NFTتکنولوژی

معرفی گران ترین NFT ها؛ با ۱۰ NFT میلیون دلاری دنیای کریپتو آشنا شوید

شاید اگر چند سال قبل بحث گران ترین NFT ها مطرح می‌شد، حتی خوش‌بین‌ترین سرمایه‌گذاران هم تصور چنین روزی را نمی‌کردند! توکن‌های غیرمثلی یا همان NFTها مدت کوتاهی پس از ظهور، به سرعت به یکی از اجزای مهم دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال تبدیل شدند. این توکن‌ها در کنار کاربردهای خود، یک روش حفظ ارزش نیز حساب می‌شوند. تا جایی که برخی از این توکن‌ها با ارقام باورنکردنی چند ده میلیون دلاری به فروش رسیده‌اند.

اگر با دنیای NFTها آشنایی دارید، بدون شک آشنایی با گران‌ترین موارد آن شما را متحیر خواهد کرد! به نظر شما سرمایه‌گذاران این حوزه تا چه میزانی حاضر به هزینه کردن برای خرید یک توکن غیرمثلی بوده‌اند؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا پاسخ این سوال شما را شگفت‌زده کند!

بررسی تاریخچه NFT در جهان رمز ارزها

تولد NFT ابتدا در سال ۲۰۱۷ با عرضه پروژه‌هایی مثل کریپتوپانک‌ها (CryptoPunks) و کریپتوکیتی‌ها (CryptoKitties) رقم خورد. کریپتوپانک‌ها درواقع مجموعه شخصیت‌های پیکسلی بودند که ۱۰ هزار مورد منحصربه‌فرد را تشکیل می‌دادند. این کریپتوپانک‌ها در ابتدا رایگان بودند، اما بعدها و به‌خاطر استقبالی که از آنها شد، این NFTها را قیمت‌گذاری کردند و امروز ارزش آنها به سطحی رسیده‌است که در لیست گران ترین NFT ها قرار دارند. پروژه‌های مطرح بر بستر NFT هنوز هم درحال‌توسعه بوده و توانسته‌اند به صنایع و کاربردهای مختلفی راه پیدا کنند.

ویژگی‌های مهم NFT چیست؟

NFTها می‌توانند هرگونه آثار دیجیتالی مثل نقاشی، موسیقی و هر چیزی که از ذهن و خلاقیت شما گرفته شده و به هوش مصنوعی تبدیل و منتقل شده است باشند. برای مثال دوج کوین یک NFT نیست، اما یک تصویر متحرک (GIF) که مربوط به دوج کوین باشد، یک توکن غیرمثلی بوده و قابلیت فروش و معامله در بهترین سایت های خرید و فروشNFT را دارد. مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای توکن‌های غیر قابل معاوضه، شامل موارد زیر است:

  • کمیاب بودن: یکی از دلایلی که باعث شده اکنون بتوانیم درباره لیستی از گران ترین NFT ها صحبت کنیم، کمیاب بودن آنهاست. البته توسعه‌دهندگان NFT هرچقدر که بخواهند می‌توانند توکن‌‌های غیر قابل معاوضه تولید کنند، اما همچنان هم با محدود کردن میزان تولید آنها در تلاش‌اند که ویژگی کمیاب بودن این توکن‌ها را حفظ کنند.
  • غیرقابل‌تقسیم: توکن‌های غیر قابل تعویض به واحدهای کوچک‌تری تقسیم نمی‌شوند. شما یا کل یک اثر هنری، موسیقی، ورزشی و هر چیزی که به‌عنوان توکن ساخته شده است را خریداری می‌کنید یا اصلاً نمی‌خرید. چیزی به اسم خرید بخشی یا جزئی از این توکن‌‌ها وجود ندارد.
  • قابل انتقال: توکن‌های غیر قابل معاوضه در بازارهای خاصی خرید‌وفروش می‌شود و ارزش آنها به منحصربه‌فرد بودنشان بستگی است.
  • اصالت: تمام توکن‌های NFT مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین هستند؛ بنابراین می‌توانید از اصالت NFT های گران حوزه ارز دیجیتال مطمئن باشید.
  • بی‌همتایی: یکتا بودن ویژگی مهم دیگر گران ترین NFT ها است. NFTها اطلاعات ثابت و منحصری دارند که آنها را یکتا و منحصر‌به‌فرد می‌کند. اگرچه ممکن است هزاران نمونه مشابه از یک اثر نقاشی مثل نقاشی مونالیزا وجود داشته باشد؛ اما فقط یک مونالیزای اصل وجود دارد.
  • حافظ حق مالکیت: ویژگی آخر NFT از پلتفرم‌های نامتمرکزی صحبت می‌کند که در آن هیچ مالکی داده‌ای را پس از ثبت نمی‌تواند تغییر دهد یا مالکیت خود را حذف کند.
 NFTها ویژگی‌ مختلفی دارند که آنها را منحصربه‌فرد کرده است

