افراد مشهورمنتخب سردبیر

آیا ساتوشی ناکاموتو پیتر تاد است؟ آشنایی با Peter Todd، توسعه‌دهنده اولیه بیت کوین!

شبکه HBO در هشتم اکتبر ۲۰۲۴، مصادف با هفده‌ام مهر ۱۴۰۳، مستندی تحت عنوان پول الکتریکی: معمای بیت کوین (Money Electric: The Bitcoin Mystery) منتشر کرد. این مستند، فردی به نام پیتر تاد (Peter Todd) را به عنوان خالق بیت کوین، یا همان ساتوشی ناکاموتوی مشهور معرفی می‌کند. این موضوع باعث شده که بسیاری از کاربران این سوال را بپرسند که پیتر تاد کیست و چه ارتباطی با بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا دارد؟ در ادامه این مقاله، علاوه بر بررسی زندگینامه وی، دلایل مستند شبکه HBO را مورد بازبینی قرار داده و در نهایت، از پاسخ آقای تاد به این شایعات نیز مطلع خواهیم شد.

پیتر تاد کیست؟

پیتر تاد یک توسعه‌دهنده اهل کانادا و متخصص حوزه رمزنگاری است. وی یکی از اولین مشارکت‌کنندگان در توسعه پایگاه کد بیت کوین بود. او همچنین جزو معدود افرادی است که پیش از ناپدید شدن ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۱۱، با او در ارتباط بود. آقای Peter Todd در دوران نوجوانی خود با هال فینی (Hal Finney) و آدام بک (Adam Back) ارتباط داشته است. این دو نفر که به خاطر ارتباط مستقیم با پروژه بیت کوین شناخته می‌شوند، در گذشته توسط منابع مختلف به عنوان ساتوشی ناکاموتوی واقعی نیز معرفی شده‌اند.

پیتر تاد از سال ۲۰۱۴ تاکنون در چندین پروژه بلاکچین‌محور فعالیت داشته که از میان آن‌ها می‌توان به کوین کایت (Coinkite)، مستر کوین (Mastercoin) و دارک والت (Dark Wallet) اشاره کرد. او بنیانگذار پروژه اپن تایم‌استمپز (OpenTimestamps) نیز است؛ پروژه‌ای که خدمات تایم استمپ یا «برچسب زمانی» را به شیوه غیرمتمرکز ارائه می‌کند. علاوه بر موارد ذکر شده، آقای Peter Todd در سال ۲۰۱۶ یکی از مشارکت‌کنندگان در مراسم تراستد ستاپ (Trusted Setup) پروژه زی‌کش نیز بود. البته وی بعدا از نحوه برگزاری و فرآیند این مراسم انتقاد کرد. تراستد ستاپ به فرآیندی اشاره دارد که طی آن، گروهی از مشارکت‌کنندگان پارامترهای استاندارد یک سیستم را از طریق تولید ارقام تصادفی، تعیین می‌کنند.

چرا مستند HBO آقای Peter Todd را خالق واقعی بیت کوین می‌داند؟

مستند پول الکتریکی: معمای بیت کوین حتی به نام افرادی مانند نیک زابو (Nick Szabo) و لن ساسمن (Len Sassaman) اشاره نمی‌کند؛ در حالی که منابع مختلف از این دو نفر نیز به عنوان ساتوشی ناکاموتو یاد کرده‌اند. در این مستند، فردی به نام پیتر تاد در معرض توجه قرار می‌گیرد که پیش از این، شهرت خاصی در دنیای کریپتو نداشت.

مستند شبکه HBO برای اثبات ادعای خود، به یکی از پست‌های انجمن بیت کوین تاک اشاره می‌کند. در این پست، ساتوشی ناکاموتو توضیحاتی را ارائه کرده و در ادامه، آقای پیتر تاد با حساب شخصی خود پیامی را ارسال می‌کند که می‌تواند تکمیل‌کننده پیام قبلی در نظر گرفته شود. بنابراین، ادعای سازندگان مستند این است که آقای Peter Todd در ابتدا پیامی را از طریق حساب ساتوشی ناکاموتو ارسال کرده و سپس به اشتباه، برای اضافه کردن توضیحات بیشتر از حساب شخصی خود استفاده نموده است.

پیام Peter Todd

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در حالی که پیام پیتر تاد می‌تواند به عنوان ادامه پیام قبلی که متعلق به ساتوشی ناکاموتو است در نظر گرفته شود، نمی‌توان صحت این موضوع را تایید کرد. به عبارتی دیگر، یک پیام ساده که در سال ۲۰۱۰ در انجمن بیت کوین تاک منتشر شده، نمی‌تواند یک سند محکم برای تعیین هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو باشد. برخی از کاربران توییتر با انتقاد از این سند ضعیف مستند شبکه HBO، به این موضوع اشاره کردند که آقای Peter Todd در گذشته چندین بار به پست‌های ساتوشی پاسخ داده و حتی به ایرادات آن‌ها اشاره داشته است.

مستند پول الکتریکی: معمای بیت کوین در بخشی دیگر مدعی است که پیتر تاد مفهوم جایگزینی با کارمزد (Replace By Fee) را از طریق یک حساب جعلی دیگر به نام جان دیلون (John Dillon) مطرح نموده است و به ارتباط این حساب با حساب ساتوشی ناکاموتو اشاره می‌کند. در بخشی دیگر، به نحوه نوشتن نام‌های کاربری ساتوشی و پیتر تاد اشاره می‌شود که ظاهرا هر دو از سبک بریتیش/کانادایی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، هماهنگی زمان ارسال پیام‌های ساتوشی و Peter Todd نیز به عنوان دلیلی دیگر معرفی می‌شود.

عدم وجود سند و مدرک کافی برای اثبات هویت خالق بیت کوین

تصویر پیتر تاد

مستند پول الکتریکی: معمای بیت کوین طی چیزی نزدیک به ۱۰۰ دقیقه، به تاریخچه بیت کوین و دیگر پروژه‌های حوزه کریپتو می‌پردازد، اما هرگز مدرکی قوی برای اثبات تئوری «Peter Todd همان ساتوشی ناکاموتو است» ارائه نمی‌کند.

پیتر تاد اهل کانادا است و از دوران جوانی به حوزه رمزنگاری علاقه داشته و مکاتبات او با آدام بک و هال فینی، در کنار توانایی‌های فنی بالایی که دارد، مورد توجه قرار گرفته است. همه این موارد در مستند شبکه HBO به عنوان شواهد غیرمستقیم برای اثبات هویت خالق واقعی بیت کوین معرفی می‌شوند. مهم‌ترین سندی که در این مستند ارائه می‌شود، یکی از پست‌های ساتوشی در سال ۲۰۱۰ است که به نظر می‌رسد متن آن، به اشتباه توسط حساب شخصی Peter Todd تکمیل شده باشد.

لازم به ذکر است که مستند پول الکتریکی: معمای بیت کوین در انتها به صورت قاطعانه پیتر تاد را به عنوان خالق واقعی بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا معرفی نمی‌کند. امروزه، علی‌رغم معامله شدن بیت کوین در انواع صرافی ارز دیجیتال، بیت کوین‌هایی که توسط ساتوشی ناکاموتو استخراج شده‌اند، هنوز در کیف پول او باقی مانده‌اند. این موضوع باعث شده که احتمال فوت کردن خالق واقعی بیت کوین به میان بیاید؛ در غیر این صورت، وی عمدا از نزدیک شدن به این دارایی خودداری می‌کند. البته باید افزود که در مورد کیف پول‌های ساتوشی ناکاموتو نیز تردیدهای زیادی وجود دارد. برای مثال، برخی منابع مدعی هستند که خالق بیت کوین چیزی بین ۶۰۰ هزار تا ۱.۱ میلیون واحد BTC را استخراج کرده که در بیش از ۲۰ هزار والت جداگانه نگهداری می‌شوند. این یعنی ساتوشی ناکاموتو برای حفظ حریم خصوصی خود، از ثروت چندین میلیارد دلاری چشم‌پوشی کرده است.

واکنش آقای Peter Todd به ادعاهای مستند شبکه HBO

در بخشی از مستند پول الکتریکی: معمای بیت کوین، کالن هابک (Cullen Hoback) مستقیما با پیتر تاد صحبت می‌کند و تئوری خود را با او در میان می‌گذارد. در ادامه، پیتر تاد تئوری‌های هابک را «دیوانه‌وار» و «مضحک» توصیف می‌کند. او به هابک هشدار می‌دهد که در حال انجام اشتباهی است که بسیاری از روزنامه‌نگاران مرتکب آن می‌شوند؛ آن‌ها اصل ماجرا را گم می‌کنند و به نتایج تمسخرانگیزی می‌رسند. 

آقای Peter Todd طی یک مکاتبه ایمیلی با کوین‌دسک، تاکید کرده که ساتوشی ناکاموتو نیست و تئوری کالن هابک را به طور کامل رد می‌کند. در ضمن بد نیست بدانید که پیش از انتشار مستند HBO، یک مسابقه پیش‌بینی در وبسایت پالی مارکت (PolyMarket) ایجاد شد که در آن، اکثر کاربران به جای گزینه‌های مانند ایلان ماسک، هال فینی و نیک سابو، گزینه دیگران/چند نفر (Other/Multiple) را انتخاب کردند. در نتیجه، اکثر شرکت‌کنندگان در این مسابقه پیش‌بینی که در مجموع بیش از ۴۴ میلیون دلار ارزش داشت، انتخاب درستی انجام داده بودند.

امروزه دنیای ارز دیجیتال تا حدی رشد کرده که برخی می‌گویند خرید بیت کوین یک نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت است و در آینده نزدیک، شاهد چند برابر شدن قیمت هر واحد BTC خواهیم بود. علی‌رغم این موضوع، هنوز سند محکمی که بتواند هویت خالق اولین ارز دیجیتال دنیا را اثبات کند، وجود ندارد. در واقع این احتمال وجود دارد که هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو برای همیشه یک معما باقی بماند. 

آیا مستند جدید شبکه HBO را تماشا کرده‌اید؟ لطفا نظر خود در مورد این مستند و احتمال این‌که Peter Todd همان ساتوشی ناکاموتوی مشهور باشد را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۳

از سال ۱۳۹۷ در مورد دنیای ارز دیجیتال می‌نویسم. این نوع جدید پول می‌تواند اقتصاد را برای همیشه دگرگون کند، و حتی قدرت بانک‌ها و دولت‌ها را کاهش دهد. به همین دلیل، مشتاق دیدن آینده مبتنی بر فناوری بلاکچین هستم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا