مقالات ارز دیجیتالمنتخب سردبیر

۱۰ ارز دیجیتال با بیشترین ضرر در سال ۲۰۲۳

امروزه نوسان بازار ارزهای دیجیتال بر کسی پوشیده نیست؛ نوسانی که در عین فراهم کردن سود هنگفت برای برخی کاربران، موجب ضرر دیدن تعداد دیگری از آن‌ها می‌شود. در این مقاله قصد داریم ۱۰ نمونه از بیشترین ریزش ارز دیجیتال در یک سال، یعنی از ابتدای سال میلادی جاری (۲۰۲۳) تاکنون را بررسی کنیم.

لازم به ذکر است که لیست «پر ضرر ترین ارز دیجیتال» بر اساس معیار از ابتدای سال تاکنون (YTD) و به کمک اطلاعات وب سایت کوین مارکت کپ در مورد ۱۰۰ ارز دیجیتال برتر بازار ایجاد شده است. در نظر داشته باشید که اگر YTD اتریوم برای سال ۲۰۲۳ اعلام شود، در واقع میزان سود یا ضرر کاربر در بازه زمانی ابتدای سال ۲۰۲۳ (۱ ژانویه – ۱۱ دی ۱۴۰۱) تا زمان نگارش این مقاله (۱ دسامبر – ۱۰ آذر ۱۴۰۲) را به ما نشان می‌دهد.

ارز دیجیتال ایپ کوین (ApeCoin)

ارز ایپ کوین

ایپ کوین با نماد APE توکن حاکمیتی و کاربردی اکوسیستم APE است؛ در واقع این توکن شرکت در فرآیندهای حاکمیتی و دسترسی به برخی خدمات و رویدادهای اختصاصی را امکان‌پذیر می‌کند.

ایپ کوین توسط توسعه‌دهندگان مجموعه NFT «بورد ایپ یات کلاب» (Bored Ape Yacht Club)، یعنی یوگا لبز (Yuga Labs) ساخته شده است. این ارز دیجیتال قرار بود در متاورس آدرساید (Otherside) که توسط همین توسعه‌دهنده منتشر شده نیز نقش مهمی ایفا کند؛ اما با این وجود، قیمت هر واحد از APE در مقایسه با اوایل سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۵ درصد افت داشته که شاید نشانه‌ای از کاهش علاقه کاربران به دنیای NFT باشد. البته باید افزود که در سپتامبر ۲۰۲۳ بیش از ۴۰ میلیون واحد APE آزاد و وارد چرخه بازار شد. این نوع افزایش ناگهانی عرضه توکن نیز معمولا باعث کاهش قیمت می‌شود.

هیوبی توکن (Huobi Token)

هیوبی توکن با نماد HT ارز بومی صرافی HTX (هیوبی گلوبال سابق) است. به طور کلی، توکن‌های بومی صرافی‌های ارز دیجیتال تا حد زیادی به موفقیت صرافی و اخبار مرتبط به آن وابسته هستند.

در ماه سپتامبر، انتشار اخباری مبنی بر هک صرافی HTX و به سرقت رفتن دارایی‌های رمز ارزی که (با توجه به زمان محاسبه قیمت) بین ۷.۹ تا ۱۳.۶ میلیون دلار ارزش داشتند، باعث شد که اعتماد کاربران نسبت به این صرافی کاهش یابد و تعداد زیادی از آنها برای خارج کردن دارایی از این پلتفرم اقدام کردند. این موضوع در کنار شایعات ورشکستگی این صرافی که قبلا منتشر شده بود، می‌تواند عامل اصلی افت ۴۵ درصدی قیمت HT در مقایسه با اوایل سال میلادی جاری باشد.

ترا (Terra)

ارز دیجیتال ترا

ترا با نماد LUNA ارز دیجیتال پلتفرم جدیدی است که در پی فروپاشی اکوسیستم ترا (Terra) ایجاد شد. «سقوط ترا» اکنون یکی از مشهورترین رویدادهای دنیای کریپتو محسوب می‌شود که میلیاردها دلار ضرر برای سرمایه گذاران به دنبال داشت. با توجه به سقوط ۳۶ درصدی LUNA در مقایسه با اوایل ۲۰۲۳، می‌توان گفت نسخه دوم ترا هنوز هم راه درازی برای کسب اعتماد کاربران در پیش دارد.

چیلیز (Chiliz)

چیلیز با نماد CHZ ارز دیجیتال بومی پلتفرمی برای طرفداران تیم‌های ورزشی است. برای مثال، پلتفرم چیلیز به تیم‌های ورزشی اجازه می‌دهد که توکن اختصاصی خود را بسازند و به عنوان پاداش در اختیار طرفداران خود قرار دهند. با وجود خبرهایی که در مورد همکاری چیلیز با باشگاه‌های بزرگی مانند بارسلونا منتشر شده، به نظر می‌رسد که این پلتفرم در جذب کاربران جدید چندان موفق عمل نکرده و برخی تحلیلگران هم در مورد متمایل شدن هولدرهای قدیمی به فروش CHZ هشدار داده‌اند. در نتیجه قیمت فعلی چیلیز در مقایسه با اوایل ۲۰۲۳ بیش از ۲۶ درصد کاهش یافته است.

پنکیک سواپ (PancakeSwap)

پنکیک سواپ

پنکیک سواپ با نماد CAKE نمونه‌ای دیگر از بیشترین ریزش ارز دیجیتال در یک سال (۲۶ درصد) است. ارز دیجیتال CAKE توکن بومی صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ است که در خود این صرافی و برای فعالیت‌های مختلفی نظیر پرداخت کارمزد، استکینگ و شرکت در لاتاری کاربرد دارد. سقوط قیمت این ارز دیجیتال را می‌توان تا حدی به افزایش قیمت ناگهانی آن در ماه نوامبر ارتباط داد که باعث شد هولدرهای زیادی برای فروش و کسب سود اقدام نمایند.

الگوراند (Algorand)

کوین ALGO رمز ارز اصلی شبکه بلاکچینی الگوراند است که از قابلیت‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند. هدف اصلی الگوراند، افزایش سرعت و کاهش کارمزد تراکنش‌هایی است که از طریق این شبکه انجام می‌شوند. موجودی در حال گردش ارز ALGO به طور کامل در دستان سرمایه گذاران قرار دارد به همین خاطر احتمال ترس و هجوم برای فروش آن را تهدید می‌کند. البته دلیل اصلی افت کوین ALGO را می‌توان به شکایت سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) نسبت داد. این سازمان در ژوئن ۲۰۲۳ مدعی شد که الگوراند یک اوراق بهادار بدون مجوز است و انتشار این خبر، در نهایت موجب ریزش قیمت ALGO شد. در نهایت این عوامل باعث شدند تا قیمت الگوراند در مقایسه با ابتدای سال میلادی جاری ۱۹ درصد افت پیدا کند.

ایاس (EOS)

ارز دیجیتال ایاس

ایاس با نماد EOS رمز ارز اصلی یک پلتفرم بلاک چینی پیشرفته است که به خاطر عرضه اولیه کوین (ICO) بسیار موفقی که داشت، شناخته می‌شود. ایاس را می‌توان به عنوان یک سیستم عامل بلاکچینی برای توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها توصیف کرد که سرعت، انعطاف‌پذیری و خدمات‌رسانی به توسعه‌دهندگان را در اولویت قرار می‌دهد. علی‌رغم این موارد، به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۳ علاقه سرمایه‌گذاران نسبت به این ارز دیجیتال روند کاهشی پیدا کرده باشد؛ زیرا در مقایسه با روزهای اول سال، ۱۹ درصد ریزش برای آن ثبت شده است.

تراست ولت توکن (Trust Wallet Token)

تراست ولت یکی از شناخته شده‌ترین نام‌های دنیای کریپتو است و کسانی که برای خرید ارز دیجیتال TWT اقدام کردند، به احتمال زیاد جزو کاربران این کیف پول هستند. با وجود اعتمادی که نسبت به این والت وجود دارد، تراست والت مدت‌ها پیش توسط بایننس خریداری شده و انتشار اخباری مانند مشکلات قانونی این صرافی و استعفای مدیر عامل آن، بدون شک روی میزان علاقه کاربران به TWT تاثیر گذاشته و به همین خاطر ریزش ۲۱ درصدی آن در مقایسه با اوایل ۲۰۲۳ را شاهد بودیم.

زی کش (Zcash)

زی کش و بیشترین ریزش ارز دیجیتال در یک سال

زی کش با نماد ZEC یکی از پرایوسی کوین‌های محبوب دنیای کریپتو است که اکثرا با مونرو (XMR) هم مقایسه می‌شود. این ارز دیجیتال متمرکز بر حفظ حریم خصوصی کاربران، اخیرا با مشکلاتی نظیر متمرکز شدن استخراج‌کنندگان مواجه شده و زمزمه‌هایی در مورد تغییر مکانیزم اجماع آن به اثبات سهام هم به گوش می‌رسد. این موضوع در کنار آغاز فعالیت رقبای جدید، می‌تواند توجیهی برای عملکرد ضعیف ZEC در سال ۲۰۲۳ باشد (این ارز در مقایسه با ابتدای سال ۲۰ درصد ریزش قیمت داشته است).

جالب است بدانید که زی کش سال را با ۳۷ دلار شروع کرد و در ماه دوم ۲۰۲۳ هم موفق شد سقف ۵۰ دلاری را ثبت کند. در ماه ششم سال قیمت زی کش به کف ۲۴ دلار رسید و در زمان نگارش این مقاله، قیمت هر واحد از ZEC در حوالی ۳۰ دلار قرار دارد.

بایننس کوین (Binance Coin)

صرافی بایننس اکنون در بی‌ثبات‌ترین دوران خود قرار دارد. با شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از این صرافی، استعفای مدیر عامل آن و متهم شدن این پلتفرم به انجام فعالیت‌هایی شبیه به FTX، کاربران زیادی دارایی‌های خود را از بایننس خارج کردند. قیمت ارز دیجیتال بومی این صرافی (BNB) نیز تحت تاثیر این اخبار نگران کننده روند نزولی پیدا کرده و در مقایسه با اوایل سال بیش از ۷ درصد کاهش یافته است.

نوسان غیر قابل پیش‌بینی بازار ارز دیجیتال

بیشترین ریزش ارز دیجیتال در یک سال

شناسایی بهترین زمان معامله در بازارهای مالی اهمیت بالایی دارد و کسانی در این کار موفق باشند، شانس کمتری در انتخاب پر ضررترین ارز دیجیتال سال خواهند داشت. با این حال دنیای کریپتو به سرعت تغییر می‌کند و ارزهایی که در این لیست قرار دارند، ممکن است در سال جدید در لیست پرسودترین‌ها قرار بگیرند. برای نمونه می‌توان به قیمت خرید بیت کوین اشاره کرد که از ابتدا تا انتهای ۲۰۲۱ تقریبا دو برابر، و از ابتدا تا انتهای ۲۰۲۲ تقریبا نصف شد.

از نظر شما در این لیست کدام ارز دیجیتال بیشترین شانس برای رسیدن به جمع «۱۰ ارز دیجیتال با بیشترین سود در سال ۲۰۲۴» را دارد؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۱۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
باز کردن معامله تعهدی