افراد مشهور

ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم کیست؟ ثروت مالک اتریوم چقدر است؟

با دیدن چهره جوانی لاغر اندام که حتم داریم یک رگ روسی داشته باشد، از خود می‌پرسیم چه چیزی او را از همسالانش متمایز کرده؟ همه‌چیز از جایی شروع شد که زمزمه‌های پذیرش بیت کوین بیشتر شد. اینجا بود که جوانی خلاق، کنجکاو و باهوش پا به‌دنیای ارزهای دیجیتال گذاشت تا از طرفداران پروپاقرص بیت کوین و خالق یکی از بزرگترین پروژه‌های جهان کریپتو باشد. آقای نابغه ریاضی که حالا در گروه جوانان ثروتمند جهان قرار دارد، از کجا به دنیای برنامه‌نویسی قدم گذاشت؟ چه‌چیزهایی در وجود ویتالیک بوترین ۱۹ ساله بود که او را به سمت تولد اتریوم کشید؟ چه دغدغه‌هایی باعث شد تا به دنبال ارائه نسخه‌ای بهتر برای ارزهای دیجیتال باشد؟ اگر زندگی بوترین برای شما هم جذاب است، ادامه این مطلب را از دست ندهید تا همه چیز را درباره او با هم مرور کنیم.

علاقه‌مندان به دنیای رمز ارزها، خرید اتریوم را یکی از سه معاملۀ موفق بازار ارز دیجیتال می‌دانند که توسط نابغه‌ای روسی – کانادایی به اسم ویتالیک بوترین ابداع شد.

برای خریداران اتریوم یا دیگر ارزهای دیجیتال، بررسی بازار و تحلیل نمودار قیمت یکی از فاکتورهای اساسی است. البته من امروز فاکتور سومی را می‌خواهم اضافه کنم و آن آشنایی با سرگذشت و زندگینامه خالقان ارز دیجیتال است. شاید بپرسید چرا؟! بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که بررسی تولد یک رمز ارز، ایده اجرایی‌شدن و مسیری که طی کرده، روند صعودی یا نزولی آن را در آینده نشان می‌دهد. اگر تمایل به سرمایه‌گذاری و استخراج اتریوم را دارید، شاید بد نباشد با زندگینامه ویتالیک بوترین و مسیر تولد این رمز ارز بیشتر آشنا شوید تا در کنار تحلیل نمودارها بتوانید تصمیم بهتری برای معامله بگیرید.

دوران کودکی ویتالیک بوترین: داستان تولد یک ستاره

دوران کودکی بوترین

همان‌طوری که گفتم در دنیای رمز ارزها، اتریوم یکی از ارزهای دیجیتالی است که تقاضای زیادی برای خریدوفروش دارد، اما بهتر است قبل از آنکه با با خود اتریوم آشنا شوید، داستان زندگی خالق اتریوم را مطالعه کنید.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) خالق اتریوم در سال ۱۹۹۴ (بعد از فروپاشی شوروی) در روسیه به دنیا آمد. ویتالیک تا شش‌سالگی و قبل از مهاجرت به کانادا در مسکو زندگی می‌کرد و مهاجرت والدینش به سرزمین فرصت‌ها او را برای شکوفایی استعدادش آماده کرد.

ویتالیک از همان سال‌های ابتدایی زندگی خود نشان داد که استعدادهای زیادی دارد و اطرافیان را نسبت به آینده خود امیدوار کرد. او به ریاضی و برنامه‌نویسی علاقه عجیبی داشت و مهارت حل مساله ویتالیک همه را شگفت‌زده می‌کرد. او در ۹ سالگی از مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کرد، به دلیل استعداد و نبوغش بورسیه گرفت و با تشویق معلمانش به‌سرعت پیشرفت کرد.

دوران نوجوانی ویتالیک بوترین: درخشش یک نابغه

علاقه بوترین به بازی کامپیوتری

ویتالیک توانست وارد یکی از بهترین دبیرستان‌های تورنتو یعنی دبیرستان آبلارد (Aberald) شود. او در دوران دبیرستان همیشه پیشتاز بود و نمرات عالی کسب می‌کرد. او در حین تحصیل به تجارت علاقه‌مند شد و مطالعات خود را در این حوزه آغاز کرد و یادگیری تجارت را در الویت‌های خود قرار داد.

اما اتفاقی عجیب در زندگی ویتالیک افتاد و او بعد از اینکه یک بازی کامپیوتری را برای اولین بار امتحان کرد، شیفته آن شد. World of Warcraft بازی مورد علاقه او بود. به حدی ویتالیک درگیر این بازی شد که برای مدتی آن اشتیاق خود به تحصیل را مانند سایق نداشت.

می‌توان گفت ویتالیک بوترین با شخصیت‌های این بازی زندگی می‌کرد و یکی از بهترین گیمرهای بازی World of Warcraft بود. تا اینکه در اوایل سال ۲۰۱۰ برخی از شخصیت‌های موردعلاقه ویتالیک در آخرین بروزرسانی بازی دچار تغییرات جدی شدند. این اتفاق به حدی برای او غیرقابل باور بود که یک روز کامل گریست و بعد از آن به طور کامل بازی را کنار گذاشت.

اما او از این اتفاق یک نتیجه‌گیری کرد. بازی‌های متمرکز و سیستم‌های متمرکز می‌توانند زندگی انسان را کنترل کنند و در تصمیمات او اثرگذار باشند. برای همین ویتالیک به سیستم غیرمتمرکز علاقه مند شد و شروع به مطالعات در این حوزه کرد.

دوران دانشجویی ویتالیک بوترین: ورود به بازار ارزهای دیجیتال

دوران دانشجویی ویتالیک بوترین

ویتالیک بعد از آنکه بازی‌های متمرکز کامپیوتری را کنار گذاشت به دنبال تمایلات جدید خود رفت. در شکل گرفتن این تمایلات پدر او هم تاثیر بسیار زیادی داشت. زیرا پدر ویتالیک مدت‌ها بود که با ارزهای دیجیتال درگیر بود و حتی در سال ۲۰۱۳ در رابطه با ارزهای دیجیتال استارت‌آپ نرم افزاری را راه‌اندازی کرده بود. همین موضوع باعث شد تا ویتالیک بوترین وارد دنیای پر از راز و رمز کریپتوکارنسی شود.

او علاوه بر شرکت در کلاس‌های دانشگاهی، بیشتر وقت خود را در گردهمایی‌های مربوط به بیت‌کوین می‌گذراند و در ارتباط با دنیای ارزهای دیجیتال پژوهش می‎‌کرد. ویتالیک برای اینکه بتواند دنیای ارزهای دیجیتال را تجربه کند نیاز به خرید بیت کوین داشت. اما او نه توانایی این را داشت که بیت کوین استخراج کند و نه توانایی مالی برای خرید آن را داشت.

اما در همان روزها بود که او یک آگهی استخدامی جذاب دید. یک سایت برای قسمت وبلاگ خود دنبال نویسنده در حوزه کریپتو کرد و دستمزد در ازای هر مقاله ۵ بیت کوین بود. این یک فرصت استثنایی برای ویتالیک بود.

او در کنار تحصیل در دانشگاه شروع به نوشتن مقاله‌هایی در خصوص بیت کوین کرد و همین موضوع باعث شد تا با ماهیت ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا شود و علاقه‌مندی او روز به روز بیشتر شود. اگرچه بلاگ مذکور بعدها شهرتش را از دست داد و مورد بی‌توجهی قرار گرفت ولی سابقۀ او در این حوزه باعث شد تا مجله بیت کوین Bitcoin Magazine در سال ۲۰۱۱ از او برای همکاری دعوت کند. او یکی از نویسنده‌های اصلی این نشریه بود ولی به‌صورت مرتب برای دیگر رسانه‌های ارز دیجیتال هم مقاله‌هایی در مورد بیت کوین می‌نوشت.

او در همین دوران سفرهای زیادی به کشورهای مختلف داشت که برخی از آن‌ها با هدف شرکت در کنفرانس‌ها و برخی دیگر برای آشنایی بیشتر با کسب و کارهای موفقی بود که به ارزهای دیجیتال مرتبط بودند.

نقطه عطف زندگی ویتالیک بوترین: ایده خلق اتریوم

ویتالیک که مدت‌های زیادی بود روی ارزهای دیجیتال و سیستم‌های غیرمتمرکز مطالعه می‌کرد در ۱۹ سالگی وایت پیپر اتریوم را نوشت! او ایده خود را به بسیاری از دوستان خود فرستاد تا بتواند از آن‌ها برای گسترش اتریوم کمک بگیرد. او در نهایت موفق شد تا جمعی ۳۰ نفره تشکیل دهد و در مورد ایده خود صحبت کند. حمایت‌های افرادی که برای اولین بار ایده ساخت و خلق اتریوم را می‌شنیدند باعث شد که او اعتماد به نفس زیادی پیدا کند و در این مسیر محکم‌تر از قبل گام بردار و در اواخر ژانویه ۲۰۱۴ بود که این پروژه به صورت عمومی اعلام شد.

مهم‌ترین تصمیم ویتالیک بوترین: ترک دانشگاه

بوترین زمانی که پروژه اتریوم را به صورت علنی اعلام کرد هنوز دانشجو بود و تحصیلات خود را به پایان نرسانده بود. او به دنبال جمع‌آوری سرمایه اولیه لازم برای راه اندازی بنیاد اتریوم بود. ویتالیک بوترین تصمیم گرفت تا یک بار دیگر برای رسیدن به اهداف خود از مسیر متفاوتی عبور کند. او کمک هزینه دو ساله و ۱۰۰ هزار دلاری دانشگاه را قبول کرد. اما در ازای دریافت این کمک هزینه او باید از دانشگاه صرف نظر می‌کرد. زیرا اولین شرط دریافت این فاند ترک دانشگاه و کارکردن محض روی پروژه بود. در نتیجه خالق اتریوم از دانشگاه انصراف داد و به دنبال راه‌اندازی بنیاد اتریوم رفت.

شروع فروش اتریوم و ورود رسمی به بازار

ویتالیک بوترین در فروش اولیه اتریوم توانست صاحب ۱۸ میلیون دلار بیت کوین شود. بعد از آن او یک سال را صرف تحلیل دقیق اتریوم، بررسی و آزمایش، آنالیز نمودار و … کرد تا ایده نهایی و بدون نقص با رفع اشکالات موجود بالاخره در ۲۰۱۵ به‌صورت رسمی وارد بازار رمز ارزها شد.

بیشتر بخوانید: اتریوم چیست؟

به‌روزرسانی‌های رمز ارز اتریوم

بروزرسانی اتریوم
بروزرسانی اتریوم

اتریوم از زمان ورود به بازار تا امروز به‌روزرسانی‌های مختلفی داشته است. که در ادامه به اختصار در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

Homestead: اولین به‌روزرسانی بعد از تأیید و رضایت عمومی خریداران از اتریوم بود که در سال ۲۰۱۶ منجر به تغییر پلتفرم خریداران و توسعه‌دهندگان به نسخۀ Homestead شد. به‌موجب این تغییر استفاده از پلتفرم برای همۀ کاربران آسان‌تر شد. در واقع این معنای ارائۀ قدرتمند یک ارز دیجیتال در بازار بود.

Metropolis: به‌روزرسانی بعدی Metropolis بود. این بهبود با هدف ایجاد پلتفرم و شبکه‌ای User Friendly یا همان کاربرپسند بود که سرعت بیشتر و امنیت بالاتری داشت.

Serenity: سومین به روزرسانی به نام Serenity در سال ۲۰۲۰ انجام شد که با نام اتریوم ۲ شناخته می‌شود. دو هدف مهم از بروزرسانی سرنیتی افزایش سرعت تراکنش‌ها و امنیت شبکه است. برای اجرایی شدن Serenity هم توسعه‌دهندگان سه فاز صفر(Beacon Chain)، فاز یک(Shard Chain) و فاز دو(The Docking) را در نظر گرفته‌اند.

نکته: شبکه ERC20 یکی از محبوب‌ترین استاندارهای اتریوم است. این شبکه برای میزبانی پروژه‌های بسیاری جلب توجه کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله معرفی شبکه ERC20 را از دست ندهید.

نگرانی در مورد هارد فورک اتریوم

با شروع به‌روزرسانی‌ها و خلق اتریوم ۲ بسیاری از خریداران نگران هارد فورک اتریوم شدند. این مفهوم در معنای ایجاد دو زنجیره جدا از یک ارز دیجیتال است که بدون تداخل با یکدیگر در بازار معاملات به رشد خود ادامه می‌دهند.

باتوجه‌به اینکه ارزهای دیجیتال توسط شخص کنترل نمی‌شوند، در صورت تغییر تمامی خریداران و سرمایه‌گذاران حاضر در شبکه باید به این تغییر رأی مثبت دهند. از آن طرف دیگر این تعداد بالای خریدار هیچ‌گاه بر سر یک تغییر به توافق جمعی نمی‌رسند، در نتیجه خالقان ارز دیجیتال نسخۀ دومی با تغییرات موردنظرشان را ایجاد می‌کنند تا هر دو رمز ارز بدون تداخل به کار خود در بازار معاملات ادامه دهند. در مقاله هارد فورک اتریوم این تغییر در بازار اتر را مفصل و با جزئیات توضیح دادیم.

ثروت ویتالیک بوترین

با پیشینه‌ای که از زندگینامه ویتالیک بوترین گفتیم بسیاری انتظار دارند که او در لیست ثروتمندترین مردان دنیا باشد. بر اساس آخرین گمانه‌زنی‌ها درخصوص آدرس کیف پولهای بوترین، در سال ۲۰۲۳ ثروت خالق اتریوم حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که بیشترین بخش آن مربوط به ارزهای دیجیتال می‌شود. علاوه بر این بوترین استعدادش را منحصر به دنیای کریپتوکارنسی‌ها نکرده و در دو شرکت استارتاپی نیز سهام‌دار است. البته این دو شرکت حدود سرمایه او را اعلام نکرده‌اند. سومین بخش سرمایه ویتالیک به ارز دیجیتال خودش یعنی اتریوم بازمی‌گردد که چیزی در حدود ۱۴۴ هزار دلار برای هرسال است.

دیدار ویتالیک بوترین با ولادیمیر پوتین

ویتالیک بوترین در روسیه

در طول این سال‌ها، بوترین در کشورهای مختلف به‌عنوان چهره‌ای معتبر در حوزه ارز دیجیتال شناخته شد. او به نقاط مختلف دنیا سفر کرد و سخنرانی‌های مختلفی داشت و در کشور مادری‌اش یعنی روسیه نیز تأثیر به سزایی گذاشت.

برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ بود که افراد بسیاری در روسیه برای شنیدن سخنرانی خالق اتریوم جمع شدند. او در این سفر با رئیس‌جمهور کشور زادگاهش «ولادیمیر پوتین» دیدار کرد. از جزئیات این دیدار اطلاعات زیادی در دست نیست، اما گفته می‌شود که ویتالیک در مورد فرصت‌های تکنولوژیک روسیه با رئیس‌جمهور صحبت کرده و او را با بیشتر با جزئیات ایده اقتصاد دیجیتالی آشنا کرده است.

ویتالیک در این سفر با شرکت‌های ارتباطات سیار روسیه نیز دیدار داشته تا آن‌ها را ترغیب به اتخاذ تصمیم‌های جدید در حوزه ارز دیجیتال و لزوم برگزاری پروژه‌های مختلف در حوزه بلاک‌چین کند.

شبکه‌های اجتماعی ویتالیک بوترین

حتما دنبال کردن زندگی آدمی مثل ویتالیک جوان و پرشور هیجان‌انگیز است. اینکه چه لایف استایلی دارد، روزگارش چگونه می‌گذرد، چه چیزهایی در توییر، اینستاگرام وغیر منتشر می‌کند. پس لازم است آدرس شبکه‌های اجتماعی او را با شما در میان بگذاریم.

  • توییتر بوترین: https://twitter.com/vitalikbuterin
  • وب‌سایت رسمی بوترین: https://vitalik.ca
  • پیج بوترین در اینستاگرام: بوترین هیچ حساب رسمی‌ای در اینستاگرام ندارد
  • کانال یوتیوب اتریوم: https://www.youtube.com/channel/UC6rYoXJ_3BbPyWx_GQDDRRQ

جوایز ویتالیک بوترین

جوایز بوترین

حتما سطح هوش بوترین برای شما هم سوال است! این شما و این عدد IQ 275 ! در این سال‌ها ویتالیک بوترین برندۀ جایزه‌های متعددی شد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به جایزه جهانی فناوری در حوزه نرم‌افزار و IT در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد. در ضمن نبوغ و استعداد او در حوزه توسعۀ پلتفرم و شبکه‌های رمز ارز منجر به دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه بازل در سال ۲۰۱۸ شد.

او در تمام این سال‌ها به فعالیت‌های بشردوستانه نیز مشغول بود و کمک‌های مالی بسیاری را به مؤسساتی از جمله مؤسسه تحقیقات هوش ماشین و بنیاد تحقیقات SENS اعطا کرده است.

جوایز بوترین در یک نگاه کلی به این ترتیب است:

  • Thiel Fellowship, 2014
  • World Technology Award in the IT Software category, 2014
  • Fortune 40 under 40 list, 2016
  • Forbes 30 under 30 list, 2018
  • Fortune the ledger 40 under 40 list, 2018
  • University of Basel Honorary doctorate, 2018

تحلیل بوترین درباره قاتل اتریوم

کاردانو که شاید به اندازه اتریوم شناخته شده نباشد یک بلاک چین غیر متمرکز و منبع باز است که از نظر برخی افراد به عنوان قاتل اتریوم شناخته می‌شود. کاردانو دو سال بعد از اتریوم در سال ۲۰۱۷ معرفی شد اما توانست به یک رقیب جدی برای اتریوم تبدیل شود.

ویتالیک بوترین در اغلب مصاحبه‌های خود به این موضوع اشاره کرده است که تیم توسعه دهنده اتریوم به صورت شبانه روزی در حال کار روی پروژه هستند و بروزرسانی‌های اتریوم مشکلاتی مانند کارمزد بالای تراکنش‌ها و مقیاس‌پذیری کم شبکه را رفع خواهد کرد. بوترین در گفتگویی که با انجمن مجازی فین‌تک داشت درباره آینده اتریوم و رقبای آن صحبت کرد و درباره مقایسه اتریوم و کاردانو و سایر شبکه‌های بلاکچینی گفت:

به نظر من اغلب شبکه‌های نوظهور، غیرمتمرکز بودن را فدای گسترش مقیاس‌پذیری خواهند کرد. اما نباید فراموش کرد که اتریوم هم در حال توسعه است و پروتکل لایه ۲ شبکه بزودی ارتقا پیدا می‌کند.

شایعه مرگ ویتالیک بوترین در سانحه رانندگی

شایعه مرگ ویتالیک بوترین

اخبار پیرامون این نابغه روسی بسیار زیاد است. یکی از شایعاتی که درباره ویتالیک بوترین منتشر شد و تا مدت‌ها رسانه‌ها را به خود مشغول کرد، شایعه مرگ ویتالیک بوترین در سانحه رانندگی بود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید همین خبر باعث شد که اتر ۴ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست بدهد.

این خبر که به سرعت در حال انتشار در شبکه‌های اجتماعی مختلف بود برای اولین بار از طریق یک پست جعلی در ۴chan اعلام شده بود. ویتالیک که خود از این شایعه متعجب بود در توییتر پیغامی گذاشت و به این جنجال پایان داد.

تحقیقات و بررسی‌های خالق اتریوم ادامه دارد!

حالا همه ما بهتر از قبل نابغه دنیای ارزهای دیجیتال و خالق یکی از مهم‌ترین شبکه‌های بلاک چین را می‌شناسیم. می‌توانید تصور کنید روزی بوترین دست از تلاش، تحقیق و توسعه بردارد؟‌ مسترمایند اتریوم هنوز راه زیادی برای رفتن دارد.

با اینکه بوترین خالق یکی از سه ارز دیجیتال موفق در عرصۀ جهانی است و ثروتی چشمگیر دارد، ولی همچنان در حال کار بر روی سیستم‌های اتریوم است. او می‌خواهد تا در به‌روزرسانی‌های بعدی آن‌ها را بیشتر از قبل توسعه و بهبود دهد.آشنایی با زندگینامه ویتالیک بوترین و فرایندی که منجر به خلق اتر شد، برای سرمایه‌گذاران حوزۀ ارز دیجیتال که هنوز برای خرید مردد هستند، مناسب و حتی ضروری است. ارز دیجیتالی که به دست فردی بااین‌همه نبوغ و استعداد متولد شده و همچنان تیمی از بهترین متخصص‌ها در حال بررسی برای بهبود و توسعۀ آن هستند، انتخابی مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است. به‌روزرسانی‌های بعدی ویتالیک بدون شک تأثیر مثبتی بر بازار اتر و توسعه شبکه اتریوم و ارز دیجیتال خواهد گذاشت که باید منتظر آن باشیم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۴

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا