مقالات ارز دیجیتال

کارمزد انتقال بیت کوین برای هر تراکنش چقدر است؟ (آپدیت ۲۰۲۳)

یکی از ابهامات رایج برای افراد تازه کار بازار رمزارزها، کارمزد انتقال شبکه بیت کوین و مدت زمان تراکنش‌های آن است. با توجه به اهمیت کارمزد انتقال بیت کوین در معاملات، در این مقاله در مورد کارمزد بیت کوین، نرخ آن و تاثیراتی که روی تراکنش‌های بیت کوین دارد صحبت خواهیم کرد.

مقدار کارمزد بیت کوین چقدر است؟

در حال حاضر، متوسط کارمزد انتقال بیت کوین در والکس حدود ۰.۰۰۰۴ BTC  است. در کیف پول‌های معتبر امکان انجام تراکنش‌های کوچک با کارمزد شبکه بیت کوین بالا وجود ندارد و تراکنش را معلق می‌کند. هنگام انجام یک تراکنش این نکته را در نظر داشته باشید.

شما می‌توانید از کیف پول بیت کوین (نرم‌افزار یا سخت‌افزاری برای نگهداری یا انتقال بیت کوین) برای بررسی نرخ‌های مختلف کارمزد استفاده کنید. بیشتر کیف پول‌های مدرن، سیستم ساده‌ای را برای شما در نظر گرفته‌اند که به‌راحتی می‌توانید کارمزد شبکه بیت کوین را پیدا کنید. همچنین سته به صرافی که در آن فعالیت دارید، می‌توانید کارمزد صرافی در خصوص نقل و انتقال بیت کوین را بررسی کنید.

بیشتر این کیف پول‌ها از سیستم اولویت‌بندی استفاده می‌کنند تا شما بالاترین کارمزد انتقال بیت کوین ممکن را شناسایی کنید و با انتخاب آن، مدت زمان کمتری منتظر نهایی‌سازی تراکنش خود باشید. یا برعکس، می‌توانید حداقل کارمزد ممکن را انتخاب کنید و منتظر تایید تراکنش بمانید.

قبل از ارسال هرگونه تراکنش، حتماً در قسمت استخر استخراج بیت کوین، مقدار کارمزدهای میانگین را بررسی کنید. استخر استخراج بهترین تصویرهای گرافیکی در بیت کوین را شامل می‌شود که اطلاعات فراوانی در زمینه تقاضای بلاک و کارمزدها در اختیار شما قرار می­‌دهد.

یکی دیگر از روش‌های بررسی کارمزد شبکه بیت کوین، استفاده از سایت‌های معتبر است. سایتهای معتبر در مورد آمار و ارقام بیت کوین را پیدا کنید و با استفاده از آن‌ها، کارمزدی مناسب برای تراکنش خود در نظر بگیرید تا درخواست شما در قسمت تراکنش‌های در حال انتظار گم نشود.

اگر قصد نگهداری طولانی مدت ارزهایتان را دارید، می‌توانید از یک کیف پول شخصی مانند لجر نانو اس استفاده کنید و بعد از خرید ارز دیجیتال آن را به این کیف پول انتقال دهید. 

علت دریافت کارمزد انتقال شبکه بیت کوین چیست؟

کارمزد بیت کوین به اندازه قیمت بیت کوین مهم است. شاید با دانستن این حقیقت که بیت کوین توسط شخص یا ارگان خاصی اداره نمی‌شود، این سوال به ذهنتان خطور کند که چرا باید کارمزد انتقال بیت کوین هستند و این کارمزدها را چه کسانی دریافت می‌کنند؟

برای پاسخ به این دو سوال، نگاهی به روند انتقال تراکنش‌ها خواهیم داشت.

اگر تاکنون با بیت کوین سروکار داشته‌اید، حتماً می‌دانید که تراکنش‌ها برای تایید نهایی، وارد مرکز رسمی تمام بیت کوین‌ها یعنی بلاک چین می‌شوند. این انتقال توسط ماینرها (استخراج کننده‌ها) انجام می‌شود.

ماینر کامپیوتر قدرتمندی است که علاوه بر ایمن‌سازی شبکه، به پردازش هر تراکنش می‌پردازد. این کار به انرژی زیاد و قدرت محاسباتی قوی نیاز دارد که به ماینرها این اجازه را می‌دهد تا در ازای خدماتی که ارائه می‌کنند، پاداش دریافت کنند. به این پاداش، پاداش بلاک می‌گویند.

با انتقال هر بلاک به بلاکچین (مجموعه‌ای از تراکنش‌ها که حداکثر ۱ مگابایت حجم دارند)، مقداری بیت کوین علاوه بر مقدار اصلی تراکنش، منتقل می‌شود که به‌عنوان کارمزد برای ماینر در نظر گرفته می‌شود.

اما در نظر گرفتن کارمزد انتقال بیت کوین برای تراکنش‌ها فقط به نفع ماینرها نخواهد بود. از آنجایی که هزینه‌های استخراج روزانه در حال افزایش است، این پاداش‌ها دلیلی برای تشویق کاربران به استخراج بیت کوین خواهد بود.

علاوه بر تشویق ماینرها برای فعال بودن و تامین امنیت شبکه، کارمزدها روش خوبی برای استفاده حداکثری از بیت کوین‌های استخراج شده هستند. ظرفیت استخراج بیت کوین فقط تا ۲۱ میلیون است. در‌ نتیجه، با در نظر گرفتن کارمزد، بیت کوین‌های بیشتری وارد چرخه شده و تمام بیت کوین‌های استخراج شده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقدار کارمزد چه تاثیری در تراکنش‌ها دارد؟

میزان کارمزد شبکه بیت کوین

امروزه افراد زیادی تمایل به انجام تراکنش با بیت کوین دارند و محبوبیت آن همچنان در حال افزایش است. از طرف دیگر، بیت کوین ظرفیت محدودی دارد. بنابراین نهایی‌سازی تمام تراکنش‌ها امکان‌پذیر نیست و باید برای اولویت‌بندی آنها سیستمی در نظر گرفت.

ماینرها، از کارمزد انتقال ارز دیجیتال به عنوان راهی برای اولویت‌بندی تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. کاربران برای ایجاد هر تراکنش مقداری کارمزد تعیین می‌کنند. با توجه به این موضوع، تراکنش‌هایی که کارمزد انتقال بیت کوین برای آنها بیشتر است، اولویت بیشتری دارند و زودتر تایید می‌شوند.

در مقابل، تراکنش‌هایی که کارمزد انتقال بیت کوین کمی دارند، در اولویت آخر قرار می‌گیرند. بنابراین این امکان وجود دارد که تراکنش شما به علت کارمزد کم هیچ‌وقت تایید نشود.

مدت‌زمان تراکنش‌های بیت کوین

مدت زمان مورد نیاز برای هر تراکنش در بیت کوین عددی متفاوت است. هرچقدر تعداد تراکنش‌ها بیشتر باشد، زمان بیشتری برای پردازش هر تراکنش نیاز خواهد .به‌طوری که تایید برخی از تراکنش‌ها ممکن است تا ۲ روز طول بکشد. این در حالی است که تراکنش‌های دیگر ممکن است حداکثر تا ۱ ساعت تایید نهایی شوند.

چه عواملی در مدت زمان تراکنش‌های بیت کوین تاثیر می‌گذارند؟

عوام تاثیر‌گذار در کارمزد بیت کوین

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در مدت زمان تراکنش‌های بیت کوین مقدار کارمزد انتقال بیت کوین تعیین شده برای تراکنش‌ها است. فاکتور دیگر مربوط به شلوغی شبکه بیت کوین است. به‌طوری که افزایش تعداد تراکنش‌ها، باعث طولانی شدن فرایند تایید آن‌ها می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید، وظیفه پردازش تراکنش‌ها بر عهده ماینرها است که تعداد آنها زیاد نیست. همچنین می‌دانید که در یک بلاک ۱ مگابایتی، فقط مقدار محدودی تراکنش جا می‌گیرد. با ثابت بودن این اعداد و افزایش حجم تراکنش‌های بیت کوین، برای پردازش و نهایی‌سازی آنها وقت بیشتری لازم است.

بنابراین، برای انجام تراکنش بیت کوین در شبکه ۲ فاکتور زیر اهمیت دارد:

  • شلوغی شبکه بیت کوین: هر چه شبکه شلوغ‌تر باشد و تعداد زیادی تراکنش را پردازش کند، مدت زمان تایید تراکنش بیت کوین در شبکه بیشتر می‌شود.
  • میزان کارمزد پرداختی: هر چه کارمزد شبکه بیت کوین بیشتر باشد، تراکنش سریع‌تر در شبکه تایید می‌شود.

به طور کلی، تراکنش‌های بیت‌کوین به یک زمان ۱۰ دقیقه‌ای نیاز دارند تا تایید شوند. اما دریافت یک تأییدیه به معنای نهایی‌سازی قطعی نیست. اگرچه قانونی برای این موضوع وجود ندارد، ولی از نظر منطقی دریافت ۶ تأییدیه، حکم نهایی‌سازی قطعی تراکنش‌های شما را دارد.

این موضوع را هم در نظر داشته باشید که تراکنش‌هایی که حجم زیادی دارند، ممکن است به تاییدیه‌های بیشتری نیاز داشته باشند و شاید تراکنش‌های سبک‌تر فقط با دریافت یک تأییدیه از شبکه، نهایی شوند.

بنابراین، اگر تعداد تأییدیه‌ها را ۶ عدد در نظر بگیریم، زمان میانگین تایید یک تراکنش حدود یک ساعت است. البته با توجه به مدت زمانی که صرف پیدا کردن بلاک می‌شود، مدت زمان تراکنش‌ها می‌تواند از ۳۰ دقیقه تا ۱۶ ساعت متغیر باشد.

برای انجام تراکنش‌های تایید نشده چه‌کار کنیم؟

اگر درخواست تراکنش کرده‌اید و بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده هیچ‌گونه پیغام تایید دریافت نکرده‌اید، همچنان منتظر بمانید. ولی اگر این وضعیت تا ۷۲ ساعت طول کشید، درخواست خود را دوباره تکرار کنید.

این موضوع به سیستم اولویت‌بندی تراکنش‌ها مربوط می­‌شود و احتمال دارد که به خاطر شلوغی شبکه و یا در نظر گرفتن کارمزد انتقال بیت کوین کم، تراکنش شما در اولویت قرار نگرفته باشد؛ بنابراین، درخواست خود را دوباره اعلام کنید تا یکبار دیگر توسط سیستم مورد بررسی قرار گیرد.

پرداخت کارمزد الزامی است!

انتقال بیت کوین از یک آدرس به آدرس دیگر در شبکه دارای کارمزد شبکه بیت کوین است. اگر شما جزو آن دسته از کاربران هستید که مدام به خرید ارز دیجیتال مشغولید، بهتر است ارزهای خود را در کیف پول صرافی نگهداری کنید تا مجبور نباشید به شبکه کارمزد اضافی پرداخت کنید. انتقال ارز از کیف پول صرافی به کیف پولی خارج از صرافی مانند کیف پول تراست ولت شامل کارمزد می‌شود و برای رمزارزهایی مانند بیت کوین این کارمزد مبلغ کمی نیست.

امیدواریم که با خواندن این مطلب مسئله کارمزد انتقال بیت کوین را کاملاً درک کرده باشید و از آن به بهترین نحو برای تنظیم مدت زمان تراکنش‌های خود استفاده کنید.

آیا امکان پیگیری تراکنش بیت کوین وجود دارد؟

بله. برای پیگیری تراکنش‌های انجام شده کاربران شبکه بیت کوین می‌توانند از سایت‌های اکسپلور یا تراکنش‌یاب مانند وبسایت «Blockchain.com» استفاده کنند.

کارمزد بیت کوین چه تاثیری روی سرعت انتقال آن دارد؟ 

هر چه کارمزد انتقال بیت کوین بیشتر باشد، سرعت تایید تراکنش توسط ماینرها افزایش پیدا می‌کند. 

آیا می‌توان بیت کوین را رایگان انتقال داد؟ 

خیر. برای انتقال بیت کوین از یک صرافی به صرافی یا کیف پول دیگر، شما مسلتزم پرداخت کارمزد هستید. هر چند نقل و انتقال بیت کوین از کیف پول والکس به کیف پول حساب کاربری دیگری در والکس، رایگان است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۴

در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
10 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
بهنام صادقی
بهنام صادقی
22 روز قبل

سوالی دارم.اگر ارزش بیت کوین ۲۰۰ میلیون باشه و بفروشیم چند تومن کارمزد کسر میشه؟

ر رواقی
ر رواقی
22 روز قبل
پاسخ به  بهنام صادقی

سلام
کارمزد شبکه بیت کوین به عوامل مختلفی مثل حجم تراکنش و ترافیک لحظه ای شبکه بستگی دارد. این کارمزد “در حال حاضر” بین ۲ دلار تا ۱۵ دلار متغیر است.

محمد
محمد
1 ماه قبل

سلام جناب من الان ۲۰ دلار بیت کوین در تراست ولتم موجوده از پشتیبانی تراست ولت پرسیدم گفت باید ۲۴دلار باشه من میخوام مقدار دقیقش رو پیدا کنم میشه؟

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  محمد

سلام
مقدار نمایش داده شده همان موجدی واقعی شماست.. علااوه بر این میتوانید کلید عمومی کیف پول تراست ولت خود را دراکسپلورر شبکه بیت کوین وارد کرده و موجودی خود را مشاهده کنید.

شهرام بابان زاده
شهرام بابان زاده
4 ماه قبل

من نزدیک ۱.۴ بیت کوین در والت کوین بیس دارم برای انتقال آن به کیف پول تراستم چقدر باید اتریوم تو کیفم داشته باشم

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل

سلام
وقت به خیر
بیت کوین یک ارز دیجیتال دارای بلاکچین اختصاصی است و برای ارسال آن نیاز به پرداخت کارمزد در قالب BTC دارید. (نیازی به داشتن اتریوم نیست)
مقدار مبلغ کارمزد بر اساس ازدحام شبکه بیت کوین متغیر است. در حال حاضر این کارمزد چیزی حدود ۱۵ دلار است.

شاهرخ
شاهرخ
2 سال قبل

سلام ، خیلی خوب بود ، ولی جواب سوالی که سرچ کردم این نبود ، مطلب خیلی مفید بود ولی من اگه همین الان در حال تراکنش باشم و بخوام میانگین درصد کارمزدشو بدست بیارم دنبال یه عدد یا مقدار حداقل حداکثری هستم و تا پایین اگه عددی به چشام نخوره پینجره رو بی تعارف میبندم

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل
پاسخ به  شاهرخ

سلام
وقت به خیر

نکته‌ای که به ان اشاره کردید کاملاً درست است. اما میزان کارمزد تراکنش‌های بیت کوین عدد ثابتی نیست که در یک مقاله بتوان به آن اشاره کرد. این مقاله بیشتر برای نشان دادن روش محاسبه‌ی میزان کارمزد نوشته شده است. ما به زودی یک سرفصل به این مقاله اضافه خواهیم کرد و سایت‌های معتبر برای پیدا کردن میزان کارمزد لحظه‌ای بیت کوین را معرفی خواهیم کرد. از جمله‌ی این سایت‌ها، Ycharts است که میزان کارمزد ارزهای مختلف در آن به روز می‌شود. برای دیدن صفحه کارمزد بیت کوین در سایت Ychart، اینجا کلیک کنید.
از این که دیدگاه خود را برای بهتر شدن مقاله با ما به اشتراک گذاشتید، سپاس‌گزاریم.

ممنون از همراهی شما.

محمدمهدی رحیمی نسب
محمدمهدی رحیمی نسب
3 سال قبل

کارمزد برداشت در والکس نسبت به دیگر صرافی های ایرانی بالاست مثلا *** کارمزد بیت کدین ۰.۰۰۰۴میباشد که در والکس بیش از ۵۰ در صد است چرا؟

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل

سلام آقای رحیمی نسب

لطفاً این مورد را از پشتیبانی سایت پیگیری کنید.

سپاس از همراهیتان

دکمه بازگشت به بالا