بلاکچین

سالیدیتی چیست؟ کاربردهای زبان برنامه نویسی بلاکچین (Solidity)

برای نگهداری و مراقبت از بلاکچین عمومی، کدهایی که برای شبکه تولید می‌شوند باید از امنیت بالایی برخوردار باشند. زبان برنامه‌نویسی، ایمنی شبکه بلاک چین را تامین می‌کند. برای ایجاد اپلیکیشن‌ در بلاک چین، زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی وجود دارد. سالیدیتی یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد است که برای نوشتن قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم طراحی شده است. در این مقاله، به معرفی کلی زبان برنامه‌نویسی Solidity می‌پردازیم.

زبان برنامه‌نویسی Solidity

زبان سالیدیتی در سال ۲۰۱۴ توسط گوین وود (Gavin Wood)، یوئیچی هیرای (Yuichi Hirai)، کریستین ریتویسنر (Christian Reitwiessner) و الکساندر برگساسی (Alex Beregszasz)معرفی شد. سالیدیتی یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا و سطح بالا است که از زبان‌های برنامه‌نویسی JavaScript ,Python و ++C الهام گرفته شده است. حروف این زبان، مشابه حروفی است که در زبان برنامه‌نویسی جاوا استفاده می‌شود. سالیدتی متغیرها، کلاس‌ها و عملکرد‌های خود را نیز از جاوا برداشت کرده است.

کاربرد زبان برنامه نویسی سالیدیتی در صنعت ارزهای دیجیتال

از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی برای ایجاد قرارداد هوشمند روی بلاک چین اتریوم و انجام فعالیت‌های مرتبط در این شبکه استفاده می‌شود. قراردادهای هوشمند را می‌توان یک نوآوری بسیار مهم در انجام تراکنش‌های معتبر بدون دخالت اشخاص ثالث دانست. قرارداد هوشمند به زبان ساده یک پروتکل کامپیوتری است که روی انواع بلاکچین پیاده‌سازی می‌شود. در این نوع از قراردادها در صورت تحقق یک سری شرایط، دستورات خاصی که توسط برنامه‌نویس به آن‌ داده شده است، اجرا می‌شود. کلاس‌ها و کتابخانه‌های زیادی در سالیدیتی وجود دارد که می‌تواند به توسعه قرارداد هوشمند کمک کند.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد این زبان که برای بلاکچین اتریوم، امنیت و شفافیت به وجود آورده است، کاربردهای دیگری هم دارد. از جمله کاربردهای دیگر این زبان می‌توان به امکان به کارگیری آن در مزایده‌ها، حراج‌ها و فرآیندهای رای‌گیری اشاره کرد. همچنین، علاوه بر نوشتن و ایجاد کردن قراردادهای هوشمند در اتریوم، امکان توسعه دادن و بهبود شبکه اتریوم را هم فراهم می‌کند. قراردادهای هوشمند یا Smart Contract از دو قسمت مجزا و ویژه دیتا و کُد تشکیل شده‌اند و تنها با قرارگیری این زبان تخصصی در آن‌ها به صورت خودکار و بدون دخالت شخص ثالث انجام می‌شوند.

اگر بخواهیم به مهم‌ترین کاربرد زبان سالیدیتی اشاره داشته باشیم، باید به این موضوع بپردازیم که این زبان تخصصی باعث اتصال بلاک‌های قبلی و بعدی شبکه بلاک چین به یکدیگر می‌شود تا در انتها یک مجموعه زنجیروار و متصل به هم شکل بگیرد؛ با شکل‌گیری چنین شبکه بلاک چینی، هیچ شانسی برای هک شدن یا دستکاری در تراکنش‌ها و معاملات وجود نخواهد داشت.

 قرارداد هوشمند در زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی

قراردادهای هوشمند یا Smart Contract

یک قرارداد هوشمند در زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی توسط مجموعه‌ای از داده‌ها و یک قطعه کد تعریف می‌شود که داخل یک آدرس در شبکه اتریوم قرار گرفته است. تراکنش‌های داخل بلاک در بلاک چین توسط این قرارداد مدیریت می‌شوند.

یک آدرس مشخص در قالب یک کلید رمزنگاری به هر بلاک اختصاص یافته است. این آدرس از طریق اعمال تابع هش روی آدرس بلاک قبلی به وجود می‌آید. به همین دلیل بین بلاک‌های مجاور یک ارتباط ایجاد می‌شود که امکان ایجاد هرگونه تغییر در بلاک‌ها تنها از این روش ممکن است.

پردازشگر مجازی اتریوم

قراردادهای هوشمند مبتنی بر زبان سالیدیتی، روی ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) راه‌اندازی و اجرا می‌شوند. ماشین‌ مجازی اتریوم، یک ماشین تورینگ کامل است. این ماشین یک مدل ریاضیاتی محاسبه است که حافظه‌ و زمان پردازش بی‌نهایت در اختیار دارد.

به هر کامپیوتر که به شبکه بلاک چین متصل می‌شود، گره یا نود (Node) گفته می‌شود. تمام گره‌ها روی ماشین مجازی اتریوم اجرا می‌شوند. وظیفه گره‌ها تایید و بررسی و محاسبات تراکنش‌ها است. زمانی که نیاز به ایجاد تغییرات در شبکه اتریوم است، باید تمامی گره‌ها در اتفاق افتادن آن هم نظر باشند. به همین دلیل است که احتمال هرگونه اشتباه یا تقلب در این شبکه از بین می‌رود.

ویژگی‌های زبان سالیدیتی

ارتباط نزدیک سالیدیتی و اتریوم

برای این که بدانید، مهم‌ترین ویژگی‌های زبان سالیدیتی چیست، بهتر است که موارد زیر را با دقت مورد بررسی قرار دهید:

رویدادها

 رویدادها یا Event های مختلفی که برای نگارش دیتاهای مرتبط با قراردادهای Blockchain Log قرار می‌گیرند؛ این رویدادها شبیه به یک تابع عمل می‌کنند که دیتا را دریافت می‌کنند و سپس آن را روی محیط Blockchain Log رونویسی می‌کنند.

مدل داده‌ای ایستا

علی‌رغم شباهت‌های بسیار زیادی که این زبان با زبان‌های تخصصی دیگر مثل جاوا اسکریپت دارد، مدل داده‌ای در آن ایستا است.

سطح دسترسی

 دو نوع سطح دسترسی در این زبان تعبیه شده‌اند که عمدتاً با عناوین mortal و own شناخته می‌شوند. البته ناگفته نماند که برای حصول اطمینان و امنیت بیشتر، امکان دسترسی به سایر سطوح هم برآورده شده است.

ساختار داده و قرارداد

 در محیط زبان تخصصی سالیدیتی همه‌چیز بر مبنای قرارداد یا Contract و ساختار داده یا Data structure چیده شده است؛ با این اوصاف، قراردادها را می‌توان به راحتی شکل داد و آن‌ها را مدیریت و کنترل کرد.

تغییر رفتار تابع

 این امکان که در زبان سالیدیتی فراهم شده است، با استفاده از قابلیت Function Modifier صورت می‌پذیرد. در دایره‌المعارف زبان سالیدیتی ، از Function Modifier به عنوان ویرایشگر توابع نام برده می‌شود که با اصلاح و بازنویسی توابع در قراردادهای وارث، فرصت تغییر رفتار در توابع را فراهم خواهد کرد.

امکان Import فایل‌ها

با استفاده از این ویژگی بسیار مهم، می‌توان کدهای مربوط به فایل‌های مختلف را وارد محیط زبان برنامه‌نویسی Solidity کرد.

Library

مهم‌ترین ویژگی و قابلیت این زبان به کتابخانه‌ها یا Library آن مربوط می‌شود که شامل منابع غنی و اطلاعات بسیار کافی برای برنامه‌نویسی است. اگر شما به عنوان یک توسعه‌دهنده در حال مطالعه این مقاله هستید، جالب است بدانید که با استفاده از کتابخانه‌های متنوع و غنی این زبان می‌توان قراردادها مورد نظر را به راحتی کدنویسی کرد؛ همچنین امکان سفارشی‌سازی قراردادهای طراحی‌شده از این طریق هم وجود دارد.

البته همان‌طور که اشاره کرده بودیم، این زبان از قابلیت‌های متعددی برخوردار شده است که امکان دسترسی به عملیات ویژه‌تری را هم فراهم می‌کند؛ برای مثال از جمله ویژگی‌های برجسته این زبان می‌توان به آرایه‌های داینامیک داخل حافظه و همچنین امکان تبدیل نوع داده‌ای هم اشاره کرد.

محیط‌های توسعه نرم‌افزار برای برنامه‌نویسی به زبان سالیدیتی

محصولات نرم‌افزاری ممکن است برای برخی از نیازهای خاص (برای یک مشتری خاص یا مجموعه‌ای از کاربران بالقوه) توسعه داده شوند. توسعه نرم‌افزار مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که بعد از نهایی شدن، به تولید یک محصول نرم‌افزاری منجر می‌شود. محصولات توسعه داده شده می‌توانند نتیجه چند خط ساده یا میلیون‌ها خط کد باشند.

محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار (IDE) محیطی گرافیکی است که تمام یا تعدادی از ابزارهای لازم برای توسعه یک نرم‌افزار را در خود دارد. مهمترین محیط‌های توسعه نرم‌افزار برای زبان سالیدیتی عبارتند از:

  • ریمیکس Remix
  • ویژوال استودیو Visual Studio
  • اتر اتم Ether atom

دوره‌های آموزشی زبان سالیدیتی

ضرورت و آینده یادگیری سالیدیتی

با توجه به این که حالا با ضرورت استفاده از زبان سالیدیتی آشنا شده‌اید، جالب است بدانید که امکان یادگیری این زبان تخصصی برنامه‌نویسی به راحتی فراهم شده است. آن دسته از برنامه‌نویسانی که با فضای کدنویسی آشنایی کافی دارند و حالا می‌خواهند با استفاده از یادگیری این زبان تخصصی، پروژه‌هایی را استارت بزنند، می‌توانند به سراغ سایت‌های مخصوص برای این کار رجوع کنند.

سایت Crypto Zumbies

 در حال حاضر سایتی با عنوان Crypto Zumbies وجود دارد که در آن می‌توان یک برنامه مبتنی بر زبان Solidity را راه‌اندازی کرد.

شاید در نگاه اول، این سایت و محیط آن شما را یاد سایت Code Academy بیندازد، اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که سایت کریپتو زامبیز، قابلیت‌ها و ابزارهای خلاقانه‌تری را در اختیار شما قرار خواهد داد. مسئولیت‌های و پروژه‌های جمع‌وجور و کوچکی که توسط این سایت در اختیار شما به عنوان توسعه‌دهنده قرار داده می‌شود، این بستر را فراهم خواهد کرد تا بتوانید، برنامه‌نویسی با زبان Solidity را در مرورگرتان به راحتی انجام دهید. در ضمن، صحیح یا اشتباه بودن پاسخ‌ها و راه‌ حل‌هایی که برای تکالیفتان ارائه می‌دهید، در همان لحظه برای شما ظاهر خواهند شد تا اشتباهات خود را در ادامه تکرار نکنید.

این سایت به این دلیل با عنوان Crypto Zumbies شناخته می‌شود که با استفاده از قابلیت‌های آن می‌توانید به واسطه زبان سالیدیتی، یک بازی زامبی طراحی کنید. بدیهی است که با طراحی یک بازی فرمالیته نمی‌توان بر تمامی سطوح این زبان تخصصی چیره شد. 

فراموش نکنید که فرآیند ساختن این بازی با سالیدیتی می‌تواند نکات و تجربیات بسیار ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد که در آینده و برای توسعه پروژه‌های سنگین‌تر حتماً به دردتان خواهند خورد. ضمناً اگر احساس می‌کنید که هنوز آنقدرها در دنیای کدنویسی حرفه‌ای نیستید، می‌توانید به سراغ دوره‌های رایگان سایت کد آکادمی بروید و آموزش این زبان را در آن‌جا تجربه کنید.

طراحی زامبی در سایت کریپتو زامبیز

اگر قصد دارید که به صورت حرفه‌ای به سراغ آموختن زبان Solidity بروید، بهتر است که به پیشنهاد ما عمل کنید و در نهایت به یک مدرک بین‌المللی و معتبر دست یابید که روی شبکه بلاک چین اتریوم هم ثبت شده است.

سایت BitDegree

جالب است بدانید که در حال حاضر، سایت‌ها و مجموعه‌هایی وجود دارند که دوره‌های غیر رایگان و معتبر آموزش این زبان را برگزار می‌کنند.

برای مثال، سایت BitDegree از جمله مجموعه‌های آموزش آنلاین است که در حوزه آموزش زبان سالیدیتی هم دستی بر آتش دارد. شما می‌توانید با ثبت نام در دوره‌های آنلاین این سایت، با پرداخت تنها ۸۰ تا ۱۰۰ دلار، یک دوره آموزشی کاملاً حرفه‌ای را پشت سر بگذارید و در نهایت پس از فراغت از دوره آموزشی، به مدرکی منحصربه‌فرد دست یابید. همان‌طور که اشاره کرده بودیم، مدارک آموزش دوره‌های زبان Solidity در این وبسایت به صورت مستقیم روی شبکه اتریوم ثبت خواهند شد و پس از آن می‌توانید، از بازار کار سودآور این زبان نهایت استفاده را ببرید.

سایت B9LAB.com

البته مجموعه‌های دیگری هم وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان با یک تیر، دو نشان متفاوت را هدف گرفت. برای مثال، سایت B9LAB.com هم این دوره را برای علاقه‌مندان برگزار کرده است؛ اما تفاوت این مجموعه با سایت قبلی این است که علاوه بر ثبت نشدن مدرک روی شبکه اتریوم، باید هزینه‌ای برابر با ۱۴۵۰ تا ۱۷۵۰ دلار هم متقبل شد. البته ناگفته نماند که بهترین ویژگی این سایت این است که می‌توان در آن یک دوره غیر پولی در مورد کار با شبکه اتریوم را آموخت.

مزایای یادگیری سالیدیتی

زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی بهترین گزینه برای آموزش برنامه‌نویسی بلاک چین به شمار می‌رود. افرادی که از قبل با زبان‌ جاوا اسکریپت، پایتون یا سی‌پلاس‌پلاس کار کرده باشند، در درک این زبان مشکلی نخواهند داشت. علاوه بر این اتریوم یک رمزارز بسیار محبوب است که بعد از بیت‌ کوین، از لحاظ محبوبیت در جایگاه دوم قرار دارد. کاربردهای اتریوم روز به روز بیشتر می‌شود و افرادی که بتوانند زبان سالیدیتی را به خوبی یاد بگیرند، قطعاً از فرصت‌های ویژه بهره‌مند خواهد شد.

کسب درآمد از طریق زبان برنامه‌نویسی سالیدتی

بلاک چین به یکی از جدیدترین کسب و کارهای اینترنتی تبدیل شده است که درآمد خوبی هم دارد. روش‌های کسب درآمد از بلاک چین متفاوت است. یکی از بهترین روش‌ها، برنامه‌نویسی بلاک چین است. البته افرادی که قصد ورود به دنیای بلاک چین و یادگیری زبان برنامه‌نویسی را دارند، به این نکته توجه داشته باشند که باید بلاک چین و نحوه کار آن را به خوبی بشناسند. در غیر این صورت، به احتمال قوی با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

از آن جایی که سالیدیتی یکی از بهترین‌ زبان‌های برنامه‌نویسی بلاک چین است، افرادی زیادی از طریق آموزش این زبان موفق به کسب درآمدهای بسیار خوبی شده‌اند. از طرف دیگر، یادگیری سالیدیتی می‌تواند به یادگیری دیگر زبان‌های قراردادهای هوشمند نیز کمک کند.

سالیدیتی و آینده‌ای که پیش‌رو دارد

با استفاده از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی، قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم نوشته می‌شوند. این زبان در دنیای بلاک چین از اهمیت زیادی برخوردار است و به دلیل یادگیری آسان و داشتن مزایای زیاد، به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی بلاک چین تبدیل شده است.

اگر شما قصد دارید که از طریق برنامه‌نویسی بلاک چین کسب درآمد کنید، یادگیری زبان سالیدیتی اولین گام برای شروع خواهد بود. زیرا به مرور زمان این زبان به یک زبان برنامه برنامه‌نویسی تبدیل خواهد شد که توسط بسیاری از بلاک چین‌ها پشتیبانی می‌شود.

آیا زبان Solidity تنها برای شبکه اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

 خیر؛ این زبان به عنوان زبان تخصصی اصلی در شبکه اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که از آن در شبکه‌های بلاک چین دیگر مثل موناکس هم استفاده می‌شود.

یادگیری سالیدیتی سخت است؟

بله؛ این زبان ممکن است که در اولین نگاه آسان به نظر برسد، اما در حقیقت چنین نیست.

زبان Solidity چقدر به زبان پایتون شباهت دارد؟

شباهت این نوع زبان‌ها به یکدیگر تنها در مواردی قابل توجه است که شما به عنوان یک توسعه‌دهنده، آشنایی کامل با زبان‌های پایتون یا C را داشته باشید و بخواهید از دانش خود برای یادگیری Solidity استفاده کنید.

پیش‌نیازهای یادگیری Solidity چه چیزهایی هستند؟

برای یادگیری این زبان باید دانش کافی در مورد شبکه بلاک چین، شبکه اتریوم، نحوه برنامه‌نویسی با زبان‌هایی مثل C یا پایتون، مفاهیم اساسی برنامه‌نویسی و 

یادگیری زبان Solidity چقدر طول می‌کشد؟

برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای حدوداً ۶ ماه طول خواهد کشید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
6 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
هیقر
هیقر
9 ماه قبل

سلام وقت بخیر ممنونم از محتوای بسیار مفیدتون زمان یادگیری سالیدیتی با توجه به اینکه یک زبان مشابه راهم بلد باشم چقدره ؟ تقریبا

ر رواقی
ر رواقی
9 ماه قبل
پاسخ به  هیقر

سلام
متاسفانه زمان دقیقی برای یادگیری و تسلط بر یک زبان برنامه نویسی وجود ندارد. استعداد، علاقه و ممارست فاکتورهای کلیدی برای این موضوع هستند. به طور کلی سالیدیتی به‌گونه‌ای طراحی شده که برای افرادی که آشنایی اولیه با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی رایج از جمله C++، جاوا، جاوا اسکریپت و پایتون دارد، کاربرپسند باشد. این یعنی افراد با تجربه در مفاهیم عمومی برنامه‌نویسی به‌ مدت‌زمان کمتری برای یادگیری سالیدیتی احتیاج دارند. این مدت‌زمان ممکن است از دو تا هشت ماه طول بکشد.

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام برای ساخت nft نیاز به یادگیری سالیدیتی هست؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  محمد

سلام
وقت به خیر
شمانیازی به یادگیری زبان برنامه نویس ندارید. پلتفرمهای مختلفی هستند که به سادگی با چند کلیل میتوانید در آنها NFT مورد نظر خود را تولید کنید. برای این کار میتوانید مقالات زیر را مطالعه کنید.

آموزش ساخت NFT به همراه محاسبه هزینه و نحوه فروش آن

علی ووس
علی ووس
1 سال قبل

دنیای رمز ارز ها دنیای بزرگ و خیلی خوبی برای زودتر رسیدن به آینده هست.
من علاقه بسیار زیادی به ارز های دیجیتال دارم و تمام سعیمو د راین زمینه میکنم و به جاهایی که میخوام میرسم چون آینده برای ارز دیجیتال هستش
امیدوارم تمام هم فکرای من و کسایی که این راهو ادامه میدن موفق باشن یا علی

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  علی ووس

سلام
وقت به خیر علی جان
ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید. ما هم صمیمانه امیدواریم در مسیری که گام بر میدارید موفق و پیروز باشید. بدون شک صرافی ارز دیجیتال والکس هم در این دنیای هیجان انگیز رمزارزها یار و همراه شما خواهد بود و تلاش میکند بستری مطمئن و آسان را برای معامله و آموزش به کاربران خود ارایه دهد.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا