مقالات ارز دیجیتال

شت کوین چیست؟ آشنایی با ShitCoinها و شناسایی آنها

ارزهای دیجیتالی که با عنوان شت کوین (Shitcoin) شناخته می‌شوند، دسته‌ای متنوع و گسترده از توکن‌ها را در بر می‌گیرند که به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اند. افراد زیادی با هدف کسب سود روی ارزهای دیجیتال مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما اغلب آن‌ها فقط در مورد رمزارزهای معروف مانند بیت کوین اطلاعات دارند و دانش کافی درباره سایر ارزهای دیجیتال جدید را ندارند. متاسفانه این افراد ممکن است تحت تاثیر جو روانی بازار روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند و در نهایت متحمل ضررهای مالی سنگین شوند.

با توجه به همین موضوع تصمیم گرفتیم در این مطلب به این سوال پاسخ دهیم که معنی شت کوین چیست؟ آیا سرمایه‌گذاری روی SHIT COIN سود آورد است؟ شت کوین‌های معروف کدام است؟

معنی شت کوین چیست؟

شت کوین یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال بسیار پرکاربرد در چند سال اخیر است. این اصطلاح برای برخی از ارزهای دیجیتالی که هیچ هدف خاص و یا نوآوری جدیدی ندارند و قرار نیست ارزشی به دنیای کریپتوکارنسی اضافه کنند اطلاق می‌شود. این اصطلاح در واقع برای بی ارزش نشان دادن یک پروژه ارز دیجیتال به کار می‌رود. شاید جالب باشد که بدانید شت کوین تا حدی یک اصطلاح سلیقه‌ای است، ممکن است یک رمزارز از نظر برخی افراد شت کوین باشد و از نظر برخی دیگر جای بحث داشته باشد.

شت کوین یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال بسیار پرکاربرد در چند سال اخیر است. این اصطلاح برای برخی از ارزهای دیجیتالی که هیچ هدف خاص و یا نوآوری جدیدی ندارند و قرار نیست ارزشی به دنیای کریپتوکارنسی اضافه کنند اطلاق می‌شود. این اصطلاح در واقع برای بی ارزش نشان دادن یک پروژه ارز دیجیتال به کار می‌رود. شاید جالب باشد که بدانید شت کوین تا حدی یک اصطلاح سلیقه‌ای است، ممکن است یک رمزارز از نظر برخی افراد شت کوین باشد و از نظر برخی دیگر جای بحث داشته باشد.

اینکه از چه تاریخی دقیقا شت کوین وارد اصطلاحات ارزهای دیجیتال شد، مشخص نیست. معلوم نیست چه کسی برای اولین بار این اصطلاح را برای رمزارزهای بدون فایده به کار برد. اما این اصطلاح در فروم BitcoinTalk در تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۱۰ برای اولین بار استفاده شده است.

چرا اصطلاح شت کوین را به بعضی از ارزهای دیجیتال نسبت می‌دهند؟

به ارزهای دیجیتال بی‌ارزش معمولاً شت کوین گفته می‌شود

شت کوین یا توکن بی ارزش در واقع اصطلاحی برای نشان دادن ناچیز بودن یک رمزارز است، ارزهای دیجیتال بی هدفی که در اغلب موارد حتی وایت پیپر هم ندارند در دسته شت کوین‌ها قرار می‌گیرند. در حوزه کریپتوکارنسی نام‌گذاری رمزارزها و دسته‌بندی آن‌ها گاهی اوقات سلیقه‌ای است. به عنوان مثال ممکن است یک رمزارز از نظر برخی Shitcoin باشد اما از نظر جامعه کاربری آن نه. اما در حالت کلی به رمزارزهایی که یک عملکرد مشخص و روشن ندارند شت کوین گفته می‌شود و این برای سرمایه‌گذاران نوعی هشدار به شمار می‌رود تا در مورد آن بیشتر تحقیق کنند.

چند نکته مهم درباره شت کوین‌ها

توجه داشته باشید که در دنیای کریپتوکارنسی نباید همه‌چیز را به چشم ظاهر دید و اعتبار آن را مورد بررسی قرار داد. ممکن است که اصطلاح شت‌کوین دامن‌گیر بعضی از ارزهای دیجیتال شده باشد، اما این اصلا به منزله کم‌ارزش بودن آن‌ها برای همیشه نیست. بسیاری از افراد به اشتباه گمان می‌کنند که ارزهای دیجیتالی که در دسته‌بندی SHIT COIN قرار می‌گیرند، هیچ تاثیری در سودآوری‌های کلان ندارد و این کاملاً اشتباه است.

این گروه از ارزها به صورت غیر قابل پیشبینی در تحرک هستند و ارزش آن‌ها دائماً در حال تغییر است؛ از این بابت، بسیاری از رسانه‌های خبری حوزه کریپتوکارنسی به معامله‌گران نوپا هشدار می‌دهند که گول ظاهر این ارزهای دیجیتال را نخورند. ممکن است که این ارزهای دیجیتال در کوتاه‌مدت سودآوری قابل توجهی را به کاربران ارائه دهد، اما هیچ تضمینی برای سوددهی بلندمدت آن‌ها وجود ندارد و بالعکس. از این بابت بهتر است که معامله‌گران پیش از ورود به معاملات مختلف، از کسب اطلاعات تکمیلی و حرفه‌ای‌تر بهره‌مند شوند. در قدم اول به وایت پیپر هر پروژه مراجعه کنید و همچنین فعالان حرفه‌ای بازار را رصد کنید که بدانید درباره ارزهای نوپا چه می‌گویند.

آیا میم کوین‌ها هم شت کوین هستند؟

اگر اهل گشت‌وگذار در دنیای مجازی باشید، حتماً با انواع و اقسام میم‌ کوین آشنایی دارید. میم‌ (meme) به تصویری گفته می‌شود که برای به چالش کشیدن یک موضوع مشخص طراحی شده باشد. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که اولاً، میم کوین‌ها لزوماً شت کوین نیستند و دوماً، Shitcoin لزوماً بی‌ارزش و همراه با ضرر نیستند.

مشاهده قیمت و لیست کامل میم کوین ها در والکس

نکته جالب‌تر اینجاست که علی‌رغم لقب‌هایی که بعضی از معامله‌گران به این گروه از رمز ارزها می‌دهند، ممکن است که با قیمت‌های بسیار بالایی مورد معامله قرار بگیرند. در واقع، هیچ پشتوانه یا دلیل خاصی برای صعود یا سقوط این ارزهای دیجیتال وجود ندارد و مسئله قیمت‌گذاری آن‌ها تنها بر اساس گمانه‌زنی انجام می‌پذیرد.

آینده شت کوین چه خواهد شد؟

شت کوین‌ها ممکن است که به دلیل نوسان ناگهانی دچار سودآوری شوند

شاید همین حالا به این فکر افتاده باشید که به دلیل ارزش پایین این ارزها می‌توانید حجم بسیار زیادی از آن‌ها را خریداری و در کیف پول دیجیتالی خود نگهداری کنید. نکته بسیار مهم این است که ارزهای دیجیتال موسوم به Shitcoin همان‌قدر که می‌توانند به صورت ناگهانی و بدون دلیل سودآور باشند، همان‌طور هم می‌توانند فروکش کنند و به قهقرا بروند. پس بهتر است که پیش از ورود به هر معامله‌ای با هر نوعی از کوین و توکن، در ابتدا از اطلاعات لازم برای معامله کردن در دنیای کریپتوکارنسی یهره‌مند بشوید تا اتفاق ناگواری رخ ندهد.

چرا خرید Shitcoin می‌تواند برای شما خوب باشد؟

حالا با مخاطرات ناگهانی این ارزهای دیجیتال تا حدودی آشنا شده‌اید، بهتر است که نگاهی به آن نیمه دیگر لیوان هم داشته باشید. نیمه دیگر لیوان این است که این‌ها می‌توانند یک سکوی پرتاب برای دسترسی به قله سودآوری در دنیای کریپتوکارنسی محسوب شوند. به عبارت ساده‌تر این دسته از ارزهای دیجیتال چند ویژگی مهم دارند که خریداری آن‌ها را به امری استراتژیک تبدیل می‌کند. موارد زیر از همین دست ویژگی‌های مهم هستند:

  • با توجه به قیمت پایه‌ای که برای این ارزها در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند طیف گسترده و وسیعی از آن‌ها را به صورت همزمان خریداری و نگهداری کرد.
  • یکی از نقاط عطف خرید شت کوین این است که می‌توان آن را برای مدت‌زمان بسیار زیادی در کیف پول نگهداری کرد تا هر زمان که در بهترین حالت خود قرار داشت، آن را بفروشید و به سودآوری مورد نظر خود برسید.
  • افزایش بسیار زیاد قیمت این ارزها و پتانسیل بسیار زیاد آنها برای سودآوری هم از دیگر ویژگی‌ها مثبت برای خریداری تلقی می‌شود.

چرا با خرید شت کوین دچار ضررمی‌شویم؟

شت کوین بر اساس پشتوانه خاضی قیمت‌گذاری نمی‌شود و نمی‌توان روی آن حساب خاصی باز کرد

همان‌طور که تا اینجای مقاله بارها و بارها اشاره کردیم، پیش از خریداری این نوع ارزهای دیجیتال باید همه جوانب را به خوبی مورد برررسی قرار داد. با تجزیه و تحلیل اعتبار پروژه و حتی صرافی ارز دیجیتال مورد نظر و راستی‌آزمایی آن می‌توان به خوبی درک کرد که آیا این پلتفرم می‌تواند بستر مناسبی برای معامله انواع Shitcoin باشد یا خیر. بسیاری از صرافی‌های معتبر تا نسبت به ارزش یک ارز آگاه و مطمئن نباشند، هرگز آن را لیست نمی‌کنند.

از طرفی، شما نباید فراموش کنید که این ارزهای دیجیتال به هیچ پشتوانه‌ای دسترسی ندارند. قیمت‌گذاری آن‌ها به صورت کاملاً غیر قابل پیشبینی و بر اساس حدس و گمانه‌زنی صورت می‌پذیرد. بنابراین افزایش یا کاهش قیمت این ارزهای دیجیتال به این دلیل است که شما در آن شرایط که دچار ضرر شدید، در وضعیت بد بازار قرار داشتید و احتمالاً در همان شرایط هم اقدام به معامله کرده‌اید. ضمناً پیشنهاد ما به شما معامله‌گران این است که برای دسترسی به قله سودآوری در ارزهای دیجیتال معروف به Shitcoin، روی یک دوره زمانی بلند مدت حساب باز کنید.

ویژگی‌های Shticoin چیست؟

مرور موارد زیر که به صورت اختصاصی مربوط به ویژگی‌های Shitcoinها می‌شوند، می‌تواند به درک کامل‌تر از قابلیت این ارزهای دیجیتال منجر شود:

  • با توجه به این که تیم توسعه‌دهنده این ارزهای دیجیتال ناشناس هستند، هیچ اطلاعاتی در مورد آن‌ها در دست نیست.
  •  قیمت‌گذاری شت کوین با توجه به عوامل مشخص صورت نمی‌پذیرد و تنها بر اساس حدس و گمان است
  • با توجه به این که میزان الهام گرفتن این ارزها از سایر ارزهای دیجیتال بسیار بالاست، نشانی از هویت مستقل در آن‌ها دیده نمی‌شود.
  • معمولاً با قیمت بسیار پایین به بازار کریپتوکارنسی عرضه می‌شوند.
  • هیچ هدف خاصی در مورد این ارزهای دیجیتال وجود ندارد و هنوز هیچ کس نمی‌داند که این ارزهای دیجیتال به چه منظوری وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند.
  • پروژه های Shitcoin معمولاً با برنامه‌ریزی‌های خاصی وارد بازی می‌شوند و در ادامه هیچ‌کدام از آن موازین و مقررات را رعایت نمی‌کنند.
  • میزان سرمایه‌داران پروژه‌های این نوع از ارزهای دیجیتال بسیار کم است؛ آن‌قدر که گاهی این تعداد به کمتر از ۴۰۰ نفر می‌رسد.
  • حجم نقدینگی پروژه‌های مربوط به ارزهای دیجیتال Shitcoin بسیار ناچیز است. نمی‌توان روی اندازه‌ای بیش از ۴۰ هزار دلار حساب باز کرد.
  • هیچ خط‌ مشی خاصی در مورد این ارزهای دیجیتال به چشم نمی‌آید؛ توسعه‌دهندگانی که در این پروژه‌ها حضور دارند، معمولاً از سایر ارزهای دیجیتال به صورت کاملاً محسوس کپی‌برداری می‌کنند و هیچ ایده خاصی از خودشان ارائه نمی‌دهند.

ترفندهای تشخیص Shitcoin از سایر ارزهای دیجیتال

شت کوین های خیلی زود خود را لو می‌دهند و ارزش واقعی‌شان مشخص می‌شود

یک اصل کلی را در نظر داشته باشید: «هر ارز دیجیتالی که وجود دارد، یک شت کوین است، مگر این که خلاف این موضوع اثبات شود». خب، با در نظر گرفتن این اصل مهم، هم کار شما به عنوان یک معامله‌گر سخت می‌شود و هم آسان؛ سخت شدن کار شما از این بابت است که ممکن است دچار وسواس در معاملات ارزهای دیجیتال خود شوید و آسانی داستان هم در اینجاست که با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی که در بخش قبلی ذکر کردیم، می‌توانید یک Shitcoin را به سادگی آب خوردن تشخیص دهید. با توجه به این که هر کوین و توکن ممکن است در دسته‌بندی این ارزهای دیجیتال قرار بگیرد، باید جزئیات آن را پیش از انجام هر معامله‌ای به دقت زیر ذره‌بین قرار داد.

علاوه بر این موضوع بسیار مهم، بسیاری از معامله‌گران در مورد میم کوین‌های محبوب مثل دوج کوین هم دچار اشتباه می‌شوند. البته همان‌طور که اشاره کردیم، کافی است که ویژگی‌های ذکر شده برای Shitcoinها را با ارزهای دیجیتال دیگر که گمان می‌کنید، یک کوین بی ارزش هستند، مطابقت دهید. اگر ویژگی‌ها و شرایط این ارزهای دیجیتال با Shticoinها یکی بود، می‌توان همه آ‌ن‌ها را در یک دسته‌بندی قرار داد.

معرفی پروژه های شت کوین معروف

پروژه های شت کوین معروف

شت کوین‌های بسیار زیادی در همین چندسال اخیر به بازار معرفی شده است که برخی از آن‌ها علی رغم انتظار همگان از اقبال خوبی برخوردار شد. در ادامه به معرفی پروژه‌های معروف Shitcoin می‌پردازیم.

دوج کوین (DOGE): بدون تردید معروف‌ترین shit coin بازار کریپتوکارنسی، دوج کوین است. دوج کوین را می‌توان در دسته شت کوین‌های انفجاری قرار داد که توانست دنیای رمزارزها را متحول کند. این ارز دیجیتال که به عنوان یک شوخی در سال ۲۰۱۳ ساخته شده بود و هیچ هدف خاصی نداشت توانست در مدت زمان بسیار کوتاهی، سر و صدای زیادی به پا کند و در بازار رمزارزها جایگاه خوبی را بدست آورد. یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت دوج، حمایت افراد مشهوری مانند ایلان ماسک از این پروژه عجیب بود.

شیبا اینو (SHIB): شیبا با الهام از دوج کوین در ماه آگوست ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. هر چند در ابتدا بیشتر افراد گمان می‌کردند این رمزارز نمی‌توانند مانند دوج، محبوب شود، اما ارزش این رمزارز مدتی بعد از ورود به بازار، رشد بی سابقه‌ای کرد. به طوری که بسیاری از افراد جامعه کاربری‌اش آن را قاتل دوج می‌دانند.

بیبی دوج کوین (BABYDOGE): بیبی دوج یک میم ‌کوین روی شبکه BEP-20 است. از نظر کاربران این رمزارز، بیبی دوج پسر دوج کوین است و متولد شده است تا کاستی‌های پدر خود را جبران کند. این توکن در اواسط سال ۲۰۲۳ به بازار معرفی شد و در عرض کمتر از یک سال توانست جایگاه خوبی را در بازار پیدا کند. البته که حمایت‌های ایلان ماسک را در موفقیت این Shitcoin نمی‌توان نادیده گرفت.

فلوکی اینو (FLOKI): یکی دیگر از شت کوین‌های معروف و تا حد زیادی محبوب، فلوکی اینو است. برخلاف سایر شت کوین‌ها، توسعه دهندگان این رمزارز آن را یک شوخی نمی‌دانند و معتقد هستند که فلوکی اینو یک جنبش در صنعت ارزهای دیجیتال ایجاد خواهد کرد. قیمت این رمزارز هم متاثر از حمایت‌های ایلان ماسک بوده است. در چندماه اخیر به دلیل توییت‌های حمایتی وی از فلوکی، باعث شده است تا قیمت این رمزارز رشد انفجاری داشته باشد.

معرفی جدیدترین شت کوین های بازار

اگر جزو افرادی هستید که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی Shitcoin هستید و می‌توانید ریسک‎‌های احتمالی را بپذیرید بهتر است نگاهی به لیست شت کوین‌های برتر سال ۲۰۲۳ داشته باشید. بعضی از این رمزارزها در حال حاضر رتبه خوبی در بازار دارند و تعدادی از آن‌ها هم در مسیر رشد هستند و جامعه کاربری‌شان به آینده آن‌ها امیدوار است. توجه داشته باشید که بازار رمزارزها بسیار پرنوسان است و قیمت و رتبه یک ارز دیجیتال می‌تواند به سرعت تغییر کند. بنابراین قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری وضعیت بازار را باید تحلیل کنید. برخی از جدیدترین شت کوین های بازار برای سرمایه‌گذاری عبارتند از:

  • تامادوج (Tamadog)
  • ایپ کوین (Apecoin)
  • دیفای کوین (DeFi Coin)
  • سیف مون (Safemoon)

قبل از خرید shitcoin تحقیق کنید

در چند سال اخیر برخی از شت کوین‌ها رشد قیمت بی سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند و افراد زیادی از خرید آن‌ها به سود رسیده‌اند. به عنوان مثال دوج کوین رشد چند هزار درصدی داشت و افرادی که بخشی از سرمایه خود را به این رمزارز اختصاص داده بودند سود بسیار زیادی بدست آوردند. هر چند خرید Shitcoin ممکن است با ریسک همراه باشد اما با تحلیل بازار و استفاده از نوسانات می‌توان روی برخی از آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد و به سود رسید.

بهترین کار قبل از اقدام به خرید، تحقیق و مطالعه روی پروژه‌های شت کوین معروف است. ببینید که چه کسانی از آن‌ها حمایت می‌کنند. قطعا حمایت افراد مشهور می‌تواند باعث افزایش قیمت یک توکن بی ارزش شود.

تجربه شما از خرید Shitcoin چیست؟ به نظرتان سرمایه گذاری روی کدام شت کوین می‌تواند سودآور باشد؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۴ / ۵. مجموع آرا: ۸

منبع
investopedia
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا