افراد مشهورمتاورس

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)؛ سیر تا پیاز آقای فیسبوک

اگر از طرفداران پروپاقرص اینستاگرام و فیس‌بوک باشید یا شگفتی‌های جهان متاورس (metaverse) نظرتان را جلب کرده باشد، قطع به یقین حداقل یک بار نام مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) به گوشتان خورده است؛ نابغه کامپیوتر و ثروتمند پرنفوذی که با توسعه فیس‌بوک انقلابی در جهان شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد. اما چه چیزی این نابغه را به مارک زاکربرگ و یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل کرد؟ برای آشنایی با داستان آقای فیس‌بوک و بیوگرافی مارک زاکربرگ، تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

زندگی آقای فیسبوک در یک نگاه

مارک الیوت زاکربرگ، یک نابغه برنامه‌نویس، کارآفرین و خیر آمریکایی‌ست که داستان موفقیت‌های او الهام‌بخش بسیاری از جوانان است. او  بنیانگذار شرکت فیس بوک (Facebook) است و در حال حاضر به‌عنوان رئیس و مدیر اجرایی آن فعالیت می‌کند.

مالک شرکت متا (فیسبوک سابق) از نظر میزان ثروت خالص، هم‌رده افرادی چون بیل گیتس، وارن بافت، جف بزوس و… قرار می‌گیرد. این‌که یک نفر در نخستین دهه‌های زندگی خود به چنین عظمت و موفقیتی دست پیدا کند شگفت‌انگیز است، نه؟

نام کامل سن Mark Elliot Zuckerberg ۳۸ (متولد ۱۴ می ۱۹۸۷)
تحصیلاتدانشجوی هاروارد که تحصیلاتش را رها کرد
سمتبنیانگذار و مدیر عامل متا پلتفرم
دارایی (می ۲۰۲۱) ۱۱۹ میلیارد دلار
همسرPriscilla Chan

الیوت زاکربرگ پس از اتمام دوره دبیرستان، تحصیل در علوم کامپیوتر را در دانشگاه هاروارد شروع کرد. در همان زمان، همراه با چندی از دوستانش در خوابگاه، ایده توسعه فیس‌بوک را توسعه و پرورش دادند. این سایت که ابتدا مخصوص دانشجویان هاروارد طراحی شده بود، خیلی زود به دانشگاه‌های دیگر هم تسری پیدا کرد و به بزرگ‌ترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی در دنیا تبدیل شد.

زاکربرگ علاوه بر فیس‌بوک در پروژه‌های دیگری همچون Wirehog که یک برنامه اشتراک‌گذاری فایل است و Internet.org هم مشارکت می‌کند. Internet.org پروژه‌ای متشکل از چند شرکت است که هدف آن‌ها فراهم‌کردن دسترسی کشورهای کمتر توسعه‌یافته به اینترنت پرسرعت با قیمت مناسب است.

اگرچه زاکربرگ میلیاردری جوان و بسیار پرنفوذ است، اما زندگی حرفه‌ای و شخصی وی فرازونشیب‌ها و حواشی خاص خود را داشته است. در ادامه درباره زندگی و بیوگرافی مارک زاکربرگ بیشتر صحبت خواهیم کرد. همراه ما باشید.

کودکی و نوجوانی مارک زاکربرگ

زاکربرگ در کودکی

مارک زاکربرگ در ۱۴می سال ۱۹۸۴ در وایت پلینز (White Plains) نیویورک به‌دنیا آمد. او که تنها پسر و آخرین فرزند کارن کمپنر (Karen Kempner) روانشناس و ادوارد زاکربرگ (Edward Zuckerberg) دندانپزشک است، در خانواده‌ای تحصیل‌کرده و نسبتا متمول بزرگ شده و نبوغ وی در زمینه برنامه‌نویسی خیلی زود بر والدینش آشکار شد.

دوران کودکی مارک و سه خواهر او- رندی، دونا و آریل- در دابز فری (Dobbs Ferry) نیویورک سپری شد و این ۴ نفر در یک خانواده اصلاح‌طلب یهودی بزرگ شدند. در حقیقت، زاکربرگ از نوادگان مهاجرانی یهودی از آلمان، لهستان و اتریش هستند که برای فرار از نسل‌کشی یهودیان در زمان نازی‌ها، به آمریکا مهاجرت کردند.

زاکربرگ در مدرسه دانش‌آموزی ممتاز و نمونه بود. او در طول مدت تحصیل خود در مدارسی چون اردسلی (Ardsley) و آکادمی فیلیپس اکستر (Phillips Exeter) نیوهمپشایر، کارهای نوآورانه زیادی انجام داد و توانست جوایز زیادی را از آن خود کند. شرکت در کمپ تابستانی جوانان با استعداد جانز هاپکینز و تسلط به زبان‌های فرانسوی، عبری، لاتین و یونان از دیگر دستاوردهای آقای نابغه داستان ما است!

زاکربرگ از دوران مدرسه دست به خلق برنامه‌های نرم‌افزاری می‌زد و پدرش با مشاهده علاقه و نبوغش به برنامه‌نویسی، زبان برنامه‌نویسی آتاری بیسیک (Atari BASIC) را به او آموزش داد. با استفاده از این زبان، پیام‌رسان زوک‌نت (Zucknet) را در سن ۱۲ سالگی برنامه‌نویسی کرد. این پیام‌رسان در منزل و مطب ادوارد زاکربرگ به‌عنوان سیستمی ارتباطی بین مطب دندان‌پزشکی و خانه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پس از آن، والدین مارک تصمیم گرفتند که دیوید نیومن (david newman) برنامه‌نویس را برای آموزش خصوصی برنامه‌نویسی نوجوان مخترعشان استخدام کنند. البته زاکربرگ قصه ما خیلی زود از معلم سرخانه خود پیشی گرفت و سروکله‌زدن با او به چالشی سخت برای نیومن تبدیل کرد. 

جوانی و تحصیلات دانشگاهی

مارک زاکربرگ زمانی که دانش‌آموزی دبیرستانی بود، در شرکتی به‌نام اینتلیجنت مدیا گروپ (Intelligent Media Group) برای توسعه یک برنامه‌ پخش موسیقی به‌نام سیناپس مدیا پلیر (Synapse Media Player) مشغول به کار شده بود. بنابراین، زمانی که در سال ۲۰۰۲ وارد دانشگاه هاروارد شد، به‌عنوان یک اعجوبه برنامه‌نویسی شهرت فراوانی پیدا کرده بود.در سال دوم تحصیلی خود در هاروارد، او فیس‌مش (Facemash) را توسعه داد؛ برنامه‌ای که از طریق آن یک نظرسنجی بین عکس‌های دانشجویان برگزار می‌شد و افراد از بین عکس‌های دانشجویان مختلف، عکس‌های برتر را انتخاب می‌کردند. طولی نکشید که مسئولین دانشگاه هاروارد این برنامه را بستند. شرح کامل اتفاقات جذابی که در این دوره رخ داد را می‌توانید در فیلم The Social Network تماشا کنید.

زاکربرگ در دوران دانشجویی

فیس‌مش نه تنها باعث محدودیت در دسترسی دانشجویان به اینترنت می‌شد، بلکه بسیاری از دانشجویان نیز شکایت کرده بودند که عکس‌هایشان بدون رضایت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. زاکربرگ در نهایت از آنان بابت این مسئله عذرخواهی کرد.

در ژانویه ۲۰۰۴، او وب‌سایت جدیدی به‌نام TheFacebook را در خوابگاه دانشکده خود کدنویسی و سپس در ۴ فوریه آن را راه‌اندازی کرد. فیس‌بوک در ابتدای امر تنها برای دانشجویان دانشگاه هاروارد در دسترس بود اما زاکربرگ بعدا تصمیم گرفت دسترسی دانشجویان سایر دانشگاه به این وب‌سایت را هم فراهم کند. این تصمیم، پیش‌زمینه انقلابی بزرگ در زمینه شبکه های اجتماعی و اینترنت بود.

وضعیت حرفه‌ای آقای مارک در گذر زمان

مارک زاکربرگ در سال ۲۰۰۴ دانشگاه را رها کرد و به همراه دوستان خود که در کنار یکدیگر فیسبوک را راه‌اندازی کرده بودند، خانه‌ای در پالو آلتو اجاره کردند که تبدیل به دفتر آن‌ها شد. اما در اواسط سال ۲۰۰۴، با جذب چند سرمایه‌گذار، توانستند دفتری رسمی در سیلیکون ولی برای خودشان دست و پا کنند.

در آن زمان، شرکت‌های زیادی اعلام کردند که خواهان همکاری با زاکربرگ و خرید ابداعات او هستند. اما او تمامی این پیشنهادات را رد می‌کرد؛ چون عقیده داشت که هدف شرکت نوپای او این است که دسترسی همه افراد به اطلاعات را فراهم کند و پول برای او اهمیت چندانی ندارد.

شاید شنیدن چنین حرفی چندان باورپذیر به‌نظر نرسد؛ اما اگر چه خانه مارک زاکربرگ یکی از گران‌ترین و لوکس‌ترین خانه‌ها است و او و خانواده‌اش از رفاه بسیار زیادی برخوردار هستند، اما او به‌شدت به انجام کارهای بشردوستانه و عام‌المنفعه پایبند است.

در جولای ۲۰۱۰ تعداد کاربران فعال فیس‌بوک به بیش از ۵۰۰ میلیون نفر رسید. در آن سال، زاکربرگ در فهرست Vanity Fair- پرنفوذترین افراد عصر اطلاعات– رتبه نخست را کسب کرد. در اکتبر ۲۰۱۲، زاکربرگ اعلام کرد که تعداد کاربران فعال فیس‌بوک به یک میلیارد نفر رسیده است؛ اتفاقی که به‌نوعی، نقطه عطف این کمپانی محسوب می‌شود. فیس‌بوک در حال حاضر نزدیک به ۳ میلیارد نفر کاربر فعال دارد.

در آگوست ۲۰۰۴، زاکربرگ همراه با اندرو مک‌کالوم (Andrew McCollum)، آدام دی‌آنجلو (Adam D’Angelo) و شان پارکر (Sean Parker)، یک سرویس اشتراک‌گذاری فایل را که به‌صورت همتابه‌همتا (peer-to-peer) بود، توسعه دادند. اما از آن‌جایی که Wirehog محبوبیت چندانی کسب نکرد، بزرگ‌ترین رقیب او، i2hub، گوی سبقت را ربود و Wirehog بسته شد.

شرکت فیس‌بوک در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را که یک شبکه اجتماعی محبوب برای اشتراک‌گذاری عکس و فیلم است، خریداری کرد. دو سال بعد پیام‌رسان واتس‌اپ نیز خریداری شد و به فیس‌بوک پیوست. بعدها که زاکربرگ علاقه وافری به متاورس (metaverse) پیدا کرد، نام شرکت از فیس‌بوک به متا تغییر پیدا کرد و در حال حاضر این شبکه‌های اجتماعی، تحت عنوان شرکت متا فعالیت می‌کنند.

نام زاکربرگ با متاورس گره خورده است

در آگوست ۲۰۱۳، فیس‌بوک، سامسونگ، اریکسون، مدیاتک، نرم‌افزار اپرا، نوکیا و کوالکام با مشارکت یکدیگر پروژه‌ای به نام Internet.org را کلید زدند. هدف پروژه حاضر این است که کشورهای توسعه‌نیافته و کشورهای در حال توسعه، دسترسی بهتر و مقرون‌به‌صرفه‌تری به خدمات اینترنتی داشته باشند.

زاکربرگ با رهبران بزرگ جهان مانند نارندرا مودی، نخست وزیر هند و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ملاقات کرده و با آن‌ها در مورد زیرساخت‌های فناوری در این کشورها گفتگو کرده است. اگر چه فیس‌بوک در چین ممنوع است، مردم این کشور برای زاکربرگ احترام زیادی قائل هستند.

جالب است بدانید که حقوق سالانه مارک زاکربرگ نیز مانند استیو جابز و سایر مدیران عامل فعال در سیلیکون ولی، سالی ۱ دلار آمریکا است!

زندگی شخصی و شخصیت مارک زاکربرگ

زمانی که مارک زاکربرگ دانشجوی دانشگاه هاروارد بود، در یک مهمانی دوستانه با همسرش پریسیلیا چان (Priscilla Chan) آشنا شد. این دو در ۱۹ می ۲۰۱۲ در حیاط خانه زاکربرگ با یکدیگر ازدواج کردند. جشن ازدواج آن‌ها با فارغ‌التحصیلی پریسیلیا از دانشکده پزشکی مصادف شده بود.

چان و زاکربرگ در حال حاضر دو دختر دارند: اولین دخترشان- ماکسیما- در فوریه ۲۰۱۶ و دختر دومشان- آگوست- در آگوست ۲۰۱۷ به‌دنیا آمد. پس از به‌دنیاآمدن ماکسیما چان زاکربرگ، والدین او در نامه‌ای سرگشاده به دخترشان، اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند ۹۹% از سهامشان از فیس‌بوک را در زمان حیات خود به کارهای بشردوستانه اختصاص دهند.

اگر چه زاکربرگ قبلا اعلام کرده بود که آتئیست است، اما بعدا تغییر موضع داد و اعلام کرد که به عقیده او، دین مسئله‌ای بسیار مهم در زندگی هر فردی است. دارایی خالص زاکربرگ در می ۲۰۲۱، به ۱۱۹ میلیارد دلار رسیده است. زاکربرگ بخش زیادی از ثروت خود را برای انجام کارهای عام‌المنفعه و بهبود زندگی افراد نیازمند خرج کرده است.

مارک زاکربرگ در کنار همسرش Priscilla Chan

برای مثال، مارک زاکربرگ و همسرش در سال ۲۰۱۵ شرکتی را با هدف پیشبرد پتانسیل انسانی و بهبود وضع مردم از نظر بهداشت، آموزش، تحقیقات علمی و دسترسی به انرژی تاسیس کردند. همچنین، زاکربرگ برای اصلاحات آموزشی و حمایت از سیاه‌پوستان نیز اقدامات زیادی انجام داده است.

اعطای کمک‌هزینه برای ریشه‌کن‌کردن بیماری ابولا در آفریقا، توسعه یک وب‌سرور شخصی به‌نام دیاسپورا (Diaspora) و مدارس دولتی نیوآرک، از دیگر اقدامات بشردوستانه زاکربرگ است. همچنین، مارک زاکربرگ تعهدنامه‌ای امضا کرده است که ذیل آن، باید حداقل ۵۰% از دارایی خالص خود را قبل از مرگش برای اهداف بشردوستانه خرج کند.  

داستان موفقیت خالق متا

اگر چه بسیاری از افراد باهوش با تحصیل در دانشگاه هاروارد به موفقیت‌های حرفه‌ای فراوانی دست پیدا می‌کنند، اما مارک زاکربرگ از آن دسته افرادی‌ست که پس از ترک هاروارد به ثروت و موقعیت برجسته‌ای دست پیدا کرد! زاکربرگ پیش از آن‌که پا به هاروارد بگذارد، به‌عنوان نابغه برنامه‌نویسی شهرت پیدا کرده بود. تا سال دوم دانشگاه، او برنامه‌های کورس‌مچ (CourseMatch) و فیس‌مش (FaceMash) را توسعه داده بود که فیس‌مش پس از مدتی بنا به دلایلی منتفی شد.

مدتی پیش از توسعه فیس‌مش، یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد به‌نام دیویا نارندرا ایده یک شبکه اجتماعی را برای دانشجویان در سر می‌پروراند. هدف نارندرا این بود که بستری ایجاد شود تا دانشجویان هاروارد بتوانند اطلاعات شخصی و محتواهای مفید را در آن ارسال کنند.

نارندرا به‌همراه شرکای خود- دوقلوهای وینکلووس- تصمیم گرفتند پیشبرد ایده نارندرا را که هاروارد کانکشن نام داشت، به مارک بسپارند. زاکربرگ وظیفه داشت که وب‌سایت هاروارد کانکشن را برنامه‌نویسی کند و سرعت سیستم را حتی‌الامکان بالا ببرد. پس از آن‌که مارک زاکربرگ پروژه هاروارد کانکشن را کلید زد، ایده فیس‌بوک به ذهنش خطور کرد.  

زاکربرگ در دومین سال تحصیل خود هاروارد را رها کرد تا ایده فوق‌العاده خود- فیس‌بوک یا متای کنونی- را با تمرکز بیشتری دنبال کند.

تعداد کاربران فیس‌بوک تا پایان سال ۲۰۰۴ به یک میلیون نفر رسید و این هک رشد، توجه خیل زیادی از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد. فیس‌بوک که در ابتدا برای دانشجویان هاروارد طراحی و ساخته شده بود، در دسترس دانشجویان سایر دانشگاه‌ها هم قرار گرفت. این مسئله باعث شد که تعداد کاربران فعال آن به ۵.۵ میلیون نفر برسد.

اکنون تعداد کاربران فیس‌بوک به چیزی حدود ۳ میلیارد نفر می‌رسد و ارزش شرکت متا (فیس‌بوک سابق) در حال حاضر بالغ بر ۹۵۰ میلیارد دلار است. بیش از ۳۷۵ میلیون از سهام شرکت متا، در اختیار مارک زاکربرگ است.

تغییر نام فیسبوک به متا

مارک زاکربرگ و متاورس

یکی از اتفاقاتی که سال ۲۰۲۱ طرفداران فیس‌بوک را متعجب و شوکه کرد، تغییر نام این شرکت از فیس‌بوک به متا بود. پس از گمانه‌زنی‌های فراوان، مارک زاکربرگ در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که قرار است نام شرکت فیس‌بوک به متا تغییر پیدا کند. البته زیرمجموعه‌های آن- فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ- همچنان با نام‌های اصلی‌شان فعالیت خواهند کرد، اما شرکت مادر آن‌ها به متا تغییر نام پیدا کرد.

زاکربرگ در کنفرانس سالانه شرکت اعلام کرد:

«نام شرکت ما، نام یکی از محصولاتمان را یدک می‌کشد و این نام حتی در منعکس‌کردن خدماتی که در حال حاضر ارائه می‌کنیم نیز عاجز است، چه برسد به آینده! با گذشت زمان، امیدوارم که شرکت ما به یک شرکت متاورس تبدیل شود و مایل هستم که نام شرکت معرف چشم‌اندازی باشد که برای آینده آن ترسیم شده است.»

فیس‌بوک در ۲۸ اکتبر حتی لوگوی خارجی ساختمان خود را هم تغییر داد. اما این متاورسی که زاکربرگ انقدر روی آن تاکید دارد چیست؟ چرا زاکربرگ اصرار دارد که فیس‌بوک سابق و متای فعلی به دنیای متاورس نزدیک شود؟

متاورس (Metaverse) از دو کلمه Meta (به‌معنای فراتر) و Universe (به‌معنای جهان) مشتق شده است. در نتیجه متاورس را می‌توان جهان ماورا و فرازمینی معنی کرد. به بیانی ساده، متاورس ابزاری‌ست که امکان تجربه تعاملات اجتماعی دیجیتال را توسط آواتارهای مجازی و در میان انبوهی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد فراهم می‌کند. در حقیقت، متاورس یک واقعیت مجازی‌ست که در آن، امکان انجام کارهایی که در دنیای واقعی انجام می‌شود، وجود دارد.

تلاش بهترین پروژه‌های متاورس این است که امکان تجربه دنیایی متفاوت با پیشرفت دیجیتال فراهم شود. مثلا، در جهان متاورسی بدون این‌که حتی قدم از قدم بردارید، می‌توانید در دفتر کارتان حضور پیدا کنید، همراه دوستانتان در کنسرت شرکت کنید، به دیدار والدین و عزیزانتان بروید و غیره. هیجان‌انگیز است، نه؟

این پیشرفت هیجان‌انگیز و دنیای بی‌بدیل و متفاوتی که متاورس برای ما ترسیم می‌کند، زاکربرگ را شیفته جهان متاورسی کرد و همین مسئله هم او را بر آن داشت که نام شرکت خود را به متا تغییر دهد. اگر چه تجربه زندگی در جهان متاورسی زمان‌بر خواهد بود، اما با سرعت سرسام‌آورد پیشرفت دنیای دیجیتال و فناوری، دور از ذهن نیست که پیش از ترک زمین، جهان فرازمینی را هم تجربه کنیم.

برای آن‌که با جهان متاورسی بیشتر آشنا شوید، اولین بانک مجازی در متاورس که توسط جی‌پی‌مورگان- هلدینگ بزرگ بانک‌داری- توسعه پیدا کرده است، نمونه بسیار خوبی است.

شکایت حقوقی از بنیان گذار شرکت متا (meta)

برادران winklevoss

بله درست شنیدید! در سال ۲۰۰۶ دوقلوهای وینکلووس و نارندرا- صاحبین پروژه هاروارد کانکشن که بعدها به کانکت یو تغییر نام پیدا کرد- از زاکربرگ شکایت و او را به سرقت ایده خود متهم کردند. آن‌ها مدعی شدند که زاکربرگ را برای پیشبرد پروژه‌شان استخدام کرده‌اند اما او از منبع اصلی اطلاعاتی آن‌ها برای توسعه فیس‌بوک سواستفاده کرده است.

در سال ۲۰۰۹، زاکربرگ برای حل‌وفصل ماجرا حاضر شد با پرداخت ۴۵ میلیون دلار، رضایت صاحبین هاروارد کانکشن را به‌دست آورد. او ۲۰ میلیون دلار از این مبلغ را به‌صورت نقد پرداخت کرد و به‌اندازه ۲۵ میلیون باقی‌مانده، بخشی از سهام فیس بوک را به آنان اعطا کرد.

اگر چه این اقدام زاکربرگ باعث بسته‌شدن پرونده شکایت هاروارد یو (هاروارد کانکشن سابق) شد، اما برادران وینکلووس شکایت دیگری برای دادگاه تجدید نظر تنظیم کردند. اگر چه وکیل این دو ادعا داشت که زاکربرگ اطلاعات درستی از ارزش مالی فیس بوک به دادگاه ارائه نکرده است، اما دادگاه تجدید نظر ادعای آن‌ها و درخواست محاکمه مجدد را رد کرد.

۱۰ حقیقت جالب درباره زندگی مارک زاکربرگ

خانواده مارک زاکربرگ

چه حقایقی پشت پرده زندگی جوا‌ن ترین ثروتمند جهان نهفته است؟ بیاید آن‌ها را با هم بررسی کنیم:

۱. ارزش مالی فیس‌بوک در حال حاضر بالغ بر ۹۵۰ میلیارد دلار است که زاکربرگ به‌عنوان بزرگ‌ترین سهامدار آن، ۲۹.۳ درصد از سهام فیس‌بوک را در اختیار دارد.

۲. در سال ۲۰۲۱، دارایی خالص زاکربرگ ۱۱۵.۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

۳. قطعی ۶ ساعته اینستاگرام و حواشی پیرامون آن، باعث شد که زاکربرگ در کمتر از یک ماه نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار از دارایی خود را از دست بدهد.

۴. اگر درباره سبک زندگی مارک زاکربرگ سوال می‌کنید، باید بگوییم که او به‌شدت به تناسب اندام اهمیت می‌دهد و حداقل سه بار در هفته می‌دود.

۵. قیمت هر یک از تیشرت‌های زاکربرگ که از پنبه بسیار نرم و باکیفیت تولید شده‌اند، ۴۰۰-۳۰۰ دلار است.

۶. زمانی که زاکربرگ فیس‌بوک را راه‌اندازی کرد، تنها ۱۹ سال داشت و ۴ سال بعد، لقب جوان‌ترین میلیاردر خودساخته را به خود اختصاص داد.

۷. نام مارک زاکربرگ و همسرش، در فهرست انسان‌دوستانه‌ترین میلیاردرهای آمریکا قرار دارند. آن‌ها تاکنون ۲.۷ میلیارد از دارایی خود را صرف امور خیریه کرده‌اند.

۸. فیس‌بوک به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کمک می‌کند که با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار کنند. بدون شک این یکی از بزرگترین دستاوردهای مارک زاکربرگ است. جالب است بدانید که هند- دومین کشور پرجمعیت جهان- با ۳۴۰ میلیون کاربر، بیشترین مخاطب و کاربر فیس‌بوک دارد.

۹. علی‌رغم تصویری که جنجال‌های متعدد پیرامون فیس‌بوک سعی دارند از زاکربرگ ترسیم کنند، مرد پشت این پلتفرم برای مسئولیت اجتماعی خود اهمیت ویژه‌ای قائل است. شاید این یکی از بحث‌برانگیزترین حقایق زندگی مارک زاکربرگ باشد، اما اعداد و ارقام دروغ نمی‌گویند: او متعهد شده است که میلیاردها دلار از دارایی‌ خود را برای بهبود زندگی بشر خرج کند.

۱۰. در هر دقیقه، نزدیک به ۴ میلیون لایک، نیم میلیون کامنت و ۳۰۰ هزار پست در فیس‌بوک به ثبت می‌رسد!

شما می‌توانید زاکربرگ را در شبکه‌های اجتماعی مختلف دنبال کنید:

آیدی زاکربرگ در اینستاگرام: https://www.instagram.com/zuck/

آیدی زاکربرگ در فیسبوک: https://www.facebook.com/zuck

جهان در دستان آقای فیسبوک

زاکربرگ در متاورس

مارک زاکربرگ، بنیانگذار شرکت متا (meta)- همان فیس‌بوک سابق- در سال ۲۰۰۴ با راه‌اندازی یک شبکه‌ اجتماعی به‌نام فیسبوک، تحولی در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات اینترنتی ایجاد کرد. او در نظر دارند شرکت متا را به سمت متاورسی‌شدن پیش ببرد. گویا در آینده هم شاهد تحولاتی خواهیم بود که زیربنای آن، نوآوری‌های آقای فیسبوک است.

در مقاله حاضر با شما درباره بنیانگذار شرکت فیس بوک صحبت کردیم و سیر تا پیاز داستان زندگی این اعجوبه دنیای برنامه‌نویسی را در اختیار شما قرار داده‌ایم. روزانه چند ساعت از اینستاگرام یا فیسبوک استفاده می‌کنید؟ اگر خاطره‌ جالبی از کار با فیس‌بوک و اینستاگرام دارید، در بخش نظرات آن را با ما به‌اشتراک بگذارید.

آیا مارک زاکربرگ خالق اینستاگرام هم است؟

خیر. زاکربرگ و همکارانش تنها پلفترم فیس‌بوک را توسعه داده‌اند. کوین سیستروم و مایک کریگر خالقین اینستاگرام هستند. آن‌ها در سال ۲۰۱۲ این اپلیکیشن را که محبوب‌ترین پلتفرم برای اشتراک‌گذاری عکس و فیلم است، به زاکربرگ و شرکت فیسبوک فروختند.

 دارایی خالص مارک زاکربرگ چقدر است؟

دارایی او ۱۱۵.۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود. اما قطعی ۶ ساعته اینستاگرام باعث شد که دارایی وی نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار افت را در عرض کمتر از یک ماه تجربه کند.

چرا مارک زاکربرگ نام شرکت فیس‌بوک را به متا تغییر داد؟

زاکربرگ شیفته جهان متاورسی است و در تلاش است که شرکت خود را به سوی متاورسی‌شدن سوق دهد. این شیفتگی و تمایل، باعث شد که او نام شرکتش را از فیس‌بوک به متا تغییر دهد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۱ / ۵. مجموع آرا: ۱۳

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
امیر علی پیشرو
امیر علی پیشرو
1 سال قبل

خسته نباشید میگم به همه دوستان مطلب عالی بود

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام
وقت شما به خیر
بسیار ممنون و خرسندیم از اینکه مقاله ما با موضوع مارک زاکربرگ، مورد قبول شما واقع شده است. امیدواریم سایر مقالات تخصصی بلاگ والکس را هم مطالعه کنید. همچنین در صورتی که موضوع خاصی در حوزه بلاکچین مد نظر شماست که دربلاگ به آن پرداخته نشده، لطفا نام آن را با ما در میان بگذارید.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا