آموزش ابزارهامقالات ارز دیجیتال

چگونه سایت های کلاهبرداری یا فیشینگ را شناسایی کنیم؟ (آپدیت ۲۰۲۴)

کلاهبرداران همیشه به دنبال راه‌های جدید برای سرقت سرمایه افراد هستند و رشد گسترده ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر، فرصت زیادی را برای آنها فراهم کرده است. جرایم مربوط به این مارکت در سال ۲۰۲۱ رکورد زدند. طبق گزارش شرکت داده بلاکچین “Chainalysis” کلاهبرداران طی این سال حدود ۱۴ میلیارد دلار رمزارز را به سرقت بردند. این افراد هیچ حد و مرزی را نمی‌شناسند و از طرح‌های مختلف برای جذب قربانیان به سمت سرمایه‌گذاری در سایت‌های اسکم استفاده می‌کنند. اگر به معاملات رمز ارزها علاقه‌مند هستید، مهم است که از خطرات این مارکت آگاه و راه‌های شناسایی سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال را بلد باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلاهبرداری‌های رایج و نحوه شناسایی سایت های اسکم این مقاله والکس را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: اسکم چیست؟

بررسی سابقه و دامنه وب سایت

بررسی دامنه سایت ارز دیجیتال

در گام اول برای شناسایی سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال سابقهٔ پلتفرم را باید بررسی کنید. بهتر است معیار سنجش سابقه را بیش از یک سال در نظر بگیرید. از طریق وب‌سایت‌هایی که سابقه ثبت دامنه را بررسی می‌کنند تاریخ شروع به کار پلتفرم را مشاهده کنید. برای انجام این کار می‌توانید از وب‌سایت معتبر Smallseotools کمک بگیرید. بهتر است به پروژه‌هایی که سابقه کمتر از ۶ ماه دارند اعتماد نکنید و از راه‌های دیگر نیز برای شناسایی سایت های اسکم استفاده کنید. سایت های همچون اسکم ادوایسر به ما در شناسایی اسکمی بودن دامنه ها کمک می‌کنند این ابزارها سایت‌ها را از نظر امنیتی، سابقه دامنه، سیگنال‌های اعتبار سنجی دامنه و ریپورت ها مورد بررسی قرار می‌دهند.

سایت scamadviser

سایت scanadviser

سایت scamadviser.com یکی از بهترین سایت‌ها برای بررسی سالم یا ناسالم بودن سایت‌ها است. این سایت دامنه‌ی وسیعی از سایت‌ها مانند فروشگاه‌های آنلاین، سایت‌های فیشینگ، سایت‌های سرمایه‌گذاری، حوزه کریپتو و سایت‌های کاریابی را برای بررسی پوشش می‌دهد. با کلیک بر روی هر کدام از این حوزه‌ها به اخبار مربوط به سایت‌های اسکم آن حوزه دسترسی پیدا می‌کنید.علاوه‌براین اگر به سایتی مشکوک بودید، می‌توانید در نوار جستجوی بالای سایت نام سایت مورد نظرتان را وارد کنید. با جستجوی سایت در اسکم ادوایسر، اطلاعات کاملی مانند نمره اطمینان (Trustscore) و نکات مثبت و منفی سایت نمایش داده می‌شود. پیشنهاد ما این است که پیش هر اقدامی بر بستر وب، از سلامت سایت مورد نظرتان به وسیله اسکم ادوایسر اطمینان حاصل کنید. لازم به ذکر است که اسکم ادوایسر یکی از بهترین ابزارهای شناسایی سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال است.

سایت scamdoc

بررسی سایت های مشکوک به اسکم در اسکم داک

سایت اسکم داک با آدرس scamdoc.com به بررسی سلامت سایت‌های مختلف می‌پردازد. از نقاط قوت این سایت می‌توان به امکان بررسی آدرس ایمیل و حتی شماره موبایل اشاره کرد. برای مشاهده تحلیل اسکم داک از سایت مورد نظرتان، باید آدرس آن را در نوار جستجوی اسکم داک وارد کنید. این سایت بر اساس طول عمر دامنه، بررسی نظر کاربران بر بستر وب و بررسی پروتکل HTTPS به سایت‌ها امتیاز می‌دهد. به عنوان مثال نمره امنیت وب سایت مشهور بیتکوین دات کام، ۵۶ درصد است. دلیل نمره کم آن، ناشناس بودن مالک دامنه عنوان شده است.

سایت scamvoid

سایت scamvoid یکی از بسترهای بررسی اسکم

سایت scamvoid.net نیز مانند نمونه‌های بالا به بررسی سلامت سایت‌ها می‌پردازد. اسکم وُید برای بررسی سایت‌ها به نمره WOT هر سایت متکی است. اصطلاح WOT مخفف Web of Trust است که یک اجتماع از فعالین اینترنت می‌باشد که به بررسی امنیت سایت‌ها پرداخته و به آنها امتیاز می‌دهند. علاوه‌براین اسکم وُید برای تحلیل سایت‌ها؛ به طول عمر سایت، نظرات کاربران و بررسی پروتکل HTTPS می‌پردازد.

از شبکه های اجتماعی کمک بگیرید

اکانت‌های تایید شده در اینستاگرام و توییتر می‌تواند یک روش کاربردی برای شناسایی سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال باشد. همچنین می‌توانید در گفتگوهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی شرکت کنید و نظر کاربران را درباره وب‌سایت موردنظر جویا شوید. بهتر است از پروژه‌هایی که افراد زیادی آنها را دنبال نمی‌کنند و فعالیت کمی دارند دوری کنید.

به یاد داشته باشید که ممکن است با حجم بسیار زیادی از نظرات مثبت و طرفداران دو آتشه مواجه شوید که تمامی آنها توسط صاحبان پروژه هدایت می‌شوند. به دنبال نظرات منفی باشید و دلیل آن‌ها را پیدا کنید؛ زیرا ممکن است این نظرات توسط رقبای پروژه نوشته شده باشند.

بررسی وایت پیپر

وایت پیپر ارزها

شناسایی سایت های اسکم اغلب با بررسی وایت‌پیپرهای بی‌کیفیت که بدون تحقیق و بررسی نوشته می‌شوند قابل‌تشخیص است. برای مثال، در برخی از آنها مشاهده می‌شود که بخشی یا تمام آن از یک پروژه دیگر کپی شده است یا اشتباهات املایی و قواعدی زیادی در آنها وجود دارد.

در این وایت‌پیپرها اغلب از کارهای بزرگ و برنامه‌های باورنکردنی صحبت می‌شود که پروژه قصد انجام آنها را دارد. برای مثال پروژه “EcoSmart” که مدعی است از قرارداد هوشمند ترون استفاده می‌کند در وایت پیپر خود از فعالیت‌هایی نام برده که هر کدام نیازمند یک پروژه و تیم جداگانه هستند. پروژه اکو اسمارت یک طرح پانزی است که با استفاده از کلمات و اصطلاحات سنگین، قصد فریب افراد ساده‌لوح و نا آشنا با حوزه بلاک چین را دارد.

وعده های عجیب در مورد سود آوری

یکی از نشانه‌های شناسایی سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال این است که ادعاهای بلند پروازانه و غیرواقعی در مورد بازدهی مالی خود داشته باشند. برای مثال پروژه “Bitconnect” با وعده سود روزانه ۱ درصد به بازار معرفی شد و اعلام کرد یک سرمایه ۱۰۰ دلاری در عرض فقط ۳ سال به بیش از ۵۰ میلیون دلار می‌رسد. ویتالیک بوترین خالق اتریوم، از همان ابتدا شدیداً با این پروژه مخالف بود و آن را کلاهبرداری نامید. بعد از چند ماه، پیش‌بینی ویتالیک بوترین به واقعیت تبدیل شد و بیت کانکت تمامی سرویس‌های مبادله و قرض‌دهی خود را تعطیل کرد؛ این کار موجب افت حجم بازار این پروژه از ۲.۷ میلیارد دلار به ۱۷ میلیون دلار شد.

در مورد پروژه‌هایی که وعده سودهای بالا در کوتاه‌مدت می‌دهند نباید لحظه‌ای تردید کنید و فوراً از آنها فاصله بگیرید. با توجه به ماهیت پر نوسان بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری بلندمدت استراتژی بهتری است. همچنین برخی از این کلاهبرداران از ایمیل‌های فیشینگ و باندهای رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند. آنها سعی دارند با وعده‌های دروغین آنها را جذب کنند.

بررسی جزئیات تیم سازنده

توسعه‌دهندگان و تیم پروژه، هیئت‌مدیره و بنیادی که از آن حمایت می‌کند را بررسی کنید. تحقیق کامل همیشه یکی از ابزارهای کاربردی برای شناسایی سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال است. اگر خالق یک پروژه ناشناس باشد و هیچ اطلاعاتی درباره او وجود نداشته باشد، یک هشدار بزرگ برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. تحصیلات تیم پروژه باید در رشته‌های مرتبط با بلاکچین، ارزهای دیجیتال و کامپیوتر باشد و در این زمینه سابقه درخشانی داشته باشند.

چنانچه آنها مدعی هستند که در پروژه‌های بزرگ همکاری کرده‌اند پس باید اطلاعات و رزومه خوبی در نتایج گوگل داشته باشند. اگر هیچ داده‌ای درباره آنها پیدا نکردید و اطلاعاتی مبنی بر شکایت کاربران از آن مشاهده کردید بدانید که این پروژه کلاهبرداری است.

شناسایی سایت های اسکم

عدم وجود یک محصول کاربردی

تمامی پروژه‌های کریپتویی معتبر، دارای پشتوانه‌های قوی هستند؛ چنانچه خلاف این باشد و مدل کاری و محصولی نداشته باشد یعنی با پروژه کلاهبرداری روبه‌رو هستید. درست است که برخی از فناوری‌ها بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای توسعه یافته‌اند اما درباره کریپتو هر ایده‌ای نیاز به جمع‌آوری وجه از سوی پشتیبانان دارد.

وجود یک محصول و خدماتی که در زندگی کاربران کاربرد داشته باشد، بسیار مهم است؛ زیرا متوجه می‌شوید که سود پروژه از چگونه تأمین و با شما تقسیم می‌شود. چنانچه زمینه کاری آنها برای شما مبهم بود و یا اطلاعات کافی درباره آن وجود نداشت، باید به آن شک کنید.

امنیت در دنیای ارزهای دیجیتال

در دنیای ارزهای دیجیتال مانند دنیای واقعی کلاهبرداران همیشه در کمین هستند. این شما هستید که همیشه باید هوشیار باشید و در شناسایی سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال نکات امنیتی را رعایت کنید.

در این مطلب روش‌های شناسایی سایت های اسکم را آموزش دادیم. بهتر است این چک‌لیست را همیشه در خاطر داشته باشید و برای بررسی سایت‌ها و پروژه‌های جدید علاوه بر آنها تحقیق و بررسی بیشتری انجام دهید تا قربانی افراد کلاهبردار نشوید. این راهکارها برای تشخیص پانزی بودن یک پروژه کافی نیستند و شما باید تحقیقات بیشتری را انجام دهید.

شما بگویید، از چه روشی برای شناسایی سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال استفاده می‌کنید؟

۱۲

شناسایی سایت‌های کلاهبرداری

گام قبلی (۱۲/۱۷) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۱۷

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
87 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
پارسیان
پارسیان
16 روز قبل

سلام دوستان در مورد profit Smart کسی اطلاعات دقیق داره راهنمایی کنه؟

سعید حقی
سعید حقی
19 روز قبل

سلام در مورد سایت aluzovip اطلاعاتی هست؟

حسام
حسام
20 روز قبل

سلام.در مورد سایت snavo کسی چیزی میدونه؟

محدثه موسوی
محدثه موسوی
1 روز قبل
پاسخ به  حسام

سلام منم این برنامه رو دارم ولی چیزی در موردش نمی‌دونم.اگر اطلاعاتی کسب کردید اطلاع بدین

علی
علی
21 روز قبل

سلام خسته نباشد سایت pushd.store که ارز دیجیتال PUSH D را پیش فروش میکنه را در سایت scamadviser.com بررسی کردم و نمره ۳۶ گرفت و مهمترین دلیل نمره پایین رو این طور گفت که مالک وبسایت از طریق یک سرویس پولی هویت خود را پنهان کرده است و رتبه الکسا بالایی دارد اما سایت جوان است و نقاط مثبت گواهی معتبر ssl دارد و وبسایت dsnfilter ایم وبسایت را ایمن میداند .

دیانا صیفی
دیانا صیفی
23 روز قبل

سلام من ۵۰۰دلار در سایت
******
سرمایه گذاری کردم و الان ۱۲۰۰دلار میخوان تا سودم رو برداشت کنم و چون مشکوک شدم پرداخت نکردم حسابمو مسدود کردن و میگن باید ۶۲۰دلار پرداخت کنی! آیا این سایت قطعا کلاهبرداره؟ و قابل اعتماد هستن؟

ر رواقی
ر رواقی
23 روز قبل
پاسخ به  دیانا صیفی

سلام
بدون شک سایتی که برای برداشت دارایی طلب چنین مبلغ گزافی را میکند، کلاهبردار است. همیشه قبل از واریز وجوه خود به چنین پلتفرمهایی، در مورد صحت و اعتبار آن تحقیقات لازم را انجام دهید.

مهدی معتمدی
مهدی معتمدی
27 روز قبل

درود
سایت solminer. کلاهبرداری است ؟

ر رواقی
ر رواقی
25 روز قبل
پاسخ به  مهدی معتمدی

سلام
شما میتوانید با استفاده از ابزارهای معرفی شده در این مقاله، اعتبار یک سایت را بررسی کنید. لطفا با وارد کردن url وبسایت موردنظر در پلتفرم scamadviser، ریت کسب شده را مشاهده کنید.

زهرا
زهرا
1 ماه قبل

دوستان نظرتون در مورد سایت huaweiglobaltrade  چیست؟ قابل اعتماده؟

سعید
سعید
1 ماه قبل
پاسخ به  زهرا

لطفا اصلا سمت این چیزها نروید ،من یک خانم انگلیسی از تلگرام ،سایت atlas partners aps را به من معرفی کرد با سود روزانه ۵ درصد به مدت ۴ روز اولش سود دادن و تونستم برداشت کنم همینکه پولم به ۱۸۰۰ تتر رسید اجازه برداشت را بستن و گفتن باید۱۰۰۰تتر بدی تا بتونی برداشت کنی،به راحتی ۱۱۲ میلیون تومن از من خوردن

حسین
حسین
1 ماه قبل
پاسخ به  سعید

اسمش کارولین نبود ؟
پی وی منم اومده میگه ۱۰۰ دلار بذار روزی ۵ درصد سود
رنگ شال گردنش در عکس پروفایلش هم زرده

سعید
سعید
28 روز قبل
پاسخ به  حسین

اسمش rita بود با کد کشور انگلستان

اذر قنبری
اذر قنبری
7 روز قبل
پاسخ به  سعید

واقعااا😩😩من شرکت کردم حالا هی میگن سایت مشکل داره

حکیمه
حکیمه
1 ماه قبل

سلام میخوام در صرافی مکسی ثبت‌نام کنم و یه نفر لینک برام فرستاده که از طریق اون لینک ثبت‌نام انجام بدم تا برای من و خودش کارمزد کمتر بشه.سوال من اینه که موردی نداره اگه از طریق لینک ثبت‌نام کنم؟

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  حکیمه

سلام
پیشنهاد میکنیم برای رعایت مسائل امنیتی داریی خود، از لینک دعوت ارسال شده استفاده نکنید و مستقیما از طریق صفحه اصلی صرافی، ثبت نام خود را انجام دهید.
“یکی از راه های چک کردن صحت لینک دعوت، بررسی یو آر ال آن با آدرس یو آر ال صرافی است.””

بنیامین کرمی
بنیامین کرمی
1 ماه قبل

خسته نباشین ایا وب سایت solminer.Comقابل اعتماد هس؟؟ ایا کسی در ان سرمایه گزاری کرده است؟ من میخواهم حقوق ۶ماه کار کردنم را در ان سرمایه گزاری کنم لطفا کمک کنین با تشکر

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل

سلام
به طور کلی ما سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌ها و وبسایت‌های خارجی را توصیه نمی‌کنیم و این کار ریسک بالایی دارد.
در حال حاضر ابزارهای مختلفی برای بررسی صحت سایت‌های مختلف وجود دارد که ما در همین مقاله آنها را معرفی کرده ایم. شما میتوانید آدرس یو آر ال سایت مورد نظر را در پلتفرم scamadviser.com وارد کرده تا امتیاز اعتبار آن به شما نمایش داده شود.

رادمان
رادمان
1 ماه قبل

دوسایت Mqfxoption و mqfxoption هر کلاهبردار مواظب باشید.

محسن
محسن
2 ماه قبل

سلام دوستان کسی در موردپلتفرمdappsea اطلاعی داره

محمود
محمود
2 ماه قبل

سلام دوستان سایت ethtyu کلاهبرداری ست لطفا گول نخورید که سرمایه گذاری کنید

جواد
جواد
2 ماه قبل
پاسخ به  محمود

مطمعنی vipچند خریدی

کمال
کمال
1 ماه قبل
پاسخ به  جواد

سلام یکی ب فامیلمون تو واتساپ پیام داد ی ایدی و رمز داده ک ۳میلیون دلار پول داخلش ولی رمز تراکنش بلد نیستم فقط میشه خودت حساب ایجاد کن و حساب ب حساب بدون رمز میشه انتقاد بدیم ک باید اون حساب اولی خودمو ۵۰دلار شارژ کنم ک ب سطح ۱ برسه تا بشه پول جابجا کنم

پیشنهاد شما چیست

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  کمال

سلام
کلاهبرداری است دوست عزیز و هرگز فریب چنین پیامهایی را در شبکه های اجتماعی نخورید.
“پنیر رایگان در تله موش است!”

حامد
حامد
26 روز قبل
پاسخ به  کمال

سلام.برادر واسه من هم فرستادند..حتی اسمش هم irshadm035هستش😂

محرم اعظمی
محرم اعظمی
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر یکی از دوستان نوشته بودند Hovland Holdings کلاهبردار هست میخاستم ببینم کلاهبرداری هست یا نه لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  محرم اعظمی

سلام و عرض ادب
در حال حاضر ابزارهای مختلفی برای بررسی صحت سایت‌های مختلف وجود دارد که ما در همین مقاله آنها را معرفی کرده ایم. شما میتوانید آدرس یو آر ال سایت مورد نظر را در پلتفرم scamadviser.com وارد کرده تا امتیاز اعتبار آن به شما نمایش داده شود.

رضا
رضا
2 ماه قبل
پاسخ به  محرم اعظمی

hovlan holdings کلاهبرداریه، من بالای ۶۰۰۰ دلار از دست دادم، فقط دو سه بار اجازه برداشت جزئی دادند بعد از آن فقط هزینه میخواستند و هربار که پرداخت کردم گفتند نه. یه مشکل جدید پیش رو میزاشتن. اقای اعظمی شما چطور جذب این سایت شدید؟
من به واسطه یک اکانت تلگرام و دوستی ۴ ماهه بالاخره قانع شدم ولی فریب خوردم

هومن
هومن
2 ماه قبل

سلام یک نفر تو واتساپ آدرس به من داد با رمز عبور رفتم دیدم ۳ میلیون دلار توش پول هست اما چون رمز تراکنش نداده فقط میشه داخلی پول واریز کرد اسم برنامه اینه ****

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  هومن

سلام
۳ دلار یا ۳ میلیون دلار یا ۳ میلیارد دلار!! اینها صرفا یک عدد هستند و هدف فرد موردنظر کلاهبرداری است.
“پنیر رایگان در تله موش است”

محراب
محراب
1 ماه قبل
پاسخ به  هومن

اسم سایت Ethsey بودش؟

حامد
حامد
26 روز قبل
پاسخ به  هومن

سلام داداش.کلاهبرداری هستش.واسه منم اومده.از یک پسر هندی به نام irshadm035 و ایدیش هم yabutهستش😂

دکمه بازگشت به بالا