آموزش تحلیلتحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال چیست؟ مزایا و معایب تحلیل بنیادی ارز دیجیتال

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال می‌گیرند، این است که قیمت این دارایی‌ها در آینده چگونه خواهد بود؟ تحلیل فاندامنتال در کنار تحلیل تکنیکال یکی از راه‌های موثر تحلیل و پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال در آینده است. تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال، به بررسی ماهیت پروژه‌های کریپتویی پرداخته و موراد مهم مانند نحوه عرضه رمزارز، تیم توسعه دهنده و نقشه راه پروژه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این مقاله، به بررسی تحلیل فاندامنتال و پارامترهای مورد بررسی در آن می‌پردازیم.

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال در بازار کریپتو

تحلیل فاندامنتال که به آن تحلیل بنیادی ارز دیجیتال هم گفته می‌شود، روش تجزیه و تحلیل از بالا به پایین است که سعی می‌کند از طریق ارزیابی ماهیت یک دارایی با توجه به عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر، ارزش آن را محاسبه کند.

دانلود کتابچه PDF تحلیل فاندامنتال (بنیادی)

پایه‌گذار این تحلیل بنجامین گراهام (Benjamin Graham) است. او یکی از مدیران بزرگ سرمایه‌گذاری، اقتصاددان معروف و یکی از فعالان حوزه بورس ایالت متحده آمریکا است. طبق نظر بنجامین گراهام، در تحلیل فاندامنتال ارزش درونی اوراق بهادار، عوامل زیادی مانند ضرایب قیمت‌ها، درآمد و پرداختی‌های شرکت و غیره مورد توجه قرار می­‌گیرد.

واضح است که دنیای ارزهای دیجیتال کاملاً با دارایی‌های سنتی نظیر سهام تفاوت دارد، چرا که در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال، عملاً معیارهای سنتی برای ارزش‌گذاری داخلی وجود ندارد. از این رو، تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال حتی برای بسیاری از تحلیل‌گران حرفه‌ای نیز کاری بسیار دشوار است. اما یک تحلیل تخصصی می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد بهترین زمان خرید یک ارز دیجیتال و قیمت آن در آینده در اختیار تحلیلگران و سرمایه‌گذاران قرار دهد.

تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی نیازمند کسب دانش برای آگاهی از عوامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال در بلند مدت است. پس از جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها، می‌توان چشم اندازی از آینده ارزهای دیجیتال به دست آورد.

متغیرهای مورد نیاز برای تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

عوامل تاثیرگذار در تحلیل فاندامنتال

همان‌طور که اشاره شد، تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال نیاز به انجام مطالعات عمیق در این حوزه دارد. یک سرمایه‌گذار باهوش ارزهای دیجیتال باید به اندازه کافی در زمینه بازی با ارقام سنگین متبحر باشد و در فرایند سرمایه‌گذاری همواره دقت عمل داشته باشد تا یاد بگیرد چگونه سرمایه‌گذاری کند. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال چیست؟ در ادامه، به برخی از عوامل موثر در تحلیل بنیادی می‌پردازیم:

ارزش بازار

اگر بخواهیم ارزش بازار را به صورت ساده بیان کنیم، عبارت است از:

تعداد سهام یا دارایی یک شرکت ضرب در قیمت هر واحد از سهام یا دارایی.

به‌عنوان مثال اگر قیمت بیت کوین (هر واحد) ۲۶۰۳۱ دلار باشد و تعداد بیت کوین‌های در گردش ۱۹,۴۶۴,۷۸۱ میلیون باشد، برای محاسبه ارزش بازار بیت کوین کافی است قیمت هر واحد از بیت کوین را در تعداد بیت کوین‌های در گردش ضرب کنیم که می‌شود ۵۰۶,۸۶۷,۴۳۷,۰۱۷ و یا تقریباً ۵۰۶ میلیارد دلار.

ارزش بازار در واقع یک فاکتور بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران است تا کل سرمایه موجود آن ارز در بازار ارزهای دیجیتال را تعیین کنند و بتوانند در مورد سرمایه‌گذاری تصمیم عاقلانه‌ای بگیرند. هر چقدر مقدار ارزش بازار یک ارز بالا باشد، نشان دهنده‌ی پایین بودن ریسک سرمایه‌گذاری است.

توجه به این نکته ضروری است که ارزش بازار تنها یکی از عوامل موثر بر تحلیل وضعیت بازار در آینده است. برای ارزیابی دقیق، در نظر گرفتن تمام عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال ضروری است.

بررسی موجودی کوین

آیا تابه‌حال برای شما این سوال پیش آمده است که برخی افراد چرا به جای خرید و فروش ارزهای دیجیتال اقدام به حفظ آن می‌کنند؟ یکی از راهکارها برای کنترل تورم، عرضه یک ارز دیجیتال به صورت محدود در بازار است. به عنوان مثال در حال حاضر ۱۹,۴۶۴,۷۸۱ بیت کوین استخراج شده است. طبق قانون عرضه و تقاضا، عرضه کم و تقاضای زیاد باعث افزایش قیمت آن ارز دیجیتال در آینده خواهد شد. از این رو، یکی از عوامل مهم که در تحلیل فاندامنتال باید به آن دقت کرد، موجودی کوین است.

حجم معاملات

یکی از عوامل بسیار مهم در این تحلیل در بازار بورس، حجم معاملات است. اما جالب است که بدانید حجم معاملات یکی از پارامترهای مهم در سنجش میزان محبوبیت یک ارز دیجیتال نیز است. حجم معاملات در بازار ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

میزان ارز دیجیتال معامله شده در بازه‌ی زمانی مشخص.

حجم معاملات بالای یک ارز دیجیتال نشان دهنده‌ی این است که میزان تقاضای آن ارز زیاد است. برخی از افراد مبتدی ممکن است تنها به حجم مبادلات یک ارز دیجیتال در یک روز توجه کنند، در حالی که حجم مبادلات روزانه می‌تواند تحت تاثیر یک خبر یا شایعه، تغییر ناگهانی داشته باشد. از این رو، بهتر است در این مدل تحلیلی ارز دیجیتال، حجم معاملات در یک ماه مورد بررسی قرار بگیرد.

نرخ بازگشت سرمایه

بازده سرمایه‌گذاری یا نرخ بازگشت سرمایه یک ارز دیجیتال به عبارت ساده یعنی:

میزان سود دریافتی به ازای هر یک تومان سرمایه‌گذاری.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به سرمایه‌گذاران برای ارزیابی عملکرد ارز دیجیتال کمک شایانی می‌کند. به‌عنوان‌مثال، قیمت بیت کوین در ابتدای راه‌اندازی ۰.۰۶ دلار بوده است. در زمان نگارش این مقاله در تاریخ ۲۲ آگوست ۲۰۲۳، هر واحد از بیت کوین با قیمت ۲۶۰۳۱ دلار با احتساب نرخ دلار ۴۹۳۰۰ تومان معادل ۱,۲۸۳,۳۲۸,۰۰۰ تومان معامله می‌شود.

نحوه استخراج و هزینه آن

یکی از عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال، ارز دیجیتال محاسبه مقدار هزینه لازم برای استخراج آن ارز است. زیرا در صورتی که استخراج یک ارز دیجیتال نسبت به قیمت آن بسیار پر هزینه باشد، ماینرها تمایلی به استخراج آن ارز نخواهند داشت. در نتیجه، با توجه به کاهش مقدار استخراج، قیمت ارز سیر نزولی خواهد داشت.

بنابراین، یکی از عوامل موثر در این مدل تحلیلی که باید توسط ماینرها در نظر گرفته شود، مقایسه قیمت ارز دیجیتالی با مقدار هزینه‌ای است که باید برای استخراج آن صرف کنند. متأسفانه برخی از سرمایه‌گذاران مبتدی بدون توجه به این موضوع دچار خسارات زیادی می‌شوند.

لازم به ذکر است که در رمزارزهایی که از الگوریتم‌های اجماع دیگری مانند اثبات سهام استفاده می‌کنند، باید به بررسی سود استیکینگ و مقدار رمزارز استیک شده در پلتفرم پرداخت.

نقشه راه

با توجه به محبوبیت ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر، پروژه‌های بسیار زیادی در حوزه ارز دیجیتال راه‌اندازی شده است. اما پس از بررسی و تحلیل اطلاعات به دست آمده، مشخص می‌شود که اغلب آنها دارای نقشه راه مشخصی نیستند و چشم‌انداز واضحی از خود به سرمایه‌گذاران ارائه نمی‌دهند.

توصیه می‌کنیم قبل از ورود به بازار خرید و فروش ارز دیجیتال موردنظر، در مورد برنامه کلی پروژه تحقیقات لازم را انجام دهید. در صورتی که در این زمینه از دانش کافی برخوردار نیستید، می‌توانید از افراد متخصص کمک بگیرید.

وایت پیپر

یکی دیگر از مواردی که در تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی به آن پرداخته می‌شود، وایت پیپر یک پروژه است. به شدت توصیه می‌شود که قبل از سرمایه گذاری، وایت پیپر هر پروژه را مطالعه کنید. این یک سند فنی است که یک نمای کلی از پروژه ارزهای دیجیتال به ما می‌دهد. یک وایت پیپر خوب باید اهداف شبکه را مشخص کند و در حالت ایده‌آل بینشی در مورد موارد زیر به ما بدهد:

  • فناوری مورد استفاده (آیا منبع باز است؟)
  • مورد(های) استفاده ای که قصد دارد به آنها رسیدگی کند
  • نقشه راه برای ارتقاء و ویژگی های جدید
  • طرح عرضه و توزیع کوین یا توکن

تیم توسعه دهنده

اگر تیم خاصی پشت شبکه ارز دیجیتال وجود داشته باشد، سوابق اعضای آن می‌تواند نشان دهد که آیا تیم مهارت‌های لازم برای به ثمر رساندن پروژه را دارد یا خیر. آیا اعضا قبلاً سرمایه گذاری‌های موفقی در این صنعت انجام داده‌اند؟ آیا تخصص آنها برای رسیدن به نقاط عطف پیش بینی شده کافی است؟ آیا آنها در پروژه‌های مشکوک یا کلاهبرداری مشارکت داشته‌اند؟

اگر تیمی وجود نداشته باشد، جامعه توسعه دهندگان چگونه به نظر می رسد؟ اگر پروژه دارای یک GitHub عمومی است، بررسی کنید که تعداد مشارکت کنندگان و میزان فعالیت آن چقدر است. کوینی که توسعه آن ثابت بوده است ممکن است جذاب‌تر از کوینی باشد که منبع آن طی دو سال به روز نشده است.

رقبای پروژه

یک وایت پیپر قوی باید به ما ایده‌ای از موارد استفاده‌ دارایی کریپتویی بدهد. در تحلیل فاندامنتال، شناسایی پروژه‌هایی که با آنها رقابت می‌کند و همچنین زیرساخت‌های قدیمی که این پروژه‌ها به دنبال جایگزینی آنها هستند، مهم است. ممکن است یک دارایی به خودی خود جذاب به نظر برسد، اما همان شاخص‌هایی که برای دارایی‌های رمزنگاری مشابه اعمال می‌شود، می‌تواند نشان دهد که دارایی ما ضعیف تر از سایرین است.

مکانیسم‌های تامین

برای برخی از تحلیلگران، مکانیسم‌های عرضه یک کوین یا توکن از مهم‌ترین پارامترهای مورد بررسی در تحلیل فاندامنتال هستند. حداکثر عرضه، عرضه در گردش و نرخ تورم می‌تواند نتیجه تصمیمات را تعیین کند. در واقع بررسی این پارامتر برای نتیجه‌گیری نهایی بسیار مهم است. هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌خواهد روی توکنی سرمایه‌گذاری کند که هر ماه میلیون‌ها توکن به بازار عرضه می‌کند. مطمئنا این افزایش عرضه، در کنار ثابت بودن تقاضا باعث کاهش قیمت رمزارز مورد نظر خواهد شد.

مزایا و معایب تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال

سرمایه‌گذاران بسیار زیادی در سراسر جهان از این مدل تحلیلی برای ارزیابی ارزهای دیجیتال کمک می‌گیرند، اما در مقابل برخی نیز هستند که از روش‌های دیگر برای بررسی وضعیت بازار استفاده می­‌کنند. آن چه که مشخص است این است که تحلیل بنیادی یا فاندامنتال نیز مانند روش‌های دیگر دارای مزایا و معایبی است که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما لیست کرده‌ایم.

مزایای تحلیل فاندامنتال

  • در فهم و درک کلی بازار ارز دیجیتال بسیار موثر است.
  • این مدل تحلیلی یکی از روش‌های محبوب تحلیل برای سرمایه‌گذاری بلند مدت در حوزه ارزهای دیجیتال است.
  • عوامل بنیادی برای پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال در این مدل تحلیلی در نظر گرفته می‌شود.

معایب تحلیل فاندامنتال

  • سرمایه‌گذار برای درک درست از وضعیت بازار باید تمام فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال را بررسی کند. این امر، مستلزم تحقیق و مطالعه زیاد است.
  • امکان برداشت اشتباه از برخی عوامل موثر در این مدل تحلیلی وجود دارد.
  • تحلیل فاندامنتال زمان‌بر است. با توجه به اینکه این تحلیل به بررسی همه‌جانبه عوامل مختلف نیاز دارد، مستلزم صبر و حوصله بسیار است.

نحوه عملکرد تحلیل فاندامنتال

نحوه عملکرد تحلیل فاندامنتال

قیمت ارزهای دیجیتال به دنبال اخبار، رویدادها و حتی شایعات می­‌تواند تغییر کند. بخش عمده‌ای از نوسانات ارز دیجیتال که طی چند سال شاهد آن بودیم، به دلیل احساساتی شدن برخی سرمایه‌گذاران اتفاق افتاده است؛ بنابراین، بسیار ضروری است که در صورت عدم داشتن تجربه کافی در تحلیل فاندامنتال، از نظرات افراد باتجربه برای پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال بهره‌مند شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

اگر تصمیم گرفته‌اید به سراغ تحلیل بنیادی بروید، حتماً موارد زیر را که نقش اساسی در تعیین قیمت ارزهای دیجیتال دارند را مورد توجه قرار دهید:

  • نحوه عرضه ارزهای دیجیتال در طولانی مدت
  • میزان تقاضا برای ارز دیجیتال
  • وضعیت کنونی بازار

منابع تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

برای تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال شما نیازمند منابع اطلاعاتی گوناگون هستید. بدون اینکه شما در مورد اهداف یک پروژه، تیم توسعه دهنده و توکن آن چیزی بدانید، نمی‌توانید در مورد آن ارز دیجیتال تصمیم بگیرید. هرچند بهترین منبع برای تحلیل بنیادی یک ارز دیجیتال وایت پیپر پروژه و سایت اصلی آن است، اما برای دسترسی به اطلاعات بیشتر می‌توانید به دو سایت کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) و کوین گکو (Coingecko) مراجعه کنید. یکی دیگر از منابعی که می‌توان برای تحلیل بنیادی از آن کمک گرفت سایت مساری (Messari) است. کار با هر سه سایت آسان است و حتی افراد مبتدی هم می‌توانند اطلاعات لازم خود را از آن استخراج کنند. علاوه‌بر این منابع که عمومیت بیشتری دارند، منابعی کمتر شناخته شده‌ای برای تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم.

سنتیمنت (Santiment)

سایت تحلیل سنتیمنت، علاوه بر ارائه داده‌های کامل برای تحلیل آنچین (On-Chain)، اطلاعات کاملی در قالب نمودار برای تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران می‌گذارد. این سایت اطلاعاتی شامل فعالیت نهنگ‌ها، مارکت کپ، تراکنش‌ها و کارمزد آنها ارائه می‌دهد. سایت سنتیمنت در بخش Insight به کاربران این امکان را می‌دهد که تحلیل‌های خود را منتشر کنند تا کاربران دیگر نیز از آنها استفاده کنند.

لونار کراش (Lunar Crush)

این سایت منبع خوبی برای بررسی پروژه‌های مختلف از نظر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. از آنجایی که در بررسی برخی پروژه‌ها مانند میم کوین‌ها، تحقیق در مورد جامعه طرفداران رمزارز مورد نظر و فعالیت این جامعه در شبکه‌های اجتماعی مهم است؛ لونار کراش بسیار کارآمد خواهد بود. در این سایت می‌توانید با ورود به صفحه اختصاصی هر ارز دیجیتال، اطلاعاتی مانند فعالیت کاربران، فیک بودن اکانت‌ها، اینفلوئنسرهای حامی پروژه و پست‌های مهمی که پروژه در آنها منشن شده است، پیدا کنید.

چِین بروکر (Chain Broker)

سایت چین بروکر اطلاعات کاملی در مورد توکن‌های در گردش، میزان ارزش قفل شده (TVL)، اینفلوئنسرهای حامی پروژه، تغییر قیمت در صرافی‌های مختلف، نحوه توزیع رمزارز و زمان‌بندی آزادسازی توکن‌ها ارائه می‌دهد. به وسیله این سایت، کاربران می‌توانند در یک پلتفرم‌، بیشتر اطلاعات مهم تحلیل بنیادی را استخراج کنند.

آی سی او دراپز (Icodrops)

این سایت منبع خوبی برای کشف پروژه‌های جدید بازار کریپتو است. صفحه اصلی سایت دارای سه ستون active ico (آی سی اوهای فعال)، upcoming ico (آی سی اوهایی که به زودی راه‌اندازی می‌شوند) و ended ico (آی سی اوهای پایان یافته) می‌باشد. با ورود به صفحه هر پروژه، اطلاعاتی در مورد سرمایه‌گذاران، رودمپ و اعضای تیم بدست خواهید آورد. بیشتر تحلیلگران فاندامنتال از این سایت برای کشف پروژه‌های قوی و کمتر شناخته شده استفاده می‌کنند.

کوین مارکت کال (CoinmarketCal)

برای تحلیلگر بنیادی آگاهی از به‌روزرسانی‌های پیشروی پروژه‌ها بسیار مهم است. کوین مارکت کال به صورت اختصاصی به درج به‌روزرسانی‌ها و تاریخ اجرای آنها می‌پردازد. برخی از این اطلاعات به وسیله اعضای تیم پروژه‌ها در این سایت قرار می‌گیرد که اعتبار این اخبار را بالاتر می‌برد. اگر قصد شروع تحلیل فاندامنتال را دارید، در تحلیل‌های خود حتما از این سایت استفاده کنید.

تحلیل بنیادی روشی مناسب برای پیش بینی بازار

تحلیل فاندامنتال یا اصطلاحا تحلیل بنیادی کار دشواری نیست، اما نیازمند گردآوری اطلاعات صحیح و دقیق است. اگر به دنبال پیدا کردن بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری هستید، این مدل تحلیلی یک روش بسیار مطمئن برای بررسی وضعیت بازار است. با توجه به این که در حال حاضر هزاران ارز دیجیتال در بازار وجود دارد، قطعاً تحلیل فاندامنتال می‌تواند برای انتخاب مناسب ارز دیجیتال جهت سرمایه‌گذاری، بسیار موثر باشد. بهترین روش برای انتخاب ارزهای دیجیتال مناسب سرمایه‌گذاری، بدست آوردن اطلاعات کافی در این حوزه است. در غیر این صورت سرمایه‌گذار ممکن است که متحمل ضررهای مالی سنگین شود.

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال؟

تحلیل تکنیکال به بررسی روند قیمتی ارزها می‌پردازد در حالی که تحلیل فاندامنتال به ارزیابی شرایط آینده ارز از نطر اقتصادی می‌پردازد. هر دو این تکنیک‌ها در کنار یکدیگر شرایط مناسبی را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کنند.

تحلیل فاندامنتال برای چه کسانی مناسب است؟ 

این مدل تحلیلی برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که به دنبال بررسی روند بلند مدت یک رمز ارز هستند.

منظور از بازار گاوی و بازار خرسی چیست؟

بازار گاوی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک رمزارز در حال افزایش هستند، در حالی که بازار خرسی زمانی رخ می‌دهد که قیمت برای یک دوره زمانی پایدار سقوط کند.

۴

تحلیل فاندامنتال چیست؟

گام قبلی (۴/۳۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۴ / ۵. مجموع آرا: ۸

کارشناس ارشد منابع آب و شیفته­‌ی دنیای نویسندگی. باور دارم همه چی در زندگی­مان به محتوا گره خورده است و همیشه به «محتوای خوب» نیاز داریم. در تلاشم گامی موثر در این مسیر بردارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
8 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محسن دوست محمدی
محسن دوست محمدی
3 سال قبل

هیچ کسی نمیتونه به جز خودم ارزهای رمز گذاری شده من با رمزگذاری من قفِل کسی نمیتونه طرفشون بره قفل

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
3 سال قبل

سلام آقای دوست محمدی

تا زمانی که شما امنیت کیف پول خود را حفظ کنید یعنی:
۱- از کیف پول‌های معتبر استفاده کنید.
۲- کیف پول را در اختیار کسی قرار ندهید.
۳- کلید خصوصی و کلید پشتیبانی کیف پولتان را برای کسی نفرستید.
۴- در مکان‌های عمومی کیف پول خود را باز نکنید و کلید پشتیبانی را وارد نکنید.
۵- کلید خصوصی و پشتیبان ولت را به صورت آفلاین و در محلی امن نگه داری کنید.
رمزارزهای شما در امنیت کامل هستند. ما در مقالۀ با ۱۰ مورد از کیف پول های ارز دیجیتال معتبر آشنا شوید مفصل از کیف پول‌های معتبر ارز دیجیتال گفته‌ایم.

سپاس از همراهیتان.

خشایار
خشایار
3 سال قبل

سلام
اگه ممکنه منابع فاندامنتال معرفی کنیئ

mehran nasiri
mehran nasiri
3 سال قبل

مطالبتون عالی بود مرسی

مهدی
مهدی
3 سال قبل

سلام خسته نباشید
یکی از دوستان میگفت در حال حاضر بازار بیت قیمتش طبق تحلیل پیش نمیره چون دستکاری، اما از طریق فاندامنتال قابل پیش‌بینیه، میخواستم ببینم تو بازاری که توسط نهنگ هایا صرافی ها داره دستکاری میشه چه فاکتور هایی رو باید بعنوان فاندامنتال بررسی کرد تا قیمت رو بشه پیش بینی کرد؟!!!

دکمه بازگشت به بالا