مقالات ارز دیجیتال

سایت اسکم چیست؟ مشهورترین سایت‌های SCAM رمزارز را بشناسید

با گسترش و محبوبیت ارز دیجیتال، علاقه افراد به سرمایه‌گذاری و ورود به این بازار افزایش پیدا کرده است. در این میان برخی از افراد سودجو با استفاده از روش‌های مختلف از افراد مبتدی و ناآگاه کلاهبرداری کنند. یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری در دنیای اینترنت، سایت اسکم (scam) است. این سایت‌ها هدفی جز کلاهبرداری از کاربران ندارند. سایت‌های اسکم هر روز پیچیده‌تر می‌شوند و از آن جایی که پیگیری قانونی علیه کلاهبرداری در زمینه رمزارزها دشوار است، شناخت سایت‌های اسکم بسیار حائز اهمیت است.

برای این که بتوانید از دارایی خود در مقابل سایت‌های اسکم محافظت کنید در این مقاله قرار است به این سوال پاسخ دهیم که اسکم به چه معناست، روش تشخیص سایت های اسکم چیست؟ پروژه‌های معروف اسکم کدام است؟

وبسایت اسکم چیست؟

فعالیت سایت اسکم

ابتدا بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که معنای لغوی scam چیست؟ واژه Scam به معنای کلاهبرداری است. وبسایت‌های کلاهبردار موسوم به «اسکم» به روش‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و با ارائه و انتشار دادن اطلاعات گمراه‌کننده یا با تحریک کردن کاربران برای ورود به یک لینک، از آنها سوء استفاده می‌کنند. ممکن است که نحوه عملکرد سایت‌های اسکم به روش‌های مختلفی باشد، اما هدف همه آنها یکی است. هدف و منظور وبسایت‌های کلاهبردار این است که شما و کاربران دیگر را ترغیب کند تا اطلاعات شخصی خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

گاهی ممکن است شما از یک پیام بترسید و وارد تله سایت‌های اسکم شوید و گاهی هم ممکن است، احساساتتان برانگیخته شود و تصمیمی احساسی اتخاذ کنید. به طور کلی یک وب سایت اسکم می‌تواند، کاربران دنیای اینترنت را از طریق روش‌های بسیاری مثل کانال‎های ارتباطی شبکه‌های اجتماعی هم فریب دهند. ممکن است که در این لحظه و با مطالعه کردن خط قبلی، به فکر فرو بروید که آیا امکان نفوذ این سایت‌ها به شبکه‌های اجتماعی هم وجود دارد؛ پاسخ مثبت است! تصور کنید که شما از طریق کپشن یا متن یک پست اینستاگرام برای خرید یک محصول ترغیب می‌شوید و برای تکمیل خرید، وارد لینک وبسایتی که در بخش بایو (Bio) قرار دارد، می‌شوید؛ غافل از این که این سایت یک Scam است و شما در دام افتاده‌اید.

روش جذب کاربر در سایت‌های اسکم چیست؟

سایت‌های اسکم در اغلب موارد پروسه مشابهی برای به دام انداختن طمعه خود دارند که شامل ۳ مرحله است. اما این فرآیند ۳ مرحله‌ای سایت scam چیست؟ در ادامه به اختصار هر کدام را توضیح می‌دهیم.

  • طعمه: سایت‌های کلاهبردار با پهن کردن دام یا تله خود، در انتظار طعمه می‌نشینند؛ در این مرحله که گام اول از شروع کلاهبرداری و خراب‌کاری است، تمامی ترفندها به کار رفته می‌شود که طعمه از طریق منابع مختلف به سمت سایت جذب شود.
  • سازش: در این مرحله، کاربران دنیای اینترنت ترغیب یا قانع می‌شوند که اطلاعات شخصی یا مالی خود را در اختیار سایت کلاهبردار قرار دهند.
  • اجرا: سایت کلاهبردار در این مرحله، نقشه کثیف خود را اجرایی می‌کند تا عملیات Scam به درستی و با موفقیت صورت بپذیرد.

انواع سایت scam چیست؟

سایت های کلاهبرداری

سایت‌های Scam یا کلاهبرداری، در انواع گوناگونی مشغول به فعالیت هستند و هر کدام از آن‌ها زمینه فعالیت مخصوص به خود را دارند. در ادامه به برخی از مدل‌های سایت‌های کلاهبردار، زمینه فعالیتی که دارند و نحوه تشخیص سایت های اسکم اشاره می‌کنیم.

وب‌سایت‌های فیشینگ

وب‌سایت‌های فیشینگ از محبوب‌ترین سایت‌های Scam هستند که کلاهبرداران از آن استفاده می‌کنند. در این روش ایمیل یا لینکی برای کاربر ارسال می‌شود و از کاربر خواسته می‌شود که اطلاعات کارت و حساب خود را در آن لینک وارد کند. بعد از آن کلاهبرداران اطلاعات کاربر را به دست می‌آورند.وب سایت‌های فیشینگ از ترفندهای مختلفی برای جلب اعتماد کاربران خود استفاده می‌کنند آن‌ها ممکن است که در پیام خود وعده رمزارزهای رایگان را از طریق ساخت یک کیف پول ارز دیجیتال بدهند. یا لینک عضویت در یک صرافی بی نام و نشان را بفرستند. واقعیت این است که آن‌ها به خوبی می‌دانند که چطور نظر کاربران را برای وارد کردن اطلاعات جلب کنند.

وب‌سایت‌های فیشینگ از محبوب‌ترین سایت‌های Scam هستند که کلاهبرداران از آن استفاده می‌کنند. در این روش ایمیل یا لینکی برای کاربر ارسال می‌شود و از کاربر خواسته می‌شود که اطلاعات کارت و حساب خود را در آن لینک وارد کند. بعد از آن کلاهبرداران اطلاعات کاربر را به دست می‌آورند.

وب سایت‌های فیشینگ از ترفندهای مختلفی برای جلب اعتماد کاربران خود استفاده می‌کنند آن‌ها ممکن است که در پیام خود وعده رمزارزهای رایگان را از طریق ساخت یک کیف پول ارز دیجیتال بدهند. یا لینک عضویت در یک صرافی بی نام و نشان را بفرستند. واقعیت این است که آن‌ها به خوبی می‌دانند که چطور نظر کاربران را برای وارد کردن اطلاعات جلب کنند.

وب‌سایت‌های اسکم صرافی

صرافی ارز دیجیتال بستری است که کاربران در آن می‌توانند ارزهای دیجیتال خود مانند بیت کوین، اتریوم و غیره را با کیف پول ارز دیحیتال معامله کنند. صرافی می‌تواند یک سایت باشد که کاربران با باز کردن حساب کاربری در آن به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند.

در سال‌های اخیر صرافی‌های بسیار زیادی شروع به کار کرده‌اند که تمام آن‌ها از اعتبار کافی برخوردار نیستند. وب‌سایت‌های اسکم صرافی ممکن است به نظر بیاید که مانند یک صرافی معتبر به کاربران خود خدمت‌رسانی می‌کنند. اما آن‌ها صرفاً به دنبال جلب اعتماد کاربران خود هستند تا بتوانند اطلاعات حیاتی آن‌ها را به دست بیاورند.

حتی ممکن است یک صرافی به کاربران این وعده را بدهد که اگر موجودی خود را افزایش دهند، امتیازهای گوناگونی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. کاربران پس از آن‌که اطلاعات خود را در اختیار صرافی قرار می‌دهند، متوجه می‌شوند که کیف پول آن‌ها توسط صرافی خالی شده است. از همین رو، توصیه می‌شود خرید و فروش ارزهای مختلف به منظور افزایش امنیت دارایی های دیجیتال تنها در صرافی‌های معتبر انجام شود.

وبسایت‌های قرعه‌کشی و جایزه‌دار

بسیاری از سایت‎های اسکم هم در قالب سایت قرعه‌کشی و جایزه‌دار ظاهر می‌شوند که با ترغیب و تشویق کاربران برای شرکت کردن در یک رویداد مالی و احتمال برنده شدن در یک قرعه‌کشی ارزنده، به کلاهبرداری مشغول می‌شوند. این دسته از سایت‌های کلاهبرداری هم دقیقاً مثل روش‌های دیگری که در پیش می‌گیرند، سعی دارند که اطلاعات مالی و هویتی کاربران را مورد سرقت قرار بدهند.

نکته بسیار جالب در مورد این نوع از سایت‌ها این است که، ممکن است یک کاربر هیچ‌وقت متوجه ضرری که به او وارد می‌شود، نباشد. به عبارت ساده‌تر، بسیاری از سایت‌های قرعه‌کشی با هدف اسکم، هرگز آن‌قدر قابل پیش‌بینی فعالیت نمی‌کنند که طعمه‌ها فرار کنند. گاهی کلاهبرداری در حد برداشتن وجه بسیار ناچیز از کارت اعتباری کاربران است و گاهی هم ممکن است، تمام اعتبار حساب کاربر به یک‌باره از بین برود. به همین دلیل، بهتر است که هرگز وارد این نوع سایت‌ها نشوید و به هیچ عنوان روی لینک‌های ناشناس که سعی در ترغیب یا تحریک احساساتتان را دارند، کلیک نکنید.

وب‌سایت‌های اسکم کیف پول‌ ارز دیجیتال

علاوه بر صرافی، امکان کلاهبرداری از طریق کیف پول‌ ارز دیجیتال نیز وجود دارد. کلاهبرداران با ایجاد برنامه‌های کیف پول جعلی اقدام به سرقت دارایی کاربران می‌کنند. یکی از اشتباهات رایج افراد مبتدی این است که برای نگهداریی دارایی خود، یک کیف پول ارز دیجیتال را به صورت تصادفی از طریق اینترنت دانلود می‌کنند. این افراد بعد از آن‌که دارایی خود را به کیف پول انتقال می‌دهند، متوجه می‌شوند که دارایی آن‌ها مورد سرقت قرار گرفته است.

سایت‌های خرید اینترنتی

از جمله کلاهبرداری‌های رایج در این روزها، فروشگاه‌های اینترنتی اسکم است. خرید از فروشگاه‌های اینترنتی جعلی یا بی‌کیفیت ممکن است که به دست دادن اطلاعات هویتی و مالی مختلف منجر شود. این نوع از کلاهبرداری‌ها می‌توانند به خدشه‌دار کردن تجربه کاربران در مواجهه با سایت‌های خرید اینترنتی تبدیل شوند و دنیای بازاریابی دیجیتال را در نگاه کاربران دنیای اینترنت به یک مکان ناامن تبدیل کنند.

نحوه شناسایی سایت اسکم چیست؟

حریک احساسات ترفند سایت‌های اسکم

اکثر افراد به اشتباه گمان می‌کنند که تشخیص سایت‌های کلاهبردار به راحتی امکان‌پذیر است اما گاهی ترفندهای وبسایت‌های Scam آن‌قدر مهندسی‌شده است که کاربران به راحتی به آن‌ها اعتماد می‌کنند. در پاسخ به این سوال که روش تشخیص اسکم چیست باید بگوییم که توجه به نکات زیر می‌تواند در تشخیص سایت‌های اسکم به شما کمک کند.

به آدرس سایت توجه کنید

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های یک سایت معتبر این است که آدرس آن با https شروع شده باشد. اگر به آدرس سایت‌های Scam دقت کنید، آدرس آن‌ها با http شروع می‌شود. یکی از روش‌های شناسایی این که سایت از پروتکل https پیروی می‌کند یا خیر، این است که باید روی نوار آدرس مرورگر یک علامت قفل مشاهده کنید. در صورتی که علامت قفل وجود داشته باشد، نشان دهنده این است که ارتباط ایمن است و احتمال کلاهبرداری سایت ضعیف است.

به دامنه و میزبانی سایت دقت کنید

اغلب سایت‌های اسکم با هدف فعالیت کوتاه مدت راه‌اندازی می‌شوند. به همین دلیل تمایلی به صرف هزینه‌های زیاد ندارند. به همین دلیل در اغلب موارد از اسکریپت‌، دامنه و هاستینگ رایگان استفاده می‌کنند. این در حالی است که سایت‌های معتبر که در زمینه رمزارزها خدمات ارائه می‌دهند، برای داشتن زیر ساخت‌های مناسب هزینه‌هایی را متقبل می‌شوند.

به طراحی سایت توجه ویژه داشته باشید

آیا طراحی سایت به گونه‌ای است که شما از یک وب‌سایت معتبر انتظار دارید؟ تصاویر با کیفیت و وضوح پایین یا طرح‌های عجیب‌ و غریب از جمله نشانه‌هایی هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها یک سایت اسکم را شناسایی کنید.

متن‌های منتشر شده در سایت را به دقت بررسی کنید

به اشتباهات املایی، استفاده از کلمات مبهم، اشتباهات دستوری آشکار و استفاده نادرست از کلمات جمع و مفرد توجه داشته باشید. بسیاری از سایت‌های Scam به این موارد توجه ندارند و شما می‌توانید از این طریق آن‌ها را شناسایی کنید.

به صفحه تماس با ما مراجعه کنید

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد، یک وب‌سایت تجاری حرفه‌ای و مناسب، باید دارای صفحات اساسی، چون تماس با ما، درباره ما و غیره باشد. دقت داشته باشید که یک سایت معتبر، شماره‌هایی را درج کرده است تا کاربر در صورت نیاز به کسب اطلاعات با آن تماس بگیرد. در صورتی که سایت اطلاعات دقیقی مانند شماره تلفن یا آدرس در اختیار شما قرار نمی‌دهد، باید با دقت بیشتری سایت را بررسی کنید.

به پیشنهادات غیرواقعی شک کنید

برای مثال تصور کنید که شما مقداری بیت کوین خریداری کرده‌اید. یک سایت به شما پیشنهاد می‌دهد که با باز کردن حساب کاربری و وارد کردن اطلاعات، مقدار بیت کوین شما را دو برابر خواهد کرد. به نظر شما این پیشنهاد می‌تواند منطقی باشد؟ قطعاً این‌چنین نیست و در این شرایط شما باید به اعتبار وب‌سایت شک کنید.

به دنبال نظر کاربران باشید

از جمله مهم‌ترین ابزار راستی‌آزمایی یک سایت اسکم، این است که بتوانید در بین قابلیت‌های آن به دنبال جعبه نظرات کاربران باشید. اگر به بخشی از سایت دسترسی پیدا کردید که نظرات مختلف کاربران در آن درج شده است، می‌توان مطمئن شد که این سایت، برای کلاهبرداری طراحی نشده است. چنانچه چنین ابزار مهمی مثل نظرات یا کامنت کاربران در سایت وجود نداشت، باید به عملکرد آن شک کرد.

قوانین سایت را مطالعه کنید

یک سایت فعال در حوزه ارزهای دیجیتال باید دارای قوانین صریح و شفاف باشد که در دسترس تمام کاربران قرار بگیرد. در صورتی که قوانین و مقررات استفاده از خدمات سایت به صورت پنهانی یا مبهم باشد، این احتمال وجود دارد که سایت Scam است. بنابراین بهتر است قبل از هرگونه واریز وجه یا باز کردن حساب کاربری بررسی‌های بیشتری انجام شود.

به زبان احساسی پیام‌هایی که دریافت می‌کنید، دقت کنید

گاهی اوقات ممکن است پیامی از سمت یک سایت دریافت ‌کنید که باعث برانگیخته شدن احساسات شما شود. اگر این احساس باعث افزایش اضطراب، ترس و بدبینی شما می‌شود، بهتر است نسبت به آن با احتیاط بیشتر عمل کنید. دقت داشته باشید که اکثر کلاهبردارها از طریق تحریک احساسات، کاربران خود را فریب می‌دهند.

برای مثال اگر در یک سایت، با عبارات یا جمله‌های احساسی مثل «برای کمک کردن به کودکان فقیر و گرسنه، روی این لینک کلیک کنید» روبه‌رو شوید، به یاد داشته باشید که نمی‌توان به هر لینکی اعتماد کرد. به همین دلیل لازم است که پیش از اقدامی و هر کلیک کردنی، از منبع آن سایت و عواقبی که ممکن است به آن دچار شوید، سر در بیاورید. گاهی هم ممکن است که کلاهبرداران و سایت‌های Scam از در دیگری وارد شوند و با ترساندن کاربران مثل ارائه جمله: «اگر روی این لینک کلیک نکنید، کامپیوتر یا گوشی موبایل شما هک خواهد شد»، از آنها سوء استفاده کنند.

درگاه‌های پرداخت را مورد بررسی قرار دهید

همان‌طور که در مورد سایت‌های کلاهبردار که در قالب فروشگاه‌های اینترنتی قلابی و جعلی به سراغ کاربران می‌روند، اشاره کردیم، باید درگاه‌های پرداخت را کاملاً چک کنید. مهم‌ترین راه کلاهبرداری و سوء استفاده برای یک سایت اسکم این است که بتواند با تکیه بر یک درگاه پرداخت ناامن و کنترل‌نشده، تمامی اطلاعات مربوط به کارت اعتباری یا حساب بانکی کاربران را مورد سرقت و سوء استفاده قرار دهد. با این حال، اصلی‌ترین ترفند افراد سودجو در مورد این موضوع، این است که بتوانند، توهم قابل اعتماد بودن را در کاربر یا قربانی به وجود بیاورند تا او را برای ورود به سیستم Scam آماده کنند.

جست‎وجو در اینترنت

با جست‌وجو کردن اسم سایت یا مجموعه مورد نظر در فضای موتورهای جست‌وجو مثل گوگل، می‌توانید تجربیات دیگران یا نقدهایی که در مورد آنها نوشته شده است را مورد بررسی قرار دهید. اگر کاربران از یک سایت یا فروشگاه اینترنتی، تجربه بدی داشته باشند، حتماً در مورد آنها می‌نویسند و گپ می‌زنند.

کمک گرفتن از سایت اسکم یاب

برخی از سایت‌ها صرفا به صورت تخصصی به بررسی سایت‌هایی می‌پردازند که ممکن است کلاهبرداری باشد. سایت‌های تخصصی بررسی اسکم بسیار زیاد است اما محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • scamdoc
  • trustpilot
  • scamadviser

آیا سایت Cryptofree اسکم است؟

بررسی سایت کریپتو فری

زمانی که شما کریپتوفری (Cryptofree) را در گوگل سرچ می‌کنید، نتایج عجیبی را مشاهده خواهید کرد. این سایت به‌گونه‌ای معرفی شده است که گویا افراد می‌توانند از طریق آن به صورت رایگان بیت کوین دریافت کنند. اما تابه‌حال به راستی چند نفر موفق به چنین کاری شده‌اند؟

دامنه مربوط به این وب‌سایت در اواخر سال ۲۰۱۹ به مدت یک سال خریداری شد و در کشور پاناما که معروف به پول‌شویی است، به ثبت رسید. همچنین هویت صاحبان آن مشخص نیست و راه ارتباطی نیز وجود ندارد. ما به شما توصیه می‌کنیم قبل از باز کردن حساب کاربری در هر سایت، ابتدا در مورد آن به اندازه کافی تحقیق کنید و پس از اطمینان، اطلاعات خود را وارد کنید.

آیا سایت piong02 اسکم است؟

صفحه ورود به سایت piong02

یکی از سایت‌هایی که به دلیل فعالیت مشکوک خود به نظر می‌رسد که اسکم باشد، piong02 است. این سایت برای دادن سود به کاربران خود از آن‌ها می‌خواهد که مقداری تتر واریز کنند تا بتوانند از طریق استخراج به درآمد بیشتری برسند.

اولین زنگ خطری که در این سایت به صدا در می‌آید مربوط به تاریخ آغاز به فعالیت پروژه است. piong02 ادعا می‌کند که از سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. این در حالی است که با یک جستجوی ساده می‌توان متوجه شد که دامنه این سایت در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است.

یکی دیگر از مواردی که احتمال اسکم بودن این سایت را افزایش می‌دهد ناشناس بودن تیم به وجود آورنده است. همچنین قوانین این سایت چندان شفاف و واضح نیست. از طرف دیگر برخی از کاربران این سایت از مسدود شدن حساب کاربری خود اطلاع داده‌اند و برخی دیگر در شبکه‌های اجتماعی درباره این موضوع صحبت می‌کنند که علی رغم واریز تتر تا به امروز موفق به دریافت سود نشده‌اند.

اگر شما هم قصد باز کردن حساب کاربری در piong02 را دارید بسیار مراقب باشید زیرا خطر اسکم بودن وجود دارد.

سایت‌‌های اسکم مشهور رمزارزها

تا به امروز موارد بسیار زیادی کلاهبرداری از طریق سایت‌‌های Scam در جهان به ثبت رسیده‌ است. یکی از معروف‌ترین آن‌ها پروژه BitKRX بود. در سال ۲۰۱۷ در ماه دسامبر، جامعه بیت کوین و مقامات کره جنوبی متوجه شدند که یک صرافی تحت نام BitKRX در حال کلاهبرداری است.

اساس کار این سایت Scam به گونه‌ای بود که توانست خود را در بازار بورس به عنوان یک شعبه از KRX جا بزند. دقت داشته باشید که KRX یک بستر بزرگ و معتبر تجاری به شمار می‌آید که میلیون‌ها کاربر از آن استفاده می‌کنند. این سایت اسکم با استفاده از اعتبار این مجموعه، توانست میلیون‌ها کاربر را به دام بیندازد. بیت کانکت (Bitconnect) و وان کوین (OneCoin) از دیگر نمونه‌های سایت‌‌های Scam هستند. مالکان دروغین این سایت‌ها پس از جلب اعتماد کاربران و سرقت دارایی آن‌ها، ناپدید شدند.

برخی از پروژه‌ها هم در حال حاضر مشغول به عضوگیری از طریق سایت هستند که علی رغم داشتن فعالیت مشکوک، هنوز افراد زیادی به آن‌ها اعتماد می‌کنند. برخی از این سایت‌ها عبارت است:

صرافی بلم با آدرس belem.cc: صرافی بلم در حال حاضر از طریق کانال‌های مختلف در حال عضوگیری است، شایعات زیادی درباره اسکم بودن این پروژه وجود دارد. البته کافی است نگاهی به سایت این صرافی داشته باشید. هیچ اطلاعات تماسی وجود ندارد. متن بیشتر قسمت‌های سایت کپی از صرافی‌های دیگر است. از ثبت دامنه زمان زیادی نمی‌گذرد و مهم‌تر از همه اینکه هیچ نشانی از بلم در کوین مارکت کپ وجود ندارد.

یونایتد سولار (Unitedsolar): یکی از جدیدترین پروژه‌های مشکوک به اسکم ارز دیجیتال در ایران، یونایتد سولار است. این پروژه خود را حامی محیط زیست اعلام کرده است و ادعا می‌کند که با اجاره پنل‌های خورشیدی به کاربران آن‌ها را به سودهای کلان خواهد رساند. اما در حال حاضر درخصوص اعلام ورشکستگی این پروژه و مسدود شدن دارایی کاربران خبرهای زیادی در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است. هر چند هنوز برخی کاربران نمی‌خواهند باور کنند که در دام یک سایت اسکم افتاده‌اند و از این پروژه به شدت دفاع می‌کنند.

تری اینوست (Treenvest): تری اینوست یکی دیگر از سایت‌هایی است که با نشانه‌های اسکم در حال عضوگیری است و بیشتر از همه کابران ایرانی را هدف خود قرار داده است. فعالیت این سایت بسیار شبیه سایت‌های هرمی است. زیرا کاربران باید برای دریافت سود بعد از ثبت نام در سایت، زیرمجموعه بگیرند و هر چه فعالیت بیشتری داشته باشند سود بالاتری دریافت خواهند کرد.

همیشه هوشیار باشید!

متاسفانه برخی از افراد سودجو از روش‌های مختلف همواره به دنبال کلاهبرداری هستند. با گسترش روز افزون علاقه مردم به رمزارزها، این حوزه به یکی از بسترهای مهم برای کلاهبرداری تبدیل شده است. مخصوصاً به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در زمینه ارزهای دیجیتال نیز کاربران ایرانی با مشکلات بیشتری همراه هستند.

اغلب صرافی‌های خارجی اگر از ایرانی بودن کاربر اطمینان حاصل کنند، حساب او را مسدود خواهند کرد و امکان از بین رفتن دارایی وجود دارد. بهترین گزینه برای کاربران ایرانی فعال در حوزه ارزهای دیجیتال، استفاده از صرافی داخلی است. والکس با هدف حفظ دارایی کاربران ایرانی خدمات خرید و فروش ارز دیجیتال را با بهترین شرایط فراهم کرده است. شما می‌توانید خرید و فروش ارز دیجیتال را در بستری آسان، امن و حرفه‌ای با والکس تجربه کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۳

من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
44 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمد سعید
محمد سعید
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر.
ببخشید آیا سایت trativeeth کلاه برداریه؟
یه مبلغی کیف پولش شارژ شده حالا برای خالی کردنش میگن باید سزح vipکاربری را ارتقا بالاتر ببریم(بخریم) تا اجازه برداشت بدن.

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  محمد سعید

سلام و عرض ادب
ما هرگز پیشنهادات سرمایه‌گذاری در سایت‌های خارجی را توصیه نمی‌کنیم. امروزه بسترهای زیادی با وعده های سود نجومی سعی در فریب کاربران تازه کار را دارند.
در حال حاضر ابزارهای مختلفی برای بررسی صحت سایت‌های مختلف وجود دارد که ما در مقاله راهنمای شناسایی سایت های کلاهبردار، آنها را معرفی کرده ایم.
به عنوان مثال شما میتوانید آدرس یو آر ال سایت مورد نظر را در پلتفرم scamadviser.com وارد کرده تا امتیاز اعتبار آن به شما نمایش داده شود.

مژگان سنجابی
مژگان سنجابی
10 ماه قبل

جهت اطلاع دوستانmfxoptionmarket.comکلاهبرداریه

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل

سلام
اگر تجربه ای هم درخصوص نحوه کلاهبرداری آنها دارید ممنون میشویم آنرا با ما در میان بگذارید.

ناهید
ناهید
11 ماه قبل

سلام دوستان سایت uscl****om
پرداخت ندارد .ظاهر سایت فریبنده است ماینینگ سایت شمارش درامد زایی را روزانه دارد حداقل برداشت ۵ دلار است ولیکن تاریخچه برداشتها نمایش داده نمیشد و مبلغی هم به ادرستون واریز نمیشد پشتیبانی و ایمیل هم جواب داده نمیشود سایت امکان فارسی شدن هم دارد خواستم اطلاع رسانی بشد تو دام این سایت نیفتید

میکائیل
میکائیل
1 سال قبل

سلام دوستان سایت کریپتو سیگنال فکس هم کلاهبرداریه.منم ۱۹۰دلار واریز کردم خودشم ۱۰دلار داد سرمایه ام ۲۵۶۲دلار شد حالا میگن باید ۵۰۰دلار کارمزد تریدر هارو پرداخت کنیدتا اولین برداشتتون انجام بشه از همون کیف پول هم کم نمیکنن

عمادالدین شی
عمادالدین شی
1 سال قبل

من و‌ چهار نفر از دوستان ، فریب richace.vip را خوردیم و چن هزار دلار تحت عنوان بازاریابی ، از ما تیغ زدند
آنان فیلم هایی از کارهای خیریه شان در پاکستان نشان دادند و اینگونه اعتبار خریدند

وحید افتخاری
وحید افتخاری
1 سال قبل

سلام من از طریق بروزر کوین بیس والت در استخر ماینینگ به نام maslaex.com با راهنمایی یک زن چینی ۶۸۰۰۰ دلار واریز کردم و برای برداشت کردن به بهانه های مختلف درخواست واریز بیشتر دارند به علت آنکه اکانت کوین بیس در ایران خدمات نمی‌دهد امکان اعتراض به کوین بیس هم ندارم اطلاع رسانی کنید که دیگران هم به این دام نیافتند

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام و وقت به خیر
بسیار ممنونیم از اینکه تجربه خود را با ما و سایر کاربران درمیان گذاشتید.

جuyvb
جuyvb
1 سال قبل

۶۸هزار دلار!!! یا حسین اینهمه پول رو چجوری راحت دادی بره? یکی بمن گفت ۵۰دلار بزن ماهی پنج درصد سود بدم نریختم .

میکائیل
میکائیل
1 سال قبل

عجب دلی داداش من ۲۰۰دلار سرمایه گذاری کرده بودم تو یه سایتی کلاهبرداری کرده بود شب و روز نخوابیدم

سالار
سالار
1 سال قبل

سلام .حدود۱۰۰۰دلارسرمایه گذاری درصرافی ای سی کریپتوبصورت استیک سهم کاردانو درکیف پول صرافی بمدت۷۲۰روز به قول دریافت سود۴%درماه وتاوقتی ۱۶۰%سوددریافت کردم دیگه سودی بمن تعلق نمیگیره تا اتمام قرارداد.البته به رشد سهم کاردانوپول منو قرارهست بپردازند.البته رفرال هم پرداخت میکنه ..وتا این ۳ماه هنوزدریافتی سودم اقدامی نکردم .ولی درکیف پول اندازه مقدارسودم به هر روزمتفاوت رسد میکنم..البته خیلی اسرار به بیشترکردن سرمایه بمن هست واحتمال ۱۰۰۰۰هست که اضاف کنم.لطفا اگر احتمال کلاهبرداری هست حتما بگیدممنون

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  سالار

سلام
وقت شما به خیر
استیکینگ در پلتفرم‌ها و صرافی های متمرکز با ریسک‌های مختص خود همراه است. مثلا در صورتی که هرگونه مشکلی برای صرافی رخ دهد و یا فعالیت آن متوقف شود، منافع کاربران هم به خطر میوفتد. بنابراین ما توصیه میکنیم برا شروع هرگز از مبالغ بالا و سرمایه سنگین استفاده نکنید.

سپاس از همراهی شما

مریم
مریم
11 ماه قبل
پاسخ به  سالار

من هم سرمایه گذاری کردم اکانت های که قراردادشان تمام شده هست و نظرم بهش مثبته

مریم
مریم
6 ماه قبل
پاسخ به  سالار

امکان نداره سود نده تمام کاربران icb برداشت میزنن

علیرضا سبیانی
علیرضا سبیانی
1 سال قبل

با سلام من در شرکت *** سرمایه گذاری کرده ام و با وعده های پشتیبان سرمایه ام هر زور بیشتر کردم ولی اصلا اجازه برداشت ۱ دلار هم نمیده، باید چکار کنم و تکلیفچیه؟ ممنون

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام
وقت شما به خیر
انجام تحقیقات لازم و بررسی پیشینه یک شرکت، از الزامات قبل از هر سرمایه گذاری است. ضمن اینکه ما به دلیل مشکلات پیش آمده بابت تحریمها، سرمایه گذاری در پلتفرم‌های خارجی را به هیچ وجه توصیه نمیکنیم.
ما بابت مشکل پیش آمده برای شما عمیقا متاسفیم. لطفا این مساله را با پشتیبانی شرکت مربوطه در میان بگذارید و دلیل عدم برداشت را جویا شوید.

سپاس از همراهی شما

دکتر فوکر
دکتر فوکر
1 سال قبل

با سلام مطالب خیلی خوبی بود :) 
دوستان دقت کنید که بدون استعلام و مدرک به هیچ سایت برنامه و پروژه ای اعتماد نکنید در حوزه ارزهای دیجیتال ۸۰ % سایت ها اسکم و کلاهبرداری هستند …
پس دقت کنید که در کجا سرمایه گذاری می کنید …
با تشکر از سایت خوبتون 

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  دکتر فوکر

سلام
وقت به خیر
سپاسگذاریم از همراهی شما کاربر عزیز و اینکه توصیه خود را در خصوص پلتفرم‌های اسکم حوزه کریپتو با ما در میان گذاشتید.

ali gh
ali gh
1 سال قبل

سلام وفت تون بخیر
میخواستم بدونم در مورد سایت ************* که کار سرمایه گذاری و ماین ابری ارز دیجیتال انجام میدهند اطلاعاتی دارید?
معتبر هستند و چرداختی داشتند یا اسکم هستند?
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  ali gh

سلام
وقت شما به خیر
با تعدد شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذار کریپتو و فعالیت سایت‌های کلاهبرداری زیاد در سال‌های اخیر که برای کاربران ایرانی هم مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند، ما از ذکر نام شرکت به خصوصی برای سرمایه گذاری، خرید یا فروش رمزارزها معذوریم. شما به عنوان شخص سرمایه‌گذار همیشه بایدجوانب و ریسک موجود برای سرمایه‌گذاری در یک شرکت خارجی را به دقت بسنجید و در پایان بر اساس یافته های خود تصمیم‌گیری کنید.

سپاس از همراهی شما

رضا
رضا
1 سال قبل

سایتی به اسم پاساری کاپیتال pasari capital.com که سود ۱۵درصد برای ۵ روز میده ، برای شروع سود میدهد بعد از گذشت یکماه پول شما را به بهانه این که به حساب شما دستبرد زده شده مسدود میکنه و از شما درخواست ۱۵۰۰دلار میکنه ، تا حساب شما را بازگشایی کنه

ابوالفضل زمانی
ابوالفضل زمانی
1 سال قبل

سلام کسی با سایت timesd کار میکنه یا کار کرده است لطفا اطلاع رسانی کنه

عرشیااشرفی
عرشیااشرفی
1 سال قبل

کلاهبرداری است وارد نشوید لطفا

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام کسی در سایت emeraldpartners سرمایه گذاری نکنه کلاهبرداریه.میگع صد دلار بریز روزی شش دلار میده اما فقط برای یک روز بعد میگه برای اینکه بتونی پولتو بکشی باید پانصد دلار بریزی تا بتونی بکشی همینجوری بعد میگه غلط کردی ریختی

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  مهدی

سلام
وقت شما به خیر
ممنونیم از این که تجربه خود را در خصوص این سایت اسکم ارز دیجیتال با ما در میان گذاشتید.

مجتبی.م
مجتبی.م
1 سال قبل

با تشکر از اطلاعات تخصصی شما .من در مقابل کار انجام شده و سپرده گذاری در سایت datafxminers.com قرار گرفته ام لطفا اطلاعاتی در مورد اینکه جعلی یا کلاهبرداری است به من ارائه فرمایید.سپاس از شما

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی.م

سلام
وقت شما به خیر
به دلیل مشکلاتی که بسیاری از کاربران در برداشت وجه و یا نامعتبر بودن بسیاری از پلتفرم‌های خارجی داشته‌اند، ما هیچ گونه سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های خارجی را توصیه نمی‌کنیم.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا