مقالات ارز دیجیتال

تفاوت پکس گلد با تتر؛ روی کدام سرمایه گذاری کنیم؟

یکی از ارکان اصلی بازارهای کریپتوکارنسی، استیبل کوین‌ها هستند. تتر به عنوان اولین و معتبرترین استیبل کوین بازار شناخته می‌شود. اما با روی کار آمدن استیبل کوین پکس گلد، شرایط بازار کمی متفاوت شده است. اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت خرید پکس گلد حرکت می‌کنند. اما کدام استیبل کوین برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ فرق پکس گلد با تتر در چیست؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا مقایسه‌ای بین دو استیبل کوین محبوب تتر و پکس گلد داشته باشیم.

استیبل کوین چیست؟

برای شروع بهتر است ابتدا با مفهوم استیبل کوین آشنا شویم. استیبل کوین‌ها ارزهایی هستند که ارزش آن‌ها به ارز، کالا یا ابزار مالی دیگر مرتبط است. هدف استیبل کوین‌ها ارائه جایگزینی برای نوسانات بالای رمزارزها از جمله بیت کوین (BTC) است.

تعریف استیبل کوین تتر

اما تتر چیست؟ تتر (USDT) یک استیبل کوین ارز دیجیتال است که به دلار آمریکا متصل است. تتر در جولای ۲۰۱۴ با نام RealCoin راه اندازی شد و در نوامبر ۲۰۱۴ با نام تتر تغییر نام داد. تتر در ابتدا بر اساس بلاک چین بیت کوین کار می‌کرد، اما اکنون تتر از پروتکل‌های Omni و Liquid روی بلاک چین بیت کوین و همچنین اتریوم، TRON، EOS و Algorand پشتیبانی می‌کند. 

در حال حاضر تتر سومین ارز دیجیتال بزرگ پس از بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) و بزرگ‌ترین استیبل کوین با ارزش بازار نزدیک به ۷۲ میلیارد دلار است. 

تعریف استیبل کوین پکس گلد

Paxos Gold) PAXG) یک دارایی رمزنگاری شده است که توسط ذخایر طلای واقعی که توسط Paxos مستقر در نیویورک، پشتیبانی می‌شود. هر توکن PAXG معادل ۱ اونس طلای قابل بازخرید است که توسط Paxos و شرکای آن در خزانه‌ها نگهداری می‌شود. ارزش بازار پکس گلد منعکس کننده قیمت طلای فیزیکی است. استیبل کوین پکس گلد روی بلاک چین اتریوم پیاده سازی شده است و می‌توان آن را با سایر رمزارزها معامله کرد.

برای جلوگیری از عرضه بیش از حد این توکن، پکس گلد ماهانه توسط شرکت Paxos حسابرسی می‌شود. این حسابرسی برای اطمینان از برابر بودن میزان عرضه پکس گلد با ذخایر طلای پشتوانه آن است. توکن پکس گلد تا ۱۸ رقم اعشار قابل تقسیم است و کاربران می‌توانند در صورت نیاز به هر مقدار که لازم داشته باشند، دسترسی پیدا کنند.

مقایسه کلی تتر و پکسوس گلد

هر دو استیبل کوین پکس گلد و تتر در حال حاضر از محبوب‌ترین کوین‌ها در بازارهای مالی هستند که سرمایه‌گذاران بسیاری از آنها استفاده می‌کنند. در جدول زیر مقایسه کلی بین دو استیبل کوین پکس گلد و تتر را آماده کرده‌ایم.

نام کوینPAGXUSDT
ارزش بازار یا مارکت کپ$۶۱۷/۸۲۷/۸۶۸$۷۲/۴۹۳/۷۲۱/۸۷۷
قیمت$۱/۸۵۲.۰۱$۰.۹۹۹۴
حجم معاملات در ۲۴ ساعت۱۳/۷۸۸/۴۷۴ میلیون دلار۳۵/۴۱۵/۴۷۳/۳۲۴ میلیارد دلار
کمینه و بیشنه قیمتی۱/۸۵۳——۱/۸۵۹ دلار۰.۹۹۶۹———۰.۹۹۹۹ دلار
کوین‌های در گردش۶۰/۱۶۱ هزار کوین۱۴/۱۴ میلیارد کوین

ویژگی‌های استیبل کوین تتر

ویژگی‌های تتر

تتر سومین ارز دیجیتال برتر در جهان، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

اولین استیبل کوین

 تتر یک مفهوم اثبات شده است و در طول زمان بیشترین ثبات و سابقه را نشان داده و اعتماد معامله‌گران را به خود جلب کرده است.

رهبر بی بدیل بازار

 تتر با ۹۳ درصد سهم بازار در بین استیبل کوین‌ها، بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد و تسلط کامل بر معاملات جفت ارز در بازار کریپتوکارنسی را دارد.

پشتیبانی در اکثر صرافی‌ها 

استیبل کوین تتر تقریباً در تمامی صرافی‌های دنیا پشتیبانی می‌شود و اولین گزینه در معاملات جفت ارز به حساب می‌آید.

ویژگی‌های استیبل کوین پکس گلد

ویژگی‌های پکس گلد

پکس گلد یکی از استیبل کوین‌های محبوب این روزهای بازار است. در زیر ویژگی‌های آن را بررسی می‌کنیم.

پشتوانه طلا

استیبل کوین پکس گلد با پشتوانه طلا وارد بازار شده است. این استیبل کوین توسط دپارتمان خدمات مالی نیویورک به رسمیت شناخته شده است و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

سهولت در خرید و فروش 

اگر خرید و فروش طلا به صورت فیزیکی برای شما سخت است، پکس گلد گزینه مناسبی برای جایگزینی روش‌های سنتی خرید و فروش طلا است. شما در هر ساعتی از شبانه روز قادر به ترید این رمزارز خواهید بود.

امنیت بالا

پکس گلد روی بلاک چین اتریوم پیاده سازی شده است و روی شبکه ERC-20  فعالیت می‌کند. اتریوم یکی از امن‌ترین بلاک چین‌های شناخته شده در جهان است. پس می‌توان نتیجه گرفت توکن پکس گلد نیز از امنیت بالایی برخوردار است.

تفاوت اصلی تتر و پکس گلد

در کنار شباهت‌ها و ویژگی‌هایی که بررسی شد، یک تفاوت کلیدی بین این دو استیبل کوین وجود دارد و آن نیز از نحوه پیدایش و اکوسیستم این دو کوین سرچشمه می‌گیرد. ارز تتر همان‌طور که در تعریف آن نیز مطرح شد، با پشتوانه دلار آمریکا وارد بازار شد. تتر توسط چندین صرافی و شرکت مالی بزرگ در دنیا اداره می‌شود و می‌توان گفت پشتوانه فیات آن یعنی دلار، کمک شایانی به مقبولیت این ارز در بازار کرده است.

در نقطه مقابل، استیبل کوین پکس گلد با پشتوانه طلا وارد بازار شده است. طلا در طول زمان همواره ارزش خود را حفظ کرده است. در حالی که ارزهای فایت مانند دلار تأثیرپذیر از تورم و اقتصاد جهانی هستند، پکس گلد از این مشکلات رنج نمی‌برد.

در جدول زیر، تاریخچه این دو کوین و شبکه آنها به همراه چندین ویژگی و تفاوت دیگر را تهیه کرده‌ایم تا راحت‌تر تفاوت پکس گلد و تتر مشخص شود.

نام کوینPAGXUSDT
تاریخ انتشار۲۰۱۸۲۰۱۴
پشتوانه اصلیطلادلار/ین/یورو
مالکیت اصلیPaxos Trustچندین صرافی و نهاد مالی بزرگ
پلتفرماتریوم ERC20بیت کوین اومنی
شفافیت مالیمتوسطمتوسط
استفاده عمومیسرمایه‌گذاریتوکن ترید مشابه دلار

خرید پکس گلد در والکس

صرافی والکس این امکان را به شما ارائه می‌دهد که به صورت ریالی ارز دیجیتال پکس گلد را معامله کنید. شما می‌توانید این ارز دیجیتال را همگام با بازارهای جهانی در والکس معامله کنید. لازم به ذکر است از روز دوشنبه تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۶ لغایت جمعه ۱۴۰۱/۰۳/۲۰، کارمزد ارز پکس گلد در والکس صفر است. در صورتی که قصد خرید و نگهداری طولانی مدت ارز پکس گلد را دارید، می‌توانید با اطمینان کامل آن را در کیف پول صرافی والکس ذخیره‌سازی کنید.

پکس گلد یا تتر، کدام بهتر است؟

دلایل بسیاری برای انتخاب بین پکس گلد و تتر وجود دارد. تتر بیشتر مناسب کاربرانی است که به دنبال یک استیبل کوین برای معاملات روزانه خود هستند. تتر ارزش خود را در زمان حفظ کرده است و نوسانات سایر ارزها را ندارد. در نقطه مقابل پکس گلد برای افرادی مناسب است که می‌خواهند روی طلا و ارزش آن سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین کارایی این دو استیبل کوین با یکدیگر متفاوت است. تتر گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاران معمولی در بازار است که به دنبال معاملات جفت ارز سریع در بازار هستند. اما اگر کاربری به دنبال سرمایه‌گذاری روی طلا باشد، قطعاً پکس گلد یک گزینه امن به حساب می‌آید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
kraken
کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سیاوش خدایاری
سیاوش خدایاری
8 ماه قبل

بسیار عالی و مطلب خوب

دکمه بازگشت به بالا