مقالات ارز دیجیتال

توکن سوزی ارز دیجیتال چیست و چرا انجام می شود؟

اگر جزو افرادی هستید که در حوزه ارز دیجیتال فعالند حتما اصطلاح توکن سوزی ارز دیجیتال را بارها شنیده‌اید. سوزاندن توکن ارز دیجیتال یک عمل رایج در دنیای رمزارزها است که برای فعالان و سرمایه گذاران مزایای زیادی را به همراه دارد. عرضه‌کنندگان ارزهای دیجیتال این کار را را با اهداف مختلفی انجام می‌دهند. در این مقاله درباره پدیده توکن سوزی رمز ارزها و علت‌های آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تفاوت کوین با توکن

تفاوت کوین با توکن

برای این‌که بتوانیم به تفاوت کوین با توکن بپردازیم، ابتدا باید به دو سوال زیر پاسخ دهیم.

کوین چیست؟

در پاسخ به پرسش کوین چیست باید گفت: کوین یک دارایی دیجیتال است که با استفاده از تکنیک‌های رمزگذاری ایجاد شده است. کوین‌ها بلاکچین مستقل و پایدار دارند. بیت کوین و اتریوم از نمونه‎های مشهور آن هستند. از کوین می‌توان برای پرداخت هزینه خرید کالا یا دریافت خدمات، مانند پول عادی استفاده کرد.

توکن چیست؟

در پاسخ به پرسش توکن چیست باید گفت: توکن یک دارایی دیجیتال فاقد بلاکچین مستقل است و روی شبکه‌های بلاکچین دیگر ساخته می‌شوند. مهم‌ترین کاربرد توکن‌ها در اپلیکیشن‌های غیر متمرکز یا همان دی اپ‌ها است. بلاکچین اتریوم یکی از معروف‌ترین بلاکچین‌هایی است که برای پشتیبانی از توکن‌های مختلف ساخته شده است.

بنابراین توکن و کوین هر دو یک دارایی دیجیتال هستند، اما مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در این است که کوین‌ها برخلاف توکن‌ها دارای بلاکچین مستقل نیستند. از طرف دیگر کوین‌ها، فقط شیوه‌ای از پرداخت هستند، اما توکن‌ها کاربردهای دیگری نیز دارند. به عنوان مثال می‌توانند بیانگر سهم یک شرکت باشند.

 

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی

معنی توکن سوزی یا سوزاندن ارز دیجیتال بسیار ساده است. در واقع به فرآیند از بین بردن دائمی توکن‌های در گردش درون یک شبکه ارز دیجیتال گفته می‌شود. حذف کوین‌ها به معنی ارسال ارزهای دیجیتال به یک آدرس عمومی است که دسترسی به آن برای هیچ کسی امکان‌پذیر نیست. در واقع می‌توان گفت که توکن‌ها از گردش خارج شده و به اصطلاح سوزانده می‌شوند. این فرایند برای تمام رمز ارزهای دیجیتال از جمله کوین یا توکن، قابل اجرا است.

هدف ازسوزاندن توکن ارزهای دیجیتال

سازندگان کریپتو، توکن‌ها را می سوزانند تا ارزش توکن‌هایی را که در گردش باقی می‌مانند افزایش دهند. در واقع این خیلی بی‌شباهت به‌آنچه در حوزه نفت اتفاق می‌افتد نیست. اگر قیمت هر بشکه نفت خام به دلیل اشباع در عرضه کاهش پیدا کند و تقاضا به نسبت بالا نباشد، کشورهای تولیدکننده نفت عرضه را کاهش می‌دهند تا قیمت‌ها دوباره بالا برود. همان پویایی عرضه و تقاضا در پشت این فرآیند نقش دارد.

البته باید توجه داشت که ممکن است حتی قبل از راه‌اندازی یک شبکه، توکن سوزی ارزهای دیجیتال اجرا شود. برخی از توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند که در پایان عرضه اولیه سکه رمزارزهای باقی مانده و فروخته نشده را از بین ببرند.

انواع روش‌های سوزاندن توکن

روش‌های توکن سوزی ارز دیجیتال

برای سوزاندن توکن دو روش رایج وجود دارد که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم:

۱- الگوریتم‎‌های اثبات سوزاندن (PoB)

پروژه‌های ارزهای دیجیتال برای دستیابی به اجماع و توافق از الگوریتم اثبات سوزاندن استفاده می‌کنند. در اثبات سوزاندن ماینرها به نحوه دیگری عمل می‌کنند و باید در نابود کردن قسمتی از کوین یا توکن‌هایی که در اختیار آنها قرار دارد به اثبات برسانند.

با توجه به اینکه این روش سختی‌هایی را با خود به همراه دارد توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند از اثبات سوزاندن به‌عنوان الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work) استفاده کنند. یکی از مزایای الگوریتم اثبات سوزاندن نسبت به اثبات کار این است که به ماینرهای زیاد و سخت‌افزارهای فراوان برای تأیید و بررسی تراکنش‌ها نیازی نیست و الگوریتم اجماع، فقط به سوزاندن کوین نیازمند است.

در شبکه بلاکچین برای سوزاندن توکن از روش‌های مختلف PoB استفاده می‌شود که در ادامه به اختصار توضیح می‌دهیم:

  • سوزاندن کوین‌ برای پاداش ماینر

قبل از اینکه هر کاربر بتواند به عنوان یک استخراج کننده در شبکه ایفای نقش کند باید بخشی از توکن‌ها را از بین ببرد و به اصطلاح بسوزاند.

  •  سوزاندن بیت کوین برای ایجاد سکه‌های بومی جدید

بلاکچین‌هایی  وجود دارند که برای به دست آوردن مقدار متناظر سکه دیجیتال، باید تعدادی بیت کوین را از بین ببرند. در این روش ارزش بالاتری به  ارز دیجیتال جدید می‌دهد.

  • تعادل در ماینینگ و سوزاندن

در این روش سکه‌های بومی از بین می‌روند تا برای ماینرها پاداش ایجاد شود. این روش توکن سوزی، بیشتر در شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام  استفاده می‌شود که  از سیستم استیکینگ برای رسیدن به اجماع کمک می‌گیرند.

۲- شرایط عمومی اقتصادی

زمانی از این روش برای سوزاندن توکن استفاده می‌شود که توسعه دهندگان میزان فروشی را تعیین می‌کنند؛ اما میزان توکن‌های در نظر گرفته شده به فروش نمی‌رسد. در این شرایط سوزاندن توکن‌های باقی مانده به آن‌ها کمک می‌کند تا ارزش دارایی اختصاصی سیستم یا پلتفرم خود را حفظ کنند.

بنابراین تیم توسعه‌دهنده توکن‌ها یا کوین‌ها را برای آینده ذخیره نمی‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. در پروژه‌هایی که چنین اتفاقی می‌افتد، سرمایه گذاران  به وارد کردن سرمایه بیشتر داخل پروژه تشویق می‌شوند.

یکی از انواع توکن‌ها که بسیار هم محبوب هستند، توکن حاکمیتی است. با خواندن مقاله توکن حاکمیتی چیست اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

توکن سوزی بایننس

توکن سوزی بایننس

فرآیند سوزاندن توکن بیش از هر بلاکچین دیگری در بلاکچین بایننس معروف است. زیرا سوزاندن توکن بایننس روی قیمت رمزارزها تاثیر بسزایی دارد. Binance coin burn توسط پلتفرم بایننس و هر سه ماه یک بار انجام می‌گیرد. این فرآیند در بایننس به ترتیب زیر رخ می‌دهد:

  • یک دارنده ارز دیجیتال، تابع سوزاندن را فراخوانی کرده و تمایلش را برای از برای از بین بردن مقدار مشخصی توکن، اعلام می‌کند.
  • سپس قرارداد هوشمند بررسی می‌کند که آیا کاربر سکه‌ها را در کیف پول خود دارد و تعداد سکه های اعلام شده معتبر است یا خیر.
  • در صورتی که کاربر فاقد موجودی کافی در کیف پول خود باشد، یا این که اعداد وارد شده مانند ۰ و -۵ غیرقابل قبول باشد، تابع سوزاندن توکن اجرا نخواهد شد.
  • در صورتی که موجودی کافی باشد، تعداد Tokenهای اعلام شده از موجودی کیف پول کم می‌شود. سپس، تعداد کل توکن‌های در گردش به روزرسانی خواهد شد. به این ترتیب، تعداد مشخصی از چرخه خارج شده‌اند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که این فرآیند برگشت ناپذیر است و ارزهای دیجیتال که برای سوزاندن به یک قرارداد هوشمند ارسال می‌شوند را نمی‌توان بازیابی کرد. به عبارت دیگر، قرارداد BNB دارای تابعی به نام «سوزاندن» است که که در هر زمان در دسترس تمام کاربران است.

این تابع در هر زمان، در دسترس همه کاربران قرار دارد و با فراخوانی تابع سوزاندن، توکن‌ها را برای همیشه از گردش خارج می‌کند. تمام توکن‌های سوزانده شده به عنوان یک تراکنش در بلاکچین ثبت می‌شوند. به این معنی که فرآیند کاملا شفاف است و تمام کاربران می‌توانند تایید کنند که توکن‌ها از چرخه خارج شده‌اند. 

بلافاصله بعد از فرآیند توکن سوزی، بایننس به وسیله انتشار یک اعلامیه رسمی، تعداد BNB سوزانده شده را به اطلاع همه می‌رساند. (بر اساس حجم معاملات در آن سه ماهه). تراکنش‌های مربوط به coin burn، عمومی (شفاف و قابل مشاهده و اعتبارسنجی برای همه) و غیر قابل بازگشت هستند و به طور دائم در بلاکچین ثبت می‌شوند.

مزایای توکن سوزی برای سرمایه‌گذاران

سوزاندن توکن مزایای قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران دارد اما این شامل معامله‌گران نمی‌شود. زیرا ارزش رمزارزهایی که فرآیند توکن‌سوزی برای آن‌ها انجام می‌شود در طول زمان افزایش پیدا می‌کند اما معلوم نیست که قیمت در کوتاه مدت چه تغییری خواهد کرد. سوزاندن توکن در واقع باعث افزایش ارزش سبد سهام سرمایه گذارانی با اهداف بلند مدن خواهد شد.

اگر شما نیز به سرمایه‌گذاری بلند مدت در حوزه رمزارزها علاقه‌مند هستید و قصد خرید ارزهای دیجیتال را دارید، می‌‌توانید به  سرمایه گذاری روی رمزارزهایی که از مکانیزم coin burn استفاده می‌کند به صورت جدی‌تری فکر کنید.

سوالات متداول

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی ارزهای دیجیتال به معنای از بین بردن تعدادی از کوین‌‌ها یا توکن‌‌های در گردش درون یک شبکه کریپتو با هدف جلوگیری از کاهش ارزش هر واحد آن ارز رمزنگاری است.

 توکن سوزی چه زمانی اتفاق می‌‌‌افتد؟

سوزاندن توکن ممکن است پس از مدتی که شبکه فعالیت می‌کند یا در شرایط خاص پیش از راه ‌اندازی یک ارز اتفاق بیفتد. البته تیم توسعه‌دهنده یک ارز دیجیتال ممکن است که پس از پایان برگزاری مراسم عرضه اولیه کوین، ارزهایی که به فروش نرفته را از طریق سوزاندن از بین ببرند. برخی از پلتفرم‌‌های معامله‌گری مانند بایننس عملیات سوزاندن روی توکن‌های در گردش به صورت دوره‌‎ای انجام می‌دهند.

آیا توکن سوزی ارزهای دیجیتال روی موجودی کاربران تاثیر دارد؟

نخیر. سوزاندن کوین‌ها یا توکن‌های شبکه روی موجودی کاربران تاثیر نخواهد گذاشت.  هدف از این رویداد حفظ ارزش یک رمز ارز و ایجاد ارزش بیشتر برای سرمایه‌گذاران است.

آیا دسترسی به توکن‌های سوزانده شده امکان پذیر نیست؟

خیر. قابلیت دسترسی به توکن‌های سوزانده شده وجود ندارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
binance
من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
میلاد
میلاد
1 سال قبل

سلام.این بخشو ویرایش کنید:
اول نوشتید:
در پاسخ به پرسش توکن چیست باید گفت: توکن یک دارایی دیجیتال فاقد بلاکچین مستقل است
بعد پایین ترش نوشتید:
اما مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در این است که کوین‌ها برخلاف توکن‌ها دارای بلاکچین مستقل نیستند.

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  میلاد

سلام
وقت شما به خیر
ممنونیم از دقت و توجه شما کاربر عزیز

دکمه بازگشت به بالا