مقالات ارز دیجیتال

تفاوت‌ دای و تتر؛ فرق دو استیبل کوین Tether و Dai در چیست؟

با شنیدن کلمه استیبل کوین (stablecoin)، اولینی کوینی که به ذهنمان می‌رسد، تتر (tether) است. اما در کنار تتر، استیبل کوین محبوب دیگری به نام دای (dai) وجود دارد که می‌توان گفت رقابت نزدیکی با تتر در بازار کریپتوکارنسی دارد.  در این مقاله معرفی کوتاه از دو استیبل کوین دای و تتر چیست را ارائه می‌کنیم، سپس تفاوت‌های اصلی این دو را بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با ارز دای

DAI اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز و با پشتوانه وثیقه است که تلاش می‌کند با قفل کردن سایر دارایی‌های دیجیتال در قراردادها، ارزش یک به یک را با دلار آمریکا ثابت نگه دارد. ارز دای بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال که توسط شرکت‌ها اداره می‌شوند، محصول یک نرم‌افزار منبع باز به نام Maker Protocol است که روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود. DAI ارزش خود را توسط بدهی‌های وصول شده به اتر، حفظ می‌کند. برای آشنایی با ارز دای می‌توانید مقاله آن را بخوانید.

آشنایی با ارز تتر

تتر یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. این بدان معناست که دلارهای واقعی ذخیره شده در مؤسسات مالی به عنوان وثیقه استفاده می‌شود تا قیمت تتر را ثابت نگه دارد. تتر به دلیل پشتوانه دلاری خود، همواره ارزش یک به یک با دلار آمریکا دارد و بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال، استیبل کوین تتر قیمتی ثابت در بازار دارد.

مقایسه کلی دای و تتر

هر دو استیبل کوین دای و تتر در حال حاضر از محبوب‌ترین کوین‌ها در بازارهای مالی هستند که سرمایه‌گذاران بسیاری از آنها استفاده می‌کنند. در جدول زیر مقایسه کلی بین دو استیبل کوین دای و تتر را آماده کرده‌ایم.

ویژگی‌ها DAI Tether
ارزش بازار یا مارکت کپ ۸۷۷.۷۱۴.۲۸۲ میلیون دلار ۱۵.۶۱۲.۷۳۴.۸۸۸ میلیارد دلار
قیمت  ۱.۰۱ دلار ۱ دلار
حجم معاملات در ۲۴ ساعت ۸۱.۹۳۲.۴۰۰ میلیون دلار ۴۴.۸۲۲.۹۹۷.۴۲۵ میلیارد دلار
کمینه و بیشینه قیمتی ۰.۹۵—- ۱.۱۴ دلار ۰ —— ۱.۲۱ دلار
کوین‌های در گردش ۸۶۹.۵۸۹.۱۶۷ میلیون دای ۱۵.۶۰۷.۱۱۷.۴۲۱ میلیارد تتر

ویژگی های ارز دای

استیبل کوین دای

ارز DAI در حال حاضر دومین استیل کوین برتر بازار است که ویژگی‌های منحصر به فردی را دارا است.

استقلال مالی با نوسانات بسیار کم 

DAI ارزی با ثبات قیمت و نوسانات بسیار پایین است که به کاربران اجازه می‌دهد بر اساس نیازشان، ارز DAI را تهیه کنند. نقدینگی ارز دای توسط اتریوم تضمین می‌شود که به استقلال مالی این ارز کمک بسیاری می‌کند.

حاکمیت غیرمتمرکز 

پروتکل Maker، به دارندگان توکن MKR اجازه شرکت در رای گیری‌های جامعه خود را می‌دهد. در ازای شرکت در جامعه MKR، این پروتکل به شرکت‌کنندگان ارز DAI پاداش می‌دهد.

اکوسیستم پیشرفته 

ارز DAI در حال حاضر در بیش از ۴۰۰ پلتفرم مختلف از جمله متاورس، پلتفرم‌های DeFi و بسیاری برنامه‌های دیگر اجرا می‌شود که بیانگر اکوسیستم پیشرفته آن است.

عرضه محدود و تقاضای روبه رشد 

پروتکل Maker بدین شکل عمل می‌کند که با هر تراکنش MKR، توکن نیز سوزانده می‌شود. بنابراین تعداد توکن‌‌های در گردش محدود است. این امر منجر به افزایش تقاضا می‌شود. افزایش تقاضا در نهایت منجر به افزایش قیمت می‌شود و ارزش DAI را در طول زمان ثابت نگه می‌دارد.

ویژگی های ارز تتر

استیبل کوین تتر

تتر اولین و محبوب‌ترین استیبل کوین بازار با بیشترین مارکت کپ است که ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد.

اولین استیبل کوین

 تتر یک مفهوم اثبات شده است و در طول زمان بیشترین ثبات و سابقه را نشان داده و اعتماد معامله‌گران را به خود جلب کرده است.

رهبر بی بدیل بازار

 تتر با ۹۳ درصد سهم بازار در بین استیبل کوین‌ها، بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد و تسلط کامل بر معاملات جفت ارز در بازار کریپتوکارنسی را دارد.

پشتیبانی در اکثر صرافی ها 

استیبل کوین تتر تقریباً در تمامی صرافی‌های دنیا پشتیبانی می‌شود و اولین گزینه در معاملات جفت ارز به حساب می‌آید.

تفاوت اصلی تتر با دای 

در کنار شباهت‌ها و ویژگی‌هایی که بررسی شد، یک تفاوت کلیدی بین این دو استیبل کوین وجود دارد و آن نیز از نحوه پیدایش و اکوسیستم این دو کوین سرچشمه می‌گیرد. ارز تتر همان‌طور که در تعریف آن نیز مطرح شد، با پشتوانه دلار آمریکا وارد بازار شد. تتر توسط چندین صرافی و شرکت مالی بزرگ در دنیا اداره می‌شود و می‌توان گفت پشتوانه فیات آن یعنی دلار، کمک شایانی به مقبولیت این ارز در بازار کرده است. 

در نقطه مقابل، دای توسط هیچ نهاد و شخصی اداره نمی‌شود. همچنین هیچ پشتوانه فیات در کنار ارز DAI وجود ندارد. اما DAI از مفهومی پیروی می‌کند که به عقیده بسیاری، هدف اصلی بلاک چین است. این عقیده که سیستم مالی غیرمتمرکز یا DeFi نام دارد، هسته اصلی دای را شکل می‌دهد. DAI توسط پروتکل Maker ایجاد شده است که یک پروتکل منبع باز بر بستر اتریوم است.

در جدول زیر، تاریخچه این دو کوین و شبکه آنها به همراه چندین ویژگی و تفاوت دیگر را تهیه کرده‌ایم.

اطلاعات کلی DAI Tether
تاریخ انتشار ۲۰۱۷ ۲۰۱۴
پشتوانه اصلی اتریوم دلار/ین/یورو
شفافیت مالی بسیار بالا متوسط
مالکیت اصلی پروتکل Maker چندین صرافی و نهاد مالی بزرگ
فعالیت غیر متمرکز بسیار بالا متوسط
منبع باز منبع باز است بسته به نوع فعالیت، متغییر
پیچیدگی امنیتی بالا پایین
پلتفرم اتریوم بیت کوین اومنی
استفاده عمومی توکن ترید در صرافی‌های غیر متمرکز توکن ترید مشابه دلار

تتر یا دای، کدام بهتر است؟

هر دو استیبل کوین تتر و دای یک هدف را در بازار دنبال می‌کنند. اما از نظر نحوه عملکرد با توجه به شبکه‌ای که رو آن پیاده سازی شده‌اند، تفاوت دارند. تتر قدیمی‌ترین استیبل کوین بازار است که ارزش خود را در طول زمان به اثبات رسانده است. در حالی که دای منبع باز است و روی سیستم‌های غیرمتمرکز، فعالیت می‌کند. در نهایت بر اساس نیاز کاربران و سرمایه‌گذاران، ارزش این دو استیبل کوین در بازار تعیین می‌شود. تتر گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاران معمولی در بازار است که به دنبال معاملات جفت ارز سریع در بازار هستند. اما اگر کاربری به دنبال فعالیت‌‌های غیرمتمرکز در بازار است، DAI گزینه اول به حساب می‌آید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا