مقالات ارز دیجیتال

ERC20 چیست؟ معرفی مهمترین استاندارد شبکه اتریوم

همه توکن‌‌هایی که تولید و معرفی می‌شوند باید روی بستر یک بلاکچین باشند، اما هزینه ساخت بلاکچین اختصاصی بسیار زیاد است. ERC20 در اصل یک استاندارد روی اتریوم است که می‌تواند امکان ساخت توکن‌های جدید بر بستر خودش را در اختیار سازندگان و توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال قرار دهد. در واقع آنها توکن‌های خود را روی ERC-20  می‌سازند تا شبکه‌ای برای انتقال ارز داشته باشند.

نکات زیادی درباره شبکه اتریوم (ETH) و بلاکچین آن وجود دارد که دانستن آنها شما را شگفت‌زده می‌کند. در این مطلب از وبلاگ والکس از استاندارد ERC20 و توکن‌هایی که بر بستر آن متولده شده‌اند صحبت کنیم. همراه ما باشید تا یکی از مهم‌ترین استانداردهای فناوری‌ بلاکچین را بشناسید.

توکن چیست؟

توکن‌ها (Token) نوعی از رمزارزها هستند که نشان دهنده یک دارایی یا استفاده خاص هستند و بلاکچین اختصاصی خود را دارند. اغلب از واژه ارز دیجیتال به جای توکن استفاده می‌کنند اما از لحاظ فنی این جایگذاری درست نیست. توکن‌‌ها قبل از اینکه در ارزهای دیجیتال استفاده شوند، در سیستم‌‌های کامپیوتری یک نوع مجوز رمزنگاری شده بودند. 

ERC-20 چیست؟

ERC20 پروتکل ایجاد توکن است که روی شبکه اتریوم ساخته شده است و می‌تواند بستری برای ایجاد توکن‌های جدیدی باشد که از یک بلاکچین اختصاصی بهره نمی‌برند. در واقع، به جزء اینکه اتر (ETH) ارز‌ دیجیتال بومی شبکه اتریوم است، توکن ERC-20 استاندارد‌های مهمی برای ساخت توکن‌های قابل تعویض بر بستر اتریوم دارد. استفاده از این استاندارد می‌تواند هزینه‌های تولید توکن‌های جدید را برای سازندگان کاهش دهد. علاوه بر این، استاندارد‌هایی دارد که همه توکن‌های ساخته شده بر بستر آن باید به این استانداردها پایبند باشند و در چهارچوب آنها رفتار کنند.

استاندارد ERC20 برای همه قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استاندارد در بعضی از جهات شباهت زیادی به بیت کوین، لایت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال دارد. 

تاریخچه ERC20

سال ۲۰۱۵ توسعه‌دهندگان اتریوم، شبکه ERC20 را ایجاد کردند و دو سال زمان برد تا در نهایت کمیته اصلی، این استاندارد را به رسمیت بشناسد و بتواند کار خود را برای انتقال ارز آغاز کند.

استاندارد ERC-20

روش کار ERC-20 به این صورت است که یک نفر یا گروهی از توسعه‌دهندگان باید پیشنهاد خود را که در اصل جزئی از پروپوزال‌های بهبود شبکه اتریوم است (Ethereum Improvement Proposal) مطرح کنند و ساختار و استاندارد‌های آن را هم به صورت کامل شرح دهند. در نهایت کمیته EIP این پیشنهاد را بررسی کرده، استاندارد‌های آن را مطالعه می‌کند و اگر شرایط آن مناسب باشد، تأیید و اصلاح نهایی را ارائه خواهد کرد. بعد از این مرحله شبکه پیشنهادی گروه توسعه‌دهنده بر قالب ERC-20 ایجاد شده و رسما یک ERC خواهد بود. 

همچنین قراردادهای هوشمند و سایر ویژگی‌های درون اتریوم موظف به انطباق با یکی از استانداردهای تأیید شده هستند.

توکن‌های ERC-20

منظور از توکن‌های ERC-20 رایج‌ترین توکن‌هایی هستند که روی بلاکچین اتریوم ساخته شده‌اند. طراحی این توکن‌ها به‌صورتی است که توکن‌های کاربردی (utility tokens) شبکه هستند و برای توابع پرداختی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این توکن‌ها را می‌توان برای پرداخت خدمات و کالاها استفاده کرد. توکن‌های ERC-20 مانند هر توکن دیگری سه قابلیت تعویض‌پذیری، انتقال و عرضه مشخص دارند. 

برترین توکن‌های شبکه ERC20 این موارد است:

  • توکن هگز (HEX)
  • توکن یو اس دی کوین (USD coin)
  • توکن شیبا اینو (SHIBA Inu)
  • توکن فانتوم (Fantom)

توابع کد‌گذاری در ERC20

استاندارد ERC20  شش تابع اجباری و سه تابع اختیاری دارد. این توابع کدگذاری باعث می‌شوند توکن‌ها روش‌های پیاده‌سازی مختلفی در سیستم اتریوم داشته باشند. همچنین این توابع به نفع توکن‌ها و شبکه‌‌هایی است که بر چارچوب ERC-20 تولید می‌شوند و روی قیمت اتریوم (ETH) نیز می‌توانند تاثیرگذار باشند. 

توابع اصلی

همان‌طور که از اسم این توابع می‌توان برداشت کرد، یک توکن را تنها زمانی زیر مجموعه توکن‌های ERC-20 می‌شناسند که از این شش تابع اصلی پیروی کند. 

  1. total Supply: تعداد کل عرضه یک توکن ERC20 خاص را با این تابع روی بلاکچین اتریوم عرضه می‌کنند. همچنین تعداد توکن‌های نهایی و موجود در شبکه هم با استفاده از این تابع مشخص می‌شود.
  2. balanceOf: این تابع همه توکن‌های یک آدرس مشخص را نشان می‌دهد. 
  3. approve: اعتبارسنجی تراکنش‌ها و توکن‌های معرفی شده روی ERC-20 با استفاده از این تابع قابل انجام است. 
  4. transfer:امکان ارسال توکن به آدرس‌های دیگر را با استفاده از این تابع می‌توان فراهم کرد.
  5. transferFrom: استفاده از این تابع امکان پیاده‌سازی سیستم پرداخت‌ها را به صورت خودکار میسر می‌کند.
  6. allowance: این تابع در قراردادهای ERC20 می‌تواند در صورت کمبود توکن‌های لازم کاربر برای تراکنش، به‌طورکلی و به صورت خودکار تراکنش را قطع کند.

توابع اختیاری

در کنار توابع اصلی، سه مورد توابع اختیاری هم وجود دارد که استفاده از آنها کاملا اختیاری است. این توابع به شرح زیر است:

  1. Token Name: نام‌گذاری توکن 
  2. SYM: انحصاری کردن توکن
  3. Decimals: تعیین کردن اعشار یا کوچک‌ترین جزء توکن 

این مجموعه از توابع و سیگنال‌ها تضمین می‌کند که انواع مختلف توکن‌‌های اتریوم در هر بخشی از سیستم عملکردی یکپارچه و یکسان خواهند داشت. به‌این‌ترتیب، تقریباً تمام کیف پول‌های دیجیتالی که ارز اتر را در لیست پشتیبانی خود دارند از توکن‌های استاندارد ERC20 هم میزبانی می‌کنند.

اهمیت استاندارد ERC20 در چیست؟

اهمیت شبکه ERC20 با مشخص کردن عبارات اصلی این استاندارد قابل درک می‌شود. درواقع ERC20 مخفف «درخواست اتریوم برای اظهارنظر – Ethereum Request for Comment» است. این تعریف مفهومی مشابه با مهندسی اینترنت دارد و وسیله‌ای برای انتقال یادداشت‌ها و الزامات فنی ضروری به گروهی‌ از توسعه‌دهندگان محسوب است. توسعه‌دهندگان و سازندگان با درک توابع و شرایط استفاده از این استاندارد می‌توانند توکن‌‌های جدید برای بهبود فناوری بلاکچین ایجاد کنند و از همه مهم‌تر، هزینه‌های ساخت و استفاده از بلاکچین جدید را هم از پروژه‌های خود حذف کنند. این کار کمک می‌کند هزینه‌های بالای این پروژه‌ها منطقی‌تر و به‌صرفه‌تر باشد.

قالب استاندارد ERC20 تا مدت‌ها محبوب‌ترین مسیر و روش برای ایجاد توکن‌های جدید در فضای ارزهای دیجیتال بود. در نتیجه، همه توکن‌های جدیدی که می‌خواستند به لیست بلند‌بالای توکن‌های فعال بازار اضافه شوند، روی قالب ERC-20 ایجاد می‌شدند. این چارچوب به‌ویژه در بین ICOها و شرکت‌های تأمین مالی جمعی بسیار محبوب و مورد توجه بود.

توکن اتریوم یا اتر

 در حال حاضر ده‌ها هزار توکن متمایز وجود دارد که بر اساس استاندارد ERC20 صادر شده و در حال فعالیت هستند. همان‌طور که بسیاری از قراردادهای هوشمند ERC-20 برای اجرای روال‌ها و عملکردهای مختلف در فضای دیجیتال استفاده می‌شوند، بسیاری دیگر هم برای ایجاد توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) با هدف عرضه اولیه کوین (ICO) مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این موضوع به‌خوبی می‌تواند بیانگر شبکه ارز دیجیتال اتریوم و استاندارد ERC20 اتریوم باشد.

یک ICO اساساً معادل صنعت ارزهای دیجیتال با عرضه اولیه عمومی (IPO) در بازار سهام است. در واقع، در هر عرضه اولیه، یک شرکت رمزنگاری به دنبال جمع‌آوری پول برای ایجاد یک ارز دیجیتال جدید و یکی از برنامه های غیرمتمرکز (DAPP) است. این روش را به‌عنوان راهی برای جمع‌آوری بودجه و سرمایه لازم که می‌تواند بهبود فناوری و برنامه‌ها را تسهیل کند، انجام می‌دهد.

گزارشی که درباره ERC20 منتشر شده است، ادعا کرده که عرضه اولیه این شبکه در سال ۲۰۱۷ به‌تنهایی توانست یکی از پروژه‌هایی باشد که بیشترین سرمایه‌ را جذب کرده است. همچنین بسیاری از ارزهای دیجیتال موفق دیگر از نظر عرضه اولیه هم طبق پروتکل ERC-20 ساخته شده‌اند. به‌عنوان‌مثال، EOS (رمزارز ایاس) یک توکن مبتنی بر این استاندارد است که در طول ۵ روز عرضه اولیه خود بیش از ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه کسب کرد. چندین توکن دیگر که روی قالب ERC20 راه‌اندازی شده‌اند هرکدام چندین میلیون دلار در عرضه اولیه‌های خود جمع‌آوری کرده‌اند.

مزایا و معایب ERC20

با توجه با اهمیت شبکه ERC20 و کارایی این استاندارد در دنیای ارز دیجیتال، مهم است که مزایا و معایب این شبکه را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای شبکه ERC20

  • قابلیت سازگاری: شبکه ERC20 بسیار سازگار است و توکن‌هایی که بر اساس این استاندارد ساخته می‌شوند، با تقریباً هر کیف پول که اتریوم را پشتیبانی می‌کند، قابل استفاده هستند.
  • معامله‌پذیری: شبکه ERC20 باعث می‌شود توکن‌هایی که بر اساس این استاندارد ساخته شده‌اند، قابلیت معامله و تبادل را داشته باشند. این معاملات می‌تواند در صرافی‌ها یا به صورت مستقیم انجام شود.
  • نیاز به حداقل هزینه: برای ایجاد توکن‌ها در شبکه اتریوم، هزینه نسبتاً کمی نیاز است. این به معنی این است که برای پروژه‌های کوچکتر و توسعه‌دهندگان، ایجاد یک توکن مبتنی بر ERC20 قابل دستیابی است و این به آن‌ها امکان می‌دهد تا از قابلیت‌های بلاکچین و جمع‌آوری سرمایه برای پروژه خود استفاده کنند.
  • امنیت: توکن‌های ERC20 از مزایای امنیتی شبکه اتریوم بهره‌ می‌برند. تمامی معاملات در بلاکچین ثبت می‌شوند و تغییری در آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

معایب شبکه ER20

  • محدودیت‌های قرارداد هوشمند: استفاده از استاندارد ERC20 برای ایجاد توکن‌ها با محدودیت‌هایی همراه است. برخی از این محدودیت‌ها شامل ناتوانی برای پشتیبانی از توابع پیچیده‌تر، محدودیت در تعداد توکن‌های صادر شده و عدم امکان تنظیم دقیق قوانین مربوط به توکن می‌باشد.
  • مقیاس‌پذیری: شبکه ERC20 بر اساس بلاکچین اتریوم عمل می‌کند. با افزایش تعداد تراکنش‌ها، می‌تواند مشکلات مقیاس‌پذیری را تجربه کند.
  • عدم قابلیت برگشت تراکنش‌ها: یکی از ویژگی‌های شبکه ERC20، عدم قابلیت برگشت تراکنش‌هاست. یعنی یک بار که تراکنش انجام شده و توکن‌ها منتقل شده‌اند، نمی‌توان آن را به حالت قبل بازگرداند.
  • هزینه‌های گس: برای انجام تراکنش‌ها در شبکه ERC20، نیاز به هزینه‌های گس دارید. هزینه‌های گس برای انجام تراکنش‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند محاسبه می‌شوند و ممکن است در زمان‌هایی با افزایش تقاضا، بالا بروند.

استاندارد ERC-20 و فهرست مشترکی از قوانین

شبکه ERC20 فهرست مشترکی از قوانینی را تعریف می‌کند که همه توکن‌های اتریوم باید به آن پایبند باشند. تا تاریخ آگوست ۲۰۲۱، حدود ۴۴۲۶۴۷ توکن سازگار با ERC-20 در شبکه اصلی اتریوم وجود دارد. برخی از این مهم‌ترین قوانین این شبکه شامل موارد زیر است:

  • نحوه انتقال توکن‌ها
  • نحوه تأیید تراکنش‌ها
  • نحوه دسترسی کاربران به داده‌های مربوط به یک توکن
  • کل عرضه توکن‌ها
قوانین استاندارد ERC20

قوانین استاندارد ERC20 به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا به طور دقیق درباره نحوه عملکرد توکن‌های جدید در سیستم بزرگ‌تر اتریوم اطلاعات کسب کرده و عملکرد آنها را پیش‌بینی کنند. این کار، توسعه و طراحی توکن‌ها را برای توسعه‌دهندگان ساده می‌کند، همچنین می‌تواند باعث جلوگیری از انجام تراکنش‌های اشتباه شود.

کیف پول توکن‌های ERC20

خوشبختانه، اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق توسعه‌دهندگان توکن‌ها، مطابق با قوانین ERC-20 عمل می‌کنند. به این معنی که اکثر توکن‌هایی که از طریق عرضه اولیه کوین اتریوم منتشر می‌شوند، مطابق با پروتکل ERC-20 هستند. امروزه بسیاری از ارزهای دیجیتال‌ معروف بازار که متقاضیان و معامله‌گران زیادی هم دارند روی چارچوب ERC20 اتریوم تولید شده‌اند. اگر قصد خرید هر ارز دیجیتالی را دارید که به‌عنوان توکن ERC-20 صادر می‌شود، باید کیف پولی هم داشته باشید که با این توکن‌ها سازگار هستند. چون توکن‌های ERC-20 بسیار محبوب هستند، کیف پول‌هایی که از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند هم گزینه‌‌های بسیار متنوع و زیادی است.  

پرکاربرد ترین کیف پول‌های ERC20 این موارد است:

  • ترزور والت
  • اتمیک والت
  • تراست والت
  • مای اتر والت 
  • متاماسک
  • کول والت
  • انجین والت
توکن اتریوم

جایگزین‌های پروتکل ERC20

درحالی‌که استاندارد ERC20 پشتیبانی گسترده‌ای را ارائه داده و توکن‌های جدیدی مطابق با استانداردهای خود به فناوری و بازار ارزهای دیجیتال معرفی کرده است، منتقدان زیادی هم دارد. منتقدان معتقدند این استاندارد ارز دیجیتال اتریوم به یک یا چند روش ناقص و کم محدود می‌شود؛ به همین دلیل، از زمان توسعه ERC20، چندین جایگزین دیگر هم برای این شبکه پیشنهاد شده است. مهم‌ترین پیشنهادها شبکه‌های ERC223 ، ERC20.5 و ERC621 است.

تفاوت ERC20 با TRC20

تفاوت‌های زیادی بین توکن‌های این دو شبکه وجود دارد و اولین چیزی که باید از آن صحبت کنیم، نحوه اجماع در بلاکچین آنهاست. بلاکچین اتریوم از الگوریتم PoW و روش ماینینگ استفاده می‌کند و بلاکچین ترون این فرایند را از طریق استیکینگ و الگوریتم PoS مدیریت می‌کند. 

سرعت و میزان کارمزد تراکنش‌ها را هم نباید نادیده گرفت. در حال حاضر کارمزد تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم افزایش پیدا کرده و نسبت به بلاکچین ترون، بسیار گران‌تر است. همین باعث شده تا سازندگان و معامله‌گران ترجیح می‌دهند تا کم کم به سمت استفاده از شبکه TRC20 بروند. 

با این وجود، والت‌ها و صرافی‌های زیادی از ذخیره‌سازی توکن ERC20 پشتیبانی می‌کنند و این در حالی است که  تتر TRC20 هنوز به این میزان شناخت نرسیده و پشتیبانی آن در صرافی‌ها و والت‌ها بسیار محدود‌تر است. 

اگر بخواهید اطلاعات بیشتری درباره این شبکه کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مطلبی درباره دو تتر محبوب تریدرها و تفاوت تتر TRC20 با ERC20 را بخوانید.

والکس، دروازه‌ای امن برای ورود به بازار اتریوم و توکن‌های آن

درباره استاندارد محبوب ارز دیجیتال اتریوم و ویژگی‌ها و مهم‌ترین نکات مربوط به آن گفتیم. ERC-20 مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و عملکردهای اساسی است که هر توکن جدید که می‌خواهد در بستر اتریوم متولد شود باید به این دستور‌العمل‌ها و عملکردها پایبند بماند. شاید دنیای ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران عادی دلهره‌آور و ناشناخته به نظر برسد، اما روش‌ها، اقدامات و بسترهایی وجود دارند که کمک می‌کند این دنیای ناشناخته ملموس‌تر و قابل‌درک‌تر شود.

 والکس اینجاست تا با آموزش‌‌هایی که درباره این دنیای حیرت‌انگیز به کاربران و مخاطبان خود می‌دهد، مسیر را برای ورود به این بازار روشن کند، نقاط تاریک و ناشناخته را از سر راه بردارد و همه آنچه باید در این بازار بدانید را به شما آموزش دهد. والکس جایی است که می‌توانید به آن اعتماد کنید و با خرید تتر و خرید ارزهای دیجیتال موجود در بازار یکی از آینده‌دارترین سرمایه‌گذاری‌های خود را داشته باشید. این بازار جایی است که می‌تواند انقلابی بی‌رقیب بسازد. برابری مالی و عدالت اقتصادی بازار ارزهای دیجیتالی در آینده‌ای دور یا نزدیک فراگیر خواهد بود. نه فقط مردم کشورهای پیشرفته، بلکه هرکسی از هرجایی که پا در این دنیا بگذارد هم زیر پرچم این عدالت مالی قرار خواهد گرفت.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۸ / ۵. مجموع آرا: ۶

منبع
community.metamask
ارزهای دیجیتال و فناوری‌های مربوط به آنها مثل چتری هستند که از هنر تا اقتصاد و از اشیاء تا انسان‌ها می‌توانند زیر این چتر قرار بگیرند. حوزه‌ای که نوشتن از آن برای من پر از آگاهی و لذت است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
12 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
اسماعیل
اسماعیل
1 ماه قبل

سلام ، من مقداری ERC20 دارم ، چجوری باید اون ها رو به فروش برسونم ؟! ممنونم.

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  اسماعیل

سلام
باید آنها را در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر داخلی که از توکنهای موردنظر شما در بستر ERC20 پشتیبانی میکند، به فروش برسانید.

میلاد
میلاد
2 ماه قبل

سلام. من مقداری تتر وی ای پی دارم و تنها چیزی که می‌دونم اینه که بر پایه erc20 هستش. ممنون میشم به زبان ساده بگید تتر وی ای پی چی هست. آیا میشه مثل تتر تبدیل به ریالش کرد؟

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  میلاد

سلام
شما از طریق چه بستری این توکن را خریداری کرده‌اید؟ متاسفانه از ما اطلاعات موثقی از این ارز نداریم.

انبیا علوی
انبیا علوی
4 ماه قبل

سلام من چچوری حسابمو به یک شماره کارت واریز کنم
آیا امکان پذیر هست یا نه ممنون میشم اگه بگین

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  انبیا علوی

سلام و عرض ادب
متاسفانه دقیقا متوجه پرسش شما نشدیم. آیا منظور شما از حساب، همان اکانت رمزارزی است؟ در صورتی که دارای رمزارز در کیف پول خود هستید و قصد برداشت آن را دارید، ابتدا باید از یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی کمک بگیرید. به این صورت که در صرافی مربوطه ثبت نام و احراز هویت کنید. پس از تایید حساب بانکی شما در صرافی، میتوانید رمزارز خود را به تومان تبدیل کرده و آنرا برداشت کنید.

حسین بهادری
حسین بهادری
6 ماه قبل

در تفاوت ERC20 با TRC20 گفتید که بلاکچین اتریوم از الگوریتم اثبات سهام استفاده میکند درحالی که از اثبات سهام درحال استفاده هست.

ر رواقی
ر رواقی
6 ماه قبل
پاسخ به  حسین بهادری

سلام و عرض ادب
بله؛ همانطور که فرمودید بلاکچین اتریوم با بروزرسانی مرج، مبتنی بر مدل اجماع اثبات سهام شده است. این مساله در مقاله اصلاح میشود.

امید
امید
8 ماه قبل

سلام. من مقداری اتریوم از متامسک به تراست ولت انتقال دادم ولی چون شبکه متامسک erc20 بوده نشون نمیده چکار باید انجام بدم

ر رواقی
ر رواقی
8 ماه قبل
پاسخ به  امید

سلام
شبکه اتریوم در کیف پول مقصد (تراست ولت) چه بوده؟
لطفا اطلاعات دیقیق‌تری ازز تراکنش خود ارائه دهید تا بهتر بتوانیم شما را راهنمایی کنیم.

حمید شانه گر همدانی
حمید شانه گر همدانی
1 سال قبل

سلام من برنده شدم فقط کیف پ ل ندارم چطوری کیف پول بگیرم

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام
وقت شما به خیر
کیف پول های ارز دیجیتال مختلفی مانند تراست ولت، متا مسک، اتمیک ولت و … وجود دارند که شما باید بر اساس رمزارز و پلتفرم مورد نیاز خود (دسکتاپ یا تلفن همراه) یک از آنها را انتخاب کنید. همچنین ما در بلاگ والکس در مقالات مختلفی به معرفی کیف پولهای ارز دیجیتال پرداخته ایم. برای در یافت یک کیف پول ارز دیجیتال حتما توجه داشته باشید که آن را از منبع معتبر (وبسایت اصلی، گوگل پلی یا اپ استور) دریافت کنید.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا