مقالات ارز دیجیتال

تفاوت تتر TRC20 با تتر ERC20 چیست؟ کدام یک بهتر است؟

تتر یک رمزارز یا استیبل کوین باارزش ثابت یک دلار است؛ این ارز دیجیتال را با نام اختصاری USDT می‌شناسیم و روی شبکه تتر متولد شده است. تتر به‌منظور آسان کردن فرایند ترید رمزارزها و کاهش هزینه‌های تراکنش در دنیای ارزهای دیجیتال معرفی شد و در حال حاضر از محبوب‌ترین رمزارزها میان فعالان حوزه کریپتوکارنسی است. این محبوبیت سبب شده که بلاک چین‌های مختلف شروع به معرفی تترهای مخصوص به خود کنند. تتر Trc20 و تتر ERC20 دو نوع از این ارزها هستند که در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که TRC20 چیست و در مورد تفاوت erc20 و trc20 صحبت کنیم.

استیبل کوین چیست؟

قبل از شروع اصل مطلب باید توضیحی مختصر در رابطه با استیبل کوین‌ها برای آشنایی بیشتر با آن‌ها ارائه کنیم. چرا خرید تتر و دیگر استیبل کوین‌ها همیشه طرفدار دارد؟ این ارزهای دیجیتال با هدف کنترل نوسانات شدید بازار رمزارزها پدید آمدند. استیبل کوین‌ها، برای کنترل قیمت، از پشتوانه طلا، دلار یا سایر کالاهای این‌چنینی استفاده می‌کنند. هرچند عده‌ی زیادی بر این باورند که این امر صحت ندارد و این رمزارزها ماند ارز فیات بی‌پشتوانه هستند و فرضیه‌‌ی دارای پشتوانه‌ بودن آن‌ها را رد می‌کنند. حال با فرض بر این ‌که این موضوع صحت داشته باشد و استیبل کوین‌‌ها دارای پشتوانه باشند؛ آن‌ها را می‌‌توان به ۴ دسته اصلی تقسیم کرد:

  • استیل کوین با پشتوانه ارز فیات
  • استیبل کوین با پشتوانه کالا
  • استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال
  • استیبل کوین بدون پشتوانه

تتر استیبل کوینی با پشتوانه دلار

تتر یک استیبل کوین است با پشتوانه دلار و با نام USDT نیز شناخته می‌شود. ارزش این استیبل کوین یک دلار آمریکا به‌صورت ثابت است. هدف از ایجاد تتر مقابله با نوسانات بازار ارزهای دیجیتال بود و به دلیل آنکه بر پایه‌ی بلاک چین‌های مختلف قابل اجرا بود، بین تریدرها محبوبیت زیادی پیدا کرد و امروزه حجم معاملات با این رمزارز در حال رشد روز افزون است.

در ابتدای معرفی این رمزارز به بازار، تتر در رده سی‌ام ارزهای دیجیتال قرار داشت. اما افزایش حجم معاملات با این توکن‌‌ها سبب شد در رتبه‌های نخست محبوبیت‌ترین‌ها در فهرست رمزارزها قرار بگیرند.

محبوبیت تتر سبب شد انواع مختلفی از آن به وجود بیاید. توکن‌‌ ERC20 بر پایه‌ی بلاکچین اتریوم و تتر TRC20 بر پایه‌ی بلاک چین ترون، از مشهورترین و پرکاربردترین تترهای بازار ارزهای دیجیتال هستند.

تتر ERC20 چیست؟

تتر ERC20

ERC20 رایج‌ترین توکن بر بستر بلاک چین اتریوم است. این توکن برای توابع پرداختی در این بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و از توکن‌های کاربردی شبکه به شمار می‌رود. همچنین می‌توان از ERC20 برای پرداخت هزینه‌ی کالا و خدمات استفاده کرد. به‌عبارت‌دیگر هنگامی که قصد دارید در شبکه اتریوم، انتقال کوین به آدرس دیگران انجام دهید، یا هنگامی که قصد دارید رمزارزهای خود را از این شبکه به کیف پول خود واریز کنید، می‌توانید از توکن ERC20 استفاده کنید. آدرس انتقال ارز از طریق این توکن با ۰ شروع می‌شود.

این توکن تعویض‌پذیر است؛ می‌توان آن ‌را با توکن‌هایی که استاندار مشابه دارند، تعویض کرد.

قابل انتقال است؛ می‌توان erc20 را از یک آدرس به آدرس دیگر منتقل کرد. استفاده و انتقال این توکن مستلزم تولید تعداد خاصی از آن است؛ باید میزان مشخصی erc20 تولید شود تا بتوان از آن استفاده کرد یا به آدرس دیگر انتقال داد.

برای مطالعه بیشتر مقاله erc20 چیست را مطالعه کنید.

تتر TRC20 چیست؟

تتر TRC20

اما TRC20 چیست؟ به زبان بسیار ساده TRC20 یک استاندارد ایجاد توکن در بلاکچین ترون است. جاستین سان مدیر‌عامل ترون، تبلیغات فراوانی پیرامون این پروژه انجام داد و تلاش کرد کاربران اتریوم را جذب پروژه Trc20 کند. او با شبیه‌سازی استاندارد توکن‌های پروژه به توکن‌های اتریوم و انتخاب نام شبیه به آن‌ها برای توکن‌های بلاکچین خود، سعی کرده طرفداران این بلاکچین را جذب ترون و تتر TRC20 کند. 

سرعت بالا و کارمزد بسیار پایین (و گاهی صفر)، از ویژگی‌های اصلی TRC20 است. دریافت و برداشت در این پروژه در بلاک چین ترون انجام می‌شود و آدرس دریافت آن با T آغاز می‌شود.

این توکن و استاندارد آن با توکن‌های بلاک چین اتریوم هم‌خوانی‌های زیادی دارد و به‌راحتی می‌توان توکن ERC20 را به شبکه ترون با پروتکل TRC20 منتقل کرد.

مقایسه کلی و تفاوت trc20 و erc20 چیست؟

حال که هر دو مدل تتر را بهتر شناختیم، در جدول زیر به مقایسه کلی دو شبکه محبوب نقل و انتقال تتر می‌پردازیم.

نوع تترتتر ERC20تتر TRC20
مدل آدرسبا “۰” و “x” شروع می‌شودبا “T” شروع می‌شود
شبکه اتریوم ETHترون TRON
سرعت انتقالبین ۲ تا ۱۰ دقیقه بین چند ثانیه تا ۲ دقیقه
کارمزدمیانگین ۳۰ دلارمیانگین ۲ دلار
امنیتبسیار بالامتوسط
کارایینقل و انتقال مبالغ بالانقل و انتقال مبالغ خرد

نحوه اجماع: اولین تفاوت میان توکن‌ها نحوه‌ی اجماع در بلاک چین‌های آن‌هاست. بلاک چین اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) برای اجماع بهره می‌برد و بلاکچین ترون این فرایند از اثبات سهام وکالتی (Dops) کمک می‌گیرد.

سرعت و میزان کارمزد تراکنش‌‌ها: نقطه‌ی تمایز دیگر تتر TRC20 و ERC20 است. در بلاک چین اتریوم در حال حاضر کارمزد تراکنش‌ها افزایش پیدا کرده است؛ این در حالی است که در بلاک چین ترون، کارمزد تراکنش‌ها بسیار پایین و مقرون به‌صرفه است.

همچنین سرعت انجام تراکنش‌ها نیز در شبکه ترون بسیار بالاتر از شبکه اتریوم است. در بلاک چین اتریوم در هر ۲۵ ثانیه یک تراکنش انجام می‌شود؛ اما در بلاک چین ترون این عدد به ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه می‌رسد.

تفاوت بعدی این دو نوع تتر در میزان پشتیبانی در کیف پول‌ها و صرافی‌‌های مختلف است. Erc20 در والت‌ها و صرافی‌های بسیاری مورد تایید قرار گرفته و می‌توان در بستر این پلتفرم‌ها از آن استفاده کرد. اما تتر Trc20 هنوز به این میزان شناخته شده نیست و والت‌ها و صرافی‌های محدودی از این کوین پشتیبانی می‌کنند.

برای نتیجه‌گیری می‌توان گفت با توجه به هزینه و سرعت تراکنش‌ها، تتر روی بلاک چین ترون در شرایط کنونی بر تتر بلاک چین اتریوم برتری دارد و تنها مزیت ERC20 نسبت به TRC20، شناخته‌تر بودن آن است که سبب شده کیف پول‌ها و صرافی‌های بیشتری از آن پشتیبانی کنند. اما با این حال، انتخاب و استفاده از انواع تترها کاملاً سلیقه‌ای است و به دیدگاه تریدر نسبت به بازار و معاملات بستگی دارد.

TRC20 با ERC20 کدام بهتر است؟

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که trc20 چیست، اما اغلب یک چالش جدی وجود دارد و آن این است که TRC20 با ERC20 کدام بهتر است؟ قبل‌تر هم اشاره کردیم؛ توکن‌های تتر یا همان استیبل کوین‌ها پس از محبوبیت رمزارزها و افزایش حجم معاملات با آن‌ها به وجود آمدند. هدف این کوین‌ها سهولت معاملات و کاهش هزینه‌ها بود و امروزه تبدیل به یک دارایی مهم در دنیای ارزهای دیجیتال شده‌‌اند. 

در این میان تتر TRC20 و تتر ERC20 از سایر رقبا شناخته‌تر و محبوب‌تر شده‌اند و حجم معاملات آن‌ها بسیار بالاست. اگر به‌عنوان یک تریدر سرعت و هزینه تراکنش برای شما اهمیت دارد، می‌توانید از میان این دو توکن مطرح یکی را بنا‌ به سلیقه‌ی خود به‌عنوان ابزار معاملاتی ارز دیجیتال استفاده کنید. هر دو تتر ترون و تتر اتریوم در والکس پشتیبانی شده است. می‌توانید معاملات تتر خود را در فضایی امن و آسان در سایت انجام دهید.

آیا امکان ارسال تتر ERC20 به آدرس TRC20 وجود دارد؟

خیر. در صورت ارسال تتر به آدرس اشتباه، دارایی شما ممکن است از بین برود.

آیا والکس از TRC20 پشتیبانی می‌کند؟ 

بله تتر TRC20 در والکس پشتیبانی می‌شود و شما می‌توانید با کارمزدی مناسب‌تر، نقل و انتقال تتر داشته باشید.

شبکهTRC20 سریع‌تر است یا ERC20؟ 

شبکه TRC20 سرعت انتقال بالاتری نسبت به ERC20 دارد و همچنین از کارمزد بسیار کمتری برخوردار است؟

شبکه TRC20 بیشترین امنیت را دارد یا ERC20؟ 

شبکه ERC20 بالاترین امنیت نقل و انتقال تتر را دارد و برای نقل و انتقال مبالغ بالا مناسب‌تر است. 

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۹ / ۵. مجموع آرا: ۳۱

من با تو می‌نویسم و می‌خوانم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
50 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Afshin pashapour
Afshin pashapour
1 ماه قبل

درود و سپاس از توضیحات کامل و مفیدتان .

شاپور ناصری کرجی
شاپور ناصری کرجی
2 ماه قبل

خسته نباشی آیا،TRc20 همان ترون میباشد؟ درموقع خرید بایستی trc20 یا ترون معامله کنیم.

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل

سلام
وقت به خیر
شاپور جان trc-20 نام استاندارد شبکه ترون است. همچنین شبکه ترون دارای یک کوین اصلی به نام TRX است که با نام Tron در بازار معامله میشود.
بنابراین توجه داشته باشید کلیه رمزارزهایی که از استاندارد trc-20 تبعیت میکنند در شبکه ترون فعال هستند (مانند تتر trc20 یا ترون trc20)

شاپور ناصری کرجی
شاپور ناصری کرجی
2 ماه قبل

خسته نباشی ازچه طریقی TRC20خریدکنم

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل

سلام
توجه داشته باشید که trc20 نام ارز نیست. بلکه استاندارد شبکه ترون است. ارزهای مختلفی در استاندارد trc20 ترون فعال هستند که در والکس برخی از آنها را میتوانید هنگام برداشت در قالب شبکه ترون (trc20) انتقال دهید.
مانند استیبل کوین تتر. (حتما هنگام برداشت به نوع شبکه دقت کنید)

هاشم فشانجردی
هاشم فشانجردی
4 ماه قبل

سلام من مقداری ارز خریداری کردم ولی الان میخوام برداشت کنم نمیشه علتش چی میتونه باشع

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل

سلام
دوست عزیز لطفا نام توکن ، شبکه و پپلتفرمی که در آن خرید خود را انجام داده اید هم به ما بگویید تا در صورت امکان بهتر بتوانیم شما را راهنمایی کنیم.

هاشم فشانجردی
هاشم فشانجردی
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید ببخشید الان قیمت TRC20 چنده

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل

سلام
قیمت لحظه ترون را می‌توانید از صفحه معملات ترون والکس، در لیک زیر مشاهده کنید:

https://wallex.ir/markets/trx

فریبرز
فریبرز
4 ماه قبل

سلام میخوام از کوینکس به صرافی والکس تتر انتقال بدم چیکار باید کنم ؟

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  فریبرز

سلام
– وارد صرافی والکس شده و از قسمت “کیف پول” و سپس “واریز کوین” آدرس کیف پول گیرنده تتر را کپی کنید. (دقت کنید که شبکه انتخابی باید در صرافی مبدا هم پشتیبانی شود. در حال حاضر والکس از تتر در دو شبکه ERC20 و TRC20 پشتیبانی میکند.)
– در صفحه اصلی صرافی کوینکس روی Assets کلیک کنید،
– در منوی کشویی گزینه Withdraw را انتخاب کنید.
– در قسمت withdraw address آدرس کیف پول مقصد (صرافی والکس) و سایر اطلاعات تراکنش خود را وارد کنید.
– در پایان روی گزینه ارسال (SEND) یا (withdraw) کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر، مقاله صرافی کوینکس (CoinEx) را مطالعه کنید.

سپاس از همراهی شما

Vahid
Vahid
9 ماه قبل

سلام درباره امنیت کیف پول tronlink مقداری اطلاعات بدهید.آیا امکان حک یا مسدود شدن usdt هست؟؟

ر رواقی
ر رواقی
8 ماه قبل
پاسخ به  Vahid

سلام و عرض ادب
ترون لینک یک کیف پول نرم افزاری (گرم) غیرمتمرکز است که امنیت آن نسبت به کیف پول های تحت وب بالاتر و از کیف پول های سخت افزاری کمتر است.
اما درخصوص احتمال هک شدن USDT به خاطر داشته باشید تتر توسط یک شرکت متمرکز کنترل و مدیریت میشود، اما با توجه با ارزش بالای این رمزارز و جایگاه آن در بازار کریپتو، احتمال وقوع اتفاقی مشابه لونا برای تتر بعید است (اما غیرممکن نیست.)

حمسذ
حمسذ
10 ماه قبل

سلام. در صرافی ها وقتی بخوایم تتر رو منتقل کنیم به جای دیگه، کارمزد رو از خود تتر بر می داره. ولی تراست ولت حتما باید ترون داشته باشی. آیا کیف پولی هست که کارمزد رو از خود تتر کم کنه؟

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل
پاسخ به  حمسذ

سلام
کارمزد پرداختی در کیف پولها در غالب کوین بومی شبکه تراکنش انجام میشود. به عنوان مثال برای ارسال تتر trc20 باید کارمزد را در قالب ترون پرداخت کنید و برای ارسال تتر erc20 کارمزد در قالب اتریوم پرداخت میشود.

سپاس از همراهی شما

میلاد
میلاد
1 سال قبل

سلام، خواستم سوال کنم به فرض مثال اگر مقداری تتر در شبکه TRC20 به صرافی مثل بایننس انتقال بدیم و در زمان دیگه مجدد بخواهیم از بایننس به جای دیگه انتقال بدیم امکانش هست این بار از شبکه ERC20برای انتقال استفاده کنیم؟ در کل امکان تغییر شبکه برای تتر که خریدیم هست؟ از TRC به ERC یا برعکس؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  میلاد

سلام و عرض ادب
بله این امکان وجود دارد. شما میتوانید تمامی رمزارزها را در صرافی های متمرکز بر اساس شبکه هایی که پشتیبانی می‌کنند انتقال دهید.

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام. من ۰.۱۹ meme ,از کوینکس به *** هر دو تحت توکن erc20 ارسال کردم‌. برداشت با موفقیت انجام شد ولی بعد از یک روز هنوز در *** ننشسته. دلیلش رو میتونید بگید؟ چون معاملات meme متوقف شده و باید حتما برداشت میکردم قابل تبدیل نبود و trc20 هم پشتیبانی نمیکرد. پبشاپیش از سایت خوب تون تشکر میکنم

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  مهدی

سلام
وقت شما به خیر
اگر تراکنش در شبکه تایید شده است، لطفا هش تراکنش مربوطه را برای پشتیبانی صرافی مقصد ارسال کنید و این مسال را در آنجا پیگیری کنید.

سپاس از همراهی شما

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام توکنerc20کدوم صرافی میتونم معامله کنم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  محمد

سلام
وقت شما به خیر
توکن erc20 مد نظر شما چیست؟ اگر قصد خرید و فروش تتر در بستر erc20 را دارید، صرافی والکس از این شبکه پشتیبانی میکند و هنگام ارسال و دریافت تتر خود میتوانید شبکه را erc20 انتخاب کنید.

سپاس از همراهی شما

Hassnahmadi
Hassnahmadi
1 سال قبل

سلام یک کیف پول که در ایران پشتیبانی شود و کار با آن آسان باشد معرفی کنید

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  Hassnahmadi

سلام
وقت شما به خیر
کیف پول های ارز دیجیتال نسخه های مختلف سخت افزاری، تحت وب و موبایلی را دارند و کاربران بر اساس نیاز و میزان سرمایه‌گذاری خود یکی از آنها راانتخاب می‌کنند. ما در مقاله‌ای جداگانه بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال رامعرفی کرده ایم.
همچین اگر قصد استفاده از کیف پولی بر روی تلفن همراه خود را دارید، تراست ولت یکی از ولت‌های محبوب بین کاربران است.

سپاس از همراهی شما

احسان
احسان
1 سال قبل

سلام من از طریق کوکوین اتریم در شبکه ترون خریدم و منتقل کردم به کیف پول تراست، و برای فروش امکان ارسال به کوکوین وجود نداره و عملا اتریوم در شبکه ترون رو برای دپوزیت پشتیبانی نمیکنه، صرافی میشناسید که پشتیبانی کنه و امکان فروختن اتریوم در شبکه ترون رو داشته باشه؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  احسان

سلام
وقت شما به خیر
اتریوم در شبکه ترون موجود نیست و تراست ولت هم از اتریوم در شبکه ترون پشتیبانی نمیکند. لطفا مجددا نام ارز و شبکه آن را بررسی کنید.

سپاس از همراهی شما

مهدی
مهدی
2 سال قبل

سلام و ممنون از مقالتون
۱- ایا اینکه می گن تتر قابل ردگیری هست و ممکنه آمریکا بنا به تحریم دستور مسدود سازی پول ما را بده واقعیت داره؟
۲- ایا بهترین راه انتقال رمز ارز از صرافی ایرانی به باینس تتر می باشد ( حتی با توجه به نکته باالا؟)
۳- فرضا اگر سازندگان تتر آدرس های کاربر را مسدود کنند آیا فقط تتر های کاربر از دست میره یا کل کیف پولش (بیت کوین و …)
۴- نگهداری تتر در کیف پول سخت افزاری هم چنان احتمال مسدود سازی را داد یا با این کار راه فرار محسوب میشه

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل
پاسخ به  مهدی

سلام
وقت به خیر

۱- خیر تتر و آدرس‌های آن قابل ردگیری نیست. هیچ کس نمی‌تواند دستور مسدودسازی رمزارزهای غیرمتمرکزی مانند تتر را بدهد. تتر بر بستر ترون و اتریوم و چند بلاکچین دیگر فعالیت می‌کند و عملاً این کار امکان پذیر نیست.
۲- شما می‌توانید هر رمزارزی را به بایننس از صرافی‌های ایرانی انتقال دهید. بعضی از کاربران ترجیح می‌دهند دش و ریپل را منتقل کنند که کارمزد کمتری دارد. محدودیتی در این انتخاب‌ها وجود ندارد.
۳- حتی اگر آدرس کاربران مسدود شود (که احتمال آن نزدیک به صفر است) فقط آدرس یک رمزارز مسدود خواهد شد. امکان این که دو آدرس در دو ارز را به یک نفرم مربوط کنیم عملاً وجود ندارد و این آدرس‌ها ناشناس هستند.
۴- با توجه به پاسخی که به پرسش‌های بالای شما دادیم، یعنی احتمال بسیار پایین مسدودسازی نگرانی‌ای در این باره وجود ندارد.

ممنون از همراهی شما

زابیت
زابیت
1 سال قبل
پاسخ به  مهدی

۱. بله قابل ردگیری هست و امکان مسدود سازی تتر در داخل حساب هست و هم اکنون چندین حساب مبالغ بالا مسدود موجود هست.

۲.اگر نیاز به انتقال دارایی استیبل کوین دارید شبکه های بیت کوین بیس ‌‌مثل بیت کوین کش و یا شبکه هایی با پرایویسی بالاتر مثل مونرو و دش گزینه های عالی میباشند .
هرچند برای مبالغ پایینتر از صد هزار دلار نیاز به نگرانی زیادی نیست .

۳. اسمارت کانترکت تتر این قابلیت رو داره که اگر ادرس فرستنده جزو بلاک لیست مشخص شده اش بود ، دارایی رو منتقل نکنه ، فقط و فقط تتر بلاک میشه و هیچ کوین یا توکن دیگه ای بلاک نمیشه .

دکمه بازگشت به بالا