NFTتکنولوژی

مجموعه کریپتو پانکس CryptoPunks؛ آشنایی با کالکشن قیمتی آن

مجموعه کریپتو پانکس (CryptoPunks) یکی از اولین پروژه‌های مهم NFT است که از سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و در عرض ۴ سال محبوبیت زیادی بین معامله‌گران به دست آورد. این پروژه را می‌توان گران‌ترین پروژه NFT دانست که بر بستر اتریوم راه‌اندازی شد. NFTها برای کاربران دنیای ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۲۱ به بعد جذابیت زیادی پیدا کردند و حالا میلیون‌ها معاله روی آن‌ها انجام می‌شود. CryptoPunks که یکی از انواع پروژه‌های NFT به شمار می‌رود، شامل ۱۰ هزار توکن مختلف است که این توکن‌ها از تصاویری که در اندازه‌های ۲۴ در ۲۴ مگاپیکسل هستند تشکیل شده و این تصاویر به شیوه الگوریتمی تولید می‌شوند.

مجموعه کریپتو پانکس چیست؟

عبارت کریپتو پانک از دو کلمه مجزا به اسم Crypto و Punk ایجاد می‌شود. کلمه کریپتو به معنی «رمزنگاری شده» است و کلمه Punk از فرهنگ بریتانیا می‌آید و یک نوع سبک پوشش منحصر به فرد است که علاقه‌مندان مخصوص خود را دارد. شما می‌توانید توکن‌هایی که در کریپتو پانکس قرار دارند را با مابقی ارزهای دیجیتالی معاوضه کنید و برای معامله آن‌ها باید حتما از رمز ارز اتریوم استفاده نمایید. کالکشن کریپتو پانکس در بستر اتریوم به واسطه برخی کدهای مشخص شروع به فعالیت کرد و حالا مجموعه‌ای رمزنگاری شده است که فقط به وسیله رمز ارز اتریوم معامله می‌شود.

تصاویری که در مجموعه کریپتو پانکس موجود است، ویژگی‌های ظاهری مخصوص به خود را دارند و در آن‌ها از طرح‌ها و اشکال مختلفی استفاده می‌شود. مثلا در این کالکشن شما می‌توانید اشکال متفاوتی از زامبی‌ها، میمون‌ها، مردم و غیره را مشاهده کنید.

نگاهی به تاریخچه مجموعه کریپتو پانکس

کالکشن کریپتوپانکس از ژوئن سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. این مجموعه توسط مت هال (Matt Hall) و جان واتکینسون (John Watkinson) وارد دنیای کریپتو کارنسی شد. محل تولد این کالکشن استودیویی در آمریکا به نام Larva Labs است. از زمان راه‌اندازی این مجموعه تاکنون افراد زیادی متمایل به خرید توکن‌های کریپتو پانکس شدند و حالا این مجموعه یکی از پرطرفدارترین کالکشن‌های NFT در حوزه رمز ارزها به شمار می‌رود.

هدف اصلی این مجموعه، ترکیب NFTها و هنر است و با موفقیتی که تاکنون به دست آورد می‌توانیم بگوییم که به هدف خود رسید. در واقع خالقان CryptoPunks در نظر داشتن تا با تبدیل کردن آثار هنری به NFT بتوانند آن‌ها را بفروشند.

استودیویی که کریپتو پانکس در آن متولد شد، در سال ۲۰۰۵ فعالیت خود را در زمینه ساخت و توسعه اپلیکیشن به وسیله مت هال و جان واتکینسون شروع کرد. حالا توکن‌های CryptoPunks در بازار کریپتوکارنسی وجود دارند اما از قیمت بالایی برخوردارند و تفاوت‌هایی آشکار با دیگر رمز ارزها مثل بیت‌‌کوین دارند.

در سال ۲۰۱۷ کالکشن کریپتو پانکس رایگان توزیع شد اما در اواخر سال ۲۰۲۰ و با افزایش محبوبیت این کالکشن، معامله‌های زیادی روی آن‌ها صورت گرفت و فروش‌های چند میلیون دلاری در آن‌ها شاهد بودیم.

توکن های کریپتو پانکس با نام مخصوص خود

ویژگی‌های مجموعه کریپتو پانکس

مجموعه کریپتو پانکس ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد. در ادامه به بررسی هر کدام از این ویژگی‌ها می‌پردازیم تا آشنایی بیشتری با این کالکشن پیدا کنید:

محدودیت و کمیابی

تعداد توکن‌های کالکشن کریپتو پانکس محدود است و به همین خاطر محبوبیت زیادی بین معامله‌گرها و دوستداران دنیای کریپتوکارنسی دارد. فقط ۱۰ هزار توکن NFT از این کالکشن در دنیای رمز ارزها موجود است که این توکن‌ها در بستر بلاکچین اتریوم وجود دارند و از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند.

 تنوع زیاد

توکن‌هایی که در مجموعه کریپتو پانکس وجود دارند از تنوع زیادی برخوردارند و همین یکی از ویژگی‌های جذاب این توکن‌ها برای معامله‌گرها است. شما می‌توانید با جستجو بین انواع توکن‌هایی که در این کالکشن وجود دارد، توکن مورد نظرتان را بیابید و آن را خریداری نمایید.

جذابیت ظاهری بالا

ظاهر توکن‌های NFT موجود در کالکشن کریپتو پانکس نظر هر کسی را به خود جلب می‌کند. هر کدام از توکن‌هایی که در این کالکشن وجود دارند، ویژگی‌های ظاهری مخصوص به خود را دارا هستند و همین مسئله طرفداران زیادی برای این مجموعه به وجود می‌آورد.

انواع مجموعه کریپتو پانکس

پانک‌هایی که در این مجموعه قرار دارند شامل ۳۸۴۰ زن و ۶۰۳۹ مرد می‌شوند. در کنار این پانک‌ها، پانک‌هایی از تصاویر میمون‌ها، زامبی‌ها و آدم فضایی‌ها نیز وجود دارد. این پانک‌ها را جزو پانک‌های مخصوص در CryptoPunks می‌شناسند. گران‌ترین معامله‌ای که تا به امروز در مجموعه کریپتو پانکس انجام شد، مربوط به یک توکن از مجموعه آدم فضایی‌ها به شماره ۷۸۰۴ بود که در تاریخ ۱۰ مارس سال ۲۰۲۱ به ارزش ۴۲۰۰ ارز اتریوم به فروش رسید.

cryptopunks #7804

آواتارهای کمیاب و مخصوص در کریپتو پانکس از محبوبیت بیشتری برخوردارند و به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارند. مثلا آواتارهای مربوط به میمون‌ها یا آدم فضایی‌ها جدای از قیمت بالا متقاضیان زیادی هم دارند که متمایل به خرید آن‌ها هستند. آواتارهایی که در این کالکشن شبیه به انسان هستند، ویژگی‌های مختلفی دارند؛ مثلا برخی سیگار می‌کشند یا برخی هم کلاه به سر دارند. هر چه یک آواتار در مجموعه کریپتو پانکس ظاهر ساده‌تری دارا باشد، قیمت آن هم کاهش می‌یابد و ارزان‌تر است. فراموش نکنید مالک هر کدام از این توکن‌ها که باشید جزوی از جامعه پروژه های مهم NFT هستید.

کریپتو پانکس‌ها بر اساس رنگ زمینه‌شان نیز در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که در زیر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • رنگ پس زمینه آبی: پانک‌هایی که با پس زمینه آبی هستند را نمی‌توانید بخرید چرا که مالک آن‌ها قصد فروش‌شان را ندارند. پس اگر پانکی به رنگ پس زمینه آبی دیدید و نظر شما را به خود جلب کرد، به سراغ دیگر پانک‌ها بروید چرا که این پانک قابل خرید نیست
  • رنگ پس زمینه قرمز: پانک‌هایی با پس زمینه قرمز آماده فروش هستند و مالک آن‌ها تصمیم به عرضه‌شان دارد. شما می‌توانید این پانک‌ها را متناسب با قیمتی که مالک تعیین می‌کند خریداری نمایید
  • رنگ پس زمینه بنفش: برای این پانک‌ها سفارش خرید باید ثبت کرد چرا که از قبل پیشنهاد خرید دیگری هم دارند و احتمال فروش‌شان بالا است
  • رنگ پس زمینه سبز: پانک‌هایی که پس زمینه سبز دارند از استاندارد ERC20 به استاندارد ERC721 منتقل می‌شوند تا معامله‌شان در دیگر بازارهای معامله NFT امکان‌پذیر شود

دلیل محبوبیت کریپتو پانکس

دلایل محبوبیت مجموعه کریپتو پانکس مشخص است؛ ابتدایی‌ترین دلیل، پیشرو بودن این مجموعه است؛ همانطور که گفتیم این مجموعه NFT جزو اولین کالکشن‌هایی بود که ایجاد شد. همچنین از آنجایی که این مجموعه شامل تصاویر هنری می‌شود، جذابیت آن افزایش پیدا می‌کند. جذابیت تصاویر موجود در مجموعه NFT کریپتو پانکس به قدری زیاد است که سلبریتی‌ها و افراد مشهور زیادی مثل جاستین بیبر، جی زی یا پری وینرچاک تصمیم به خرید آن‌ها گرفتند.

قیمت مجموعه کریپتو پانکس

حالا تمام توکن‌های کریپتو پانکس توزیع شدند و امکان معامله آن‌ها فقط بین افراد مختلف وجود دارد. هر کدام از توکن‌های این کالکشن قیمت مخصوص به خود را دارند و با قیمت دیگر توکن‌ها متفاوت هستند. اشاره کردیم که هر چه ظاهر یک پانک در این مجموعه ساده‌تر باشد، قیمت آن هم پایین‌تر است و هر چه ظاهر آن خاص‌تر باشد قیمت آن بالاتر می‌رود. پانک‌های خاص همیشه قیمتی به مراتب بالاتر از پانک‌های معمولی دارند. مثلا پانک‌های زامبی که فقط ۸۸ مورد از آن‌ها وجود دارد، قیمتی بسیار بیشتر نسبت به پانک‌های معمولی دارند. شما می‌توانید با ورود به مجموعه کریپتو پانکس روی هر کدام از آواتار‌ها که می‌خواهید کلیک کنید و اطلاعات مربوط به قیمت و دیگر ویژگی هایشان را مطالعه کنید.

ویژگی منحصر به فرد مجموعه کریپتو پانکس

خبر خوب در مورد مجموعه کریپتو پانکس این است که نوسانات بازار ارز دیجیتال روی قیمت آن تاثیری ندارد و هر چه تقاضا برای خرید این مجموعه بیشتر شود، قیمت آن هم بالاتر می‌رود. برخی افراد ممکن است کلکسیون خاصی از آواتارهای CryptoPunks ایجاد کنند؛ هرچه تقاضای این افراد برای خرید آواتارها بیشتر شود و آن‌ها بخواهند که پانک‌های بیشتری به کلکسیون خود اضافه کنند، قیمت این مجموعه نیز بالاتر می‌رود.

به طور کلی می‌توان گفت که قیمت مجموعه کریپتو پانکس را افراد و کلکسیونرهای مختلف تعیین می‌کنند و به همین دلیل می‌توان تفاوت زیادی بین قیمت معامله هر کدام از پانک‌ها مشاهده کرد. این مجموعه مخصوص افرادی است که به آثار هنری علاقه‌مند هستند و برای کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند چندان گزینه جالبی نیست.

گران‌ترین کریپتوپانک‌ها

در زیر لیستی از گران‌ترین کریپتو پانک‌ها و برخی از ویژگی‌های آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • پانک ۷۵۲۳: این پانک ارزشی برابر با ۱۱.۷۵ میلیون دلار دارد. پانک ۷۵۲۳ جزو پانک‌های بیگانه به شمار می‌رود و فقط ۹ مورد از آن در کالکشن کریپتو پانکس موجود است
  • پانک ۴۱۵۶: ارزش این پانک ۱۰.۲۶ میلیون دلار است و توانست رتبه دومین پانک با ارزش بالا را به خود اختصاص دهد
  • پانک ۷۸۰۴: ارزش این پانک ۷.۸۶ میلیون دلار است و در دسته پانک‌های بیگانه قرار می‌گیرد که پیپ می‌کشد
  • پانک ۳۱۰۰: قیمت این پانک ۷.۵۱ میلیون دلار است و مهمترین مشخصه آن هدبند سفید آبی است که به سر دارد و جزو پانک‌های بیگانه هم به شمار می‌رود
  • پانک ۵۲۱۷: ۵.۴۴ میلیون دلار ارزش پانک شماره ۵۲۱۷ است که روسری قرمز رنگ و زنجیر طلا دارد

آینده مجموعه کریپتو پانکس

شرکت لاروا لبز خبر از تولید و توزیع پانک‌های بیشتر نمی‌دهد و به همین دلیل دور از ذهن است که بخواهد دوباره توکنی به این مجموعه بیفزاید، دلیل این اتفاق این است که یکی از دلایل محبوبیت پانک‌ها محدود بودن‌شان است و اگر پانک جدیدی به آن‌ها اضافه شود، شاید محبوبیت‌شان هم از بین برود. اما این شرکت خبر از پروژه جدیدی به نام Meebits می‌دهد. آینده مجموعه کریپتو پانکس مشخص نیست چرا که شاید محبوبیتی که حالا دارند را در آینده از دست بدهند و دیگر کسی تمایل به خرید پانک‌ها از خود نشان ندهد.

هر چند آینده مجموعه کریپتو پانکس مشخص نیست اما نباید فراموش کرد که این مجموعه جزو قدیمی‌ترین پروژه‌های NFT است و همیشه جزو دنیای NFTها باقی می‌ماند.

سرمایه‌گذاری در مجموعه کریپتو پانکس

مهمترین نکته که باید در مورد ورود سرمایه به کالکشن کریپتو پانکس بدانید این است که احتمال افزایش قیمت در این مجموعه وجود ندارد. مثلا اگر یک پانک را به قیمت ۳۰۰ دلار خریدید، چند ماه دیگر به قیمت آن افزوده نمی‌شود چرا که همانطور که گفتیم قیمت‌ها تماما توسط افراد تعیین می‌شود و نوسانات بازار رمز ارزها روی قیمت این پانک‌ها تاثیری نخواهد گذاشت. اگر قصد ورود سرمایه به پانک‌ها را دارید و فقط می‌خواهید که کلکسیونی از آواتارهای مختلف به وجود آورید، مشکلی نیست، اما اگر قصد دارید آن‌ها را با سود بفروشید، باید بدانید که تعیین‌کننده قیمت خود شما هستید و می‌توانید آن‌ها را به هر قیمتی که خواستید به فروش برسانید.

البته فراموش نکنید که شاید در زمان فروش پانک‌تان هیچ کس تمایلی به خرید آن از شما نشان ندهد و نتوانید پانک خود را بفروشید.

خرید مجموعه کریپتو پانکس

برای خرید مجموعه کریپتو پانکس مانند مجموعه باشگاه میمون‌های کسل در مرحله اول باید یک بازار NFT مثل OPENSEA را پیدا کنید و کیف پول خودتان را که می‌تواند متامسک باشد به این بازار متصل نمایید. حالا شما می‌توانید بین توکن‌های مختلف کریپتو پانکس جستجو کنید و توکن مورد نظرتان را بیابید تا آن را معامله نمایید. امکان خرید توکن‌های این کالکشن به صورت مستقیم از خود پلتفرم وجود ندارد؛ چرا که همانطور که گفتیم همه توکن‌ها توزیع شدند و حالا فقط افراد مختلف آن‌ها را با هم خرید و فروش می‌کنند. پس برای خرید یک توکن NFT باید با مالک آن معامله‌تان را انجام دهید.

معامله کریپتو پانک در اوپن سی

مجموعه کریپتو پانکس، تلفیقی از هنر و NFT

این روزها مجموعه NFT کریپتو پانکس محبوبیت و ارزش زیادی دارد و متقاضیان زیادی هم متمایل به خرید و فروش آن‌ها هستند. این توکن‌ها عملا هیچ کاربردی ندارند و فقط برای کسانی که به هنر و جمع کردن کلکسیون علاقه‌مند هستند، جذابیت دارند. این توکن‌ها درست مثل سکه یا تمبر در دنیای فیزیکی هستند که برخی افراد تمایل دارند کلکسیون‌های مختلفی از آن‌ها را به وجود آورند. با رشد روز افزون این توکن‌ها، می‌توان انتظار داشت که روند پیشرفت‌شان همچنان ادامه‌دار باشد و تعداد متقاضیان پانک‌ها روز به روز افزایش پیدا کند. شما کدامیک از این مجموعه‌ها را جذاب‌تر می‌دانید؟ تاکنون روی آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
kraken
در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا