بلاکچین

قرارداد هوشمند ترون چیست؟ با اسمارت کانترکت های شبکه ترون آشنا شوید

ترون (TRON) یک شبکه بلاکچین غیرمتمرکز (decentralized) است که به‌دلیل برخورداری از ساختاری منعطف معروف شده است. این شبکه بلاکچین دارای ویژگی‌های مثبت بسیاری همچون قرارداد هوشمند ترون است که باعث شده تا فضای سازگارتری در اختیار معامله‌گران و کاربران دنیای کریپتوکارنسی قرار بگیرد. شبکه ترون، شکلی جدید از مدل مشابه شبکه بلاکچین بیت کوین ارائه کرده و بستری مطمئن و امن را برای کاربران به ارمغان آورده است. از جمله کاربردهای شبکه ترون می‌توان به قراردادهای هوشمندی اشاره کرد که با استفاده از آن‌ها شکل جدیدی از بازاریابی شبکه‌های MLM شکل گرفته است. اما نحوه عملکرد شبکه ترون چیست و آیا می توان به آینده آن اعتماد کرد؟

اگر بخواهیم از دیدگاه یک توسعه‌دهنده به شبکه ترون نگاهی بیندازیم، باید آن را به یک قطار سریع‌السیر تشبیه کنیم که مقصد آن، فناوری web3 است. حالا باید دید که این قطار سریع‌السیر که سوخت آن از قرارداد هوشمند ترون تامین می‌شود، چه مزایا و کاربردهایی دارد و عملکرد آن چگونه ارزیابی می‌شود.

قرارداد هوشمند ترون چیست؟

قرارداد ترون

در حالت کلی، یک اسمارت کانترکت (smart contract)، قراردادی دیجیتالی و غیرملموس است که برای اجرای اتوماتیک یک‌سری اقدامات خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. اقداماتی که در جریان یک قرارداد هوشمند انجام می‌شوند، بر اساس شرایط ازپیش‌تعیین‌شده و برنامه‌ریزی‌شده شکل می‌گیرند. گاهی چندین قرارداد به یکدیگر می‌پیوندند و زنجیره‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز یا DApps شکل می‌دهند. شبکه ترون هم اسمارت کانترکت‌های مختص به خود را دارد و کاربران می‌توانند با تکیه بر این قراردادها فعالیت‌های مختلفی را انجام دهند.

برای مثال، یک قرارداد هوشمند ترون می‌تواند برای انتقال ارزهای کریپتوکارنسی، ذخیره دارایی‌های دیجیتال و ردیابی موجودی یا پرداخت‌های خودکار به‌کار گرفته شود. یکی از کاربردهای قرارداد هوشمند ترون (TRX smart contract)، امکان ساختن برنامه‌ها و محتواهای سرگرم‌کننده در فضای غیرمتمرکز بلاکچین TRON محسوب می‌شود. همین ویژگی باعث می‌شود تا آینده ارز دیجیتال ترون رقم بخورد و کاربران برای خرید ترون یا انجام معاملات با آن ترغیب شوند.

عملکرد قراردادهای هوشمند شبکه ترون هم مشابه همین قراردادها در شبکه اتریوم است. این کانترکت‌ها در هر شبکه اتریوم و ترون با استفاده از یک نوع زبان برنامه‌نویسی ساخته و راه‌اندازی شده‌اند. از جمله ویژگی‌هایی که اسمارت کانترکت TRON را از شکل مشابه آن در اتریوم متمایز می‌کند، به‌کارگیری آن در صنعت MLM یا بازاریابی شبکه‌ای است. Smart Contract شبکه ترون در حال حاضر با زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) ساخته شده‌اند که مبتنی بر شبکه اتریوم است.

معرفی ۲ ویژگی برجسته قرارداد هوشمند TRON

ویژگی‌های قرارداد ترون

شبکه بلاکچین ترون برای ساده‌سازی ارتباطات طراحی شده است؛ این یکپارچگی در ارتباطات دنیای کریپتوکارنسی با  طیف گسترده‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی گره خورده و همین مسئله باعث تضمین عملکرد منحصربه‌فرد آن شده است. شبکه ترون به‌عنوان یک سیستم سه‌لایه شناخته می‌شود؛ یکی از لایه‌ها مربوط به هسته شبکه، یکی برای ذخیره‌سازی و دیگری هم برای ارتقای کاربرد آن طراحی شده است.

نکته جالب اینجاست که هر لایه در شبکه ترون برای میزبانی از مجموعه خاصی از توابع طرحی شده‌اند که نهایتاً به بهینه‌تر شدن عملکردهای بلاکچین منجر می‌شوند. لایه اصلی شبکه ترون که مربوط به ارتقای کاربرد آن است، مسئولیت راه‌اندازی قرارداد هوشمند ترون را برعهده دارد. بیایید تا با هم مروری بر ویژگی‌های این لایه از شبکه و اسمارت کانترکت‌های ترون داشته باشیم.

ویژگی Protobuf

قالب‌های استاندارد JSON و XML از جمله زیان‌های نشانه‌گذاری معروف در دنیای برنامه‌نویسی هستند. پروتوبوف (Protobuf) هم عملکردی نظیر این زبان‌های تخصصی دارد و حتی در جزئیات، از آن‌ها بهتر ظاهر می‌شود. از پروتوبوف برای تسهیل ارتباطات سریع و کارآمد در فضای بین سیستم‌های عامل و دیگر سیستم‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که امکان رمزگذاری، نشانه‌گذاری و رمزگشایی در پروتوبوف نسبت به JSON و XML دارد، قرارداد هوشمند ترون همیشه سریع و قدرتمند است.

قابلیت TRON VM

قابلیت TRON VM

قابلیت TRON VM یا TVM یک ویژگی کاربردی با عملکردی مشابه ماشین مجازی اتریوم (EVM) است و از لحاظ ساختاری هم حجم بسیار ناچیزی دارد. در حالی که حجم ماشین مجازی اتریوم، ۲۰ بایت است، TRON VM، ۲۱ بایت اندازه دارد و در هنگام کدنویسی با زبان تخصصی سالیدیتی (Solidity) در نظر گرفته می‌شود. بزرگترین مزیت این قابلیت، کم‌حجم بودن آن است که باعث کاهش مصرف منابع مورد نیاز و افزایش عملکرد در سیستم می‌شود.

برخورداری از یک TVM کارآمد و کم‌حجم، اهمیت دارد؛ چرا که می‌تواند باعث اجرای بی‌نقص قرارداد هوشمند ترون در جریان بلاکچین شود. در حال حاضر، شبکه بلاکچین ترون توانایی پشتیبانی از ۲۰۰۰ قرارداد هوشمند در هر ثانیه را دارد و سرعت انجام تراکنش در آن، ۱۵ ثانیه ارزیابی می‌شود.

مزایا و معایب اسمارت کانترکت ترون

شبکه بلاکچین و قراردادهای هوشمند ترون علاوه بر ویژگی‌های مثبت، معایبی هم دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. در ابتدا بهتر است، نگاهی به مزایای این قراردادها داشته باشیم:

  • قرارداد هوشمند ترون روی سیستم بلاکچین اجرا می‌شود و این مسئله، امکان ردیابی تراکنش‌ها و جزئیات پرداخت‌ها را آسان‌تر می‌کند.
  • استفاده از این قراردادها باعث می‌شود تا اپراتورها در سیستم بازاریابی شبکه‌ای (MLM) انرژی کمتری صرف کنند.
  • تمام تراکنش‌ها در بستر Smart Contract ترون با امنیت انجام می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی انتقال داد.
  • اجرای قرارداد هوشمند در ترون در مقام مقایسه با اتریوم، هزینه کمتری دارد.
  • با استفاده از این قراردادها در شبکه ترون، هیچ تخلفی در سیستم MLM رخ نمی‌دهد.

در این میان، معایبی هم در این شبکه وجود دارد که موارد زیر از این قبیل هستند:

  • شبکه ترون بیش‌ از اندازه متمرکز است و اکثر قراردادهای هوشمند آن، اختصاصی هستند.
  • بیشتر از نصف توکن‌های TRX در ۱۰ آدرس خاص نگهداری می‌شوند و همین می‌تواند روی قیمت کلی ارزهای دیجیتال تاثیرگذار باشد.
  • در حال حاضر، بخش اولیه پروژه ترون به مرحله اجرا رسیده و نمی‌توان نظری قطعی و ثابت در مورد عملکرد آن ارائه داد.

اسمارت کانترکت ترون؛ بستری منعطف برای ساخت قوانین خودکار

قرارداد هوشمند ترون، سطح قابل توجهی از اعتماد، پذیرش و تمرکز کاربران کریپتوکارنسی را به خود جذب کرده است. این قابلیت ویژه به‌نحوی منعطف طراحی شده که می‌توان سیستم بازاریابی MLM مورد نظر خود را هم با آن طراحی کرد. قراردادهای ترون به‌صورت ساختاری، شبیه به قابلیت‌های طراحی‌شده در شبکه اتریوم هستند و حتی در جزئیات، کارآمدتر از آن‌ها عمل می‌کنند.

شما می‌توانید با استفاده از کیف پول های ارز دیجیتال ترون، دارایی‌های دیجیتالتان را در این شبکه ذخیره‌سازی کنید. ارز دیجیتال ترون یک توکن مبتنی بر استاندارد TRC20 است اما امکان استخراج ترون وجود ندارند.

در این مقاله از والکس به تمامی مزایا و معایب احتمالی شبکه بلاکچین ترون و اسمارت کانترکت‌های آن اشاره کردیم. نظر شما در مورد این قابلیت شبکه ترون چیست؟ به‌نظر شما آیا می‌توان از این قراردادها برای بهینه‌تر کردن انجام تراکنش استفاده کرد؟ آیا بهبود وضعیت سیستم‌های بازاریابی شبکه‌ای (MLM) با قرارداد هوشمند ترون امکان‌پذیر است؟ برای ما بنویسید!

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
8 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمد احمدزاده
محمد احمدزاده
1 ماه قبل

وقت بخیر. سوالی داشتم ممنون میشم پاسخگو باشید. اگر شرکتی قرارداد هوشمند بر بستر Trc20توی کیف پول ترون لینک پرو تنظیم کنه و مدتی هم بر تعهداتش عمل کنه و بعد از مثلا یکسال عمل نکنه و بگه ارز دیجیتال سرمایه گذاری شده ی کاربران توسط بنیاد تتر بلکه شده و ازین قبیل صحبتها؛ آیا راهکاری برای پیگیری وجود داره . ممنون من خودم از کابران صرافی والکس نیز هستم 🙏

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل

سلام
به طور کلی امکان پیگیری این گونه مشکلات آنهم در بلاکچین وجود ندارد. البته شما باید به پیشینه و سابقه شرکتهای سرمایه گذاری در این خصوص توجه کنید. هرگز در پلتفرمها و شرکتهای خارجی که صرفا وعده سودهای نجومی میدهند، اطمینان نکنید.

حبیب سارانی
حبیب سارانی
2 ماه قبل

با سلام
من قسمت dapp به قرارداد هوشمند ***** متصل شدم ولی پس از چند وقت تمام تتر موجود تو کیف پول safepal من برداشت شده
شما اطلاعی از این dapp دارین؟

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  حبیب سارانی

سلام
از اتفاق پیش آمده برای شما عمیقا متاسفیم. لطفا در خصوص قراردادهای هوشمند بسیار با احتیاط عمل کنید و هرگز کیف پول خود را به dappهایی که اطلاعاتی از هویت و پیشینه آن ندارید، متصل نکنید.

محمد جم
محمد جم
4 ماه قبل

سلام
وقتتان بخیر
من در کیف پول safepal در بخش dapp یک کد معرفی به یک قرارداد هوشمند ترون داشتم
که ۲۳ ترون از من گرفت و به ازای تتری که در کیف پول دارم به من سود میده
به نظر شما کلاهبرداری هست یا نه؟

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  محمد جم

سلام
ما با قاطعیت درخصوص کلاهبرداری بودن پلتفرم موردنظر شما نمیتوانیم نظر دهیم اما چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری از dapp ها با هدف دسترسی به دارایی کاربران و سرقت رمزارزها فعالیت میکنند. بنابراین بهتر است از اتصال به قراردادهای هوشمند با منبع ناشناخته خودداری کنید.

میلاد انداری
میلاد انداری
1 سال قبل

سلام از حساب من ۲۱۰ دلار از طریق اسمارت کم شده باید چیکار کنم

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام و عرض ادب
میلاد جان در بلاکچین امکان بازگشت تراکنشها وجود ندارد و هویت افراد متصل به هر کیف پول هم مشخص نیست. بنابراین اگر از پلتفرمی جعلی استفاده کنید و یا هدف اقدامات کلاهبرداری قرار بگیرید، راهکاری برای بازگشت داراییها وجود ندارد.

دکمه بازگشت به بالا