مقالات ارز دیجیتال

اسلیپیج چیست؟ معرفی مفهوم slippage در بازار ارز دیجیتال

اسلیپیج یا لغزش یکی از اصطلاحات رایج در بحث معاملات کریپتو است. لغزش در حالت‌های مختلفی انجام می‌شود و یک غافلگیری ناخواسته برای تریدرها به شمار می‌رود. لغزش می‌تواند هم به نفع شما باشد و هم می‌تواند به ضرر شما تمام شود. پس باید این مبحث مهم را به‌طور کامل بشناسید و از به خطر افتادن معاملات خود جلوگیری کنید. اسلیپیج یکی از مباحث مهمی است که در ترید ارز دیجیتال باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. اما به‌راستی اسلیپیج چیست و چه نقشی در معاملات ارز دیجیتال دارد؟ در این مقاله به معرفی Slippage و هر آنچه که لازم است درباره آن بدانید خواهیم پرداخت. بنابراین از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه این مطلب با صرافی والکس همراه باشید.

اسلیپیج چیست؟

اسلیپیج یا لغزش حالتی است که در بازارهای سرمایه‌گذاری رخ می‌دهد و آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این حالت زمانی رخ می‌دهد که قیمت مورد انتظار برای معامله با قیمتی که معامله توسط آن انجام می‌شود کاملاً متفاوت باشد. لغزش در هر دوره‌ای می‌تواند اتفاق بیافتد اما اغلب زمانی رخ می‌دهد که نوسانات زیادی بر بازار حاکم باشد. همچنین این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که یک معامله بزرگ توسط سرمایه‌گذاران انجام شود ولی حجم کافی برای انجام معامله در قیمت تعیین شده وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی اصطلاحا گفته می‌شود که اسلیپیج رخ داده است. دقت داشته باشید که لغزش در تمامی بازارهای مالی از جمله بازار سهام، کریپتو، فارکس، اوراق عرضه و فیوچرز رخ می‌دهد.

مفهوم اسلیپیج

اسلیپیج چگونه رخ می دهد؟

هنگامی که معامله‌گران سفارش‌های خود را داخل صرافی ثبت می‌کنند، معاملات با بهترین قیمت ممکن خریداری شده یا فروخته می‌شوند. قیمت یک ارز در بازار کریپتو ممکن است به سرعت تغییر کند و همین موضوع باعث می‌شود که امکان ایجاد لغزش در هر ثانیه از زمان شروع معامله تا پایان آن وجود داشته باشد. نتیجه‌ای که به دست می‌آید احتمال دارد برابر، مطلوب یا کمتر از قیمت مشخص شده باشد.

به‌عنوان مثال فرض کنید برای ارز دیجیتال سولانا قیمت پیشنهادی در یک صرافی به‌صورت ۱۵ دلار و ۱۵.۱۰ دلار تعیین شده است. از طرفی شما یک سفارش به ارزش ۱۰،۰۰۰ توکن solana می‌دهید که در قیمت ۱۵.۱۰ دلار انجام شود.

نتیجه نهایی می‌تواند برابر، مطلوب یا کمتر از قیمت اجرای مورد نظر باشد. به‌طور کلی برای این سفارش سه نوع لغزش ممکن است رخ دهد:

  • لغزش خنثی: اسلیپیج خنثی زمانی رخ می‌دهد که شما سفارش خود را ثبت کنید و معامله با قیمت تعیین شده یعنی ۱۵.۱۰ دلار معامله شود. در چنین حالتی معاملات طبق میل شما انجام می‌شود و هیچگونه لغزشی رخ نمی‌دهد.
  • لغزش مثبت: پس از این‌که شما سفارش خود را ثبت می‌کنید و بهترین قیمت در حال نوسان است، لغزش مثبت رخ می‌دهد. در چنین شرایطی بهترین قیمت به ۱۵.۰۵ دلار می‌رسد. یعنی بهترین قیمت از قیمت درخواستی شما ۰.۰۵ دلار کمتر است. در چنین شرایطی اصطلاحاً گفته می‌شود که اسلیپیج مثبت رخ داده است و ۵۰۰ دلار صرفه‌جویی می‌کند.
  • لغزش منفی: در لغزش از نوع منفی بهترین قیمت ارز قبل از ثبت سفارش به ۱۵.۲۰ دلار افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی به ازای هر توکن ۰.۰۵ دلار اضافی به ارزش توکن افزوده می‌شود یا به اصطلاح ۵۰۰ دلار لغزش منفی متحمل می‌شود.

دلایل بالا و پایین شدن اسلیپیج چیست؟

همه بازارهای مالی از دو گروه خریدار و فروشنده تشکیل می‌شوند. هر دوی این گروه‌ها نقش بسیار مهمی در سرپا نگه داشتن بازار دارند و باید بین آن‌ها تعادل وجود داشته باشد. در غیر این صورت بازار دچار مشکلات نوسانی خواهد شد. اگر تعداد خریداران و فروشندگان با هم برابر نباشد، سفارش‌ها به‌طور کامل اجرا نمی‌شود و این موضوع باعث می‌شود که لغزش رخ دهد.

اسلیپیج بیت کوین

در واقع نوسانات بازار و نقدینگی پایین به‌عنوان دو عامل اصلی ایجاد لغزش در بازار هستند. نوسانات بازار باعث بروز تغییر ناگهانی در اسپرد (spread: بهترین قیمت پیشنهادی و فروش) شود. قیمت ارزهای دیجیتال تحت تأثیر عوامل مختلفی تغییر پیدا می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها حجم معاملات است. پس اگر این مقدار از میزان مورد نیاز کمتر باشد باعث ایجاد نوسانات شدید و لغزش در بازار می‌شود.

حجم معاملات به‌عنوان یک شاخصه مهم برای نقدینگی در بازار به شمار می‌رود. نقدینگی باعث می‌شود که تریدرها به دارایی‌های خود دسترسی کامل داشته باشند و در نتیجه بتوانند معاملات خود را با سرعت بالاتری انجام دهند. اگر شرایط بازار را به‌گونه‌ای دیدید که حجم معاملات به شدت پایین است و نقدینگی کم است مطمئن باشید که درصد لغزش افزایش خواهد یافت. بنابراین می‌توان گفت که نوسانات بازار و نقدینگی دو عاملی هستند که باعث بالا و پایین شدن اسلیپیج می‌شوند.

چطور تاثیر اسلیپیج در معاملات خود را کاهش دهیم؟

همان طور که اشاره کردیم اسلیپیج در تمام بازارهای مالی رخ می‌دهد و گریز از آن اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، چندین راهکار ساده وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید تاثیر لغزش در معاملات خود را کاهش دهید. این راهکارها عبارت‌اند از:

انجام معاملات در بازارهای کم ریسک

اولین راهکار برای کاهش تاثیر لغزش در معاملات این است که در بازارهای کم ریسک معامله کنید. منظور از بازار کم ریسک بازاری است که نوسان کمی داشته باشد و در عوض میزان نقدینگی بالا باشد. در چنین شرایطی تعداد معامله‌گران افزایش می‌یابد و شما می‌توانید با آرامش بیشتری معاملات خود را انجام دهید. دقت داشته باشید که در زمان‌های حساس بازار، از انجام معاملات پرهیز کنید. بهتر است به بازار اجازه دهید که روند خود را مشخص کند تا شما بتوانید بدون گیر افتادن در دام اسلیپیج، معاملات خود را انجام دهید.

تعیین کردن حد سود و حد ضرر

یکی دیگر از راه‌های موثر برای جلوگیری از خطر لغزش استفاده از استاپ لاس (stop loss) است. این فرایند به شما این امکان را می‌دهد که معاملات خود را بیمه کنید و در قیمت تعیین شده از آن خارج شوید. در واقع شما هنگام انجام معاملات باید تعیین کنید که معامله در چه قیمت‌هایی به پایان برسد. این کار باعث می‌شود که سفارش با قیمت مشخص شده تکمیل شده و از لغزش جلوگیری شود.

پرهیز از معامله کردن در شرایط خاص بازار

معمولاً هر بازاری قانون و قواعد خاص خود را دارد. اغلب بازارهای مالی در روزهای تعطیل یعنی یکشنبه، حجم معاملات کمتری دارند و معامله در چنین شرایطی اصلاً ایده‌آل نیست. همچنین در شرایطی مثل جلسات فدرال، تعیین نرخ بهره و رویدادهای مهم نباید معامله‌ای انجام دهید. چرا که بازار ممکن است پس از پایان این رویدادها تغییر جهت داده و شما را دچار دردسر کند. پس با پرهیز از معامله کردن در شرایط خاص بازار می‌توانید از اسلیپیج جلوگیری کنید.

معاملات کوچک انجام دهید

از انجام معاملات با حجم بزرگ خودداری کنید. سعی کنید معاملات خود را به سفارشات کوچک‌تر تقسیم کنید. در واقع شما می‌توانید سفارشات خود را در پوزیشن‌های مختلف انجام دهید. همچنین باید دقت داشته باشید که معاملاتی بزرگتر از حجم موجود در صرافی مورد نظر انجام ندهید. با انجام این کارهای ساده می‌توانید از تاثیر لغزش در امان بمانید.

درصد معمول اسلیپیج چقدر است؟

درصد معمول اسلیپیج که اصطلاحاً تحمل لغزش نامیده می‌شود یک موضوع مهم و تاثیرگذار روی معاملات تریدرها است. درصد تحمل لغزش بر اساس درصدی از ارزش کل معامله تنظیم می‌شود. صرافی ارز دیجیتال به کاربران خود این امکان را می‌دهد که بتوانند سطح تحمل لغزش معاملات را به‌صورت دستی تنظیم کنند. نرخ تحمل لغزش در حالت پیش فرض بین ۰.۱۰ تا ۲٪ تعیین می‌شود. شما با استفاده از قابلیت تنظیم دستی می‌توانید درصد آن را تغییر دهید.

درصد معمول اسلیپیج

اسلیپیج و اهمیت آن در معاملات ارز دیجیتال

اسلیپیج یکی از حالت‌های مهم و تاثیرگذار در بازارهای مالی است. این حالت در همه بازارهای مالی رخ می‌دهد و هیچ راهی برای متوقف کردن آن وجود ندارد. این موضوع معاملات تریدرها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین معامله‌گران باید درصد آن را به حداقل برسانند. در این مقاله به معرفی Slippage پرداختیم و بررسی کردیم که مهم‌ترین راهکارهای کنترل اسلیپیج چیست. اگر به فکر دارایی‌های خود هستید و می‌خواهید معاملات بهتری انجام دهید باید لغزش را جدی بگیرید. البته نیاز نیست نگران باشید چون با استفاده از راهکارهایی که در این مقاله معرفی کردیم می‌توانید معاملات خود را هوشمندانه‌تر انجام دهید و از قرار گرفتن در معرض خطر جلوگیری نمایید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۴ / ۵. مجموع آرا: ۵

منبع
academy.binance
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا