مقالات ارز دیجیتال

 مقایسه ارز اتریوم با کاردانو؛ تفاوت‌ ها و شباهت های اتریوم با قاتلش

اگر دنیای کریپتوکارنسی را به یک رینگ بوکس تشبیه کنیم، همه شبکه‌های بلاکچین به عنوان تماشاچی‌های پاپ‌کُرن به دست و اتریوم و کاردانو هم به عنوان مبارزین این میدان شناخته می‌شوند. مقایسه اتریوم و کاردانو که حالا به بحثی داغ در محافل ارزهای دیجیتال تبدیل شده است، در چند موضوع بسیار متفاوت مورد تجزبه و تحلیل قرار می‌گیرد. کاردانو (Cardano) که شاید نام آن را کمتر از اتریوم شنیده‌اید در سال ۲۰۱۷ به عنوان یک بلاکچین غیرمتمرکز و منبع باز راه‌اندازی شد. علی‌رغم این که کاردانو در حال حاضر به عنوان یک پروژه در حال توسعه محسوب می‌شود، بسیاری از آن به عنوان «قاتل اتریوم» یاد می‌کنند. خرید کاردانو می‌تواند تصمیمی حرفه‌ای باشد.

بدیهی است که اتریوم هم همینطور دست خالی ننشسته و برای مقابله با کاردانو تمهیداتی را اندیشیده است. مقایسه اتریوم و کاردانو موضوع اصلی مقاله ما را تشکیل می‌دهد و قرار است که در ابعاد مختلف و به صورت تخصصی و مفصل به آن بپردازیم. راستی به نظر شما در تقابل سخت و طاقت‌فرسای اتریوم و کاردانو کدام یک زودتر از پا می‌افتد؟ با ما همراه باشید.

اتریوم چیست؟

برای این که در مورد مقایسه اتریوم و کاردانو آگاهانه عمل کنیم، لازم است که با مفاهیم هرکدام از این شبکه‌ها به صورت کامل آشنا شوید. شبکه بلاکچین اتریوم (Ethereum) در سال ۲۰۱۵ توسط ویتالیک بوترین راه‌اندازی شد و بعدها به یکی از نبض‌های تپنده دنیای کریپتوکارنسی تبدیل شد. توکن بومی این شبکه بلاکچین با عنوان اتر (Ether) شناخته می‌شود و حالا به عنوان دومین ارز دیجیتال ارزشمند و گران‌قیمت دنیای ارزهای دیجیتال معامله می‌شود. بسیاری از معامله‌گران و کارشناسان دنیای کریپتوکارنسی از اتر (Ether) به عنوان بزرگترین رقیب بیت کوین (BTC) نام می‎‌برند و آینده خوبی را برای آن پیشبینی می‌کنند.

اتریوم به طور کلی یک شبکه بلاکچین عمومی و غیر متمرکز است که هم منبع باز (Open Source) است و هم قرارداد هوشمند برای اولین‌بار توسط آن به دنیای کریپتوکارنسی معرفی شدند. از این ویژگی‌ها به عنوان مهم ترین تفاوت های اتریوم با بیت کوین یاد می‌شود. اتریوم آن‌قدر کاربردی و مفید است که بسیاری از کاربران و معامله‌گران، کیف پول‌های دیجیتالی یا Walletهای خود را بر مبنای همین شبکه بلاکچین انتخاب می‌کنند و با اتر، کارمزد تراکنش‌ها را می‌پردازند. شما هم می‌توانید همین حالا برای خرید اتریوم اقدام کنید و در معاملات سودآور آن شرکت داشته باشید.

مهم‌ترین اتفاقی که به شهرت و اعتبار اتریوم منجر شد، همین غیر متمرکز بودنش است که ویتالیک بوترین در ابتدا آن را به بیت کوین پیشنهاد داده بود. همین ویژگی‌های مثبتی که برای اتریوم وجود دارد، برای کاردانو هم برنامه‌ریزی شد و همه این‌ها دست به دست هم دادند تا موضوع مقایسه اتریوم و کاردانو به موضوعی داغ تبدیل شود. پرواضح است که کاردانو آمده است که به عنوان یک رقیب برای اتریوم ظاهر شود. انگار که کاردانو آمده است که همه ضعف و ایرادات اتریوم را بپوشاند و همان‌طور که اتریوم برای بیت کوین به اصطلاح رقیب شد، کاردانو هم برای اتریوم دردسر ساز شود.

معرفی کاردانو؛ قاتل اتریوم دقیقاً چیست؟

مقایسه اتریوم و کاردانو:از کاردانو به عنوان قاتل اتریوم یاد می‌شود

همان‌طور که اشاره کرده بودیم، کاردانو (Cardano) در سال ۲۰۱۷ یعنی ۲ سال بعد از راه‌اندازی اتریوم به دنیای کریپتوکارنسی پا گذاشت. کاردانو هم مثل اتریوم یک توکن بومی دارد که با نام ADA شناخته می‌شود. مقایسه اتریوم و کاردانو از لحاظ ساختار و عملکرد نشان می‌دهد که کاردانو گویا یک شبیه‌سازی دقیق از اتریوم است. این شبکه هم منبع باز است و هم از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند؛ در ضمن، کاردانو یک شبکه بلاکچین غیر متمرکز است.

این که شبکه بیت کوین هم هنوز به عنوان یک شبکه بلاکچین متمرکز محسوب می‌شود و اتریوم هم به دلیل غیر متمرکز بودن توانسته است به عنوان رقیب بیت کوین محسوب شود، قابل تامل است. این موضوع از این لحاظ قابل تامل است که حالا کاردانو تصمیم گرفته است که با شبیه‌سازی ساختار اتریوم به رقیب آن تبدیل شود. این به منزله آن است که احتمالاً کاردانو بعدها که به صورت کاملاً رسمی راه‌اندازی شد، بتواند داعیه رقابت با بیت کوین را بر دوش بکشد. همه این اتفاقات برای اتریوم یعنی یک آپر کات (نوعی مشت در بوکس) که به صورت کاملاً غافلگیر کننده به شبکه بلاکچین آن اصابت خواهد کرد.

نامگذاری کاردانو به افتخار ریاضی‌دان اهل ایتالیا یعنی «جرلامو کاردانو» صورت پذیرفت و عنوان ارز دیجیتال ADA هم به افتخار ریاضی‌دان بریتانیایی یعنی «ایدا لاولیس» نامگذاری شده است. بسیاری از معامله‌گران آینده ارز دیجیتال آدا را بسیار خوب و سودآور پیشبینی می‌کنند. نکته جالبی که در  آذر ماه سال ۱۴۰۰ (اواخر سال ۲۰۲۱) اتفاق افتاد، امکان تغییر شبکه کاردانو از ADA به BEP20 (به شبکه بایننس چین) فراهم شد که طبق آن کاربران می‌توانستند، ارز دیجیتال ADA را از شبکه اصلی به شبکه بایننس چین منتقل کنند.

۳ درس مهمی که کاردانو از اتریوم یاد گرفت

بررسی تفاوت های Cardano و Ethereum  نشان می‌دهد که کاردانو که هم‌اکنون از لحاظ ارزش، پشت سر اتریوم قرار دارد، درس‌های بسیاری را از این شبکه بلاکچین یاد گرفته است. یک مقایسه اتریوم و کاردانو از نظر زیرساخت‌ها نشان می‌دهد که هر عملکردی که اتریوم برای بهبود ساختار خود انجام داده (مثل اتریوم ۲)، کاردانو هم مشابه آن را برای تقویت شبکه خود اعمال کرده است. در ادامه این بخش از مقاله به مرور ۳ درس مهم در دنیای شبکه‌های بلاکچین می‌پدازیم که درک بهتری از تفاوت اتریوم و کاردانو به ما نشان خواهند داد.

درس اول: معماری‌ها تغییر می‌کنند

رقابت کاردانو و اتریوم در ساختار و معماری، بسیار به چشم می‌آید

از تفاوت‌های Ethereum و Cardano که عبور کنیم، به ساختاری مشابه می‌رسیم که نشان‌دهنده رقابت بسیار نزدیک این دو با یکدیگر است. شبکه بلاک چین کاردانو از لحاظ معماری به دو لایه تقسیم می‌شود. لایه اول برای حل و فصل عملیات کاردانو که CSL نام دارد و لایه دوم که به لایه‌ محاسباتی کاردانو متعلق است و CCL نامیده می‌شود. اولین لایه یعنی CSL برای انتقال ADA استفاده می‌شود، در حالی که CCL از عملکرد قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند تا به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که بتوانند برنامه‌های غیر متمرکز یا dapps را به وجود بیاورند. این لایه دوم به لایه‌های ساختاری شبکه اتریوم بسیار نزدیک و شبیه است. از این لحاظ می‌توان اتریوم و کاردانو را از منظر معماری، بسیار شبیه به هم توصیف کرد.

یکی از مهمترین تفاوت‌های Cardano و Ethereum این است که شبکه اتریوم همه عملیات مورد نظر خود را در یک لایه انجام می‌دهد و این، کار را در برابر کاردانو بسیار سخت و دشوار می‌کند. برجسته‌ترین نقطه افتراق در موضوع اتریوم در برابر کاردانو این است که کاردانو می‌تواند هرکدام از لایه‌ها را که می‌خواهد دستخوش تغییرات قرار دهد، در صورتی که لایه دوم می‌تواند دست نخورده باقی بماند. این اتفاق به معنای آن است که اگر اتریوم بخواهد در ساختارش تغییری ایجاد کند، چون یک نسخه از آن وجود دارد، باید یک آپدیت کلی ارائه دهد و کاردانو به دلیل برخورداری از ۲ لایه مجزا می‌تواند از این تله به راحتی عبور کند.

درس دوم: مکانیزم PoS برگ برنده است

اگر به همان رینگ بوکسی که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، سر بزنیم، کاردانو می‌تواند با استفاده از مکانیزم الگوریتم اثبات سهام یا PoS یک مشت محکم به اتریوم بنوازد و بازی را به سود خود تغییر دهد. مقایسه اتریوم و کاردانو از نظر الگوریم‌هایی که استفاده می‌کنند، یک انقلاب بزرگ را نشان می‌دهد؛ اتریوم و کاردانو هر دو به عنوان شبکه‌های بلاک چین غیر متمرکز شناخته می‌شود و الگوریتم اثبات کار یا PoW که اتریوم از آن استفاده می‌کند، یک چالش بزرگ است. چرا که الگوریتم اثبات سهام یا PoW باعث کُند شدن تراکنش‌ها و معاملات می‌شود.

حالا کاردانو از این درس مهم استفاده کرده است و به جای بهره‌مندی از الگوریتم PoW از PoS بهره‌مند شده است. بررسی اتریوم و کاردانو از لحاظ استفاده از الگوریتم‌ها نشان‌دهنده آن است که کاردانو می‌خواهد با سرعتی بیشتر از قبل از اتریوم پیشی بگیرد. در شبکه کاردانو که الگوریتم PoW جریان دارد، کاربران و معامله‌گران دیگر مجبور نیستند که توکن‌ها را استخراج کنند؛ در عوض آن‌ها در فرایند اعتبارسنجی بلاک‌ها و با قرار دادن توکن بومی یعنی ADA به انجام شدن تراکنش‌ها کمک خواهند کرد. این مقایسه از لحاظ سرعت، پیروزی کاردانو را نشان می‌دهد.

درس سوم: اعتبار مقالات و پژوهش‌ها سنجیده شود

برای ارائه پاسخ دقیق به پرسش مهم «اتریوم یا کاردانو؟» باید به یک موضوع دیگر هم اشاره کنیم. برخلاف رویکرد روتین سایر شبکه‌های بلاکچین، کاردانو یک فرایند علمی بررسی‌شده را پیش از انتشار و به روز رسانی، مورد تجزیه و تحلیل و همچنین اعتبارسنجی قرار می‌دهد.

مقایسه اتریوم و کاردانو از این لحاظ نشان می‌دهد که کاردانو تمامی پروژه‌ها و مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال را با کمک دانشمندان حوزه کامپیوتر و ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار می‌دهد تا در صورت تایید شدن آن‌ها، برای انتشارشان اقدام کند. آمارها می‌گویند کاردانو تا به امروز بیش از ۱۲۸ مقاله منتشر کرده است.

۳ مشکل اتریوم که کاردانو قصد حل کردن آنها را دارد

کاردانو می‌کوشد تا در جنگ با اتریوم، مشکلات آن را برطرف کند

شبکه اتریوم در سال‌های اخیر از موفقیت‌های بسیار زیادی برخوردار بوده است، اما با رشد زیرساخت‌های آن، افزایش هزینه‌ تراکنش‌های ناپایدار و ازدحام کاربران برای معامله، همه‌چیز به یکدیگر گره خورده است. از سوی دیگر کاردانو شبیه به یک راه نجات است که با برخورداری از مزایای چشم‌گیر به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شده است. همچنین قرار شده تا پروتکل‌هایی را برای رفع مشکلات اتریوم ارائه دهد. مقایسه اتریوم و کاردانو از لحاظ مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد و باید حل شود، به ۵ مورد زیر تقسیم می‌شوند.

۱. مقیاس‌پذیری

یکی از مشکلات بزرگ شبکه‌های بلاک چینی که بر اساس الگوریتم PoW (مثل اتریوم) استوار شده‌اند، مقیاس‌پذیری است. اتریوم در نسخه‌های اولیه خود با برطرف کردن مشکلاتی که در الگوریتم PoW بیت کوین وجود داشت، توانست اسم و رسم قابل توجهی برای خود دست‌وپا کند. اما با راه‌اندازی اتریوم ۲.۰ این شبکه حالا می‌تواند تا ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه (tps) را انجام دهد. مقایسه اتریوم و کاردانو از این لحاظ نشان می‌دهد که کاردانو با راه‌اندازی الگوریتم PoS در شبکه بلاکچین غیر متمرکز توانسته است پیشروی چشمگیری داشته باشد.

۲. قابلیت همکاری با دیگر شبکه‌ها

امکان همکاری شبکه بلاک چین کاردانو با دیگر شبکه ها

یکی دیگر از موضوعات بحث مقایسه اتریوم و کاردانو، امکان همکاری یک شبکه بلاکچین با دیگران است. اکثر شبکه‌های بلاکچین، مستقل هستند و تمایلی به همکاری و ایجاد ارتباط بین یکدیگر ندارند؛ این یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود و کاردانو قصد دارد تا آن را حل کند. اتریوم در اکوسیستم توکن‌هایی که برای رعایت استانداردی خاص مثل ERC-20 ایجاد شده‌اند، قابلیت همکاری را فراهم کرده است؛ اما این اصلاً کافی نیست. از منظر تئوریک، کاردانو می‌تواند شبیه به یک بلاکچین زنجیره‌ای رفتار کند. بلاکچینی که می‌تواند شبکه‌های دیگر (خواه بیت کوین، لایت کوین یا اتریوم) را به یکدیگر متصل کند.

۳. کمک به بهبودهای مدوام

شبکه کاردانو و بهبودهای مدوام

هر شبکه بلاکچین به بهبود مداوم و پایدار نیاز دارد؛ اما چه کسی جز شبکه‌های بلاکچین می‌تواند، مسئله تامین مالی توسعه‌دهندگان داوطلب برای این کار را برعهده بگیرد؟ یکی دیگر از موضوعات مقایسه اتریوم و کاردانو این است که کاردانو تصمیم دارد، این مسئله را با پرداخت مالی از خزانه خود حل کند. اتریوم هرگز چنین امکانی را برای توسعه‌دهندگان به وجود نیاورده است و معلوم هم نیست که به وجود بیاورد.

مقایسه آینده اتریوم و کاردانو از لحاظ بهبود شبکه نشان می‌دهد که کاردانو قصد دارد به توسعه‌دهندگان وام بدهد. هر زمان که یک بلاک استخراج می‌شود، بخشی از پاداش‌های ADA به یک کیف پول جداگانه می‌رود. زمانی که یک توسعه‌دهنده می‌خواهد به بهبود شبکه کاردانو کمک کند، یک برگه برای تامین مالی به کاردانو ارسال می‌کند و در نهایت، ذی‌نفعان یا دارندگان ADA رای می‌دهند و تصمیم می‌گیرند که این پیشنهاد تامین مالی صورت بگیرد یا خیر.

تصمیم شما چیست؟ اتریوم یا کاردانو؟

اتریوم و کاردانو هر دو از شبکه‌های بلاکچین غیر متمرکز محسوب می‌‎شوند که قرارداد هوشمند و پشتیبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) را هم در کارنامه خود دارند. بررسی اتریوم و کاردانو در موضوعات مختلف نشان می‌دهد که کاردانو به عنوان یک رقیب سرسخت برای اتریوم محسوب می‌شود و قصد دارد که از آن پیشی بگیرد.

البته ناگفته نماند که کاردانو هنوز به صورت کامل راه‌اندازی نشده است و هنوز کلی راه برای طی کردن دارد.

در این مقاله به صورت تخصصی به مقایسه آینده اتریوم و کاردانو پرداخته شد و زیروبم هرکدام از شبکه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. ما در والکس به صورت موشکافانه، تمامی جزئیات بحث مقایسه اتریوم و کاردانو را زیر ذره‌بین قرار دادیم تا هیچ مسئله‌ای مبهم نماند. راستی نظر شما در مورد مقایسه اتریوم و کاردانو چیست؟ آیا شما هم فکر می‌کنید که کاردانو می‌تواند همه مشکلات اتریوم و سایر شبکه‌های بلاکچین را برطرف کند یا اعتقاد دارید که برای این نتیجه‌گیری‌ها به زمان بیشتری نیاز است؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا