صرافی هامنتخب سردبیر

معرفی صرافی استون فای؛ با بهترین صرافی غیرمتمرکز شبکه تون آشنا شوید!

از ابتدای پیدایش صنعت دیفای یا خدمات مالی غیرمتمرکز، یکی از چالش‌های مهم آن، دشواری برقراری ارتباط بین پروتکل‌های مختلف در بلاکچین‌های متفاوت بوده است. این چالش، عملا انتقال دارایی‌ها را دشوار و فرصت‌های درآمدزایی و سرمایه‌گذاری را بسیار محدود می‌کند. صرافی‌های غیرمتمرکز و پروتکل‌های مختلف راه‌کارهایی برای رفع این مشکل پیشنهاد ارائه کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها صرافی استون فای (STON.fi) با مبادلات مستقل از شخص ثالث بین بلاکچینی‌اش است. 

در زمان نگارش این مطلب، صرافی استون فای بسیار جدید و جوان محسوب می‌شود. به همین دلیل، بسیاری به توکن آن نیز به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری احتمالا سودمند و طبیعتا همراه با ریسک می‌نگرند. در این مقاله به معرفی این پلتفرم، سازوکار، مزایا، و بخش‌های مختلف‌اش می‌پردازیم. همچنین سواپ کردن در آن را آموزش داده و در آخر توکن بومی‌اش را بررسی می‌کنیم. با ما همراه شده و با یکی از فرصت‌های جدید دیفای در پایان سال ۲۰۲۴ آشنا شوید.

استون فای چیست؟

معرفی استون فای

استون فای، یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) با قابلیت بازارساز خودکار (AMM) بر بستر بلاکچین تون است. این صرافی که در ابتدا برای جذب کاربران تلگرام طراحی شده بود، رفته‌رفته ویژگی‌های داخلی خود را برای عملکرد بین زنجیره‌ای گسترش داد.

به‌این‌ترتیب، کاربران صرافی استون فای می‌توانند به سرعت توکن‌های خود را بدون نیاز به بریج کردن یا تبدیل کردن آن‌ها به توکن‌های رپ شده (Wrapped Tokens)، در بلاکچین‌های مختلف سواپ کنند. این قابلیت به مدد سازوکاری به نام Request for Quote یا به‌اختصار RFQ‌ فراهم شده است. این سیستم برای حذف ریسک تراکنش‌ها و مستقل کردن آن‌ها از شخص ثالث، از قرارداد هوشمند HTLC استفاده می‌کند.

علاوه بر عملکرد Cross-Chain، از دیگر ویژگی‌ها و مزایای صرافی استون فای می‌توان به کارمزد تقریبا صفر، اسلیپیج بسیار پایین، رابط کاربری ساده، یکپارچه‌سازی خودکار با کیف پول‌های TON مانند تون کیپر اشاره کرد. همچنین بلاکچین تون، امکان پردازش میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را برای آن به همراه آورده است.

خدمات صرافی استون فای چیست؟

پیش از تصمیم به فعالیت در صرافی ارز دیجیتال استون فای، خوب است که درباره فرصت‌های درآمدزایی و فعالیت دیفای در آن آشنا شوید. بسیاری از بخش‌های این پلتفرم مشابه دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز هستند، اما در عمل ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه هریک را بررسی می‌کنیم.

سواپ در STON.fi

در حال حاضر، حدود ۱۵۰ رمزارز در صرافی استون فای قابل سواپ هستند. آن‌ها توکن‌های معروف و پرطرفدار و نیز ارزهای جدید و با پتانسیل رشد بالا در بلاکچین تون و نسخه‌های دیگرشان در بلاکچین‌های سازگار با EVM، ترون و غیره را شامل می‌شوند. تون کوین، استون، نات کوین، همستر کامبت، تتر، کتز، داگز، کتیزن، برت، ماگا، اوپن و اسپاتی نمونه‌هایی از توکن‌های موجود در استون فای هستند. برای سواپ آن‌ها از یک بلاکچین به بلاکچین دیگر، نیازی به اقدامات اضافه‌تر در مقایسه با سایر پلتفرم‌های دکس وجود ندارد.

قیمت نات کوین
نات کوین NOTCOIN (NOT)
۵۲۵.۲۰ تومان
$ ۰.۰۰۸ -۲.۱۱%

خرید و فروش امن، سریع و آسان نات کوین در والکس

  • معامله بیش از ۱۲۰ کوین دیگر
  • معامله تعهدی با شورت و لانگ
  • بات معامله‌گر رایگان
  • خرید و فروش آنی
  • دریافت اعتبار معاملاتی (سکو)
خرید نات کوین

استیکینگ در استون فای

استیکینگ در صرافی استون فای

همانطورکه می‌دانید استیکینگ فعالیتی است که در آن کاربران ارزهای دیجیتال خود به‌منظور تامین انرژی تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت، در اختیار بلاکچین قرار می‌دهند. آن‌ها در ازای این کار با نرخ سود مشخصی پاداش دریافت می‌کنند. صرافی استون فای به دلیل عملکرد بین بلاکچینی‌اش انعطاف‌پذیری و پتانسیل کسب درآمد بیشتری در استیک کردن دارد. کاربران پس از قفل کردن توکن بومی این پلتفرم یعنی STON، یکی از توکن‌های زیر را دریافت می‌کنند: 

  • ARKENSTON؛ بدون قابلیت خرید و فروش و ارائه‌دهنده حق مشارکت در رای‌گیری‌ها
  •  GEMSTON؛ قابل خرید و فروش، سواپ، انتقال و استیک 

ییلد فارمینگ در STON.fi

سرویس مهم دیگر صرافی استون فای، ییلد فارمینگ (Yield Farming) است. فعالیتی بسیار شبیه به استیکینگ که در آن، کاربر دارایی خود را به‌منظور تامین نقدینگی جفت‌ارزهای معاملاتی، استقراض و وام‌دهی در اختیار صرافی قرار می‌دهد. ییلد فارمینگ ریسک بیشتر و در مقابل، سود احتمالی بالاتری هم در مقایسه با استیکینگ دارد. استون فای مدعی است که توانسته سوددهی این فعالیت را در عین کاهش ریسک‌های آن افزایش دهد. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهند این صرافی، گزینه‌های مدیریت ریسک و رشد سود بیشتری دارد.

استخرهای تامین نقدینگی در STON.fi

تامین نقدینگی در استون فای

به روال مرسوم صرافی‌های دکس، گزینه تامین نقدینگی (Liquidity Providing) نیز در صرافی استون فای در اختیار کاربران قرار دارد. در این فعالیت شما به‌عنوان تامین‌کننده نقدینگی استخرهای وام‌دهی با تامین نقدینگی جفت‌ارزهای معاملاتی عمل می‌کنید. در ازای آن نیز درآمد انفعالی خواهید داشت؛ درآمدی که از محل بخشی از کارمزد تراکنش‌ها بوده و با توکن بومی استون فای پرداخت می‌شود. فراهم‌کنندگان نقدینگی حدود ۶۶ درصد از کل هزینه تراکنش‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. استون فای در حال حاضر، حدود ۵۵۰ جفت‌ارز را برای این منظور در اختیار کاربران خود قرار داده است.

توکنیزه کردن دارایی‌های دنیای واقعی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی استون فای، خدمات توکنیزه کردن دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) در آن است. املاک، اشیاء، آثار هنری و غیره می‌توانند در این پلتفرم، معادل NFT‌ داشته باشند. این ویژگی به رشد نقدینگی و فراهم شدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتر در STON.fi‌ کمک می‌کند.

سازمان دائوی استون فای

اداره صرافی استون فای، بر عهده سازمان دائوی آن است. به‌این‌ترتیب هولدرهای توکن‌های بومی این پلتفرم، می‌توانند پیشنهادهای خود را به رای گذاشته و در رای‌گیری‌ها نیز شرکت کنند. این رویکرد جامعه‌محور، سبب افزایش تقاضا برای توکن استون فای، جذابیت این پلتفرم برای توسعه‌دهندگان و تضمین منافع کاربران می‌شود.

کارمزدهای پلتفرم STON.fi

کارمزد صرافی استون فای

هزینه استفاده از صرافی استون فای را می‌توان به دو بخش کارمزدها و اسلیپیج تقسیم کرد. در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کارمزد تراکنش‌ها

هزینه سواپ در صرافی استون فای، بسیار اندک و عمدتا مربوط به شبکه تون است. اما نکته مهم این است که برخلاف دیگر دکس‌ها که کاربران خود را ملزم به خرید توکن بومی شبکه خود می‌کنند، استون فای چنین الزامی برای خرید تون کوین ندارد. در عوض، کارمزد اندک تراکنش از توکن پرداختی کاربر کسر می‌شود. متوسط کارمزد سواپ در این پلتفرم برابر با ۰٫۳ درصد است که سهم استخرهای نقدینگی ۰٫۲ درصد است.

اسلیپیج

در صرافی STON.fi اسلیپیج یا همان اختلاف قیمت توکن‌ها در زمان ثبت درخواست سواپ و نهایی شدن آن، بین ۰٫۵ تا ۲ درصد متغیر است. همچنین امکان تنظیم دستی اسلیپیج در گزینه‌ای به نام Custom Price Impact نیز وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که در بسیاری موارد نیز اسلیپیج صرافی استون فای تقریبا صفر است؛ مزیتی که به مدد الگوریتم‌های پیچیده بازارسازی آن محقق شده است. اسلیپیج صفر بدین معنی است که شما رمزارز را دقیقا با همان قیمتی که ثبت کرده‌اید، دریافت خواهید کرد.

آموزش سواپ در استون فای

سواپ در صرافی استون فای آسان است. به‌عنوان مثال برای سواپ تون کوین و استون، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- وارد وب‌سایت استون فای شده و روی Go to App کلیک کنید.

آموزش سواپ در صرافی استون فای

۲- در صفحه جدید، روی گزینه Connect Wallet کلیک و از بین گزینه‌های موجود، والت خود را انتخاب کنید. همچنین با اسکن QR کد یا کپی کردن آن نیز می‌توانید والت‌های خود در دستگاه‌های دیگر را متصل نمایید.

انتخاب کیف پول در STON.FI

۳- به‌عنوان مثال در صورت استفاده از کیف پول تون کیپر، در صفحه بعد به شما دو گزینه برای اتصال به نسخه افزونه کروم یا نرم‌افزار دسکتاپ این کیف پول داده می‌شود. با اسکن QR کد نیز می‌توانید نسخه موبایل این والت را متصل نمایید.

مراحل سواپ در استون فای

۴- اتصال به صرافی استون فای را در کیف پول خود تایید کنید.

۵- در صفحه سواپ، کوین پرداختی خود را در قسمت You Send و کوین دریافتی مد نظرتان را در قسمت You Receive از لیست‌های موجود وارد کنید. پس از وارد کردن مقدار توکن پرداختی، معادل آن به توکن دریافتی را مشاهده می‌کنید.

سواپ در استون فای

۶- با کلیک روی علامت دو خط موازی در گوشه بالا سمت راست نیز می‌توانید اسلیپج را تعیین نمایید. دقت کنید که هرچه اسلیپیج انتخابی شما بیشتر باشد، احتمالا توکن دریافتی شما نیز کمتر خواهد بود. البته در بازارهای پرنوسان، باید اسلیپیج را بالا انتخاب کنید؛ در غیر این صورت سواپ انجام نخواهد شد. اسلیپیج زیاد خطر فرانت رانینگ را افزایش می‌دهد. بنابراین در انتخاب درصد آن دقت کافی داشته باشید.

انتخاب اسلیپیج در صرافی استون فای

۷- در پاپ‌آپ باز شده، پس از بررسی شرایط تراکنش، روی Swap‌ کلیک کنید. به‌عنوان مثال در تراکنش نمونه ما، Exchange Rate با توجه به قیمت تون کوین و استون تقریبا برابر با ۱٫۵۶ و هزینه تراکنش نیز برابر با حدود ۰٫۰۸ تا ۰٫۳ TON است.

آموزش سواپ در STON.FI

۸- برای تایید تراکنش، روی Confirm Swap کلیک کنید. 

سواپ در STON.FI

۹- کیف پول‌تان نیز ممکن است از شما بخواهد که سواپ را تایید کنید. پس از چند ثانیه، توکن موردنظر به والت‌تان اضافه می‌شود.

توکن STON و کاربردهای آن در STON.fi

اما نقش توکن STON در صرافی استون فای چیست؟ مانند تقریبا همه صرافی‌های غیرمتمرکز، صرافی استون فای نیز توکن بومی خود را دارد. STON روی بلاکچین تون عرضه شده و کاربردهای متنوعی نیز دارد. مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در کاربردهای دیفای یعنی استیکینگ، ییلد فارمینگ و تامین نقدینگی استخرهای نقدینگی خلاصه کرد. همچنین از آن برای تسهیل تراکنش‌ها و نیز مجوز مشارکت در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی STON.fi استفاده می‌شود.

ارز دیجیتال استون، یک مدل ضدتورمی با عرضه کل ۱۰۰ میلیونی دارد که همگی آن‌ها نیز پیش از انتشار مینت شده‌اند. این توکن یک مکانیسم توکن‌سوزی نیز دارد و مقداری از آن در هر تراکنش سوزانده می‌شود. هدف از این مکانیزم کمک به نایاب‌تر شدن و رشد قیمت آن در طول زمان است. توکنومیکس STON به شرح زیر است:

  • ذخایر دائو: ۲۰ درصد
  • مشوق‌ها: ۱۰ درصد (با دوره تخصیص پنج‌ ساله به‌منظور تشویق استفاده از پروتکل)
  • بازاریابی: ۱۰ درصد (شامل تخصیص اولیه ۲ درصدی و تخصیص ۸ درصد باقی‌مانده در طول یک بازه سه‌ ساله)
  • عملیات اجرایی: ۱۰ درصد (شامل تخصیص اولیه ۴ درصدی و تخصیص ۶ درصد باقی‌مانده در طول یک بازه سه‌ ساله)
  • دوره سرمایه‌گذاری Seed یا اولیه: ۲۱ درصد (با دوره قفل ۱۲ ماهه و برداشت دو ساله برای سرمایه‌گذاران)
  • تیم توسعه: ۱۴ درصد (با دوره قفل دو ساله و تخصیص طی سه سال)
  • فروش خصوصی: ۱۰ درصد (با دوره قفل ۱۲ ماهه و برداشت دو ساله برای سرمایه‌گذاران)
  • مشاوران: ۵ درصد (با دوره قفل ۱۲ ماهه و برداشت دو ساله برای سرمایه‌گذاران)

بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران صرافی استون فای

صرافی غیرمتمرکز STON.fi در سال ۲۰۲۲ توسط افراد زیر در دبی راه‌اندازی شد:

  • ویاچسلاو بارانوف (Viacheslav Baranov)؛ مدیرعامل
  • استانیسلاو بازیلویج (Stanislav Bazylevich)؛ مدیر اجرایی
  • مایک فدوروف (Mike Fedorov)؛ مدیر تجاری
  • آندری فدوروف (Andrey Fedorov)؛ مدیر بازاریابی

این افراد استون فای را به‌عنوان یک شرکت خصوصی با عنوان STON fi به ثبت رساندند. آن‌ها همچنین یک دور سرمایه‌گذاری از تاریخ ۱۴ می‌ ۲۰۲۴ به رهبری شرکت CoinFund راه‌اندازی کرده‌اند. طی حدود پنج ماه شرکت‌ها و افراد مهمی با وارد کردن جمعا حدود ۵ میلیون دلار، به توسعه صرافی استون فای پیوسته اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دلفی ونچرز (Delphi Ventures)
  • بلاکچین تون
  • کاراتیج (Karatage)
  • آنتون بوکوف (Anton Bukov)؛ سرمایه‌گذار فرشته
  • سرگی کونز (Sergej Kunz)؛ سرمایه‌گذار فرشته
  • فیلیپ زنتنر (Philipp Zentner)؛ سرمایه‌گذار فرشته

روند قیمت توکن استون

توکن STON در زمان نگارش این مطلب در رتبه ۴۷۸۳ کوین مارکت کپ از نظر حجم بازار قرار دارد. روند قیمت آن نیز بسیار نوسانی بوده است؛ به‌طوری‌که از کمتر از ۱٫۵ دلار در ابتدای عرضه در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳، به نزدیک ۳۲ دلار در کمتر از ۶ ماه رسید و اکنون (یک سال پس از انتشار) در محدوده ۳٫۸ دلار نوسان می‌کند. 

صرافی استون فای؛ نسل آینده پلتفرم‌های غیرمتمرکز شبکه تون

در زمان نگارش این مطلب در روزهای ابتدایی اکتبر ۲۰۲۴، صرافی استون فای در فاز چهارم و آخر رودمپ یا نقشه راه خود است. رودمپی که فاز یک آن با انتشار توکن STON‌ در نیمه اول سال ۲۰۲۳ شروع شد و پس از ادغام موفقیت‌آمیز با بلاکچین‌های دیگر و راه‌اندازی سازمان دائو، فاز سوم آن در پایان سال ۲۰۲۴ به اتمام رسید.

اکنون کاربران STON.fi‌ منتظر وعده بزرگ این صرافی، مبنی بر راه‌اندازی نسخه ربات این پلتفرم در تلگرام هستند. وعده‌ای که احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۴ محقق می‌شود. این ربات قرار است با برخی کیف پول‌های تون کوین به‌صورت خودکار یکپارچه‌سازی شده باشد. این اتفاق می‌تواند با ورود موج بزرگ کاربران تلگرام همراه شده و بر قیمت STON نیز تاثیر بگذارد. نظر شما درباره آینده صرافی استون فای چیست؟ آیا تاکنون از آن استفاده کرده‌اید؟

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا