مقالات ارز دیجیتال

تیم توسعه دهنده اتریوم کلاسیک؛ خالق یک هارد فورک

اتریوم کلاسیک (ETC)، یک فناوری انقلابی است که پس از هک دائو در جولای ۲۰۱۶ و در نتیجه هارد فورک اتریوم متولد شد. از آن زمان تاکنون این کوین رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است و با افزایش تمایل معامله‌گران به خرید اتریوم کلاسیک توانسته است از بسیاری از توکن‌هایی که موقعیت‌های بسیار خوبی در بازار ارزهای دیجیتال دارند، پیشی بگیرد. در مقاله حاضر به معرفی تیم توسعه‌دهنده اتریوم کلاسیک و تفاوت آن با برادر خود- اتریوم- پرداخته‌ایم. حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) چیست؟

اتریوم کلاسیک یک پلتفرم بلاکچین غیر متمرکز است. از طریق این فناوری، کاربران می‌توانند انواع اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاکچین را توسعه دهند و اجرا کنند. مانند بیت کوین، مالکیت و کنترل اتریوم کلاسیک بر عهده هیج‌کس نیست. در واقع، این فناوری یک پروژه منبع باز است که توسط کاربران در سراسر جهان ساخته شده است. بر خلاف بیتکوین، اتریوم کلاسیک برای ایجاد و استقرار قراردادهای هوشمند طراحی شده است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌هایی خلق کنند که دچار خرابی و ازکارافتادگی نمی‌شوند.

چرا اتریوم کلاسیک ایجاد شد؟

در سال ۲۰۱۴، بنیان‌گذاران اتریوم کار روی بلاکچینی را آغاز کردند که نسل بعدی بلاکچین‌های آن زمان بود و بستری برای پیاده‌سازی پلتفرم قرارداد هوشمند عمومی فراهم می‌کرد. از طرفی، در زمان حادثه هک دائو (DAO)، اتریوم در مراحل ابتدایی خود قرار داشت. اتریوم باید بهای مشارکت خود با دائو را از نظر شهرت و ارزش‌گذاری بازار می‌پرداخت. این مسئله به‌طور کلی اعتماد مردم به ارز دیجیتال را از بین برد.

در نتیجه، اکثریت اعضای جامعه اتریوم برای بازیابی زیان‌های مالی و شهرت ازدست‌رفته، تصمیم گرفتند هارد فورک برگزار کنند. این هارد فورک روی بلاکچین اتریوم پیاده‌سازی شد و تراکنش هک‌شده را نامعتبر کرد. در نهایت، در سال ۲۰۱۶ پس از یک هارد فورک بحث‌برانگیز، نسخه جدیدی از اتریوم راه‌اندازی شد و شبکه جدیدی را با قوانین اجماع جدید ایجاد کرد.

هک اتریوم و تولد نسخه کلاسیک

تیم توسعه‌دهنده اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک یک ارز دیجیتال جدید نیست، بلکه حاصل هارد فورک اتریوم است. بلاکچین‌های هر دو توکن در تمام نقاط کاملا یکسان هستند و اتریوم کلاسیک از نظر توسعه و اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز دقیقا مشابه اتریوم است. با این حال، اتریوم کلاسیک دارای ویژگی‌هایی‌ است که آن را از برادر بزرگ‌تر خود متمایز می‌کند؛ از جمله میانگین زمان بلاک، اندازه بلاک و پاداش ماینرها. این ویژگی‌ها آینده اتریوم کلاسیک بسیار روشن و نویدبخش می‌سازند.  

استخرهای استخراج اتریوم کلاسیک پس از هارد فورک اتریوم شکل گرفتند و کوین‌ها در چندین صرافی معامله شدند. در همان حال، جامعه اتریوم کلاسیک به‌سرعت رشد کرد و از آن زمان تاکنون قدرتمندانه به چشم‌انداز اولیه اتریوم یعنی تبدیل‌شدن به رایانه جهانی پایبند مانده است.

در جامعه اتریوم کلاسیک، چند تیم مسئول نگهداری، انجام اقداماتی خاص در راستای پیشبرد اهداف جامعه و پاسخ‌گویی به مشتریان هستند. این تیم‌ها عبارت‌اند از:

  • تیم توسعه‌دهنده اتریوم کلاسیک که توسط ایگور آرتامونوف (Igor Artamonov) رهبری می‌شود.
  • کامن‌ولث (Commonwealth) که مسئول توسعه ERC223 به رهبری توسعه‌دهنده ناشناسی با نام مستعار Dexaran است.
  • تیم IOHK Grothendiek که روی مشتری Scala کار می‌کند و توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) رهبری می‌شود.
  • EthCore که گوین وود (Gavin Wood) آن را اداره می‌کند؛ وود به‌همراه ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) اتریوم را راه‌اندازی کرد و بعدها EthCore و مشتری Parity را توسعه داد.

اتریوم و اتریوم کلاسیک چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اتریوم روی پروتکلی اجرا می‌شود که با برخی تفاوت‌ها، عملکردهایی مشابه اتریوم اصلی را انجام می‌دهد. اتریوم کلاسیک که به اختصار ETC هم نامیده می‌شود، در صرافی‌ها معامله می‌شود و آلت‌کوین بسیار محبوبی در میان معامله‌گران است. اتریوم ارزش خود را در درجه اول مدیون فعالیت معامله‌گران و سپس شرکت‌های حمایت‌کننده‌ای مثل Accenture، جی‌پی مورگان (JP Morgan)، مایکروسافت است.

بررسی تفاوت‌های اتریوم و اتریوم کلاسیک

بعد از معرفی اتریوم کلاسیک، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده باشد که که تفاوت ETC و اتریوم چیست؟ هر دو کوین مزایا، معایب و کاربردهای خاص خود را دارند، اما اتریوم همچنان سردم‌دار است و ارزش بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده است. از مهم‌ترین تفاوت‌های اتریوم و اتریوم کلاسیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بلاکچین اتریوم قابل اصلاح است، اما سوابق بلاکچین اتریوم کلاسیک را نمی‌توان تغییر داد.
  • راه حل‌های اتریوم توسط بنیاد اتریوم توسعه پیدا می‌کنند. اما در اتریوم کلاسیک، بخش عمده‌ای از راه حل‌ها توسط سه تیم پیشنهاد می‌شود که انسجام و بازخورد چندانی از جامعه آن دریافت نمی‌کنند.
  • تاکنون هر دو شبکه سازگاری بسیار خوبی با یکدیگر دارند؛ در نتیجه، قراردادهای هوشمند نوشته‌شده در یکی، در دیگری هم قابل اجرا است. با این حال، قراردادهای هوشمندی که در اتریوم کلاسیک اجرا می‌شوند، امنیت بیشتری دارند.
  • فرایند پردازش بلاکچین در اتریوم ۲۵ ثانیه و در اتریوم کلاسیک ۱۴ ثانیه طول می‌کشد.
  • نرخ تورم در نظر گرفته شده برای اتریوم ۳% درصد است. برای اتریوم کلاسیک نیز تا سال ۲۰۲۵ همین رقم در نظر گرفته شده است، با این تفاوت که اتریوم کلاسیک بعد از ۲۰۲۵ کاهش تورم را تجربه خواهد کرد.

اتریوم کلاسیک، نتیجه یک تصمیم مهم

اتریوم کلاسیک، یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال است که پس از هک دائو در سال ۲۰۱۶ از فورک اتریوم به‌دست آمد. این توکن با توجه به مزایایی که به‌همراه دارد- مثل افزایش امنیت قراردادهای هوشمند- خیلی زود توجه معامله‌گران جلب کرد و دسترنج تیم توسعه‌دهنده اتریوم کلاسیک به رشد بالایی دست یافت. تابه‌حال اتریوم کلاسیک را خرید و فروش کرده‌اید؟ سرمایه‌گذاری روی آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تیم توسعه‌دهنده اتریوم کلاسیک متشکل از چه کسانی‌ست؟

در جامعه اتریوم کلاسیک، چند تیم در کنار هم برای پاسخ‌گویی به مشتریان و نگهداری از پلتفرم کار می‌کنند. این تیم‌ها عبارت‌اند از: تیم اصلی توسعه‌دهنده اتریوم کلاسیک، اتریوم کامن‌ولث (Commonwealth)، تیم IOHK Grothendiek و تیم EthCore.

اتریوم کلاسیک چیست؟

ETC یک پلتفرم بلاکچینی غیر متمرکز است که امکان توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاکچین را فراهم می‌کند و امنیت اجرای قراردادهای هوشمند را افزایش می‌دهد.

آیا اتریوم و اتریوم کلاسیک با یکدیگر تفاوت دارند؟

هر چند که هر دو کوین بر بستر یک بلاکچین توسعه پیدا کرده‌اند، اما از بعضی جنبه‌ها از جمله سرعت پردازش بلاکچین، امنیت قراردادهای هوشمند و تغییرپذیری سوابق بلاکچین با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کلمات پناه‌اند، شکوه‌اند، شعراند، شوق‌اند... من آنم که زاده شده برای زیباترکردن دنیا با کلمات. باشد که آیندگان با خواندن نوشتک‌هایم بگویند: کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب، تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند...
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا