مقالات ارز دیجیتال

کوین چیست؟ آشنایی با مفهوم Coin و کاربردهای آن

کوین و توکن دو اصطلاح بسیار رایج در حوزه ارز دیجیتال است. هر چند بسیاری از افراد این دو را به جای یکدیگر به کار می‌برند، اما تفاوت‌هایی باهم دارند. آشنایی با این دو اصطلاح و تفاوت‌های آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. زیرا شما هنگام سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال نیاز دارید که بدانید رمزارزی که می‌خواهید بخرید کوین است یا توکن؟

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که Coin چیست و به بررسی برترین کوین‌ها و کاربردهای آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که قصد دارید وارد دنیای کریپتوکارنسی شوید یا به تازگی وارد شده‌اید توصیه می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

مفهوم کوین یا سکه در ارزهای دیجیتال

کوین یکی (coin) از اصطلاحات ارز دیجیتال است که کاربرد زیادی دارد. کوین یک دارایی دیجیتال است که با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری شده ایجاد شده است. Coin به صورت فیزیکی وجود ندارد و روی یک پایگاه داده به نام بلاکچین قرار دارد. بلاکچین تمام تراکنش‌هایی را که انجام می‌شود ذخیره می‌کند و این تراکنش‌ها توسط کامپیوترهایی در سراسر دنیا تایید می‌شوند. کوین‌ها تعویض‌ پذیر، تقسیم‌پذیر، ماندگار، قابل استخراج، قابل ارسال و دریافت، قابل دریافت هستند و به صورت محدود عرضه می‌شوند.

تاریخچه کوین

کوین چیست؟

در سال ۱۹۸۳، دیوید شام دانشمند فعال در حوزه علوم رایانه و رمزنگاری یک نوع پول دیجیتال به نام «ای‌کش» اختراع کرد که مبتنی بر الگوریتم‌های رمزنگاری بود. حدود دوازده سال بعد او در سال ۱۹۹۵ «دیجی‌کش» را ابداع کرد.

دیوید شام مهم‌ترین هدف خود را از اختراع پول دیجیتال، حذف بانک به عنوان واسط و عدم امکان پیگیری تراکنش‌ها بود. در حالی که دیجی کش توانست با بانک‌های مختلف همکاری کند و پیشرفت‌های قابل توجهی هم داشت اما هرگز موفق نشد به جریان اصلی ارزهای دیجیتال بپیوندد.

 در سال ۲۰۰۹ اولین Coin با نام بیت کوین توسط شخصی با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» ایجاد شد که توانست به شهرت زیادی دست پیدا کند.

تفاوت کوین با توکن

تفاوت کوین با توکن

توکن (Token)‌ هم مانند کوین یک دارایی دیجیتال است که می‌توانند به عنوان یک روش پرداخت در داخل اکوسیستم پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. توکن با کوین سه تفاوت بسیار مهم دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

تفاوت کوین و توکن از نظر بلاکچین: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های Coin و توکن این است که کوین‌ها دارای بلاکچین مستقل هستند اما توکن‌ها بلاکچین اختصاصی ندارند و روی بستر سایر بلاکچین‌ها فعالیت می‌کنند. به همین دلیل ایجاد توکن آسان‌تر از ایجاد Coin است. 

تفاوت کوین و توکن از نظر کیف پول: یکی دیگر از تفاوت‌های Coin و توکن این است توکن‌ها که کیف پول اختصاصی خود را ندارند و روی کیف پول و آدرس‌های بلاکچین میزبان ذخیره می‌شوند.

تفاوت کوین و توکن از نظر نحوه ایجاد: بیشتر کوین‌ها از طریق استخراج به دست می‌آیند و برای ایجاد یک Coin جدید نیاز به حل محاسبات پیچیده‌ای است. اما توکن‌ها در اکثر موارد از طریق عرضه اولیه یا ICO توزیع می‌شوند.

دسته بندی انواع کوین

انواع کوین

کوین‌ها دسته بندی‌های مختلفی دارند که هرکدام ویژگی‌های متفاوتی دارند در ادامه به معرفی انواع کوین‌ها در بازار ارز دیجیتال می‌پردازیم.

آلت کوین: آلت کوین‌ها از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند تا امکان انجام معاملات همتا به همتا را فراهم کنند. آلت کوین‌ها با این هدف به وجود آمدند که جایگزینی برای بیت کوین باشند. اغلب آلت کوین‌ها با بهبود نقص‌‌های موجود در بیت کوین توانسته‌اند که رشد خوبی داشته باشند و حجم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند. اتریوم یکی از آلت کوین‌های محبوب سرمایه گذاران است.

استیبل کوین: استیبل کوین یا ارز دیجیتال باثبات نوعی کریپتوکارنسی است که هدف آن کاهش نوسانات قیمت است. ارزش استیبل کوین‌ها به یک دارایی یا کالای پایدار وابسته است و همین باعث می‌شود که قیمت استیبل کوین ثابت بماند. تتر محبوب‌ترین و معروف‌ترین استیبل کوین بازار کریپتوکارنسی است.

شت کوین: شت کوین به آن دسته از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که ارزش کمی دارند و اصلاً کاربرد ندارند یا کاربرد بسیار کمی دارند. نداشتن وایت پیپر، اهداف نامشخص و تیم توسعه ضعیف از مهم‌ترین نشانه‌های شت کوین است. برخی از شت کوین‌ها در اثر شانس یا حمایت افراد معروف توانسته‌اند جایگاه خوبی را در بازار به خود اختصاص دهند. تامادوج (Tamadog)، دیفای کوین (DeFi Coin) و سیف مون (Safemoon) از شت کوین‌های معروف هستند.

بیشتر بخوانید: شت کوین چیست؟

میم کوین: میم کوین‌ها گروهی از ارزهای دیجیتال هستند که که بر اساس ترندها و میم‌های اینترنتی به وجود آمده‌اند. در واقع می‌توان گفت هدف یا استراتژی خاصی را دنبال نمی‌کنند و بیشتر برای شوخی ایجاد شده‌اند. اما میم کوین‌هایی هستند که بواسطه تبلیغات و حمایت جامعه خود رشد خوبی داشته‌اند و حتی گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند. یکی از میم کوین‌های محبوب شیبا اینو است که توسط افراد مشهوری مانند ایلان ماسک حمایت شده است.

بیشتر بخوانید: میم کوین چیست؟

پرایوسی کوین: در مقایسه با سایر انواع کوین‌ها، پرایوسی کوین‌ها کمتر شناخته می‌شوند. هدف این Coin ارتقای امنیت کاربر و معاملات انجام شده در دنیای کریپتوکارنسی است. از مهم‌ترین مزایای پرایوسی کوین‌ها می‌توان به ناشناس بودن تراکنش‌ها اشاره کرد. از جمله معروف‌ترین پرایوسی کوین‌ها می‌توان به دش اشاره کرد.

کاربرد کوین

کوین‌ها مانند پول موجود در کیف یا حساب بانکی هستند و از آن‌ها می‌توان برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد یا با هدف سرمایه‌گذاری ذخیره کرد. سه کاربرد مهم Coin عبارت است از:

تبادلات مالی: یکی از مهم‌ترین کاربردهای Coin، کمک به انتقال سریع و ارزان پول است. با توجه به اینکه برای انتقال کوین نیازی به واسطه‌هایی مانند بانک نیست، هزینه انتقال کوین بسیار ارزان است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تبادلات مالی با کوین این است که شما محدودیت جغرافیایی ندارید و هر کجا که هستید می‌توانید به فردی در داخل کشور یا سایر کشورها، Coin بفرستید.

ذخیره ارزش: اغلب افراد به دنبال یک روش سرمایه‌گذاری هستند که با کمک آن ارزش دارایی خود را حفظ کنند. سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی مانند مسکن و طلا مشکلاتی دارد. به عنوان مثال در صورتی که شما نیاز آنی به نقدینگی داشته باشید نمی‌توانید مسکن یا زمین را به سرعت بفروشید. همچنین نگهداری کالاهای گران قیمتی مانند طلا هم دردسرهای زیادی دارد. این در حالی است که Coin می‌تواند به عنوان یک ذخیره ارزش استفاده شود.

خرید کالا: یکی از کاربردهای کوین پرداخت برای کالا و خدمات است. هر چند در سال‌های ابتدایی پیدایش ارز دیجیتال، کوین به عنوان یک وسیله پرداخت معتبر شناخته نمی‌شد اما امروز تعداد زیادی از فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی وجود دارند که کوین‌های زیادی مانند بیت کوین را به رسمیت می‌شناسند و و امکان پرداخت برای کالا و خدمات با استفاده از Coin بدون نیاز به کارت اعتباری یا حساب بانکی را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند.

معرفی برترین کوین‌های ۲۰۲۳

برترین کوین‌ها

کافی است نگاهی به لیست کوین‌های معرفی شده تا به امروز بندازید تا متوجه شوید که تعداد آنها بسیار زیاد است و هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. ما در این قسمت به معرفی پنج COIN برتر در سال ۲۰۲۳ می‌پردازیم.

بیت کوین

 بدون تردید یکی از معروف‌ترین Coinهای معرفی شده به بازار بیت کوین است. این ارز از نظر اغلب افراد پادشاه تمام ارزهای دیجیتال است که بر کل بازار کریپتو حاکم است. btc، ارز دیجیتال اصلی است که در سال ۲۰۰۹ توسط گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. این ارز روی یک بلاکچین اجرا می‌شود که شبکه‌ای متشکل از هزاران رایانه است که تراکنش‌ها را بدون دخالت واسطه‌ها تأیید می‌کند. بیت کوین اولین انتخاب سرمایه گذاران کریپتو است و همین موضوع آن را به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال بلندمدت برای خرید و نگهداری تبدیل کرده است.

اتریوم

اتریوم با نماد eth بعد از btc محبوب‌ترین ارز رمزنگاری شده بازار است. بلاکچین اتریوم یک بلاکچین عمومی منبع باز است و کاربر را قادر می‌سازد تا یک کد سفارشی را با ویژگی قرارداد هوشمند خود اجرا کند. بلاکچین اتریوم دارای ارز دیجیتال خود به نام اتر است. اتر در واقع سوخت شبکه‌ای است که از آن در قالب پرداخت یا هزینه اجرای هر تراکنش استفاده می‌کند.

لایت کوین

Coin سوم در این لیست تقریباً مشابه btc است، اما با برخی تغییرات جزئی. حتی این ارز دیجیتال در ابتدا قرار بود با نام بیت کوین لایت عرضه شود اما بعدها نظر تیم توسعه دهنده آن تغییر کرد. لایت کوین یک ارز دیجیتال منبع باز و همتا به همتا است. همچنین، می‌توان از آن به عنوان یک شبکه اجماع مبتنی بر اسکریپت استفاده کرد که آن را از مکانیسم بیت کوین متفاوت می‌کند.

کاردانو

ارز دیجیتال کاردانو به عنوان ارز دیجیتال دوستدار محیط زیست معرفی می‌شود زیرا هدف آن اجتناب از بخش‌های انرژی بر فرآیند استخراج است که در BTC دیده می‌شود. کاردانو اولین ارز دیجیتال مبتنی بر مدل «اثبات سهام» است. این مدل به مالکان اجازه می‌دهد تا کوین‌ها را به اشتراک بگذارند و گره‌های اعتبارسنجی خود را ایجاد کنند.

ریپل

یکی دیگر از COINهای معروف، ریپل است. توسعه‌دهندگان ریپل هدف خود را ایجاد یک شبکه پرداخت و ارتباطی امن و غیرمتمرکز برای موسسات مالی سراسر جهان معرفی کرده‌اند. در واقع ریپل قصد دارد با عرضه محصولات بانکی غیرمتمرکز، مشکلاتی را که در تبادلات بین‌المللی پول در جهان وجود داشت برای همیشه حل کند.

برای سرمایه‌گذاری کوین بهتر است یا توکن؟

توکن و کوین هر کدام با اهداف خاصی ایجاده شده‌اند و نمی‌توانند جای یکدیگر را بگیرند. قبل از سرمایه‌گذاری روی هرکدام شما باید ابتدا به اندازه کافی تحقیق کنید. در حال حاضر اینترنت یک بستر مناسب برای کسب اطلاعات در مورد کاربردهای کوین و توکن‌ها، تاریخچه و قیمت آن‌ها است. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال به صرافی ارز دیجیتال والکس مراجعه کنید.

فراموش نکنید که هرگونه سرمایه‌گذاری بدون داشتن اطلاعات کافی نه تنها باعث کسب سود نخواهد شد بلکه خسارات مالی جبران ناپذیری را برای شما به بار خواهد آورد.

 کوین چیست؟

کوین نوعی دارایی دیجیتال است که با الگوریتم‌های رمزنگاری ایجاد شده است. کوین به صورت فیزیکی وجود ندارد و به عنوان داده روی یک پایگاه داده به نام بلاکچین قرار دارند. بلاکچین تمام تراکنش‌هایی را که انجام می‌شود ذخیره می‌کند.

توکن چیست؟

توکن ها دارایی های دیجیتالی هستند که توسط پروژه صادر می‌شوند و می‌توانند به عنوان روش پرداخت در داخل اکوسیستم پروژه مورد استفاده قرار گیرند و عملکردهای مشابهی را با کوین‌ها انجام دهند.

ویژگی‌های COIN چیست؟

کوین‌ها تعویض‌ پذیر، تقسیم‌پذیر، ماندگار، قابل استخراج، قابل ارسال و دریافت، قابل دریافت هستند و به صورت محدود عرضه می‌شوند.

از کجا می‌توانیم تشخیص دهیم که یک رمزارز کوین است یا توکن؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت کوین مارکت کپ تمام اطلاعات رمزارزها را مشاهده کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۹

من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مجتبی بهادری
مجتبی بهادری
2 ماه قبل

سلام
از بین این چهار تا کدومشون کوین نیست؟
آواکس
اتم
فانتوم
شیبا

آرن امیریان
آرن امیریان
2 ماه قبل

سلام
همه این موارد کوین هستن به جز شیبا

صابری
صابری
2 ماه قبل
پاسخ به  آرن امیریان

سلام آیا اتریوم شبکهcoin رو میشه تو صرافی فروخت یا تبدیل ب شبکه دگ کرد

آرن امیریان
آرن امیریان
2 ماه قبل
پاسخ به  صابری

سلام وقت بخیر
کوین‌ها بلاکچین خودشون رو دارن و معمولا نمیشه بر پایه اتریوم اون‌ها رو معامله کرد، مگر این‌که با اتریوم سازگار باشن.
توکن‌هایی که مبتنی بر شبکه اتریوم ساخته شدن رو می‌تونید در صرافی‌های غیرمتمرکزی که سازگار با شبکه اتریوم هستن، معامله کنید یا تبدیل به شبکه‌های سازگار با این شبکه بکنید.

دکمه بازگشت به بالا