NFT

نحوه مینت رایگان NFT در پلتفرم اوپن سی OpenSea

توکن‌های غیرقابل معاوضه یا غیر مثلی (NFT) بخش مهمی از آینده دنیای دیجیتال را شکل می‌دهند. NFTها دارایی‌های رمزنگاری منحصربه‌فرد و غیرقابل تعویض هستند که روی شبکه بلاک چین صادر می‌شوند؛ محبوب‌ترین آن‌ها در اتریوم و سولانا مینت شده‌اند. توکن غیرمثلی به عنوان نمایش دیجیتالی از آثار هنری، تصاویر، ویدئوها یا هر چیزی که بتوان آن را توکنیزه کرد، عمل می‌کند. از سال ۲۰۲۲، بازار این توکن‌ها از ۳۵۰ میلیون دلار به حدود ۱۵ میلیارد دلار تنها در یک سال افزایش یافته است. در این مقاله، با نحوه مینت رایگان NFT در اوپن سی (OpenSea) آشنا خواهیم شد و موارد و نکات مهمی را که برای این کار باید به خاطر داشته باشید توضیح خواهیم داد.

مینت NFT چیست؟

مینت ان اف تی  فرآیند توکنیزه کردن یک فایل دیجیتال توسط رمزنگاری است. توکنیزه کردن فرآیند تبدیل یک دارایی به یک توکن دیجیتالی است که می‌توان آن را انتقال داد، ذخیره کرد و روی بلاک چین ثبت کرد. به زبان ساده، NFT Minting فرآیند ثبت یک آیتم دیجیتال در بلاک چین است.

هدف از مینت چیست؟

هنگامی که یک توکن NFT را مینت می‌کنید، در بلاک چین ذخیره می‌شود؛ جایی که اصالت و مالکیت آن مشخص می‌شود. از آنجایی که اطلاعات بلاک چین قابل ویرایش نیست، مینت کردن شروع تاریخ تغییرناپذیری یک ان اف تی است.

مینت برای سازندگان

به‌عنوان یک سازنده (Creator)، با مینت کردن می‌توانید نادر بودن و مالکیت تأیید شده آثارتان را اثبات کنید. برای اولین بار، سازندگان می‌توانند آثار دیجیتالی خود را منتشر کنند که صحت آن‌ها در بلاک چین تأیید شده است. سازندگان NFT می‌توانند انجمن‌ها و امتیازات ویژه‌ای را برای کسانی که ان اف تی آن‌ها را دارند ایجاد کنند.

مینت برای کلکسیونرها

مینت NFT فقط مخصوص سازندگان نیست. پروژه‌های ان اف تی از طریق مینت دسترسی اولیه به توکن‌های غیرمثلی خود را ارائه می‌دهند. وقتی یک NFT را مینت می‌کنید اولین مالک آن هستید. شرکت در مینت یک پروژه اغلب به شانس شما بستگی دارد. 

اثبات مالکیت با مینت ان اف تی

NFT را کجا مینت کنیم؟

مالکیت توکن غیرمثلی را می‌توان در ازای ارزهای دیجیتال بدون دخالت اشخاص ثالث منتقل کرد. خریداران و فروشندگان علاقه‌مند باید این کار را روی پلتفرمی که به طور ویژه طراحی شده است انجام دهند تا امکان لیست شدن و خرید و فروش ان اف تی‌ها را فراهم کند. این پلتفرم‌ها مارکت پلیس NFT نامیده می‌شوند.

هر کسی می‌تواند به راحتی یک توکن غیرمثلی بسازد. بازارهای زیادی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها فرآیند مینت را شروع کنید. در اینجا ما روی بزرگترین پلتفرم غیرمتمرکز برای کلکسیونرها و هنرمندان ان اف تی تمرکز خواهیم کرد؛ یعنی بازار OpenSea.

OpenSea چیست؟

اگر تا به حال سعی کرده‌اید دنیای توکن‌های غیرقابل معاوضه را کشف کنید، احتمالاً نام OpenSea را شنیده‌اید. پلتفرم اوپن سی (OpenSea) یک مارکت پلیس NFT است و آنقدر زود وارد جنبش توکن‌های غیرمثلی شد که توانست توجه معامله‌گران و توسعه‌دهندگان را جلب کند. جدا از مزیت اول بودن، اوپن سی از طراحی open-world بهره‌مند است که به هر کسی اجازه می‌دهد توکن‌های غیر مثلی را به صورت رایگان ایجاد کرده و خریدوفروش کند. این طراحی جهان باز، سازندگان زیادی جذب کرده است، زیرا محدودیت‌های کمی در این پلتفرم وجود داشته یا هیچ محدودیتی برای فرآیندهای خلاقانه و مبادلاتی وجود ندارد.

اوپن سی بازار مینت NFT

ویژگی‌های OpenSea چیست؟

در اینجا مواردی وجود دارد که باید هنگام استفاده از پلتفرم OpenSea به آن‌ها توجه کنید. همانطور که قبلاً گفته شد، یکی از نقاط قوت اصلی پلتفرم اوپن سی این است که یک بازار غیرمتمرکز را اداره می‌کند که در آن تمام معاملات و فعالیت‌ها به صورت آنی روی بلاک چین ثبت می‌شوند.

علاوه بر این، اوپن سی از چندین زیرساخت بلاک چین، از جمله اتریوم، پالیگان، Klaytn، آربیتروم، Arbitrum Nova، آوالانچ، BNB Chain، اپتیمیست و سولانا پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است که فرآیند مینت و خرید و فروش NFTها در اوپن سی بسیار آسان است. به نحوی که، برای استفاده از این پلتفرم نیازی به تجربه کدنویسی ندارید. این پلتفرم به لطف بلاکچین Polygon، ابزاری بدون گس یا کارمزد برای مینت رایگان NFT نیز ارائه می‌دهد.

نحوه مینت رایگان NFT در پلتفرم OpenSea

همان طور که اشاره شد، مینت NFT در اوپن سی بسیار ساده است:

  • یک کیف پول کریپتو نصب کنید
  • یک مجموعه (collection) ایجاد کنید
  • کار خود را آپلود کنید

برای آموزش گام به گام مینت NFT در اوپن سی در ادامه همراه ما باشید.

نصب کیف پول

به عنوان یک کاربر جدید، قبل از شروع کار با توکن‌های غیرمثلی در OpenSea، باید یک حساب کاربری بسازید. برای شروع مینت NFT، به کیف پولی نیاز دارید که بتوان آن را به اوپن سی متصل کرد. چند گزینه برای انتخاب وجود دارد، اما ما MetaMask را به عنوان محبوب‌ترین گزینه توصیه و استفاده می‌کنیم.

کیف پول برای مینت

اول از همه، شما باید کیف پول MetaMask خود را به پلتفرم اوپن سی متصل کنید. پس از اتصال کیف پول، به صفحه پروفایل خود در OpenSea هدایت خواهید شد. از آنجایی که این حساب در حالت پیش فرض است، باید حساب خود را شخصی‌سازی کنید. قبل از این کار، اوپن سی از شما می‌خواهد که برای ادامه قراردادی را امضا کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید، می‌توانید حساب خود را با وارد کردن نام کاربری، نوشتن بایو و اضافه کردن یک عکس پروفایل شخصی‌سازی کنید.

اتصال کیف پول در اوپن سی

ایجاد یک کالکشن NFT

اکنون که حساب شما برای پردازش تراکنش‌های بلاک چین اتریوم آماده است، زمان آن رسیده است که اولین کالکشن NFT خود را بسازید.

برای ایجاد یک کالکشن، باید روی آیکون حساب کاربری خود و سپس My collections کلیک کنید. در زیر گزینه Create new collection، روی Create کلیک کنید تا نام کالکشن را نوشته، توضیحی را وارد کرده و تصویری را آپلود کنید. شما می‌توانید از ابزارهای مختلف ویرایش در این صفحه استفاده کنید تا به مجموعه خود حالتی کاملاً منحصر به فرد ببخشید.

ایجاد کالکشن در اوپن سی

در این قسمت ویژگی‌های مختلفی را باید وارد کنید که با URL کالکشن در OpenSea، توضیحات، دسته‌بندی و لینک وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی شما شروع می‌شود.

از شما خواسته می‌شود آدرس کیف پول خود را وارد کنید. به آیکون کیف پول بروید و روی آدرس کلیک کنید، آن را کپی کرده، سپس در قسمت مورد نیاز قرار دهید.

در مرحله بعد، حق امتیاز (Royalty) را تعیین کنید – به این معنی که هر بار که شخصی ان اف تی که شما در ابتدا ایجاد کرده‌اید، مجدداً بفروشد، یک پاداش دریافت می‌کنید و ماهیانه به کیف پول شما واریز می‌شود. حق امتیازها طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که به سازندگان اجازه می‌دهند برای کارشان پاداش دریافت کنند. ۵ تا ۱۰ درصد از قیمت فروش ثانویه به عنوان پرداخت حق امتیاز استاندارد در نظر گرفته می‌شود.

بلاک چین مورد نظرتان را انتخاب کنید. در این جا، برای مینت رایگان ان اف تی ما از شبکه پالیگان (Polygon) استفاده می‌کنیم. اگر از شبکه اتریوم استفاده کنید باید هزینه تراکنش شبکه را بپردازید.

پس از اتمام کار، روی گزینه Create کلیک کنید.

کالکشن شما آماده است!

مینت رایگان NFT

فرایند ساده است؛ هوش مصنوعی تمام جنبه‌های فنی این کار را انجام می‌دهد، بنابراین نگران نحوه ساخت آن نباشید.

به کالکشن خود بروید و روی گزینه Add Item در نوار بالا سمت راست کلیک کنید.

افزودن آیتم مینت رایگان NFT

یک اثر هنری جدید آپلود کنید که می‌تواند شامل تصاویر، صدا یا مدل‌های سه بعدی باشد. نام و توضیحات را وارد کرده و کالکشنی را که ساخته بودید انتخاب کنید تا NFT شما در آن نمایش داده شود.

سپس، روی گزینه Create کلیک کنید. اکنون شما می‌توانید ان اف تی خود را برای فروش با قیمت تعیین شده یا به بالاترین قیمت پیشنهادی ارائه دهید.

مینت رایگان ان اف تی در پلتفرم اوپن سی

Lazy Minting چیست؟

Lazy Minting همان مینت است، با این تفاوت که هزینه‌های اضافی مانند هزینه‌های گس وجود ندارد و می‌توانید NFT خود را به صورت کاملاً رایگان برای فروش لیست کنید.

وقتی توکن غیرمثلی خود را روی پلتفر‌م‌هایی مانند Opensea آپلود می‌کنید. NFT آپلود شده شما به زنجیره منتقل نخواهد شد. بنابراین هیچ منبع یا بلاک چینی را مصرف نخواهد کرد.

اساساً، به جای پرداخت هزینه گس برای مینت NFT، فقط از کلید خصوصی خود برای امضای ان اف تی استفاده می‌کنید و آن را در بازار لیست می‌کنید. هنگامی که برای آن خریداری پیدا شد، به On-chain منتقل شده و یک توکن تولید می‌شود. خریدار پس از خرید، هزینه مینت و قیمت خرید را پرداخت می‌کند. این کار مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

نکات مهم درباره مینت رایگان ان اف تی

  • در انتخاب فرمت فایل دقت کنید. پلتفرم اوپن سی فرمت‌های JPG، PNG، GIF، SVG، MP4، WEBM، MP3، WAV، OGG، GLB و GLTF را می‌پذیرد.
  • حداکثر اندازه فایل پشتیبانی شده ۱۰۰ مگابایت است، اما برای بارگذاری سریع‌تر، حجم فایل را زیر ۱۰۰ مگابایت نگه دارید.
  • پلتفرم اوپن سی برای مدت زمان محدودی و جهت رقابت با پلتفرم Blur، کارمزد خود را برای محبوب‌ترین کالکشن‌ها از ۲.۵٪ به ۰٪ کاهش داده است.
  • با انتخاب گزینه unlockable می‌توانید کاری کنید که محتوای شما فقط توسط خریدار قابل مشاهده باشد. این محتوا می‌تواند گذرواژه، دسترسی به خدمات خاص یا کدهای تخفیف و اطلاعات تماس باشد.
  • با انتخاب فریز کردن ابرداده (freezing metadata) ان اف تی شما به طور دائم در حافظه غیرمتمرکز فایل قفل و ذخیره شده و گم نخواهد شد.
  • به خاطر داشته باشید که اگر ان اف تی‌های خود را در بلاک چین پالیگان لیست می‌کنید، تعداد خریداران کمتر از بلاک چین اتریوم است.

همانطور که می‌بینید، مینت NFT در OpenSea آنقدرها که اکثر مردم فکر می‌کنند سخت نیست. تنها کافی است کیف پول دیجیتال خود را راه‌اندازی کرده، آن را به پلتفرم متصل کنید و کالکشن خودتان را بسازید. فرآیند مینت رایگان NFT در پلتفرم اوپن سی مشابه بازارهای دیگر است؛ فقط باید بررسی کنید که کدام بازار برای شما مناسب‌تر است.

شما از کدام بازار استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۹ / ۵. مجموع آرا: ۱۴

منبع
coindesk.com
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
10 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نشمیل حسامی کیا
نشمیل حسامی کیا
27 روز قبل

سلام اگر در فری مینت شرکت کردیم و برنده شدیم طریقه دریافت nft آن چگونه است

ر رواقی
ر رواقی
22 روز قبل

سلام
با اتصال کیف پول به پلتفرم مربوطه (و گاها پرداخت کارمزد شبکه)، توکن ان اف تی به ولت شما منتقل می‌شود. البته مراقب پلتفرمهای کلاهبرداری و ریسک های موجود در فیری مینت باشید. بهتر است از یک کیف پول جداگانه که دارایی شما روی آن نیست برای این کار استفاده کنید.

سینا
سینا
2 ماه قبل

سلام.من ان فی تی داشتم تو ولت تراست خواستم به اوپنسی کانکت بشم اجازه دسرسی داد ولی بالا نمیومد بعد چنبار خروج زدم الان ان فی تی هام دیگه نیت.امکان داره برداشته باشن؟

آرن امیریان
آرن امیریان
2 ماه قبل
پاسخ به  سینا

سلام وقت بخیر
توی تاریخچه تراکنش‌هاتون نگاه کنید ببینید nft شما منتقل شده یا خیر.
می‌تونید داخل پلتفرم‌هایی مثل Zerion آدرس کیف پولتون رو ادد کنید و در قسمت nftها توکنتون رو ببینید.

حسن حسین زادگان
حسن حسین زادگان
6 ماه قبل

با سلام و عرض ادب، تشکر از بابت مطلب خوبتان، سوالی داشتم آیا با این کاری که توضیح دادید واقعا از ان اف تی می شود پول در آورد .

ر رواقی
ر رواقی
6 ماه قبل

سلام
حسن جان توکن های های NFT، دارایی های دیجیتال منحصر به فردی هستند که به دلیل خاص بودن، میتوانند حتی تا چند میلیون دلار هم به فروش برسند. اما این مختص هر توکن NFT نیست و بسیاری توکن nft هم فاقد خریدار هستند. بنابراین شرط معامله یک توکن nft جذابیت آن (به تعبیری شهرت هنرمند خالق آن) است.

negin
negin
9 ماه قبل

سلام ممنونم از مطالب مفیدتون

ببخشید یعنی هزینه گس رو ما پرداخت نمی کنیم و خریدار هزینه گس رو پرداخت میکنه
درسته
من الان یه آن اف تی ساختم مشتری میخواد آن اف تیم رو بخره موفق نمیشه

ر رواقی
ر رواقی
9 ماه قبل
پاسخ به  negin

سلام
بله؛ همانطور که در این مقاله توضیح داده شده در حالت Lazy minting می‌توانید توکن nft خود را بدون پرداخت هزینه گس لیست کنید.

حبیب الله مظفری
حبیب الله مظفری
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر
سوالم از خدمتتان این بود که
آیا ارزش گذاری یک nft یا یک کالکشن را خود اوپن سی تعیین میکند یا خود سازنده ؟
دیگر اینکه آیا کسی یا جایی یا کارشناسی هست که یک ان اف تی یا کالکشن ان اف تی رو ارزش گذاری کند ؟
قبلا از لطفی که میکنید قدردانی میکنم
با سپاس فراوان

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل

سلام
وقت به خیر
ارزش گذاری قیمت یک NFT به دو صورت است. یا مالک NFT قیمت مورد نظر خود را اعلام میکند. یا آنرا به صورت حراج در پلترم عرضه میکند تا به بالاترین پیشنهاد قیمتی فروخته شود. در هر دو حالت پلتفرم اوپن سی هیچ نقشی در قیمت گذاری توکن شما ندارد.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا