آموزش بلاکچینبلاکچین

الگوریتم اجماع اثبات سهام چیست؟ بررسی مزایا و معایب PoS

از آنجایی که بلاک‌چین‌ها فاقد هرگونه مرجع مدیریت متمرکز هستند، الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) روشی برای تضمین معتبر بودن داده‌های ذخیره‌ شده در شبکه است. الگوریتم اثبات سهام یکی از مکانیسم‌های اجماع برای تأیید تراکنش‌های روی یک بلاکچین است. روشی که ما بلوک‌های تراکنش را به شبکه اضافه می‌کنیم از زمان بیتکوین به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر کرده است. اکنون دیگر نیازی به تکیه بر قدرت محاسباتی برای ایجاد اجماع ارزهای دیجیتال نداریم. الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) با حذف فرآیند محاسباتی پر انرژی که در پروتکل‌های اثبات کار وجود دارد، شبکه‌های بلاکچین را کارآمدتر می‌کنند. الگوریتم‌های PoS برخی از نوآورانه‌ترین و محبوب‌ترین بلاک‌چین‌های امروزی را تضمین می‌کنند و ممکن است به مکانیزم اجماع غالب در بلاکچین برای حرکت رو به جلو تبدیل شوند. برای درک کامل از نحوه ایجاد اجماع در شبکه بلاکچین بر اساس الگوریتم اثبات سهام تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

الگوریتم اجماع چیست؟

معرفی الگوریتم اجماع بلاکچین

تمرکززدایی قلب فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال است. بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز عمومی به‌عنوان سیستم‌های توزیع‌شده ساخته شده‌اند که هیچ کنترل مرکزی برای مدیریت رکورد تراکنش‌ها و داده‌های آن‌ها وجود ندارد. در عوض، شبکه به تایید شرکت کنندگان شبکه برای اعتبارسنجی تراکنش‌های دریافتی و اضافه کردن آنها به بلوک‌های جدید در زنجیره متکی است. جنبه مرکزی هر بلاکچین مکانیزم اجماع آن است که به نحوه توافق همه سهامداران در یک شبکه غیرمتمرکز در مورد اعتبار داده‌های مشترک و ذخیره ایمن آن داده‌ها در زنجیره بلوک اشاره دارد. قبل از اینکه شبکه بلاکچین بتواند تراکنش‌های جدید را پردازش کند، باید اجماع حاصل شود. در اصل، الگوریتم های اجماع روشی است که گره‌هایی که دفتر کل بلاکچین را اجرا و ذخیره می‌کنند برای ردیابی تراکنش‌ها، برقراری ارتباط با یکدیگر و حفظ امنیت شبکه استفاده می‌کنند. مکانیسم اجماع برای شرکت‌کنندگان سودآور است و افراد برگزیده در صورتی که داده‌های جدید را به دقت تأیید کنند و سیستم را فریب ندهند، با رمزارز پاداش می‌گیرند. در مجموع، نقش اصلی الگوریتم اجماع در حفظ امنیت و یکپارچگی کل بلاکچین است. 

مفهوم Staking در الگوریتم اثبات سهام

آشنایی با  استکینگ در اثبات سهام

مفهوم الگوریتم اثبات سهام PoS اولین بار در تالارهای گفتگوی Bitcointalk در جولای ۲۰۱۱ به عنوان راهی برای کارآمدتر کردن فرآیند تأیید بلوک‌ها نسبت به استفاده از الگوریتم‌های اجماع PoW مطرح شد. به جای اینکه هزاران رایانه با هم رقابت کنند و انرژی صرف کنند تا داده‌های شبکه را تایید کنند، تأیید داده به گره‌های شبکه اختصاص داده می‌شود که توکن‌های خود را به عنوان وثیقه در شبکه قرار داده باشند. محقق سانی کینگ (Sunny King) الگوریتم اثبات سهام (PoS) را در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد و پس از آن مفهوم توسط جامعه توسعه دهندگان بلاکچین جهانی تکرار شده است و به طور گسترده‌ای به عنوان جانشین PoW با رشد فناوری غیرمتمرکز در نظر گرفته می شود.

Staking شامل ذخیره تعدادی توکن برای ایمن کردن آن در نوعی صندوق مجازی و استفاده از آن به عنوان تضمینی برای تولید یک بلوک رمزنگاری دیگر است. در سیستم‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام، بلوک‌ها به جای استخراج ، forged می‌شوند. فرآیند forged یا جعل بلوک زمانی است که شرکت کنندگان توافق می‌کنند در ازای فرصتی برای اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید و اضافه کردن بلوک‌های جدید به زنجیره بلاکچین، مقداری از دارایی ارز دیجیتال خود را در یک قرارداد هوشمند روی شبکه قفل کنند. این شرکت کنندگان که به آنها “validator” گفته می‌شود، بر اساس الگوریتم اثبات سهام بلاکچین به طور تصادفی انتخاب می‌شود تا هر بلوک جدید داده را بر اساس مقدار ارز رمزنگاری شده بررسی کند. الگوریتم‌ اثبات سهام از چندین روش برای انتخاب اینکه چه کسی بلوک بعدی را تأیید می‌کند، استفاده می‌کند.

  • اندازه سهام: هر چه تعداد توکن‌های بیشتری را در شبکه سپرده کرده باشند، شانس بیشتری برای انتخاب خواهند داشت. از آنجایی که شفافیت از خصوصیات فناوری بلاکچین است، اندازه سهام عمومی است و اعتبارسنج بعدی معمولاً توسط گره‌های دیگر قابل پیش‌بینی است.
  • سن توکن‌های استیک شده: هرچه زمان طولانی‌تری از استیک شدن توکن‌ها گذشته باشد و توکن‌ها خرج نشده باشند، شانس انتخاب برای اعتبارسنجی بیشتر می‌شود. سن ارز یا همان Coin Age Selection با ضرب تعداد روزهایی که رمزارز های ارز دیجیتال به عنوان سهام نگه داشته شده‌اند در تعداد ارزهایی که در حال استیک هستند محاسبه می‌شود. زمانی که از آن برای تایید یک بلوک استفاده شود، سن آن به صفر بازنشانی می‌شود. 
  • انتخاب تصادفی بر حسب هش بلوک: هش رشته اعداد ایجاد شده توسط یک الگوریتم برای نشان دادن داده‌های یک بلوک است. بزرگ‌ترین سهام با کمترین مقدار هش برای اعتبارسنجی بلوک بعدی انتخاب می‌شود.
نقش ولیدیتورها در الگوریتم اثبات سهام

وقتی داده‌هایی که توسط یک اعتبارسنج تایید شده است به بلاکچین اضافه می‌شوند، اعتبارسنج رمزارزهای تازه‌ای را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. اگر یک اعتبارسنج به طور نادرست داده‌های بد یا تراکنش‌های تقلبی را تایید و ارسال کند، ممکن است با “correlation” مجازات شوند و بخشی یا تمام سهام خود را به عنوان جریمه از دست بدهد و پس از آن اجازه شرکت در فرآیند اعتبارسنجی را نخواهد داشت. به‌عنوان روش موثر برای جلوگیری از اعمال مخرب اعتبارسنجی‌ها و افزودن تراکنش‌های جعلی به بلوک، ارزش کل توکن‌های استیک شده باید از کارمزد تراکنش‌های کسب‌شده بیشتر باشد.  توکن سهام آنها سوزانده می‌شود به این معنی که به یک آدرس کیف پول غیرقابل استفاده که هیچ کس به آن دسترسی ندارد ارسال می‌شود و آنها را برای همیشه بی‌استفاده می‌کند.

اگر گره‌ای بخواهد از اعتبارسنجی انصراف دهد، به شبکه زمان می‌دهد تا تأیید کند که هیچ بلوک تقلبی توسط گره به بلاکچین اضافه نشده است، سپس سهام و پاداش‌های به‌دست‌آمده آن پس از یک دوره مشخص آزاد می‌شود.

در حال حاضر حدود ۸۰ ارز دیجیتال مختلف وجود دارد که از الگوریتم اثبات سهام به عنوان مکانیزم اجماع استفاده می‌کنند. کازماس (ATOM)، تزوس (XTZ)، سولانا ، ترا ، الگورند و Synthetix Network از بزرگترین ارزهای رمزنگاری هستند که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کنند. 

صرافی‌های کریپتو مانند کوین‌بیس، بایننس و کراکن، استیکینگ را به عنوان یک ویژگی برای کسب درآمد مازاد در پلتفرم‌های خود ارائه می‌کنند. حتی پلتفرم‌های اختصاصی استیکینگ مانند Everstake وجود دارد. بسته به بلاکچین، صاحبان کریپتو می‌توانند از طریق سهام‌داری سودی بین ۵ تا ۱۴ درصد از دارایی‌های خود کسب کنند.

مزایای الگوریتم اثبات سهام در مقابل اثبات کار

مقایسه الگوریتم اثبات سهام و اثبات کار

دو مکانیسم اجماع وجود دارد که عموماً در برنامه‌های ارزهای دیجیتال و defi استفاده می‌شوند: الگوریتم اثبات سهام و الگوریتم اثبات کار. در حالی که اولی از استیکینگ استفاده می‌کند، اثبات‌کار به ماینرها نیاز دارد که پازل‌های پیچیده ریاضی را حل کنند تا مشخص شود که کدام شرکت کنندگان شبکه بتوانند تراکنش‌ها را تایید کنند و بلاکچین را گسترش دهند. به طور خلاصه، الگوریتم اثبات سهام فرآیند استخراج بلوک‌های جدید را که در PoW استفاده می‌شود، با مکانیسم اعتبارسنجی جایگزین می‌کند.

اثبات کار به خاطر مقادیر زیادی از توان محاسباتی که نیاز دارد و انرژی که برای آن مصرف می کند، شهرت بدی به دست آورده است. با توجه به نگرانی‌های شدید در مورد اثرات زیست محیطی بلاکچین‌هایی که از اثبات کار استفاده می‌کنند، مانند بیتکوین، گرایش زیادی به رویکردهای اجماع جایگزین ایجاد شده است. ارزیابی انجام شده در سال ۲۰۱۵ در آمریکا نشان داد که هر تراکنش بیتکوین به حداقل ۱.۵۷ برابر مصرف روزانه برق خانگی در آمریکا نیاز دارد. ارزیابی شده است که بیتکوین و اتریوم هر روز بیش از ۱ میلیون دلار انرژی و هزینه تجهیزات مصرف می‌کنند.

شبکه‌های PoW ماینرها را تشویق می‌کند تا برای افزایش قدرت محاسباتی در استخرهای استخراج بزرگ سرمایه‌گذاری کنند. از آنجایی که الگوریتم اثبات سهام اعتباردهنده‌ها را تشویق نمی‌کند تا منابع خود را جمع کنند، شبکه می‌تواند غیرمتمرکزتر باقی بماند. ‌

مسئله دیگر این است که با استفاده از PoW تنها ماینری که هش را حل می‌کند پاداش دریافت می‌کند، به این معنی که سایر گره‌های رقیب بدون هیچ هزینه‌ای انرژی مصرف می‌کنند. الگوریتم اثبات سهام راه را برای مشارکت تعداد افراد بیشتری که در سیستم‌های بلاکچین به عنوان اعتبارسنج شرکت می کنند باز می‌کند. نیازی به خرید سیستم‌های محاسباتی گران قیمت و مصرف مقادیر زیادی برق برای به اشتراک گذاشتن کریپتو نیست. تنها چیزی که نیاز دارید، سرمایه است!

مشکل دیگر در الگوریتم اجماع اثبات کار این است که اعتبارسنجی تراکنش‌ها زمان زیادی طول می‌کشد، و هزینه‌های گس یعنی کارمزد تراکنش‌ها، اغلب بسیار زیاد است. این باعث عدم انگیزه برای استفاده از شبکه می‌شود. در حالی که تحت اثبات کار، زمان بندی بلوک‌ها با سختی استخراج تعیین می‌شود، در الگوریتم اثبات سهام، سرعت ثابت است. مقیاس‌پذیری در واقع چالشی است که اگر بخواهیم بلاکچین‌ها در مقیاس جهانی به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرند، باید بر آن غلبه کنند. بلاکچین‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام پتانسیل بیشتری برای مقیاس پذیرتر شدن شبکه در قیاس با همتایان اثبات کار خود دارد و در تئوری، بدون آنکه امنیت یا عدم تمرکز شبکه را به خطر بیندازد می‌تواند از تراکنش‌های همزمان بیشتری پشتیبانی کند.

به طور خلاصه PoW در تضمین امنیت و پایداری شبکه‌های مختلف بلاکچین بسیار موفق عمل کرده است، یا این حال مزایای الگوریتم اثبات سهام در مقایسه با الگوریتم‌های دیگر، کاهش ریسک تمرکز و بهره‌وری انرژی است. این عناصر طراحی بلاکچین مبتنی بر PoS به این معنی است که اعتبارسنج‌ها می‌توانند هزینه‌هایی را که دریافت می‌کنند به حداقل برسانند و آن را برای کاربر نهایی مقرون به صرفه‌تر کنند. در نتیجه توسعه دهندگانی که قراردادهای هوشمند را پیاده سازی می‌کنند از هزینه گس کمتر، بهره وری انرژی بیشتر و امنیت بیشتر برخوردار خواهند شد.

معایب الگوریتم اثبات سهام

مشکلات الگوریتم اثبات سهام

انتقال یک شبکه ارز دیجیتال از اثبات کار به الگوریتم اثبات سهام، فرآیندی پیچیده‌ای است. اصلاح مکانیسم سال‌ها تحقیق و توسعه لازم دارد و این فرآیند ادغام نامیده می‌شود. هر کریپتویی که بخواهد مکانیسم‌های اجماع را تغییر دهد، باید یک فرآیند برنامه‌ریزی سخت را طی کند تا از یکپارچگی بلاکچین از ابتدا تا انتها و فراتر از آن اطمینان حاصل کند.

برخی از پیاده‌سازی‌های الگوریتم اثبات سهام می‌تواند زنجیره‌های بلوکی را در برابر انواع مختلف حملات آسیب‌پذیرتر کند، مانند حملات رشوه‌ای کم‌هزینه. در حالی که اثبات کار مستعد حملات ۵۱٪ است، با توجه به جریمه‌های تعریف شده در الگوریتم اثبات سهام این عمل پرهزینه به نظر می‌سد. در صورتی که این می‌تواند به طور قابل توجهی ساده‌تر شود. اگر قیمت یک توکن سقوط کند یا بلاکچین دارای ارزش بازار پایین باشد، خرید بیش از ۵۰ درصد از توکن‌ها و کنترل شبکه می‌تواند از نظر تئوری ارزان باشد. البته جامعه شرکت‌کنندگان این امکان را خواهند داشت که به بازیابی اجتماعی یک زنجیره صادقانه متوسل شوند.

با مکانیزم استاندارد اثبات سهام، در صورت ایجاد فورک در زنجیره بلاکچین هیچ مانعی برای استخراج دو طرف چنگال وجود ندارد. تحت مکانیسم اثبات کار، استخراج هر دو طرف منجر به اتلاف انرژی خواهد شد. در الگوریتم اثبات سهام، هزینه بسیار کمتر است، به این معنی که افراد می‌توانند در هر دو طرف یک چنگال توکن خود را استیک کنند. بنابراین، مشارکت کنندگان در اجماع به یک الگوریتم نیاز دارند تا با شناسایی فورکی که بیشترین وزن گواهی را در تاریخ خود دارد، تصمیم بگیرند که کدام زنجیره را ترجیح دهند.

اعتبارسنج‌هایی که مقادیر زیادی از توکن یا ارز دیجیتال بلاکچین را در اختیار دارند، ممکن است تأثیر زیادی بر الگوریتم اثبات سهام داشته باشند. یکی از انتقادات به روش اثبات سهام این است که طراحی آن به نفع ثروتمندان و کسانی است که بیشترین ارز دیجیتال را در اختیار دارند. برای شروع استیکینگ، به تهیه توکن بومی بلاکچین نیاز دارید. بسته به مقدار مورد نیاز، ممکن است به سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز داشته باشید تا به طور موثر مشارکت کنید. البته برای مقابله با این موضوع روش‌های دیگری برای انتخاب اعتبارسنجی و تکرار در مورد مفهوم staking توسعه داده شده است، که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع الگوریتم اثبات سهام

توسعه دهندگان به دنبال ایجاد روش‌هایی متناسب با موارد استفاده خاص هر بلاکچین مکانیسم‌های جدیدی مانند اثبات ظرفیت را ایجاد کرده‌اند. با توسعه الگوریتم اجماع اثبات سهام نیز تغییرات مختلفی در الگوریتم اثبات سهام در حال انجام است که هدف از آن سیستم‌ها افزایش مقیاس پذیری در بلاکچین و سرعت شبکه‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام بوده است.

الگوریتم اجماع اثبات سهام در bitshare

اثبات سهام واگذار شده یا غیرمتمرکز

Delegated Proof of Stake یا (DPoS) تکامل مفهوم اثبات سهام به حساب می‌آید. این دو الگوریتم کاملا مشابه هستند، اما تفاوت‌هایی در ایجاد بلوک و حاکمیت پلتفرم وجود دارد. بر اساس این الگوریتم اثبات سهام کاربران نمایندگانی را برای اعتبارسنجی بلوک بعدی انتخاب می‌کنند. کاربران با ادغام توکن‌های خود در یک استخر و پیوند دادن آن‌ها به یک نماینده خاص، به این نمایندگان رأی می‌دهند. این نمایندگان شاهد یا تولید کننده بلوک نامیده می‌شوند. شما به صورت فیزیکی توکن‌های خود را به کیف پول دیگری منتقل نمی‌کنید، بلکه در عوض از یک ارائه‌‌دهنده خدمات استیکینگ برای قرار دادن توکن‌های خود در یک استخر سهام استفاده می‌کنید. تعداد محدودی از نمایندگان برای استخراج هر بلوک جدید انتخاب می‌شوند که در اکثر پروتکل‌ها رقم آن بین ۲۰ تا ۱۰۰ انتخاب است، بنابراین نمایندگان یک بلوک ممکن است نمایندگان بلوک بعدی نباشند. پاداش استخراج بلوک به کاربرانی که توکن‌های خود را در استخر یک نماینده سپرده کرده‌اند، بر اساس سهم هر کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود. هرچه توکن بیشتری استیک کرده باشید، سهم بیشتری از پاداش بلوک دریافت می‌کنید. بنابراین اگر سهام شما ۵٪ از کل موجودی سهام را تشکیل می دهد، ۵٪ از پاداش بلوک را دریافت خواهید کرد.

DPoS برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۴ توسط دانیل لاریمر (Dan Larimer) مهندس بلاکچین و مدیر ارشد فناوری EOS به عنوان گام بعدی در بروزرسانی الگوریتم اثبات سهام توسعه یافت. Larimer اولین بار در سال ۲۰۱۵ این الگوریتم اجماع را بر روی پلتفرم صرافی غیرمتمرکز BitShares پیاده سازی کرد. امروزه تعدادی از بلاکچین‌ها از جمله Cardano، EOS و TRON از DPoS استفاده می‌کنند. DPoS روشی منصفانه‌تر برای انتخاب فردی است که بلوک بعدی را تایید می‌کند و به گروه متنوع‌تری از افراد اجازه می‌دهد در این فرآیند شرکت کنند، زیرا براساس شهرت به‌دست‌ آمده به‌ عنوان یک سهامدار قانونی و نه ثروت کلی است. علاوه بر این، از آنجا که تعداد محدودی اعتبارسنج وجود دارد، DPoS به شبکه اجازه می‌دهد تا سریع‌تر به اجماع برسد.

اثبات سهام مایع  یا Liquid Proof of Stake

LPoS، تفویض اختیاری است. دارندگان توکن می‌توانند حق رای را به نانواها واگذار کنند. با روش مایع، دارندگان توکن هنگام واگذاری حق رای خود، حافظ توکن‌های خود می‌شوند. به زبان ساده، این شبکه را برابرتر می‌کند، زیرا هر کسی را قادر می‌سازد مستقیماً به عنوان اعتباردهنده یا غیرمستقیم با تفویض رأی خود به یک نانوا در رای‌گیری مشارکت کند. نمایندگان همچنین می‌توانند به روشی نسبتاً آسان، نانوایی را که رای خود را روی آن قرار می‌دهند، تغییر دهند، بنابراین ژتون‌های آن‌ها در یک نانوای خاص قفل نمی‌شوند.

اثبات سهام اوراق بهادار یا Bonded Proof of Stake

BPoS بسیار شبیه LPoS است؛ زیرا دارندگان توکن می‌توانند حق رای خود را تفویض کنند و توکن‌ها غیرحضانتی هستند. این بدان معناست که مانند LPoS، دارندگان توکن، صرف نظر از سهام خود می‌توانند در رای گیری برای اصلاحات پروتکل شرکت کنند. تفاوت کلیدی BPoS با LPoS در این است که زمانی که نقص امنیتی به وجود آید، بخشی از سهام اعتباردهنده‌ها و نمایندگان بر خلاف LPoS کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که اگر یک نماینده سعی کند در فعالیت‌های مخفیانه شرکت کند که برخلاف پروتکل است، بخشی از سهام خود را از دست می‌دهد.

اثبات سهام نامزد شده یا Nominated Proof of Stake

NPoS یک مدل توافقی است که توسط Polkadot توسعه یافته است و با سایر الگوریتم اجماع اثبات سهام متفاوت است، زیرا اعتبار‌سنج‌ها به‌طور خودکار انتخاب می‌شوند. اما این اعتبارسنج‌ها باید اطمینان شرکت کنندگان را بدست آورند و اعتبار خود را در جوامع گسترده‌تر ایجاد کنند. اعتبارسنج‌های NPoS با ارائه هزینه‌های گس کمتر برای تراکنش‌ها و رای دادن به نفع جامعه برای خود شهرت ایجاد می‌کنند. آنها همچنین باید توکن‌های بومی شبکه را به اشتراک بگذارند که در صورت عدم پایبندی به پروتکل، سوزانده می‌شوند. اعتباردهنده یا تخصیص دهنده‌ها یک اعتبارسنج را به عنوان نماینده انتخاب می‌کند و با قفل کردن تعدادی توکن از آن پشتیبانی می‌نماید. در NPoS این اعتباردهنده‌ها را نامگذار (nominators) می‌نامند. یک تفاوت اساسی با Delegated Proof of Stake آن است که اگر یک نامگذار در پشت یک اعتبارسنج مخرب شریک شود، می‌تواند سهام خود را نیز از دست بدهد. اعتبارسنج‌ها نیز به دلیل حاکمیت پروتکل از نظر تعداد محدود هستند و مانند دیگر الگوریتم اثبات سهام، بر اساس مقدار سهم که در شبکه به اشتراک گذاشته‌اند، انتخاب می‌شوند. برای مثال در پولکادات نامگذارها می‌توانند حداکثر ۱۶ اعتبارسنج را برای مشارکت انتخاب کنند. سپس شبکه به طور مساوی سهام خود را پشت اعتبارسنج‌های انتخاب شده توزیع می‌کند. پولکادات همچنین از چندین رویکرد در تئوری بازی‌ و تئوری انتخاب برای تعیین اینکه چه کسی بلوک جدید را ایجاد کند، استفاده می‌کند.

اثبات سهام ترکیبی یا Hybrid Proof of Stake

HPoS همان طور که از نامش پیداست ترکیبی بین Proof of Work و Proof of Stake است که در آن هر دو مکانیسم با هم کار می‌کنند تا امنیت شبکه را تضمین کنند. براساس این قوانین، ماینرها بلوک‌های جدیدی تولید می‌کنند و اعتبارسنج‌ها در مورد اعتبار آنها رای می‌دهند.

اثبات اقتدار سهامدار یا Proof of Stake Authority 

این مکانیسم اجماع، Proof of Authority و Proof of Stake را با هم ترکیب می‌کند و به اعتبارسنج‌ها اجازه می‌دهد تا به نوبت بلوک‌ها را ایجاد کنند. زنجیره هوشمند BNB از PoSA برای ایجاد اجماع شبکه استفاده می‌کند. گروهی متشکل از ۲۱ اعتباردهنده فعال واجد شرایط هستند که براساس مقدار BNB که در اختیار دارند یا به آنها واگذار کرده‌اند، انتخاب می‌شوند. این مجموعه روزانه تعیین می‌شود و زنجیره BNB را ذخیره می‌کند.

الگوریتم اجماع اثبات اقتدار سهام در زنجیره هوشمند بایننس

بهترین پلتفرم‌ها برای سپرده گذاری اثبات سهام

  • کازماس (ATOM):

پلتفرم Cosmos به بلاک‌چین‌ها اجازه می‌دهد تا در فضای بلاکچینی با یکدیگر تراکنش کنند و قابلیت همکاری بین تعداد زیادی از شبکه‌ها را فراهم می‌سازد. ابزار سودآور ساخته شده بر روی پلتفرم Cosmos یک توکن بومی ATOM است. بلافاصله پس از عرضه به ATH خود یعنی به نرخ ۸.۱۷ دلار رسید. بازده مورد انتظار برای سهام استیک آن ۷ تا ۱۱ درصد در سال است. 

  • تزوس (XTZ):

تزوس یک ارز رمزنگاری شده است که امکان کسب سود برای ایجاد بلوک‌های جدید را فراهم می‌کند، که با پاداش استیکینگ متفاوت است. در حین استیک یک کوین، به‌خاطر قفل کردن آن برای یک زمان خاص، پاداش دریافت می‌کنید، بنابراین هر چه سهام بیشتری داشته باشید، درآمد غیرفعال شما بیشتر می‌شود. اما در مورد XTZ، پاداش برای مکانیسمی که بلوک‌های جدید را ایجاد می‌کند، در حال شکل‌گیری است. Liquid Proof of Stake مکانیزم اجماع ترجیحی Tezos است و مزیت اصلی این است که LPoS به نمایندگان اجازه می‌دهد تا زمانی که حق رای را به اعتبارسنجی اختصاص می‌دهند، مالکیت tez خود را حفظ کنند. پروتکل اجماع اثبات سهام در Tezos به کسانی‌که حداقل یک رول در شبکه (که در حال حاضر ارزش آن ۸۰۰۰ tez است) این فرصت را می‌دهد تا در مکانیسم اجماع شرکت کنند. عملکرد سالانه آن برای سوددهی حدود ۷٪ در سال است.

ارز تزوس
  • Pundi-X با رمزارز بومی NPXS:

ارزش Pundi-X به دلیل همکاری شبکه با سایر شرکت‌های PoS در نوسان بوده است و اکنون در شرف ارائه پرداخت‌های ارز دیجیتال به خرده‌فروشی است. NPXS، توکن بومی آن به ATH 0.004055 دلار و ارزش بازار ۳۶۳,۴۹۹,۸۸۸ دلار در سال ۲۰۱۸ رسید. بازده مورد انتظار برای سهام ۱۸.۴۶٪ است.

  • IOS و توکن (IOST):

IOS که به عنوان یک توکن ERC-20 شروع شد، یک بلاکچین با پردازش سریع تراکنش است که در بین گیمرها مشهور بود. اگرچه، به عنوان بخشی از سهام، باید به Node Partners در شبکه اصلی IOST رای داد. با این حال، روند آن به طور کلی مشابه است. کاربران برای اعتبارسنجی و مشارکت در قدرت محاسباتی خدمات بلاکچین، پاداش دریافت می‌کنند. بازده سالانه مورد انتظار برای سهام آن IOST 14.71 درصد است.

  • ویوز (WAVES):

Waves یک بلاکچین با کارایی بالا با حداکثر ۶.۱ میلیون در روز است. توکن WAVES با ۱۵.۹۸ دلار و ارزش بازار ۱،۵۹۸،۴۲۰،۰۰۰ دلار در سال ۲۰۱۷ به ATH رسید. بازده مورد انتظار برای سود سهام سالانه آن ۹.۲۱ درصد است.

  • کوانتوم (QTUM):

استیکینگ Qtum همچنین نیازی به مجموعه پایه ندارد، در نتیجه هر کدام بلوک‌ها هر چند دقیقه یک بار تولید می‌شوند و در حالت ۲×۲ قرار می‌گیرند. دارندگان Qtum می‌توانند انتظار بازده غیرفعال متوسط ​​با حداقل سهام را داشته باشند. درآمد غیرفعال سالانه ۶ دلار است و حداقل سهام فعلی برای آن ۱۰۰ دلار است.

  • نئو (NEO):

در آغاز سال ۲۰۱۶ به عنوان Antshares کار خود را شروع کرد اما کمی بعد به NEO تغییر نام داد و از آن زمان در بین ده ارز دیجیتال برتر رقابت می‌کند. درست مانند ایردراپ‌ها، دارندگان NEO برای نگهداری سکه‌های خود  فقط مجاز به استفاده از کیف پول مناسب مجاز هستند. بازده سهام مورد انتظار سالانه آن ۲.۲۹٪ است.

  • وی چین (VET):

VeChain، با توکن بومی خود VET یک بلاکچین است که یک اکوسیستم کامل از کاربردها را تامین می‌کند. کمترین قیمت آن در سال گذشته ۰.۰۰۴ دلار است. با این حال، ATH آن ۰.۰۱۹۷۷۵ دلار و ارزش بازار ۱,۰۸۵,۶۲۰,۷۰۶ دلار بوده است. بازده مورد انتظار VeChain 4.61٪ است که نسبت به سال گذشته افزایش زیادی یافته است.

  • ترون (TRX):

Tron با رمزارز بومی (TRX) یک پلتفرم اثبات سهام است که تمرکز آن بر پرداخت است. اخیراً TRX به عنوان ارز پشتیبانی شده به مرورگر Opera اضافه شده است. TRX در ۴ ژانویه ۲۰۱۸ با ۰.۲۵ دلار از ۰.۴ دلار به ATH خود رسید. بازده مورد انتظار Tron 4.35 درصد است.

  • کاردانو (ADA):

کاردانو اخیراً از راه اندازی شبکه آزمایشی شلی با اجرای staking خبر داده است. این توکن در حال حاضر صدها استخر با بیش از ۲.۶ میلیارد ADA در اختیار دارد. بازده سالانه مورد انتظار برای پاداش اثبات سهام آن ۳.۷٪ است.

  • ایاس (EOS):

Eos یک بلاکچین با الگوریتم DPoS است که به دلیل ابزار انعطاف‌پذیر و سرعت آن شناخته شده است. این پلتفرم ۷.۱۲ اتریوم به ارزش ۴.۱ میلیارد دلار را از طریق فرآیند ICO جمع آوری کرد و از آن زمان به محبوبیت و اعتماد به این سیستم افزوده شده است طبق گفته موسسه تحقیقاتی CCID، EOS به دلیل نوآوری، کاربرد و فناوری می‌تواند یک ارز دیجیتال برتر در آینده باشد. ATH 21.46 دلار در ۲۸ آگوست ۲۰۱۸ به دست آمد. بازده مورد انتظار برای الگوریتم اثبات سهام این پلتفرم EOS 1.84٪ در یک بازه زمانی است.

الگوریتم اثبات سهام در اتریوم ۲.۰

ارتقا الگوریتم اجماع اتریوم 2.0 به اثبات سهام

اتریوم دومین ارز دیجیتال پس از بیتکوین از نظر ارزش بازار، در حال گذار از اثبات کار به الگوریتم اثبات سهام در به‌روزرسانی اتریوم ۲.۰ است. بلاکچین اتریوم در حال حاضر بر اساس الگوریتم اثبات کار است. با این حال، با توجه به نقشه راه اتریوم و پیشنهادات بهبود (EIP)، تغییر به سمت الگوریتم اجماع اثبات سهام آغاز شده است و در نسخه اتریوم ۲.۰ به آن خواهد رسید.

ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، اظهار داشت که پس از اجرای الگوریتم اثبات سهام (PoS) در بلاکچین اتریوم، حملات مخرب به آن از بیت‌کوین پرهزینه‌تر خواهد شد. این تغییرات اتریوم را در خلال کنفرانس Devcon 5، در ژاپن در سال جاری به «شبکه دوگانه ایمن‌تر» تبدیل می‌کند.

آینده الگوریتم اثبات سهام

این مفهوم برای افزایش کارایی، سرعت تراکنش و توان عملیاتی پروتکل‌های بلاکچین، که برای استفاده بیشتر سازمانی با رشد صنعت و به نظر می‌رسد که بازارهای پیچیده‌تر و بزرگ‌تر را مختل می‌کند، ضروری است. تغییر از PoW به مکانیسم‌های اجماع مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام یک پیشرفت مهم برای فناوری بلاکچین است و تکرار PoS احتمالاً شکل غالب اجماع در آینده خواهد بود. نظر شما در این‌باره چیست؟

سوالات متداول

الگوریتم اثبات سهام چیست؟

یک مکانیسم اجماع ارز دیجیتال برای پردازش تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌های جدید در یک بلاکچین است.

کدام رمزارزها از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کنند؟

ارزهای بسیاری از جمله اتریوم، کاردانو، سولانا و … این بر مبنای این الگوریتم ساخته شده‌اند.

۸

الگوریتم اجماع اثبات سهام چیست؟

گام قبلی (۸/۲۷) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا