بلاکچینمقالات ارز دیجیتال

آموزش تصویری چگونگی رهگیری تراکنش ها در بلاکچین

خرید رمزارز امروزه بسیار رایج است، اما با توجه به قیمت بالای آن، رهگیری تراکنش در بلاکچین بسیار حیاتی است. فرض کنید نقل و انتقالی انجام داده‌اید و می‌خواهید بدانید که آیا بیت کوین شما به مقصد رسیده است و یا خیر. 

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه یک تراکنش رمزارز با توجه به تعریف بلاکچین را می‌توان پیدا کرد، بهتر است بدانید که انجام آن آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری‌هایتان رشد کند، نظارت بر تراکنش‌های بیت‌کوین ضروری است. شناسه تراکنش راه حلی است که برای هر مبادله را از سایر تراکنش‌ها متمایز می‌کند. در واقع، این شناسه کد هش شده‌ای است که به با کمک اکسپلور می‌توانید آن را پیدا و پیگیری کنید. 

در این مقاله به راه حل رهگیری تراکنش در بلاکچین و همچنین مراحل پیدا کردن شناسه تراکنش را به صورت کامل آورده ایم. پس اگر به دنبال اطلاع از موفقیت نقل و انتقال دارایی خود هستید، حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

شناسه تراکنش (TXID) در بلاکچین چیست؟

TXID مخفف (Transaction ID) که همچنین به عنوان ID، TXHash یا Txn شناخته می‌شود، رشته‌ای از کاراکترهای متشکل از اعداد و حروف است که باعث تمایز و شناسایی هر تراکنش در شبکه بلاکچین یا صرافی‌های ارزهای دیجیتال است.  به عبارت دیگر رهگیری تراکنش در بلاکچین را میسر می‌سازد. 

دو نوع متداول TXID وجود دارد:

  • TXID کانال‌های سنتی (بانک‌ها، کیف پول‌های پرداخت و…): انواع مختلفی از رکورد TXID وجود دارد که می‌توان آنها را ویرایش کرد (اگر ارائه‌دهنده خدمات بخواهد، زیرا آنها مالک داده‌ها هستند و تقریباً فقط آنها می‌توانند به TXID دسترسی داشته باشند).
  • TXID شبکه بلاکچین (Bitcoin، Ethereum، BNB،…): یک استاندارد جداگانه برای هر بلاکچین وجود دارد، نمی‌تواند اطلاعات را مداخله یا دستکاری کند (زیرا در شبکه بلاکچین ذخیره می‌شود). به عبارت دیگر اطلاعات مربوط به TXID در شبکه شفاف است. 

در واقع شما فقط با اطلاع از کلید عمومی ارز دیجیتال می‌توانید نقل و انتقال دارایی را به مقصد مورد نظر انجام داده و با این ID آن را رهگیری کنید.  

یک تراکنش معمولی در بلاکچین بیت کوین که در پلتفرم معامله ارز دیجیتال انجام می‌شود، رشته‌ای از ۶۴ کاراکتر (۳۲ بایت) به شکل حروف و اعداد است. بنابراین تراکنش‌های زیادی بدون نگرانی در مورد داشتن TXID یکسان ایجاد می‌شود. 

رهگیری تراکنش در بلاک چین با TXID

معنی TXID چیست؟

یک بلاکچین از بلوک‌هایی ساخته شده است که به نوبه خود از چندین تراکنش ساخته شده‌اند. اگر کاربر بخواهد تشخیص دهد که چه زمانی یک تراکنش رمزنگاری بر روی بلاکچین انجام شده است، به یک TXID نیاز دارد.

نمونه شناسه رهگیری تراکنش بیت کوین مربوط به کیف پول‌های ساتوشی

برخی از ارزهای دیجیتال TXID ندارند. اینها رمزارزهای ناشناس مانند Monero و ZCash هستند که سوابق تراکنش‌ها را نگه نمی‌دارند و داده‌ها/بالانس‌های پرداخت را برای اهداف حفظ حریم خصوصی مخفی نگه می‌دارند. در بیت‌کوین و اتریوم، کاربران به راحتی می‌توانند تمام تراکنش‌هایی را که به صورت عمومی از طریق کاوشگرهای بلاک در بلاکچین انجام می‌شوند را ببینند. کاوشگرهای بلاک، تمام تراکنش‌های روی بلاکچین را به صورت بلادرنگ نشان می‌دهند و به کاربران اجازه می‌دهند تا موجودی‌های ارزهای دیجیتال را مشاهده کنند. پر استفاده‌ترین کاوشگر برای بیت کوین Blockchain.com و برای اتریوم Etherscan است.

TXID در بیت کوین و اتریوم هر دو شامل ۶۴ کاراکتر است که می‌تواند هر گونه تغییر تصادفی از حروف و اعداد باشد. TXID همان آدرس کیف پول نیست (علیرغم داشتن سبک رمزگذاری مشابه)، بلکه صرفاً یک رکورد از تراکنش خاصی است که در بلاکچین رخ داده است.

اولین شناسه رهگیری تراکنش در بلاکچین یا TXID چه بود؟

اولین رکورد TXID در بیت کوین در سال ۲۰۰۹ رخ داد:

  0e3e2357e806b6cdb1f70b54c3a3a17b6714ee1f0e68bebb44a74b1efd512098

این هش تراکنش ۶۴ کاراکتری نشان‌دهنده اولین تراکنش بیت کوین است، زمانی که بنیانگذار بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، ۵۰ بیت کوین را به عنوان آزمایش برای دوست خود در سال ۲۰۰۹ ارسال کرد. این TXID هنوز در بلاکچین قابل مشاهده است. همه ماینرهایی که شروع به استخراج بیت کوین می‌کنند، باید کل بلاکچین را دانلود کنند و سوابق هر تراکنش را از ابتدای بیت کوین تا کنون حفظ کنند.

نمونه دیگری از شناسه تراکنش تاریخی، تراکنش معروف پیتزا در سال ۲۰۱۰ است:

    cca7507897abc89628f450e8b1e0c6fca4ec3f7b34cccf55f3f531c659ff4d79

این تراکنش اولین رکورد استفاده از بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت بود؛ بیش از ۱۰۰۰۰ بیت کوین برای دو پیتزا. ارزش در آن زمان (می ۲۰۱۰) ۴۰ دلار بود و ارزش فعلی نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار است.

اولین شناسه رهگیری تراکنش در بلاک چین

با TXID چه کاری می‌توان انجام داد؟

هر TXID نشان‌دهنده هر تراکنش انجام شده در بلاکچین است. بنابراین، با TXID، می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها را در اکسپلورر جستجو کنید.

در اینجا یک مثال با TXID) TX Hash) در اتریوم آورده شده است، می‌توانید اطلاعات زیر را دریافت کنید:

  • وضعیت: تکمیل، تکمیل نشده، در انتظار، در حال انجام،…
  • بلاک: تراکنش به کدام بلوک در بلاکچین تعلق دارد.
  • مهر زمانی: زمان ایجاد تراکنش.
  • From-to: کیف پول فرستنده و کیف پول گیرنده.
  • ارزش: مجموع ارزش ارسال شده (به صورت توکن).
  • کارمزد تراکنش: کارمزد تراکنش (در صورت استفاده از شبکه اتریوم به ETH).
تراکنش‌ها در شبکه اتریوم

با این جزئیات، می‌توانید کیف پول فرستنده و گیرنده را «کاوش کنید» تا اطلاعات بیشتری در مورد تراکنش‌هایی که انجام داده‌اند، توکن‌هایی که در اختیار دارند و همه اطلاعات موجود در بلاکچین را در اختیار دارید. 

ویژگی‌های TXID یا شناسه رهگیری تراکنش در بلاکچین

یکی از ویژگی‌های تعیین کننده فناوری بلاکچین یکپارچگی داده‌هاست. این ویژگی در تراکنش‌های ثبت شده در شبکه بلاکچین که قابل تغییر یا اصلاح نیستند، منعکس می‌شود. به عبارت دیگر، اگر با تیر و کمان به هدف بزنید (تراکنش را کامل کنید)، نمی‌توانید نتیجه را تغییر دهید.

ویژگی دیگر شفافیت بلاکچین است. همه تراکنش‌های روی بلاکچین عمومی هستند و از طریق کاوشگرهای بلاکچین قابل جستجو هستند (درست مانند گوگل بلاکچین). این یک ابزار بسیار مفید برای کسانی است که می‌خواهند کیف پول نهنگ یا حتی کیف پول رمزارزی خود را پیدا کنند یا ردیابی کنند.

TXID نقش بسیار مهمی در عملیات و حفظ ثبات شبکه بلاکچین ایفا می‌کند. این خط زنجیره به ردیابی وضعیت تراکنش و شبکه بلاکچین کمک می‌کند. با فرض اینکه تراکنش شما موفقیت آمیز نباشد، با یک TXID خصوصی نیز در بلاکچین ذخیره می‌شود.

TXID‌ها چگونه از بلاکچین سود می‌برند؟

علاوه بر ارائه مدرکی مبنی بر خرج شدن وجوه در بلاکچین، TXIDها حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره تمام تراکنش‌هایی هستند که در طول تاریخ زنجیره رخ داده‌اند. این هش‌های ۶۴ کاراکتری را می‌توان برای تأیید یکپارچگی داده‌های ارسال شده برای ایجاد بلوک/کاوش در آینده مورد استفاده قرار داد.

ایده اصلی بلاکچین ایجاد یک دفتر کل تغییرناپذیر برای پرداخت است. تغییرناپذیر به این معنی است که نمی‌توان آن را دستکاری و/یا معکوس کرد. اگر کاربر یک تراکنش را دوبار رمزگذاری کند، هش/TXID مشخصی دریافت می‌کند که تا زمانی که بلاکچین ادامه دارد تغییرناپذیر است. این امر مقاومت در برابر سانسور را تضمین می‌کند و جنبه اعتماد را حذف می‌کند، و به مردم اجازه می‌دهد پول‌های خود را بدون نگرانی در مورد سرقت یا منجمد شدن آن‌ها خرج کنند. همچنین به این معنی است که هش‌های TXID در یکی از کاوشگرهای بلوک فهرست شده در بالا حتی ۱۰ سال بعد قابل جستجو خواهند بود.

چگونگی رهگیری تراکنش در بلاکچین توسط TXID 

در این بخش نحوه رهگیری تراکنش ها در شبکه های بلاکچین مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. 

رهگیری تراکنش در بیت کوین 

دنبال کردن تراکنش در شبکه بیت کوین

از زمانی که اولین تراکنش‌ها با درنظر گرفتن امنیت بلاکچین در سال ۲۰۰۹ انجام شد، بیت کوین TXID شناسه‌های ۶۴ کاراکتری بودند که نشان‌دهنده یک رشته هش هستند. ۶۴ کاراکتر یک خروجی رمزگذاری SHA-256 را نشان می‌دهد، زیرا تمام تراکنش‌های بیت کوین از رمزگذاری SHA-256 استفاده می‌کنند. این روش رمزگذاری مبتنی بر توابع هش رمزنگاری است که توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) در سال ۲۰۰۱ به نام “SHA-2” اختراع و کدگذاری شد.

خروجی ۶۴ کاراکتری در واقع کوچکتر از مقدار هش اصلی است. طبق دستورالعمل‌های SHA-2، یک هش رمزنگاری که ۲۵۶ بیت طول دارد، می‌تواند به خروجی ۶۴ کاراکتری تبدیل شود. با این حال، تمام داده‌های بیت کوین باید دو بار هش شوند.

فرض کنید با آرایه ۲۵۶ بیتی بایت شروع می‌کنیم. هنگامی که این بایت‌ها با استفاده از SHA-256 دو ​​هش می‌شوند، خروجی ۶۴ کاراکتری زیر را تولید می‌کنند:

۴A5E1E4BAAB89F3A32518A88C31BC87F618F76673E2CC77AB2127B7AFDEDA33B

مقادیر هش شده اصلی تصادفی نیستند، همه آنها جزئیات مربوط به تراکنش را مشخص می‌کنند. ۸ کاراکتر اول نسخه بیت کوین را مشخص می‌کند، سپس ۴ کاراکتر برای پرچم، سپس ۲ کاراکتر برای تعداد تراکنش و غیره. در نهایت، یک کاربر با یک شناسه تراکنش منفرد به پایان می‌رسد.

اگر کاربری بخواهد تنظیماتی را در هش تراکنش‌های استاندارد انجام دهد و قراردادهای هوشمند بیت کوین مانند قفل زمانی یا تراکنش‌های چند علامتی را شامل شود، می‌تواند این کار را با هزینه اضافی انجام دهد.

تکنیک‌های هش مشابه یا یکسان توسط تمام بلاکچین‌های محبوب در جهان استفاده می‌شود. اتریوم از همان شکل رمزگذاری بیت کوین استفاده می‌کند و تمام شناسه‌های تراکنش اتریوم نیز ۶۴ کاراکتر دارند زیرا از رمزگذاری SHA-265 استفاده می‌کنند.

هش همچنین می‌تواند شامل یک پیام شخصی باشد که می‌تواند رمزگشایی شود. کاربران باید دستور زیر را به تراکنش خود اضافه کنند:

OP_RETURN{۸۰  بایت از هر داده‌ای که می‌خواهید} 

در بلوک پیدایش بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو با اشاره به منطق ایجاد ارزهای دیجیتال برای مقابله با موسسات مالی متمرکز، پیام زیر را رمزگذاری کرد: «صدر اعظم ۰۳/ژانویه/۲۰۰۹ تایمز در آستانه دومین کمک مالی برای بانک‌ها است.

آن پیام در هش ۶۴ کاراکتری به صورت زیر رمزگذاری شد: 

0e3e2357e806b6cdb1f70b54c3a3a17b6714ee1f0e68bebb44a74b1efd512098

هش بلوک پیدایش بیت کوین با یک پیام رمزگذاری شده

رهگیری تراکنش در اتریوم  

TXID‌های اتریوم دارای ۶۴ کاراکتر هستند که در بیت کوین یکسان است. هر تراکنش در اتریوم کارمزد دارد و این کارمزد به ماینرها یا سهامداران در ETH 2.0 واریز می‌شود. اتریوم از اصطلاح «کارمزد گاز» برای انتقال ارزش در بلاکچین استفاده می‌کند.

Etherscan یک نمای کلی از هر تراکنش و قرارداد هوشمند اجرا شده در بلاکچین اتریوم ارائه می‌دهد. برای هر بلوکی که روی آن کلیک می‌کنید یا آن را جستجو می‌کنید، لیستی از تراکنش‌های انجام شده در آن را پیدا خواهید کرد.

هش تراکنش (TXID) در اتریوم

هر تراکنش اتریوم یک شناسه تراکنش منحصر به فرد (هش کد) دارد. هش تراکنش حاوی جزئیاتی مانند:

  • آدرس گیرنده: آدرسی که اتریوم یا توکن دیگری را دریافت کرده است.
  • ارزش: مقدار اتریوم یا توکن‌های دریافتی. این در “wei”، کسری از ETH تعیین می‌شود.
    • MaxFeePerGas: حداکثر مبلغی که شخص حاضر است برای تراکنش بپردازد. ابزارهایی مانند MetaMask توانایی سرعت بخشیدن به تراکنش‌ها در شبکه اتریوم را در ازای کارمزد گاز بیشتر ارائه می‌دهند.

رهگیری تراکنش در بلاکچین BNB   

شبکه BNB (زنجیره هوشمند سابق بایننس) روزانه حدود ۵ تا ۶ میلیون تراکنش را پردازش می‌کند که در ۲۵ نوامبر ۲۰۲۱ به حدود ۱۶ میلیون تراکنش می‌رسد. به طور کلی، اطلاعات داده‌های BNB نیز در مقایسه با اتریوم بسیار کامل‌تر است.

معاملات در شبکه BNB

رهگیری تراکنش در بلاکچین پولکادات

گاوین وود، بنیانگذار Polkadot، شخصاً ۲۹۸,۳۶۷ DOT (تقریباً ۵.۶ میلیون دلار در ۲۰۲۲) به کیف پول دولتی DOT اوکراین در اوایل مارس ۲۰۲۲ اهدا کرد. این موسس زمانی که توییتر اوکراین کمک‌های مالی را از طریق کیف پول DOT پذیرفته بود، به وعده خود عمل کرد. فقط BTC، ETH و USDT را در شبکه اتریوم پذیرفته است.

پشتیبانی گاوین وود از اوکراین با DOT

می‌توانید خودتان بررسی کنید، نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ DOT در تاریخ ۱ مارس ۲۰۲۲ به کیف پول DOT دولتی اوکراین منتقل شده است.

معرفی کاوشگران بلاکچین

هر بلاکچین کاوشگرهای مختلفی خواهد داشت که توسط خود تیم توسعه بلاکچین یا یک تیم شخص ثالث شرکت کننده ایجاد شده است. بنابراین، از آنجایی که این فناوری بلاکچین است، مطمئناً می‌توانید تراکنش‌ها و سایر اطلاعات مرتبط را جستجو کنید.

برخی از کاوشگرهای محبوب بلاکچین در زیر آمده اند:

  • بیت کوین – blockchain.com/explorer
  • توکن‌های اتریوم / ERC-20 – etherscan.io
  • لایت کوین – insight.litecore.io
  • XRP (ریپل) – xrpcharts.ripple.com
  • Lumens (XLM) – https://stellarscan.io
  • Algorand (ALGO) – https://algoexplorer.io
  • EOS (EOS)  – https://www.eosx.io

صرف نظر از سایتی که انتخاب می‌کنید، مراحل زیر برای اکثر کاوشگران بلاکچین قابل استفاده است.

  1. در قسمت «جستجو» کاوشگر بلاکچین، باید اطلاعاتی را وارد کنید که مخصوص تراکنش ارز دیجیتال شما است. به طور معمول، آدرس ارز دیجیتال دریافت کننده‌ای که پرداخت را به آن انجام داده‌اید، بهترین مکان برای شروع است.
  2. به شرطی که جزئیاتی که وارد کرده‌اید دقیق باشد، فهرستی از تمام تراکنش‌های مربوط به آن آدرس دریافت‌کننده به شما نشان داده می‌شود.
  3. اگر تعداد زیادی تراکنش در لیست وجود دارد، ساده‌ترین راه برای پیمایش به تراکنش خاص خود این است که به دنبال مبلغ دقیق ارسال شده باشید.
  4. پس از یافتن و انتخاب تراکنش، شناسه تراکنش معمولاً به صورت رشته‌ای طولانی از حروف و اعداد نمایش داده می‌شود. می‌توانید این شناسه تراکنش – یا URL مرورگر وب خود را – برای اشتراک گذاری با شخص دیگری کپی کنید.

نکته: اگر به دنبال فهرست طولانی تراکنش‌ها هستید، می‌توانید از ویژگی Find مرورگر خود برای جستجوی مبلغ دقیق ارز دیجیتالی که ارسال کرده‌اید استفاده کنید. این معمولاً در بخش “Edit > Find” است، یا می‌توانید از میانبر صفحه کلید Command + F  (macOS) یا (Control + F  در ویندوز) استفاده کنید.

مراحل رهگیری تراکنش در بلاکچین با استفاده از کاوشگران 

روند پیگیری تراکنش با استفاده از کاوشگران در بلاک چین

هنگامی که وارد بلاکچین اکسپلورر می‌شوید، مراحل یافتن تراکنش نسبتاً ساده است. در اینجا چیزی است که شما باید انجام دهید.

گام اول: تراکنش را از کیف پول خود انتخاب کنید

اولین کاری که باید هنگام جستجوی بیت کوین در Blockchain Explorer انجام دهید، انتخاب تراکنش از کیف پول خود است. کیف پول دیجیتال خود را اجرا کنید و سپس بر روی تراکنشی که می‌خواهید درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنید کلیک کنید.

صرف نظر از صرافی رمزارز یا کیف پول نرم افزاری که استفاده می‌کنید، باید بتوانید تمام تراکنش‌های اخیر خود و جزئیات آنها را پیدا کنید. چه اتریوم، بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری باید بتوانید اطلاعات خود را در آنجا پیدا کنید.

گام دوم: شماره شناسه منحصر به فرد تراکنش را پیدا کنید

هر تراکنش بیت کوین دارای شناسه تراکنش خاص خود به نام TXID خواهد بود. آن را به عنوان شماره شناسایی شخصی خود در نظر بگیرید، اما نسخه تراکنش. این رشته از حروف به ویژه برای آن معامله منحصر به فرد خواهد بود.

کیف پول اصلی بیت کوین، TXID را برای شما ارائه می‌دهد، اما سایر صرافی‌های رمزنگاری مانند لایت کوین نیز باید بتوانند همین کار را انجام دهند. فقط تراکنش را مرور کنید و به دنبال یک رشته یا حروف بیشتر بگردید. معمولاً باید واضح باشد که چیزی که به آن نگاه می‌کنید شناسه تراکنش است.

گام سوم: تراکنش را در Block Explorer مشاهده کنید

اکنون، اگر در کیف پول اصلی بیت کوین هستید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به بخش “view on Blockchain” دسترسی داشته باشید. از آن نقطه به بعد، به صفحه مربوطه در Blockchain Explorer هدایت خواهید شد. شناسه تراکنش باید به طور خودکار اعمال شود.

اگر در کیف پول بیت کوین نباشید، تراکنش به صورت خودکار انجام نخواهد شد. در این صورت، باید ID را کات کرده و پیست کنید و به صورت دستی آن را در اکسپلورر جستجو کنید. سپس باید بتوانید تعداد تاییداتی که تراکنش شما دارد را ببینید.

بسته به کیف پولی که استفاده می‌کنید، ممکن است تعداد تاییدیه‌های متفاوتی را نشان دهد. کیف پول اصلی بسته به مسیری که تراکنش طی می‌کند، یک یا دو تأیید دریافت می‌کند. با این حال، اگر پول را به کیف پول خارجی دیگری بفرستید، ممکن است تا شش تایید طول بکشد.

بازه زمانی از کیفی به کیف دیگر و همچنین بنا به ازدحام شبکه بیت کوین متفاوت است. بدیهی است که شخصی باید آن تراکنش‌ها را تأیید کند. بنابراین، اگر افراد زیادی به طور همزمان از شبکه استفاده می‌کنند، ممکن است مقداری طول بکشد تا تراکنش شما تأیید شود. با در نظر گرفتن این موضوع، زمان تایید می‌تواند از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تا چند ساعت باشد.

اگر تراکنش را مشاهده کردید و «تراکنش یافت نشد» را نشان داد، به این معنی است که انتقال هرگز انجام نشده است. خود تراکنش هرگز از کیف پول ارسالی خارج نشد. اگر شما کسی هستید که بیت کوین را ارسال می‌کنید، باید با پشتیبانی مشتری کیف پولی که از آن ارسال می‌کنید تماس بگیرید.

دلایلی که ممکن است به شناسه تراکنش نیاز داشته باشید

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است به شناسه تراکنش نیاز داشته باشید. در اینجا دو مورد از رایج‌ترین دلایل وجود دارد.

مشاهده معاملات همراه با تاخیر 

یک تراکنش با تاخیر می‌تواند باعث نگرانی‌های زیادی شود، به خصوص زمانی که بیت کوین در زمانی که قرار بود، وارد کیف پول نقدی مورد نظر نشده باشد. شناسه تراکنش در بلاکچین اکسپلورر خیال شما را راحت می‌کند و به شما اطمینان می‌دهد که تراکنش بیت کوین شما واقعاً انجام می‌شود. اگر در اکسپلورر ظاهر شد، در نهایت باید به جایی که قرار بود برسد.

ارائه مدرک ارسال

گاهی اوقات، گیرنده ممکن است از شما بخواهد که مدرک ارسال را به او ارائه دهید. در این مورد، شناسه تراکنش باید به عنوان مدرکی عمل کند که شما واقعاً پولی را برای آنها ارسال کرده‌اید. این یک مدرک غیرقابل انکار است و وقتی شناسه تراکنش را به آنها نشان دادید، متوجه خواهند شد که به قول خود وفا کرده‌اید. همچنین می‌تواند در صورت وجود مشکل در تراکنش به شما در پشتیبانی کمک کند.

اگر تراکنش شما در بلاک اکسپلورر یافت نشد چه؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که آرامش خود را حفظ کنید؛ وحشت شما را به جایی نمی‌رساند. نفس عمیق بکشید و همه چیز دوباره ارزیابی کنید. اگر نمایش داده نشد، ممکن است به این دلیل باشد که در بلاکچین مناسب برای تراکنش خود جستجو نمی‌کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید که شما به دنبال یک BCH TXID هستید، اما در بخش BTC در Blockchain Explorer خود هستید. بدیهی است که برای آن شما هیچ نتیجه‌ای نخواهید دید؛ عمدتاً به این دلیل که تحت معامله متفاوتی قرار گرفته‌اید.

برای جلوگیری از سردرگمی، Block Explorer وب سایت بیت کوین معمولاً شما را تغییر مسیر می‌دهد. اگر در صفحه اشتباهی هستید، معمولاً در عرض چند ثانیه به صفحه صحیح هدایت می‌شوید.

اگر تراکنش شما به آدرس اشتباهی ارسال شده است چه باید کرد؟

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که بیت کوین را به آدرس اشتباهی ارسال کرده اید؛ به عنوان مثال، در نتیجه یک اشتباه تایپی. حتی ممکن است به یک بلاکچین کاملاً متفاوت ختم شود. متأسفانه، هنگامی که شما به درستی می‌دانید که این نوع اشتباه مرتکب شده است، حل آن راحت نیست.

مطمئناً، هنگامی که شما مرتکب چنین اشتباهی می‌شوید، صرافی‌های ارز دیجیتال تا جایی که می‌توانند به شما کمک خواهند کرد. این صرافی‌ها متمرکز هستند بنابراین، اگر به آن‌ها مدرکی ارائه دهید که واقعاً یک اشتباه از جانب شما بوده است، ممکن است بتوانند تراکنش را بازگردانید. از نظر فنی، آن‌ها می‌توانند نحوه حرکت ارز دیجیتال را در سراسر کیف پول‌ها کنترل کنند، به این معنی که ممکن است بیت کوین را به عقب برگردانند.

اگر از صرافی استفاده نکنید، اوضاع تغییر می‌کند. در این صورت، هر چقدر هم که برای شما ناراحت کننده به نظر برسد، بازگرداندن بیت کوین شما ممکن نخواهد بود. بیت کوین به خودی خود غیرمتمرکز است، به این معنی که هیچ کس نمی‌تواند هر تراکنشی را که شما از صرافی کریپتو انجام می‌دهید را معکوس کند.

به علاوه، کیف پول به هویت افراد گره نخورده است. بلکه فقط یک آدرس است که ممکن است نام آنها در آن باشد یا نباشد. در نتیجه، ممکن است این امکان را نداشته باشید که با آنها تماس بگیرید و فقط از آنها بخواهید بیت کوین شما را به شما پس دهند.

همچنین، اگر واقعاً بتوانید با آنها تماس بگیرید، این احتمال وجود دارد که آنها وانمود کنند که رمز ارزهای شما را دریافت نکرده‌اند. بیت کوین مدام ارزش پیدا می‌کند، بنابراین در حالی که احتمال زیادی وجود دارد که فرد درستکاری را پیدا کنید تا آنها را پس بفرستد، ممکن است با فردی برخورد کنید که آن را از آن خود بداند.

به همین دلیل است که همیشه باید آدرس ایمیلی را که بیت کوین به آن ارسال می‌کنید را دوباره چک کنید. چند ثانیه اضافی بررسی مضاعف ممکن است از ساعت‌ها یا روزها تلاش شما برای بازگرداندن بیت کوین جلوگیری کند.

نکته اصلی این است که شناسه‌های تراکنش برای عملکرد اکوسیستم بلاکچین ضروری هستند و از برخی از ارزشمندترین مزایای فناوری بلاکچین، از شفافیت گرفته تا مقاومت در برابر سانسور، پشتیبانی می‌کنند.

سوالات متداول 

مرورگر بلاکچین چیست؟

مرورگر بلاکچین، پمشابه سایر مرورگر‌های اینترنت است و از طریق آن می‌توان تراکنش‌های رخ داده در بلاکچین را رهگیری کرد.

چگونه از مرورگر بلاکچین استفاده کنم؟

مرورگر ارزی که می‌خواهید رهگیری کنید را در اینترنت جستجو کنید. سپس آدرس تراکنش را در بخش جستجو وارد کرده و تراکنش مورد نظر را مشاهده کنید.

بهترین مرورگر بلاکچین کدام است؟

وب‌سایت Blockchain.com، یکی از بهترین مرورگر‌های بلاکچین در سراسر اینترنت است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نادر
نادر
24 روز قبل

سلام بنده مقداری بیت کوین داشتم در کونومی و ارسال شده چطوری میتونم دارایی برگردونم یا پولش واسم واریز بشه😕لطفاً کمکم کنید

ر رواقی
ر رواقی
19 روز قبل
پاسخ به  نادر

سلام
اگر تراکنشی به آدرس نامشخص در ولت شما انجام شده باشد، متاسفانه امکان بازگشت آن وجود ندارد.

دکمه بازگشت به بالا