سرمایه گذاریمقالات اقتصادیمنتخب سردبیر

پیش بینی قیمت طلا و سکه در ۱۴۰۳، بررسی روند قیمت طلا تا پایان سال

یک سرمایه‌گذاری خوب و سودآور نیازمند تحلیل تحرکات قیمتی کالاها یا ارزهای مختلف در بازارهای داخلی و جهانی است. برای این‌که بتوان به دیدی کارآمد رسید، باید ابزار مورد نظر برای پیش بینی قیمت‌ها و احتمال سود یا زیان در آینده را در دست داشت. پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳، یکی از موضوعات محبوب برای سرمایه‌گذارانی است که قصد دارند در ادامه سال روی آینده این دارایی حساب ویژه‌ای باز کنند. در کنار بازار طلا، بازار بورس و ارز دیجیتال هم بسیار مورد توجه تریدرها و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

آیا قیمت ارز دیجیتال در آینده، مسیری سودآور و افزایشی تجربه می‌کند یا با سقوطی غم‌انگیز، امید سرمایه‌گذاران را به باد می‌دهد؟ آیا می‌توان پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ را به‌راحتی بررسی کرد و به نتیجه رسید یا تحرکات قیمتی آن اصلاً قابل پیش بینی نیستند؟ بازار بورس چه رفتارهایی را دارد و چگونه می‌توان وارد دنیای سرمایه‌گذاری آن شد؟ تحولات منطقه‌ای نظیر جنگ اوکراین و روسیه چگونه ممکن است بر روی بازارهای مالی تأثیرگذار باشد؟ در این مقاله با ما همراه شوید تا  همه جوانب را بسنجیم، خود را برای سال پیش‌رو  و پیش بینی قیمت ارز دیجیتال در سال ۱۴۰۳ آماده کنیم.

فاکتورهای مهم برای پیش بینی بازارهای سرمایه‌گذاری

بازارهای سرمایه‌گذاری، اعم از کریپتوکارنسی، بورس و طلا و سکه با توجه به فاکتورهای مخصوص به‌خودشان پیش بینی می‌شوند. برای مثال، تحلیل فاندامنتال، ابزاری برای پیش بینی و بررسی وضعیت ارزهای دیجیتال و بورس بوده و معمولاً آن را برای تحلیل تحرکات قیمتی طلا استفاده نمی‌شود. در کنار این موارد، در نظر گرفتن مسئله‌ای مثل سیاست‌های خارجی کشور می‌تواند روی قیمت طلا و سکه در بازار تاثیر بگذارد. در ادامه این مقاله، فاکتورهای ویژه برای پیش بینی بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری برای افزایش قدرت تحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری ارائه شده‌اند.

۵ اصل مهم برای پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳

تعیین قیمت طلا

طلا، یکی از گران‌بهاترین فلزات در بازار جهانی است و پشتوانه بسیاری از ارزهای فیات به شمار می‌رود. عوامل زیر می‌توانند بر روی قیمت طلا تأثیر گذاشته و قیمت این دارایی ارزشمند را تحت تأثیر قرار دهد:

فاکتورهای اقتصادی

عوامل مربوط به اقتصاد یک کشور، تاثیر چشمگیری روی قیمت بازار آن دارد. ارزش طلا، در اکثر کشورها از جمله ایران، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود. به‌همین دلیل است که باید نرخ بهره، تورم یا سایر فاکتورهای مربوط به اقتصاد را برای پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ در نظر بگیریم.

مسائل سیاسی کشور

مسائل سیاسی، به‌ویژه سیاست خارجی یک کشور می‌تواند روی قیمت طلا تاثیرگذار باشد. تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری و مالی، جنگ داخلی و خارجی و یا تغییرات اساسی در نظام سیاسی یک کشور از جمله این عوامل هستند.

یکی از مهم‌ترین عوامل سیاسی تأثیرگذار بر روی قیمت طلا در سال‌های اخیر، به جنگ بین روسیه و اوکراین مربوط است. تداوم جنگ این دو کشور باعث شد تا در سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲، قیمت جهانی طلا با افزایش ۶ درصدی مواجه شود. طبق نظر کارشناسان و تحلیل‌گران، گسترش اقدامات بانک‌های مرکزی و پیش‌بینی افزایش نرخ بهره ناشی از تورم بالاتر از حد انتظار، باعث شده تا قیمت طلا روبه‌افزایش باشد. در صورت تداوم جنگ بین این دو کشور، می‌توان انتظار داشت که قیمت هر اونس طلا روند افزایشی خود را حفظ کند.

تغییرات بین‌المللی

پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ را باید با توجه به بعضی از عوامل بین‌المللی نظیر افزایش یا کاهش نرخ دلار آمریکا انجام داد. تغییرات بین‌المللی علاوه بر تغییرات قیمت ارز به دلیل عرضه و تقاضا، ممکن است دلایل دیگری نظیر برخی وقایع خاص داشته باشد. به عنوان نمونه تزریق سرمایه از طریق مذاکرات بین‌المللی موجب کاهش قیمت ارز و به سبب آن کاهش قیمت ملی طلا شود. برای مثال در روزهای اخیر مباحث مربوط به آزاد شدن دلارهای بلوکه شده ایران در کشور کره جنوبی بسیار داغ شده است.

آزاد شدن این ارز و تزریق آن به اقتصاد کشور می‌تواند باعث افزایش عرضه و کاهش ناگهانی قیمت دلار آمریکا و طلا در ایران شود. در کنار این هرگونه رفع تحریم، مذاکره و امضای توافق‌نامه با سایر کشورها و هر تحول مثبت دیگری، کاهش نرخ ارز را در پی خواهد داشت. در سمت دیگر بدیهی است که تحولات منفی نظیر تشدید تحریم‌ها منجر به افزایش قیمت دلار و طلا می‌شود.

فاکتورهای فنی

بعضی از عوامل، به‌صورت ویژه مربوط به خودِ طلا می‌شوند. برای مثال، برای پیش بینی ارزش طلا در سال ۱۴۰۳ باید به عواملی نظیر فناوری‌های به‌کاررفته در استخراج، روش‌های ذوب و فرآوری آن را در نظر داشت. هرچند که این موارد ممکن است جنبه پیچیده‌ای داشته و توسط سرمایه‌گذاران مبتدی یا حتی حرفه‌ای قابل تحلیل و سنجش دقیق نباشد؛ با این حال برخی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای طلا از همین جزئیات کوچک نیز برای پیش‌بینی آینده سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند.

۵ عامل اثرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز (مثل بیت کوین)، توسط بانک مرکزی صادر نمی‌شوند و هیچ دولتی از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین، ابزارهای سیاست پولی، عوامل مختلف مثل نرخ تورم و اندازه‌گیری‌های رشد اقتصادی برای پیش بینی ارزش یا قیمت آن‌ها در نظر گرفته نمی‎شوند. ارز دیجیتال، معمولاً به‌عنوان یک کالای غیر فیزیکی برای حفظ ارزش یا قیمتی خاص به‌کار گرفته می‌‎شود. با تمامی این اوصاف، ۵ عامل مهمی که روی قیمت کریپتوکارنسی تاثیر می‌گذارند، عبارت‌اند از:

  • عرضه ارزهای دیجیتال و تقاضای بازار برای آن‌ها
  • هزینه تولید ارزهای دیجیتال که از طریق فرایند ماینینگ (Mining) یا استخراج عرضه می‌شوند (مثل بیت کوین)
  • تعداد ارزها و پروژه‌های رقیب در بازار کریپتوکارنسی
  • مقررات و ضوابط حاکم بر فروش و استفاده ارزهای دیجیتال
  • رسانه‌ها و اخبار

۷ عامل اثرگذار بر قیمت سهام در بورس

پیش بینی بازار بورس ایران، تا حدودی شبیه به پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ است؛ چرا که عوامل اقتصادی، مسائل سیاسی و اخبار داخلی کشور می‌توانند تاثیرات بسیار سرنوشت‌سازی روی تغییرات قیمتی سهام بگذارند. به یاد داشته باشید که عرضه و تقاضا تنها دلیل نوسانات قیمت سهام در بازار بورس نبوده و باید این عوامل را در کنار سایر فاکتورهای تأثیرگذار بررسی کرد.

در بازار بورس اتفاقاتی نظیر تایید اختراع یک محصول یا ارائه خدمات جدید و امیدوارکننده، ارائه یک توسعه بین‌المللی در شرکت مورد نظر، مرگ ناگهانی مدیر عامل یا از دست دادن بخش قابل توجهی از مشتریان اصلی به صورت لحظه‌ای می‌تواند باعث افزایش یا کاهش قیمت سهام شود. با این اوصاف، ۷ عامل اصلی که باعث تغییرات قیمتی در بازار بورس می‌شوند، عبارت‌اند از:

فعالیت شرکت

ارائه توضیحات شفاف در مورد یک شرکت می‌تواند باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران و افزایش تقاضای خرید برای یک سهم شود. برای توضیح این عامل به سراغ یک مثال می‌رویم. اگر شرکت خودرو سازی سایپا با نماد «خساپا»، اطلاعات مالی محکمی را برای سه ماهه سوم سال گزارش کند، سرمایه‌گذاران با اعتماد بیشتری سهام آن را می‌خرند. برعکس، اگر اخبار بدی در مورد عملکرد سه ماهه سوم خساپا منتشر شود، سرمایه‌گذار اعتمادش را از دست می‌دهد و ممکن است که بخشی یا تمام سهام خود را از خارج کند.

وضعیت اقتصادی

درست شبیه به پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳، شرایط اقتصادی کشور هم می‌تواند روی بازار بورس تاثیر بگذارد. مثلاً اگر وزارت کار، آماری در مورد نرخ بیکاری و اعداد ناامیدکننده در مورد رشد شغلی منتشر کند، ممکن است بعضی از سرمایه‌گذاران تحت تاثیر قرار بگیرند و سهام خود را بفروشند. این حرکت باعث کاهش قیمت سهام مورد نظر و افت کلی قیمت در بازار بورس می‌شود.

تورم

تورم یک عامل شناخته شده در اقتصاد ایران است. این فاکتور باعث کاهش بهای تمام‌شده کالاها، خدمات و قدرت خرید مصرف‌کنندگان می‌شود. اگر نرخ تورم در حال افزایش باشد، ممکن است باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شود و آن‌ها بخشی از سهامشان را بفروشند.

توکنایز دارایی‌ها

فناوری در هر برهه از تاریخ اقتصاد را تحت تأثیر خود قرار داده است. ظهور ارزهای دیجیتال باعث شد تا سرمایه‌گذاری شکل جدیدی به خود گرفته و به سال‌ها سلطه ارزهای کاغذی بر اقتصاد پایان داده شود. اما این مسئله، تنها تأثیر این فناوری نوظهور بر روی بازارهای مالی نبود! اخیراً ترند جدید و بسیار قابل توجهی به نام توکنایز دارایی‌ها و سهام ارائه شده است. در این حالت، سهام بورس به توکن‌های دیجیتال تبدیل شده و بر بستر شبکه بلاک‌چین مورد خرید و فروش قرار می‌گیرند.

توکنایز کردن سهام مزایای بسیاری برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد. در این روش معامله‌گران به صورت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته امکان خرید و فروش را خواهند داشت. همچنین ثبت‌شدن تراکنش‌ها بر روی شبکه بلاک‌چین، روندی شفاف را به ارمغان می‌آورد. در حال حاضر این طرح در برخی کشورهای جهان به صورت آزمایشی مورد اجرا قرار گرفته و سرمایه‌گذاران استقبال بالایی از آن داشته‌اند. در ماه‌های اخیر اخباری در مورد اقدامات اولیه پیاده‌سازی این طرح در بازار بورس کشور ایران نیز به گوش می‌رسد. در صورت اجرایی‌شدن توکنایز سهام، می‌توان رشد قابل توجه این بازار و افزایش عمومی قیمت سهام مختلف را پیش‌بینی کرد.

بیشتر بخوانید: توکن اوراق بهادار چیست؟

نرخ بهره

نرخ بهره یکی از عوامل مختص بازار بورس بوده و به همین علت در بررسی شاخص‌های پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ نامی از آن دیده نمی‌شود. نرخ بهره، نقشی مهم در هزینه‌های مربوط به وام گرفتن شرکت‌ها دارد. اگر نرخ بهره بالا باشد، باعث افزایش هزینه‌های استقراض یا وام‌گیری شرکت‌ها می‌شود. این مسئله می‌تواند باعث آسیب شرکت‌ها و کاهش قیمت سهام شود.

مخارج مصرف‌کنندگان (Consumer spending)

طبق اطلاعات ارائه‌شده توسط کنگره آمریکا، مخارج مصرف‌کنندگان از جمله محرک‌های اصلی رشد اقتصادی کوتاه‌مدت در یک کشور است. به‌همین ترتیب، این مسئله می‌تواند روی فروش، درآمد و قیمت سهام شرکت‌ها موثر واقع شود.

تغییرات جهانی

دنیای بورس از این لحاظ هم با طلا اشتراکاتی دارد. خطرات ژئوپلیتیک (مثل جنگ، بمباران و درگیری‌های داخلی) می‌تواند در کشورهای مختلف و بازار سهام آن‌ها باعث ناآرامی شود. همان‌طور که پیش از این در این مقاله نیز اشاره کردیم، هرگونه تحول بین‌المللی نظیر مناقشات بین کشورها، تحریم و رفع آن، توافق‌نامه‌ها یا تزریق دارایی به هر نوع به اقتصاد کشور به عنوان یک فاکتور در پیش‌بینی قیمت سهام در بورس اثر دارد.

پیش‌بینی قیمت طلا در هفته آینده

قیمت طلا در هفته آینده از جهات مختلفی قابل بررسی است. نمودار تغییر قیمت طلا در طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر، یک حرکت صعودی و روبه‌رشد را از خود به نمایش گذاشته است. در طی هفته‌های گذشته تنها مقطع نزولی بودن قیمت طلا به بازه زمانی ۹ بهمن تا ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ برمی‌گردد. به غیر از این بازه زمانی کوتاه، قیمت طلا همواره روندی صعودی داشته است.

در کنار این مسئله، توجه به برخی مسائل داخلی و خارجی خالی از لطف نخواهد بود. به عنوان مثال برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در طی این هفته ممکن است تأثیرات پیش‌بینی نشده‌ای بر روی قیمت دلار و طلا داشته باشد. در سمت دیگر نباید از تغییر قیمت جهانی طلا و همچنین افزایش قیمت دلار به صورت مستقل در داخل کشور نیز غافل شد. هرچند که عموماً ماه‌های آخر سال با شیب ملایم و حتی خطی برای دارایی‌ها همراه‌اند؛ با این وجود به نظر می‌رسد که روند صعودی قیمت طلا امسال چند هفته زودتر به استقبال سال جدید رفته است.

قیمت طلا رو به افزایش است یا کاهش؟

شاخص‌های مختلف در کنار یکدیگر نشان از روند رو به رشد طلا در طی هفته پیش رو دارند. قیمت جهانی طلا، نرخ صعودی قیمت دلار و همچنین سایر رویدادهای داخلی نشان می‌دهد که طلا در هفته سوم بهمن‌ماه با شیب نسبتاً ملایمی به افزایش خود ادامه خواهد داد. البته در سمت دیگر ممکن است عواملی نظیر نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال و یا ایجاد یک اصلاح قیمت غیرمنتظره این روند را دستخوش تغییر قرار دهد؛ اما احتمال وقوع عوامل صعودی بسیار بالاتر است.

محاسبه ارزش ذاتی هر گرم طلای ۱۸ عیار

برای پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ به‌صورت دقیق باید با انواع خلوص این فلز زرد آشنا شد. در ابتدا لازم است بدانید که به میزان خلوص هر قطعه طلا، عیار گفته می‌شود که حداکثر و حداقل آن به‌ترتیب برابر با ۲۴ (خلوص ۹۹.۹ درصدی) و ۱۸ عیار هستند. طبیعی است که طلاسازان برای ساختن زیورآلات باید این فلز را با سایر آلیاژها ترکیب کنند تا نرم، مستحکم و اصطلاحاً چکش‌خور شود. به‌همین دلیل است که طلاهای زینتی، ۱۸ عیار هستند و معمولاً از این شاخص برای سنجش هر گرم استفاده می‌شود.

در صورتی که قصد پیش‌بینی قیمت این فلز گران‌بها را داشته باشیم، باید از قیمت روز دلار آمریکا و اونس جهانی طلا استفاده کنیم. به‌عبارت ساده‌تر، برای به‌دست آوردن ارزش ذاتی هر یک گرم طلای ۱۸ عیار باید یک گرم اونس طلای ۲۴ عیار را به یک گرم طلای ۱۸ عیار تبدیل و سپس آن را در قیمت روز دلار آمریکا ضرب کنیم. برای این کار لازم است که قیمت هر اونس به دلار را بر ۴۱.۴۷۱۲۴ تقسیم و در قیمت روز دلار آمریکا ضریب کنیم.

برای در نظر گرفتن پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ و در تمامی ماه‌ها، باید از فرمول محاسبه ارزش ذاتی استفاده کنیم. برای مثال، فرض کنید که قیمت دلار و هر اونس جهانی طلا در تیر ماه سال ۱۴۰۳به‌ترتیب برابر با ۵۵ هزار تومان و ۲۰۰۰ دلار باشند. با این اوصاف، ارزش ذاتی هر گرم طلای ۱۸ عیار در تیر ماه برابر است با:

۲۰۰۰ * ۵۵۰۰۰ / ۴۱.۴۷۱۲۴ = ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۴۴۰ تومان

البته، هزینه‌های جانبی دیگری (مثل اجرت، سود و مالیات) هم به ارزش ذاتی طلا اضافه می‌شوند تا قیمت نهایی آن به‌دست آید. به‌طور کلی برای پیش بینی قیمت طلا باید این فرمول را در نظر گرفت:

قیمت نهایی هر یک گرم طلای ۱۸ عیار = مالیات بر ارزش افزوده * سود طلافروش * اجرت * ارزش ذاتی هر یک گرم طلای ۱۸ عیار

برای این‌که اطلاعات کافی در مورد پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ داشته باشید، لازم است که فرمول محاسبه ارزش ذاتی سکه را هم به‌دست بیاورید که طبق این فرمول است:

ارزش ذاتی سکه طلا = قیمت هر اونس طلای جهانی * قیمت روز دلار آمریکا / ۴.۲۴۹۲۷۶۶۱

پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳

پیش‌بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ از دو جنبه مهم قابل بررسی است. اغلب سرمایه‌گذاران طلا ترجیح می‌دهند تا این فلز ارزشمند را به صورت آب‌شده یا سکه رسمی خریداری کنند. طلای آب شده به دلیل کارمزد پایین خرید و سکه‌های امامی به علت قابلیت نقد شدن سریع، همواره مورد توجه قرار دارند. از همین رو، می‌توان قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ را از دو جنبه زیر مورد بررسی قرار داد:

پیش بینی قیمت طلای آب شده

قیمت طلای آب شده همانند قیمت شمش و سکه به شدت به عوامل مختلف داخلی و خارجی بستگی دارد. طبق پیش‌بینی‌های موجود، ممکن است قیمت هر گرم طلا تا خرداد ماه ۱۴۰۳ حدود ۱۴.۱ درصد افزایش داشته باشد. همچنین روند تغییرات فعلی نشان می‌دهد که نرخ افزایشی قیمت طلای آب شده در مرداد ماه ۱۴۰۳ به ۲۳.۸ درصد نیز خواهد رسید.

پیش بینی قیمت سکه طلا

کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت سکه هم‌راستا با قیمت طلا افزایش خواهد یافت. طبق پیش‌بینی‌های موجود، قیمت هر سکه امامی در پایان فروردین ۱۴۰۳ حدود ۴.۶ درصد افزایش قیمت خواهد داشت. همچنین تا نیمه سال ۱۴۰۳ و مهرماه همین سال، می‌توان انتظار رشد ۳۴.۶ درصدی از سکه امامی را داشت. در صورتی که این پیش‌بینی صحبت داشته باشد، قیمت هر سکه در مهر ماه سال ۱۴۰۳ به حدود ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت طلا در سال ۱۴۰۳

قیمت طلا همانند سایر دارایی‌های مورد استفاده برای حفظ ارزش، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار خواهد داشت. برخی از مهم‌ترین عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مهم در این رابطه عبارت‌اند از:

تنش‌های منطقه‌ای

جنگ بین اوکراین و روسیه یک عامل بسیار مهم در پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ بود. به نظر می‌رسد که این جنگ و پیامدهای آن، همچنان بازار جهانی طلا را زیر سایه خود قرار دهد. علاوه بر این، احتمال وقوع جنگ در تایوان نیز یکی از رویدادهای محتمل سال ۱۴۰۳ به شمار می‌رود. آغاز این جنگ بدون شک یک بازار صعودی برای قیمت طلا به همراه خواهد داشت.

افزایش تقاضا برای خرید طلا

چاپ بدون پشتوانه پول در دوره کرونا و پس از آن، اقتصاد کشورهای بسیاری را به خطر انداخته است. از همین رو پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳، بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، اقدام به ذخیره طلا کرده و تقاضا برای خرید آن را افزایش دهند. این مورد نیز به خودی خود می‌تواند باعث افزایش قیمت جهانی طلا در ۱۴۰۳ شود.

تحولات سیاسی

در سال ۱۴۰۳ رویدادهای تأثیرگذاری نظیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش خواهد بود. نتیجه این انتخابات ممکن است به طور مستقیم و همزمان بر روی قیمت جهانی طلا و قیمت داخلی ارز اثر بگذارد. در سمت دیگر امضای تفاهم‌نامه‌های مالی با کشورهای همسایه نظیر عربستان و همکاری‌های ارزی با کشورهای منطقه، تا حد زیادی باعث تعدیل قیمت ارز و به دنبال آن قیمت طلا خواهد بود.

نگاهی به خرید طلای دیجیتال و ارزش آن

طلای دیجیتال چیست؟

یکی از موضوعات مرتبط با پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳، توجه به معامله طلای دیجیتال (Digital Gold) است. طلای فیزیکی یا واقعی، یک نوع دارایی مشهود است که می‌توان آن را نگهداری و ذخیره کرد و ریسک طرف معامله (Counterparty Risk) ندارد. در مقابل، Digital Gold نوعی دارایی غیر فیزیکی است که ارزش طلای واقعی دارد اما توسط یک متولی (Custodian) نگهداری می‌شود. برخی دارایی‌های رمزنگاری شده مانند تتر گلد (Tether Gold) و پکس گلد (PAX Gold) از این نوع هستند. سرمایه‌گذار می‌تواند طلای دیجیتال خود را در هر زمان بخرد، بفروشد و یا طلای فیزیکی معادل آن را سفارش دهد تا به‌دستش برسد. کسانی‌که هنوز به رمزارزها اعتماد چندانی ندارند و از سویی نمی‌خواهند سرمایه‌شان با تورم بی‌ارزش شود می‌توانند وارد معامله این دارایی‌ها شوند.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال در سال ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال 1403

یکی از نکات مهم در مورد پیش بینی و تحلیل ارز دیجیتال این است که به ازای هر تحلیلگر، یک ایده منحصربه‌فرد وجود دارد. بازار کریپتوکارنسی در سال ۲۰۲۱، درخشان‌ترین روند پیشرفت خود را تجربه کرد و این جریان گرچه نه به همان قوت اما تاکنون هم ادامه دارد. ۲۰۲۱ بود که کریپتوکارنسی توسط بزرگ‌ترین بانک سرمایه‌گذاری جهان یعنی گلدمن ساکس (Goldman Sachs) پذیرفته شد، پلتفرم کوین بیس (Coinbase) در آوریل این سال شروع به‌کار کرد و همچنین، اولین صندوق قابل معامله آمریکا که با بیت کوین مرتبط بود، در اکتبر همین سال راه‌اندازی شد.

به‌گزارش CNBC، شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال، یعنی BTC از اوایل سال ۲۰۲۱ تا کنون حدود ۷۰ درصد رشد داشته است و ارزش کل بازار کریپتوکارنسی نیز مجموعاً به ۲.۶۲ تریلیون دلار رسیده است. بازار ارزهای رمزنگاری شده در چند سال اخیر سوار بر یک ترن هوایی بود و ارزش آن همواره در حال افزایش و کاهش بوده است. تحلیلگران بر این باورند که با تایید صندوق های اسپات ETF بیت کوین روند روبه‌رشد کریپتوکارنسی تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه‌دار خواهد بود و پیش بینی قیمت ارز دیجیتال در سال ۱۴۰۳ امیدوارکننده است.

دلیل این امیدواری، توسعه فناوری‌های تخصصی (مثل web3)، بهره‌مندی شرکت‌های بیشتر از بلاکچین و پذیرفته شدن به‌عنوان روشی برای پرداخت است. طبق اطلاعات سایت simplilearn.com، پیش بینی می‌شود که بازار کریپتو ۷ درصد نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) را از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ تجربه می‌کند. در کنار این، رشد فزاینده قیمت بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، باعث شده تا امیدها برای درخشش این دسته از دارایی‌ها در سال ۱۴۰۳ افزایش یابد. برخی کارشناسان معتقدند که ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ می‌تواند یک عصر طلایی برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال باشد. حتی در برخی از موارد پیش‌بینی قیمت بیت کوین به رکوردشکنی جدید پادشاه ارزهای دیجیتال در سال ۱۴۰۳ نیز اشاره شده است. در کنار این موارد در صورتی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF همانند چند ماه اخیر همچنان با قدرت به روند صعودی خود ادامه دهند، این رکوردشکنی چندان هم دور از انتظار نخواهد بود!

پیش بینی بازار بورس در سال ۱۴۰۳

پیش بینی بورس

پیش بینی بازار بورس در سال ۱۴۰۳ را هم باید با مولفه‌های تاثیرگذار داخلی مورد سنجش قرار داد. با توجه به این‌که احتمالاً بازار سرمایه در صنعت خودروسازی، قرار است با بخش خصوصی همکاری بیشتری داشته باشد، رشد بورس در ۱۴۰۳ خیلی محتمل است. البته همان‌طور که درباره طلا اشاره شد، در بازارهای مالی ایران باید به فاکتورهای سیاسی و اجتماعی هم دقت داشت. در کنار این، کارشناسان صنایع داروسازی را نیز یکی از برنده‌های بزرگ بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ معرفی می‌کنند.

در حالت کلی بازار بورس در سال بعد ممکن است به عوامل تأثیرگذار و مهمی نظیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واکنش‌های طولانی‌مدتی نشان دهد. همچنین طبق شواهد، یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌های اولیه بورس نیز به زودی آغاز خواهد شد. این مورد می‌تواند مجدداً باعث رونق این بازار شود. بازار بورس در ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ اغلب با روندی نزولی همراه بود. البته بر خلاف تصور، این مسئله کارشناسان را نسبت به آینده این حوزه امیدوارتر کرده و ممکن است در سال ۱۴۰۳ ورق به نفع سرمایه‌گذاران بورسی بازگردد.

پیش‌بینی بازارهای مالی؛ فراز و فرودها در سال جدید

در این مقاله با استفاده از داده‌های تاریخی و قیمت‌های گذشته، توانستیم به بخش مهمی از پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ دست پیدا کنیم. همچنین، نحوه محاسبات ارزشی طلا و سکه را هم مورد بررسی قرار دادیم و پیش بینی بازارهای کریپتوکارنسی و بورس را هم به چالش کشیدیم.

پیش بینی شما درباره قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ چیست؟ چه عوامل دیگری به افزایش دقت برای تحلیل و ارزیابی سایر بازارهای مالی کمک می‌کنند؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۹ / ۵. مجموع آرا: ۲۱۷

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
13 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ابوالفضل تمرتاش
ابوالفضل تمرتاش
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید
من ماشینم فروختم منتظرم ثبت نام ماشین در سال جدید بیاد ولی میگن افزایش قیمت میاد بنظرتون پول ماشین طلا سکه بخرم که ضرر جبران بشه و انشاالله سود میکنم لطفا پاسخ دهید؟
سپاسگزارم

طاها
طاها
26 روز قبل

سلام طلا شکسته بخر خوبه

نیستانک
نیستانک
2 ماه قبل

توضیحات شما فقط سطح آگاهی اشخاص را بالا می‌برد و این نوع آگاهی در محیط تجارت آزاد کاربرد دارد. تحریم های ظالمانه جایی برای ورود علم و دانش نمی‌گذارد.یعنی مثلا موضوع عرضه و تقاضا در تمام کشورها یک معنی مشخص دارد ولی در کشور ما معنای دیگری هم علاوه بر آنها دارد.

مهدی کاظم پور
مهدی کاظم پور
3 ماه قبل

سلام. قیمت سکه تا پایان سال چطوری خواهد بود؟افزایشی یا کاهشی و اگه افزایشی تا جقدر بالا میره؟خواهش میکنم سریع جواب بدید اضطراریه…

امیرحسین
امیرحسین
4 ماه قبل

سلام دوستان. نظر شما درباره خرید طلای آب شده در این روزها چیه؟ بازار آینده چه خواهد شد؟

سامان براتی
سامان براتی
5 ماه قبل

بعد از انتخابات مجلس به شدت افزایشی.. کمترین قیمت ۱۸ عیار ۴ ملیون و بیشتر..

باسط
باسط
2 ماه قبل
پاسخ به  سامان براتی

یعنی قیمت طلا هنوز بالاتر میره

ساسان
ساسان
7 ماه قبل

سلام
تمام دولتها کسری بودجه شون رو با افزایش قیمت ارز و طلا جبران میکنند و بعنوان ریاضت اقتصادی به مردم وارد میکنند ولی خوده دولت بزرگترین مقروض میشه و این چرخه مدام تکرار میشه.
ما سالی دوتا شوک ارزی داریم در شش ماه ابتدایی و انتهایی سال احتمال اینکه شوک دوم ازاواخر پاییز تا زمستان باشه بالاست
این که میفرمایید قیمت طلا و یا استخراج و ذوب و غیره..شوخی میکنید در جهان وقتی طلا پایینه در ایران بالا میره

S a
S a
6 ماه قبل
پاسخ به  ساسان

????

لیلی
لیلی
30 روز قبل
پاسخ به  S a

لطفن نگین تمام کشورا کشورهای با اقتصاد ومدیریت ضعیف مثل ایران با این روش به دنبال رفع کسر بودجه هستن واگرنه درکشورهای پیشرفته کجا اینقدر به مردمشون ریاصت میدن

مجید
مجید
10 ماه قبل

روی نمودار اونس در بازه بلند مدت (۱۹۷۰ تاکنون) ۵ موج قابل تشخیص است سوال این است که پایان سوپر سیکل کجاست و پس از آن اصلاح تا کجا و کی ادامه خواهد داشت؟

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل
پاسخ به  مجید

سلام
مجید جان ما از ارائه تحلیل‌های شخصی بازار به کاربران معذوریم و تمام تحلیل های ارائه شده در والکس هم نظرات کارشناسان است.

فرشاد
فرشاد
6 ماه قبل
پاسخ به  مجید

سلام مجید جان . ما کاربر عمومی هستیم . لطفا بفرمایید سرمایه گذاری روی طلا انجام بدیم یا نه ؟

دکمه بازگشت به بالا