مقالات ارز دیجیتال

هارد فورک اتریوم چیست؟ آشنایی با انشعاب بلاکچین اتریوم

از نقاط عطف مهم در تاریخ اتریوم می‌توان به هاردفورک‌های آن اشاره کرد. هر کدام از این فورک‌ها باعث ایجاد تغییرات مثبتی در کل شبکه شده است. بروزرسانی شبکه بلاکچین و ایجاد اعتماد و بازگشت سرمایه از دست رفته از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود فورک اتفاق بیافتد. در این مطلب قرار است به این سوال پاسخ دهیم که هارد فورک اتریوم چیست؟ و با چند انشعاب مهم بلاکچین اتریوم آشنا شویم. در ادامه با ما همراه باشید.

هارد فورک چیست؟

به وضعیتی که بلاکچین یک ارز دیجیتال، به دو زنجیره مجزا منشعب شود، هارد فورک (hard fork) می‌گویند. نکته حائز اهمیت این است که در این حالت هر دو زنجیره به طور مجزا به کار خود ادامه می‌دهند و با هم هیچ تداخلی ندارند. یک مثال معروف، هارد فورک بیت کوین کش (Bitcoin Cash) است. تولد بیت کوین کش حاصل فورک بیت کوین در سال ۲۰۱۷ است!

هارد فورک اتریوم

همانطور که می‌دانید یکی از خصوصیات بلاکچین، تغییرناپذیری آن است. از آنجایی که بلاکچین را یک نفر کنترل نمی‌کند، اگر قرار باشد تغییر بزرگی در آن رخ دهد، باید تمام استفاده کنندگان آن، این تغییر را بپذیرند تا در نهایت شبکه بلاکچین یک کوین تغییر کند و این تقریباً غیرممکن است، چون همواره همه مردم موافق این تغییر نیستند. قطعاً هر ایده‌ای موافقین و مخالفین خود را دارد!

در نتیجه، برنامه نویس‌ها و گروه توسعه‌دهندگان که تمایل دارند این تغییر را ایجاد کنند، چاره‌ای ندارند به جز اینکه یک کپی کامل از بلاکچین شبکه‌ای را که می‌خواهند تغییر دهند، به علاوه تغییرات مطلوبشان را راه بیاندازند! در این حالت در کنار بلاکچین قدیمی، بلاکچین جدید را داریم که بدون هیچ تداخلی کار می‌کند.

هاردفورک های اتریوم

هارد فورک های اتریوم

اتریوم تا به امروز، با هدف بهبود شبکه اتریوم بارها بروزرسانی شده است. هر کدام از این بروزرسانی‌ها تغییراتی در ویژگی‌های اتریوم ایجاد کرده است که در ادامه به سه هاردفورک اصلی و مهم می‌پردازیم:

هارد فورک اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)

اتریوم کلاسیک یکی از مهم‌ترین هاردفورک‌های اتریوم محسوب می‌شود که با بحث‌های زیادی هم همراه بود. دو سال پس از راه اندازی اتریوم، حملات هکری امنیت شبکه را به طور جدی تهدید می‌کرد. در نهایت بعد از هک ۶۰ میلیون دلاری معروف به DAO (یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز) از شبکه اصلی اتریوم یک هاردفورک گرفته شود. توسعه دهندگان به دنبال این بودند که از طریق هارد فورک اتریوم کلاسیک، تراکنش‌های مخرب را لغو کنند تا بتوانند وجوه سرقت شده را به صاحبان اصلی برگردانند.

جالب است بدانید که برخی از کاربران مخالف این هارد فورک بودند؛ زیرا آن‌ها اعتقاد داشتند که کد قانون است و نباید در آن تغییراتی ایجاد کرد و باید ضرر را پذیرفت. به همین دلیل تیم اتریوم به دو گروه اتریوم و اتریوم کلاسیک تقسیم شد. هدف اصلی اتریوم کلاسیک این است که به وسیله قرارداد هوشمند و بدون حاکمیت متمرکز یک سیستم بلاکچین نوین و بهبود یافته ایجاد کند.

هارد فورک اتریوم صفر (EtherZero)

هدف هارد فورک اتریوم صفر که بیشتر با نام EtherZero شناخته می‌شود بهبود و ارتقاء عملکرد شبکه و بهبود سرعت نرخ تراکنش است. این هاردفورک مبتنی بر اثبات کار(PoW) است. اهداف اتریوم صفر از نظر کاربران بسیار جسورانه اما کاربردی است. مهم ترین مزیت فورک اتر زیرو برای سرمایه‌گذاران و ماینرها عبارت است از : امکان ماین کردن با ریگ های جی پی یو، راه‌اندازی مستر نود و امکان پرداخت فوری.

هاردفورک متروپلیس (Metropolis)

هاردفورک متروپلیس با هدف بهبود شبکه اتریوم ارائه شد و از نظر متخصصان ارزهای دیجیتال ویژگی‌‌های اصلی اتریوم را آشکار کرد. هدف این هارفورک افزایش سرعت و امنیت شبکه اتریوم است. هارد فورک متروپلیس دارای دو هسته اصلی و مهم است:

هارد فورک اتریوم بیزانس (Byzantium): هارد فورک بیزانس تغییرات قابل توجهی مانند کاهش سختی شبکه اتریوم و کاهش پاداش‌های بلوک را روی شبکه اتریوم اعمال کرد.

هارد فورک اتریوم قسطنطنیه (Constantinople): توسعه دهندگان اتریوم برای افزایش سرعت تایید تراکنش‌های اتریوم و همچنین کاهش کارمزد اتریوم تصمیم گرفتند تا تغییراتی اساسی در بلاکچین اتریوم دهند. هدف اصلی فورک قسطنطنیه مهاجرت از الگوریتم اثبات کار به اثبات سهام (PoS) است. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که با این مهاجرت از اتریوم رفع می‌شود، مقیاس‌پذیری پایین اتریوم است.

آخرین برورسانی اتریوم

اتریوم ۲ (Eth2) جدیدترین و بزرگترین به روز‌رسانی اتریوم است که با نام سرنیتی (Serenity) نیز شناخته می‌شود. این هارد فورک با هدف ارتقای مقیاس‌پذیری، افزایش سرعت شبکه و همچنین کاهش هزینه‌ها پیاده‌سازی شده است. از آنجایی که راه‌اندازی اتریوم ۲ به یکباره امکان‌پذیر نبود، چهار گام برای آن در نظر گرفته شد و در هر یک از این گام‌ها بخشی از تغییرات اعمال می‌شود. مهم‌ترین تفاوت اتریوم ۲ و اتریوم مربوط به الگوریتم اجماع اثبات سهام است که پس از هارد فورک، جایگزین الگوریتم اثبات کار شده است.

در مکانیزم اثبات سهام فرآیند محاسباتی پر انرژی حذف می‌شود و نیازی به نیروی برق و کارکرد فیزیکی ماینرها نیست. در این پروتکل، افرادی داوطلب شده و اتریوم‌های خود را در شبکه برای تولید توکن‌های جدید سپرده‌گذاری می‌کنند. به این افراد اعتبار سنج گفته می‌شود. اعتبار سنج‌ها، می‌توانند در فرایند تأیید تراکنش‌ها دخیل باشند.

بمب سختی اتریوم راهی برای انتقال به اکوسیستم اتریوم بعد از فورک 

در سال ۲۰۱۵ زمانی که اتریوم توسط ویتالیک اختراع شد، مفهومی به نام Difficulty Bomb در کد اتریوم پیاده‌سازی شد. کار اصلی Difficulty Bomb، سخت کردن و غیر اقتصادی کردن ماینینگ اتریوم است. این ویژگی به طوری طراحی شده است که فرایند ماینینگ را در طول زمان به قدری برای ماینرها سخت کند که دیگر ماینرها انگیره‌ای برای استخراج اتریوم نداشته باشند. در نتیجه، زمانی می‌رسد که به تدریج، شبکه اتریوم کند می‌شود و باید برای تایید تراکنش‌ها ساعت ها صبر کنید. در نهایت، این امر باعث می‌شود پدیده‌ای به نام عصر یخبندان برای اتریوم ایجاد شود و بلاکچین اتریوم برای همیشه منجمد شود!

اما این نابودی هدفمند است! هدفی که سازندگان اتریوم از این کار داشتند، فراهم کردن مقدمات برای مهاجرت فرآیند اجماع اتریوم از POW به POS است. با این کار سازندگان اتریوم مطمئن می‌شوند که دیگر کسی از شبکه سابق اتریوم استفاده نمی‌کند و فقط شبکه جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه، شبکه اتریوم سابق، بی ارزش می‌شود و تمام دارندگان اتریوم باید به این فورک مهاجرت کنند.

برای اینکه بتوانید از اتریوم خود در شبکه جدید استفاده کنید، باید چه کار کنید؟

اگر شما از کیف پول‌های سخت افزاری یا نرم افزاری معروف استفاده می‌کنید، در بیشتر مواقع نیاز نیست بعد از هارد فورک اتریوم اقدامی انجام دهید. در بعضی موارد لازم است کیف پول خود را آپدیت کنید یا برای انجام اقداماتی به سایت سازنده آن مراجعه کنید.

در صورتی که در صرافی ارز دیجیتال که در آن خرید و فروش رمزارزها را انجام می‌‌دهید از فورک جدید اتریوم پشتیبانی می‌کنند، نیاز به اقدام خاصی ندارید و به طور خودکار کوین‌های شبکه‌ی جدید را دریافت خواهید کرد. اگر هم اتریوم‌های خود را روی کیف پول کاغذی نگهداری می‌کنید، تنها لازم است آن را بعد از فورک وارد کیف پولی کنید که این فورک را پشتیانی می‌کند.

تاثیر هارد فورک در قیمت اتریوم

هارد فورک اتریوم باعث ایجاد اصلاحاتی در شبکه و بهبود عملکرد آن می‌شود. بنابراین تقاضا برای ارز اختصاصی شبکه اتریوم یعنی اتر بیشتر می‌شود و در نتیجه قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر اتریوم دومین ارز دیجیتال برتر تاریخ جهان است که یک رقیب جدی برای بیت کوین به شمار می‌رود. تیم توسعه‌دهنده اتریوم به دنبال این هستند که یک فناوری جدید و متفاوت را پیش روی کاربران ارز دیجیتال قرار دهند. تا به امروز اصلاحات و هارد فورک اتریوم ادامه داشته و بدون تردید در سال‌های آتی هم با هدف بهبود شبکه ادامه خواهد داشت.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۴

کارشناس ارشد منابع آب و شیفته­‌ی دنیای نویسندگی. باور دارم همه چی در زندگی­مان به محتوا گره خورده است و همیشه به «محتوای خوب» نیاز داریم. در تلاشم گامی موثر در این مسیر بردارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا