NFT

آموزش ساخت NFT به همراه محاسبه هزینه و نحوه فروش آن

NFT‌ها یا توکن‌های غیرقابل تعویض، توکن‌های دیجیتالی هستند که روی بلاکچین ذخیره می‌شوند. بر خلاف ارزهای دیجیتال که در آن هر کوین یکسان است، هر NFT منحصر به فرد است و می‌تواند به عنوان راهی برای اثبات مالکیت نوعی فایل دیجیتال فروخته شود. فایل‌های موجود در NFT‌ها در واقع در خود زنجیره بلوکی ذخیره نمی‌شوند. در عوض با یک پیوند به فایل اصلی به همراه سند مالکیت بر آنچه که پیوند به آن اشاره می‌کند، ذخیره می‌شوند. امروزه NFT به عنوان یک ارز دیجیتال غیر قابل معاوضه و انحصاری، طرفداران زیادی پیدا کرده و ساخت nft به یکی از روش‌های کسب درآمد تبدیل شده است.

هرچند طراحی و خلق NFT این روزها به لطف پلتفرم‌های مخصوصی که برای این کار طراحی شده‌اند، تبدیل به امری آسان شده است. اما با این حال برای شروع کردن فعالیت در این زمینه، باید اطلاعات، علم و آگاهی کامل از تمام مسائل مربوط به آن داشته باشید. لذا ما سعی کردیم در این مقاله به تمام سؤالات احتمالی شما درباره نحوه ساخت NFT، نحوه فروش و محاسبه هزینه‌ ساخت ان اف تی بپردازیم.

آموزش ساخت nft به‌صورت گام‌به‌گام

با توجه به گسترش ساخت NFT و خرید و فروش آن مخصوصاً در بین هنرمندان و کسب درآمدهای میلیون دلاری از این راه، خیلی از افراد در حرفه‌های مختلف به فکر ساخت و ورود به بازار آن افتادند. اما باید توجه داشته باشید که از بین میلیون‌ها NFT ساخته شده توسط کاربران، تنها بخش کمی از آن‌ها دچار سرنوشتی خوب شده و مورد معامله قرار می‌گیرند. بنابراین باید برای ساخت ان اف تی، ابتدا بررسی‌های کامل را انجام داده و پس از انجام آن با مراجعه به بهترین سایت‌های خرید و فروش NFT اقدام به کسب سود کنید.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد توکن‌های غیر مثلی مقاله nft چیست را مطالعه کنید.
انتخاب موضوع در اموزش ساخت ان اف تی

انتخاب موضوع NFT

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، NFT یک توکن غیر قابل تعویض است. این موضوع به این معنا است که برخلاف سایر رمز ارزها که قابلیت تعویض با یکدیگر را دارند، هر NFT دارای ویژگی‌های خاص خود است و امکان تعویض با NFT دیگر را ندارد. به عبارتی می‌توان این گونه گفت که هر NFT مانند یک اثر انگشت عمل می‌کند.

برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شوید می‌توانید به آثار هنری فکر کنید. به طور مثال یک اثر خاص از یک هنرمند خاص تنها یکی است و اگر بعضاً نمونه‌ی مشابه آن تولید شده است، زمین تا آسمان با نسخه اصلی آن متفاوت خواهد بود و اصلاً ارزش نسخه اصلی آن را نخواهد داشت.

حال که با مفهوم این موضوع آشنا شدید، لازم است بدانید که برای ساخت nft در ابتدا باید موضوع آن را انتخاب کنید. به این معنا که قصد دارید کدام یک از دارایی‌های دیجیتال خود را به NFT تبدیل کنید. این دارایی می‌تواند هر کدام از موارد زیر باشد:

  • یک عکس
  • یک نقاشی خاص
  • موسیقی
  •  گیف
  •  توییت
  •  کلکسیون بازی‌های ویدئویی

همچنین توجه داشته باشید که خودتان شخصاً و به شکل کاملاً قانونی مالک آن دارایی دیجیتال باشید. زیرا ساخت nft از یک دارایی که مالک قانونی آن نیستید، ممکن است برایتان دردسرساز باشد و شما را با مشکلات قانونی مختلف مواجه کند.

بستر فروش NFT

حالا فرایند تبدیل دارایی به NFT برای شما به عنوان یک سازنده آغاز شده است. شما باید یک بلاکچین برای ساخت و فروش ان اف اتی انتخاب کنید. هر چند در حال حاضر گزینه‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید به عنوان بستر فروش NFT انتخاب کنید، در ادامه به معروف‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اتریوم(Ethereum)

اتریوم بدون تردید بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین بلاکچین برای ساخت توکن غیرمثلی است. در واقع شبکه اتریوم بود که مفهوم توکن‌های NFT را رایج کرد و در ادامه با پیشی گرفتن از رقبای خود در حال حاضر از نظر نقدینگی پیشتاز است. با توجه به بزرگ بودن جامعه کاربری اتریوم، افرادی که تمایل دارند با خریداران و کلکسیونرهای بیشتری در ارتباط باشند، بهتر است از این پلتفرم برای ساخت ان اف تی استفاده کنند.

اما یکی از معایب اتریوم برای ایجاد توکن‌های NFT، کارمزد زیاد تراکنش‌ها است. در صورتی که اتریوم برای این مشکل چاره‌اندیشی نکند، ممکن است تعداد زیادی از کاربران خود را از دست دهد. در حال حاضر هم کاربران جدید و سرمایه‌گذاران معمولی ترجیح می‌دهند پلتفرم‌های دیگر را برای ساخت nft امتحان کنند.

بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain)

بایننس اسمارت چین یا BSC یک بلاکچین سازگار با ماشین مجازی اتریوم است که توسط صرافی ارز دیجیتال بایننس ایجاد شده و اداره می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بایننس اسمارت چین برای ساخت ان اف تی این است که رویدادهای ویژه برای فروش توکن‌های غیرمثلی برگزار می‌کند و موفق شده است تا توجه کاربران را جلب کند.

بایننس اسمارت چین در مقایسه با اتریوم، کارمزد کمتری برای تراکنش‌ها دریافت می‌کند و تنها ۱۰ درصد از سود حاصل از فروش را برداشت می‌‎کند، همین قابلیت‌ها باعث شده است تا BSC یک رقیب جدی برای اتریوم به شمار بیاید و در لیست بهترین پلتفرم‌های ساخت nft قرار بگیرد.

سولانا (Solana)

سولانا یک شبکه بلاک چینی متن باز و عمومی است که از برنامه‌های غیرمتمرکز و مقیاس‌پذیر پشتیبانی می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم، پایین بودن کارمزد به دلیل سرعت بسیار زیاد ثبت تراکنش‌ها است. در واقع سولانا ادعا می‌کند که یکی از سریع‌ترین شبکه‌های دیفای است.

کاربران بعد از ساخت nft می‌توانند بدون اتلاف وقت ان اف تی‌های خود را به فروش برسانند و سود حاصل از فروش را دریافت کنند. هر چند سولانا در مقایسه با سایر رقبای خود کمتر شناخته شده است اما جالب است بدانید که حجم بسیار بالایی از معاملات توکن‌های غیرمثلی در این بلاکچین انجام می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های مینت کردن ان اف تی در سولانا این است که مراحل انجام کار در مقایسه با پلتفرم‌های دیگر راحت‌تر است و کاربران نیاز به دانش کدنویسی خاصی ندارند.

فلو (FLOW)

فلو یکی دیگر از بلاکچین‌های معروف برای ساخت nft است. مهم‌ترین ویژگی‌های فلو که باعث شده است در لیست بهترین پلتفرم های مینت ان اف تی قرار بگیرد، سرعت بسیار بالای انجام تراکنش‌ها، توسعه و مقیاس پذیری است.این پلتفرم با میزبانی از چند مجموعه ان اف تی معروف ورزشی به شهرت بیشتری رسید.

فلو هدف خود را ایجاد یک بستر امن و اختصاصی برای ساخت و مبادلات NFT بیان کرده است و می‌توان گفت تا حد زیادی هم در عملی کردن آن موفق بوده است. کاربران برای انجام معاملات در فلو می‌توانند از ارز دیجیتال Flow، کوین رسمی این شبکه استفاده کنند.

تنظیم کیف پول دیجیتال

در آموزش nft، ایجاد و تنظیم کیف پول دیجیتال مخصوص خود، جزو اصلی‌ترین مراحل است. در واقع شما برای شروع سرمایه گذاری نیاز به مقداری رمز ارز دارید و این کیف پول‌های دیجیتال هستند که قابلیت دسترسی به ارز دیجیتال را برای شما فراهم می‌کنند. بنابراین کیف پول‌ های NFT در ساخت و خرید و فروش آن نقش مهمی دارند. برترین و معروف‌ترین کیف پول‌ها برای NFT به تفکیک شامل موارد زیر است:

  • Math
  • Metamask
  •  Trust Wallet
  •  Alpha Wallet
  • Coinbase Wallet
کیف پول دیجیتال برای ساخت NFT

انتخاب بازار NFT

طبیعی است که برای انتخاب بازاری مناسب دارایی خود و ساخت ان اف تی در آن، نیازمند تحقیق و مطالعه درباره بازارهای مختلف هستید. در این میان بسیار مهم است که بدانید بازار اوپن سی (Opensea) معمولاً بهترین انتخاب برای شروع است. این بازار به سازنده امکان انتشار NFT را می‌دهد. همچنین این بازار در فروش NFT بین دیگر بازارها پیشرو است.

اما با این حال در روند آموزش ساخت nft، خیلی مهم است که بازار انتخابی شما متناسب با NFT شما باشد. به طور مثال بازار Axie Market Place، فروشگاه آنلاینی مناسب برای بازی اکسی اینفینیتی (NFT Axie Infinity) بوده و بازار متمرکز NBA Top Shot یک بازار مناسب مخصوص بسکتبال است. بنابراین پس از اینکه بازار مناسب خود را انتخاب کردید، نوبت به وصل کردن آن به کیف پول خود می‌رسد. زیرا در این صورت پس از ساخت NFT و فروش آن، می‌توانید درآمد خود را نگهداری کنید.

آپلود فایل NFT

برای ساخت nft و آپلود کردن فایل آن، بازار انتخابی شما نوعی فایل دستورالعمل و راهنما در اختیار شما قرار می‌دهد که طبق آن می‌توانید فایل NFT خود را آپلود کنید. این فایل ممکن است انواع مختلفی داشته باشد که برخی از آن‌ها به تفکیک شامل موارد زیر است:

  •  MP3
  •  PNG
  •  MP4
  • GIF

نحوه ساخت nft

مهم‌ترین ویژگی NFT که آن را از سایر رمز ارزها متمایز می‌کند، منحصر به فرد بودن آن است. بنابراین طبیعتاً باید استانداردهای ساخت این توکن کمی متفاوت از سایر ارزها باشد. به این ترتیب که توکن NFT با استاندارد ERC-721 و توکن‌های قابل معاوضه مثل بیت کوین و… با استاندارد ERC-20 ساخته شده است. اما به هر حال دو روش کلی برای ساخت ان اف تی از ابتدا تا کنون وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

ساخت NFT به کمک برنامه نویسی قرارداد هوشمند یا Smart Contract

در همان سال‌های اولی که پدیده NFT وارد این عرصه شد از این روش برای ساخت آن استفاده می‌کردند. هر چند هنوز هم برای توسعه دهندگان استفاده از این روش دارای جذابیت زیادی است. اما به طور کلی اگر کسی استعداد و مهارت برنامه نویسی قرارداد هوشمند در شبکه ارزهای دیجیتال را دارد، می‌تواند با رعایت استانداردهای ساخت NFT، اقدام به ساختن آن کند.

ساخت NFT به کمک پلتفرم‌های مخصوص این کار

این پلتفرم‌ها که در بخش‌های قبل به نمونه‌های مختلف آن اشاره کردیم، توانایی ساخت ان اف تی را داشته و این کار را برای کاربران بسیار آسان کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت که این پلتفرم‌ها، همان قراردادهای هوشمند در شبکه‌های بلاک چین هستند. بنابراین هر فردی می‌تواند اقدام به ساخت ان اف تی کرده و دیگر نیازی به دارا بودن علم برنامه نویسی نبوده و تنها با یک ثبت نام، تعیین متغیرهای لازم و آپلود فایل، یک NFT جدید ایجاد خواهد شد.

راه‌اندازی کیف پول برای ساخت nft

برای ساختن NFT و البته فروش آن در مرحله اول، شما نیاز به راه‌اندازی کیف پول دارید. کیف پول MetaMask یکی از کیف پول‌هایی است که به طور گسترده توسط برنامه‌های مبتنی بر اتریوم مانند OpenSea و Foundation پشتیبانی می‌شود و می‌تواند به عنوان افزونه کروم یا فایر فاکس یا به عنوان یک برنامه iOS / Android استفاده شود. کوین بیس نیز کیف پول مخصوص به خود را دارد که می‌توانید از آن به عنوان افزونه یا اپلیکیشن استفاده کنید و توسط اکثر پلتفرم‌ها پشتیبانی می‌شود. از مزایای کیف پول کوین بیس پشتیبانی از اکثر بلاک چین‌ها مانند بلاک چین بیت کوین است.

فرآیندهای راه اندازی MetaMask و Coinbase Wallet مشابه هستند. هنگامی که افزونه مرورگر یا برنامه را نصب کردید ، روی دکمه Create New Wallet کلیک کنید. Coinbase از شما یک نام کاربری و رمز عبور می‌خواهد در حالی که MetaMask تنها یک رمز عبور از شما دریافت خواهد کرد.

در نهایت، MetaMask و Coinbase به شما یک عبارت  که به نام seed شناخته می‌شود، در اختیار شما قرار می‌دهند که شامل ۱۲ کلمه تصادفی است.

اگر رمز عبور و یا عبارت امنیتی خود را گم کنید برای همیشه اطلاعات کیف پول را از دست خواهید داد. این بدان معناست که دسترسی به هر ارز دیجیتال یا NFT ذخیره شده در آن کیف پول از بین خواهد رفت.

لیست کردن در سایت OpenSea

پلتفرم OpenSea

زمان مورد نیاز: ۱۵ دقیقه

در ادامه به مراحل لیست کردن NFT برای فروش در OpenSea خواهیم پرداخت.

  1. انتخاب دکمه ایجاد

    پس از کلیک بر روی دکمه ایجاد، به صفحه ایجاد آیتم جدید وارد خواهید شد. برای شروع، روی کادر دارای نماد تصویر در آن کلیک کنید، که به شما امکان می‌دهد فایلی را که می‌فروشید به‌عنوان NFT آپلود کنید (حتماً به محدودیت‌های اندازه و نوع فایل که در بالای انتخاب‌گر اشاره شده است توجه داشته باشید).

  2. افزودن عنوان

    پس از اینکه فایل خود را اضافه کردید، نام یا عنوانی به آن بدهید. همچنین می‌توانید از فیلد پیوند خارجی برای اضافه کردن یک URL استفاده کنید که مثلاً به وب‌سایت یا حساب توییتر شما اشاره می‌کند. البته می‌توانید از قسمت توضیحات استفاده کنید تا به خریداران بالقوه توضیح بهتری درباره NFT خود بدهید.
    به عنوان مثال، اگر NFT که می‌فروشید بر اساس یک شخصیت در بازی ویدئویی ساخته شده است، در این بخش اطلاعات را قرار می‌دهید. اگر در حال فروش یک اثر هنری هستید، می‌توانید از بخش ویژگی‌ها برای اضافه کردن اطلاعات مربوط به آن استفاده کنید. البته، همه این ویژگی‌ها اختیاری هستند.

  3. افزودن متن

    OpenSea همچنین به شما امکان می‌دهد متنی را اضافه کنید که به عنوان محتوای خوش آمد گویی عمل می‌کند. می‌توانید از این فیلد برای قراردادن لینک دعوت به یک Discord خصوصی، کد هدیه برای خرید در یک وب‌سایت خارجی یا حتی پیامی برای تشکر از خرید استفاده کنید.

  4. انتخاب شبکه بلاک چین

    در نهایت به بخش انتخاب شبکه بلاک چین می‌رسیم. از منوی کشویی برای انتخاب بلاک چینی که NFT خود را بر روی آن قرار می‌دهید، استفاده می‌کنید که در اینجا از شبکه Polygon استفاده می‌کنیم، زیرا در حال حاضر نیازی به پرداخت هزینه‌ ندارد.ساخت nft در OpenSea

  5. بررسی مجدد اطلاعات

    بعد از اینکه بلاک چین خود را انتخاب کردید، OpenSea به شما این امکان را می‌دهد مجدداً همه موارد را بررسی کنید. دقت داشته باشید بعد از تایید، امکان تغییر دیتای NFT وجود نخواهد داشت.

  6. تکمیل آپلود فایل

    در نهایت روی دکمه Create کلیک کنید. با توجه به گزینه‌ها و نوع فایلی که به عنوان NFT می‌فروشید، آپلود فایل شما زمان خواهد برد. پس از اتمام آپلود، مراحل ساخت nft شما به پایان خواهد رسید.

  7. انتخاب گزینه Congratulations

    در نهایت با انتخاب گزینه Congratulations، توکن شما آماده فروش در وب‌سایت OpenSea است. با NFT‌های فهرست شده در شبکه اتریوم یا Polygon، می‌توانید یک لیست با قیمت ثابت ایجاد کنید. برای ایجاد یک لیست قیمت ثابت، شما به سادگی مبلغی را که می‌خواهید کالا را با آن بفروشید وارد می‌کنید و انتخاب می‌کنید که چه مدت می‌خواهید این قیمت در دسترس باشد.NFT به محض اینکه آن را فهرست کردید برای فروش در دسترس کاربران خواهد بود.

  8. انتخاب گزینه Complete Listing

    برای لیست کردن NFT خود برای فروش، روی دکمه “Complete Listing” کلیک کنید. در اینجا برای تایید هویت شما و البته افزایش ضریب امنیت سایت، شما باید اقدام به تایید چند تراکنش کنید. که البته این تراکنش‌ها به صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهند گرفت. اگر NFT شما روی شبکه اتریوم باشد، شما برای تایید تراکنش نیاز به مقداری اتریوم در کیف پول خود خواهید داشت که همان هزینه گس است که بالاتر به آن اشاره کردیم.بارگذاری nft در OpenSea

  9. تایید و امضای تراکنش‌ها

    پس از تایید و امضای همه تراکنش‌ها، NFT شما برای فروش در OpenSea فهرست می‌شود.

لیست کردن در سایت Rarible

اولین سوالی که Rarible از شما می‌پرسد این است که آیا می‌خواهید یک NFT تک نسخه ایجاد کنید یا یک NFT چند نسخه‌ای. در نظر داشته باشید تنها در شبکه اتریوم می‌توانید NFT چند نسخه‌ای ایجاد کنید. در این مثال ما یک NFT تک نسخه ایجاد می‌کنیم.

فروش nft در Rarible

NFT ما شامل یک تک آهنگ کوتاه در سایت خواهد بود. پس از انتخاب تک آهنگ در Rarible، در صفحه ایجاد NFT اولین کاری که باید انجام دهید این است که با استفاده از دکمه انتخاب فایل، فایل دیجیتالی را که می‌خواهید به عنوان NFT بفروشید، آپلود کنید.

در مرحله بعد باید گزینه‌های فروش خود را تنظیم کنید. اگر هنوز نمی‌خواهید NFT خود را بفروشید، می‌توانید سوئیچ «Put on marketplace» را که به‌طور پیش‌فرض روشن است، خاموش کنید.

قیمت‌گذاری توکن nft در Rarible

“Fixed Price” مانند ایجاد یک لیست فروشگاه است. شما قیمتی را برای NFT خود تعیین می کنید، و اگر کسی بخواهد آن قیمت را بپردازد، می‌تواند آن را بخرد.

“Open For Bids” به افراد امکان می‌دهد پیشنهاداتی را برای خرید NFT خود ارائه دهند که می‌توانید آنها را بپذیرید یا رد کنید.

“Timed Auction” یک حراج است که شما می‌توانید حداقل قیمت را تعیین کنید و انتخاب کنید که حراج چه زمانی شروع شود و چه مدت ادامه یابد.

برای این مثال، ما NFT خود را با قیمت ثابت لیست می‌کنیم. همچنین می‌توانید ارزی را که می‌خواهید در ازای فروش NFT دریافت کنید، انتخاب کنید. نکته مهم اینکه در صورت فروش NFT شما، ۲.۵ درصد از معامله به عنوان کارمزد، سهم سایت Rarible خواهد بود.

پس از انتخاب روش فروش و جزییات آن، می‌توانید مشابه سایت OpenSea محتوای خوش آمد گویی اضافه کنید . گزینه بعدی Free Minting است که به شما امکان می‌دهد انتخاب کنید که آیا می‌خواهید از سیستم Lazy Minting  که قبل‌تر معرفی کردیم استفاده کنید یا خیر. در صورت عدم استفاده از این سیستم و استفاده از بلاک چین اتریوم، در پایان این فرآیند باید هزینه گس برای برش NFT خود بپردازید.

در نهایت در صورت تمایل به NFT خود یک نام، عنوان و یا توضیحاتی می‌دهید. گزینه جالب این قسمت امکان انتخاب حق امتیاز است. به این معنی که در صورت باز فروش NFT شما توسط خریدار اولیه، چه مقدار از آن تراکنش به حساب شما واریز شود. به عنوان مثال  اگر شخصی NFT شما را به قیمت ۰.۲ اتریوم بخرد و سپس در آینده آن را با ۱ اتریوم بفروشد، درصدی از آن فروش را نیز دریافت خواهید کرد.

امنیت در Rarible

در انتها پس از بررسی و صحت سنجی همه موارد روی گزینه ایجاد آیتم کلیک کنید. مشابه سایت OpenSea، در این برنامه نیز برای افزایش امنیت نیاز است که چند تراکنش را در شبکه تایید کنید. سپس مراحل ساخت شما NFT به اتمام خواهد رسید. برای دیدن آن می‌توانید روی دکمه «مشاهده NFT» کلیک کنید و با رفتن به عکس نمایه‌تان در بالا سمت راست و کلیک روی «نمایه من» می‌توانید مجموعه خود را ببینید.

تعیین قیمت ثابت برای فروش NFT

مزایای ساخت nft

ساخت ان اف تی به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، طرفداران زیادی دارد. کسب درآمد از ساخت ان اف تی و فروش آن، فکری است که این روزها به ذهن بسیاری از افراد و مخصوصاً هنرمندان خطور کرده است. در واقع هر کجای بازار کریپتو را نگاه کنیم، ردی از این توکن‌های غیر قابل تعویض می‌بینیم. اما این توکن‌ها صرفاً در بازار خلاصه نمی‌شوند و این روزها حتی در سینماها، ورزشگاه‌ها و انواع تیم‌های ورزشی و شخصیت‌های بزرگ دنیا قابل مشاهده هستند. نکته جالب اینکه هر فردی می‌تواند NFT خود را بسازد و آن را برای فروش وارد بازار کند.

سایر مزایای مهم ساخت nft عبارت است از:

  • بازار NFT، پتانسیل رشد بالایی دارد و فرصت کسب سود در آن زیاد است.
  • استفاده از قراردادهای هوشمند سبب افزایش کارایی سیستم دارایی‌های NFT شده است.
  • هنرمندان از طریق ساخت ان اف تی، می‌توانند مستقیماً آثار خود را به کلکسیونرها بفروشند و در صورت فروش مجدد اثر؛ حق امتیاز دریافت کنند.

فروش NFT

قبل از هر چیز خوب است که به این نکته هم اشاره شود که هر چیزی می‌تواند یک nft باشد. در واقع بیشتر بازارهای موجود در رابطه با هنرهای دیجیتالی فعالیت می‌کنند. اما اقلام فیزیکی مثل یک تابلو نقاشی نیز امروزه می‌تواند تبدیل به یک nft شود.

حال بعد از یادگیری نحوه ساخت nft، نوبت به کسب درآمد از فروش آن می‌رسد. فروش NFT و کسب درآمد از آن با توجه به پلتفرمی که انتخاب کرده‌اید می‌تواند متفاوت باشد. این تفاوت در سه مورد خلاصه می‌شود:

  •  فروش با قیمت ثابت
  • ایجاد حراج با زمانی محدود
  •  ایجاد حراج نامحدود

در روش فروش با قیمت ثابت شما پس از ساخت nft در واقع یک قیمت مشخص و ثابت برای آن در نظر می‌گیرد و هر فردی که مایل به پرداخت آن باشد می‌تواند مالک NFT شما شود. اما در روش دیگر که ایجاد یک حراج برای فروش NFT بود، شما باید حداقل قیمت را تعیین کنید تا علاقه‌مندان به NFT انحصاری شما، پیشنهادهای خود را ارسال کنند. اما در نظر داشته باشید که در تعیین این حداقل قیمت، هزینه تراکنش‌ها و کارمزدها را هم حساب کنید؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است که در فروش ان اف تی خود با ضرر مواجه شوید.

هزینه کارمزدها در تعیین قیمت NFT

لازم به ذکر است که باید حتماً حق امتیاز خود را در صورت فروش مجدد برای ادامه نقدینگی NFT مشخص کنید. همچنین در صورت برگزاری حراج با تایم محدود، باید مدت زمان آن از قبل تعیین شود. اما در نهایت باز هم هزینه‌ها برای ساخت nft و فروش آن ممکن است زیاد و گیج کننده باشد. لذا قبل از شروع یادگیری نحوه ساخت ان اف تی و ساختن آن، حتماً هزینه‌های پیش رو و شرایط بازارها را به دقت بررسی کنید.

هزینه ساخت NFT

مجموع هزینه ساخت nft با توجه به بلاک چینی که انتخاب می‌کنید ممکن است متفاوت باشد. اما در ابتدا به معرفی کلی‌ترین هزینه‌هایی که به NFT مربوط است اشاره می‌کنیم. اولین مورد کارمزد گس (Gas fee) است که برای معرفی آن می‌توان این‌گونه گفت که برای انجام تمام عملیاتی که روی بلاک چین انجام می‌شود به حداقل یک تراکنش ابتدایی نیاز خواهیم داشت که آن تراکنش شامل کارمزد گس می‌شود.کارمزد گس در بلاک چین‌ها با توجه به میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت که با افزایش تقاضا، هزینه تراکنش ممکن است زیاد شود. همچنین لازم به ذکر است که بازار بی‌ثبات عرض دیجیتال و قیمت‌های متغیر رمز ارزها نیز، روی هزینه‌های مرتبط با ساخت ان افت تی به شدت تأثیر گذار است. به طور کلی هزینه برای مینت (Mint) یک NFT ممکن است چیزی بین یک تا پانصد دلار باشد.

هزینه ساخت NFT شامل هزینه تراکنش‌ها

دومین مورد با توجه به بازاری که برای ساخت NFT و فروش آن استفاده می‌کنید تعیین شده و تحت عنوان هزینه‌های حساب شناخته می‌شود. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، امکان مینت کردن NFT به صورت رایگان با کمک برخی پلتفرم‌ها وجود دارد. اما به هر حال باز هم برای لیست کردن NFT خود برای فروش آن، لازم است که هزینه‌ای را تحت عنوان هزینه لیست کردن پرداخت کنید که سومین مورد از مجموعه هزینه‌های ساخت ان اف تی است.

عوامل تأثیرگذار روی هزینه ساخت nft

در ابتدا به کلی‌ترین عواملی که روی هزینه ساخت ان اف تی تأثیر دارد اشاره خواهیم کرد:

  • کیفیت پروژه
  • اندازه داده‌ها
  • سرعت تراکنش
  • نوع پروژه
  • کارمزد گس
  • زمان و تاریخ مینت

حال علاوه بر این موارد ذکر شده خوب است به این نکته هم اشاره کنیم که امکان مینت NFT در بازارهای مختلف مرتبط زیادی مثل راریبل (Rarible) و مینتبل (Mintable) وجود دارد. بنابراین این شما هستید که پس از ساخت NFT خود، باید بازار مناسب خود را پیدا کنید.

همچنین توجه به زمان و تاریخ مینت NFT باعث تأثیرگذاری روی مجموعه هزینه‌های ساخت آن می‌شود. به این صورت که معمولاً در طول هفته به دلیل بالا بودن فعالیت‌های زنجیره‌ای، ساخت ان اف تی گران‌تر از آخر هفته است. اما با تمام این موارد باز هم لازم است که برای کنترل هزینه ساخت ان اف تی، بازار آن در هر روز و لحظه‌ای که قصد مینت کردن آن را دارید به شکلی دقیق بررسی شود.

ساخت nft و فروش آن، راهی برای درآمدزایی و کسب سود

با توجه به افزایش میزان محبوبیت NFT در بین مردم در سراسر جهان، قیمت فروش آن روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه سازندگانی که موفق به فروش NFT خود می‌شوند معمولاً سود زیادی به دست می‌آورند. جالب است بدانید که NFT شما ممکن است برای فردی در آن سر دنیا جذاب باشد و اقدام به خرید آن کند.

اما نکته حائز اهمیتی که در این باره وجود دارد این است که بسیاری از  NFTهای ساخته شده حتی به مرحله فروش هم نرسیدند. بنابراین با توجه به هزینه‌های زیادی که ساخت nft دارد، ممکن است فرد سازنده ضرر کند. به همین دلیل است که باید فایلی را تبدیل به NFT کنید که مطمئن باشید از نظر سایر افرادی نیز ارزشمند باشد. همچنین در تعیین قیمت برای آن باید بعد از در نظر گرفتن هزینه‌های انجام شده، حداقل قیمت را در نظر بگیرید.

فروش nft ساخت شده

موانع ساخت ان اف تی

مسلماً یکی از بزرگترین موانع در ساخت nft بحث کارمزد تراکنش‌ها است. اگرچه دو پلتفرمی که در این مقاله آموزش داده‌ایم به شما امکان ساخت رایگان NFT را می‌دهد، اما فروش آنها موضوعی جداگانه است.

اکثر NFT‌ها در بلاک چین اتریوم فروخته می‌شوند و هر تراکنش در بلاک چین اتریوم کارمزد‌هایی را به ماینرها پرداخت می‌کند. این کارمزدها «گس» نامیده می‌شوند و مقدار گس که برای یک تراکنش نیاز دارید می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. تقریباً هر کاری که در بلاک چین انجام می‌دهید، از برش یک NFT گرفته تا انتقال آن به شخص دیگری تا پیشنهاد خرید آن، هزینه گس خواهد داشت.

نکته مهم این است که حتی در صورت پرداخت گس برای انجام تراکنش شما، باز هم تضمینی در شبکه نیست که این تراکنش انجام می‌پذیرد یا خیر.

پس از هزینه‌های عنوان شده در تراکنش‌ها، بحث حمایت از محیط زیست مطرح می‌شود. همانطور که بالاتر نیز عنوان شد اکثر NFT‌ها روی شبکه اتریوم اجرا می‌شوند و الگوریتم شبکه اتریوم از سیستم اثبات کار برای استخراج استفاده می‌کند. یک سیستم پر مصرف انرژی که قطعاً آسیب‌هایی را به محیط زیست وارد می‌کند.

خلق nft؛ کسب تجربه‌ای بی‌نظیر

ساخت NFT در کنار آسان بودن، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برای درک درست و کامل آن لازم است تا در ابتدا اصطلاحات مربوط به آن را شناخته و سپس اطلاعات خود را درباره مسائل تاثیرگذار روی آن کامل کنید. کاری که ما سعی کردیم در این مقاله برای شما انجام دهیم همین است. لذا توجه داشته باشید که سرمایه گذاری برای ساخت nft اگر بدون فکر و تحقیق انجام شود، نه تنها سودی به همراه نخواهد داشت بلکه ممکن است دردسرساز و شامل خسارت برای فرد سازنده باشد.

چگونه یک NFT بسازیم؟

برای ساخت ان اف تی نیازمند پلتفرمی مثل اُپن سی، مقدار ارز دیجیتال اتر و یک کیف پول دیجیتال بوده و با آپلود کردن فایل دارایی انحصاری خود در آن پلتفرم و پرداخت مقداری اتر از طریق کیف پول، NFT ساخته می‌شود.

هزینه ساخت nft چقدر است؟

در روند ساخت ان اف تی عوامل زیادی مثل بلاک چین انتخابی، حجم داده، زمان ساخت و … روی هزینه آن تأثیر دارد. اما به طور کلی چیزی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ دلار در ابتدا باید به عنوان هزینه اولیه پرداخت کنید.

چگونه NFT خود را بفروشیم؟

فروش NFT با توجه به قیمتی که فرد سازنده تعیین می‌کند انجام می‌شود. اما در این تعیین قیمت ثابت نکات مهمی مثل توجه به کارمزدها و سایر هزینه‌های ساخت وجود دارد که برای جلوگیری از ضرر باید به آن توجه کرد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۱۳

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
88 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ANB-NFT
ANB-NFT
1 ماه قبل

سلام ببخشید چند روزیه من الان یکی اومده داره باهام صحبت می‌کنه که nft هامو بخره و میگه یه لینک واست فرستادم داخل ایمیل میرم میزنم روش یه لینک opensea واسم وازمیشه و وقتی میزنم یه قیمت واسه nft میاد که ۴۰۰ برابری هست که خودم داخل سایت گذاشتم و میگه باید eth زیاد تو کیف پولت باشه که بتونی این پولو ورداری واقعا باید پول تو کیف پولم باشه؟

ر رواقی
ر رواقی
27 روز قبل
پاسخ به  ANB-NFT

سلام
در یک جمله: فرد موردنظر کلاهبردار است و شما را به یک پلتفرم جعلی منتقل کرده است.
هرگز روی لینک های ناشناس (در ایمیل یا شبکه های اجتماعی) کلیک نکنید. علاوه بر این، اتصال کیف پول به پلتفرم‌های جعلی منجر به از دست رفتن سرمایه شما میگردد.

محمد صالح
محمد صالح
1 ماه قبل

سلام ببخشید من یکی میخواد NFT های منو بخره گفت یه لینک به ایمیلت اومده رفتم رو لینک و اونجا زده بود NFT رو به قیمت ۱.۰ eth میخواد بخره و بهم گفتش باید تو کیف پولت حداقل۰.۵ eth داشته باشی آیا واقعا باید تو کیف پولم ETH داشته باشم یا کلاه برداری هست

ر رواقی
ر رواقی
27 روز قبل
پاسخ به  محمد صالح

سلام
در یک جمله: فرد موردنظر کلاهبردار است و شما را به یک پلتفرم جعلی منتقل کرده است.
هرگز روی لینک های ناشناس (در ایمیل یا شبکه های اجتماعی) کلیک نکنید. علاوه بر این، اتصال کیف پول به پلتفرم‌های جعلی منجر به از دست رفتن سرمایه شما میگردد.

محبوبه
محبوبه
1 ماه قبل

سلام. من پیجی دارم که کارهای هنریم را در آن نمایش میدهم. فردی از آمریکا با من تماس گرفته و می‌گوید می‌خواهد کارهای مرا به عنوان NFTبخرد. خودش لینکی را فرستاده برلی اینکه من در آن ثبت نام کنم و می‌گوید ۲۰۰ دلار هزینه دارد. ممکن است کلاهبرداری باشد؟ لطفا راهنمایی کنید

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  محبوبه

سلام
بله قطعا کلاهبرداری است. هرگز فریب چنین افرادی را در شبکه های اجتماعی نخورید.
کلیک کردن روی لینک های ناشناس و استفاده از پلتفرمهای جعلی برای معامله، منجر به هک کیف پول و از دست رفتن کلیه دارایی های دیجیتال شما می‌گردد.

فریده
فریده
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من کار رزین انجام می‌دهم و پیج دارم که کار هامو برای فروش داخلش قرار میدهم یک پیج خارجی پیام دادن که ۴ تا از کار هامو خوششون اومده و هرکدوم رو به قیمت ۸۰۰۰ دلار می‌خرن به صورت NFT.
ولی ایشون نگفتن از چه پلتفرم یا سایت هیچی نگفتن فقط میگفتن به صورت NFT می‌خرن که من میگفتم به صورت تتر میفروشم چون اصلا از NFT هیچ اطلاعاتی ندارم. آیا اعتماد کنم و آیا وارد NFT بشم و ثبت نام کنم؟

آرن امیریان
آرن امیریان
1 ماه قبل
پاسخ به  فریده

سلام وقت بخیر
درباره NFTها می‌تونید در این مقاله مطالعه کنید.
بهشون بگید که فقط بر بستر پلتفرم OpenSea معامله می‌کنید. اگر قبول نکردن یا پلتفرم ناشناخته‌ای معرفی کردن، بهشون اعتماد نکنید چون اوپن سی معتبرترین پلتفرم خرید و فروش NFT هست.
درباره اوپن سی هم می‌تونید این مقاله رو مطالعه کنید.

فریده
فریده
1 ماه قبل
پاسخ به  آرن امیریان

خیلی ممنون از راهنمایی خوبتون
یک سوال ممکنه بعد از اینکه من NFT ایشون منصرف بشه و از من خرید نکنه؟
من از همینش میترسم که کلی هزینه کنم برای ساخت NFT ولی بعد منصرف بشن و خرید نکنن

آرن امیریان
آرن امیریان
1 ماه قبل
پاسخ به  فریده

سلام مجدد وقت بخیر
خواهش می‌کنم. معمولا خرید و فروش در اوپن به این صورته که شما NFT رو می‌سازید و در این پلتفرم آپلود می‌کنید و خریدارها میان یا با قیمتی که شما تعیین کردید و یا قیمت مزایده‌ای خرید می‌کنن. ولی اگر شما با ایشون روی یک قیمت توافق می‌کنید، ایشون میاد و میخره از توی اوپن سی. ولی ممکن هم هست که خریداری نکنه. این موضوع دیگه با خودتونه که چطور با هم توافق کنید. ولی حتما پیشنهاد می‌کنم توی پلتفرم اوپن سی بفروشید؛ مخصوصا زمانی که مشتری رو نمی‌شناسید.

فریده
فریده
1 ماه قبل
پاسخ به  آرن امیریان

خیلی ممنون از راهنمایی های خیلی خوبتون

آرن امیریان
آرن امیریان
1 ماه قبل
پاسخ به  فریده

خواهش می‌کنم

زرین
زرین
1 ماه قبل

سلام من میخواستم بدونم سایت mintsea معتبر هست ایا؟؟خانمی از انگلیس خواستن یکبی از کارهای هنری من و۲۰۰۰ دلار خریداری منند
ومیگن ولت دیجیتال از اپ استور بکیر و شروع کنیم به تراکنش و عکس و برام در سایت اپلوذ کن!!!ایا این کلاهبرداری هست؟؟ممنون میشم جواب بدید

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  زرین

سلام
ما هرگز پیشنهادات سرمایه گذاری که در بستر شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شوند را توصیه نمیکنیم. این گونه کلاهبردان با هدف دسترسی به عبارات بازیابی کیف پول یا هدایت شما به کیف پول های جعلی، سعی در سرقت رمزارزها میکنند.

سوزان پورشهباز
سوزان پورشهباز
3 ماه قبل

باسلام و خسته نباشید من کارهای هنری انجام میدهم به من در اینستاگرام پیام داده شد که سه تا از کارهای من را میخواهند خریداری کنند و من باید در nft ثبت نام کنم آیا در این فضا فروش فیزیکی کالا هم انجام میشه و اگر بله کجا و چطور میتونم اطلاعات کسب کنم

ر رواقی
ر رواقی
3 ماه قبل

سلام
NFT‌ها توکنهای دیجیتال منحصر به فردی هستند که در بستر بلاکچین معامله می‌شوند. به عنوان مثال شما میتوانید توکن nft‌ اثر معروف مونالیزا را با قیمت چندصد میلیون دلار خریداری کنید. پیشنهاد میکنیم برای آشنا بیشتر با حوزه NF مقالات ما در بلاگ والکس را مطالعه کنید.
در خصوص پیشنهادات سرمایه گذاری، معامله و … که در شبکه های اجتماعی ارسال میشوند بسیار محتاط باشید، زیرا اکثر آنها کلاهبردار و با هدف سرقت دارایی رمزارزی افراد کم تجربه فعالیت می‌کنند.

محبوبه
محبوبه
1 ماه قبل

سلام. شخصی به نام اندرو از آمریکا به شما پیشنهاد داده؟

شیوا بهاری
شیوا بهاری
3 ماه قبل

فقط خواستم تشکر کنم که افراد رو صادقانه راهنمایی می کنید

ر رواقی
ر رواقی
3 ماه قبل
پاسخ به  شیوا بهاری

ما هم به داشتن همراهانی چون شما به خود می‌بالیم.

مهدی جلیلی
مهدی جلیلی
4 ماه قبل

سلام
وقت شما بخیر
بعداز مدتی که تراست ولت باز کردم ،در قسمت NFT
تعداد زیادی NFT توی کیف پول هست.
آیا اینها واقعیت دارد یا لوگو خالی هستند.
هیچکدام از آنها را کلیک نکردم.
لطفاً راهنمایی بفرمایید

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  مهدی جلیلی

سلام و عرض ادب
ممکن است از ایردراپ های ناخواسته NFT دریافت کرده باشید. این NFT ها اغلب حاوی لینک‌هایی به سایت های خارجی هستن و حتی ممکن است در بین آنها پروژه‌های کلاهبرداری هم به چشم میخورد

ریحانه خائسی
ریحانه خائسی
4 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر. خانمی از کانادا قصد خرید آثار هنری من رو دارن و فقط وفقط میگن من خریدم رو از طریق Nft, انجام میدم. شما باید برید ثبت نام کنید تا من از شما خریداری کنم. برای خرید هراثر هنری هم ۲۵۰۰ دلار پیشنهاد دادن. من آینه کار هستم. میخوام بدونم اگر این کار رو انجام بدم ضرر نمیکنم؟

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل

سلام
به احتمال بسیار زیاد این افراد کلاهبردار هستند. معمولا آنها افراد را به پلتفرم‌هایی جعلی هدایت کرده تا با اتصال کیف پول خود به آنجا دارایی دیجیتال شان را سرقت کنند.
هرگز برای معاملات NFT از بسترهایی به غیر از پلتفرمهای شناخته شده و معتبر استفاده نکنید.

سپاس از همراهی شما

آتی
آتی
3 ماه قبل

سلام متاسفانه من گول این خانوم و خوردم و ۲۸۰ دلار به آدرس فیکی که فرستاده بودن واریز کردم حالا از همه اینها بگذریم چقدر خوشحال بودم که قرار تابلوهای نقاشیم با این قیمت خریداری بشه 🫠

حنا حسینی
حنا حسینی
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر
میخواستم بپرسم چطور تشخیص بدم hillsnft.com برای ثبت حساب NFT معتبر هست وکلاهبرداری نیست؟

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  حنا حسینی

سلام
در حال حاضر ابزارهای مختلفی برای بررسی صحت سایت‌های مختلف وجود دارد که ما در مقاله راهنمای شناسایی سایت های کلاهبردار، آنها را معرفی کرده ایم.
به عنوان مثال شما میتوانید آدرس یو آر ال سایت مورد نظر را در پلتفرم scamadviser.com وارد کرده تا امتیاز اعتبار آن به شما نمایش داده شود.
“به طور کلی پیشنهاد میکنیم از پلتفرمهای شناخته شده و مطرح برای معاملات NFT استفاده کنید”

میلاد
میلاد
5 ماه قبل

سلام سایت exploreworldnft.com معتبره یا نه ؟

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  میلاد

سلام
ما هرگز پیشنهادات سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های خارجی ناشناس را توصیه نمی‌کنیم و اکثر آنها کلاهبردار و با هدف سرقت دارایی افراد فعالیت می‌کنند. علاوه بر این، امروزه ابزارهای مختلفی برای بررسی صحت سایت‌های مختلف وجود دارد که ما در مقاله راهنمای شناسایی سایت های کلاهبردار، آنها را معرفی کرده ایم.
بر اساس داده های پلتفرم scamadviser، این سایت نمره بسیار پایینی از نظر اعتماد به سرمایه گذاری کسب کرده است:
scam

مرضیه
مرضیه
6 ماه قبل

سلام .من در اوپن سی و با کیف پول متاماسک یک صفحه باز کردم و شخصی چندتا از نقاشی های منو خرید ولی پول برای من واریز نمیشد من با پشتیبانی تماس گرفتم و گفتن باید ۰.۴ اتریوم واریز کنم برای هزینه گس .من اینکارو کردم و پول واریز شد .بعد مدیر صرافی که پول را برای من واریز کردن گفتن ۰.۸ اتریوم باید واریز کنم برای تایید کیف پول .من این کارو انجام دادم ولی بعد گفتن باید ۰.۵ اتریوم دیگه واریز بشه تا بتونم پولم رو برداشت کنم. آیا این هزینه ها واقعیه؟ یا کلاهبرداری؟

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  مرضیه

سلام
مرضیه جان قطعا چنین پلتفرمهایی کلاهبردار هستند. ۰.۴ اتریوم چیزی حدود ۷۰۰ دلار است و درخواست این رقم کاملا از جعلی بودن پلتفرم خبر میدهد.

امیر حسین
امیر حسین
6 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
خانمی از آمریکا به من پیشنهاد دادن که محصولاتم رو برای نمایشگاه خریداری کنند و این کار رو هم فقط از طریق سایت artaquifer و nft قابل انجام هست.
آیا قابل اعتماده؟

ر رواقی
ر رواقی
6 ماه قبل
پاسخ به  امیر حسین

سلام
خیر، ما هرگز معامله و خرید و فروش رمزارز در سایت‌های ناشناس و یا پیشنهاداتی که در شبکه های اجتماعی می‌شود را توصیه نمیکنیم. اغلب این افراد کلاهبردار هستند.

کمیل
کمیل
6 ماه قبل

سلام یکی میخواد عکسامو تو اوپنسی بخره گفته بیا دیسکورد با یک از ادمین های اوپنسی معماله کنیم ک امن باشه تو عکسارو ترنسفر کن مننم پول رو ؟ چجوری بفهمیم مورد اعتماد هستن؟

ر رواقی
ر رواقی
6 ماه قبل
پاسخ به  کمیل

سلام
وقت به خیر
به دلیل افزایش کلاهبرداری ها در شبکه های اجتماعی، ما به هیچ وجه معامله در فضایی به غیر از بسترهای شناخته شده معاملاتی را توصیه نمیکنیم.

دکمه بازگشت به بالا