مقالات اقتصادیمنتخب سردبیر

رشد قیمت طلا تا کجا ادامه دارد؟ تحلیل طلا و بررسی عوامل تاثیرگذار بر آن

طی یک سال گذشته، قیمت طلا در بازارهای جهانی چند سقف تاریخی جدید را ثبت نموده است. این روند صعودی از اوایل مارس ۲۰۲۴ آغاز شد؛ یعنی زمانی که قیمت هر اونس طلا به ۲۱۶۰ دلار رسید. رشد قیمت طلا از این تاریخ به بعد روند صعودی خود را ادامه داده و اکنون در اکتبر ۲۰۲۴، شاهد ثبت شدن قیمت ۲۸۰۰ دلاری برای هر اونس طلا هستیم. از طرف دیگر، اخیرا قیمت طلا و سکه در داخل کشور نیز افزایش چشمگیری داشته که کارشناسان دلایل مختلفی برای آن ارائه می‌کنند. در ادامه این مقاله، علاوه بر تحلیل طلا و احتمال ادامه یافتن روند صعودی این فلز گران‌بها، با همتاهای طلا مانند تترگلد نیز آشنا می‌شویم.

افزایش قیمت طلا در بازار جهانی

رشد قیمت طلا در سال ۲۰۲۴

طی ۱۲ ماه گذشته، قیمت طلا از ۱۹۴۷ دلار به حوالی ۲۸۰۰ دلار رسیده و در این مسیر، سقف تاریخی قیمت هر اونس از این فلز گران‌بها بارها افزایش یافته است. در این بازه زمانی که یک رشد تقریبا ۴۰ درصدی را به همراه داشت، روند صعودی قیمت طلا تقریبا ثابت بوده و به نظر می‌رسد که پس از هر پول‌بک (کاهش جزئی قیمت طی روند صعودی قوی) تعداد خریداران افزایش یافته است. برخی کارشناسان افزایش قیمت طلا را ناشی از افزایش کلی قیمت‌ها می‌دانند. برای مثال، شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ طی یک سال گذشته تقریبا ۳۵ درصد افزایش را تجربه کرده است. گروهی دیگر بر این باورند که افزایش تقابل نظامی در نقاط مختلف جهان عامل اصلی این رشد بوده است. با این وجود، میسر رشد قیمت طلا در سال میلادی جاری می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.

خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی یکی از عوامل اصلی رشد طلا است. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که علی‌رغم قدرت پایدار اقتصاد آمریکا، بسیاری از کشورها به دنبال متنوع‌سازی دارایی‌های خود هستند و قصد دارند سهم بسیار بزرگ دلار در ذخایر مالی خود را کاهش دهند. برخی کشورها حتی در حال بررسی سیستم‌های پرداختی هستند که می‌توانند جایگزین سیستم‌های فعلی مبتنی بر دلار باشند. به عبارتی دیگر، رشد طلا می‌تواند تحت تاثیر کاهش قدرت دلار و کاهش اعتماد به قدرت مدیریتی آمریکا در حفظ نظم جهانی رخ داده باشد.

آمریکا تعرفه‌های گمرکی و تحریم‌های سرمایه‌گذاری را مانند یک سلاح مورد استفاده قرار می‌دهد. اما تاثیرگذاری این سلاح همیشه یکسان نبوده است. برای مثال، اقتصاد روسیه علی‌رغم اخراج شدن برخی از بانک‌های آن از سیستم سوئیفت، همچنان در حال رشد است. روسیه از طریق سیستم‌های معاملاتی و پرداختی جایگزین که نتیجه همکاری آن با تعداد محدودی از کشورهای دیگر است، توانسته تاثیرات تحریم‌هایی آمریکایی را کاهش دهد. در حالی که این راه‌حل جایگزین هزینه بیشتری دارد و به اندازه استفاده از سیستم سوئیفت کارآمد نیست، روسیه توانسته از طریق آن تحریم‌های دلاری را دور بزند و روابط اقتصادی خود در سطح بین‌الملل را حفظ نماید.

این موضوع به ما نشان می‌دهد که امروزه شاهد یک تغییر تدریجی در سیستم اقتصاد جهانی هستیم. در شرایط فعلی، هنوز هیچ ارز یا سیستمی قادر به جایگزینی کامل با دلار نیست و کاهش ذخایر دلاری کشورها نیز صرفا تا حد مشخصی منطقی خواهد بود. اما کشورهای مختلف در حال ایجاد مسیرهای جدیدی هستند که تحت کنترل سیستم‌های مبتنی بر دلار قرار نمی‌گیرند و علاقه به چنین مسیرهایی نیز روز به روز در حال افزایش است.

افزایش قیمت طلا در ۱۲ ماه گذشته صرفا از دیدگاه سنتی اقتصاد تعجب‌برانگیز نیست. دلیل این افزایش قیمت، چیزی فراتر از تاثیرات ژئوپلیتیکی و نشانی از یک تغییر بزرگ‌تر در سیستم اقتصادی جهان است. ادامه یافتن روند فعلی می‌تواند میزان تاثیرگذاری دلار در سطح جهان را کاهش دهد و اقتصاد آمریکا را تضعیف کند. تاثیر منفی این موضوع صرفا به اقتصاد آمریکا محدود نمی‌شود و حتی می‌تواند امنیت ملی آن را با خطر مواجه کند. بنابراین، باید منتظر ماند و دید که رئیس جمهور بعدی آمریکا چه سیاست‌هایی را در پیش می‌گیرد و تا چه اندازه در حفظ قدرت دلار موفق عمل خواهد کرد.

افزایش قیمت طلا در بازار داخلی

دلایل افزایش قیمت طلا در ایران

در شرایطی که قیمت طلا در بازار جهانی در حال طی کردن یک روند صعودی بزرگ است، وضعیت کلی خاورمیانه و افزایش تنش‌ها نیز باعث شده که در داخل کشور، تقاضای بیشتری برای خرید این فلز گران‌بها وجود داشته باشد. این موضوع تا حدودی نگرانی مردم از احتمال تشدید تنش‌ها را نشان می‌دهد و باعث شده که آن‌ها علاقه بیشتری برای تبدیل سرمایه خود به طلا نشان دهند. از طرف دیگر، برخی بازیگران بازار نیز ممکن است به دنبال کسب سود بیشتر از وضعیت فعلی باشند و فعالیت آن‌ها نیز باعث می‌شود قیمت طلا در ایران افزایش بیشتری را تجربه کند. در نتیجه، رشد درصدی قیمت طلا در ایران ممکن است از رشد درصدی قیمت طلا در بازارهای جهانی بالاتر باشد.

آیا اکنون وقت خرید طلا است؟

در حالی که قیمت طلا همچنان در حال ثبت سقف‌های تاریخی جدید است و در ابتدای آبان قیمت هر اونس از این فلز گران‌بها به مرز ۲۸۰۰ دلار رسیده است، برخی کارشناسان می‌گویند که این روند افزایشی ممکن است همچنان ادامه داشته باشد. برخی حتی پیش‌بینی می‌کنند که تا انتهای سال میلادی جاری، قیمت هر اونس طلا به ۳ هزار دلار نیز خواهد رسید. برخی دلایل که از این پیش‌بینی حمایت می‌کنند عبارتند از:

  • تقاضای بانک‌های مرکزی: بانک مرکزی بسیاری از کشورهای دنیا به صورت تدریجی در حال افزایش ذخایر طلای خود هستند. با توجه به حجم بالایی که توسط این نهادهای دولتی خریداری می‌شود، تاثیر قابل توجهی نیز روی قیمت طلا مشاهده خواهد شد.
  • موجودی محدود: بر خلاف ارزهای کاغذی که می‌توان آن‌ها را به راحتی و به اندازه دلخواه چاپ کرد، موجودی طلا محدود است. بنابراین همزمان با افزایش تقاضا برای خرید طلا، موجودی محدود آن می‌تواند قیمت‌ها را بیش از پیش افزایش دهد.
  • افزایش کاربردهای صنعتی: امروزه کاربردهای طلا در صنایع مختلف، از جمله صنعت الکترونیک و خدمات درمانی، رو به افزایش است. برای مثال فلز طلا در توسعه کامپیوتر کوانتومی نقش مهمی ایفا می‌کند. این کاربردها که تعداد آن‌ها رو به افزایش است، در افزایش قیمت طلا موثر خواهند بود.

با توجه به دلایل مختلفی که برای افزایش قیمت طلا وجود دارد، خرید آن حتی در شرایطی که قیمت بسیار بالا به نظر می‌رسد، می‌تواند در بلندمدت سود مناسبی به همراه داشته باشد. فراموش نکنید که افزایش قیمت طلا صرفا تحت تاثیر تنش‌های فعلی در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان که در آن‌ها تقابل نظامی دیده می‌شود، قرار ندارد. حتی در صورت پایان این تنش‌ها نیز ممکن است شاهد ادامه یافتن روند صعودی قیمت طلا و سرعت گرفتن آن باشیم. حال این سوال پیش می‌آید که خرید طلای فیزیکی تنها راه سرمایه‌گذاری روی این فلز گرانبها است یا راه‌حل بهتر و کم‌دردسری نیز وجود دارد؟

تتر گلد، جایگزینی ساده برای کسب سود از افزایش قیمت طلا

خرید تتر گلد

تتر گلد با نماد XAUT یک ارز دیجیتال و محصولی است که از برند مشهور تتر استفاده می‌کند. این محصول به منظور ترکیب مزایای دارایی فیزیکی و دیجیتال ساخته شده و به خریداران اجازه می‌دهد که مالکیت طلای فیزیکی را از طریق خرید یک توکن دیجیتالی به دست بیاورند.

قیمت تترگلد
تترگلد XAUT (XAUT)
۱۸۴,۹۲۴,۷۴۴.۰۰ تومان
$ ۲,۷۸۹.۲۱۰ ۰.۹۵%

خرید و فروش امن، سریع و آسان تترگلد در والکس

  • معامله بیش از ۱۲۰ کوین دیگر
  • معامله تعهدی با شورت و لانگ
  • بات معامله‌گر رایگان
  • خرید و فروش آنی
  • دریافت اعتبار معاملاتی (سکو)
خرید تترگلد

تتر گلد در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت تی‌جی کمادتیز لیمیتد (TG Commodities Limited) عرضه گردید. این ارز دیجیتال که در دسته استیبل کوین‌ها قرار می‌گیرد، قیمتی وابسته به فلز طلا دارد؛ به این صورت که ارزش هر واحد از XAUT معادل یک اونس فاین تروی (Fine Troy Ounce) که دقیقا ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸ گرم وزن دارد. قیمت تتر گلد همواره معادل یک اونس فاین تروی خواهد بود. به عبارتی دیگر، مالک هر واحد از تتر گلد، در واقع مالک یک اونس فاین تروی از یک شمش طلا است که توسط شرکت تی‌جی کمادتیز لیمیتد مدیریت شود. شمش‌های طلای این شرکت همگی مطابق استاندارد گود دلیوری (Good Delivery) انجمن LBMA هستند.

تتر گلد به کاربران اجازه می‌دهد که از طریق یک استیبل کوین مالکیت طلای فیزیکی را کسب کنند و در عین حال، با مشکلاتی مانند هزینه نگهداری طلا و عدم امکان فروش سریع آن مواجه نشوند. این ارز دیجیتال را می‌توان همانند سایر کوین و توکن‌ها، در کیف پول نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری نگهداری کرد. کاربرانی که قصد خرید مقدار بالایی از تتر گلد را دارند، می‌توانند با استفاده از انواع کیف پول‌های سخت‌افزاری، سطح امنیت دارایی‌های خود را افزایش دهند. از طرف دیگر، مالکان تتر گلد می‌توانند طلای خود را در هر ساعت از شبانه‌روز به فروش برسانند و از نوسان قیمت طلا حداکثر بهره را ببرند. علاوه بر این، کاربرانی که سرمایه کمتری دارند یا می‌خواهند کنترل بیشتری روی میزان سرمایه‌گذاری خود داشته باشند، می‌توانند این کار را از طریق تتر گلد انجام دهند. در حال حاضر بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی امکان خرید و فروش XAUT را فراهم نموده و می‌توان مبلغ مورد نظر خود را به این استیبل کوین تبدیل کرد.

خرید تتر گلد در والکس

تتر گلد در بیشتر صرافی‌های خارجی که عمدتا مشکلاتی مانند تحریم و عدم توانایی احراز هویت برای کاربران ایرانی دارند، لیست شده است؛ اما ایرانیان می‌توانند از طریق صرافی ارز دیجیتال والکس که از مزایایی چون نقدینگی بالا و رابط کاربری ساده و راحت برخوردار است، خرید تتر گلد را انجام دهند. تنها کاری که لازم به انجام است، ثبت نام و احراز هویت در والکس است که این کار تنها در چند دقیقه امکان‌پذیر است.

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

از سال ۱۳۹۷ در مورد دنیای ارز دیجیتال می‌نویسم. این نوع جدید پول می‌تواند اقتصاد را برای همیشه دگرگون کند، و حتی قدرت بانک‌ها و دولت‌ها را کاهش دهد. به همین دلیل، مشتاق دیدن آینده مبتنی بر فناوری بلاکچین هستم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا