آموزش بلاکچینبلاکچینتکنولوژی

معرفی ۶ زبان محبوب‌ برنامه نویسی بلاکچین

تا به حال پیش آمده از خودتان بپرسید چه شد که بلاک چین محبوب شد؟ اصلا بلاک چین چیست و چطور توسعه یافت؟ مفهوم بلاک چین با کمی دقت به اسم این تکنولوژی، یعنی ترکیب بلاک (به معنای بلوک) و چین (به معنای زنجیره) به سادگی قابل درک خواهد بود. یعنی زنجیره‌ای از بلوک‌ها! سوال اینجاست که بلوک‌های بلاک چین از چه چیزی تشکیل شده و این زنجیره چطور توسعه یافته است؟ پاسخ در زبان ‌های برنامه نویسی بلاک چین پیدا می‌شود. برای درک بهتر این موضوع، باید ابتدا با تکنولوژی بلاک چین آشنا شده و سپس درباره‌ی زبان های برنامه نویسی بلاک چین اطلاعات بیشتری کسب کنید. در نهایت نیز بهترین زبان برنامه نویسی بلاکچین را به شما معرفی خواهیم کرد.

بلاک چین چیست؟

بیاید کمی در بحث فناوری بلاک چین عمیق‌تر شویم تا بهتر درک کنیم یک زبان برنامه نویسی بلاکچین چطور عمل می‌کند. همانطور که در مقدمه اشاره شد، بلاک چین از دو کلمه‌ی بلاک (بلوک) و چین (زنجیره) تشکیل شده است. بخش اول این عبارت، یعنی بلاک به مجموعه‌ای از اطلاعات دیجیتالی اشاره دارد و زنجیره یعنی این اطلاعات در به‌صورت بلوک‌بندی‌شده به یکدیگر متصل شده‌اند.

حتما می‌پرسید کاربرد این زنجیره‌ی اطلاعاتی چیست؟ زمانی‌که یک معامله به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، اطلاعاتی نظیر تاریخ و ساعت انجام معامله، اطلاعات طرفین معامله، مبلغ معامله و جزئیات دیگر مربوط به تراکنش، در بلاکی ذخیره می‌شود. اینجاست که هر فرد شرکت‌کننده در معامله با یک امضای دیجیتال منحصربه‌فرد، هویتی دیجیتالی پیدا می‌کند. بنابراین فعالیت‌های بعدی فرد، به‌صورت دسته‌بندی شده، ذخیره‌ خواهد شد.

نگاهی به بلاکچین

برای پاسخ به اینکه ظرفیت هر بلاک دقیقا چقدر تخمین می‌خورد، یعنی چه میزان داده‌ می‌توان در هر بلاک از بلاک چین ذخیره کرد باید گفت حجم تراکنش در این ظرفیت تاثیرگذار است. اما به‌طور کلی حداقل ظرفیت هر بلاک، هزاران تراکنش تخمین می‌خورد.

از آنجایی‌که این داده‌ها کاملا دیجیتال هستند، برای توسعه‌ی بلاک چین به زبان برنامه نویسی بلاکچین نیازمند خواهید بود. این یعنی، اگر بخواهید در یک بیزینس دیجیتال از تکنولوژی بلاک چین بهره ببرید، زبان های برنامه نویسی بلاک چین به کمکتان می‌آیند. اما اصلا چرا باید بلاک چین را در یک کسب و کار راه داد؟

علت محبوبیت بلاک چین در چیست؟

عده‌ای بلاک چین را یک مترادف برای امنیت می‌دانند! علت اصلی محبوبیت این فناوری، به حداکثر رساندن امنیت در معاملات آنلاین تلقی می‌شود. به بیان بهتر، عملا امکان دستکاری‌ بلاک‌ها وجود ندارد و اطلاعاتی که در آن ذخیره شده است، در ایمن‌ترین حالت ممکن در پایگاه داده‌ای دیجیتال ذخیره می‌شوند. برای همین فناوری بلاک چین در حوزه‌های بانکداری، معاملات آنلاین و… کاربرد فراوانی دارد.

البته، به طور کلی، کاربردهای فناوری بلاک چین در دنیای دیجیتال بسیار عمیق‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. اما اگر بخواهید رایج‌ترین مثال فناوری بلاک‌ چین را بدانید، ورود به دنیای رمزارزها است. در فضای معاملاتی ارزهای دیجیتال، از تکنولوژی بلاک چین بهره‌برداری می‌شود تا حداکثر امنیت برای سرمایه‌گذاران این حوزه فراهم شود. اما بیایید کمی بیشتر وارد مزایای استفاده از زبان برنامه نویسی بلاکچین در کسب و کارهای مختلف شویم.

کاربردهای بلاکچین

امنیت بالا در کنار هزینه‌ کمتر تراکنش‌ها

همانطور که اشاره شد، امنیت تراکنش‌های مبتنی بر بلاک چین غیرقابل انکار است. از آنجایی که اطلاعات بلوک‌های این تکنولوژی قابل دستکاری نیست و این یعنی تمامی کدها و داده‌های یک تراکنش با بالاترین امنیت به ثبت می‌رسد. از طرفی، تراکنش‌هایی که بر پایه رمزارزها انجام می‌شود، با دور زدن هزینه‌های اضافی نقل و انتقالات بانکی، می‌تواند به نوعی انتخابی مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد.

امکان پیاده‌سازی قراردادهای ضد تقلب

شاید برایتان جالب باشد که بدانید وقتی زبان برنامه نویسی بلاکچین به یک معامله ورود می‌کند و فناوری رمزارزها را در آن جاری می‌کند، قراردادها ضدتقلب می‌شوند که این کار به لطف قراردادهای هوشمند امکان پذیر است. با قراردادهای هوشمند بلاک چین نیاز به اشخاص ثالث یا واسطه در معامله از بین رفته و تراکنش‌ها پس از ایجاد، ضددستکاری و غیرقابل برگشت می‌شوند.

ذخیره‌سازی ابری مقرون‌به‌صرفه

از آنجایی‌که بلاک چین یک پایگاه داده‌ی دیجیتال به حساب می‌آید، شما بدون نیاز به سرورها و هارد دیسک‌های فیزیکی می‌توانید اطلاعات خود را در حجم‌های بسیار بالا به سادگی ذخیره کرده و حتی با دیگران به اشتراک بگذارید. نکته قابل توجه در این مزیت بلاک چین، این است که اطلاعات به‌صورت رمزنگاری شده و با حداقل هزینه‌های فضای ابری ذخیره‌ می‌شوند چرا که شما به مزرعه‌ی سرور (Server Farm) نیاز نخواهید داشت.

تراکنش‌های قابل اعتماد با بهره‌گیری از فناوری هویت دیجیتال

تراکنش‌های مبتنی بر بلاک چین به‌صورت رمزنگاری شده‌ اجرا و برای هر فرد یک امضای دیجیتال تولید می‌شود. این یعنی کسب و کارها از کلاهبرداری آنلاین که این روزها در دنیای مالی و بسیاری از صنایع دیگر بیداد می‌کند، نجات پیدا می‌کنند. راه‌حل‌های بلاک چین با ردیابی و مدیریت هویت‌های دیجیتال در احراز هویت طرفین معامله، دسترسی به تراکنش‌ را آسان کرده و همین امر اعتماد بیشتری در یک تراکنش را جاری می‌کند.

مدیریت زنجیره تامین چابک‌تر

در زنجیره‌ی تامین، راه‌حل‌های بلاک چین هزینه‌های ردیابی و جابه‌جایی کالا را آسان‌تر می‌کند. این موضوع باعث ایجاد شفافیت در اکوسیستم می‌شود که به نوعی چابکی بیشتر در زنجیره‌ی تامین بیزینس‌ها ایجاد می‌کند.

این‌ها تنها بخشی از مزایای ورود زبان برنامه نویسی بلاکچین و توسعه‌ی کسب و کارها به کمک فناوری بلاک چین به حساب می‌آید. از جمله مزایای دیگر این فناوری می‌توان به

  • حسابداری‌ موفق‌تر
  • دسترسی به منشا‌های طرفین معامله
  • تضمین کیفیت تراکنش
  • ردیابی انرژی و زمان صرف‌شده برای بخش‌های مختلف سازمان

و… اشاره کرد.

۶ زبان برتر برنامه نویسی بلاک چین

برای توسعه‌ی بلاک چین زبان‌های مختلفی وجود دارند، اما برخی محبوب‌تر و برخی‌ دیگر ناشناخته‌تر باقی‌مانده‌اند. در ادامه ۶ مورد از برترین زبان‌ های برنامه نویسی بلاک چین معرفی شده‌اند، همچنین بعد از پایان معرفی این ۶ زبان، چند زبان برنامه نویسی بلاکچین دیگر نیز معرفی می‌شود تا شما بیشتر با گستردگی این تکنولوژی آشنا شوید.

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس (C++) برای توسعه بلاک چین

هرجا پای توسعه‌ی بلاک چین در میان باشد، سی پلاس پلاس به‌عنوان یک زبان برنامه نویسی بلاکچین از اولین انتخاب‌ها به حساب می‌آید. البته که این زبان برنامه نویسی در حوزه‌های مختلف دیگر کاربردهای فراوانی دارد. C++ یک زبان برنامه نویسی شی‌گرا است که در فناوری بلاک چین برای اولین بار توسط بنیان‌گذاران بیت کوین استفاده شد.

اگر به تازگی در توسعه بلاک چین ورود کرده‌اید، سی پلاس پلاس می‌تواند یک انتخاب عالی برای شروع باشد! چرا که این زبان نه‌تنها جزو زبان‌های آسان برای یادگیری به‌حساب می‌آید بلکه امکانات گسترده‌ی آن قابلیت‌های مختلفی را برای توسعه‌دهندگان ایجاد می‌کند. اگر بخواهیم صادق باشیم، حکم سی پلاس پلاس در توسعه بلاک چین مانند حکم بیت کوین در صنعت ارز دیجیتال است؛ یعنی حرف اول این حوزه را می‌زند.

زبان برنامه نویسی سالیدیتی (Solidity) برای توسعه بلاک چین

اگر یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای هستید که به دنبال ایجاد شبکه‌های بلاک چین در ماشین مجازی اتریوم است، زبان برنامه نویسی سالیدیتی را در بین انتخاب‌های اول خود قرار دهید. این زبان برنامه نویسی بلاکچین توسط اتریوم توسعه داده شد و هدف اصلی آن کمک به توسعه‌دهندگان برای ایجاد شبکه‌های بلاک چین بر روی پلتفرم خود بود. از آنجایی‌که Solidity به توسعه‌دهندگان بلاک چین اختصاص داده شده است، ابزارها و افزونه‌هایی دارد که می‌تواند به شما کمک کند راه‌حل‌های مناسب را توسعه دهید.

زبان برنامه نویسی سالیدیتی بلاک چین

از Solidity می‌توان برای ایجاد قراردادهای هوشمند جهت رای دادن، تامین مالی جمعی و کیف پول‌های چند امضایی استفاده کرد. همچنین این زبان برنامه نویسی بلاکچین یکی از سریع‌ترین‌های حوزه‌ی خود شناخته می‌شود. بنابراین اگر می خواهید به طور خاص بر روی توسعه بلاک چین تمرکز کنید، یک زبان عالی برای یادگیری است.

زبان برنامه نویسی پایتون (Python) برای توسعه بلاک چین

پایتون به سرعت در حال تبدیل شدن به محبوب ترین زبان برنامه نویسی در جهان است. مجددا برای تازه‌کارهای در حوزه‌ی زبان برنامه نویسی بلاکچین، پایتون یکی از انتخاب‌های عالی محسوب می‌شود. البته بسیاری معتقدند زبان پایتون حتی از سی پلاس پلاس هم مناسب‌تر و بهتر است. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده مبتدی، می‌توانید از پایتون برای ایجاد نمونه‌های اولیه بدون نیاز به کدهای طولانی استفاده کنید.

یکی از مهم ترین دلایلی که پایتون از محبوبیت بالایی برخوردار است، پشتیبانی منبع باز آن به حساب می‌آید. شما می‌توانید هنگام کار و توسعه بلاک چین خود، میان هزاران منبع و افزونه انتخاب کنید. بسیاری از کتابخانه‌های پایتون، افزونه‌ها و منابع دیگر به صورت آنلاین برای تقریباً هر مشکلی که در توسعه بلاک چین با آن مواجه می‌شوید، وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به منابع تخصصی، مشکلات را از سر راه خود بردارید.

تنها یک مشکل به پایتون، این زبان برنامه نویسی بلاکچین وارد بوده که آن هم مفسری بودن این زبان است. این موضوع مشکلاتی برای عملیات رمزنگاری پیچیده در بلاک چین ایجاد می‌کند. با این حال، پایتون یک زبان شی گرا است که به مدیریت بسیاری از عملیات‌ها کمک می‌کند.

زبان برنامه نویسی پایتون بلاک چین

زبان برنامه نویسی وایپر (Vyper) برای توسعه بلاک چین

زبان برنامه نویسی وایپر یکی تازه نفس‌ها در زمینه‌ی توسعه‌ بلاک چین به حساب می‌آید که از پایتون ۳ مشتق شده است. با اینکه Vyper تمام ویژگی‌های پایتون را ندارد، به‌عنوان جایگزینی برای Solidity ساخته می‌شود. از این زبان برنامه نویسی بلاکچین معمولاً مانند Solidity برای ماشین مجازی اتریوم (EVM) استفاده می‌شود. با این حال، Vyper ساختارهای کنترلی متفاوتی نسبت به Solidity دارد و همچنین مسائل امنیتی را به طور متفاوتی مدیریت می‌کند.

وایپر همچنین بسیاری از قابلیت‌های شی‌گرایی در Solidity را به همراه ویژگی‌های دیگر مانند حلقه‌های بی‌نهایت، اصلاح‌کننده‌ها، تماس‌های بازگشتی و… کنار گذاشته که این موضوع به جلوگیری از مشکلات امنیتی ایجاد شده توسط این ویژگی‌ها، کمک می‌کند. بنابراین اگر یک زبان توسعه بلاک چین برای نوشتن قراردادهای هوشمند می خواهید، وایپر را نیز در لیست برترین‌های زبان برنامه نویسی بلاکچین قرار دهید.

زبان برنامه نویسی جاوا (Java) برای توسعه بلاک چین

جاوا از نظر محبوبیت و مزایا، رقابت سختی را با C++ ایجاد کرده است که در فناوری بلاک چین نیز این رقابت دیده می‌شود.  زبان برنامه نویسی جاوا دارای یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API) بوده که از تعداد زیادی کلاس‌، پکیج‌، اینترفیس‌ و… تشکیل شده است. این یعنی شما می‌توانید برای ساخت برنامه‌های متعدد بدون نیاز به ایجاد ارتباط داخلی میان بخش‌های مختلف برنامه، کدنویسی خود را پیش می‌برید.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم جاوا که آن را به یک انتخاب ایده‌آل برای زبان برنامه نویسی بلاکچین تبدیل می‌کند، قابلیت حمل آن است. برنامه‌های جاوا را می‌توان بر روی پلتفرم‌های مختلف اجرا کرد چرا که از ویژگی عملکرد WORA به معنای یک بار بنویس، در هر جایی اجرا کن (Write once, run anywhere) برخوردار است. از طرفی، این برنامه‌ها به معماری خاص سیستم وابسته نیستند؛ زیرا از JVM جهانی (ماشین مجازی جاوا) برای اجرا استفاده می‌کنند. همین ویژگی کافیست تا توسعه‌دهندگان، جاوا را یک زبان برنامه نویسی بلاکچین بی‌نظیر بدانند.

زبان برنامه نویسی جاوا بلاک چین

زبان برنامه نویسی گو یا گولنگ (Golang) برای توسعه بلاک چین

گو یا گولنگ یکی دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی است که به‌راحتی می‌توان از آن برای توسعه بلاک چین استفاده کرد. GO توسط تیم گوگل توسعه داده شده است و در درجه اول برای ساخت سیستم‌های غیرمتمرکز کاربرد دارد. علت اصلی استفاده‌ی توسعه‌دهندگان از GO سادگی و سهولت مقیاس‌پذیری آن است.

از آنجایی‌که زبان برنامه نویسی Go به صورت ایستا تایپ شده و یک زبان برنامه نویسی کامپایل شده است، برای برنامه نویسی بلاک چین عالی است. همچنین دارای ویژگی‌های دیگری که عملکرد را افزایش می‌دهد، مانند کلاس‌ها، وراثت، سازنده‌ها، استثناها و… است. این زبان بی‌شک یکی از محبوب‌ترین‌ها در زمینه‌ی زبان برنامه نویسی بلاکچین به حساب می‌آید چرا که تا امروز بیش از ۸۰۰ هزار توسعه‌دهنده بر روی این زبان کار می‌کنند و بخش عمده‌ای از توسعه‌های بلاک‌ چین با زبان گو پیاده‌سازی می‌شود.

سایر زبان‌‌های برنامه نویسی بلاک چین

البته که توسعه‌ی بلاک چین به همین ۶ زبان برنامه نویسی محدود نمی‌شود. از دیگر گزینه‌هایی که برای انتخاب زبان برنامه نویسی بلاکچین پیش روی شماست، می‌توان به زبان‌های زیر اشاره کرد.

  1. سی شارپ (C#)
  2. جاوا اسکریپت (Java Script)
  3. سیمپلیسیتی (Simplicity)
  4. رولنگ (Rholang)
  5. پی‌اچ‌پی (PHP)
  6. روبی (Ruby)
  7. راست (Rust)
  8. ارلنگ (Erlang)
  9. سی ایکس (CX)

بهترین زبان برنامه نویسی بلاکچین کدام است؟

در انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی بلاکچین، گاهی سلیقه نیز دخیل است. عده‌ای معتقدند هنوز روی دست سالیدیتی برای توسعه بلاک چین نیامده است، اما در مقابل بسیاری همچنان پایتون را انتخابی مناسب در این حوزه می‌دانند. برای همین نمی‌توان مشخصا یک زبان را به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی بلاکچین معرفی کرد. اما می‌توان با توجه به پیچیدگی توسعه‌ی مورد نظر، از یکی از ۶ زبان برتر این حوزه که معرفی شد، بهره برد.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید، همانطور که همه چیز در عصر حاضر در حال پیشرفت است، زبان‌های برنامه نویسی بلاک چین هم از این پیشرفت جا نمی‌مانند و با عرضه‌ی نسخه‌های جدید خود، سعی در بهبود هر چه بیشتر توسعه‌ی بلاک چین و تاثیرگذاری در این تکنولوژی خواهند داشت.

۲۵

زبان‌های محبوب برنامه نویسی بلاکچین

گام قبلی (۲۵/۲۷) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۴ / ۵. مجموع آرا: ۵

کارشناس مهندسی کامپیوتر که به جای برنامه‌نویسی، محتوانویسی می‌کند و سعی دارد در دنیای ارزهای دیجیتال و تولید محتوا هر چه بیشتر تاثیر‌گذار باشد. با دنبال کردن من در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر درباره دید من از بازارهای مالی و فعالیتم بدانید.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سوین خانم
سوین خانم
11 ماه قبل

سلام آیا لازمه چند تا از این زبان ها رو یاد بگیریم. یا فقط مثلا پایتون رو یاد بگیریم کافیه؟

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل
پاسخ به  سوین خانم

سلام
پاسخ خیر است و شما نیاز ندارید تمامی این زبان ها آموزش ببینید. به عنوان مثال زبان برنامه نویسی پایتون و سالیدیتی از محبوبترین زبانها برای توسعه دهندگان بلاکچین است. اما یک اصل کلی را نباید فراموش کنید. آنهم اینکه برخی زبانها به طور ناخواسته پیشنیاز زبان دیگر هستند و شما درصورت تسلط به آنها، میتوانید زبان دیگر را سریعتر فرا بگیرد. مانند زبان برنامه نویسی C که نقاط اشتراک زیادی با جاوا دارد.

سپاس از همراهی شما

محمد زمانی
محمد زمانی
1 سال قبل

با سلام ووقت بخیر من میخوام بیت کوین و اتریم و دوج کوین برنامش بنویسم چه زبانی برنامه نویسی مناسبه برای برنامه نویسی ارز دیجیتال

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  محمد زمانی

سلام
وقت شما به خیر
انتخاب زبان برنامه نویسی تا حد زیادی به نوع کوین، ویژگی هایی که باید داشته باشد، عملکردها و همچنین نوع الگوریتم رمزنگاری که برایش استفاده می کنید بستگی خواهد داشت (الگوریتم هایی مانند اثبات کار یا proof of work، اثبات سهام یا proof of stake، ترکیبی از هر دو الگورتیم نام برده و…).
از لحاظ تئوری، شما می توانید از هر زبان برنامه نویسی که دلتان می‌خواهد برای ایجاد یک ارز دیجیتال استفاده کنید. با این حال، محبوبترین زبان های دنیا برای ایجاد رمزارزها به ترتیب عبارتند از:
پایتون، C++، جاوا و پرل

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا