متاورس

اولین بانک مجازی در دنیای متاورس

سرزمین‌های مجازی متاورس (Metaverse) آن‌قدر محبوب، معتبر و ارزشمند شده‌اند که حالا بزرگترین بانک ایالات متحده یعنی جی پی مورگان هم وارد آن شده است. اولین بانک مجازی در دنیای متاورس با ورود جی پی مورگان شکل گرفته و قرار است که ارزهای دیجیتال مختلف و متعددی از طریق این بانک بزرگ و معتبر ارائه شوند. دنیای متاورس که مبتنی بر شبکه بلاک چین دسنترالند است، در حال تجربه کردن مهم‌ترین اتفاقات تاریخ خود است و حالا قرعه به نام بانکداری‌های مجازی افتاده است.

اگر با دنیای متاورس آشنایی داشته باشید، حتماً به خوبی می‌دانید که کاربران می‌توانند در این دنیای مجازی با شمایل دیجیتالی خود مشغول به فعالیت شوند و زندگی کنند. تالار Onyx که به صورت تخصصی با خدمات بانکی مبتنی بر شبکه اتریوم ارتباط دارد، به موسسات و مشاغل مختلف فرصت ورود به دنیای متاورس را می‌دهد؛ اولین بانک مجازی متاورس هم به همین نحو ایجاد شده است و باید در انتظار آینده آن بود. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

جی پی مورگان و اولین بانک مجازی

جیمی دین، مدیرعامل جی پی مورگان

 

برای این که در مورد اعتبار بانکداری جی پی مورگان اطلاعات کافی را به دست بیاوریم، باید به سال ۱۷۹۹ برگردیم. اگر همین حالا سوار ماشین زمان شویم و به حدود ۲۲۳ سال پیش برویم، می‌توانیم ریشه‌های تاسیس این موسسه مالی بزرگ را مشاهده کنیم؛ جی پی مورگان از همان‌ سال‌ها با ادغام موسسات بزرگ و معتبر گسترش یافت و شکل کنونی آن از سال ۲۰۰۰ با ادغام ۳ موسسه مختلف به وجود آمد. شعبه مرکزی این بانک معتبر و بزرگ در شهر منهتن نیویورک قرار دارد و دارایی‌های آن در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲.۶ تریلیون دلار برآورد شده است. این بانکداری با پیشینه‌ای ریشه‎‌دار و ثروتی عظیم، تصمیم گرفته است که به عنوان بانک مجازی در دنیای متاروس هم حضور داشته باشد.

تالاری که توسط بانکداری جی پی مورگان در دنیای متاورس معرفی شده است، Onyx نام دارد و همان‌طور که اشاره کردیم، مجموعه‌ای از خدمات مالی مبتنی بر شبکه اتریوم است. همین چند وقت پیش، جی پی مورگان به بهانه ورود به عنوان اولین بانک مجازی در متاورس، مقاله‌ای تخصصی را منتشر کرد که در آن به نکات بسیار مهمی اشاره می‌کرد. از جمله نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده است، می‌توان به پتانسیل بانک‌های جهانی برای گسترده‌ کردن خدمات مالی در دنیاهای دیجیتالی اشاره کرد؛ دقیقاً مثل همین کاری که جی پی مورگان در متاورس کرده است. برای کسب اطلاع در مورد فعالیت‌های دنیای متاورس، مقاله بهترین پروژه‌های متاورس را مطالعه کنید.

در سناریویی که جی پی مورگان برای خود طراحی کرده است، قابلیت‌هایی همچون پرداخت‌های بین‌المللی، ارائه ارزهای خارجی، ایجاد دارایی‌های دیجیتالی و امکان تجارت‌های مختلف در دنیای متاورس مورد بررسی قرار گرفته‌اند. به عبارت ساده‌تر، جی پی مورگان با توجه خدماتی که در دنیای واقعی ارائه می‌دهد، تلاش می‌کند که حالا در دنیایی جدید که هنوز ظرفیت‌های آن مورد توجه قرار نگرفته‌اند، فعالیت خود را آغاز کند. البته ناگفته نماند که شبکه‌های بلاک چین، پیش از این فعالیت‌های مالی با فراهم کردن وثیقه مالی غیر متمرکز (DeFi) امکان دریافت وام یا معاملات مالی را بدون حضور واسطه فراهم کرده بودند. این سازمان‌های خودگردان را در اصطلاح ارزدیجیتال سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) می‌نامند.

پای چه حجمی از سرمایه‌گذاری برای بانک مجازی در میان است؟

در دنیای وسیع و دیجیتالی متاورس، زمین‌ها و سالن‌های بسیاری وجود دارند؛ کاربرانی که وارد این دنیا می‌شوند، می‌توانند به راحتی در نقاط مختلف این دنیای دیجیتالی در رفت‌وآمد باشند. بانکداری جی پی مورگان برای این که بخواهد خبر فعالیت خود به عنوان اولین بانک مجازی را در متاورس به اطلاع کاربران برساند، یک سالن اختصاصی برای خود در یکی از نقاط متاورس ایجاد کرد. این سالن که پیش از این با عنوان Onyx به شما معرفی شد، در مرکز خرید Metajuku (مکانی در متاورس) قرار دارد. هر بازدیدکننده‌‌ای که به این تالار وارد شود، با جزئیات بسیار جالبی مواجه خواهد شد که یکی از آن‌ها عکس پرتره و البته صدای سخنرانی مدیر عامل بانک جی پی مورگان است.

سرمایه‌ای که این بانگ بزرگ برای شروع فعالیت به عنوان اولین بانک مجازی در متاورس در نظر گرفته است، در حال حاضر یک تریلیون دلار است؛ این مبلغ قابل توجه، تقریباً کمتر از نصف دارایی‌های این بانک در سال ۲۰۱۹ است. این حجم از سرمایه‌گذاری بیانگر آن است که اولین بانک متاورس قصد دارد تا با تمام قوا وارد دسنترالند شود تا هیچ رقیبی تا اطلاع ثانوی فکر ورود به این محیط را در ذهن خود پرورش ندهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دسنترالند و خرید توکن مانا (mana) روی آدرس الکترونیکی خرید توکن مانا در والکس کلیک کنید.

تالار اختصاصی جی پی مورگان چه جزئیاتی دارد؟

جزئیاتی از فضای اختصاصی جی پی مورگان در متاورس

 

اگر به عنوان یک کاربر در دنیای متاورس وارد سالن اختصاصی بانک جی پی مورگان شوید، در ابتدا با یک ببر دیجیتالی مواجه خواهید شد که در حال پرسه زدن در محیط است. اگر کمی به اطراف دقت کنید، حتماً پرتره دیجیتالی مدیرعامل این بانک مجازی را هم خواهید دید. محیط سالن Onyx به نحوی طراحی شده است که در عین سادگی بتواند بیانگر عناصر اصلی JPMorgan هم باشد.

با کمی واکاوی در محیط بیرون تالار Onyx، با تابلوی نئون و مستطیلی‌شکلی هم مواجه خواهید شد که عبارت ONYX by J.P.Morgan روی آن نوشته شده است. به نظر می‌رسد، با خلق کردن این جزئیات توسط جی پی مورگان در دنیای متاورس حالا این سرزمین‌ها دیگر در انحصار بازی‌های کامپیوتری قرار ندارند. حرکت جدیدی که این بانک در راستای تبدیل شدن به اولین بانک مجازی انجام داد، مسیر فعالیت دیگر اصناف را هم باز خواهد کرد. 

با ورود برندهای معروف و معتبری مثل سامسونگ به دنیای متاورس و افتتاح یک شعبه فروشگاه سامسونگ در دیسترالند، جی پی مورگان هم تصمیم گرفت تا از قافله جا نماند و در دسته‌بندی «اولین‌ها» قرار بگیرد. احتمالاً پیرو ایده‌ای که این بانک به خرج داده است، برندهای دیگر هم به این دنیا وارد خواهند شد و سرزمین‌های دیجیتالی، رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرند.

در گزارش جی پی مورگان همه‌چیز مثبت نیست

اگر به یاد داشته باشید، در ابتدای این مطلب، به مقاله‌ای که جی پی مورگان برای افتتاح اولین بانک مجازی ارائه داد، اشاره کردیم. جالب است بدانید که علی‌رغم تمامی نکات مثبت آن گزارش، نکات منفی دنیای متاورس هم ذکر شده‌اند. در گزارشی که این بانک ارائه کرد، نکاتی منفی همچون اشاره به عملکرد نه چندان جالب آواتارها، ضعف در سیستم گرافیکی متاورس، ساختار تبلیغاتی بیش از اندازه و تجربه غیر حرفه‌ای کاربران به چشم می‌آیند. البته جی پی مورگان باید به خوبی بداند که متاورس هنوز در سال‌های اولیه عمر خود به سر می‌برد و باید به چشم‌اندازهای آن در آینده‌ای نزدیک امیدوار بود.

اولین بانک مجازی در متاورس حالا در حالی سرمایه‌گذاری یک تریلیون دلاری خود را در دسنترالند شروع کرده است که احتمال می‌رود این سرمایه‌گذاری را در سال‌های آینده افزایش دهد. با توجه به گزارشاتی که توسط رسانه euronews منتشر شده‌اند، جی پی مورگان می‌خواهد نقش بسیار مهمی را در متاروس ایفا کند. باید کمی صبر کرد و دید که اولین بانک مجازی در سرزمین‌های دیجیتال دقیقاً چه چیزهایی را در سر می‌پروراند. احتمالاً یکی از اتفاقات جالبی که در بانکداری مجازی در متاورس اتفاق خواهد افتاد، حذف اتفاقات ناگوار در دنیای واقعی است. مثلاً جی پی مورگان به عنوان بانک مجازی، قصد دارد که نقشی مهم در کاهش کلاهبرداری‌ها و تقویت عملیات اعتبارسنجی در تراکنش‌های مالی ایفا کند و این، فعلاً در جایی جز متاورس امکان‌پذیر نیست.

نشانه‌هایی از افزایش قیمت زمین در متاورس

در محیط متاورس می توان تبلیغات بسیاری را در مورد برندهای دیگر مشاهده کرد

 

یکی دیگر از مسائل مهمی که در گزارش جی پی مورگان ذکر شده، اشاره به افزایش قیمت محسوس زمین‌ها در دنیای متاورس است. طبق این گزارش، میانگین قیمت مهم ترین زمین های (lands) متاورس از ژوئن تا دسامبر سال ۲۰۲۱ از ۶۰۰۰ دلار (۵۰۰۰ یورو) به ۱۲۰۰۰ دلار (۱۰۰۰۰ یورو) تغییر کرده است. همچنین، به حجم هزینه‌های تبلیغاتی و سودآوری آن برای متاورس هم اشاره شده است؛ برای مثال، جی پی مورگان تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۲۷، هزینه تبلیغات در متاورس به چیزی بالغ بر ۱۸.۴ میلیارد دلار (۱۶ میلیارد یورو) خواهد رسید. احتمالاً از همین بابت است که جی پی مورگان، تبلیغات را به عنوان یک نقطه منفی در متاورس شناسایی کرده است و آن را به چشم یه خطر بزرگ برای رشد رقبا در آینده می‌بیند. در مقاله آموزش خرید زمین در متاورس می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

در ادامه این گزارش از تاسیس اولین بانک مجازی چه آمده است؟

گزارش و مقاله‌ای که جی پی مورگان به عنوان اولین بانک مجازی منتشر کرده، بسیار حائز اهمیت است. این اهمیت چه از لحاظ تخمین‌ها و پیش‌بینی‌هایی که دارد و چه از لحاظ چشم‌اندازهایی که از فعالیت این بانک ارائه می‌دهد، مهم و قابل توجه است. برای مثال، جی پی مورگان در ادامه این گزارش شرح داده است که: «فعالیت اولین بانک مجازی در متاورس، نوعی از اقتصاد با مالکیت دموکراتیک و غیر انحصاری است که فرصت‌های مهمی را پدید می‌آورد. این فعالیت، با فراهم کردن قابلیت‌های همکاری، فرصت‌های عظیم و سودآور اقتصادی را به وجود می‌آرود که به موجب آن، دیگر خدمات بانکی در انحصار یک شرکت یا فرد نیستند».

البته این اولین‌بار نیست که از فرصت‌های موجود در فضای متاورس، صحبت می‌شود. نوامبر سال ۲۰۲۱ بود که یکی از غول‌های سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتوکارنسی، Grayscale در مقاله‌ای اذعان کرد که متاورس پتانسیل سودآوری و درآمد سالانه بیش از یک تریلیون دلار را دارد. احتمالاً با توجه به همه این گزارشات، جی پی مورگان به عنوان اولین بانک مجازی تصمیم به فعالیت گرفت و سرمایه‌گذاری خود را روی همان رقم یک تریلیون دلار قرار داد تا بازتاب آن را در یک سال آینده، تحلیل کند.

بانک مجازی، نشانه‌هایی از توسعه متاورس

سرزمین دیجیتالی متاورس که به صورت اختصاصی با توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) هم سروکار دارد، شاهد ورود بزرگترین و معتبرترین بانک ایالات متحده یعنی J.P.Morgan به فضای خود است. این بانک تصمیم دارد تا به عنوان اولین بانک مجازی در دسنترالند مشغول به فعالیت باشد و سرمایه‌گذاری اولیه او چیزی برابر با یک تریلیون دلار است. با گزارش‌هایی که این بانک از تجربه خود در متاورس ارائه کرده است، باید در انتظار اتفاقات آینده نشست. به نظر شما فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی در متاورس چقدر مثبت و کارآمد ارزیابی می‌شود؟ آیا می‌توان به آینده‌ای درخشان و عاری از سوء استفاده‌های مالی در متاورس امیدوار بود؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
فاطمه آرمین
فاطمه آرمین
1 سال قبل

در جایی از مقاله آورده شده: «سرمایه‌ای که این بانک بزرگ برای شروع فعالیت به عنوان اولین بانک مجازی در متاورس در نظر گرفته است، در حال حاضر یک تریلیون دلار است». این در حالی است که در گزارش جی پی مورگان، این رقم به عنوان فرصت بازار در متاورس در نظر گرفته شده است و به میزان سرمایه گذاری این بانک اشاره ای ندارد.

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  فاطمه آرمین

سلام
وقت شما به خیر
بسیار ممنونیم از توجه و نکته سنجی شما. موردی که اشاره فرمودید به تیم تحریره منتقل شد. ما از داشتن همراهان مطلع و باسوادی چون شما به خود میبالیم.
موفق و پیروز باشید

دکمه بازگشت به بالا