NFT چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه بخواهیم درباره گران ترین NFT ها صحبت کنیم، بد نیست نگاهی به کارکرد و روش کار آن‌ها بیندازیم. اگرچه اتریوم یک ارز رمزنگاری شده مثل بیت کوین یا دوج کوین است، اما شبکه بلاک چین آن می‌تواند از NFTها هم پشتیبانی می‌کند. بلاک چین اتریوم اطلاعات اضافی مربوط به NFT را ذخیره می‌کند و باعث می‌شود آنها نسبت به اتریوم، کاربرد متفاوتی داشته و برای توکن‌های غیرقابل معاوضه نیز استفاده شوند. علاوه بر اتریوم، برخی دیگر از شبکه‌های بلاک چین نیز این قابلیت را در خود جای داده‌اند.

اطلاعات ثبت شده در NFT اساساً به یک طراح اجازه می‌دهد تا هنر خود را تبدیل به یک اتوگراف دیجیتال کند. حتی اگر یک تصویر یا قطعه موسیقی صدها بار به اشتراک گذاشته شده باشد، اگر به‌صورت NFT آن را بخرید، چیز منحصر‌به‌فردی خریده‌اید. افزایش ارزش این دسته از دارایی‌های دیجیتال باعث شده موضوع آموزش ساخت NFT هم به یک موضوع جذاب به ویژه برای هنرمندان تبدیل شود.

اکنون افراد زیادی به این باور رسیده‌اند که از طریق آشنایی با نحوه خرید و فروش NFT، می‌توانند به درآمد قابل توجهی برسند. جایی که هر چیزی می‌تواند توکنیزه شود. این بازار شگفتی‌های بسیار زیادی دارد و صحبت درباره آن فقط با ذکر همین ویژگی‌ها به پایان نمی‌رسد. یکی از این شگفتی‌ها بدون شک قیمت‌هایی است که برای گران‌قیمت‌ترینNFTها پرداخت کرده‌اند. 

با گران ترین توکن های غیر مثلی بیشتر آشنا شوید

سال ۲۰۲۱، سالی بود که ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین شاهد رشد عظیمی در سرمایه بازار و توسعه زیرساخت بودند. در این سال از توکن‌ غیرمثلی (NFT) یا توکن‌های غیرقابل تعویض بسیار استقبال شد. NFT طرز تفکر افراد در مورد هنر را تغییر داد و توانست امکان تبادل و مالکیت داد‌های دیجیتالی در دنیای واقعی را میسر کند. دیگر حتی ایده‌هایی که در دنیای دیجیتال ترسیم می‌کنیم هم در دنیای واقعی ارزشمند و قابل قیمت‌گذاری خواهند بود. از سوی دیگر بسیاری از کالاهایی که در ظاهر تا قبل از این ارزشی نداشتند اکنون می‌توانند ارزشمند باشند و به فروش برسد!

این اتفاق فرصتی بود که هنرمندان زیادی از آن استقبال کردند. بر اساس گزارش گوگل، میزان جست‌وجوی عبارت NFT در سال ۲۰۲۱ به بالاترین رقم خود رسید. بازارهایی مانند Nifty Gateway و OpenSea موفق شده‌‌اند بیشترین حجم معاملات را نسبت به دیگر بازارهای رمزارز ثبت کنند و لیست گران ترین NFT ها هم بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه واقع شده است.

افزایش محبوبیت توکن‌های غیرمثلی ارتباط مستقیمی با رشد قیمتشان دارد. برخی از قیمت‌هایی که برای این توکن‌ها پرداخت می‌شود غیرقابل‌ باور است.  در کنار این، توکن‌های غیرمثلی توانستند به یک روش جذاب بازگشت سرمایه تبدیل شوند. همان‌طور که در ادامه این مقاله نیز مشاهده خواهید کرد، برخی از این NFTها تنها چند ماه پس از خرید خود با حدود ۷ برابر افزایش قیمت، مجدداً به فروش رفتند!

بررسی‌ها نشان می‌دهد محبوبیت NFT های گران حوزه ارز دیجیتال در طول سال ۲۰۲۲ همچنان به روند رو به رشد خود ادامه داد و هیچ چیزی نتوانسته این فناوری را از کانون توجه‌‌ حذف کند. گران‌ ترین NFT ها بحث داغ روز هستند و مجموعه‌های هنری زیادی در قالب توکن‌های غیر قابل تعویض به ارزش میلیون‌ها دلار فروخته می‌شوند. در ادامه لیست گران ترین NFT ها را به شما معرفی کرده‌ایم.

۱۰. Beeple, Crossroad؛ به قیمت ۶.۶ میلیون دلار

Crossroad یک انیمیشن NFT است که توسط مایک وین کلمن (Mike Winkelmann) ساخته شده است. وین کلمن را بیشتر با نام مستعار هنری او، یعنی بیپل (Beeple) می‌شناسند. این انیمیشن در اصل تصویر بزرگ شده‌ای از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا است که در یک زمین دراز کشیده و تماشاچیان او را نادیده می‌گیرند. نکته جالب این است که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌توانست در نهایت باعث تغییر این توکن شود! این NFT در فوریه ۲۰۲۱ به قیمت ۶.۶ میلیون دلار در Nifty Gateway فروخته شد. چهار ماه بعد، خریدار دوباره این اثر را وارد بازار کرد و این بار با ۱۰ برابر مبلغ خرید خود، موفق به فروش آن شده و نام این توکن را وارد لیست گران ترین NFT ها کرد.

Crossroad -۶.۶ میلیون دلار

۹. CryptoPunk #7804؛ به قیمت ۷.۶ میلیون دلار

سایبرپانک شماره ۷۸۰۴ اولین سری از مجموعه بیگانگان است که در این لیست ظاهر می‌شود؛ اما بدون شک آخرین سری از این مجموعه در بین لیست گران ترین NFT‌ها نخواهد بود! این توکن غیرمثلی بامزه با یک ظاهر جالب به همراه یک کلاه خاکستری، عینک و پیپ به قدری جذاب به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران برای خرید آن حاضر به پرداخت ۷.۶ میلیون دلار شده‌اند!

ان اف تی سایبرپانک

۵. Larva Labs, CryptoPunk #۳۱۰۰؛ به قیمت ۷.۶۷ میلیون دلار

کریپتو پانک شماره ۳۱۰۰ بخشی از سری ۹ Alien Punks است و با کمی بالاتر از قیمت CryptoPunk #۷۸۰۴ فروخته شد تا بتواند در لیست گران‌ترین آلین پانک‌های فروخته شده قرار بگیرد. کریپتوپانک شماره ۳۱۰۰ یک هدبند آبی و سفید به سر دارد. این کرپیتو پانک اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و با پیشنهادی ۲ میلیون دلاری در مارس ۲۰۲۱ به شهرت رسید و یکبار دیگر در همان ماه، به قیمت ۷.۶۷ میلیون دلار فروخته شد.

گران ترین NFT ها در اتریوم

۷. CryptoPunk #4156؛ به قیمت ۱۰.۲۶ میلیون دلار

در میان لیست گران ترین NFT ها که بخش قابل توجهی از آن در سلطه کریپتوپانک‌ها قرار دارد، توکن غیرمثلی ۴۱۵۶ به عنوان سومین مورد گران‌قیمت از این سری شناخته می‌شود. این NFT در تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۲۱ و تنها ۱۰ ماه پس از خرید ۱.۲۵ میلیون دلاری قبلی آن، با این رقم هنگفت جدید به فروش رسید. به عبارت دیگر خریدار قبلی توانست در کمتر از ۱۰ ماه از طریق این NFT به یک بازگشت سرمایه قابل توجه برسد!  

NFTهای گران قیمت

۶. Larva Labs, CryptoPunk #۷۵۲۳؛ به قیمت ۱۱.۷۵ میلیون دلار

کرپیتوپانک‌ها سهم بزرگی در در لیست گران ترین NFT ها دارند. کریپتوپانک دیگری که در این لیست دیده می‌شود در ماه  ژوئن ۲۰۲۱ و در حراجی ساتبی لندن فروخته شد لاروا لابز ۷۵۲۳ است. این کریپتوپانک آن را به اسم «بیگانه کووید» هم می‌شناسند به قیمت ۱۱.۷۵ میلیون دلار به فروش رفت. این NFT متعلق به یک سری از موجودات فضایی کمیاب بود که از ۹ «پانک بیگانه» تشکیل شده بودند.

Larva Labs, CryptoPunk #۷۵۲۳ – ۱۱.۷۵ میلیون دلار

۵. CryptoPunk #5822؛ به قیمت ۲۳.۷ میلیون دلار

NFTهای گران‌قیمت کریپتوپانک در سبک بیگانگان فضایی پس از چند معامله شگفت‌انگیز به یکی از ترندهای دنیای بلاک چین تبدیل شده بود؛ تا این که فروش ان اف تی CryptoPunk #5822 با قیمت ۲۳.۷ میلیون دلار در تاریخ ۱۲ فوریه ۲۰۲۲، بار دیگر با یک رکوردشکنی همه را حیرت‌زده کرد! این فروش که تقریباً دو برابر رکورد قبلی از همین مجموعه ارزش داشت، باعث شد تا کل NFTهای این کلکسیون رشد قابل توجه قیمت را تجربه کنند.

NFT سایبرپانک

۴. Beeple, Human One؛ به قیمت ۲۹.۹۸ میلیون دلار

مجسمه انسان یکی دیگر از پرفروش ترین NFT ها است که توسط بیپل ساخته شده ومجسمه پویا و خارق‌العاده‌ای است. این مجسمه در واقع یک فضانورد است که در محیط‌های سرگردان و متحرک تصویر شده است. بیپل قول داده مجسمه انسان را در طول زندگی خود «به‌روز» کند تا هرگز این تصویر ثابت و قدیمی نشود. این تابلو بپیل که یکی دیگر از گران ترین NFT ها است در دسامبر ۲۰۲۱ به قیمت ۱۱.۹۸ دلار به فروش رسید.

لیست گران ترین NFT ها

۳. Clock ؛ به قیمت ۵۲.۷ میلیون دلار

نام جولیان آسانژ و وب‌سایت پر سر و صدای ویکی لیکس برای بسیاری از مردم دنیا آشنا است. این وب‌سایت که به انتشار اسناد محرمانه دولت‌های مختلف و تصمیمات عجیب و غریب پشت پرده آن‌ها می‌پرداخت، توجه کاربران بسیاری را به سمت خود جلب کرده بود. اما انتشار اسناد محرمانه باعث شد تا جولیان آسانژ مورد اتهام قرار گرفته و زندانی شود. توکن Clock به عنوان یکی از گران ترین NFT ها در بازار، دقیقاً به عنوان یک ساعت عمل کرده و تعداد روزها و دقایق زندانی شدن آسانژ را محاسبه می‌کند.

۲. The First ۵۰۰۰ Days؛ به قیمت ۶۹ میلیون دلار

The First ۵۰۰۰ Days یک اثر هنری NFT دیگر است که توسط بیپل ساخته شده است. به‌جرئت می‌توان گفت بیپل جزء پیشتاز‌ترین هنرمندانی است که آثار خود را در بازار NFT‌ها به فروش گذاشته است و گران ترین NFT ها را دارد. این اثر هنری در حراج کریستی با پیشنهاد اولیه تقریباً ۱۰۰ دلار به حراج گذاشته شد، اما پیشنهادهای بالاتر این کار تمامی نداشت. تاجایی‌که تنها در طول یک ساعت این اثر با قیمت ۶۹ میلیون دلار در بازار به فروش رفت.

The First ۵۰۰۰ Days ۶۹ میلیون دلار

۱. The Merge؛ به قیمت ۹۱.۸ میلیون دلار

The Merge اثر هنری دیگری است که توسط هنرمند دیجیتال ناشناسی به نام پاک ساخته شده است. این اثر در ۶ دسامبر ۲۰۲۱ به قیمت ۹۱.۸ میلیون دلار در بازار غیرمتمرکز NFT Nifty Gateway به فروش رفت. البته این قطعه به ۳۱۲۶۸۶ قطعه تقسیم و بین ۲۸۹۸۳ خریدار توزیع شد. این قطعات را می‌توان ذخیره کرد و در بازار ثانویه فروخت. تا پایان فروش آخرین قطعه موجود در بازار، در مجموع ۹۱.۸ میلیون دلار برای خرید این اثر هنری هزینه شد که آن را به گران ترین NFT فروخته شده تا به امروز تبدیل کرد.

the merge - ۹۱.۸ میلیون دلار

قدم به بازار NFT با والکس

درباره گران ترین NFT ها، ویژگی‌های NFT و تاریخچه و کارکرد آنها با شما صحبت کردیم. NFT می‌تواند بازار پررونق و متفاوتی برای همه هنرمندان و افرادی باشد که می‌خواهند از آثار هنری و ارزشمند خود درآمد داشته باشند. اگر تا امروز هنرمندی بودید که علی‌رغم همه توانایی‌ها و زحمت‌هایی که می‌کشیدید، مزد واقعی هنرتان را به دست نمی‌آوردید، NFT متولد شده است تا شما را به جایگاه واقعی خودتان برساند. برای قدم گذاشتن در این بازار بزودی می‌توانید روی ما در والکس حساب کنید و به‌روزترین اطلاعات این حوزه را در بلاگ والکس دنبال کنید.

سوالات متداول

NFTهای پرفروش را چگونه تشخیص دهیم؟

ارزش NFT‌ها و قیمت که در بازار برای خرید و معامله آنها تعیین شده است، مهم‌ترین وسیله برای تشخیص NFTهای پرفروش بدون شک قیمت نهایی است که در مزایده‌ها و بازارهای فروش NFTها برای آنها پیشنهاد و تعیین شده‌اند.

NFT چگونه کار می‌کند؟

NFT به خالق خود اجازه می‌دهد تا هنر خود را تبدیل به یک اتوگراف کند. حتی اگر یک تصویر یا قطعه موسیقی صدها بار به اشتراک گذاشته شده باشد، اگر به‌صورت NFT آن را بخرید، باز هم صاحب یک اثر منحصربه‌فرد هستید.

بهترین پلتفرم‌های خرید و فروش NFT کدام‌اند؟

جزء بهترین پلتفرم‌های خرید و فروش Nifty Gateway و OpenSea است که معامله‌گران زیادی آنها را برای خرید و فروش‌های خود انتخاب می‌کنند. این دو بازار موفق شده‌‌اند بیشترین حجم معاملات را نسبت به دیگر بازارهای بلاک چین ثبت کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۳ / ۵. مجموع آرا: ۸

ارزهای دیجیتال و فناوری‌های مربوط به آنها مثل چتری هستند که از هنر تا اقتصاد و از اشیاء تا انسان‌ها می‌توانند زیر این چتر قرار بگیرند. حوزه‌ای که نوشتن از آن برای من پر از آگاهی و لذت است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا