بلاکچین

استاندارد TRC20 چیست؟ آشنایی با شبکه TRC-20 ترون

ترون (TRON) یکی از شبکه‌های پیشرو در دنیای کریپتوکارنسی است که امکان اجرای قراردادهای هوشمند و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز را به کاربران می‌دهد. ترون ابتدا در بستر بلاکچین اتریوم (ERC20) فعالیت می‌کرد. اما یک سال بعد بلاکچین اصلی و اختصاصی ترون با نام TRC20 به وجود آمد. شبکه TRC20 به دلیل ویژگی‌هایی که دارد موفق شده است بخشی از کاربران شبکه اتریوم را به سوی خود جلب کند.

در این مطلب قرار است با شبکه TRC20 بیشتر آشنا شویم و استاندارد trc20 را با استاندارد erc20 مقایسه کنیم.

آشنایی با شبکه trc20

استاندارد TRC20

ترون، یک پلتفرم بلاکچین برای برنامه‌های غیر متمرکز (dApps) است که در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان روی بلاکچین اتریوم ایجاد شد. ERC20 پروتکل ایجاد توکن روی شبکه اتریوم است. ترون از اجماع اثبات سهام وکالتی (DPoS) استفاده می‌کند و از آنجایی که در شبکه ترون تنها ۲۷ اعتبارسنج وجود دارد، سرعت انجام تراکنش در این شبکه زیاد است.

در سال ۲۰۱۸، تیم توسعه‌دهندگان این پلتفرم اقدام به راه اندازی شبکه اصلی ترون، یعنی TRC20 کردند. به دلیل اینکه این شبکه در مقایسه با ERC20 بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر بود به سرعت در میان کاربران ارز دیجیتال محبوب شد. تمام تلاش تیم سازنده شبکه ترون TRC20 در راستای این بود که بیشتر پروژه‌های بلاکچین را از ERC20 یا اتریوم به شبکه ترون منتقل کنند. اما در این کار موفقیت چندانی بدست نیاوردند.

TRC20 برای برنامه‌های غیر متمرکز، توکن‌ها و رمز ارزهای جدید استانداردها و قوانین مشخصی را تعریف کرده است. مهم‌ترین ویژگی‌های این شبکه، کاهش هزینه‌ی تراکنش، افزایش سرعت تبادل و امنیت است. همچنین شبکه TRC20 به توسعه‌دهندگان امکان ایجاد قرارداد هوشمند ترون را می‌دهد. به دلیل همین ویژگی‌ها در حال حاضر این شبکه، به عنوان یکی از شبکه‌های برتر بلاکچین به شمار می‌رود.

برخی از مهم‌ترین مزایای توکن‌های شبکه TRC20عبارت است از:

  • شبکه TRC20 مبادله و تراکنش‌ توکن‌ها را امکان پذیر می‌کند.
  • توکن‌های شبکه TRC20 بسیار مقیاس‌پذیر هستند.
  • توکن‌های TRC20 مقرون به صرفه هستند.
  • دارندگان توکن‌های شبکه TRC20 می‌توانند بدون محدودیت از داده‌ها استفاده کنند.
  • توکن‌های TRC20 را می‌توان در کیف پول‌های شبکه Tron نیز استفاده کرد.

آشنایی با استاندارد trc20

برنامه‌های استفاده کننده از استاندارد trc20

استاندارد TRC20 مجموعه‌ای از قوانین برای ساخت توکن بر بستر بلاکچین ترون و بر پایه قراردادهای هوشمند است. TRC20 به دلیل امکانات مختلف و مزیت‌هایی که دارد یک رقیب جدی برای شبکه اتریوم و استاندارد ERC20 به شمار می‌رود.

ویژگی‌های استاندارد TRC20

سرعت انتقال سریع و کارمزد انتقال پایین از مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از این استاندارد است. سایر ویژگی‌های استاندارد TRC20 عبارت است از:

  • تراکنش‌ها به صورت همتا به همتا و غیرمتمرکز انجام می‌شوند.
  • ایجاد اپلیکیشن‌های غیر متمرکز جدید را آسان می‌کند.
  • مقیاس‌پذیری بالایی دارد.
  • در طراحی و ساخت قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.
  • از الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام وکالتی استفاده می‌کند.
  • در یک دفتر کل عمومی می‌توان تراکنش‌ها را ردیابی کرد.
  • امکان سفارشی‌سازی رابط کاربری وجود دارد.

قوانین اجرای استاندارد TRC-20

توکن‌های TRC-20 باید به مجموعه‌ای از استانداردهای بلاک چین که شامل موارد اجباری و اختیاری است، پایبند باشند. برای این توکن‌ها، سه قانون اختیاری و شش قانون اجباری وجود دارد.

قوانین اختیاری عبارتند از:

  • نام توکن (Token Name): هر توکن برای راه‌اندازی روی شبکه ترون به یک اسم عمومی احتیاج دارد. به عنوان مثال، Tether.
  • نماد توکن (SYM): به نام مخفف شده توکن اشاره دارد، به عنوان مثال USDT.
  • دقت توکن (Decimals): حداقل واحد قابل تقسیم توکن است که می‌تواند تا یک هجدهم باشد.

قوانین اجباری عبارتند از:

  • عرضه‌ی کل (totalSupply): به حداکثر تعداد توکن‌هایی که می‌توان در پلتفرم ترون صادر کرد، اشاره دارد.
  • تعادل (balanceOf): موجودی رمز حساب Tron کاربر را نشان می‌دهد.
  • انتقال (Transfer): به توکن‌ها اجازه می‌دهد تا از قرارداد هوشمند به حساب کاربر منتقل شوند.
  • تأیید (Approve): همانند دیگر قراردادهای هوشمند، اجازه انتقال توکن‌ها را می‌دهد.
  • انتقال از (Transfer From): به کاربر اجازه می‌دهد توکن‌ها را به کاربر دیگری منتقل کند.
  • مجوز (Allowance): تعداد باقیمانده توکن‌هایی را که شخص ثالث می‌تواند انتقال دهد، کوئری می‌کند.

پروژه های مبتنی بر استاندارد شبکه trc20

استاندارد TRC20 در حوزه‌های مختلفی مانند زنجیره تأمین، خدمات مالی، خدمات درمانی و … کاربرد دارد. سه پروژه معروف مبتنی بر این استاندارد عبارت است از:

تتر (Tether): بدون تردید، تتر بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین پروژه با استفاده از استاندارد trc20 است. با توجه به کارمزدهای انتقال بسیار پایین‌تر در شبکه trc20، کاربران استفاده از تتر شبکه ترون را ترجیح می‌دهند.

ریوین (Revain): ریوین یکی دیگر از پروژه‌های مبتنی بر استاندارد trc20 است که از توکن‌های TRC-20 به عنوان بخشی از پلتفرم خود استفاده می‌کند. Revain به عنوان نوعی نسخه مبتنی بر بلاکچین تراست پیلوت (Trust Pilot) عمل می‌کند. افرادی که نظرات خود را ارسال می‌کنند در ازای مشارکت خود جوایزی دریافت می‌کنند.

توکن جاست (Just): توکن جاست با نماد USDJ یکی از توکن‌های برتر شبکه ترون با استاندارد TRC-20 است. کاربران می‌توانند توکن‌های TRX خود را در موقعیت‌های بدهی وثیقه قرار دهند تا استیبل کوین USDJ را تولید کنند که پشتوانه آن دلار آمریکا است.

مقایسه تتر trc20 با تتر erc20

مقایسه تتر trc20 با تتر erc20

تتر ERC20 با TRC20 تفاوت‌هایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

نحوه‌ی اجماع: اولین تفاوت میان توکن‌ها نحوه‌ی اجماع در بلاکچین‌های آن‌هاست. بلاکچین اتریوم از الگوریتم اثبات سهام (Pos) برای اجماع بهره می‌برد و بلاکچین ترون از الگوریتم اثبات سهام وکالتی (Dops) کمک می‌گیرد.

میزان کارمزد تراکنش‌ها: در بلاکچین اتریوم در حال حاضر کارمزد تراکنش‌ها افزایش پیدا کرده است؛ این در حالی است که در بلاکچین ترون، کارمزد تراکنش‌ها بسیار پایین و مقرون به‌صرفه است.

سرعت انجام تراکنش‌ها: سرعت انجام تراکنش‌ها نیز در شبکه ترون بسیار بالاتر از شبکه اتریوم است. در بلاکچین اتریوم در هر ۲۵ ثانیه یک تراکنش انجام می‌شود؛ اما در بلاکچین ترون این عدد به ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه می‌رسد.

میزان پشتیبانی در کیف پول‌ها: Erc20 در والت‌ها و صرافی‌های بسیاری مورد تایید قرار گرفته و می‌توان در بستر این پلتفرم‌ها از آن استفاده کرد. اما تتر Trc20 هنوز به این میزان شناخته شده نیست و والت‌ها و صرافی‌های محدودی از این کوین پشتیبانی می‌کنند.

برای نتیجه‌گیری می‌توان گفت با توجه به هزینه و سرعت تراکنش‌ها، تتر روی بلاکچین ترون در شرایط کنونی بر تتر بلاکچین اتریوم برتری دارد و تنها مزیت ERC20 نسبت به TRC20، شناخته‌تر بودن آن است که سبب شده کیف پول‌ها و صرافی‌های بیشتری از آن پشتیبانی کنند. اما با این حال، انتخاب و استفاده از انواع تترها کاملاً سلیقه‌ای است و به دیدگاه تریدر نسبت به بازار و معاملات بستگی دارد.

چرا از استاندارد trc20 و توکن آن استقبال شده است؟‌

توکن‌های TRC-20 مزایایی مشابه توکن‌های ERC-20 دارند. با این حال، با توجه به اینکه اتریوم اغلب مشکل تراکم تراکنش دارد که منجر به کارمزدهای بالا و تجربه کاربری ضعیف می‌شود، توکن‌های مبتنی بر Tron راه‌حل مناسبی را ارائه می‌دهند که در بین بسیاری از کاربران محبوب شده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۶

سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا