پایینی باشد، محبوبیت کمتر و ارزش پایین‌تر آن را بازتاب می‌کند و در بلندمدت، می‌تواند قیمت آن را کاهش دهد.

نحوه دسترسی به نمودار دامیننس اتریوم

ابزارهای فراوان و گوناگونی برای بررسی اطلاعات و داده‌های بازار کریپتو در سطح اینترنت در دسترس هستند. دامیننس هم یکی از این آمارهای کلیدی است که کاربران جهت تحلیل و پیش‌بینی رفتار بازار و اهداف دیگر خود، آن را بررسی می‌کنند.

دسترسی به نمودار دامیننس ETH امر بسیار ساده‌ای است؛ شما می‌توانید به وب‌سایت‌های شاخص ارائه‌دهنده داده‌های بازار از جمله TradingView مراجعه کرده و نمودار ETH Dominance را در زمان‌های مختلف و به شکل‌های گوناگون، مشاهده کنید.

دامیننس اتریوم؛ معیاری معنادار و تاثیرگذار در قیمت و وضعیت بزرگ‌ترین آلت کوین بازار

در این مقاله با مفهوم دامیننس اتریوم آشنا شدیم و تاریخچه، کاربرد، فاکتورهای موثر در آن و تاثیر آن بر قیمت اتر را بررسی کردیم.

در حوزه کریپتو، دامیننس ارزهای دیجیتال معیاری است که مورد توجه معامله‌گران، سرمایه‌گذاران و فعالان بازار قرار دارد و برای اتریوم هم این موضوع برقرار است. دامیننس Ethereum تاکنون تغییرات و افت و خیزهای زیادی را به خود دیده و عوامل متعددی روی آن تاثیر می‌گذارند. اگر به دنبال پیش‌بینی قیمت این ارز و گرفتن تصمیمات بهتر در امور مالی مرتبط با آن هستید، این پارامتر را زیر نظر داشته باشید و آن را مطالعه کنید.

آیا شما دامیننس ETH را زیر نظر دارید؟ تجربیات و نظرات خود را با ما در بخش دیدگاه‌ها در وب‌سایت والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا