مقالات ارز دیجیتال

لیست بهترین استیبل کوین های محبوب متمرکز و غیر متمرکز ۲۰۲۳

استیبل کوین‌ها (Stablecoin) دسته‌ای از ارزهای دیجیتال و اصطلاحاً «رمز پایه» هستند که به منظور ایجاد ثبات قیمت در بازار کریپتوکارنسی به وجود آمده‌اند. هر استیبل کوین به واسطه یک دارایی واقعی پشتیبانی می‌شود و بهترین آن ها در بازار می‌کوشند تا با کنترل نوسانات قیمت در بازار رمزارزها بهترین و امن‌ترین بستر سرمایه‌گذاری را برای معامله‌گران به وجود بیاورند. اگر چه ارزشمندترین رمزارز بازار یعنی بیت کوین (BTC/USD) به عنوان محبوب‌ترین گزینه برای معاملات ارزیابی می‌شود، اما نوسانات بسیار بالای قیمت از جمله نقاط ضعف آن محسوب می‌شود.

در ادامه این مقاله قرار است که در ابتدا به بررسی و ارائه مفهومی استاندارد و دقیق از استیبل کوین بپردازیم و در ادامه با معرفی بهترین استیبل کوین ها بحث را پیش ببریم. اگر به تازگی وارد بازار رمزارزها شده‌اید و هنوز به این نوع از مفاهیم پایه و اساسی آشنا نیستید، بهتر است که پیش از وارد شدن در بحث معاملات، در ابتدا با همه موضوعات مهم آشنا شوید. 

استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟

استیبل کوین ها با پشتوانه دلار

همان‌طور که اشاره کردیم، اکثر ارزهای دیجیتال محبوب و ارزشمند با توجه به نوسان قیمت بسیار زیادی که دارند، برای عموم کاربران و مردم مناسب نیستند؛ چرا که هر بار با بالا و پایین شدن قیمت آنها، ریسک معاملات هم افزایش خواهد یافت و ممکن است که بسیاری از کاربران در این میان متحمل زیان شوند. Stablecoin با ارزش یک دارایی واقعی مثل پول، طلا و غیره گره خورده است تا قیمت آن برای معامله‌گران همیشه ثابت بماند. بهترین استیبل کوین ها از پشتیبانی ارزی دلار آمریکا بهره‌مند شده‌اند و ارزش آنها هرگز این یک دلار بیشتر نخواهد شد. این در حالی است که با سرمایه‌گذاری بر این نوع از کوین‌ها می‌توان در حاشیه امنیت قابل توجهی حرکت کرد.

از این رمز ارزها همواره به عنوان ارزهای دیجیتال پایدار یا باثبات یاد می‌شود، اما اگر به جای سرمایه‌گذاری روی بهترین استیبل کوین ها، روی گزینه‌های ناشناخته سرمایه‌گذاری شود، ممکن است که این ویژگی از بین برود. به عبارت ساده‌تر، استیبل کوین‌های ناشناخته‌ای که شیوه ثابت نگه‌داشتن قیمت آنها و همچنین دارایی پشتوانه آنها مشخص نیست، نمی‌توانند به عنوان گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری تلقی شوند.

برای اجتناب از سرمایه‌گذاری بر کوین‌های ناشناخته بهتر است که با انواع کوین متمرکز و غیر متمرکز (که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد) آشنا شوید تا اطلاعات کافی در مورد آنها به دست بیاورید.

به طور کلی، توسعه‌دهندگان Stablecoin ها با استفاده از ۳ روش مهم، برای ثابت نگه‌داشتن ارزش و قیمت این دست از ارزهای دیجیتال اقدام می‌کنند؛ این ۳ روش به طور کلی شامل استفاده از ارزهای فیات مثل گزینه‌های ارزشمند از جمله دلار آمریکا یا یورو، ارزهای دیجیتال معتبر و همچنین الگوریتم‌ها و پروتکل‌های تنظیم عرضه ارزهای دیجیتال هستند. در ادامه به بررسی هرکدام از این روش‌ها خواهیم پرداخت تا در نهایت، بهترین این کوین ها  در حوزه کریپتوکارنسی را به شما معرفی کنیم.

انواع استیبل کوین

استیبل‌کوین‌ متمرکز و غیر متمرکز

استیبل کوین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال به صورت کلی به ۲ دسته متمرکز و غیر متمرکز تقسیم می‌شوند. در ادامه این بخش از مقاله به تفکیک و مفصل به معرفی و بررسی هرکدام از آنها خواهیم پرداخت.

استیبل کوین متمرکز

مهم‌ترین پارامتر در مورد تشخیص آنها، بررسی کردن پشتیبانی آنهاست. این ارزها معمولاً از سوی یک نهاد مشخص پشتیبانی می‌شوند. به عبارت ساده‌تر، استیبل کوین‌های متمرکز به جای این که توسط دارایی‌هایی مثل ارزهای دیجیتال پشتیبانی شوند، توسط یک نهاد پشتیبانی می‌شوند تا نوسانات قیمتی آنها کنترل شود. پشتیبانی نهادهای مختلف از استیبل کوین‌های متمرکز به این نحو است که با استفاده از یک دارایی ارزشمند و رایج مثل پول فیات از Stablecoin ها حامی آنها هستند. تتر (USDT)  یکی از همین کوین‌های متمرکز است. ارز دیجیتال تتر به صورت اختصاصی با استفاده از ارزش دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. 

استیبل کوین غیر متمرکز

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، Stablecoin ها به غیر پشتوانه پول فیات یا ارزهای رایج بانکی، با تکیه بر دو پارامتر دیگر یعنی «ارزهای دیجیتال معتبر» و «الگوریتم‌ها» فعالیت خواهند کرد. استیبل کوین‌هایی که با پشتوانه ارزهای دیجیتال معتبر و الگوریتم‌های مخصوص مورد معامله قرار می‌گیرند، به عنوان استیبل کوین‌های غیر متمرکز شناخته می‌شوند.

یکی از بهترین Stablecoin های غیر متمرکز که پشتوانه آن ارزهای دیجیتال است، دای (DAI) نام دارد. ارزش آن یک دلار است و از طریق پلتفرم میکردائو (MakerDAO) عرضه می‌شود. قیمت این نوع کوین غیر متمرکز با وثیقه‌گذاری ارز دیجیتال معتبر مثل اتریوم در قالب قرارداد هوشمند به صورت ثابت باقی خواهد ماند.

همچنین در بحث الگوریتم رمزارز دای (DAI)، با توجه به قراردادهای هوشمند از شرایط ثبات قیمتی بهره‌مند شده‌اند. این نوع از استیبل کوین‌های غیر متمرکز با تکیه بر سیاست‌های افزایش یا کاهش در میزان عرضه، قیمت خود را ثابت نگه می‌دارند و از بروز هرگونه نوسان قیمتی جلوگیری خواهند کرد.

بهترین استیبل کوین های مهم حوزه ارز دیجیتال

معرفی بهترین استیبل کوین ها

نوبت به بررسی استیبل کوین‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری رسیده است. بدیهی است که ویژگی‌های «ثبات» و «پشتوانه معتبر» را برای هرکدام از ارزهای دیجیتال موسوم به استیبل کوین باید در نظر گرفت. ما هم دست به کار شده‌ایم و لیست بهترین Stablecoin ها را در این بخش از مقاله در اختیار شما قرار داده‌ایم؛ ضمناً برای هرکدام توضیحاتی مختصر هم ارائه داده‌ایم تا اطلاعات شما نسبت به همه آنها کامل باشد.

اگر می‌خواهید در حوزه ارزهای دیجیتال و دنیای کریپتوکارنسی مشغول به سرمایه‌گذاری شوید، بهتر است که نسبت به ارزش آنها و تحلیل‌های نسبی نسبت به آینده‌شان اطلاعت کافی کسب کنید. اطلاع از  قیمت روز ارزهای دیجیتال و بررسی روند آنها به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری تصمیم‌گیری کنید.

تتر (USDT)

رمزارز تتر که با عنوان Tether هم شناخته می‌شود، محبوب‌ترین و ارزشمندترین استیبل کوین بازار کریپتوکارنسی است. با توجه به انجام معاملات در پایه بازار تتر، این رمزارز دارای بیشترین حجم معاملاتی است و بیشترین جابه‌جایی را در بین تریدرها دارد. 

البته موضوع ارز دیجیتال تتر بسیار گسترده است؛ اگر تمایل دارید که در مورد انواع مختلف تتر مطلع شوید، مقاله تفاوت تتر erc20 و trc20 را مطالعه کنید.

قیمت هر واحد تتر برابر با یک دلار است و همواره به عنوان یک استیبل کوین غیر متمرکز با پشتوانه دلار آمریکا محسوب می‌شود. اگر همین حالا به لیست ارزهای دیجیتال دنیای کریپتوکارنسی نگاهی بیندازید، رمزارز Tether را خواهید دید که در مرتبه سوم (پس از بیت کوین و اتریوم) ایستاده است.

دلار GUSD

ارز دیجیتال GUSD هم دقیقاً شرایط قیمتی مشابهی با تتر دارد و همیشه یا قیمت یک دلار به فروش می‌رسد. رمزارز GUSD یا Gemini توسط یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ ارز دیجیتال بیت کوین ارائه شده است؛ برادران وینکلووس که از پایه‌گذاران اصلی GUSD هستند، یکی از بهترین استیبل کوین ها را به بازار ارائه داده‌اند تا بتوان با استفاده از ثبات قیمتی آن به راحتی در سرمایه‌گذاری‌ها یا خرید ارزهای دیجیتال دیگر با قدرت کامل ظاهر شد.

ترو یو اس دی (TrueUSD)

این استیبل کوین غیر متمرکز را هم باید در دسته‌بندی ارزهای دیجیتال یک دلاری قرار داد. همان‌طور که تتر و GUSD همواره ارزشی برابر با یک دلار دارند، رمزارز TrueUSD هم همیشه با قیمت یک دلار به فروش می‌رسد. یکی از مهم‌ترین مزایای این رمزارز این است که شرکت‌های ثالث همواره از ارزش ترو یو اس دی پشتیبانی می‌کنند و همین مسئله باعث شده است که مسائل مهمی همچون شفافیت و امنیت در مورد آن صدق کنند.

دای (DAI)

همان‌طور که در طول موضوعات این مقاله بارها به رمزارز دای (DAI) به عنوان یکی از بهترین Stablecoin ها یاد شده است، لازم است که آن را در لیست امروزمان جا بدهیم. رمزارز دای همواره با پشتوانه دلار آمریکا به فروش می‌رسد و مانند سایر استیبل کوین‌هایی که ذکر کردیم، یک دلار ارزش دارد. این ارز دیجیتال روی شبکه بلاک چین غیر متمرکز و قدرتمند اتریوم قرار دارد و پلتفرمی که آن را عرضه می‌کند؛ میکردائو (MakerDAO) نامیده می‌شود.

یو اس دی کوین (USDC)

یو اس دی کوین که با عنوان USDC شناخته می‌شود، پشتوانه‌ای قدرتمند دارد که بسیاری از کاربران دنیای کریپتوکارنسی آن را به خوبی می‌شناسند. پشتوانه Stablecoin یو اس دی کوین، صرافی معتبر و مشهور کوین‌بیس (Coinbase) است و برخلاف تمامی استیبل کوین‌هایی که تا اینجا معرفی کردیم، ارزشی کمتر از یک دلار دارد. ارزش همیشگی رمزارز  USDC برابر با ۰.۹ دلار است همواره پس از رمزارز تتر (Tether) از محبوبیت بالایی در بین کاربران و تریدرها برخوردار است. یو اس دی کوین هم از حجم معاملاتی قابل توجهی در بین کاربران و تریدرها برخوردار است و می‌توان بر سرمایه‌گذاری روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

دلار بایننس (BUSD)

 بایننس USD یکی دیگر از محبوب ترین Stablecoin ها در بازار کریپتو است. این کوین توسط بایننس عرضه شده است. اساساً این رمزارز بایننس است که به پول نقد فیات، به طور خاص تر، دلار آمریکا متصل شده است. 

ارز ترا (UST)

 نیز یکی از گزینه‌های جذاب برای شما TerraUSD است.این کوین نیز مانند سایرین به دلار آمریکا متصل است و به برنامه های DeFi این امکان را می‌دهد تا بدون هیچ محدودیتی به پتانسیل خود دست یابند.

توکن طلایی (DGX)

این کوین مخصوص طرفداران طلاست! توکن طلای دیجیتال یک استیبل کوین است که توسط طلا پشتیبانی می‌شود. این رمزارز بر روی بلاک چین اتریوم توسعه یافته است.

دلار PAX

Pax Dollar یک استیبل کوین است که به دلار آمریکا متصل است. این کوین نیز بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود.

Neutrino

Neutrino USD یک استیبل کوین مبتنی بر الگوریتم رمزنگاری شده است و توسط دلار آمریکا پشتیبانی می شود. USDN شامل برنامه‌هایی مانند سهام، وثیقه و پرداخت پاداش است. این برنامه‌ها کاملا شفاف هستند و حاکمیت آنها با قراردادهای هوشمند تضمین می‌شود.

بهترین گزینه از نظر شما کدام است؟

استیبل کوین نوعی از ارزهای دیجیتال است که پشتوانه‌ای از جنس دارایی‌های واقعی (مثل دلار، طلا، پول فیات و غیره) دارد. پیش‌بینی می‌شود ارزهای رمزنگاری شده پایدار نیروی محرکه‌ای در اقتصاد آینده باشند. بهترین این رمزارز ها در حوزه کریپتوکارنسی نقش یک تثبیت‌کننده قیمتی را ایفا می‌کنند که تریدر یا معامله‌گر را برای سرمایه‌گذاری با ریسک بسیار پایین ترغیب خواهند کرد. مهم‌ترین ویژگی‌های آنها در بازار به ۲مقوله «ثبات قیمتی» و «نوع پشتوانه» این نوع رمزارز مربوط می‌شود. استیبل کوین‌ها در حالت کلی معمولاً به ۲ دسته متمرکز و غیر متمرکز تقسیم می‌شوند و هرکدام از این دسته‌بندی‌ها شامل تعاریف و ویژگی‌های خاص خودشان هستند.

در این مقاله که با عنوان «بهترین استیبل کوین ها در حوزه کریپتوکارنسی» نگارش شده است، سعی شد تا در ابتدا با ارائه تعریفی جامع و کامل از Stablecoin به مسیری مشخص برسید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۱۰

منبع
investopedia
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
6 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کپلر
کپلر
1 سال قبل

بنظر بهتره این متن رو ویرایش کنین و ارز ترا (UST) رو حذف کنین چون به عبارتی دیگه استیبل کوین حساب نمیشه مگر اینکه مجدد ریکاوری بشه که زمان بر هست .
ممنون بابت مقاله

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  کپلر

سلام
وقت شما به خیر
از توجه و دقت نظر شما در مقاله بهترین استیبل کوین ها ممنونیم. قطعاً تایتل مربوط به استیبل کوین ترا (ust) اصلاح می‌شود.

سپاس از همراهی شما

nav
nav
1 سال قبل

دقیقا درسته استیبل کوین‌های غیر متمرکز یا الگوریتمی یا با پشتوانه کریپتویی هستند ولی برعکسش درست نیست
در متن برعکس بیان شده

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  nav

سلام
وقت به خیر
ممنون از حسن توجه شما کاربر عزیز. اصللاح می‌شود.

nav
nav
1 سال قبل

“استیبل کوین‌هایی که با پشتوانه ارزهای دیجیتال معتبر و الگوریتم‌های مخصوص مورد معامله قرار می‌گیرند، به عنوان استیبل کوین‌های غیر متمرکز شناخته می‌شوند.”
ادیت کنین لطفا…

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  nav

سلام
وقت شما به خیر
ممنون از این که مقالات ما را با دقت و توجه مطالعه می‌کنید. بر اساس تعاریف عموماً استیبل کوین‌های غیرمتمرکز مبتنی بر وثیقه های رمزارزی (crypto-collateralized) و الگوریتمیک (algorithmic) هستند. منابع مختلفی به این موضوع اشاره کرده‌اند که به عنوان مثال یک نمونه از آن رابرای شما در زیر ارسال می‌کنیم.

https://www.lcx.com/decentralized-stablecoin/#:~:text=Decentralized%20stablecoins%20are%20the%20stablecoins,are%20not%20backed%20by%20anything.

همچنین اگر دیدگاه دیگاری در مورد استیبلکوینهای غیرمتمرکز دارید، خوشحال میشویم که آن را با ما در میان بگذارید.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا