مقالات ارز دیجیتال

دامیننس تتر چیست؟ مشاهده نمودار دامیننس تتر (لحظه ای)

دامیننس تتر (USDT Dominance) یک شاخص کلیدی است که نشان‌دهنده تسلط و قدرت ارز دیجیتال تتر در مقایسه با سایر رمزارزها و مخصوصاً رقبای آن است. ارز دیجیتال Tether بزرگ‌ترین استیبل‌ کوین بازار رمزارزها شناخته می‌شود و بیشترین حجم معاملات مربوط به این ارز پایدار است.  به همین جهت معاملات و قیمت تتر در بازار رمز ارزها تاثیر به سزایی در کلیت بازار دارد.

در این مقاله از والکس به این سوال پاسخ خواهیم داد که دامیننس تتر چیست؟ و تاثیر آن را در بازار ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه شوید.

دامیننس لحظه‌ای تتر

در این نمودار دامیننس امرزو تتر را به صورت لحظه ای مشاهده کنید:

بررسی اجمالی Tether

استیبل کوین تتر در ماه جولای سال ۲۰۱۴ توسط شرکت آیفینکس (iFinex) متولد شد که این شرکت مادر Tether و صرافی متمرکز بیتفینکس (Bitfinex) است. این ارز یک دارایی با ثبات است و قیمت آن همیشه با یک دلار آمریکا برابری می‌کند. استیبل‌ کوین‌ها در حقیقت ارزهای دیجیتال با قیمت ثابتی هستند که پشتوانه‌ با ارزشی نظیر دلار، طلا و یورو دارند. به‌ازای هر واحد ارز Tether یک واحد دلار آمریکا توسط تیم سازنده در خزانه‌ها نگه‌داری می‌شود.

شرکت Tether Ltd ابتدا اعلام کرد به ازای هر واحد تتر، یک دلار به‌صورت فیزیکی در یک سپرده بانکی نگه‌داری می‌شود؛ اما طی گزارشی که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، مشخص شد که تنها ۲.۹ درصد از توکن USDT پشتوانه دلاری دارد. بیش از ۶۵ درصد از این توکن‌ها با سفته‌های بدون وثیقه پشتیبانی می‌شوند. این موضوع شک و تردیدها را نسبت به عملکرد بزرگ‌ترین استیبل کوین کریپتو افزایش داده‌است. برخی از کارشناسان معتقدند چنانچه اکثریت بازار به دلیل ترس اقدام به فروش USDT کنند، دارایی‌های این شرکت برای پرداخت پول به کاربران کافی نخواهد بود. 

بیشتر بخوانید: تتر چیست

دامیننس تتر چیست؟

مفهوم دامیننس تتر

یکی از مهم‌ترین متریک‌ها در تحلیل بازار کریپتوکارنسی، دامیننس (Dominance) است که در لغت به معنای تسلط است. نرخ تسلط، معیاری برای سنجش قدرت حاکمیت یک ارز دیجیتال مانند تتر(USDT)، بیت کوین (BTC) یا اتریوم (ETH) بر کل بازار کریپتوکارنسی است. دامیننس ارز دیجیتال، به زبانی ساده شاخص مقایسه نسبی ارزش بازار یک دارایی در مقایسه با کل بازار مربوط به آن است. برای درک بهتر لازم است با مفهوم مارکت کپ (Market Cap) یا ارزش بازار آشنا شوید.

مارکت کپ معیاری ساده برای تعیین ارزش یک ارز دیجیتال خاص است که نشان می‌دهد چه مقدار سرمایه به آن اختصاص داده است. برای اینکه بتوانید دامیننس ارز دیجیتال را به دست آورید ابتدا باید ارزش بازار آن را محاسبه کنید. برای انجام این کار لازم است تعداد واحدهای موجود را در قیمت هر یک ضرب کنید.

دامیننس تتر به معنی تسلط آن بر بازار ارزهای دیجیتال است. این شاخص نشان می‌دهد سهم ارز دیجیتال Tether از کل بازار کریپتو چقدر است. به دلیل اینکه قیمت USDT همواره برابر با یک دلار است، می‌توان گفت ارزش بازار آن برابر با توکن‌های در گردش این توکن است.

دامیننس USDT از تقسیم ارزش بازار تتر بر ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به دست می‌آید. افزایش میزان تسلط Tether نشان‌دهنده افزایش تعداد توکن‌های USDT در گردش بازار و کاهش دامیننس نشان‌دهنده کاهش تعداد توکن‌های در گردش آن است.

مثال: در زمان نگارش این مقاله (۹ آگوست ۲۰۲۳) حدود ۸۳ میلیارد عدد توکن USDT در شبکه‌های بلاک چینی مختلف در گردش است؛ بنابراین مارکت کپ Tether برابر ۸۳ میلیارد دلار است. سپس باید مارکت کپ تتر را بر مارکت کپ کل بازار ارز دیجیتال (۱.۲۳ تریلیون) تقسیم کنیم که حاصل ۰.۰۶ خواهد بود. نرخ تسلط یا همان دامیننس تتر نشان می‌دهد که از کل پولی که در گردش داخل بازار کریپتو وجود دارد چه مقدار به Tether تعلق دارد و سهم آن دقیقاً چقدر است.

دامیننس تتر چه اهمیتی برای معامله گران دارد؟ 

دامیننس Tether ازاین‌رو حائز اهمیت است که افزایش آن نشان‌دهنده فروش ارزهای دیجیتال توسط کاربران و تبدیل آن به تتر و کاهش آن نشان‌دهنده تبدیل Tether به سایر ارزهای رمزنگاری شده‌ است. زمانی که مقدار دامیننس افزایش پیدا می‌کند، می‌توان نتیجه گرفت که اغلب معامله‌گران در حال فروش دارایی‌های خود هستند و احتمال نزولی شدن روند بازار وجود دارد. همچنین با کاهش دامیننس می‌توان نتیجه گرفت که معامله‌گران در حال تبدیل استیبل کوین خود به سایر ارزها هستند و به‌زودی شاهد روند صعودی بازار هستیم.

چه رابطه ای میان دامیننس تتر و بیت کوین وجود دارد؟

در شرایطی که بازار روند مشخصی دارد، معمولاً معامله‌گران توجهی به نمودار دامیننس تتر نمی‌کنند. در این زمان تمام توجهات به دامیننس یا تسلط بیت کوین بر بازار است. اما زمانی که شرایط بازار تغییر می‌کند با توجه به نقش usdt در ثبات بازار، تحلیل تتر می‌تواند به تحلیل آینده بازار کمک کند.

تحلیل دامیننس بیت کوین به سرمایه‌گذاران برای تشخیص زمان پایان صعود این ارز و آغاز صعود آلت‌کوین کمک می‌کند. وقتی دامیننس بیت کوین کاهش پیدا می‌کند نشان‌دهنده این است که سرمایه‌گذاران در حال تبدیل دارایی‌های خود به سایر آلت‌کوین‌ها هستند. تحلیل دامیننس ارز دیجیتال همچنین می‌تواند به تشخیص زمان آغاز آلت سیزن (آلت سیزن زمانی آغاز می‌شود که دامیننس بیت کوین در حال کاهش باشد) کمک کند.

دامیننس تتر نشان‌دهنده وضعیت کلی بازار کریپتو است. هنگامی که اعتماد به بازار رمزارزها کاهش می‌یابد معامله‌گران دارایی خود را به تتر تبدیل می‌کنند و برعکس، زمانی که به بازار خوش‌بین هستند استیبل‌کوین‌های خود را به بیت کوین و سایر ارزهای معتبر بازار تبدیل می‌کنند؛ بنابراین چنانچه تسلط تتر در بازار افزایش پیدا کند، قیمت سایر ارزهای دیجیتال کاهش پیدا می‌کند، اما اگر تسلط آن کاهش پیدا کند، به‌زودی شاهد یک روند صعودی در بازار هستید.

نمودار دامیننس تتر و بیت کوین

در این نمودار تاثیر دامیننس تتر بر قیمت بیت کوین را مشاهده می‌کنید. اینجا قیمت بیت کوین با نارنجی و دامیننس Tether به‌صورت کندل استیک نمایش داده می‌شود. همان‌طور که مشخص است، بین آن‌ها یک همبستگی معکوس  وجود دارد. با افزایش قیمت بیت کوین، تسلط USDT کاهش‌یافته و با کاهش قیمت بیت کوین، تسلط ٰTether بر بازار ارزهای دیجیتال صعودی می‌شود.

در چه شرایطی از دامیننس تتر برای پیش بینی روند بازار استفاده می شود؟

در برخی مواقع امکان تشخیص روند بازار کریپتو وجود ندارد. در این زمان تحلیلگران با استفاده از ابزارهایی نظیر دامیننس تتر به پیش‌بینی آینده و روند بازار می‌پردازند. معمولاً در حالتی که بازار در محدوده رنج قرار دارد، معلوم نیست که قرار است یک روند صعودی یا یک روند نزولی قدرتمند آغاز شود، بنابراین تحلیل روند بازار بسیار دشوار می‌شود.

در این مواقع بهترین راه بررسی خطوط حمایت و مقاومت نمودار دامیننس است. برای مثال پس از افت ۵۲ درصدی که بیت کوین در سال ۲۰۲۲ تجربه کرد، دامیننس تتر حدوداً ۲ درصد افزایش پیدا کرد. در این نمودار می‌توانید تاثیر افزایش دامیننس هم‌زمان با کاهش قیمت بیت کوین را به طور دقیق مشاهده کنید.

افزایش دامیننس تتر و کاهش قیمت بیت کوین

آموزش نحوه تحلیل دامیننس تتر

استفاده از دامیننس تتر

دامیننس ارز تتر یک شاخص دارای نمودار است که می‌توانید از تحلیل تکنیکال برای بررسی آن استفاده کنید. به عبارتی تمامی اندیکاتورهایی که قبلاً در نمودارهای قیمتی نظیر بیت کوین و اتریوم اعمال می‌کردید را می‌توانید در نمودار دامیننس این رمز ارز استفاده کنید. هنگام تحلیل دامیننس ارز تتر در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال ۳ حالت کلی وجود دارد که این حالت‌ها عبارت‌اند از:

حالت اول: در موقعیتی ممکن است نمودار دامیننس تتر روند صعودی را نشان ‌دهد و در همان زمان دامیننس بیت کوین و آلت‌کوین‌ها روند کاهشی داشته باشند. در این مواقع کاربران به دلیل ترس شدید حاکم بر بازار کریپتو، ترجیح می‌دهند دارایی‌های دیجیتالی خود را به تتر تبدیل کنند. در این حالت بهتر است پوزیشن‌های خرید (LONG) باز نکنید و منتظر دوره‌های رشد بعدی باشید. باز کردن پوزیشن‌های فروش (Short) در بازار فیوچرز می‌تواند برای معامله‌گران حرفه‌ای مناسب باشد.

حالت دوم: در این حالت ممکن است دامیننس بیت کوین مثبت باشد و سایر شاخص‌ها نظیر دامیننس تتر و آلت‌کوین‌ها روند نزولی را در پیش گرفته باشند. در این مواقع معمولاً جو موجود در بازار پس از یک ریزش، بسیار مثبت شده است. بدین معنا که کاربران حس می‌کنند ارزش واقعی بیت کوین بیشتر از قیمت حال حاضر است و تمایل شدیدی برای خرید آن داشته باشند. در این مواقع با وجود مثبت‌بودن بازار، خرید آلت‌کوین‌ها فکر خوبی نیست و ممکن است با ضرر همراه باشد. بنابراین بهتر است در یک بازه قیمتی مناسب، تنها روی بیت کوین و اتریوم سرمایه‌گذاری کنید.

حالت سوم: در حالت سوم ممکن است دامیننس آلت‌کوین‌ها (Others.d) مثبت باشد و دامیننس تتر و بیت کوین سیر نزولی داشته باشند. در این حالت باید ۲ شرط اساسی برقرار باشد. اول اینکه جو حاکم بر بازار کریپتو همچنان مثبت باشد و بیت کوین به‌اندازه کافی رشد کرده باشد در یک محدوده قیمتی نوسان کند. در این حالت کاربران نسبت به ریزش بازار کریپتو ترسی ندارند و از طرفی بیت کوین نیز رشد مناسب خود را انجام داده است. بنابراین، تمایل معامله‌گران بیشتر خرید آلت‌کوین است. بهتر است به یاد داشته باشید که این حالت در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت اتفاق می‌افتد و پس از کسب سود، بهتر است دارایی خود را به تتر تبدیل کنید.

استفاده از دامیننس تتر در تریدینگ ویو

یکی از کاربردهای مهم دامیننس تتر در تحلیل چارت‌های بازار در تریدینگ ویو است. زیرا به کاربر کمک می‌کند تا جهت حرکت قیمت‌ را مشخص کند و سپس استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کند. برای تحلیل دامیننس در تریدینگ ویو مراحل زیرا را انجام دهید:

  • سپس مانند تصویر زیر در قسمت جستجو عبارت USDT.D را تایپ کنید و روی آن کلیک کنید.
دامیننس تتر در تریدینگ ویو
  • سپس می‌توانید نمودار دامیننس تتر را مشاهده کنید و با ابزارهایی که تریدینگ ویو در اختیار شما می‌گذارد چارت بازار را بررسی کنید و حرکت قیمت‌ها را بر اساس دامیننس تتر پیش‌بینی کنید.
آموزش دامیننس تتر در تریدینگ ویو

چرا نباید از دامیننس تتر به تنهایی برای تحلیل بازار استفاده کرد؟

ارز دیجیتال USDT تنها رمزارز در دنیای کریپتوکارنسی نیست. رمزارزهای معتبر دیگری نظیر بیت کوین، اتریوم و آلت‌کوین‌ها نقش خود را در این بازار ایفا می‌کنند. به همین جهت بسیار مهم است که هنگام استفاده از دامیننس تتر، تسلط سایر ارزهای دیجیتال مهم هم بررسی کنید. علاوه بر این، از شاخص Tether تنها می‌توانید برای تشخیص روند میان‌مدت استفاده کنید و نمی‌توان از آن برای نوسان‌گیری و معاملات روزانه استفاده کرد. به این دلیل که علاوه بر تحلیل تکنیکال، عوامل دیگری از جمله خبرهای کلان نظیر جنگ، سیاست و اقتصاد آمریکا و اروپا نیز بر آن تأثیرگذار هستند.

همچنین از تاثیر نهنگ‌های ارز دیجیتال در بازار نباید غافل شوید. در برخی مواقع تغییر در دامیننس USDT به دلیل تمایل تمام کاربران به خرید یا فروش بیت کوین نیست، بلکه تنها تعدادی از کاربران که حجم زیادی از این ارز را معامله می‌کند باعث تغییر این شاخص می‌شوند. در این شرایط نمی‌توان نسبت به دامیننس تتر خیلی خوش‌بین بود و بهتر است تمامی جوانب برای انجام معاملات خود در نظر بگیرید.

دامیننس تتر؛ شاخص تسلط بر بازار کریپتو

سعی کردیم در این مقاله اطلاعاتی جامع درباره اینکه دامیننس تتر چیست و چه تاثیری در بازار را دارد در اختیار شما قرار دهیم. در نهایت دامیننس به معنی سهم یک ارز دیجیتال از کل بازار کریپتوکارنسی است و اگر دامیننس ارز دیجیتالی کاهش پیدا کند بدین معناست که میزان سلطه آن ارز در بازار کم شده است. از آنجایی‌که ارز دیجیتال تتر یکی از بزرگ‌ترین استیبل‌ کوین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال است، دامیننس آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل بسیاری از معامله‌گران از این شاخص برای تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند.

نظر شما درباره دامیننس Tether و تاثیر آن در بازار کریپتو چیست؟ آیا می‌توانیم با کمک این شاخص به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شویم؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۱۳

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
خان ابوالفضل
خان ابوالفضل
8 روز قبل

بسیار ممنون از اطلاعات مفیدتون
پویا و ماندگار باشید

دکمه بازگشت به بالا