NFT

معرفی مهم‌ترین پروژه های NFT

مدت زیادی از خلق بلاکچین اتریوم در سال ۲۰۱۵ نمی‌گذرد با این حال تکنولوژی‌های مهمی همچون NFT از این فرصت برای گسترش و رشد استفاده کرده‌اند. طی همین چند سال اخیر، اتریوم در راستای اهداف خود دنیای تکنولوژی را با انقلاب بزرگی روبه‌رو کرد. قراردادهای هوشمند بر بستر اتریوم تحول عظیمی را در زمینه تکنولوژی بلاکچین و کاربرد آن ایجاد کرده‌اند. موضوع NFT یا Non-fungible Token بخش مهمی از این تحول است که حوزه‌های مختلفی از جمله گیمینگ، متاورس، کریپتوکارنسی و … را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بعضی از پروژه های NFT بسیار قدرتمند هستند و سرمایه‌گذاری روی آنها می‌تواند یک تصمیم درست باشد. برای آشنایی با مهمترین پروژه‌های NFT در این مطلب از بلاگ والکس با ما همراه باشید.

NFT یا توکن غیر قابل معاوضه چیست؟

NFT اختصار کلمه None-fungible Token به معنی توکن قابل معاوضه است که در مقابل Fungible Token یا توکن قابل معاوضه قرار می‌گیرد. توکن NFT به سادگی با یکدیگر قابل تعویض هستند. برای مثال بیت کوین را در نظر بگیرید؛ هیچ کدام از کوین‌های بیت کوین (درست مانند واحدهای یکسان اسکناس پول) با دیگری فرقی ندارد. فرقی ندارد که شما کدام اسکناس یا کدام بیت کوین را داشته باشید؛ چون در نهایت ارزش آنها یکسان است و ویژگی منحصر به فردی که آنها را از یکدیگر متمایز کند ندارند. 

توکن‌های غیرقابل معاوضه مقابل این دسته قرار می‌گیرند و قابل جایگزینی با یکدیگر نیستند. مثلاً یک قطعه زمین در متاورس را نمی‌توان با قطعه زمین دیگری یکسان دانست. دارایی‌های غیر قابل معاوضه می‌توانند قطعات زمین دیجیتالی، آیتم‌های یک بازی، آثار هنری، کارت‌های ترید یا هر مورد مشابه دیگری باشند. این آیتم‌ها در پلتفرم‌های مختلفی معامله می‌شوند. باید توجه داشت که ارزش NFTها وابسته به دارایی‌های ضمیمه شده به آنهاست. برای مثال ارزش یک توکن غیر قابل معاوضه در دنیای دیسنترالند به موقعیت و اندازه زمین بستگی دارد. این مسئله برای تمام پروژه های NFT دیگر نیز صدق می‌کند.

پروژه‌های مطرح بر بستر NFT کدام‌اند؟

NFT ها نوآوری وسیعی را در زمینه‌های مختلف به وجود آورده‌اند و ردپای آنها تقریباً در همه‌ی صنایع دیده می‌شود. از گیمینگ گرفته تا متاورس و دیفای، مد و پوشاک و هرآنچه که فکرش را بکنید. برای یک سرمایه گذاری موفق روی NFTها لازم است با پروژه های NFT قدرتمند و مهم آشنا شوید.

توکن Bored Ape Yacht Club

باشگاه میمون‌های کسل (Bored Ape Yacht Club) 

این باشگاه مجموعه‌ای از ۱۰۰۰۰ NFT از میمون‌های بی حوصله (Bored Apes NFTs) است که در ۳۰ آوریل ۲۰۲۱ راه اندازی شد و یکی از پروژه‌های مهم NFT است. باشگاه میمون‌های کسل از این جهت با کریپتوپانکس شباهت دارد که هردو معمولاً به عنوان تصویر آواتار استفاده می‌شوند. این پروژه مجموعه‌ای از تصاویر میمون‌های کارتونی است که هر یک از آنها ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارند. فراوانی آنها متفاوت و تعداد نهایی آنها ده هزار عدد است. کلکسیون میمون‌ها به طور کامل فروخته شده، اما هنوز هم امکان خرید آنها از دارندگان در پلتفرم اوپن سی وجود دارد. موفقیت این پروژه باعث ابداع کلکسیون دیگری با نام باشگاه قایق بادبانی میمون جهش یافته (Mutant Ape Yacht Club) نیز شد. این بستر نیز در کنار سایر پروژه های NFT مهم، موفقیت روزافزونی را تجربه می‌‌کند

توکن Mutant Ape Yacht Club

باشگاه قایق بادبانی میمون جهش یافته (Mutant Ape Yacht Club)

Mutant Ape Yacht Club یکی دیگر از پروژه های NFT قابل توجه حال حاضر به شمار می‌رود. این باشگاه مجموعه ای از ۲۰۰۰۰ میمون جهش یافته است که با قرار دادن یک میمون خسته (Bored Ape) در معرض یک  سرم جهش‌زا ایجاد شدند و دیگر طرح های NFT است. این کلکسیون با اهداف اقتصادی و همچنین برای حمایت از طرفداران میمون‌های کسل ساخته شد و مورد استقبال خوبی قرار گرفت. تعدادی از این توکن‌ها نیز طی ایردراپ در اختیار دارندگان توکن‌های میمون‌های کسل قرار گرفت. این مجموعه نیز مانند باشگاه میمون‌های کسل، مجموعه‌ای از تصاویر است. میمون‌های جهش یافته در واقع حاصل تاثیر سرم جهش روی میمون‌های کسل است. میمون‌های جهش یافته مانند میمون‌های کسل در OpenSea عرضه می‌شوند.

توکن‌های بازی Axie Infinity

بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity): موجودات بامزه در پروژه های NFT

اکسی‌ها نوعی از توکن‌های غیرقابل معاوضه دیگری هستند که محبوبیت زیادی دارند و جزو پروژه های NFT مهم محسوب می‌شوند. اکسی‌ها موجوداتی هستند که با آنها می‌توانید یک بازی محبوب با نام Axie Infinity را انجام دهید. این بازی بر بستر بلاکچین فعالیت می‌کند و دارای توکن اختصاصی خود با نام اکسی (axs) است. برای انجام بازی باید سه تا اکسی داشته باشید. قیمت اکسی‌ها با توجه به ویژگی‌هایشان با هم فرق می‌کند. نکته مهم در مورد این توکن‌ها این است که با افزایش تعداد کاربران قیمت اکسی‌ها هم خودبه‌خود به مرور افزایش پیدا می‌کند. البته بد نیست بدانید با انجام این بازی و موفق شدن در آن، بازیکن می‌تواند به یک توکن متن بازی به نام اسموت لاو پوشن (Smooth Love Potion) دست پیدا کند. اسموت لاو پوشن یک کریپتوکارنسی قابل خرید و فروش است.

توکن‌های CryptoPunks

توکن های کریپتو پانکس (CryptoPunks)

کریپتوپانکس به عنوان یکی از اولین توکن‌های غیر قابل معاوضه، در سال ۲۰۱۷ ساخته شد و بر بستر بلاکچین اتریوم به فعالیت پرداخت. کریپتوپانکس کلکسیونی از تصاویری به نام پانک است که توسط الگوریتم‌ها ساخته شده بود و تعداد آنها در مجموع به ۱۰٬۰۰۰ عدد می‌رسید.  این یکی از پروژه های مهم NFT محسوب می‌شود.پانک‌های انسانی رایج‌ترین هستند، اما پانک‌های دیگری هم وجود دارند. شامل ۹ پانک الین (Alien)٬ ۲۴ پانک میمون و ۸۸ پانک زامبی. پانک‌ها محدوده‌ی قیمتی گسترده از چند صد هزار دلار تا چند میلیون دلار دارند. برخلاف بسیاری از NFT ها که توسط Opensea عرضه می‌شوند، کریپتوپانکس متعلق به Larva Labs است و توسط آنها عرضه می‌شود. برخی توکن‌های کریپتوپانکس از گران ترین توکن‌های غیرمثلی به شمار رفته و این بستر را به یکی از طرح های NFT مهم تبدیل کرده‌اند.

متاورس Decentraland در NFT یکی از پروژه های مهم NFT

دنیای متاورسی دیسنترالند (Decentraland)

دیسنترالند یکی دیگر از پروژه‌های قدرت دهنده به NFT است. دیسنترالند یک جهان مجازی و از پیشگامان در حوزه متاورس است. کاربران در آن می‌توانند به فعالیت‌های مختلفی مانند ساختن و خرید و فروش انواع دارایی‌های دیجیتال بپردازند. این محیط تحت هدایت و اختیار کاربران قرار دارد و آنها آزادانه می‌توانند در آن فعالیت کنند. این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد که به سادگی با خرید و فروش زمین به درآمد برسید با این حال برخی سرمایه‌گذاران برای کسب درآمد اقدام به ساخت ساختمان همچون شرکت،  شهربازی، موزه‌های NFT و … کرده‌اند. کریپتوکارنسی مرتبط با متاورس دیسنتر لند همان ارز دیجیتال مانا (MANA) است. این را می‌توان یکی از پروژه های NFT مهم دانست.

توکن‌های CrypToadz چه هستند؟

توکن‌های کریپتودز (CrypToadz)

کلمه CrypToadz از کنار هم دو کلمه Crypto (اشاره به دارایی‌های دیجیتال) و Toadz (به معنی وزغ) ابداع شده و در لیست پروژه های NFT بااهمیت قرار دارد. کریپتودز مجموعه‌ای از ۶٬۹۶۹ NFT است که توسط یک دیجیتال آرتیست با نام مستعار گرمپلین (Gremplin) خلق شده‌اند. این NFT ها موجودات دوزیست کوچکی هستند که در لجن‌زار پرسه می‌زنند. این موجودات در تلاش هستند خودشان را از حکومت ظالمانه پادشاه شیطانی نجات دهند.

دنیای متاورسی آپلند با نقشه دنیای واقعی، Upland

آپلند (Upland)

آپلند یک متاورس بر مبنای دنیای واقعی است. این پلتفرم یک بلاکچین متاورس است که نقشه‌ی آن مطابق با مکان‌های واقعی طراحی شده است. در زمین‌های آپلند امکان بازی و کسب درآمد از طریق play-to-earn برای گیمرها و سرمایه‌گذاران وجود دارد.  بر بستر آپلند توکنی به نام UPX تعریف شده که برای خرید و فروش زمین‌های NFT در آپلند استفاده می‌شود. در این پلتفرم ۶٬۰۰۰ توکن UPX به عنوان جایزه ورودی در اختیار کاربران جدید قرار می‌گیرد.

توکن Sandbox چیست

بازی متاورسی سندباکس (The Sandbox)

سندباکس یک متاورس بر بستر اتریوم و یک اکوسیستم بازی برای سیستم عامل اندروید و ویندوز است. توکن این بازی با نام سند (SAND) یکی از پرطرفدارترین کریپتوکارنسی‌ها در زمینه‌ی NFT است که از آن برای خرید و فروش زمین و انواع آیتم‎ها در بازی سندباکس استفاده می‌شود. امکان خرید و فروش آیتم‌ها، ساخت و ساز، نصب و اجرای انواع فایل‌ها و برنامه ‌ها روی این پلتفرم وجود دارد.

بررسی سرمایه گذاری روی پروژه‌های بزرگ NFT

همان‌طور که اشاره شد، پروژه‌های NFT همواره به دلیل نرخ بازگشت سرمایه بالا، مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده‌اند. برخی از توکن‌های غیرمثلی با رقم‌های بسیار بالایی خریداری شده و در اختیار سرمایه‌گذاران و کلکسیونرهای دیجیتال قرار دارند. در این بخش، به معرفی برخی از سرمایه‌گذاری‌ها بر روی هر یک از پروژه‌های معرفی شده در این مقاله پرداخته‌ایم.

  • Bored ape yacht club: این کلکسیون NFT یکی از گران‌قیمت‌‌ترین توکن‌های تاریخ را در اختیار دارد. توکن Bored Ape #8817 از این سری در آخرین معامله خود با ارزش ۳.۴۱ میلیون دلار (۸۱۹ اتریوم در زمان معامله) معامله شد.
  • Mutant Ape Yacht Club: شامپانزه‌های بامزه دنیای توکن‌های غیرمثلی در هر کلکسیونی موفق ظاهر شدند. بالاترین رقم سرمایه‌گذاری در این کلکسیون مربوط به توکن شماره ۷۰۹۰ از این مجموعه بود که با رقم ۸۰۰ اتریوم (معادل ۱٫۳ میلیون دلار در زمان معامله) خریداری شد.
  • Axie Infinity: اکسی شماره ۲۶۵۵، گران‌ترین NFT در این مجموعه به شمار می‌رود. این توکن ارزشی معادل با ۸۱۹ دلار داشته و آخرین بار در جولای ۲۰۲۱ معامله شده است. با توجه به تعداد توکن‌های باارزش این پلتفرم، مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده بر روی آن بسیار قابل توجه است.
  • CryptoPunks: بالاترین سرمایه‌گذاری انجام شده در کلکسیون انسان‌های سایبر پانکی، مربوط به توکن CryptoPunk #5822 می‌شود. این توکن که تقریباً دو برابر دومین توکن از همین مجموعه ارزش دارد، با قیمت ۲۳.۵۸ میلیون دلار توسط مدیرعامل Chain خریداری شده است.
  • Decentraland: دنیای متاورسی دیسنترالند یک پلتفرم بی‌نظیر برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری بر روی NFTها است. در سال ۲۰۲۱ شرکت Metaverse در این پلتفرم، زمینی به ارزش ۲.۴ میلیون دلار را خریداری کرد. این زمین دیجیتال در لیست ۳ سرمایه‌گذاری بزرگ متاورسی حال حاضر قرار دارد.
  • CrypToadz: این پروژه در حال حاضر بیش از ۷۰۱۲ توکن غیرمثلی جدید را در خود جای داده است. کمترین قیمت توکن‌های CrypToadz از ۱۱۰۹ دلار شروع شده و گران‌ترین NFT موجود در این پلتفرم حدود ۳۰۰ هزار اتریوم قیمت‌گذاری شده است!
  • Upland: آپلند به لطف سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، در زمان انتشار این مقاله ارزش خالص ۱۲۰.۶۸ میلیون دلاری در بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ارزش بازار این پلتفرم در طی یک سال اخیر حدود ۷۵.۵۵ درصد کاهش یافت!
  • The Sandbox: پلتفرم سندباکس همواره شاهد سرمایه‌گذاری عظیم علاقه‌مندان به NFT ‌بوده است. توکن‌های Metaflower super mega Yacht Nft، Tree House و همچنین Castle Slide در این پلتفرم به ترتیب با ارزش ۱۴۹، ۳.۷ و ۲.۷۵ اتریوم به فروش رسیده و جزو بالاترین سرمایه‌گذاری‌ها در این پلتفرم به شمار می‌روند.

آینده پروژه‌های NFT چگونه است؟

کاربردی‌بودن هر پروژه‌ای، ضامن بقا و گسترش آن خواهد بود. این مورد به خوبی در مورد پروژه های NFT نیز صدق می‌کند. بر خلاف سال‌های اخیر، توکن‌های غیرمثلی صرفاً یک ابزار خرید و فروش و ذخیره ارزش نیستند. در حال حاضر پروژه‌های مرتبط با این حوزه، ارتباط عمیقی با صنعت گیم و همچنین مبحث مهم مالکیت معنوی (IP) برقرار کرده‌اند.

NFTها در بازی‌های بلاک چینی که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار هستند، یک عنصر کلیدی و مهم به شمار می‌روند. هر توکن غیرمثلی می‌تواند به عنوان یک ابزار کاربردی یا وسیله‌ای برای خرید و فروش در اکوسیستم‌های بازی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین بازیکنان بازی‌های بلاک چینی برای ساخت NFT نیز درگیر فرایند طولانی و پیچیده نخواهند بود و در حین لذت‌بردن از بازی، قابلیت ایجاد و حتی گسترش توکن غیرمثلی اختصاصی خود را خواهند داشت.

در کنار صنعت گیم، هنرمندان به لطف پروژه های NFT قادر به حفظ مالکیت معنوی آثار خود نیز خواهند بود. گسترش فناوری اینترنت در کار تمامی مزایای غیر قابل انکار خود، باعث شد تا سرقت آثار هنرمندان بسیار ساده‌تر از قبل شود. همین مسئله به خصوص برای افراد ناشناس و هنرمندانی که جدیداً قصد عرضه آثار خود به بازار را داشتند، به یک چالش بزرگ تبدیل شد. اما پروژه‌های مرتبط با توکن‌های غیرمثلی برای این مسئله نیز راهکارهای مناسبی ارائه کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود در آینده استفاده از این توکن‌ها چه در حوزه‌های فعلی و چه در بخش‌های کاربردی جدید، بسیار گسترده‌تر شود. ویژگی‌های خاص این دارایی‌های دیجیتال باعث شده تا در هر مبحثی که پای مالکیت و انحصار در میان باشد، NFTها در قالب یک ابزار کاربردی ظاهر شوند. همین موضوع باعث شده تا به عقیده تحلیل‌گران این بازار، توکن‌های غیرمثلی در آینده‌ای نزدیک دقیقاً به اندازه ارزهای دیجیتال مهم شده و از زیر سایه آن‌ها خارج شوند.

سرمایه گذاری روی NFT، سود یا ضرر؟

در این مطلب پروژه های NFT مهم برشمرده شدند. NFT دنیایی بسیار گسترده و وسیع است که پروژه‌های بسیار متفاوتی را شامل می‌شود. در این بین افرادی معتقدند برخی NFT ها چیزی جز تصاویر یا فایل‌های بی‌ارزش نیستند که سرمایه گذاران بیهوده هزاران دلار را صرف خریداری آنها می‌کنند. این در حالی است که برخی NFTها در حال پیشرفت و گسترش روزافزون هستند. به عنوان مثال می‌توان به فروشگاه سامسونگ در دیسنترالند و رونمایی اخیر آن از Galaxy S22 در این پلتفرم اشاره کرد که نشان دهنده قدرت و اعتبار این پروژه است.  

اگر به این موضوعات دقت کنید پی خواهید برد که درک ماهیت متفاوت این پروژه‌ها کلید موفقیت در پیش بینی آینده‌ی آنها است. به زبان ساده‌تر شما زمانی در این سرمایه گذاری در صورتی موفق خواهید بود که:

  • بدانید کجا و به چه دلیل سرمایه گذاری می‌کنید.
  • ماهیت توکنی را که خریداری می‌کنید بشناسید.
  • برای خود هدفی از این سرمایه گذاری تعریف کرده باشید.

هزینه سرمایه گذاری در NFT، می‌تواند بسیار زیاد باشد. اگر دوست ندارید چنین سرمایه بزرگی را از دست بدهید، لازم است آینده‎ی دارایی‌ای را که می‌خرید درک کنید. باید چشم‌انداز مناسبی از مسیر پروژه‌ای که روی آن سرمایه گذاری کرده‌اید، داشته باشید و سرمایه‌ی خود را آگاهانه به کار گیرید.

آینده‌ی روشن بازار NFT

آینده NFT ها بسته به قراردادی که تعریف می‌کنند می‌تواند با یکدیگر بسیار متفاوت باشد. آشکار است که آینده‌ی NFT مربوط به قطعات زمین در متاورس‌های دیسنترالند یا آپلند با آینده‌ی توکن‌های اکسی یا کریپتو پانکس کاملاً متفاوت است، زیرا ماهیت دارایی در مورد این NFTها یکسان نیست. اگرچه انتظار می‌رود که به طور کلی توکن‌های غیر مثلی به رشد و توسعه ادامه دهند، اما پیش بینی اینکه کدام پروژه‌ها در طولانی مدت برنده بازی خواهند بود کاری دشوار بوده و نیازمند مطالعه جداگانه این پروژه‌ها و تحلیل‌های فاندامنتال است.

روش خرید و فروش NFT

نحوه خرید و فروش NFT  به این صورت است که باید به وب‌سایت رسمی یا پلتفرم‌های خرید و فروش آن مراجعه کنید. پلتفرم اوپن سی یک بستر فروش NFT و از بهترین سایت های فعال در حوزه NFT است که بیشترین توکن‌های غیر قابل معاوضه را به فروش می‌رساند؛ حتی امکان ساخت NFT نیز به طور رایگان در این پلتفرم وجود دارد. تمامی NFT های معرفی شده در این مطلب را می‌توان از طریق پلتفرم OpenSea خریداری نمود یا به فروش رساند. برای خرید توکن‌ها از پلتفرم OpenSea به یک کیف پول اتریوم و ارز دیجیتال اتر نیاز دارید که به راحتی می‌توانید آن را از صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کنید. MyEtherWallet و MetaMask Wallet دو مورد از کیف پول‌های محبوب اتریوم اند. دو مورد از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال نیز بایننس (Binance) و جمینی (Gemini) هستند. نظر شما درباره پروژه‌ هایNFT مهم چیست؟

مهم ترین پروژه‌های NFT کدام اند؟

از مهم ترین پروژه‌های NFT می‌توان به Decentraland، The Sandbox، Axie Infinity و CryptoPunks اشاره کرد.

دیسنترالند Decentraland چیست؟

دیسنترالند یک پلتفرم متاورس است که کاربران در آن امکان فعالیت‌های مختلف از جمله خرید و فروش، ساخت و ساز و … را دارند.

Bored Apes Yacht Club چیست؟

کلوپ میمون‌های کسل مجموعه‌ای از طرح‌های کارتونی میمون است که به شکلی خاص طراحی شده‌اند و از NFT ها هستند.

Upland چیست؟

آپلند یک متاورس با نقشه‌ای واقعی بر اساس دنیای واقعی است در این پلتفرم نیز مانند دیسنترالند می‌تواند به خرید و فروش زمین و فعالیت‌های دیگر پرداخت.

روش خرید NFT چگونه است؟

برای خرید NFT می‌تواند از پلتفرم OpenSea استفاده کنید. این خرید را می‌توانید با استفاده از ارز دیجیتال اتریوم انجام دهید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۱ / ۵. مجموع آرا: ۷

همیشه مشتاق یادگیری درباره دنیای دیجیتال هستم. خلق محتوای حرفه‌ای در زمینه کریپتوکارنسی از فعالیت‌های محبوب من در این مسیر است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا